Merenkulun uutisia 23.8.2024: uusia digitaalisia alustoja, uusi saaristoliikennevarustamo, palonsammutusvaahdot vaihtoon, Eckerö-konserni, konttien valmistuksessa buumi, risteily- ja lauttaliikennejulkaisu, ei enää leimoja passiin Schengenissä, Pohjanmeren energiasaari, Panaman kanava 100 vuotta, Arctian omistajaohjaus LVM:lle, lakkoilua, Saksa valtiollistaa telakan, laivakoneen hukkalämmön talteenotto, testitulosskandaali Japanissa, apinarokko olikin vesirokkoa, onnettomuusvalmius uusiutuvissa polttoaineissa, hyökkäys Punaisella merellä – alus hylätty.

Mitä tarkoittaa termi?:

PFAS ja PFOS (Perfluorioktaanisulfonihappo): https://thl.fi/aiheet/ymparistoterveys/ymparistomyrkyt/pfas-yhdisteet

Viking: https://www.viking-life.com/about/about-viking/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Kongsberg Maritime sai valmiiksi testit, jotka osoittivat, että sen tuotteet täyttävät kyberturvallisuusstandardien mukaiset vaatimukset. Digitaaliset tuotteet ovat automaatio-, navigointi- ja DP-järjestelmiä: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-maritime-completes-testing-of-cyber-security-for-range-of-digital-products/

Kongsberg integroi Vessel Insight sovelluksensa Smart Ship Hub´n alustaan parantaakseen alus- ja matkatietojen, koneiston kuntotietojen ja ennakoivan huollon diagnostiikan hyödyntämistä: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-digital-partners-with-smart-ship-hub-to-drive-maritime-digitalization/

Wallem Group käyttää tekoälypohjaista verkkosuojausta toimistoissaan varmistaakseen laivastonsa sujuvan toiminnan: https://www.hellenicshippingnews.com/smart-shippings-corporate-responsibility-to-cyber-security/

Merenkulun sovellustoimittaja on hankkinut norjalaisen miehistö- ja palkkasovelluksen: https://www.maritime-executive.com/article/ripple-operations-acquires-adonishr-to-expand-maritime-software-platform

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Ahvenanmaan maakunta ja Finferries perustavat yhteisen varustamon, Axferries´n, hoitamaan pitkäjänteistä liikennettä Ahvenanmaan saaristossa: https://www.sjofart.ax/nyheter/aland-och-finland-startar-nytt-rederi/

Ruotsissa on käynnistynyt selvitys, miten saada merenkulkijat pysymään pitempään alalla. Tarkoitus on löytää esteet ja mahdollisuudet alalla. Osana selvitystä tehdään kyselytutkimus merenkulkua opiskeleville: https://www.sjofartstidningen.se/sa-ska-kompetensforsorjningen-sakras/

Singapore on valittu maailman johtavaksi merenkulun keskukseksi jo 11. kertaa. Lontoo sijoittui toiseksi tukipalvelujensa ansiosta. Aasian johtava satama Shanghai oli kolmas perässään Hong Kong ja Dubai. Rotterdam, Ateena, Ningbo ja Hampuri täyttivät loput paikat kärkikymmeniköstä: https://www.hellenicshippingnews.com/singapore-announced-top-maritime-centre-for-11th-consecutive-year/

Tanskalaisen pelastuslaitteita valmistavan Viking-yhtiön mukaan lähes 40´000 kauppa-alusta maailmalla käyttää edelleen PFAS-pohjaisia palonsammutusvaahtoja. PFAS- ja PFOS-pohjaiset sammutusvaahdot voivat olla terveydelle vaarallisia säännöllisille käyttäjille kuten palohenkilöstölle ja ne ovat nopeasti poistumassa markkinoilta. Johtavan valmistajan mukaan ensi vuoden loppuun mennessä niiden valmistus loppuu: https://www.maritime-executive.com/article/shipowners-need-to-prepare-for-phaseout-of-legacy-firefighting-foam

