Merenkulun uutisia 22.5.2024: hyvä hallinnointi merenkulussa, risteilyalusten suunnittelu, Baltimoren kanaali on avattu taas liikenteelle, jäätilanne tänään, kuka tilaa eniten aluksia, tilannekuvajärjestelmät, Norsepowerin toimitusjohtaja vaihtuu, luotsit varoittavat tehonrajoittimista, pakotteet purevat, Neuvostoliiton salaperäiset troolarit.

Mitä tarkoittaa termi?:

Corporate governance: https://ek.fi/tavoitteemme/yrityslainsaadanto/corporate-governance/

Groke Technologies: https://www.groke-tech.com/

Merenkulku yleinen:

Varustamo- ja logistiikkayhtiön toimitusjohtaja vaatii merenkulun hyvän hallinnoinnin (corporate governance) radikaalia uudelleenarviointia helpottamaan painetta merenkulkijoihin ja varustamoihin sekä antamaan ammattimaisen kuvan varustamoista ja alusten omistajista:  https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-needs-a-radical-overhaul-of-corporate-governance/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Ahvenanmaalaisvarustamo palaa Mustan meren liikenteeseen. Se on tehnyt satamasopimuksen Constancan satamassa toimivan operaattorin DP Worldin kanssa: https://www.sjofart.ax/nyheter/sea-lines-tillbaka-pa-svarta-havet/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Puolentoista vuoden laskevien rahtien jälkeen konttivarustamoiden tulot kääntyivät kasvuun tämän vuoden alkupuolella johtuen geopoliittisista häiriöistä:  https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-lines-make-54bn-profit-amid-red-sea-disruption

Energia ja raaka-aineet:

Kreikan laivaston harjoitukset ajavat STS-säiliöalukset pois Lakonian lahdelta kesäkuuhun saakka: https://gcaptain.com/oil-tankers-forced-out-of-greek-gulf-again-as-navy-drills-resume/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Alkuviikon pakkaset saattavat pudottaa Ukrainan viljasatoa merkittävästi: https://www.hellenicshippingnews.com/recent-frosts-across-ukraine-may-cut-grain-oilseeds-crops-analysts-say/

Ensimmäinen hätäapukuljetus uuden tilapäislaiturin kautta saapui Gazaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/gaza-receives-first-shipment-of-humanitarian-aid-via-us-built-floating-pier/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Toinen suomalaisen suunnittelutoimiston suunnittelema Ritz-Carltonin omistama loistojahti on suorittanut merikokeensa Ranskan rannikolla: https://www.maritime-executive.com/article/ritz-carlton-s-second-luxury-superyacht-cruise-ship-completes-sea-trials

Cruise & Ferry Interiors – digitaalinen lehti matkustaja-alusten tilasuunnittelusta. Mukana on useiden alusten kuvauksia sekä eri suunnittelijoiden toteutuksia. Suomesta mm. Viking Line, Antti Teollisuus, Allstars Design, Almaco, TVV Marine Lighting, Cainby, Dekotel ja Pocadel: https://www.cruiseandferry.net/digital/magazine/2024/interiors/

Norjalainen risteilyvarustamo on nostanut tulosennustettaan jo toisen kerran kysynnän jatkuessa voimakkaana: https://gcaptain.com/norwegian-cruise-line-raises-forecast-again-on-strong-demand/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Baltimoren kanaali on avattu uudelleen liikenteelle pelastusryhmän siirrettyä turma-aluksen ja sillan jäänteet pois: https://gcaptain.com/baltimore-bridge-salvage-and-wreck-removal-megathread/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Perämerellä 22.5.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Talvi alkaa olla ohi Perämerelläkin. Viime talvi oli normaali jäätalvi mutta se merkitsi ruotsalaisille jäänmurtajille kovaa työtä koko Perämeren alueella: https://shippingtelegraph.com/port-news/swedish-maritime-administration-with-ice-season-recap/

