Merenkulun uutisia 10.7.2024: tarvitseeko merenkulku narratiivin, digiloki, öljyn kysynnän kehitys, Viking Line 50 vuotta Helsingissä, Panaman kanava varautuu kuivuuteen, lisää alustilauksia, ketä sakotetaan päästöistä EU:ssa, pakotteet purevat / eivät purekaan, päästömittausväärennös, Beryl, alusten romutus syyskuulle, lyhenne aluksen nimessä.

Mitä tarkoittaa termi?:

SPM terminal: https://www.marineinsight.com/offshore/how-single-point-mooring-spm-offshore-operation-works/

Merenkulku: kuka Suomessa loisi narratiivin merenkulun ja kaupan roolista kansalliseen hyvinvointiin: https://www.sjofartstidningen.se/han-vill-folkbilda-om-sjofartens-betydelse/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Disinformaatio – valetieto, pahantahtoinen vaikuttaminen – Ranskan vaaleissa: https://www.euronews.com/2024/07/08/why-did-the-russian-disinformation-machine-target-french-voters

Digitaalinen lokikirja on täällä. Se helpottaa vaatimustenmukaisuuden toteuttamisessa ja tiedon hyödyntämisessä sekä helpottaa miehistön työtä: https://www.hellenicshippingnews.com/mobile-revolution-logbooks-finally-playing-digital-catch-up-as-navtor-makes-easy-innovations/

Ranskalainen konttivarustamo on investoinut ranskalaiseen kvanttilaskentayhtiöön kehittääkseen merenkulun ja logistiikan optimointityökaluja: https://splash247.com/cma-cgm-invests-in-french-quantum-computing-company/

Varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Tarina: ms Stena Vingan matkassa Kattegatt, Itämeri, Irlannin meri, Välimeri ja takaisin Kattegattiin: https://www.sjofartstidningen.se/redo-att-rycka-in/

Alusrahoituksen muodot ovat muutoksessa. Läntisten pankkien vetäytyessä markkinoilta kiinalaiset ja japanilaiset leasing-yhtiöt ovat astuneet tilalle. Alun perin ne toimivat uudisrakennusmarkkinoilla mutta nykyään myös käytettyjen alusten markkinat ovat tulleet mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/reshaping-the-ship-finance-landscape/

Wärtsilä tukee simulaattoreillaan singaporelaisen instituutin koulutustarjontaa, jolla valmistellaan alusten miehistöjä merenkulun vaihtoehtoisiin polttoaineisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-simulators-to-support-singapores-wavelink-maritime-institute-with-preparing-crew-for-shippings-sustainable-fuels/

Japanilaisvarustamo ostaa 80 % enemmistöosuuden toisesta japanilaisvarustamosta. Kaupassa muodostetaan uusi tytäryhtiö, jonka alla purjehtii lähes 50 alusta (18 LPG-, 19 kemikaali- ja tuotesäiliöalusta sekä 12 irtolastialusta). Lisäksi varustamoon kuuluu 16 yhtiötä mm. miehitysyhtiö Singaporessa: https://splash247.com/nyk-takes-entire-gas-product-tanker-and-bulker-fleet-from-eneos-ocean/

Kontit, roro ja ajoneuvot

Konttiliikenteen aikataulujen pitävyys on koetuksella: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maersk-loses-reliability-crown-pil-after-almost-three-years

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Säiliöalusten pääomaindeksi nousi yli 15 % vuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-tanker-equity-index-up-15-4-year-to-date/

Ennuste: miten öljyn kysyntä kehittyy? Vastauksia viiteen peruskysymykseen: https://www.hellenicshippingnews.com/forecasting-the-future-of-oil-demand-five-key-questions-answered/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Viking Line ja sen yhteistyökumppani Rederi Ab Sally aloittivat tasan 50 vuotta sitten linjaliikenteen Helsingin ja Tukholman välillä Viking 5 -aluksella: https://www.sjofart.ax/nyheter/grattis-viking-line-50-ar-i-helsingfors/

Meyerin Papenburgin telakka on julkaissut uutisen, jonka mukaan se rakentaa Disney´lle Wish-luokan risteilyaluksen Japanin markkinoille: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/disney-and-oriental-land-to-launch-wish-class-cruise-ship-in-japan/

 Offshore ja merituulivoima:

Prysmian on suorittanut onnistuneet testit syvänmeren kaapelinlaskuun. Kaapeli laskettiin 2´150 metrin syvyyteen. Varsinainen kaapelinlasku tehdään Tyrrhenan merellä: https://www.maritimejournal.com/subsea-services/prysmian-lays-deepest-ever-power-cable/1494943.article

Kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavaviranomainen on julkaissut suunnitelmansa uuden vesivaraston rakentamisesta kanavan veden riittävyyden takaamiseksi kuivinakin aikoina. Suunnitelma toteutetaan kuuden vuoden aikana: https://splash247.com/panama-canal-details-new-reservoir-project/