Eckerö Linjenillä ja Eckerö Linella menee tulosten valossa hyvin. Varustamon kummatkin alukset telakoitiin vuoden alussa, joka pienentää tulosta mutta matkustajamäärät ovat kesällä parantuneet huomattavasti. Konsernin nettovelka pieneni 18,0 miljoonasta 5,5 miljoonaan euroon. Alusten ja satamarakenteiden investoinnit nousivat 7,2 miljoonaan euroon: https://www.sjofart.ax/nyheter/lagre-lan-och-storre-investeringar/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Kuivarahtikonttien tuotannon odotetaan olevan kaikkien aikojen toiseksi suurinta tänä vuonna. Tämän vuoden ensimmäisenä 7 kuukautena tuotettiin 40 jalan kontteja 1,4 miljoonaa yksikköä, kun se viime vuonna samaan aikaan oli vain 125´000 yksikköä. Myös lämpösäädeltyjen konttien tuotanto on kasvanut, joskin maltillisemmin johtuen heikosta kysynnästä: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-freight-container-production-surpasses-earlier-all-time-high/

Maailman kontti-indeksi on pudonnut 2 % viime viikosta. Spot rahti Shanghaista Genovaan laski 5 % ja Rotterdamiin 4 %. Rahti Rotterdamista New Yorkiin laski 1 %. Paluurahdit Kiinaan säilyivät muuttumattomina: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-by-2-this-week-34-2024/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Tuotesäiliöalusten sopimusrahdit ovat vuodessa nousseet 17 % ja ovat nyt korkeimmillaan 18 vuoteen. Se on myös johtanut uudisrakennustilauksiin, joiden määrä kasvoi 135 % viime vuonna ja tänä vuonna 45 % lisää. Kiinalaiset telakat ovat vieneet tilauksista 72 %: https://www.hellenicshippingnews.com/product-tanker-contracting-hits-18-year-high-after-17-rise-y-y/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Ukrainan viljanvienti on saavuttanut 6 miljoonan tonnin rajan tällä satokaudella. Viime vuonna samaan aikaan määrä oli 3,6 miljoonaa tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-grain-exports-jump-to-6-mln-t-so-far-2024-25-says-ministry/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Cruise & Ferry Review: mukana mm. suomalaisyritykset TVV Marine Lighting Piikkiöstä, Rauma Marine Construction, ABB Marine, NAPA sekä paljon muuta risteily- ja lauttaliikenteeseen liittyvää aluksista, laitteista, sisustuksesta, telakoista, kohteista, haasteista, satamista. Suomalaisten näkyvyys on 1 ‰ luokkaa:  https://www.cruiseandferry.net/digital/magazine/2024/autumn/6/

Autonomiset, sähköiset lauttahankkeet lisääntyvät: https://www.maritime-executive.com/article/haugesund-switches-to-a-different-tech-company-for-new-autonomous-ferry

EU:n Schengen-alue siirtyy digitaaliseen käytäntöön passi- ja viisumitarkastuksissa marraskuun 10. päivä kuluvaa vuotta : https://www.euronews.com/travel/2024/08/22/end-of-an-era-for-passport-stamps-new-eu-entry-system-will-register-travellers-digitally

Offshore ja merituulivoima:

Tanskan varustamoyhdistys pettyi neuvotteluiden kariuduttua Belgian kanssa Pohjanmerelle perustettavasta ”energiasaaresta”. Sitä vastoin neuvottelut Saksan kanssa jatkuvat. Energiasaari on hanke, jonka ympärillä on 11 merituulivoimapuistoa tuottamaan vihreää sähköenergiaa vihreiden polttoaineiden valmistukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/danish-shipping-hopeful-of-green-agreement-with-germans-on-north-sea-energy-island/

Mikä on North Sea Energy Island -hanke: https://northseaenergyisland.dk/en

Tanskalainen merituulivoiman asentamiseen erikoistunut yhtiö on vastaanottanut uuden tuulivoimalan asennusaluksen (WTIV), joka kykenee toimimaan aina 70 metrin syvyyteen saakka. Alus kykenee kuljettamaan seitsemän 15 MW tuulivoimalapakettia tai vaihtoehtoisesti viisi 20 MW turbiinia kerralla: https://www.maritimejournal.com/vessels/new-wtiv-has-70m-depth-capability/1495891.article

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman kanava viettää 110-vuotisjuhliaan: https://www.hellenicshippingnews.com/the-panama-canal-celebrates-110-years-of-trust-and-progress/

