Merenkulun uutisia 15.7.2024: Suomen merenkulun hallinto, 50 vuotta merillä, Itämeren konttiliikenteeseen metanolialuksia, miten öljykauppaa käydään, ICE PACT (Suomi, Kanada ja USA), luotsitikkaita miten kuten, EU taksonomia, Ranska ja tonnistovero, PSC kampanjat, kyberhyökkäykset.

Mitä tarkoittaa termi?:

Suomen merenkulun hallinto: https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/e5bee316-3e4a-40dd-b4c2-ca6e95b6db3c/d2029382-74e9-4b17-a766-3471d21bae68/LIITE_20240614093245.PDF

Biofouling: https://en.wikipedia.org/wiki/Biofouling

Hydrothermal vent: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrothermal_vent

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Irak aikoo käynnistää maritime single window -projektin IMO:n tukemana: https://www.hellenicshippingnews.com/iraq-to-establish-maritime-single-window-for-major-ports/

Varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Moottorimies Keijo Pyykönen on nähnyt merenkulun muutoksen niiden 50 vuoden aikana, jotka hän on ollut merillä Johnson Lines´llä ja Silja Lines´lla: https://www.sjofartstidningen.se/ser-tillbaka-pa-50-ar-med-silja/

Dengue-kuume on hyttysten levittämä virustauti, joka alkaa flunssan kaltaisena mutta voi kehittyä tappavaksi komplikaatioksi. Ilmastonmuutos on laajentanut tautia levittävän hyttysen elinpiiriä pohjoisemmaksi. Tautiin ei ole hoitoa, joten hyttysen pureman välttäminen on paras keino välttää tauti. WHO on hyväksynyt tautiin ennaltaehkäisevän rokotteen, jonka käyttö on ollut valitettavan vähäistä: https://www.hellenicshippingnews.com/alarming-spike-in-dengue-cases-2/

Tanskalaisvarustamo on kasvattanut laivastoaan kahdeksalla käytetyllä MR-luokan säiliöaluksella hintaan 340 miljoonaa $. Alusten luovutus tapahtuu loppuvuoden aikana. Alukset on rakennettu vuosina 2014 ja 2015 Etelä-Koreassa. Kuusi niistä on varustettu pakokaasupesureilla. Varustamo myös myi yhden MR-luokan säiliöaluksen. Kauppojen jälkeen varustamolla on 96 alusta: https://splash247.com/torm-snaps-up-eight-mrs-in-340m-deal/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

X-Press Feeders on kastanut metanolikäyttöisen konttialuksen, joka tulee Pohjois-Euroopan liikenteeseen. Aluksen kierto koostuu kahdesta reitistä, jossa satamina ovat Helsinki, Tallinna, HaminaKotka, Klaipeda, Riga, Antwerpen ja Rotterdam. Alus on ensimmäinen 14 aluksen sarjasta: https://maritime-executive.com/article/x-press-feeders-christens-methanol-ship-starting-european-feeder-network

Myöhässä olevan kapasiteetin indeksi yli kaksinkertaistui alkuvuoden aikana ja on lähes pandemian aikaisella tasolla Maailmanpankin mukaan. Samaan aikaan kustannukset nousivat toukokuussa 11 % vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna, joka vuorostaan oli lähes kaksinkertaistunut edellisestä neljänneksestä:  https://www.hellenicshippingnews.com/trade-charts-a-bumpy-course/

Maailman kontti-indeksi on vuoden aikana noussut 297%: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-297-on-a-yearly-basis/

Maerskin ja Hapag-Lloydin yhteistyöallianssi Gemini joutuu antamaan lisätietoja USA:n liittovaltion merenkulun komissiolle ennen kuin se voi aloittaa yhteistyönsä. Komissio haluaa lisätietoa allianssin kilpailullisista vaikutuksista. Allianssin piirissä on maailmanlaajuisesti lähes 300 alusta ja yli 3 miljoonan TEU:n kapasiteetti. Se toimii 7 pääreitillä, jotka sisältävät 26 kuljetuspalvelua sekä jakelupalvelut: https://gcaptain.com/fmc-seeks-additional-information-on-gemini-agreement-between-maersk-and-hapag-lloyd/

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Suurten irtolastialusten markkinat säilyivät hyvinä koko ensimmäisen puoliskon vuodesta 2024. Voimakas kysyntä ja vähäinen tonniston saatavuus ovat pitäneet rahteja ylhäällä: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-demand-pushed-the-market-higher-during-the-first-half-of-2024/

Viikkoraportti 28: rannikko- ja lähiliikenteen irtolastikuljetukset ovat lamassa Itä-, Pohjan-, Väli- ja Mustallamerellä. Väli- ja Mustallamerellä ei tavara liiku eikä paremmin ole Itä- eikä Pohjanmerelläkään. Rahdit eivät pääse nousemaan, koska vapaata tonnistoa on paljon: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/07/ISM_coaster_week-28.pdf

