Merenkulun uutisia 21.8.2024: merenkulun digitaalialustoissa tapahtuu, raportteja, ylösmakaaminen, jäänmurtajia Jäämerellä, Norsepowerin roottorit irtolastialukseen, tiellä hiilineutraaliuteen, alusten rungon puhdistus, apinarokko, päällikkö odottanut jo kolme vuotta oikeudenkäyntiä, lentotukialus Minsk palaa, yritetäänkö päälliköstä tehdä syntipukki?

Mitä tarkoittaa termi?:

Cognitive dissonance: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_dissonanssi

Freightos: https://en.wikipedia.org/wiki/Freightos

Rosmorport: https://www.rosmorport.com/about/mission/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Cayman-saarille rekisteröity, Espanjassa päämajaa pitävä ja ilmeisesti israelilaisomisteinen Freightos on ostanut luxemburgilaisen Shipstan. Kumpikin tarjoaa rahtimarkkinoihin liittyvän alustan helpottamaan digitaalista kaupankäyntiä: https://splash247.com/freightos-buys-shipsta/

Lloyd´s List on julkaissut uuden alusten seurantasovelluksen AIS+, joka käyttää apunaan tekoälyä. Sovellus kokoaa tekoälyn avustamana tilannekuvan AIS maa-asematiedoista, Spire satelliitin tiedoista, alusten AIS-tiedoista ja Orbcomm satelliitti-AIS-tiedoista, jotka liitetään yhtiön maantieteelliseen tietokantaan. Käyttäjä voi valita haun esim. terminaalin, ankkuripaikan tai vaikka STS-paikan tarkkuudella: https://smartmaritimenetwork.com/2024/08/07/lloyds-list-intelligence-adds-ai-to-ais/

Turboahtimia valmistava sveitsiläisyhtiö on ostanut sää- ja reittioptimointiin erikoistuneen kanadalaisyhtiön. Yhdistymisen synergiaetuja asiakas saa maailmanlaajuisesti laivastonsa toiminnan optimoinnista, polttoainekulujen ja rahan säästymisenä, päästöjen vähentämisenä ja säädösten mukaisesti toimimisen varmistamisena: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/accelleron-to-expand-digital-customer-base-to-3300-ships-with-tnm-buy/

SevenCs-yhtiö on ottanut käyttöön ohjelmiston, joka kykenee lukemaan uusien merikarttojen S-100 -standardia: https://www.hellenicshippingnews.com/sevencs-launches-updated-s-100-data-management-system/

Saksaan ollaan rakentamassa uutta mikrosirutehdasta valtion tuella. Koska EU:n alueella kukaan muu ei valmista niitä, EU hyväksyy kansallisen tuen. Yhtiö on yhteisyritys taiwanilaisen mikrosiruyrityksen, Infineonin ja NXP:n kesken ja tehtaan odotetaan käyvän täydellä kapasiteetilla vuonna 2029, jolloin sen odotetaan tuottavan 480´000 sirua. Hanke myös vahvistaa Euroopan turvallisuutta ja riippumattomuutta: https://www.euronews.com/next/2024/08/20/first-european-high-performance-chips-to-be-made-in-dresden

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulun raportti (Advanced) aluskaupoista, irtolastirahtaussopimuksia, aluskaupat, romutus, uudisrakennukset, käytettyjen alusten viitehintoja, valuutat, tuotteet, osakkeet: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-33.pdf

Käytettyjen alusten myyntiraportti (Carriers): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/WK-3334-24-CARRIERS_SP-MARKET-REPORT.pdf

Ylösmakaus on osa merenkulkua, kun markkinatilanne ei mahdollista aluksen rahtaamista. Silloin alus otetaan pois normaaliliikenteestä, henkilöstö lomautetaan sekä koneisto ja laitteet valmistellaan pitempiaikaiseen seisokkiin. Artikkelissa käydään läpi ne toimenpiteet, jotka ovat tarpeen tehdä tuossa tilanteessa: https://www.hellenicshippingnews.com/optimizing-vessel-performance-during-lay-up-management/

Saudi-Arabian kansallinen laivanvarustamo Bahri ostaa 9 VLCC-luokan säiliöalusta kreikkalaiselta varustamolta. Alusten keski-ikä on 5,9 vuotta ja ne on varustettu pakokaasupesureilla. Kaupan arvo on 1 miljardi $, josta Bahri maksaa 10 % sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa ja loput luovutettaessa alukset. Bahri omistaa 40 VLCC-alusta sekä lisäksi 36 kemikaali- ja tuotesäiliöalusta, kuusi kuivarahtialusta ja 11 irtolastialusta:  https://www.seatrade-maritime.com/tankers/bahri-inks-1-billion-deal-buy-nine-vlccs