Maailman suurin ruoppaustyö käynnissä Luulajassa. Sen on tarkoitus mahdollistaa 330 metristen ja 15 metrin syväyksiset alukset malmisatamaan: https://www.sjofartstidningen.se/varldens-storsta-mudderverk-igang-i-lulea/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäänmurtoyhtiö Arctian omistajaohjaus siirtyy LVM:n hallinnonalalle. Samalla se muuttuu erityistehtäväyhtiöksi. Samassa yhteydessä digiyhtiö Cinia siirtyy LVM:stä valtioneuvoston kanslian omistajaohjaukseen: https://valtioneuvosto.fi/-/1410829/arctia-oy-siirtyy-lvm-n-hallinnonalalle-cinia-oy-valtioneuvoston-kanslian-ohjaukseen

USA:n kongressin talousvaliokunta arvioi, että USA:n rannikkovartioston kolmen polaarimurtajan ohjelman hinta lähestyy 5 miljardia $, joka olisi noin 60 % korkeampi kuin budjetoitu hinta. Rannikkovartiosto itse nosti hinta-arviotaan jo aiemmin 20 %:lla ohjelmassa ilmenneiden haasteiden vuoksi. Ainoa, mikä ohjelmassa on ollut pysyvää, on muutos: https://gcaptain.com/congressional-report-details-new-delays-and-cost-overruns-for-coast-guard-icebreaker/

Satamat ja terminaalit:

Cavotec yhtiö on asentanut Tanger´n sataman APM terminaaliin automaattisen imukuppiperiaatteella toimivan kiinnitysjärjestelmän. Järjestelmä nopeuttaa alusten satamassa oloaikoja: https://www.hellenicshippingnews.com/cavotec-commissions-moormaster-system-in-apm-terminals-medport-tangiers-800-m-expansion/

Suomalainen Kalmar Corporation ja italialainen CES Srl ovat ilmoittaneet kumppanuussopimuksesta, jossa Kalmar hoitaa CES´n raskasnostokurottimien jakelua, huoltoa ja koulutusta maailmanlaajuisesti. Kalmar on tähän asti tarjonnut kurottimia, joiden enimmäisnostokyky on ollut 125 tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-and-ces-partner-to-distribute-and-service-heavy-duty-material-handling-equipment/

Maersk on avannut uuden, Lähi-Idän suurimman logistiikkakeskuksen Jeddah´n Saudi-Arabiaan: https://www.seatrade-maritime.com/supply-chain-and-logistics/maersk-opens-record-breaking-logistics-park-saudi-arabia

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kanadan kahden suurimman rautatielinja työntekijät menivät lakkoon torstaina puolilta öin. Samalla työnantajat julistivat työsulun. Kanadan sisämaan konttiliikenteestä suurin osa kulkee junakuljetuksina: https://splash247.com/canadas-two-largest-railways-shut-down/

Kanadan työministeri on purkanut rautatieyhtiöiden työsulun ja määrännyt Kanadan teollisuuslautakunnan sovittelemaan riitaa työehtosopimuksesta estääkseen kansantaloudelle tulevat tappiot: https://www.seatrade-maritime.com/logistics/canadian-government-ends-rail-lockout

Eivät ne lakkoilut muuallakaan mitään harvinaisuuksia ole ja vaikutukset ovat yhtä lailla isot kuin Suomessakin: https://www.euronews.com/travel/2024/08/22/europes-summer-travel-strikes-when-where-and-what-disruption-you-can-expect-in-august

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kuparianodien käyttö estämään eliöiden kiinnittyminen alusten runkoon voi olla vaarassa kuparin voimakkaasti kohonneen hinnan vuoksi: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/rising-copper-prices-threaten-ship-efficiency/1495834.article

Saksan liittokansleri vieraili Meyerin Papenburgin telakalla. Hän lupasi pelastaa telakan mutta se edellyttää liittovaltion ja osavaltion taholta telakan haltuunottamista ainakin väliaikaisesti: https://www.maritime-executive.com/article/german-chancellor-visits-meyer-werft-signaling-support-for-bailout

Miksi sitten laivanrakennus ei oikein suju EU:ssa eikä USA:ssa tai Kanadassa: https://splash247.com/shipbuilding-economics-do-not-work-in-americas-favour/