Säiliöalusraportti: Argentiinan uusi presidentti on aloittanut toimet maan hyperinflaation hillitsemiseksi. Liuskekivestä saatavan öljyn ja kaasun varannot ovat maailman 2. / 4. suurimmat maailmassa, joiden hyödyntämisellä maan talous pyritään saamaan kuntoon. Muu raportti sisältää tietoja raakaöljyn, öljytuotteiden, rahtien ja polttoaineiden hinnan kehityksestä: https://www.gibsons.co.uk/report/cash-cow/

Oletko kiinnostunut öljykaupasta? Tässä hieman esimakua, miten kauppaa käydään: https://gcaptain.com/gunvor-to-ship-north-sea-crude-to-asia-after-bull-play-wraps-up/

Vaikuttaako vaihtoehtoinen teräksenvalmistus suurten irtolastialusten rahtimarkkinoihin pitkällä aikavälillä? Terästä voidaan valmistaa joko masuunissa tai sähköuunissa. Edellisessä tarvitaan raaka-aineiksi mm. koksia ja rautamalmia ja jälkimmäisessä romurautaa. Capesize-luokan aluksista 8 % on yli 18 vuotta vanhoja mutta uudisrakennuksia on tilauksessa vain 6,5 % laivaston kokonaismäärästä. Yli 20-vuotiaille aluksille uusien määräysten täyttäminen voi olla kannattamatonta: https://www.hellenicshippingnews.com/will-the-alternative-steel-making-process-suppress-capesize-charter-rates-in-the-long-term/

Euroopan (EU ja UK) kaasuvarastojen täyttäminen etenee hitaammin kuin normaalisti ennakoiden sitä, etteivät ne täyty ennen lämmityskauden alkua. Heinäkuun 8. päivänä varastojen täyttöaste oli 80 % (908 TWh): https://www.hellenicshippingnews.com/europes-gas-glut-is-gradually-eroding/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Kuivuus vaivaa Brasilian Manaus´n sataman kuljetuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/brazils-manaus-port-applies-low-water-surcharge-anticipating-drought-season/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Suomi, Kanada ja USA ovat sopineet jäänmurtajayhteistyöstä. Suomella on pitkäaikainen kokemus jäänmurtajien ja jäitä murtavien kauppa-alusten rakentamisessa. Sekä USA:n että Kanadan jäänmurtajahankkeet ovat kompastelleet sekä suunnittelun että kustannusten jatkuvasti muuttuessa: https://gcaptain.com/u-s-to-partner-with-canada-and-finland-to-fix-icebreaker-program-and-shipbuilding/

Satamat ja terminaalit:

Antwerpenin-Brüggen satamalla on merkittävä rooli CO₂:n talteenotosta, käytöstä ja varastoinnista Hollannin, Tanskan, Norjan ja Belgian kesken tehdyn sopimuksen, nimeltään Oslo Declaration, toteutuksessa. Sopimuksen ovat allekirjoittaneet myös useat yhtiöt ja se mahdollistaa vielä muidenkin mukaan tulon: https://www.hellenicshippingnews.com/signing-of-the-oslo-declaration-5-policy-questions-related-to-ccus/

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Botswana, Mosambik ja Zimbabve ovat sopineet olemassa olevan rataverkon parantamisesta sekä uusien yhteyksien ja syväsataman rakentamisesta. Taustalla on Botswanan isojen hiilivarantojen hyödyntäminen ja siirtäminen Mosambikin rannikolle: https://gcaptain.com/botswana-eyes-new-export-route-to-exploit-huge-coal-resource/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Oletettavasti siirtyminen hiilineutraaleihin polttoaineisiin vie vuosien sijasta vuosikymmeniä. Siksi energiatehokkuustoimenpiteet ovat tärkeä osa palapelissä hiilineutraaliustavoitteen toteuttamisessa. Myös öljy- ja kaasuteollisuudessa se on noussut etusijalle: https://www.hellenicshippingnews.com/successful-emissions-reduction-stena-drillings-breakthrough-in-energy-efficiency-measures/

Kaksi johtavaa irtolastivarustamoa, Mitsui O.S.K. Lines (MOL) ja Berge Bulk ovat jälkiasentaneet lisää tuulivoima-avusteisia järjestelmiä aluksiinsa. Järjestelmät ovat sekä purje- että roottorityyppisiä: https://maritime-executive.com/article/mol-and-berge-bulk-rollout-more-wind-assisted-propulsion-on-bulkers