Neste- ja kaasukuljetukset:

Venäjän valtion satama- ja merenkulkuyhtiö Rosmorport on vastaanottanut kaksi aluksista kerättävän öljyisen veden ja sedimentin vastaanottamiseen tarkoitettua alusta. Alukset erottelevat haitalliset aineet vedestä, jotka toimitetaan maihin ja puhdas vesi pumpataan mereen sallituilla paikoilla. Lisäksi alukset keräävät aluksista jätevesiä ja roskia maissa käsiteltäväksi. Aluksia voidaan käyttää myös öljyntorjuntatehtävissä:  https://www.hellenicshippingnews.com/koporye-and-koppi-bilge-water-removing-ships-join-the-environmental-fleet-of-fsue-rosmorport/

Puolalainen jalostamo on sopinut BP:n kanssa Pohjanmeren öljyn ostamisesta. Sopimus kattaa 150´000 barrelia päivässä, joka vastaa n. 15 % jalostamon tarpeesta: https://www.hellenicshippingnews.com/polands-orlen-agrees-north-sea-crude-supply-deal-with-bp/

Kiinan öljyntuonti Venäjältä on vuositasolla pudonnut 7,4 % heinäkuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-july-oil-imports-from-top-supplier-russia-fall-7-4-from-a-year-ago/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Kiina toi enemmän hiiltä muilta toimittajiltaan kuin Venäjältä heinäkuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-july-coal-import-surge-boosts-its-major-suppliers-except-russia/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Maailman ensimmäinen ruotsalaisen yrityksen valmistama matkustajakäyttöön tarkoitettu täyssähköinen kantosiipialus on luovutettu saudiarabialaiselle tilaajalle. Valmistaja tekee 8 aluksen sarjan, jotka toimitetaan vuosina 2025 ja 2026. Alukset tulevat Saudi-Arabian luoteisosaan tulevan NEOM-hankkeen käyttöön: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-electric-flying-hydrofoil-passenger-ship-delivered-to-saudi-arabias-neom/

Offshore ja merituulivoima:

Espanjalaisyritys osallistuu kelluvaan merituulivoimahankkeeseen Taiwanissa: https://www.seatrade-maritime.com/offshore/bluefloat-lead-construction-taiwans-first-floating-offshore-wind-farm

Offshoreporausyhtiö uskoo, että lähes kolmannes maailman matalassa vedessä toimivista porauslautoista jää pois käytöstä ikänsä vuoksi. N. 30 % nk. jack-up-lautoista on yli 35 vuotta vanhoja. Maailmassa tuotettavasta n. 102 miljoonasta barrelista päivässä, n. 20 % tulee matalan veden porauslautoista. Suurin ongelma alalla tulee olemaan kasvavat tuotantokustannukset: https://gcaptain.com/oil-driller-borr-sees-wave-of-shallow-water-rigs-retiring/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Ahvenanmaalaisyritys toimittaa Kemin majakan 1´500 tonnia painavan perustan. Perusta on lastattuna proomuun ja odottaa kuljetusta: https://www.sjofart.ax/nyheter/fyrfundamentet-klart-for-kemi/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Kiinalla on Jäämerellä jo kolme jäänmurtajaa. USA:lla ei ole tällä hetkellä yhtään jäänmurtajaa Jäämerellä. Uudet ehtivät telakalta rannikkovartioston arvion mukaan 6 – 8 vuodessa:  https://gcaptain.com/china-dispatches-three-icebreakers-to-arctic-us-suffers-healy-fire/

Satamat ja terminaalit:

Brittiläinen rahoitusyhtiö yhdessä dubailaisen DP Worldin kanssa aikoo rakentaa Kongon Demokraattiseen tasavaltaan uuden isoille konttialuksille tarkoitetun sataman. Ensimmäisen vaiheen sitoutuminen käsittää 35 miljoonaa $. Brittiyhtiö on mukana sataman satamaoperaattorin kanssa jo kolmessa muussakin afrikkalaisessa satamahankkeessa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/bii-invests-drcs-deepwater-container-port-dp-world

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kanadan rautateitä torstaiksi uhkaava lakko on jo pysäyttänyt kuljetuksia: https://shippingtelegraph.com/freight-news/canada-wide-freight-rail-stoppage-looms-some-shipments-already-halted/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

