Mitä tarkoittaa termi?:
Cleared, grey and shadow fleet: https://windward.ai/knowledge-base/illuminating-russias-shadow-fleet/
Dark and grey fleet: https://windward.ai/glossary/what-is-the-dark-fleet/
The Finnish Financial Supervisory Authority: https://www.finanssivalvonta.fi/en/
NAPA: https://www.napa.fi/about-napa/
SMM: https://ahkfinnland.de/fi/tapahtumat/event-details-fi/smm
Merenkulku yleinen:
Varustamobarometri 2023 – viime vuosi oli vaikea mutta varustamot odottavat tilanteen paranevan: https://navigatormagazine.fi/uutiset/vuoden-2023-varustamobarometri-vaikean-viime-vuoden-jalkeen-varustamot-ennakoivat-parempaa/
Kahden lippuvaltion alusrekisterit on lisätty ITF:n luokittelemiksi mukavuuslippuvaltioiksi: Gabon ja Eswatini. Kummatkin maat ovat olleet otsikoissa erityisesti shadow fleet -kuljetuksissa: https://splash247.com/gabon-and-eswatini-registers-added-to-itfs-flags-of-convenience-list/
Suomen lipun alla olevan varustamon omistajalle ja ICS:n puheenjohtajalle Emanuele Grimaldille kunniahuomionosoituksena merenkulun ESG palkinto: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-chairman-emanuele-grimaldi-honoured-at-esg-shipping-awards/
Maarianhaminan merenkulun päivänä jaettiin turvallisuuspalkinto Nordkompassin Safety Award DFDS:n Lena Brandtille: https://www.sjofartstidningen.se/prisades-under-sjofartens-dag/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Baltimoren siltaturman aiheuttaneen aluksen miehistöllä on vaikeat ajat. FBI takavarikoi heidän puhelimensa eikä heillä ole ollut mahdollisuutta yhteydenpitoon 55 päivään, he eivät ole myöskään saaneet poistua alukselta ja heidän viisuminsa ovat vanhentuneet. Varustamon mukaan merenkulkijoiden huolto on toiminut ja tehtävät aluksella ovat työllistäneet miehistön: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mv-dali-ship-crew-forced-to-stay-onboard-without-cellphones-since-baltimore-bridge-collapse/
Cardiffin Yliopisto suorittaa merenkulkijoille kyselytutkimusta terveydestä ja terveyshuoltoon pääsystä. Tutkimus tehdään joko nettikyselynä tai haastatteluna: https://splash247.com/seafarer-health-survey-launches/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Mustan meren konttikuljetukset alkavat sopeutua Ukrainan sodan tuottamaan häiriöön: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-black-sea-container-market-has-adapted-to-disruption
Konttien spot-rahdit alkavat olla pandemian ajan tasolla: https://splash247.com/box-spot-rates-entering-pandemic-level-territory/
Energia ja raaka-aineet:
Venäjä on avaamassa ensimmäisen Tyynen meren LPG-terminaalinsa Kiinan taloudellisella tuella vuonna 2026: https://splash247.com/russias-first-pacific-lpg-terminal-to-open-next-year-with-financing-from-china/
Viisi vuotta vanha Suezmax-säiliöalus voi olla kalliimpi kuin uusi tämän hetkisillä markkinoilla. Päivärahdit ovat selvästi yli kannattavuusrajan: https://www.maritime-executive.com/article/in-a-bull-market-used-tankers-may-be-worth-more-than-new-ones
Onko LNG-sektorille muodostumassa oma dark fleet -laivastonsa? Se palvelisi Venäjän kasvavia nesteytetyn kaasun kuljetuksia. Arvioiden mukaan Venäjän kaasunkuljetukset lisääntyisivät yli kaksinkertaisiksi vuoteen 2030 mennessä: https://splash247.com/kalleklev-warns-of-likely-emergence-of-dark-lng-fleet/
Venäläistä polttoainetta päätyy eniten Egyptiin ja Intiaan. EU:n kiellettyä niiden tuonnin, ovat markkinat siirtyneet kauemmas. Osa lasteista lastataan STS-operaationa Kreikan ja Maltan vesillä lähinnä Aasiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/india-egypt-top-destinations-for-russian-seaborne-fuel-oil-vgo-exports-in-april-lseg-data-shows/
Öljy- ja kaasutuotantoihin liittyvät sopimukset ovat turbulenssissa: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-and-gas-contracts-market-sees-37-decline-in-value-during-q1-2024-reveals-globaldata/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Eurooppalaiset kylmäkuljetukset Aasiaan ovat kärsineet Punaisen meren kriisistä ostajien hankkiessa lyhyempien toimitusketjujen päästä tuotteita: https://www.seatrade-maritime.com/containers/european-exporters-cold-chain-conundrum