Satamat ja terminaalit:

Venäjän Novorossiiskin satama jatkaa lastauksia droonihyökkäyksen aiheuttaman katkoksen jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-novo-fuel-terminal-resumes-loadings-after-drone-attack-lseg-data-sources-say/

Podcast: mobiilit satamanosturit ovat joustavia satamanostureita. Artikkelissa käydään läpi niiden historiaa, kehitystä ja sovelluksia: https://www.seatrade-maritime.com/ports/focus-mobile-harbour-cranes-liebherr

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kiinalaisvarustamoilla on eniten uusia aluksia tilauksessa (544), seuraavina ovat kreikkalaiset (525) ja japanilaiset (435): https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-ship-owners-take-the-lead-over-greeks-in-newbuilding-volume-orders/

Suomalainen teknologiayhtiö rohkaisee merivakuutusyhtiöitä ja säädösten laatijoita huomioimaan entistä enemmän tilannekuvajärjestelmät yhteentörmäysonnettomuuksien vähentämiseksi. Tilannekuvajärjestelmät parantavat turvallisuutta merenkulussa, kun merenkulkijoiden määrä vähenee ja liikenne kasvaa:  https://www.hellenicshippingnews.com/wider-adoption-of-situational-awareness-solutions-will-reduce-collisions-and-insurance-claims/

Tanskalainen siirrettävä painolastiveden käsittelyyn erikoistunut kontti on saanut Saksan viranomaisen hyväksynnän. Siirrettävää järjestelmää voidaan käyttää, kun aluksella ei ole toimivaa painolastiveden käsittelylaitosta. Hampurin Sataman mukaan satamassa käy viikottain 2-3 alusta, joiden järjestelmä ei toimi. Kontti käsittelee 300 litraa vettä tunnissa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/hamburg-issues-discharge-permit-bawat-mobile-system

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Norsepowerin toimitusjohtaja vaihtuu: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/norsepower-ceo-and-co-founder-steps-down

Kahdella irtolastialuksella tehdyt poikkeavat testiajot vähensivät niiden CO₂-päästöjä yhteensä 17,3 %. Kyse on hankkeesta nimeltään Blue Visby Solution: https://splash247.com/bulker-duo-averages-17-3-co2-reduction-in-blue-visby-trial/

Maailman ensimmäinen metanolikäyttöinen konttialus aloitti liikennöinnin Bremerhavenin ja Göteborgin välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-worlds-first-methanol-powered-container-ship-now-on-weekly-service-to-the-port-of-gothenburg/

Kööpenhamina-Malmön Satama ja Green2x-yhtiö ovat sopineet yhteistyöstä yhden maailman suurimman biopolttoainelaitoksen suunnittelemiseksi, rakentamiseksi ja operoimiseksi. Laitoksen on tarkoitus olla käyttövalmiina vuonna 2030: https://shippingtelegraph.com/port-news/copenhagen-malmo-port-and-green2x-in-partnership-for-malmo-biofuel-plant/

Suomalainen Risto Kariranta on luonut FuelEU laskentakaavan, joka paljastaa eräitä mielenkiintoisia seikkoja. Säännösten monimutkaisuus edellyttää erityisosaamista tai muuten ovat vaarana kovat sakot säädösrikkomuksista: https://splash247.com/lilos-life-rafts-and-fueleu/

Miten aluksen rungon puhdistus vaikuttaa aluksen päästöihin? Tulosten esittelyssä kaksi risteilyalusta, jotka on puhdistettu robottiharjauskoneilla: https://greenseaiq.com/2024/05/14/powering-and-fuel-consumption-impact-of-everclean-service-on-two-vessels/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Inmarsat tarjoaa yhteydenpitopalvelua aluksille. Paketti sisältää yhtenäisen verkkoratkaisun, nopean ja rajoittamattoman datan käytön sekä maailmanlaajuisen kattavuuden: https://www.hellenicshippingnews.com/inmarsat-launches-nexuswave-a-game-changing-bonded-network-service-for-maritime-communications/