USA käynnisti Kiinan telakkatukipolitiikasta keväällä selvityksen, jota varustamot nyt odottavat malttamattomina. Mikäli selvitys esittää USA:ssa käyville Kiinassa valmistetuille aluksille lisämaksua, ne joutuvat helposti maksumiehiksi, koska Kiinan osuus on lähes 47 % telakkamarkkinoista ja USA:n 0,13 %. Hintaero USA:n ja Euroopan laivanrakentajilla on 30 – 40 % kiinalaisiin verrattuna. Suomalainen Meriaura tilasi muuten uusia aluksia hollantilaistelakalta: https://splash247.com/results-from-us-probe-into-chinese-shipbuilding-expected-soon/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen Norsepower on jälkiasentanut japanilaisen MOL-varustamon irtolastialukseen kaksi roottoripurjetta: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/worlds-1st-installation-of-rotor-sails-on-a-capesize-bulker-for-vale/

Viisi asiaa, jotka voimme tehdä matkalla kohti hiilineutraaliutta. Biopolttoaineiden käyttö, energiatehokkuuden lisääminen, matkanteon hidastaminen, tiedon ja digitalisaation hyödyntäminen sekä päästöjen talteenotto ovat lyhyen tähtäimen toimenpiteitä, jotka eivät kuitenkaan yksin riitä vaan vähäpäästöiset meripolttoaineet ovat pitkällä tähtäimellä tärkein kehityskohde: https://www.hellenicshippingnews.com/five-things-we-can-do-today-to-decarbonise-shipping/

Intian satamista, merenkulusta ja vesiteistä vastaava ministeriö on virallisesti sitoutunut vihreään siirtymäohjelmaan maan hinaajien kohdalla. Ohjelmassa Intia aikoo parantaa maan merenkulkusektoria korvaamalla diesel-käyttöiset satamahinaajat 0-päästöisillä vaihtoehdoilla. Rahoitusta hankkeelle on varattu 120 miljoonaa $: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-to-invest-120-million-in-green-tug-transition-program-to-advance-maritime-sustainability/

Merenkulun konsulttiyhtiö UMAS pitää LNG:tä toisena polttoaineena käyttävien konttialusten tilausten nopeaa kasvua outona ja sen jättävän huomiotta IMO:n päivitetyn kasvihuonekaasustrategian. Noin 162 tilauksessa olevasta LNG-käyttöisestä uudisrakennuksesta on 80, yhteensä 1,44 miljoonaa TEU:ta, yli 15´000 TEU:n aluksia. Vuoteen 2029 saakka tilauksessa on 371 konttialusta yhteensä 4,8 miljoonaa TEU:ta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/cognitive-dissonance-leads-lng-box-ship-orders-says-umas

Miten alusten rungon puhdistus vaikuttaa polttoaineen kulutukseen: https://greenseaiq.com/powering-and-fuel-consumption-impact-of-everclean-service-on-two-vessels/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:

Venäläisiä öljytuotteita uudelleen lastataan (STS) uudella paikalla kreikkalaisen Khioksen saaren eteläpuolella Aigeian merellä. Länsimaiden pakotteiden vuoksi Venäjällä lastanneiden säiliöalusten on yhä vaikeampi kuljettaa dieseliä. Venäjä vie 3 miljoonaa tonnia dieseliä kuukaudessa ja saatujen tietojen mukaan kolme alusta on elokuussa lastannut Tuapsessa ja suuntaa Aigeian meren pohjoisosiin STS operaatioihin: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/tankers-russian-oil-transfers-greece-lseg

YK:n alainen maailman terveysjärjestö WHO on julistanut apinarokon maailmanlaajuiseksi terveysriskiksi. Ruotsissa oli ensimmäinen havainto Afrikan ulkopuolella. Merivakuutusyhtiö Skuld kehottaa varustamoja ohjeistamaan miehistöjä toimimaan Afrikan maissa ja välttämään kosketusta paikallisten kanssa ja olla ostamatta ruokaa paikallisilta: https://www.hellenicshippingnews.com/who-director-general-declares-mpox-outbreak-a-public-health-emergency-of-international-concern/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Kolme vuotta sitten tulipalossa tuhoutuneen ja uponneen konttialuksen päällikkö odottaa edelleen oikeudenkäyntiä Sri Lankassa voimatta lähteä maasta. Hänen passinsa on takavarikoitu eikä oikeustoimien odottamiselle ole näkyvissä päätttymisajankohtaa. Artikkelissa kuvataan tapahtumien kulku ja päällikön tilanne hänen odottaessaan ratkaisua. Päällikkö on saanut tavata omaisiaan ja varustamo huolehtii hänen ylläpidostaan: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/x-press-pearl-captain-trapped-sri-lanka-over-three-years

