Merenkulun uutisia 12.7.2024: digitaaliseen siirtymään yhteistoimin, varaosavarkaudet, älysaranat, Pohjanmerellä tulossa ahdasta, Suomi mukaan Pohjois-Amerikan jäänmurtajayhteistyöhön, lakkoja Saksan satamissa, IMO:lta palkintoja merenkulkijoille, pakotteet seisottavat aluksia, vähemmän merirosvousta – enemmän väkivaltaa, Hyväntoivonniemellä tuulee, Antikytheran laite – varhaisin tietokone.

Mitä tarkoittaa termi?:

IMB (International Maritime Bureau): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Maritime_Bureau

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Euroopan Varustamoliitto ja Euroopan Kuljetustyöntekijöiden Unioni ovat julkaisseet aloitteen merenkulun ja merenkulkijoiden digitaalisen siirtymän tukemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/seafarers-go-digital-european-shipowners-and-maritime-transport-unions-launch-initiative-to-support-shipping-and-seafarers-in-the-digital-transition/

Varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Podcast: miltä meno näyttää vuoden 2024 toisella puoliskolla: https://www.seatrade-maritime.com/containers/shipping-markets-outlook-h2-2024

Onko varustamojen varaosainventaario kunnossa? Alukset ovat yhä kiivaammassa työtahdissa ja erilaiset häiriöt maailmalla vaikeuttavat toimintaa, jolloin varaosien saatavuus voi olla keskeisessä asemassa vahinkojen sattuessa: https://splash247.com/rising-costs-and-market-disruption-bring-inventory-management-back-into-focus/

Konevaraosien varkaudet ovat Singaporen ja Malakan salmissa merkittävämpää kuin muualla. Niiden mustan pörssin kauppaa selvitetään:  https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/uncovering-black-market-stolen-ship-engine-spares

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Maailman konttikuljetuskysyntä nousi kaikkien aikojen korkeimmaksi toukokuussa. Ja kuten koronapandemian aikaankin kohoavien spot-rahtien ja satamien ruuhkien siivittämänä: https://shippingtelegraph.com/container-news/perfect-storm-for-ocean-container-shipping-xeneta/

Kiinalainen NewNew Shipping -varustamo on avannut uuden linjan Argankeliin. Aiemmin varustamo on liikennöinyt Pietariin mutta nyt on tarkoitus välttää Skandinavian kiertäminen ajamalla Valkoiselle merelle. Varustamo käyttää liikennöinnissään Pohjoista meritietä: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-line-launches-new-arctic-container-service-to-arkhangelsk

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Onko öljykuljetusten rahdit käännepisteessä: https://www.hellenicshippingnews.com/dirty-clean-tonne-days/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Meyerin Turun telakan rakentamassa risteilyaluksessa ovat jopa ovien saranat älykkäitä. Antti Marine toimitti 3´200 e-saranaa asennettavaksi tiettyihin oviin aluksella: https://www.maritime-executive.com/features/on-modern-cruise-ships-even-door-hinges-are-intelligent

Offshore ja merituulivoima:

Raportti paljastaa kasvavat riskit Pohjanmerellä, kun yhä enemmän kiinteitä ja kelluvia kohteita ilmestyy Euroopan vesille. Hollannin turvallisuuslautakunta vaatii Pohjanmeren ympärysvaltioilta toimia riskien vähentämiseksi: https://www.maritimejournal.com/report-reveals-risks-of-north-sea-crowding/1494962.article

Miten offshore öljynporauslautat toimivat: https://www.marineinsight.com/videos/watch-how-do-offshore-oil-platforms-function/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Suomi, Kanada ja USA ovat ilmoittaneet jäänmurtajien rakentamisen yhteistyöstä. Se liittyy Kanadan ja USA:n tarpeeseen uuden polaarijäänmurtajasukupolven rakentamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/us-canada-and-finland-partner-to-develop-polar-icebreaker-shipbuilding

Sama ruotsiksi: https://www.sjofart.ax/nyheter/presidenter-bryter-is-i-washington/

