Merenkulku yleinen:
Merenkulun uudet uhat uhkaavat maailman toimitusketjujen varmuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/shippings-resilience-buffeted-by-threats/
Merenkulun viikkoraportti viikolta 20. Alusten myynti-, rahtaus-, romutus- ja uudisrakennushintoja, valuuttavertailua, tavarahintoja ja varustamoiden osakkeiden hintoja: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/05/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-20.pdf
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
ESL Shipping panostaa hybridialuksiin. Uudet, ruotsalaiselle tytäryhtiölle tulevat, 12 alusta on varustettu diesel-käyttöisellä pääkoneella ja sähkömoottorilla, joka tasaa pääkoneen käyntiä pitäen sen optimaalisella tasalla. Perusteena on päästöjen vähentäminen, jota säädösten lisäksi myös asiakkaat vaativat: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisvarustamo-niittaa-hyotya-sahkohybrideista-merilla/8938876
AtoB@C Shippingin ensimmäinen uudisrakennus ms Electramar on kastettu Helsingissä: https://www.sjofartstidningen.se/electramar-dopt-i-helsingfors/
Merenkulkuala suuntaa katseensa naisiin, jotta heitä saataisiin enemmän alan johtotehtäviin. Sen odotetaan lisäävän myös naisten kiinnostusta merenkulkuun: https://www.hellenicshippingnews.com/industry-should-focus-on-promoting-more-women-to-leadership-positions-to-further-enhance-diversity-in-maritime-says-stream-marine-group/
Naispuoliset kadetit saavuttavat yhä enemmän hyväksyntää merenkulussa: https://www.hellenicshippingnews.com/female-cadets-seeing-growing-acceptance-in-maritime-sector-says-columbia-group/
Godby-varustamon ms Miranda siirtyy uuden omistajan palvelukseen Puolan linjalle: https://www.sjofart.ax/nyheter/godbyveteran-in-pa-ny-polenlinje/
Tanskalaisvarustamo investoi 1 miljardia euroa sähköisiin lauttoihin Englannin kanaaliliikenteeseen: https://www.sjofartstidningen.se/dfds-bestaller-elfarjor-till-engelska-kanalen/
Blackoutit – miksi niitä tulee, miten ehkäistä niitä ja miten palautua niistä tehokkaasti: https://www.hellenicshippingnews.com/blackouts-causes-prevention-effective-recovery/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Iso kuljetus hinaajia raskaslastialuksella Aasiasta Eurooppaan. Alus tuo kerralla 11 hinaajaa: https://www.hellenicshippingnews.com/damen-shipyards-teams-up-with-biglift-to-bring-11-tugs-from-east-asia-to-europe-on-one-vessel/
Punaisen meren kriisi pelasti konttiliikenteen vaikeuksilta, kun telakoilta tulee uusia aluksia ja suuri määrä kapasiteettia päivittäin. Afrikan kiertäminen on vaatinut kaiken liikenevän kapasiteetin ja pitänyt rahtihinnat kannattavuusrajan yläpuolella. Ranskalaisvarustamon omistaja ei odota sen kuitenkaan jatkuvan vaan kääntyvän alaspäin jo seuraavalla neljänneksellä: https://gcaptain.com/french-shipping-giant-expects-overcapacity-to-drive-down-freight-rates/
Konttien välittömän vaihdon (spot) rahdit ovat jyrkässä nousussa kaikilla valtamerilinjoilla: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-spot-rates-surge-across-major-trades
Energia ja raaka-aineet:
Pakotteista huolimatta öljy virtaa. Shadow fleet -ilmiö on mahdollistanut kuljetuksen ja eräät maat ovat osallistuneet lastin alkuperän hämärtämiseen sallimalla STS-lastinsiirrot alueellaan. Ja aina on löytynyt tälle öljylle kauppamies ja ostaja. Kaikille näille raha on tärkeämpää kuin mikään muu. Muuten raportissa käydään läpi rahti-, alusrahtaus- ja polttoaineen hinnat: https://www.gibsons.co.uk/report/dark-flows/
