Merenkulun uutisia 29.4.2024: Kuka tulisi alukselle töihin, hidastuuko öljynkulutus, jäätilanne tänään, miksi Antarktiksen jääpeite pienenee, miten purkaa energiasiirtymän monimutkaisuus, kyberuhka ja tieto, kuiva jää, valtio aikoo lopettaa MEPA:n rahoituksen, kolari aluksen kanssa, jolla ei ole voimassaolevaa vakuutusta, OneSea MoU MASSPeople, viime vuosi oli huono viinivuosi.

Mitä tarkoittaa termi?:

ESPO (European Sea Ports Organisation): https://www.espo.be/organisation 

MASSPeople: https://www.masspeople.org/

One Sea: https://meriteollisuus.teknologiateollisuus.fi/fi/kehitys/one-sea

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Viking Line´n vuosikokouksessa osakkeenomistajayhdistys vaati, että varustamo avaa uudelleen Maarianhaminan ja Kapellskärin välisen linjan. Linjan lopettaminen on synnyttänyt keskustelua Ahvenanmaalla: https://www.sjofartstidningen.se/kapellskarslinjen-blev-fraga-pa-stamma/

Stena AB on julkaissut vuoden 2023 tuloksensa ja on voitolla n. 25 miljoonaa euroa: https://www.sjofartstidningen.se/annu-ett-starkt-ar-for-stenakoncernen/

Kuka tulisi alukselle töihin: https://www.sjofartstidningen.se/vem-ska-jobba-ombord/

Energia ja raaka-aineet:

Hidastuuko öljyn kulutuksen vauhtipyörä? Kansainvälisen energiaviraston (IEA) viimeisin raportti odottaa kysynnän kasvavan vielä pari vuotta saavuttaen huippunsa tällä vuosikymmennellä ja hidastuen sen jälkeen useistakin syistä: https://www.hellenicshippingnews.com/end-of-the-oil-supercycle/

Säiliöalusmarkkinat ovat alati muuttuvia johtuen Punaisen meren kriisistä tulevasta kysynnän kasvusta: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-flows-in-a-state-of-constant-flux/

Intia ottaa taas vastaan venäläisvarustamon aluksia öljykuljetuksissa. Useat ovat lastanneet Itämeren satamissa: https://www.hellenicshippingnews.com/india-receives-oil-cargo-in-russian-scf-tanker-after-brief-halt-sources-say/

Offshore ja merituulivoima:

Taiwan on vihkinyt käyttöön maan suurimmat, tanskalaisyhtiön tekemät merituulivoimalakentät, kapasiteetiltaan 900 MW: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/orsted-completes-largest-offshore-wind-project-in-asia-pacific/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 29.4.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Aloittaako skandaalinkäryinen Birger Jarl risteilyt Göteborgista Travemündeen: https://www.sjofartstidningen.se/de-vill-kora-birger-jarl-fran-goteborg/

Uudessa tutkimuksessa on selvitetty, miksi Antarktiksen jääpeite ei saavuttanut aiempaa laajuutta? Analyysista selviää, miten paljon vaikuttavat kohonnut valtamerten pintalämpötila ja kuinka paljon ilmastonmuutoksen muuttamat ilmakehän ilmavirtaukset: https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-study-explores-antarctics-mysterious-sea-ice-decline/

Satamat ja terminaalit:

Euroopan eräistä satamista on tullut valtavia parkkipaikkoja johtuen Kiinasta tulevasta ajoneuvovirrasta. Se uhkaa ruuhkauttaa nämä satamat ja aiheuttaa viivästyksiä. Syynä on mm. matalasuhdanne, jolloin autokauppa ei käy ja toisaalta kuljettajapula rekkakuljetuksissa. Satamia pidetään yksinkertaisesti autovarastoina: https://www.hellenicshippingnews.com/european-ports-swamped-with-cars-amid-china-ev-offensive/

Koperin satama Sloveniassa on vihkinyt käyttöön maan suurimman, satamavarastojen katoille sijoitetun, aurinkovoimalan, kapasiteetiltaa 3,3 MW: https://shippingtelegraph.com/port-news/port-of-koper-completes-solar-power-plant-on-its-warehouses/

Rosarion viljasataman vienti pienentyi viime vuonna johtuen alueen kohtaamasta kuivuudesta, joka vaikutti maissi-, vehnä- ja soijasatoihin: https://gcaptain.com/argentinas-rosario-grain-port-slips-in-global-rankings-due-to-drought/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wärtsilän tilauskanta kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä 11 % ja huoltotilaukset 7 %: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-double-digit-comparable-operating-margin-and-continued-strong-order-intake/