Merenkulkua varoitetaan satoja vuosia vanhojen merijäiden irtoamisesta Jäämereltä. Se eroaa kausijäästä ja ilmaston lämpeneminen saa ”ikijään” irtoamaan yhä pohjoisempaa: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-warning-as-centuries-old-sea-ice-released-from-the-arctic/

Satamat ja terminaalit:

Satamien lisäarvo Kiinan 59 merisatamakaupungille oli vuonna 2023 869 miljardia $. Se on 13,4 % satamakaupunkien kokonaistulosta: https://www.hellenicshippingnews.com/port-economy-of-chinese-seaport-cities-soars-to-869-billion-in-2023/

Hampurin satamasta alkanut lakkoaalto leviää Wilhelmshaveniin, Bremeniin ja Emdeniin. Kyse on työntekijöiden palkkavaatimuksista. Työntekijäjärjestö vaatii 3 € korotusta tuntipalkkaan ja työnantajajärjestö on tarjonnut 2,9 % palkankorotusta: https://www.worldcargonews.com/news/2024/07/strike-in-hamburg-spreads/

Israelilainen Eilat´n satama on ajautumassa konkurssiin liikenteen pudottua 85 % ja satama vaatii hallitukselta taloudellista tukea: https://www.seatrade-maritime.com/ports/attacks-red-sea-shipping-bankrupt-israeli-port

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Eteläkorealainen telakka on tehnyt sopimuksen, joka mahdollistaa USA:n laivaston huoltokilpailutuksiin osallistumisen seuraavien viiden vuoden aikana: https://www.maritime-executive.com/article/south-korea-s-hd-hyundai-qualifies-to-compete-for-u-s-navy-repair-work

USA:n liikenneministeriö myöntää 8,75 miljoonaa $ 15 pienelle telakalle modernisointiin, tuottavuuteen ja paikallisiin työpaikkoihin käytettäväksi. Vuodesta 2008 lähtien USA:n merenkulkuhallinto on ohjannut lähes 200 pientelakalle 311,7 miljoonaa $ tukea 365 jaossa 33 osavaltiossa ja territoriossa: https://gcaptain.com/u-s-department-of-transportation-awards-8-75-million-to-small-shipyards/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen Norsepower jälkiasensi roottoripurjeet ja niiden ohjausjärjestelmän irtolastialukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/bhp-pan-pacific-copper-and-norsepower-deploy-wind-assisted-propulsion-technology-on-vessel-that-set-sail-this-month/

Joukko tutkijoita varoittaa ammoniakin polttamisesta alusten polttoaineena aiheuttavan pahenevia terveys- ja ilmasto-ongelmia ellei sen päästörajoituksia tarkenneta: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/ammonia-fuel-for-ships-poses-health-risks-mit-study/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Tätä on luotsikutterinkuljettajan työ Ruotsissa: https://www.sjofartstidningen.se/de-loser-lotsens-logistik/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

IMO on myöntänyt kahdelle vastaanottajalle palkinnot rohkeudesta merellä. Toinen palkinto osoitettiin säiliöaluksen päällikölle ja miehistölle toimista ohjuksen osuttua alukseen ja toinen hinaajan miehistölle kuuden haaksirikkoisen pelastamisesta hurrikaanin aikana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/imo-2024-bravery-at-sea-award-honors-crew-of-marlin-luanda-pemex-maya-for-their-heroism/

IMO on myöntänyt Cook saarten pysyvälle edustajalle IMO:ssa merikapteeni Ian Finley’lle arvostetun Kansainvälisen Merenkulkupalkinnon vuonna 2023. Asiasta päätti IMO:n Neuvosto 8.7.2024. Perusteena oli Finley’n kriittinen rooli IMO:n turvallisuus-, ympäristö- ja lainsäädäntötyössä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/imo-2024-bravery-at-sea-award-honors-crew-of-marlin-luanda-pemex-maya-for-their-heroism/

Tusinoittain pakotteiden alaisia säiliöaluksia on toimettomina ja tyhjinä ankkurissa ympäri maailmaa. Itämerellä on kuusi alusta, joista neljä on venäläisiä ja muut tuntemattomien varustamojen – tyypillistä varjolaivaston aluksille: https://gcaptain.com/dozens-of-tankers-sanctioned-over-russian-oil-are-sitting-idle-around-the-world/