Heikko kysyntä Kiinassa pakottaa venäläisen Kauko-Idän öljyn hinnanalennukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-far-east-espo-blend-oil-slips-to-wider-discounts-in-china-amid-weak-demand/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Maailman vanhimmaksi matkustaja-alukseksi, jossa voi yöpyä, tituleerattu ms Juno aloitti 150. purjehduskautensa: https://www.sjofartstidningen.se/klassikern-som-ar-bra-pa-att-ta-stryk/
Göteborgin kunnallinen kiinteistöyhtiö ei anna ms Birger Jarlille laituripaikkaa: https://www.sjofartstidningen.se/goteborg-sager-nej-till-birger-jarl/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Perämerellä 20.5.2024. Kolme murtajaa on vielä työssä: Otso, Frej ja Ymer: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Venäjä hakee yhteistyötä Kiinan kanssa pohjoisen merireitin kehittämiseksi: https://maritime-executive.com/article/russia-teams-with-china-for-development-of-the-northern-sea-route
Satamat ja terminaalit:
Satamista autovarastoiksi. Euroopan satamat ovat vähäisen autonmyynnin ja puutteellisten jatkokuljetusten vuoksi pursuamassa autoja, lähinnä kiinalaisia sähköautomerkkejä: https://www.hellenicshippingnews.com/european-ports-turned-into-car-parks-as-ev-makers-hunt-buyers/
Mikä on nestemäisen irtolastin terminaali: https://www.marineinsight.com/ports/what-are-liquid-bulk-terminals/
Brasilian Rio Granden satamaa vaivaavat kovat sateet ja niistä johtuvat tulvat, jotka ovat hidastaneet sataman toimintaa: https://gcaptain.com/flooding-slows-cargo-movement-at-brazils-rio-grande-port/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Mitä ovat vakaajat: https://www.marineinsight.com/naval-architecture/what-are-cruise-ship-stabilizers/
Ruotsalaistelakka rekrytoi hitsaajia ja varautuu tuottamaan osia tulevaisuuden sukellusveneisiin: https://www.sjofartstidningen.se/saab-kockums-storsatsar-i-landskrona/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Maailman ensimmäinen metanolia pääasiallisena polttoaineena käyttävä hinaaja aloittaa Antwerpenin satamassa: https://maritime-executive.com/article/first-methanol-fueled-tug-launches-at-port-of-antwerp
Viestintä, kyber, paikannus: Inmarsat on julkaissut vastauksensa Starlinkille kilpailussa satelliittiyhteyksistä: https://splash247.com/inmarsat-unveils-its-response-to-elon-musks-starlink/
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
Sjöfartsverket ottaa käyttöön kaksi uutta luotsivenettä, jotka ovat energiatehokkaampia kuin edeltäjänsä: https://www.sjofartstidningen.se/lotsbatsflottan-utokas-med-lattviktsmodell/
Muu logistiikka, koulutus:
Rahtikuljetuksiin erikoistunut lentokonekalusto on kysyttyä Kiinassa. Kiinan sähköisen kaupan tuotteiden toimitus Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan pitää yllä kysyntää Punaisen meren kriisin jatkuessa: https://www.freightwaves.com/news/airfreight-rides-e-commerce-to-surprise-growth-in-may
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
EU komissio on myöntänyt yleishyödyllisen hankkeen statuksen Liettuassa ja Latviassa aloitetulle hankkeelle, jossa kehitetään CO₂:n varastointia ja kuljetusta. Status edistää merkittävästi tätä rajat ylittävää infrastruktuurihanketta: https://www.hellenicshippingnews.com/the-european-commission-grants-pci-status-to-co2-value-chain-project-developed-by-mol-with-partners/