Venäjällä ja Ukrainassa kuivuus pudottaa satotoiveita elleivät sateet tule parin viikon sisällä: https://www.hellenicshippingnews.com/wheat-sets-10-month-high-on-deteriorating-russian-harvest-prospects/
Intia odottaa riisin ennätyssatoa La Niña -ilmiön voimistuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/bumper-harvest-forecast-for-indian-rice-as-la-nina-likely-to-return-in-2024/
Offshore ja merituulivoima:
Saksa aloittaa suurimman merituulivoimapuistohankkeensa rakentamisen Pohjanmerellä kooltaan 960 MW. Kukin turbiini tuottaa 15 MW. Tuulivoimapuiston on tarkoitus aloittaa toimintansa vuonna 2025: https://www.maritime-executive.com/article/construction-begins-at-germany-s-mega-offshore-wind-farm-in-the-north-sea
Tanskalainen tuulivoimarakentaja tilaa uuden jack-up -aluksen merituulivoimarakentamiseen: https://gcaptain.com/cadeler-seals-largest-deal-in-its-history-for-offshore-wind-farm-installation/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Perämerellä 24.5.2024. Vain Otso avustaa enää Tornioon, Kemiin ja Ouluun: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Uusia talvimerenkulun tutkimushankkeita: jäätilanteen ennustaminen Itämerellä, jääluokkasääntöjen ajantasaisuus sekä talvimerenkulun ja merituulivoiman yhteensovittaminen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/talvimerenkulun-saatiolta-rahoitusta-kolmelle-tutkimushankkeelle/
Pohjoinen meritie saa lisää kulkijoita ilmastonmuutoksen ja Punaisen meren kriisin johdosta. Tähän mennessä Pohjoisen merireitin valvoja on antanut jo lähes 200 lupaa liikkua reitillä. Suurin osa on venäläisiä aluksia mutta muun maalaisten osuus on kasvussa, mukana on myös jääluokattomia aluksia: https://gcaptain.com/climate-change-and-red-sea-turmoil-to-boost-arctic-shipping/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kanadalaisia telakkavieraita Suomeen tutustumaan: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomen-ja-naval-quebecin-yhteistyo-tiivistyy/
Meyer Turku oli kovilla viime vuonna. Seuraavien tilausten odotetaan parantavan tilannetta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meyer-turulla-vaikea-vuosi-2023/
Wärtsilä on sopinut kahden Scandlinesin lautan sähköjärjestelmien toimittamisesta alusten muuttamiseksi plug-in -hybrideiksi. Alukset ovat Puttgarden – Rödby -linjalla. Sähköjärjestelmä riittää kattamaan 80 % tehontarpeesta kullakin matkalla. Wärtsilä toimittaa aluksiin konvertterit, akustot ja tehonhallintajärjestelmän sekä vaihteiston, muuntajat ja latauslaitteiston: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-to-convert-two-scandlines-ferries-to-plug-in-hybrid-operation/
Suomalainen Foreship on palkannut uuden kaupallisen johtajan riveihinsä: https://gcaptain.com/foreship-appoints-business-development-director-to-grow-commercial-shipping-opportunities/
Panaman kanavaviranomainen on tilannut 10 hybridihinaajaa eurooppalaiselta telakalta. Tilaukseen liittyy optio toisista 10 hinaajasta. Kymmenen hinaajan tilauksen kokonaishinta on 150 miljoonaa $. Hinaajan pituus on 30 metriä ja paaluveto 70 tonnia. Jokaiseen hinaajaan tulee 450 kWh:n akusto: https://www.hellenicshippingnews.com/corvus-energy-to-supply-battery-systems-for-10-new-hybrid-tugboats-servicing-the-panama-canal/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
EU:n päästökauppapörssistä on tulossa aivan oma kaupankäyntimuotonsa: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-eu-carbon-market-could-trend-downwards/
Sen lisäksi energiatehokkuuden maksimoimiseksi tulee huomioida monia asioita: https://www.hellenicshippingnews.com/maximizing-energy-efficiency-in-the-tanker-segment/
Vetyä voimanlähteenä käyttävä lautta on saanut USA:n viranomaisten hyväksynnän ja astuu palvelukseen. Alus käyttää vetyä sähköntuotantoon. Alus käyttää sähkömoottoreita liikkumiseen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/first-of-its-kind-hydrogen-powered-ferry-in-u-s-gets-approval-to-enter-service/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Suomalaisen NAPA:n Japanin toimipiste on yhteistyössä japanilaisten varustamojen, laivanrakentajien ja luokituslaitoksen kanssa tehnyt läpimurron digitaalinen kaksonen -hankkeessa laivansuunnittelun ja operatiivisen tiedon jakamisessa eri osapuolten kesken. Japanilaisen merenkulun johtajat ovat ilmoittaneet hankkeen alkuvaiheen menetyksellisestä toteutuksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/cross-industry-collaboration-launches-to-accelerate-digital-twins-uptake-in-shipping/
