Merenkulun uutisia 30.8.2024: NAPA ja Elomatic uusia sovelluksia, Birka Gotland, 20 MW merituulivoimala, USA:n polaarimurtajista, Arendal 2 -terminaali, Wärtsilän uusi propulsiolinja, VTT, Rajavartiolaitoksessa nimityksiä, huthit sallivat pelastusoperaation, Sovcomflot, Alandia voitolle.

Mikä yritys:

Elomatic: https://fi.wikipedia.org/wiki/Elomatic

NAPA Oy: https://fi.wikipedia.org/wiki/Napa-yhti%C3%B6t

VTT Oy: https://fi.wikipedia.org/wiki/VTT

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Japanilaisomisteinen suomalainen tietotekniikkayritys NAPA on julkaissut japanilaisen luokituslaitoksen kanssa työkalun, jonka avulla varustamot voivat soveltaa FuelEU Maritime määräyksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/napa-launches-fueleu-compliance-tool-after-successful-1500-vessel-pilot-with-classnk/

Suomalainen kansainvälinen konsultti- ja insinööritoimisto Elomatic on julkaissut varustamoille ja operaattoreille tarkoitetun ennakoivan huoltosovelluksen. Sovelluksessa osuvat yhteen sekä energia- että digitaalinen muutos: https://www.hellenicshippingnews.com/elomatic-launches-aura-asset-performance-management-system/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kreikkalaisten varustamojen määrä väheni viime vuonna 592:en, josta yli 25 alusta sisältäviä oli 57. Yli miljoonan DWT varustamoita oli 83, joka on 79,3 % kaikista. Nuoren tonniston (0 – 9 vuotta) omistavien varustamojen määrä väheni 89:ään ja koko kreikkalaisen laivaston keski-ikä oli 14,3 vuotta: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greek-companies-went-down-to-592-in-2023-new-research-says/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttivarustamot tilaavat yhä uusia aluksia. Viimeisin hinta 24´000 TEU:n alukselle on 260 miljoonaa $. Koska alusten tulisi kestää ainakin 20 vuotta liikenteessä, on polttoainevalinnalla erittäin suuri merkitys. Konttialuksilla sen merkitys korostuu suuremman nopeuden vuoksi, enemmän polttoainetta – enemmän päästöjä. Yhdistelmäteknologioita kehitetään, koska mikään polttoaine ei kykene yksin vastaamaan kaikkiin uusiin määräyksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/laying-out-the-cards-on-lng-as-a-liner-option/

Luokituslaitos DNV arvioi hiilineutraaliustavoitteiden kaksinkertaistavan konttikuljetusten kustannukset: https://splash247.com/decarbonising-shipping-could-double-cost-of-transporting-goods-by-containers-dnv/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Furetankin uusin hankinta Fure Spear on lähtenyt telakasta Landskronasta, jossa se maalattiin uuden omistajansa väreihin. Alus on entinen Liv Knutsen, 16´500 DWT tuotesäiliöalus. Ensimmäinen matka on Ventspilsin kautta Suomeen: https://www.sjofartstidningen.se/fure-spear-tacker-upp-i-vantan-pa-nybyggen/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Ukrainan vilja- ja öljykasvisato on ministeriön arvion mukaan 77 miljoonaa tonnia satokaudella 2024/25, josta viljaa on 56 miljoonaa tonnia. Viime vuonna vienti oli n. 51 miljoonaa tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-grain-exports-jump-to-6-75-mln-t-so-far-in-2024-25-ministry-says/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Lähes 160´000 matkustajaa on kulkenut kesän aikana Birka Gotland -aluksella. Alus aloitti risteilyliikenteessä tämän vuoden maaliskuussa. Matkakohteina ovat risteilyt Ahvenanmaalle, Gotlantiin ja Visbyhyn, Ystadiin ja Bornholmiin sekä Höga Kustenille lähelle Merenkurkkua: https://www.sjofartstidningen.se/sa-manga-reste-med-birka-gotland-i-sommar/

Offshore ja merituulivoima:

Tuulivoimasektorin kasvu on lisännyt myös projektilastien kuljettamista: https://www.maritimejournal.com/vessels/offshore-wind-prompts-project-cargo-expansion/1495974.article

Kiinalaisyritys on esitellyt ensimmäisen 20 MW:n merituulivoimayksikön. Sen siipien kärkiväli on 260 – 292 metriä ja n. 30 km / h (8 m / s) keskituulennopeudella turbiini kehittää 80 miljoonaa kWh vuosittain. Tuotto vähentää 66´000 tonnilla CO₂-päästöjä: https://www.maritime-executive.com/article/mingyang-stands-up-record-setting-massive-20mw-offshore-wind-turbine