Yli vuosi sitten Iranin pysäyttämä säiliöalus on päässyt lähtemään: https://www.maritime-executive.com/article/iran-releases-chevron-chartered-tanker-held-for-15-months-after-taking-oil

USA aikoo purkaa Gazan hätäapulaiturin. Laituri on kokenut kovia sään vuoksi ja hätäavun toimittaminen on häiriintynyt. 370-metrisen laiturin kautta on toimitettu n. 8´100 tonnia apua, josta suurin osa ei ole päässyt perille tarvitsijoille, koska turvaongelmat pysäyttivät toimituksia maissa. Laituri tuli maksamaan yli 200 miljoonaa $: https://gcaptain.com/u-s-military-to-shut-down-humanitarian-pier-operation-in-gaza/

Kiinalaistelakka on pakotteiden pelossa kääntänyt kaksi raskaskuljetusalusta takaisin Kiinaan. Alukset olivat kuljettamassa kahta moduulia Venäjän Arctic LNG 2 -hankkeelle. Telakka on irtautumassa yhteistyöstä venäläisten kanssa: https://gcaptain.com/exit-of-chinese-yard-stops-work-at-russias-arctic-lng-2-murmansk-lng-delayed-indefinitely/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Ukrainan turvallisuuspalvelu on pysäyttänyt aluksen ja pidättänyt aluksen päällikön syytettynä Venäjän auttamisesta kuljettamalla viljaa Krimiltä: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/cargo-ship-captain-detained-for-crimea-grain-exports/

Telakan hitsari on tuomittu vankeuteen USA:n sota-aluksista varastetuista tietokoneen osista arvoltaan 600´000 $. Osa materiaalista sisälsi sotasalaisuuksia: https://www.maritime-executive.com/article/welder-at-nassco-yard-gets-prison-for-stealing-destroyers-computer-gear

USA:n onnettomuustutkinta on raportissaan todennut, että hinaaja-proomuyhdistelmän päällikkö ei käyttänyt elektronisen karttajärjestelmän hälytysjärjestelmää eikä paikallista purjehdusopasta ajaessaan satamaaan tullessaan tunnetulle karille. Antamiensa suositusten mukaan varustamon tulisi huolehtia miehistön kouluttamisesta laitteistojen käyttöön: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-atb-grounding-caused-by-failure-to-spot-a-charted-rock  

Brittiläinen kalastusaluksen päällikkö tuomittiin 13´000 $ sakkoihin nukahtamisesta vahdissa ja törmäämisestä ankkurissa olleeseen alukseen: https://www.maritime-executive.com/article/uk-skipper-fined-for-falling-asleep-and-hitting-an-anchored-boat

Järjestöt, NATO:

INTERCARGO, Kansainvälinen Irtolastivarustamojen Liitto, on liittynyt muiden varustamoliittojen kanssa samaan rintamaan vaatimaan IMO:a muuttamaan CII:n (Carbon Intensity Indicator) sisältämät virheet: https://www.hellenicshippingnews.com/intercargo-joins-shipping-industry-in-calls-for-imo-to-amend-flaws-in-the-carbon-intensity-indicator/

IMB (International Maritime Bureau) kertoo vähentyneestä merirosvoudesta ja aluksiin kohdistuvista aseellisista ryöstöistä alkuvuonna mutta varoittaa lisääntyneestä väkivallasta. Järjestö arvelee myös olevan paljon tapauksia, joista ei ole raportoitu: https://www.seatrade-maritime.com/piracy/crew-hostage-taking-doubles-despite-fall-piracy-incidents

NATO:n 75-vuotisen taipaleen kunniaksi merenkulkijajärjestöt Euroopasta ja USA:sta ovat vaatineet NATO:n jäsenmaita investoimaan enemmän liittokunnan kaupalliseen merenkulkuun: https://www.maritime-executive.com/article/unions-call-on-nato-members-to-revive-national-merchant-fleets

Ympäristö:

Kovat tuulet ja sykloonit ovat häirinneet alusten kulkua Hyväntoivonniemen ympäri. Häiriöt aiheuttavat myöhästymisiä ja onnettomuuksia: https://www.seatrade-maritime.com/containers/south-african-storms-delay-cape-diverted-container-ships