Trimble ja WTE ovat esitelleet tarkkuusnavigointijärjestelmän ahtaiden kulkuteiden navigointiin: https://www.hellenicshippingnews.com/trimble-and-wte-ltd-introduce-the-mps566-pilot-system-a-precise-navigation-system-for-navigation-tasks-in-restricted-waterways/
Tekoäly vauhdittaa digitaalista siirtymää merenkulussa. Digitalisaation tarkoitus on tehdä merenkulusta joustavampaa, tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää. Näitä asioita on esillä Hampurin merenkulkumessuilla: https://www.hellenicshippingnews.com/smm-2024-ai-accelerates-the-digital-transformation/
Lontoolainen teknologiayritys Orca AI:llä on 40 miljoonan $ pääoma saatuaan 23 miljoonan $ lisärahoituksen alusten autonomian kehittämiseksi: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/orca-ai-raises-more-capital-ship-autonomy-development
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
Marylandin luotsi varoitti suuren aluksen törmäämisen riskistä Baltimoren siltaan jo vuonna 2006: https://www.maritime-executive.com/article/senior-maryland-pilot-warned-officials-of-risk-of-bridge-strike-for-years
Muu logistiikka, koulutus:
Jos olet kiinnostunut junamatkailusta, tarjoaa uusi junayhteys Italiasta, Triestestä matkan Slovenian kautta Kroatian Rijekaan jopa 8 €:n hinnalla: https://www.euronews.com/travel/2024/05/21/italy-slovenia-croatia-new-train-line-offers-ready-made-rail-adventure-for-as-little-as-8
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Suomen finanssivalvontaviranomainen on hyväksynyt Cargotecin esityksen yhtiön osittaisesta jakautumisesta ja Kalmarin pörssilistautumisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/the-finnish-financial-supervisory-authority-has-approved-the-prospectus-concerning-the-partial-demerger-of-cargotec-and-listing-of-kalmar/
Sekä EU että USA pohtivat, mikä neuvoksi Kiinan hallitsevan aseman vuoksi laivanrakennuksessa. Kiinasta on tilattu yli puolet maailman merenkulun uudisrakennuksista ja sen sota-alustuotanto on ylivertaista. Vuosikymmenten laivanrakennusalan laiminlyönti näkyy. Esimerkiksi Kiinan kaupallinen laivanrakennuskapasiteetti on 230-kertainen USA:han verrattuna: https://splash247.com/brussels-and-washington-seek-ways-to-rely-less-on-chinese-shipbuilding-output/
IMO pitää tärkeänä naisten menestystä merenkulun alalla. Se edellyttää mentorointia ja koulutusta: https://www.hellenicshippingnews.com/mentorship-and-training-vital-for-womens-maritime-success/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Liberian lipun alla purjehtivaan rahtialukseen on hyökännyt merirosvoja 380 mailia itään Mogadishusta. EUNAVFOR´n sota-alus vastasi hälytykseen: https://gcaptain.com/suspected-pirate-attack-on-cargo-ship-off-somali-coast/
Ukraina on kehittänyt droneveneen, joka kykenee ampumaan raketteja: https://www.maritime-executive.com/article/video-ukraine-has-built-a-drone-boat-that-can-launch-rockets
Punaisen meren kriisin hallintaoperaatio on rajallinen. Merenkulun sopeutuessa tilanteeseen, laivasto-operaatio kärsii ammuspulasta, koordinoinnin ja tavoitteen asetannan puutteesta toimijoiden kesken sekä puutteellisista laitteista. Siitä huolimatta operaatio on onnistunut toiminnassaan lyhyellä tähtäimellä. Pitkän tähtäimen suunnittelu vaatii poliittista ratkaisua: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-the-maritime-security-operation-in-the-red-sea-has-limits
Kiina aloittaa suuren merisotaharjoituksen Taiwanin ympärillä rangaistakseen Taiwanin uutta presidenttiä ja varoittaakseen samalla liittolaisia, erityisesti USA:ta: https://www.maritime-executive.com/article/china-launches-major-naval-drill-to-punish-taiwan-s-new-president