Maailman suurimmat ruoppausvarustamot: https://www.marineinsight.com/know-more/dredging-companies-in-the-world/

Satamat ja terminaalit:

Euroopan Investointipankki (EIB) lainaa 115 miljoonaa € tanskalaiselle Esbjergin satamalle sotasataman laajennukseen. Samalla sillä parannetaan sataman asemaa uusiutuvan energian markkinoilla: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/european-funding-bolsters-defence-and-renewables-at-esbjerg/1494819.article

Boskalis hankkii loputkin osakkeet terminaalipalveluja tarjoavasta Smit Lamnalco -yhtiöstä. Smit Lamnalco tarjoaa palveluja öljy- ja kaasuterminaaleissa, SPM terminaaleissa, tuotantolautoille, satamahinauksissa ja kaivoskuljetuksissa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/boskalis-taking-full-ownership-smit-lamnalco

Singaporen satama lisää konttien käsittelykapasiteettia aluskäyntien lisääntyessä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/singapore-port-ramps-up-container-handling-capacity-amidst-rising-vessel-calls/

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Fintraffic mobiilisovellus teille, jotka käytätte paljon tie- ja rautatieliikennettä: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/huippusuositussa-sovelluksessa-nyt-uusi-kiinnostava-ominaisuus-kateva-etenkin-junilla

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Spirit of Tasmania IV koeajolla: https://www.linkedin.com/posts/spirit-of-tasmania_spiritoftasmania-maritime-seatrial-ugcPost-7211260810080178176-sown

Alusten uudisrakennusten tilaukset maailmalla lisääntyvät huolimatta hintojen noususta. Neljässä pääkategoriassa yli 10´000 DWT irtolasti-, säiliö-, kontti- ja kaasualuksissa pääasiassa hyvät tuotot ja varustamoiden laivaston uusimistarve ovat kasvattaneet tilauksia. Osa tilausten valmistumisesta on ajoitettu yli neljän vuoden päähän: https://www.hellenicshippingnews.com/global-newbuilding-orderbook-keeps-growing/

ABB ja Arkitech yhteistyö on saanut huomattavaa teholisäystä aikaan aluksen lämmityksessä ja ilmastoinnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/abb-arkitech-collaboration-delivers-significant-hvac-efficiency-gains-for-msc-magnifica/

Kiinan suurin yksityisomistuksessa oleva telakka on saanut luvan rakentaa uuden 700 metriä pitkän kuivatelakan. Kaikkiaan Aasian telakat tekevät kaikkensa hyötyäkseen uudisrakennusbuumista. Aktiivisten telakoiden määrä on kasvanut 17,7 % kahden vuoden aikana 153 telakasta 180 telakkaan, suurin osa Kiinaan: https://splash247.com/new-times-shipbuilding-presses-ahead-with-new-drydock-construction/

Kiinalaistelakka lisää kapasiteettiaan isoihin säiliöaluksiin ja konttialuksiin. Suunnitelma 1,27 miljardin investoinneista laajentaisi tuotantoa korealaistelakan uudelleenjärjestelyjen jälkeen: https://splash247.com/chinas-hengli-yard-plots-1-3bn-expansion/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Saksalaisselvitys osoittaa, että konttialukset kohtaavat pahimmat sakot FuelEU Maritime -säännöksistä. Sektori vastaa alustavasti kolmasosasta kaikista maksuista: https://splash247.com/container-shipping-will-be-hit-hardest-by-upcoming-fueleu-maritime-regulation/

Saksalaisselvitys on laskenut, että merenkulku joutuu maksamaan FuelEU sakkoja 1,345 miljardia € vuonna 2025. Analyysin mukaan säännöt koskevat 13´000 alusta, jotka ovat yli 5´000 GT EU/EEA-alueen sisäliikenteessä tai käyvät täällä. Laskelmat perustuvat vuoden 2022 lukuihin, jotka ovat viimeiset saatavilla olevat täydet vuositiedot:  https://www.hellenicshippingnews.com/running-the-numbers-oceanscore-reveals-ship-segments-set-to-feel-e1-3bn-sting-of-fueleu-penalties/

Video: Bergen irtolastialukseen asennettiin roottoripurjeet. Varustamo odottaa, että ne vähentävät CO₂-päästöjä 8 % ja säästävät vuositasolla 1´000 tonnia polttoainetta: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/berge-bulk-installs-four-rotor-sails-on-valemax-bulker/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

Euro-alueen sijoitusmarkkinat ovat pysähtyneet ja pysäyttäneet EU:n talouden palautumisen: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-investor-morale-drops-breaking-streak-of-gains-in-setback/

USA:n pakotteet ovat saaneet kaksi Novatek´n Arctic LNG 2 -kaasuterminaalin moduulia kääntymään takaisin Kiinaan vain päiviä ennen kuin ne olivat perillä. Samalla kiinalaisyhtiö ilmoitti lopettavansa kaikki työt Venäjällä: https://gcaptain.com/u-s-sanctions-send-russian-lng-modules-back-to-chinas-wison-yard/