Albanian viranomaiset selvittävät, miten 800 tonnia myrkyllistä jätettä laivattiin maasta ilman viranomaisen hyväksyntää? Kontteihin pakattu jäte palautettiin takaisin Eurooppaan vastaanottajamaan saatua tiedon jätteen tulosta ennen sen saapumista määränpäähän: https://gcaptain.com/albania-probes-toxic-dust-due-back-in-europe-after-outcry/

Liberian lipun alla purjehtiva irtolastialus on asetettu Argentiinassa karanteeniin Parana-joella apinarokkotapauksen johdosta: https://splash247.com/bulk-carrier-crew-quarantined-in-argentina-over-suspected-mpox-case/

Rotterdamin satamassa on viikon aikana takavarikoitu yli 700 kg kokaiinia. Huumeet tuotiin laillisesti lastatatuissa konteissa lastinomistajan tietämättä: https://www.maritime-executive.com/article/more-than-700-kilos-of-cocaine-seized-in-one-week-in-port-of-rotterdam

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Japanilainen luokituslaitos on myöntänyt maailman ensimmäisen ammoniakkia polttoaineena käyttävän ja ammoniakkia kuljettavan aluksen konehuoneen turvallisuushyväksynnän: https://www.hellenicshippingnews.com/worlds-first-machine-room-safety-accreditation-for-ammonia-fueled-ammonia-gas-carrier-to-be-granted-by-classnk/

Luokituslaitoksen mukaan tuuliavusteisten propulsiojärjestelmien tiellä on enää vakiohyväksymismenettelyjen puute. Miten ne vähentävät polttoainekulutusta ja päästöjä hyväksytysti sekä järjestelmien saatavuus ja asennettavuus tulee saada ajan tasalle. Testivaihe on jo ohitettu: https://www.hellenicshippingnews.com/wind-assisted-ship-propulsion-nears-tipping-point-for-rapid-adoption/

Onnettomuudet, romutus:

Loistojahdin uppoaminen myrskyssä on aiheuttanut yhden ihmisen kuoleman ja kuusi muuta on kateissa. Viisitoista ihmistä pelastettiin alukselta. Alus makaa 50 metrin syvyydessä ja viranomaiset selvittävät onnettomuuden syytä: https://shippingtelegraph.com/videos/six-people-missing-and-one-dead-after-luxury-yacht-sinks-off-coast-of-italy-video/

Video: venäläisellä, neuvostoajan lentotukialuksella on puhjennut valtava tulipalo sen ollessa ankkuroituna Kiinassa Jangtse-joella. Palon laajuutta kuvaa, että sen arvioidaan johtavan aluksen poistamiseen käytöstä. Kuvaavasti aluksen nimi on Minsk: https://www.marineinsight.com/shipping-news/massive-fire-erupts-on-soviet-aircraft-carrier-docked-in-chinas-yangtze-river/

Kreikassa rantautumista yrittäneen aluksen päällikköä odottaa rikossyyte. Artikkelissa käydään läpi ilmeisesti päällystöliiton edustajan näkemys siitä, mistä kyseinen liki-piti tapaus johtui. Kirjoittajan näkemyksen mukaan päälliköstä on tehty syntipukki kaikkien tietämän ongelman häivyttämiseksi. Joka tapauksessa voidaan odottaa värikästä tapauksen käsittelyä: https://www.maritime-executive.com/editorials/poor-port-infrastructure-led-to-andros-ferry-incident-not-master-s-skill

Etelä-Afrikan rannikon edustalla karille ajanut irtolastialus on katkennut myrskyjen kourissa ja lisää öljyä on päässyt mereen. Pelastustoimia haittaavat myrskyt estävät öljyn pumppaamisen aluksesta: https://www.maritime-executive.com/article/storms-further-breakup-grounded-bulker-ultra-galaxy-causing-oil-release

Trinidad & Tobagon rannikolla kuusi kuukautta sitten kaatunut ja uponnut polttoaineproomu on saatu pelastettua. Syyllisten etsintä jatkuu edelleen: https://www.maritime-executive.com/article/removal-of-capsized-oil-barge-off-tobago-completed-after-six-months

Kriisit ja merirosvous:

Video: Kiinan ja Filippiinien nokan koputtelu meni jo fyysiselle tasolle Etelä-Kiinan merellä. Kaksi maiden viranomaisalusta tönivät toisiaan aiheuttaen vahinkoa kummallekin, jonka jälkeen syyttely voikin alkaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-philippines-accuse-each-other-of-dangerous-vessel-collision-in-south-china-sea/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/