Wärtsilä: energiasiirtymän monimutkaisuuden purkaminen: https://www.hellenicshippingnews.com/the-carbon-impact-curve-unpacking-the-energy-transitions-complexity/

Qatarilainen LNG-tuottaja on sopinut kiinalaisen telakkayhtymän kanssa alustilauksesta, jota se väittää maailman suurimmaksi yksittäiseksi alustilaukseksi: https://splash247.com/qatar-inks-worlds-largest-single-shipbuilding-order-in-china/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Wärtsilän mukaan merenkulun tulisi edetä hiilineutraaliustavoitteessaan oikeaa vauhtia, jotta muutos pitää varustamot hengissä eikä taloudellinen taakka vaatimuksenmukaisuudesta kasva kerralla liian suureksi: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-says-shipowners-need-to-decarbonize-at-right-speed/

Japanilaisvarustamo jälkiasentaa yhden tuotesäiliöaluksen kaksoisjärjestelmällä, joka sekä ottaa talteen osan CO₂-päästöistä että pesee pakokaasut rikkidioksidipäästöistä: https://maritime-executive.com/article/mol-plans-first-japanese-installation-of-carbon-capture-scrubber-system

USA:n presidentin puheet maan telakkateollisuuden nostamisesta kilpailemaan kiinalaisten kanssa kohtaavat kylmän taloudellisen todellisuuden ja asiantuntijat leimaavat ne lähinnä vaalipuheiksi:  https://www.hellenicshippingnews.com/biden-promise-to-rival-china-on-shipbuilding-faces-a-big-economic-problem/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Merenkulku ja merenkulkijat kohtaavat digitaalisen ajan kirouksen: kyberuhan. Kyberhyökkäykset muodostavat moninaisen uhan aluksille ja artikkelissa selvitetään, miten vähentää tuota riskiä: https://maritime-executive.com/editorials/navigating-through-the-storm-cybersecurity-and-its-stakeholders

Merivakuutusyhtiö kertoo artikkelissa kahdesta kyberhyökkäyksestä ja niiden opetuksista. Uhat kohdistuivat yhtiön operaatioihin merenkulussa: https://www.hellenicshippingnews.com/cyberattacks-on-the-rise-key-recommendations/

Tieto on valtaa ja intermodaalikuljetuksissa se on välttämättömyys. Tiedon pitää olla selkeää, tarkkaa ja ajantasaista: https://www.hellenicshippingnews.com/secure-intermodal-data-practices-through-the-spear-approach/

Mauritiukselle johtava tietoliikenne on vahingoittunut häiriten saarivaltion teleliikennettä Etelä-Afrikkaan, Intiaan ja Malesiaan. Vahingoittumisen syytä ei tiedetä. Punaisella merellä ja Afrikan länsirannikolla useat tietoliikennekaapelit ovat vahingoittuneet viime aikoina: https://gcaptain.com/subsea-cable-damage-cuts-internet-to-islands-off-africa-coast/

Muu logistiikka, koulutus:

Hiilihappojää eli kuiva jää, miksi sitä käytetään kuljetuksissa? Hiilihappojää on väritön, hajuton eikä se pala. Sitä on osattava käsitellä oikein ja siksi sitä sisältävä kuljetus on merkittävä YK:n vaarallisten aineiden merkinnöin. Se on kuitenkin monikäyttöinen jäähdytysaine: https://www.marineinsight.com/maritime-law/why-dry-ice-is-used-for-packaging/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Suomen hallitus vetäytyy merimiespalvelutoiminnasta. Se aikoo lopettaa toiminnan rahoituksen ja siirtää sen kokonaan työnantajien ja työntekijöiden vastuulle: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=d6985262-6a96-4f07-9258-62f77bca0d19

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Huthikapinallisten isku on osunut Panaman lipun alla purjehtivaan säiliöalukseen, joka kuljettaa venäläistä öljyä. Alus on ”kunnostautunut” aiemminkin Tanskan salmessa. Alus pystyy kuitenkin jatkamaan matkaansa: https://splash247.com/houthis-strike-ship-with-history-of-hauling-russian-oil/

EU:n NAVFOR Atalanta varoittaa merirosvoista Afrikan itärannikolla 700 mailia Somalian rannikosta ja erityisesti 500 mailia Sokotran saaresta itään. Se arvioi alueella olevan kaksi tai useampia aktiivisia ryhmiä: https://maritime-executive.com/article/eu-warns-of-continued-piracy-danger-after-several-suspicious-approaches

Iran on ilmoittanut myöntäneensä kaappaamansa Portugalin lipun alla purjehtivalle alukselle konsulipalvelut ja, että miehistö vapautetaan kohtapuoliin: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-says-crew-of-israel-linked-ship-to-be-released/