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Verde Islandin salmi. Mikä se on ja missä? Mitä siitä on hyvä tietää: https://www.marineinsight.com/know-more/verde-island-shipping-passage/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäänmurtaja Oden tekee historiaa käymällä ensimmäisenä aluksena Victoria-vuonolla Pohjois-Grönlannissa. Tutkimusmatkan tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon ja kuinka nopeasti Pohjois-Grönlannin mannerjää vaikuttaa merenpinnan tasoon. Lisäksi tutkimusretkikunta selvittää joukon muita ilmastoon ja mereen liittyviä tutkimuskohteita: https://www.hellenicshippingnews.com/icebreaker-oden-makes-history-as-the-first-vessel-to-reach-remote-fjord-in-north-greenland/

USA:n kongressin budjettitoimisto on antanut uuden raportin, josta käy ilmi lisääntyneet kustannusten ylitykset ja viivästykset polaarijäänmurtajaohjelmassa. Alusten suunnittelusta on valmiina 59 %, vaikka toukokuussa raportoitiin sen olevan 67 %. Silti rakentamisen odotetaan alkavan jo tänä vuonna. Kolmen aluksen sarjan hinta on nyt 60 % korkeampi kuin rannikkovartioston viimeisin arvio. Osa tulee siitä, että alusten kokoa on kasvatettu 40 %: https://gcaptain.com/congressional-report-details-new-delays-and-cost-overruns-for-coast-guard-icebreaker/

Kiina on lähettänyt kolme jäänmurtajaa Jäämerelle, kun USA on joutunut vetämään omansa pois: https://gcaptain.com/china-dispatches-three-icebreakers-to-arctic-us-suffers-healy-fire/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Göteborgin satamassa vihittiin tänään käyttöön 144´000 m² satamaterminaali. Investoinnin arvo on n. 60 miljoonaa €. Terminaali sijoitettiin kauemmas kaupungin keskustasta tie- ja ratayhteyksien sekä paikallisen teollisuuden äärelle. Mm. Stena Line siirtää toimintojaan kaupungin keskustan alueelta uuteen terminaaliin: https://www.hellenicshippingnews.com/the-largest-port-expansion-in-40-years-opens-at-the-port-of-gothenburg/

Romanian hallitus on kiinnostunut ostamaan Moldovan ainoan merisataman 133 km mereltä Tonavan ja Prut-joen yhtymäkohdassa. Satama kykenee käsittelemään monenlaista tavaraa ja sen syvyys on laiturissa 7 metriä: https://splash247.com/romania-bids-to-take-over-moldovas-only-port/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wärtsilä on julkaissut uusimman keksintönsä koskien aluksen propulsiolinjaa. Tarkoitus parantaa aluksen tehokkuutta, vähentää toimintakustannuksia ja parantaa tuottavuutta. Keksintö käsittää neljä keskeistä osaa: https://www.maritime-executive.com/features/revolutionizing-maritime-efficiency-waertsilae-s-new-shaft-line-solutions

Suomalainen We Tech Solutions toimittaa ruotsalaiselle Sirius Shippingille hybridisähköisen propulsiojärjestelmän varustamon kahteen uuteen Kiinassa rakennettavaan tuote- ja kemikaalisäiliöalukseen, joiden vetoisuus on 15´000 DWT: https://www.sjofartstidningen.se/sirius-bestaller-elhybridsystem-fran-we-tech/

Wärtsilä ilmoittaa kumppanuushankkeesta DHL:n kanssa, jossa se siirtää vedenkäsittely-yksikkönsä osaksi DHL:n toimitusketjuliiketoimintaa: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-water-waste-partners-with-dhl-to-maximise-supply-chain-efficiency/

Meriakkujen valmistaja ilmoittaa merkittävästä pudotuksesta akkujen hinnassa. Akkujen hinnaksi muodostuu 300 $ / kWh: https://splash247.com/marine-battery-manufacturer-hails-price-drop/

USA:n rannikkovartiosto on antanut luvan testata maaefektialusta (WIG) niin, että aluksen kyydissä on ihmisiä: https://www.maritime-executive.com/article/uscg-clears-regent-s-wing-in-ground-craft-for-full-scale-human-testing

Palfinger on esitellyt uuden merikäyttöön tarkoitetun teleskooppivarrella varustetun nosturin, joka kykenee nostamaan 4 tonnin lastin 29 metrin ulottumalla: https://www.maritime-executive.com/features/palfinger-marine-s-pfm-2100-a-new-era-of-heavy-duty-cranes