Teknologia auttamaan valaiden paikannukseen ja estämään yhteentörmäykset niiden kanssa: https://gcaptain.com/technology-helping-prevent-whale-strikes/

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Australialainen luotsien koulutuslaitos varoittaa tehonrajoittimista, joita aluksiin asennetaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä. Rajoittimet voivat vaikeuttaa alusten käsittelyä hankalissa luotsausolosuhteissa: https://www.hellenicshippingnews.com/pilotage-ampi-urges-caution-amidst-engine-power-limiter-concerns/

Uusiseelantilainen analysointijärjestelmä, joka käyttää alus- ja liikennetietoa uudella tavalla, on ollut Chalmersilla Göteborgissa esittelyssä: https://www.sjofartstidningen.se/lotsar-fran-nya-zeeland-visade-ny-teknik/

Muu logistiikka, koulutus:

Antwerpenin kanaalitunnelien rakentaminen alkaa. Tunnelit täydentävät Antwerpenin kehätietä: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/work-on-antwerps-canal-tunnels-begins/1493774.article

Maailmankauppa ja -politiikka:

Maailman suurin alusrahoituspankki on päättänyt sisällyttää merenkulun päästövähennyssalkkuunsa. Vuonna 2022 se sisällytti energiatuotannon ja autoilun, vuonna 2023 teräs-, alumiini- ja sementtituotannon ja tänä vuonna ilmailun, merenkulun ja kiinteistökaupan: https://splash247.com/bnp-paribas-seeks-significant-emission-cuts-from-shipping-clients/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Ruotsin merenkululla on kiinnostusta EU-vaaleihin ja se tenttaa myös ehdokkaita merenkulun kysymyksistä. Miten Suomessa: https://www.sjofartstidningen.se/det-har-vill-svenska-eu-politiker-med-sjofarten/

IMO on palkinnut WISTA Internationalin puheenjohtajan ensimmäistä kertaa jaettavalla IMO:n tasa-arvopalkinnolla:  https://www.hellenicshippingnews.com/despina-panayiotou-theodosiou-honoured-with-first-ever-imo-gender-equality-award/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Kiina on ilmoittanut aikovansa pidättää 30 – 60 päiväksi jokaisen, joka yrittää tulla Kiinan vaatimille alueille Etelä-Kiinan merellä. Vaikka Kiina hävisi kansainvälisessä oikeudessa aluevaatimuksensa, se aikoo pitää niitä itsellään. Merkittävimmät aluevaatimukset kohdistuvat Filippiineihin. Toimenpiteet tulevat Kiinan mukaan voimaan kesäkuun puolivälissä: https://www.maritime-executive.com/article/china-may-start-detaining-philippine-nationals-in-philippine-waters

Kolme Intian laivaston alusta on vierailulla Filippiineillä osana niiden tehtävää vahvistaa valtioiden välistä merellistä yhteistyötä Etelä-Kiinan merellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/3-indian-navy-ships-visit-philippines-as-part-of-operational-deployment-to-south-china-sea/

USA:n laivasto varustautuu droneveneillä: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-stands-up-new-unit-to-run-small-drone-boats-by-the-hundreds

Huthit ottavat käyttöön vedenalaiset dronet (UUV) Punaisella merellä. Ne muodostavat merkittävän riskin, koska torjuntakeinot on kehitetty lähinnä ilma- ja pintamaaleille. UUV:t eivät ole samalla tavalla monimutkaisia kuin sukellusveneet mutta ne voivat kuljettaa miinoja, torpedoja tai räjähteitä ja – ne ovat halpoja: https://www.maritime-executive.com/editorials/a-new-threat-in-the-red-sea-houthi-uuvs

Ukraina väittää tuhonneensa venäläisen miina-aluksen Mustalla merellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ukraine-claims-destroying-russian-minesweeper-in-the-black-sea/