Sitä vastoin G7 pakotteet venäläisen öljyn hintakatosta eivät mene aivan halutulla tavalla. Euroopan lakattua ostamasta venäläistä öljyä se myydään nyt Kiinaan ja Intiaan yli hintakaton: https://gcaptain.com/russian-oil-deliveries-keep-getting-cheaper-despite-sanctions/

Man saaren alusrekisteri viettää 40-vuotispäiviään luvaten edistää hiilineutraaliutta ja merenkulkijoiden hyvinvointia: https://www.hellenicshippingnews.com/isle-of-man-ship-registry-celebrates-its-40th-anniversary-vowing-to-drive-decarbonisation-and-seafarer-welfare/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Japanilainen koneenvalmistaja on jäänyt kiinni päästömittausten väärentämisestä parin vuosikymmenen ajan. Väärennös koskee yli 4´000 laivakonetta ja niiden polttoainetaloutta. Väärennös muistuttaa Volkswagenin vastaavaa väärennöstä vuonna 2015 ja MAN:lla vuonna 2011 todettuja poikkeamia. Myös Wärtsilällä oli vuonna 2016 poikkeamia Triesten tehtaan mittauksissa: https://splash247.com/hitachi-zosen-embroiled-in-growing-japanese-engine-scandal/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Skuldilta muistutus sähköisen konossementin toisen version käyttösopimuksen hyväksymisestä: https://www.hellenicshippingnews.com/electronic-paperless-trading-tradego-pte-ltd-tradego-ebl-approval-of-second-version-of-tradego-user-agreement/

Skuldilta muistutus EU:n päästökauppajärjestelmästä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-emission-trading-system-smooth-sailing-a-half-year-into-2024/

DNV on julkaissut alusten ja offshorerakenteiden luokitukseen määräyspäivitykset. Kyse ei ole pelkästään vaatimuksenmukaisuudesta vaan myös tehokkuuden ja turvallisuuden osoittamisen vaatimuksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-rules-create-new-in-operation-class-framework-enable-hydrogen-vessels-and-on-board-carbon-capture/

Järjestöt, NATO:

Maailman kauppajärjestön (WTO) puheenjohtaja varoittaa maailmankaupan murtumisesta protektionismin lisääntyessä. Sekä EU että USA ovat asettaneet korkeita tuontitulleja kiinalaisille tuotteille, joita ne syyttävät epäreiluista valtiontuista: https://www.hellenicshippingnews.com/wto-chief-warns-against-global-trade-breakdown/

Ympäristö:

Hurrikaani Beryl iski Texasiin maanantaina aiheuttaen tulvia ja jättäen jälkeensä romua ja sähkökatkoksia: https://www.seatrade-maritime.com/ports/hurricane-beryl-houston-and-galveston-ports-closed-corpus-christi-reopening

Uudet tiedot osoittavat, että alusten nopeuksien rajoittaminen on tarpeen, jotta estetään suurten valaiden katoaminen luoteisella Välimerellä: https://www.hellenicshippingnews.com/new-data-confirms-limiting-ship-speed-is-necessary-to-prevent-extinction-of-great-whales-in-the-north-western-mediterranean/

Video: mitä Etna edellä, sitä Stromboli perässä: https://www.euronews.com/video/2024/07/05/second-volcano-erupts-in-italy-spewing-ash-and-lava-into-sky

Onnettomuudet, romutus:

Mongolian lipun alla purjehtiva, vuonna 1988 rakennettu, kuivarahtialus sai vuodon painolastitankin vierestä ja Malesian meripelastus pelasti sen 10 hengen miehistön: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/port-klang-confirms-cargo-ship-afloat-engineers-work-on-repairs-after-sinking-rumours/

Espanjan meripelastus evakuoi 350 matkustajaa italialaiselta matkustaja-autolautalta, joka oli matkalla Palma de Mallorcalle, kun sen konehuoneessa syttyi tulipalo yöllä. Alus on ohjailukyvytön ja ajelehtii Välimerellä. Tulipalo ei aiheuttanut loukkaantumisia: https://www.maritime-executive.com/article/passengers-evacuating-ferry-after-engine-room-fire-off-palma

Alusten romutus on säilynyt vähäisenä eikä sen odoteta paranevan ennen kuin syyskuussa monsuunikauden jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-remains-stagnant/

Historian havinaa:

Video: miksi aluksilla on lyhenne nimensä edessä: https://www.marineinsight.com/videos/video-why-do-ships-have-prefixes-before-their-name/

Monitoimialus on matkalla tukemaan Titanicille suuntautuvaa tutkimusmatkaa. Aluksen on määrä lähteä tämän kuun aikana Titanicin uppoamispaikalle: https://gcaptain.com/edison-chouest-vessel-departs-on-high-tech-imaging-expedition-to-titanic-wreck-site/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/