Wärtsilän kolme konstia välttää off-hire tilanne aluksella: https://www.hellenicshippingnews.com/three-simple-but-effective-ways-to-prevent-vessel-downtime-2/

Kongsberg on tuonut markkinoille uuden välikoon azimuuttipotkurin: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-maritime-expands-rim-drive-azimuth-thruster-range-with-new-rd-az-2300/

Saksalaisvarustamo on suunnitellut uudenlaisen kaasusäiliöaluksen joki-ja rannikkoliikenteeseen kuljettamaan nesteytettyjä ammoniakkia ja CO₂:ta lastitankeissaan. Aluksen pituus on 125 metriä ja leveys 17,5 metriä. Aluksen propulsio on suunniteltu tuuliavusteiseksi, joka tukee diesel-sähköistä järjestelmää: https://www.marineinsight.com/shipping-news/hgk-shipping-designs-europes-first-river-seagoing-gas-tanker-for-ammonia-co2-transport/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Trinidad & Tobago on profiloitunut alueen metanolipolttoaineen polttoainetäydennyspaikkana: https://www.motorship.com/methanol/trinidad-and-tobago-growing-as-a-methanol-bunkering-hub/1495871.article

Tyypillisesti laivakoneen tuottamasta lämmöstä on hukkalämpöä yli 50 %. Suurin osa hukkalämmöstä tuotetaan suhteellisen matalissa lämpötiloissa. Artikkelissa käydään läpi, miten tuon lämmön talteenotolla se voidaan ohjata puhtaaksi käyttöenergiaksi: https://gcaptain.com/decarbonizing-the-global-container-fleet-with-heatpower/

Stolt Tankers´n proomu otti polttoaineekseen pelkästään uusiutuvaa dieseliä, joka vähentää päästöjä 90 %. Jo aiemmin se ja muut varustamon proomut ovat käyttäneet 20 % uusiutuvaa dieseliä polttoaineenaan, joka on vähentänyt päästöjä 18 %:  https://www.hellenicshippingnews.com/stolt-tankers-barge-moves-to-100-renewable-fuel/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:

Euroalueen palkkojen kasvu on hidastunut rajusti, joka avaa tietä koronlaskulle. Palkkojen kasvu on tällä hetkellä 3,6 % vuositasolla, vaikka sitäkin pidetään liian kovana 2 % inflaatio-odotuksiin nähden. Talouden kasvu on heikohkoa ja ostovoiman paraneminen tasoittaa tilannetta. Vaikein tilanne on Saksassa, jossa työntekijäjärjestöillä on edelleen kovat palkkavaatimukset: https://www.hellenicshippingnews.com/eurozone-wage-growth-drops-drastically-paving-the-way-for-a-september-cut/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Kilpailu Tyynen meren saarivaltioiden sieluista kiihtyy Kiinan, USA:n ja Australian kesken. Kehitysrahoitus, diplomaattisuhteet ja infrastruktuurihankkeet kuten satamat, lentokentät ja kommunikaatiokaapelit tukevat sotilaallisen, poliittisen, digitaalisten yhteyksien ja median hallintaan saamista alueella, joka on tärkeä meriyhteyksiensä, kalastuksen ja merenpohjan raaka-aineiden vuoksi: https://gcaptain.com/new-great-game-unfolds-in-pacific-as-u-s-china-vie-for-backing/

Kiinan teräksen tuottajista vain 5 % on tällä hetkellä kannattavia. Kiinteistökriisin myötä (- 10,2%) myös terästuotanto on kriisissä ja se on vuodessa pudonnut 9 %. Tällä on vaikutusta raaka-ainetuontiin ja rahteihin. Kiina on lisännyt teräksen vientiä 24 % vuodessa: https://splash247.com/only-5-of-chinese-steel-producers-are-currently-profitable/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Jo kolmannen japanilaisen laivakonevalmistajan on todettu manipuloineen testituloksia. Toiminta on jatkunut vuodesta 2000 ja koskee satoja laivakoneita. Vastaavaa on tapahtunut mm. Volkswagenilla, jonka tytäryhtiö on mm. MAN laivakonevalmistaja. Vuonna 2016 Wärtsilä ilmoitti poikkeamista Triesten tehtaan polttoainetesteissä tehdyissä mittauksissa: https://splash247.com/kawasaki-heavy-becomes-embroiled-in-growing-japanese-engine-scandal/