Eteläkorealaistelakka on tehnyt sopimuksen USA:n laivaston 40´000 tonnisen kuljetusaluksen huollosta, korjauksista ja peruskorjauksista (MRO). Sopimuksen arvioidaan avaavan oven USA:n laivaston MRO-markkinoille, joiden arvoksi arvioidaan 15 miljardia $ vuosittain: https://gcaptain.com/south-korean-shipbuilder-hanwha-ocean-secures-landmark-u-s-navy-maintenance-deal/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen VTT on julkaissut tutkimuksen, kuinka paljon LNG-koneisto päästää ilmakehään metaania eri konetehoilla. Tutkimus on tehty todellisessa ympäristössä risteilyaluksella. Lopputuloksen mukaan konetehoilla yli 50 % päästöt ovat vähäisempiä ja sen alle menevillä tehoilla suurempia. Tutkimus oli EU-rahoitteinen: https://www.hellenicshippingnews.com/study-highlights-methane-reduction-in-real-world-ship-operation/

Polttoaineiden saatavuus Euroopassa: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-155/

Saksalainen Uniper on valinnut ruotsalaisen Liquid Wind´n e-metanolin tuottajaksi NorthStarH2-hankkeeseen Östersundiin. Vuosituotannoksi arvioidaan yli 100´000 tonnia. Liquid Wind´llä on kolme e-metanoli-projektia, joista yksi oli tanskalaisen Ørsted-yhtiön hanke, jonka se kuitenkin pysäytti aiemmin tänä vuonna: https://splash247.com/new-e-methanol-plant-on-the-cards-in-sweden/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Kansainvälinen luotsiliitto ryhtyy kumppanuusyhteistyöhön Kanadassa tuottaakseen objektiivisen arvion etäluotsauksen ja autonomisten alusten käytöstä merenkulussa:  https://www.seatrade-maritime.com/regulation/pilots-association-study-remote-pilotage-conventional-ships

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Rajavartiolaitoksen johtoon nousee kontra-amiraali Markku Hassinen ja henkilöstöjohtajaksi lippue-amiraali Tom Hanén. Heidän toimikautensa ulottuu vuoden 2029 loppuun saakka: https://valtioneuvosto.fi/-/1410869/rajavartiolaitoksen-johdossa-muutoksia-1.1.2025-1

Iran on ilmoittanut YK:ssa, että huthit sallivat pelastusorganisaatioiden ryhtyä pelastus- ja hinaustehtäviin Punaisella merellä palavan säiliöaluksen osalta:  https://splash247.com/houthis-will-allow-salvage-teams-to-attend-to-blazing-greek-tanker/

IMO:n pääsihteeri on ottanut kantaa Punaisella merellä vuotavan säiliöaluksen tilanteeseen. Hänen mukaansa IMO on valmis antamaan teknisen tukensa kansallisille, alueellisille ja YK:n elimille sekä kaikille asianosaisten toimille, jotka koskevat vahingoittunutta alusta ja siitä johtuvaa turvallisuus- ja ympäristöuhkaa: https://www.hellenicshippingnews.com/statement-by-imo-secretary-general-on-the-mv-sounion/

Pakotteista huolimatta venäläisvarustamo Sovcomflot tekee hyvää tulosta. Sen nettotulos oli yli 300 miljoonaa $ n. 1 miljardin $:n tuloista alkuvuoden aikana. Samalla Sovcomflotin toimitusjohtaja varoittaa muodostamasta toisilleen vihamielisiä leirejä ja turvallisuuskulttuurin häviämisestä: https://www.maritime-executive.com/article/despite-sanctions-sovcomflot-turns-a-healthy-profit

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Uponneen loistoristeilijän ympärillä käytävä keskustelu ja tutkinta menee valitettavasti syyttelyksi eikä tosiasioiden selvittämiseksi. Merenkulkualalle pesiytynyt syyttelykulttuuri tuntuu vaikuttavan tässäkin, sanovat kaksi purjealusten päällikköä: https://splash247.com/what-can-we-learn-from-the-sinking-of-the-bayesian/

Uponneen loistoristeilijän päällikön lisäksi kaksi miehistön jäsentä on tutkinnan kohteina. Heitä voidaan syyttää taposta ja merivahingon aiheuttamisesta. Toinen oli vahtivuorossa ja toinen aluksen konemestari. Aluksen edellinen päällikkö pitää epätodennäköisenä, että sen luukkuja olisi ollut auki. Sen sijaan ilmanvaihtokanavat ovat voineet olla auki ja päästää vettä alukseen: https://www.maritime-executive.com/article/two-more-crewmembers-of-sunken-yacht-bayesian-are-under-investigation

Paikallinen vaarallisten aineiden kuljettaja on haastanut Baltimoressa siltaan törmänneen konttialuksen varustamon ja omistajat oikeuteen epäsuorasta liiketoiminnan vaikeuttamisesta. Kuljettaja joutui käyttämään kiertoreittiä sillan mentyä käyttökieltoon, joka aiheuttaa suunnittelemattomia lisäkustannuksia tiukasti kilpaillulla alalla: https://www.freightwaves.com/news/hazmat-carrier-sues-dali-shipowners-for-negligence