Kiinan alukset estävät energiahankkeiden toteutukset Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/chinas-ships-are-winning-the-battle-for-energy-in-south-china-sea/

Gazan avustuskuljetukset Kyprokselta alkavat uudelleen. Ne olivat keskeytyksissä 7 avustustyöntekijän menehdyttyä Israelin hyökkäyksessä: https://gcaptain.com/gaza-aid-from-cyprus-resumes-after-pause-following-aid-worker-killings/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Äskettäin pidätettyä venäläistä apulaispuolustusministeriä epäillään lahjusten ottamisesta ja maanpetoksesta. Häntä epäillään myös yhdeksi Venäjän sotatarvikelaivausten pääarkkitehdiksi: https://maritime-executive.com/editorials/russian-official-linked-to-ghost-fleet-has-been-charged-with-treason

Stena Scandican onnettomuustutkintaselvitys on valmistunut. Aluksella oli tulipalo ja sen koneet pysähtyivät vuonna 2022 pohjoisella Itämerellä. Sillä oli kyydissään 241 matkustajaa ja 58 miehistön jäsentä: https://www.sjofartstidningen.se/efter-scandica-msb-vill-se-battre-samverkan/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Tanskan salmissa kolaroineen Panaman lipun alla purjehtivan säiliöaluksen vakuutusturva oli mitätön:  https://gcaptain.com/shadow-fleet-oil-tanker-that-crashed-had-void-western-insurance/

Järjestöt:

One Sea on sen pääsihteerin Sinikka Hartosen mukaan allekirjoittanut yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) MASSPeople-organisaation kanssa koskien yhteistyötä monimutkaisten järjestelmien integroimisesta merenkulkijoiden työtehtävien kanssa. Tarkoituksena on luoda silta uudenaikaisen meriteknologian ja merenkulkijoiden osaamisen välille: https://www.hellenicshippingnews.com/one-sea-association-and-masspeople-sign-memorandum-of-understanding-to-drive-sustainable-maritime-innovation/

Euroopan merisatamaorganisaatio, ESPO, on myöntänyt 11 satamalle todistuksen ympäristönhallinnan standardien täyttämisestä. Yksi satamista on Pori: https://www.hellenicshippingnews.com/eleven-ports-receive-their-pers-certificate-at-espo-conference-in-paris/

Kansainvälinen luokituslaitosten liitto, IACS, on julkaissut vuoden 2023 vuosiraporttinsa: https://www.hellenicshippingnews.com/iacs-publishes-2023-annual-review/

Onnettomuudet:

Tulipalo irtolastialuksen konehuoneessa pysäytti liikenteen Dardanellien salmessa tilapäisesti. Alus oli matkalla Mustalle merelle: https://maritime-executive.com/article/fire-on-bulker-temporarily-suspends-traffic-on-the-dardanelles

Baltimoren siltaturmasta on kulunut 5 viikkoa ja liikenne jatkuu. Kun nyt viimeksi sisään tullut alus lähtee, suljetaan kanaali taas tilapäisesti siltaturman aiheuttaneen aluksen siirron ajaksi: https://splash247.com/removal-of-the-dali-takes-centre-stage-in-this-weeks-salvage-operations-in-baltimore/

Ympäristö:

Euroopassa oli huonoin viinisato 62 vuoteen viime vuonna. Eurooppa on nopeimmin lämpenevä maanosa, jonka vaikutuksia viinisadon pieneneminenkin on: https://www.euronews.com/green/2024/04/26/worst-wine-harvest-in-62-years-blamed-on-extreme-weather-and-climate-change

Historian havinaa:

Tässä matkustaja-aluksen tulipalossa kuoli lähes 1´200 kaikkiaan 2´200 USA:n sisällissodasta palaavasta Pohjoisvaltioiden sotilaasta, joista useimmat olivat olleet sotavankeina. Alus oli tarkoitettu 376 henkilölle: https://www.battlefields.org/learn/articles/sultana-disaster

Suezin kanavan historiaa. Jo faarao Senusert III avasi vesiväylän Välimereltä Niilin kautta Punaiseen mereen: https://www.freightwaves.com/news/2021-blockage-only-latest-of-suez-canals-historic-moments

S/s Birger Jarl vuodet 1953 – 2020: https://laivat.valkeatlaivat.net/laivasto/10-birger-jarl/

Miksi II maailmansodan amiraaleilla ja kenraaleilla ei ollut ongelmia uusien henkilöiden rekrytoinnissa? Mitä he tekivät toisin ja mitä muuta he tekivät toisin: https://gcaptain.com/dear-admiral-bull-halsey-did-not-have-a-recruiting-crisis-oped/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/