Argentiinassa karanteeniin asetetun irtolastialuksen sairastuneen merenkulkijan apinarokoksi oletettu sairaus on osoittautunut vesirokoksi: https://splash247.com/mpox-scare-onboard-bulk-carrier-in-argentina-turns-out-to-be-chicken-pox/

Intiassa oikeusistuin on määrännyt pysäytetyn vietnamilaisen Panaman lipun alla purjehtivan irtolastialuksen myytäväksi 1 miljoonan $ maksamattomien satamamaksujen vuoksi. Aluksen nykyarvoksi arvioidaan n. 17,5 miljoonaa $. Alukselta löytyi pysäytyksen jälkeen myös 22 kg kokaiinia tarkastuksessa viime vuonna. Alus on sataman ankkuripaikalla pidätettynä: https://splash247.com/indian-court-orders-sale-of-cocaine-bust-bulker-over-unpaid-dues/

UK:n viranomaiset ovat pidättäneet kaksi henkilöä näiden piilotettua 350 kg kokaiinia veneen runkoon. Tekijät pakenivat mutta heidät saatiin kiinni ja tuomittiin oikeudessa. Lastin arvo oli n. 39 miljoonaa £: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/cocaine-smugglers-jump-off-boat-after-hiding-39m-drug-in-hull/

USA:n onnettomuustutkinnan mukaan luotsin väsymystila aiheutti hinaajayhdistelmän törmäämisen laituriin: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-acute-sleep-deprivation-led-to-towboat-allision

Kanadan onnettomuustutkinta on paljastanut Toronton kaupungin, matkustaja-aluksen varustamona, toimineen puutteellisesti. Se ei ollut huolehtinut, että aluksella on kirjalliset toimintaohjeet laituriintulosta, muita epäkohtia olivat mm. miehistön koulutusohjelmat hätätilanteissa toimimisesta, epärealisteiset evakuointitoimenpiteet ja soveltumattomat matkustajien laskentamenettelyt erityisesti lapsille. Matkustaja-alus törmäsi liian kovaa laituriin rantautuessaan: https://gcaptain.com/canada-transportation-safety-board-investigation-unveils-critical-flaws-in-toronto-ferry-operations/

Belgialaisen ruoppausjätin ruoppaaja on pidätettynä Tampicossa Meksikossa. Pidätyksen peruste on maksamattomat tullimaksut, 96 miljoonaa $, koska viranomaisten mukaan alus on tuotu maahan ja pitää tullata. Itse asiassa alus oli tulossa satamaan miehistönvaihdon ja huollon takia, johon varustamo pyysi luvan ja sen myös sai: https://splash247.com/jan-de-nul-rails-against-abusive-behaviour-of-mexican-authorities-in-fight-to-get-dredger-released/

Meksikolainen Vitol-yhtiön energiameklari on todettu jo toisen kerran tänä vuonna syylliseksi lahjontaan. Yhtiölle skandaali on maksanut 135 miljoonaa $ ja meklaria odottaa jopa 40 vuoden vankeustuomio ja yli 7 miljoonan $ sakot. Aiemmin tänä vuonna hänet havaittiin syylliseksi yli miljoonan $ lahjuksiin, josta voi seurata 30 vuotta vankeutta. Tuomiot yhdistetään USA:n liittovaltion tuomioistuimessa: https://www.maritime-executive.com/article/vitol-trader-pleads-guilty-to-second-set-of-bribery-charges

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

DNV:llä on oma tiimi Kiinassa avustamassa suunnittelijoita, telakoita, lastinantajia ja varustamoita uusien sääntöjen ja teknologioiden kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/new-tanker-and-bulker-expert-team-in-china-supports-global-newbuild-projects/

Järjestöt, NATO:

Kansainvälisen majakkaliiton muuttuminen hallitusten väliseksi viranomaisorganisaatioksi parantaa jäsenmaiden mahdollisuuksia vaikuttaa. Ruotsissa maata edustavat Sjöfartsverket ja Transportstyrelsen, Suomessa Väylävirasto ja Traficom: https://www.sjofartstidningen.se/ny-status-starker-sveriges-mojlighet-att-paverka/

Onnettomuudet, romutus:

Onko merenkulku valmistautunut onnettomuuksiin, joissa on mukana uusiutuvia polttoaineita? Miten ne käyttäytyvät tulipaloissa, yhteentörmäyksissä ja päästöissä vesistöön ja miten niitä torjutaan tai ihmishenkiä pelastetaan: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/shipping-ready-deal-alternative-fuel-vessel-accident

Meripelastusta islantilaiseen tapaan: https://www.hellenicshippingnews.com/case-study-enhancing-maritime-safety-and-efficiency-with-advanced-technology-the-ice-sar-experience/

Italiassa uponneen loistojahdin kuudesta kadonneesta on neljä löydetty kuolleena ja kahta edelleen etsitään hylystä, joka makaa 50 metrin syvyydessä: https://gcaptain.com/four-bodies-retrieved-from-mike-lynchs-sunken-yacht-off-italy/

Loistojahdin valmistaja syyttää jahdin miehistöä virheistä, joiden johdosta se upposi: https://www.maritime-executive.com/article/lost-superyacht-s-builder-blames-crew-for-sinking

Malesian edustalla toiseen säiliöalukseen törmännyt Hafnia Nile on saamassa lastinsa siirron valmiiksi, jonka jälkeen alus menee korjattavaksi. Lasti on osittain tulipalon runtelemaa eikä ole tietoa, onko vastaanottaja nostanut kanteen varustamoa vastaan:  https://www.hellenicshippingnews.com/lr1-hafnia-nile-nears-completion-of-cepsas-naphtha-cargo-transfer-after-july-collision/

Keskiviikkona huthien hyökkäyksen kohteeksi joutunut ja sittemin hylätty kreikkalaissäiliöalus muodostaa merenkulullisen ja ympäristöllisen vaaran Punaisella merellä. Aluksella on 150´000 tonnia raakaöljyä, 4 kertaa enemmän kuin Exxon Valdezilla, ja sen uppoaminen muodostaisi kaikkien aikojen neljänneksi suurimman öljykatastrofin. Alus on 18 vuotta vanha ja sen varustamoa kohtaan on esitetty kritiikkiä varsinkin, kun kyseessä on jo kolmas saman varustamon aluksia kohtaan tehty hyökkäys: https://splash247.com/abandoned-suezmax-off-yemen-risks-becoming-fifth-largest-tanker-spill-in-history/

Kriisit ja merirosvous:

Keskiviikkona neljä kertaa hyökkäyksen kohteeksi joutuneen kreikkalaisaluksen miehistö on evakuoitu. Alus on pahasti vaurioitunut ja sillä on/oli tulipalo. Säiliöalus on nyt ankkurissa ilman miehistöä ja sen lastina on 1 miljoonaa barrelia raakaöljyä. Alus on kolmas saman varustamon alus, jonka kimppuun huthit ovat hyökänneet. Samana päivänä huthit hyökkäsivät kolme kertaa Panaman lipun alla purjehtivan irtolastialuksen kimppuun: https://www.maritime-executive.com/article/french-navy-thwarts-attack-and-evacuates-crew-of-disabled-greek-tanker

USA on ottanut käyttöön ensimmäisen lentotukialuksella olevan droneohjauskeskuksen. Keskuksesta käsin voidaan ohjata miehittämätöntä polttoainetäydennysdronea tai miehittämättömiä ilma-aluksia. Suunnitelmien mukaan vastaavat tulisivat kaikkiin Nimitz- ja Ford -luokkien lentotukialuksiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-installs-worlds-first-carrier-based-drone-control-center-aboard-uss-george-h-w-bush/

Ukrainan hyökkäyksen jälkeen Kerchin salmen lautalla tulipalo, joka tuhosi sen: https://www.maritime-executive.com/article/video-russian-kerch-strait-ferry-destroyed-by-fire-after-ukrainian-attack

Historian havinaa:

Miten kommunikointi on kahdessa vuosikymmenessä muuttunut turvallisuusorientoituneesta hätäliikenteestä kaikkien ulottuvilla olevaksi verkoksi myös aluksilla? Miten digistrategia voitti teknologian vaihtoehdot merenkulussa? Miten tarpeet ohittivat tarjonnan, palvelut voittivat tekniikan:  https://splash247.com/bandwidth-orbits-and-networks-how-digital-strategy-overcame-technology-choices-in-maritime/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/