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Ahvenanmaalainen merivakuutusyhtiö Alandia on päässyt 7,3 miljoonaa € voitolle. Parannusta viime vuodesta on 10 miljoonaa €: https://www.sjofart.ax/nyheter/alandia-gar-10-miljoner-battre/

Kansainvälinen rahti- ja logistiikkavakuutusten tarjoaja vaatii kuljetuksen osapuolia huomioimaan vastuunsa tarkasta ja tehokkaasta tiedonkulusta koskien vaarallisten aineiden kuljetuksia. Tämä koskee erityisesti konttikuljetuksia, joissa on sattunut viime aikoina tuhoisia lastipaloja:  https://www.hellenicshippingnews.com/tt-calls-for-concerted-effort-to-arrest-ship-fire-proliferation/

Japanilainen luokituslaitos on julkaissut kolmannen painoksen ohjeesta, miten valmistautua FuelEU Maritime -määräyksiin ja biopolttoaineiden eduista: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-faqs-on-the-fueleu-maritime-3rd-edition-updating-information-on-the-preparation-of-fueleu-monitoring-plan-and-benefits-from-the-use-of-biofuels/

Lloyd´s Register on antanut ensimmäisen luokkamerkintänsä CO₂-talteenotto- ja varastointijärjestelmälle, joka on sijoitettu 50´000 DWT kemikaalisäiliöalukselle. Aluksen CO₂-päästöt vähenevät jopa 40 %: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/eps-tanker-gets-first-lr-class-notation-for-onboard-carbon-capture/

Järjestöt, NATO:

Brittiläinen merenkulkijoiden hyväntekeväisyysjärjestö on aloittanut hankkeen, jossa naismerenkulkijoille tarjotaan ilmaiset hygieniatuotteet. Hankkeen rahoitus on 25´000 £ ja sillä hankitaan 1´030 naisten hygieniapakettia. Seuraavien 12 kuukauden aikana tuotteet jaetaan Lontoon risteilyterminaalin (1´000 kpl) ja Tilburyn sataman (30 kpl) kautta aluksissa oleville naismerenkulkijoille:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/seafarers-hospital-society-launches-pilot-project-to-support-women-at-sea/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Punaisella merellä palavasta ja hylätystä säiliöaluksesta vuotaa öljyä mereen. Öljyvuodon pituus on 4 km ja se on havaittu satelliittikuvista: https://splash247.com/satellite-images-show-worrying-4-km-trail-from-burning-sounion/

Onnettomuudet ja onnettomuustutkinta:

Yliperämies ja ahtaaja kuolivat heidän mentyä suljettuun tilaan, josta oli happi loppunut: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-chief-officer-and-stevedore-die-after-entering-confined-space-on-cargo-vessel/

Miehistön jäsen korjasi muonitusnosturia ja oli vaihtamassa sen rajoitinta. Työssä hän nousi muutaman askelman kannen yläpuolelle, josta hän putosi. Merenkulkija joutui seuraavana päivänä sairaalaan kipeytyneen olkapään vuoksi: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-fall-from-low-height-on-ship-still-consequential/

Merenkulkija putosi laiturille asennettaessa maihinmenosiltaa käyttöön matkustaja-aluksen tultua laituriin. Merenkulkija menehtyi myöhemmin sairaalassa: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-fall-from-low-height-on-ship-still-consequential/

Video: Maerskin konttialus törmäsi Australian suurimpaan koulupurjealukseen ja vahingoitti Länsi-Australian Merenkulkumuseota tullessaan Fremantlen sisäsatamaan. Purjealuksen mastot katkesivat ja kaksi miehistön jäsentä loukkaantui: https://splash247.com/maersk-vessel-takes-out-tall-ship-and-hits-museum-while-entering-fremantle/

Kriisit ja merirosvous:

Seitsemän maan turvallisuuspalvelut antoivat Norjan energiantuottajille katsauksen Venäjän luomista uhista kriittiselle infrastruktuurille. Mukana olivat suljettujen ovien takana Suomen, Norjan, Saksan, Belgian, Hollannin, Ruotsin ja Islannin viranomaiset: https://gcaptain.com/security-services-briefs-norway-energy-industry-on-russia-threats/

Historian havinaa:

Viikinkinlaivan replikalla Fär-saarilta Norjan Alesundiin yrittäneen ryhmän vene kaatui ja kuudesta mukana  olleesta viisi selvisi vahingoittumattomina mutta yksi henkilö hukkui. Sää alueella oli myrskyinen: https://www.maritime-executive.com/article/american-adventurer-dies-in-re-enactment-of-viking-voyage

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/