IMO vietti vuosittaista Naisten merenkulun päivää, joka huomioitiin ympäri maailmaa. IMO haluaa, että merenkulku panostaa entistä enemmän naisiin ja naisten tasa-arvoon. Tällä hetkellä naisia on merenkulun piirissä olevasta työvoimasta 29 % ja kansallisissa merenkulkuviranomaisissa 20 %. Merenkulkualan järjestöjen mukaan vuonna 2021 merenkulkijoista vain 1,2 % oli naisia: https://maritime-executive.com/article/imo-urges-more-efforts-as-world-marks-women-in-maritime-day
EU on asettamassa lisää rankaisutulleja Kauko-Idästä tuotavalle ruostumattomalle teräkselle. Alun perin tullit koskivat Indonesiaa mutta määräystä kierrettiin ja nyt kohteena ovat myös Vietnamista ja Taiwanista sekä Turkista tuotava indonesialaisperäinen teräs: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ramps-up-stainless-steel-import-duties/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Djibouti – valtio kriisien keskellä mutta irti niistä. Viron kokoinen maa-alue suurten sekasortoisten valtioiden keskellä. Mikä on Djiboutin rooli ja miten se aikoo toimia Punaisen meren kriisissä? Eikä Punaisen meren kriisi rajoitu pelkästään hutheihin. Maassa on useiden valtioiden laivastotukikohtia mutta se ei ole osallinen niiden toiminnassa: https://gcaptain.com/how-tiny-djibouti-said-no-to-the-u-s-over-houthi-red-sea-attacks/
Kreikkalaisomisteiseen, Panaman lipun alla purjehtivaan säiliöalukseen on osunut ballistinen ohjus Punaisella merellä. Alus kuljettaa venäläistä öljyä. Se sai vuodon ja menetti tilapäisesti konetehonsa ja ohjailtavuutensa. Miehistö sai aluksen toimintakyvyn palautettua ja se jatkaa matkaansa omin voimin: https://maritime-executive.com/article/houthi-attack-damages-shadow-fleet-tanker-carrying-russian-oil
USA:n laivastoministeri tukee täysin kongressin molempien puolueiden laatimaa raporttia, joka vaatii välittömiä toimia USA merenkulun alamäen kääntämiseksi. Raportti nostaa esille erityisesti tarpeen elvyttää USA:n merenkulkusektori ja alleviivaa sen kansallisia talous- ja turvallisuusnäkökulmia: https://gcaptain.com/navy-secretary-backs-u-s-maritime-industry-plan/
Vahdinvaihto – USA vaihtaa yhdeksän vuotta Japanissa pysyvää sijoituspaikkaansa pitäneen lentotukialuksen toiseen vastaavan kokoiseen lentotukialukseen. Lentotukialuksen ja sitä saattavan tuki- ja taistelualusryhmän tarkoitus on ylläpitää sotilaallista tasapainoa kiistellyllä Etelä-Kiinan merellä ja sen lähialueilla: https://maritime-executive.com/article/uss-ronald-reagan-departs-japan-after-nine-years-of-indo-pacific-deployment
USA:n kylmän sodan aikainen dronemalli on vielä vuosia käytössä: https://maritime-executive.com/article/photos-air-force-sends-a-10-warthogs-to-escort-a-ballistic-missile-sub
Kiinan epäillään valmistelevan tekosaarien rakentamista matalikolle, joka sijaitsee 90 mailia Fillippiineiltä: https://maritime-executive.com/article/china-may-be-starting-work-on-another-artificial-island-in-s-china-sea
Länsi-Afrikan merirosvot iskevät pitkällä Atlantilla purjehtiviin aluksiin: https://splash247.com/pirates-attack-tanker-off-cape-verde/
Pakotteet:
UK on määrännyt pakotteet kolmelle yhtiölle ja yhdelle henkilölle Venäjän ja Pohjois-Korean välisestä öljy- ja ase -kaupasta. Pakotteet täydentävät USA:n hieman aiemmin määräämiä pakotteita: https://gcaptain.com/uk-imposes-sanctions-over-russia-north-korea-arms-for-oil-trade/