Pakotteet:

Tusinoittain säiliöaluksia makaa toimettomana niihin kohdistuvien pakotteiden vuoksi. Viime lokakuun jälkeen 40 Venäjän liikenteeseen liittyvää alusta on lisätty USA:n pakotelistalle, joista vain yksi on saanut lastia listalle joutumisen jälkeen: https://gcaptain.com/sanctioned-russian-tankers-mostly-sit-idle-months-after-designations/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Vuonna 2012 tapahtuneen alus- ja lastipalon ratkaisu on annettu. Tulipalon aiheuttaneiden konttien rahdinantaja tuomittiin maksamaan 290 miljoonaa $ korvauksia. Perusteena oli, ettei se toimittanut riittäviä varoituksia lastin vaarallisesta luonteesta kuljettajalle. Kolme merenkulkijaa sai surmansa ja alus mittavat vauriot. Aluksen varustamo tuomittiin maksamaan aluksen omistajalle korvauksia 200 miljoonaa $:  https://splash247.com/stolt-nielsen-agrees-to-pay-290m-settlement-over-fatal-msc-flaminia-incident/

Unkarin viranomaiset ovat pidättäneet sveitsiläisvarustamon jokiristeilijän tsekkiläisen päällikön epäiltynä kahden henkilön kuoleman aiheuttamisesta ja avunannon laiminlyönnistä hänen kuljettamansa jokiristeilijän törmättyä huviveneeseen. Lisäksi viisi henkilöä on edelleen kateissa: https://gcaptain.com/hungary-detains-river-cruise-captain-after-deadly-collision/

Kansainvälinen tuomioistuin on ilmaissut kantansa valtioiden velvollisuudesta tehdä kaikki voitavansa estääkseen, vähentääkseen ja valvoakseen kasvihuonekaasujen päästöjä mistä tahansa lähteestä: https://splash247.com/international-tribunal-delivers-verdict-on-climate-change-and-the-oceans/

Paris MoU on toinen satamavaltiotarkastajavaltioiden suurista yhteenliittymistä. Sen 57. kokouksessa Madridissa nousi esille eräiden shadow fleet -lippuvaltioiden yritykset saada aikaan kahdenvälinen sopimus satamavaltion kanssa, jotta tämän tarkastajat kääntäisivät katseensa pois alusten ongelmista. Artikkelissa kuvataan nykytilanne hyvin ja myös sen purkamisen vaikeus: https://splash247.com/dark-fleet-registers-seen-bribing-flag-states-to-avoid-detentions-paris-mou/

Aluksen turkkilainen omistaja on tuomittu 2 miljoonan $ sakkoihin USA:ssa tahallisesta öljypäästöstä aluksen pumpattua öljyä mereen ja väärennettyä öljypäiväkirjansa. Aluksen päällikölle luettiin syytteet erikseen: https://splash247.com/turkish-owner-hit-with-2m-oil-discharge-fine-in-the-us/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

USA:n kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta on raportissaan todennut aluksen potkurissa olleen virheen aiheuttaneen öljypäästön ja propulsion menetyksen. Potkurinlavan tiivisteen petettyä n. 6 tonnia hydrauliikkaöljyä joutui veteen ja alukselle tuli 3 miljoonan $ vahingot: https://www.maritime-executive.com/article/flawed-propeller-blade-leads-to-loss-of-propulsion-on-containership

Kylmänä säilytettävien polttoaineiden eristysmateriaalin valintaopas: https://www.hellenicshippingnews.com/kr-releases-guide-to-selection-of-thermal-properties-for-cryogenic-insulation-materials/

MAIB:n raportti lautan ajettua karille päällikön nukahdettua ruoriin. Lisäksi raportti havaitsi aluksen ajaneen rutiininomaisesti liian lähellä rantaa eikä toimintaohjeita aina noudatettu. 41 henkilöä loukkaantui onnettomuudessa: https://www.maritimejournal.com/industry-news/41-injured-in-grounding-when-master-fell-asleep-report/1493773.article