Kiinan energian tuotannosta 53 % tuotettiin toukokuussa hiilellä. Ennätykselliset 44 % tuotettiin uusiutuvilla menetelmillä. Aurinkovoima nousi 12 %:in ja tuulivoima 11 %:in. Loput tulivat vesivoimasta (15 %), ydinvoimasta (5 %) ja biomassasta (2 %). Tiedot perustuvat Lauri Myllyvirran (Centre for Research on Energy and Clean Air, Helsinki) selvitykseen: https://www.hellenicshippingnews.com/china-coal-generation-share-at-record-low-in-may-as-renewables-hit-new-highs-analysis-shows/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Tervetuloa herra luotsi: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_dangerousladders-weeklyladdermisery-activity-7213554310826110977-Q_dh

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

EU taksonomia, järjestelmä, joka luokittelee ympäristöllisesti kestävät taloudelliset toimet, tuli voimaan tämän vuoden alusta merenkulun osalta. Järjestelmä tuli voimaan EU:n asetuksena, joka on suoraan jäsenmaissa sovellettavaa EU-lainsäädäntöä. Asetus tuo merkittäviä muutoksia varustamoille ja rahoittajille raportoinnin ja vihreän rahoituksen piiriin pääsemisen osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-taxonomy-for-shipping-a-transition-to-sustainability/

IMO:n vuoden 2025 Merenkulun päivän teemat ovat meidän valtameremme – meidän velvoitteemme – meidän mahdollisuutemme: https://www.hellenicshippingnews.com/world-maritime-day-theme-2025-our-ocean-our-obligation-our-opportunity/

Miksi Intia ostaa pakotteiden alaista venäläistä öljyä? Ehkä yksi keskeinen syy on, että intialaiset jalostamot säästivät ainakin 10 miljardia $ venäläisen öljyn alennuksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/indian-refiners-likely-saved-at-least-10-bn-due-to-discounted-russian-oil/

Onko miehittämättömillä aluksilla tulevaisuutta Etelä-Amerikassa ja Karibialla? Kysymys ei ole pelkästään sotilaskäytöstä vaan niillä voi olla muutakin käyttöä aina lainvalvonnasta lähtien: https://www.maritime-executive.com/editorials/do-drones-have-a-future-in-latin-america-and-the-caribbean

IMO on pitänyt Panaman isännöimänä koulutuksen vieraslajien siirtymisen ehkäisemisestä: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-biofouling-management-key-training-series-held-in-panama/

Maailmankauppa ja politiikka:

Häivyttikö Ranskan vaalitulos uhan tonnistoveron poistosta? Ei lainkaan varmaa, jos poliitikot arvioivat tilannetta ainoastaan kamreerin näkökulmasta. Tilintarkastustuomioistuimen laskelmien mukaan Ranska menetti 9,4 miljardia € verotuloja vuosina 2022 – 23 tonnistoveron vuoksi. Lisäisikö veron poisto verotuloja vai menettäisikö Ranska kauppalaivastoa ja työpaikkoja sekä vaikutusvaltaansa merenkulkumaana: https://www.hellenicshippingnews.com/french-tonnage-tax-regime-a-prime-target-in-the-midst-of-legislative-elections/

Kiinan talouskasvun ajurit muuttuvat. Tämän vuoden tavoite on ollut vakauttaa tilanne ja laittaa loppuvuonna lisää elvytystä EU:n ja USA:n sakkotullien vastapainoksi. Toinen tekijä on Kiinan kiinteistömarkkinoiden tasapainottaminen, joka on pitkäjänteinen työ: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-growth-drivers-are-shifting/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Satamavaltiotarkastusten kampanjat – onko niistä hyötyä? Vuoden 2023 kampanja keskittyi paloturvallisuuteen ja sen aikana havaittiin tyydyttävää vaatimuksenmukaisuutta mutta myös erityisiä vikakohteita kuten palo-ovien huolto ja paloharjoitukset, joissa oli parantamisen varaa. Lisäksi kiinnostuksen kohteina vuonna 2023 olivat erityisesti luotsivarusteet, ECDIS ja keittiö: https://www.hellenicshippingnews.com/port-state-control-2024-concentrated-inspection-campaign-on-crew-wages-and-seafarer-employment-agreements/

USA:n tulli ja rajavartiosto raportoivat saaneensa takaisin kasvavassa määrin varastettuja autoja, joita yritetään salakuljettaa maasta pääasiassa konteissa. Yli 1´300 autoa saatiin takavarikoitua ennen niiden vientiä maasta: https://maritime-executive.com/article/cbp-recovers-over-1-300-stolen-cars-being-smuggled-overseas-from-u-s-ports