Espanja on estänyt tanskalaisomisteisen aluksen tulon satamaan. Perusteena on epäily, että alus kuljettaa räjähteitä Israeliin: https://maritime-executive.com/article/spain-bars-cargo-ship-accused-of-carrying-explosives-to-israel
USA asettaa 25 % lisämaksun kiinalaisille satamanostureille: https://www.worldcargonews.com/news/2024/05/us-announces-tariff-on-sts-cranes/
Niin kauan kuin pakotteita ylläpidetään, ylläpidetään myös shadow fleetiä. Vanhoilla säiliöaluksilla ansaitsee paremmin harmailla markkinoilla kuin romuttamalla ne niin kauan kuin epämääräiset tahot tarjoavat niille öljykuljetuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-dark-fleet-servicing-iranian-trade-flows-still-in-play/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Islantilainen oikeusistuin on määrännyt päällikön ja perämiehen pidätettäväksi tutkimusten ajaksi epäiltynä kalastajaveneen yliajosta. Kalastaja selvisi yliajosta vahingoittumattomana mutta alus jatkoi matkaa pysähtymättä. Alus on rekisteröity Antigua & Barbudalle ja sen varustamo on hollantilainen: https://maritime-executive.com/article/captain-and-mate-arrested-after-ship-collides-with-fishing-boat-off-iceland
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Onnettomuustutkinnan johtaja kertoi usalaisille lainsäätäjille eli kongressin asettaman komitean jäsenille, miksi konttialus törmäsi siltaan. Hänen mukaansa alus oli varustettu säännösten mukaisella varavoimalla, joka piti yllä hätävalaistusta, navigointitoimintoja, radiolaitteita, hälytyksiä ja peräsinkonetta muttei konetehoa: https://www.freightwaves.com/news/container-ship-lacked-backup-system-to-avoid-baltimore-bridge-strike
Järjestöt:
OPEC+ kokoontuu seuraavan kerran kesäkuussa. Sen odotetaan jatkavan vapaaehtoista öljyntuotannon rajoittamista seuraavat kolme kuukautta pitääkseen öljymarkkinat tasapainossa. Viimeisten kahden vuoden aikana tehtyjen tuotantorajoitusten määrä on 6 % alle päivittäisen tarpeen maailmassa yhteensä n. 5,86 miljoonaa barrelia päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-likely-to-role-over-output-cuts-ubs/
Onnettomuudet:
Videot: Baltimoren siltaturman aiheuttanut alus kelluu ja odottaa sukeltajien raporttia ennen siirtoa satamaan. Tarkastuksen ajan romujen poisto jatkuu ja kanaalia valmistellaan avattavaksi: https://maritime-executive.com/article/video-wreckage-removal-as-dali-refloating-awaits-dive-survey
Romanialaiset meripelastusyksiköt etsivät uponneen rahtialuksen kolmea puuttuvaa miehistön jäsentä Mustalla merellä. Aluksessa oli 11 hengen miehistö, joista 8 pelastettiin lähellä olleeseen toiseen kauppa-alukseen: https://gcaptain.com/romania-searching-for-three-missing-crew-after-ship-sinks-in-black-sea/
Unkarilaiset pelastusyksiköt etsivät viittä henkilöä Tonavalla pienveneen törmättyä jokiristeilyalukseen. Kaksi henkilöä kuoli yhteentörmäyksessä: https://gcaptain.com/two-dead-five-missing-after-boat-collision-on-danube-in-hungary/
Ympäristö:
Bristol Channel – lahti, jonka vuorovedet voivat olla yli 11 metriä korkeita: https://www.marineinsight.com/know-more/10-interesting-bristol-channel-facts/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd’s List https://lloydslist.com/
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/