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Espanjan ja Portugalin viranomaiset ovat takavarikoineet yli 1´000 kiloa kokaiinia kahdesta eri hedelmäkuljetuksesta. Kolme henkilöä on pidätetty Portugalissa, Espanjassa tutkimukset jatkuvat: https://shippingtelegraph.com/port-news/portugal-spain-seize-1000-kilos-of-cocaine-in-two-shipments/
Kreikkalainen oikeusistuin on vapauttanut yhdeksän egyptiläistä, joita syytettiin yli 600 siirtolaisen hukkumisesta kalastusaluksen kaatuessa yhdessä Välimeren syvimmistä kohdista. Tapaus sattui kansainvälisillä vesillä Kreikan meripelastusalueella. Oikeus totesi sen olevan Kreikan lainkäyttövallan ulkopuolella. Tuomio on saanut paljon kritiikkiä osakseen puolueellisuudesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/greek-court-dismisses-charges-against-9-egyptians-accused-of-deadly-shipwreck-that-killed-hundreds-of-migrants/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Yhteishaveri on merilaissa oleva periaate, jossa kaikki kuljetuksen osapuolet osallistuvat omalta osaltaan onnettomuudessa syntyneisiin menetyksiin ja vahinkoihin. Mitkä ovat eri osapuolten roolit: https://www.hellenicshippingnews.com/general-average-and-the-onus-of-proof-establishing-seaworthiness-in-marine-insurance/
Järjestöt:
Vesitieyhdistyksen rooli laajenee. Kevään kokouksessa oli suuri joukko ajankohtaisia asioita käsittelyssä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/vesitiepaivat-2024-merituulivoimaloiden-vaikutukset-liikenne-12-suunnitelmaan-kohdistuvat-budjettipaineet-saimaan-tilanne/
Merenkulun hyväntekeväisyysjärjestöt tukevat Diversity Study Group´n työtä, joka selvittää merenkulkijoiden ikärakennetta sekä vuosittaista merenkulkijoiden psykologisen ja fyysisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin tilannetta: https://www.hellenicshippingnews.com/dsgs-seafarer-deib-benchmarking-initiative-endorsed-by-maritime-charities/
Kansainvälisen kuljetustyöntekijöiden liiton ITF:n mukaan intialaiset ovat eniten edustettuina hylättyinä merenkulkijoina. Vuosittain on yli sata tapausta, joissa yli 1´000 merenkulkijaa hylätään. Näistä on ollut intialaisia yli 400: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-seafarers-among-the-worlds-most-abandoned-crew-for-2nd-consecutive-year-in-2024/
Onnettomuudet:
Merenkulussa alusmenetykset vähenivät mutta ala kohtaa kuitenkin odottamattomia haasteita geopoliittisten tapahtumien, ilmastomuutoksen ja suurempiin aluksiin siirtymisen myötä. Vuonna 2023 kokonaiset alusmenetykset vähenivät 41:stä tapauksesta 26:een. Puolet menetyksistä oli alusten uppoamisia: https://gcaptain.com/maritime-losses-decline-but-industry-faces-unprecedented-challenges-allianz-report-warns/
Ranskalainen, Vanuatun lipun alla purjehtiva rahtipurjealus kaatui ja upposi Bahaman eteläpuolella. Kahdeksasta miehistönjäsenestä kuusi saatiin pelastettua. Kaatuminen johtui odottamattoman voimakkaasta tuulesta: https://splash247.com/cargo-sailing-ship-capsizes-off-bahamas-two-crew-missing/
USA:n rannikkovartiosto lopettaa kahden rahtipurjealuksen kadonneen miehistönjäsenen etsinnät: https://gcaptain.com/u-s-coast-guard-suspends-search-for-missing-mariners-after-sailing-cargo-ship-sinks/
Ympäristö:
Lintuinfluenssa on tämän hetken suurin uhka merieläimille. Se leviää tällä hetkellä ympäri maapalloa. Mitä se on, miten se leviää ja kuka sen voi saada: https://www.maritime-executive.com/editorials/bird-flu-is-now-a-major-threat-to-marine-life
Historian havinaa:
Hinaajaveteraani osallistuu Normandian maihinnousun 80-vuotispäivään. Aluksen kotipaikka on Oulu, jonka ystävyyskaupunki on Odessa. Alpo kerääkin varoja Ukrainan puolustuksen hyväksi: https://navigatormagazine.fi/uutiset/m-s-alpo-seilaa-pohjois-ranskaan-normandian-maihinnousun-80-vuotispaivan-kunniaksi-alus-keraa-avustuksia-ukrainaan/
USA vietti kansallista merenkulun päivää 22.5. Kongressi julisti päivän vuonna 1933 s/s Savannahin UK-matkan muistoksi. Se oli ensimmäinen höyrylaivamatka Atlantin yli: https://www.maritime-executive.com/article/maritime-leaders-celebrate-u-s-shipping-heritage-on-national-maritime-day
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd’s List https://lloydslist.com/
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/