Luotsauksen ja sataman puutteet aiheuttivat irtolastialuksen karilleajon viime vuonna Australiassa. Pääasialliset syyt olivat huono komentosiltakommunikointi ja -rutiinit sekä sataman puutteelliset tulo- ja lähtörutiinit isoille aluksille. Aluksi tapaus tulkittiin liki-piti -tapaukseksi mutta myöhemmin havaittiin, että oli tapahtunut pohjakosketus ja aluksella oli tullut vähäisiä pohjavaurioita: https://www.maritime-executive.com/article/atsb-pilot-error-lack-of-procedure-caused-bulker-s-grounding

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Merivakuutusyhtiö muistuttaa kyberhyökkäysten raportoinnin tärkeydestä internetyhteyksien yleistyessä kauppa-aluksilla. Kyberhyökkäykset voivat koskea mm. kiristyshaittaohjelmia, jotka häiritsevät operatiivista toimintaa, luvatonta pääsyä aluksen ylläpito- ja navigointijärjestelmiin, toimitusketjun käytäntöjen ja käyttäytymisten vakoilua sekä teollisuusvakoilua: https://www.hellenicshippingnews.com/sharing-and-reporting-cyber-incidents/

Järjestöt, NATO:

MEPA – merenkulkijoille palveluja tuottava laitos – on menettämässä valtiontukensa, n. 60 % rahoituksesta. Tämän toimenpiteen tarkoitus jää hämäräksi. Suomi on allekirjoittanut ILO:n merityöyleissopimuksen, jonka toimeenpanoa MEPA omalta osaltaan on. Toisaalta merenkulkijoiden tukeminen olisi Suomen kaltaiselle maalle, jonka ulkomaankauppa elää merenkulusta, elintärkeää: https://issuu.com/vapaavahti/docs/vapaavahti_2-24_web/s/52999848

Yhdeksän satamaa kilpailee Euroopan satamajärjestön vuoden 2024 palkinnosta. Tämän vuoden aiheena on satamien kiertotaloushankkeet ja -strategiat, jotka hyödyttävät aluetta: https://www.hellenicshippingnews.com/nine-ports-compete-for-the-espo-award-2024-rewarding-circular-economy-projects-in-europes-ports/

Ympäristö:

Kanada on yhdessä alkuperäiskansojen kanssa asettanut maan suurimman merensuojelualueen 93 mailia länteen Vancouver Island´lta. Alue on kooltaan 133´019 km² ja sisältää lähes 50 vuorta ja lämminvesilähteitä: https://www.maritime-executive.com/article/canada-sets-up-its-largest-marine-protected-area

Happamuuden kasvu valtamerissä lisääntyy ja kaventaa kalkkikuoria tarvitsevien merieläinten elintilaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/acidification-will-put-10-of-seabed-off-limits-for-creatures-with-shells

Onnettomuudet, romutus:

Bangladeshin pankkisektoria on pyydetty mukaan tukemaan maan romutusteollisuutta. IMO on ollut asiassa aloitteellinen järjestäen maassa kokouksen, jossa on tuotu esille pankkien ja talouselämän rooli ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävän alusten romutus- ja kierrätysteollisuuden varmistamisessa: https://www.hellenicshippingnews.com/bangladeshi-banking-sector-called-to-action-on-ship-recycling/

Pelastusoperaatio on menossa Etelä-Afrikan rannikolla karille ajautuneen rahtialuksen pelastamiseksi / raivaamiseksi, kunhan kelit paranevat: https://maritime-executive.com/article/salvage-crews-wait-for-heavy-weather-to-subside-to-board-grounded-bulker

Filippiinien merivartiosto etsii konttialuksen ukrainalaista päällikköä, joka katosi alukselta kesken matkan aluksen lähdettyä Filippiinien Davao Citystä Kiinan Shekouhun: https://maritime-executive.com/article/philippine-coast-guard-conducts-mob-search-for-missing-boxship-captain

Kriisit ja merirosvous:

Huthi-kapinalliset väittävät hyökänneensä israelilaisen aluksen kimppuun Adeninlahdella ja Eilatin satamaan Israelin eteläosassa: https://gcaptain.com/yemens-houthis-conduct-military-operations-in-gulf-of-aden/

EU-tehtävä ”Aspides” Punaisella merellä ja Adeninlahdella on ilmoittanut pudottaneensa miehittämättömän ilma-aluksen Adeninlahdella: https://gcaptain.com/eu-naval-mission-says-it-destroyed-aerial-drone-in-gulf-of-aden/

Kiinan ja Venäjän laivastot pitivät neljännen yhteissotaharjoituksensa läntisellä ja pohjoisella Tyynellä merellä: https://gcaptain.com/chinese-and-russian-naval-forces-hold-joint-operation-in-pacific/

Historian havinaa:

Edellinen suuri energiamuutos merenkulussa tapahtui, kun siirryttiin tuulivoimasta hiilivoimaan: https://www.linkedin.com/pulse/transition-from-wind-coal-previous-energy-ship-hanna-suutarla-ggrnf/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/