Kun kilpailu tulevaisuuden polttoaineista kiihtyy, samalla tulee kehittää niiden paloturvallisuutta, koska se on aivan erilaista kuin fossiilisten polttoaineiden palontorjunta: https://www.maritimejournal.com/equipment/methanol-safety-overlooked-in-todays-fuels-race/1493766.article

Järjestöt:

Kansainvälisen merivahingonlaskijoiden liiton puheenjohtaja kehottaa parempaan kommunikointiin merenkulun piirissä: https://www.hellenicshippingnews.com/ann-waite-chosen-as-2024-25-chair-of-the-association-of-average-adjusters-speaks-out-for-better-communication-within-the-maritime-family/

Onnettomuudet:

P&I klubien saamien onnettomuusraporttien mukaan alusten kiinnittämistilanteissa on sattunut viimeisen viiden vuoden aikana 858 onnettomuutta ja 31 kuolemantapausta. Kaikkiaan kiinnitys- ja hinaustilanteissa sattuu 5 % kaikista vakavista henkilöonnettomuuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/why-using-unverified-anti-snap-back-solutions-can-be-a-serious-threat-to-safety-in-mooring-operations/

Video: Baltimoren siltaturman aiheuttanut konttialus on saatu hinaajien avustamana Baltimoren satamaan samaan laituriin, josta se lähti. Laiturissa alukselle tehdään väliaikaisia korjauksia, jonka jälkeen se siirretään Norfolkin telakkaan jatkokorjauksille. Miehistö voi hyvin ja sen kotiinkuljetusta suunnitellaan: https://splash247.com/dali-back-at-berth-in-baltimore/

Omaiset vaativat Kiinan viranomaisilta tietoja korjaustelakassa sattuneesta pumppumiehenä toimineen miehistönjäsenen kuolemantapauksesta. Korjattavana ollut alus on Palaun lipun alla purjehtiva intialaisomisteinen shadow fleet -säiliöalus, joka on rakennettu vuonna 1999: https://splash247.com/family-seeks-answers-over-death-onboard-shadow-tanker-in-china/

Kaksi satamatyöntekijää kärsi tukehtumisesta aluksen ruumassa kesken aluksen purkaustöiden. Toinen vietiin sairaalaan tiedottomana ja toinen on selvinnyt. Kyseinen lasti oli puumaisia kuituisia palmuytimen kuoria: https://www.maritime-executive.com/article/two-men-suffer-asphyxiation-in-cargo-hold-full-of-palm-shells

Romutus:

Intian laivaromuttamot säilyttänevät johtoasemansa, kun Intian vaaleihin on vielä viikko. Nykyisen pääministerin voittoa pidetään kohtuullisen varmana ja se takaisi toiminnan jatkumisen. Sitä vastoin kilpailijamailla, Bangladeshilla ja Pakistanilla eikä Turkilla ei mene yhtä hyvin: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/india-maintains-lead-ship-recycling-league

Ympäristö:

Suuret Järvet Pohjois-Amerikassa. Tässä joukko triviaalifaktoja (vaatinee facebook-kirjautumisen): https://www.facebook.com/groups/1630614881024288/

Yhdeksän faktaa, jotka on ehdottomasti tiedettävä Indonesian Sulawesin saaren Bonin lahdesta: https://www.marineinsight.com/know-more/gulf-of-boni-facts/

Merenpinnan noususta kärsisi myös öljyteollisuus. Varsinkin lukuisat öljyterminaalit olisivat vaarassa jäädä veden alle: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-shipments-at-risk-from-rising-sea-levels-think-tank-warns/

Historian havinaa:

Video: Neuvostoliiton salaperäiset troolarit – Suukko II: https://www.youtube.com/watch?v=7pMiLc0hh6E

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/