Kyse ei ole pelkästään energian saannista merenpohjasta, öljy-yhtiöiden tulee myös huolehtia käytettyjen ja tyhjentyneiden porauskohteiden käytöstäpoistosta. USA:ssa ympäristöjärjestö on syyttänyt sisäasiainministeriötä valvonnan laiminlyönnistä tuhansien käyttämättömien porauskohteiden aiheuttamasta uhasta. Viime vuonna käyttämättömiä porauskohteita oli 2´700 ja offshore poralauttoja 500: https://www.maritime-executive.com/article/environmental-group-sues-to-force-boem-to-study-offshore-decommissioning

Hurrikaani Berylin tuhot hidastavat Texas´n palautumista: https://gcaptain.com/power-outages-hinder-hurricane-beryl-recovery-delay-port-infrastructure-restarts/

Onnettomuudet, romutus:

Etelä-Afrikan pelastusviranomaiset yrittävät pelastaa karille ajautuneen rahtialuksen ja säästää rannikon öljykatastrofilta. Aluksen 18-henkinen miehistö pelastettiin jo aiemmin lähellä olleisiin aluksiin: https://splash247.com/salvage-of-grounded-ultrabulk-vessel-underway/

Uudessa Seelannissa karille ajaneen autolautan onnettomuus johtui vast’íkään asennetun uuden automaattiohjauksen väärin ajoitetusta päällekytkennästä paljastaa yhtiön sisäinen raportti: https://www.maritime-executive.com/article/report-nz-ferry-ran-aground-because-autopilot-was-turned-on-too-early

Säiliöalus pelasti uimassa olleen ja merelle ajautuneen kiinalaisnaisen 36 tunnin merelläolon jälkeen Japanissa. Tänä aikana nainen oli ajelehtinut 40 mailin päähän uimarannasta. Nestehukkaa lukuun ottamatta nainen oli kunnossa: https://www.maritime-executive.com/article/tanker-crew-rescues-missing-swimmer-who-drifted-for-36-hours

Kriisit ja merirosvous:

Jemenin huthikapinallisten norjalaiseen säiliöalukseen osuneen ohjuksen jäänteet osoittavat sen olevan iranilaista alkuperää. Aluksella syttyi tulipalo, jonka miehistö sammutti eikä iskussa sattunut henkilövahinkoja: https://www.hellenicshippingnews.com/yemen-houthi-rebels-fired-an-iranian-missile-at-norwegian-flagged-ship-debris-analyzed-by-us-shows/

Historian havinaa:

Uusi tutkimus on selvittänyt Antikytheran laitteen käyttötarkoituksen. Muinaisen antiikin Kreikan laitetta, joka löydettiin antikytheralaisesta hylystä vuonna 1901, on käytetty kreikkalaisena kuukalenterina eikä egyptiläisenä aurinkokalenterina. Laitetta pidetään maailman vanhimpana tietokoneena, jonka alkuperä on 2´200 vuoden päässä ja sitä käytettiin auringon, kuun ja planeettojen liikkeiden jäljittämiseen ennennäkemättömällä tarkkuudella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-oldest-computer-discovered-in-a-shipwreck-off-antikythera-followed-lunar-calendar/

Endurance, Sir Ernest Shackletonin Antarktiksen tutkimusretken kuuluisan aluksen hylky, on saanut lisäsuojaa uppoamispaikalleen. Sen turva-alue laajenee 500:sta metristä 1´500 metriin suojaamaan sen hautarauhaa ja aluksesta irronneita osia. Hylky löydettiin maaliskuussa 2022 ja sijaitsee 3´000 metrin syvyydessä Weddellin merellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/one-of-the-worlds-greatest-shipwrecks-endurance-gets-extra-protection/

Kuuluisa Zakynthoksen hylky on katoamassa aaltojen ja sään aiheuttamien vahinkojen johdosta. Alus haaksirikkoutui vuonna 1980: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iconic-navagio-beach-shipwreck-at-risk-of-disappearing-due-to-extensive-damage/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/