Merenkulun uutisia 26.4.2024: matkan suunnittelu, Euroopan jalostamokapasiteetti vaakalaudalla, ensimmäinen risteilijä Helsinkiin, Suezin kanava hiljenee, jäätilanne tänään, Långnäsin Satama voitolla, suomalainen sähköinen lokikirjasovellus käyttöön Tallinkilla, Euroopan meriteollisuus huolissaan, uusia pakotteita, Japanissa päästömanipulaatio, painolastivesien käsittely, Baltimoren satama alkaa avautumaan.

Mitä tarkoittaa termi?:

BWM (Ballast Water Management): https://www.imo.org/en/OurWork/Environment/Pages/BWMConventionandGuidelines.aspx

IACS (International Association of Classification Societies): https://iacs.org.uk/

Light displacement tonnage: the weight of a ship’s hull, machinery, equipment and spares and form the basis on which ships are sold for scrap.

nauticAI: https://nauticai.com/

Merenkulku yleinen:

Mitä on matkan suunnittelujärjestelmä: https://www.marineinsight.com/marine-navigation/voyage-management-system/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Tallink Grupp on voitolla vuoden ensimmäisellä neljänneksellä myytyään ms Isabellen Kanadaan: https://www.sjofart.ax/nyheter/isabelleaffar-ger-plus-pa-sista-raden/

Ruotsissa Furetank sai Vuoden Varustamo 2024 huomionosoituksen. Suomalaisen ESL Shippingin tytäryhtiö AtoB@C Shipping sai kunniamaininnan kuivalastisegmentin uudistamisesta: https://www.sjofartstidningen.se/furetank-blev-arets-rederi/

Naisvoimaa merelle, seitsemän merikapteenia: https://www.linkedin.com/posts/jillian-carson-jackson_captains-yachtcaptain-womeninyachting-activity-7189019434798219264-W3uj

Varustamojohtaja vaatii radikaaleja muutoksia merenkulun yhtiöiden hallinnointi- ja ohjausjärjestelmiin, jotka määrittelevät hallituksen ja muun yritysjohdon roolit, velvollisuudet ja heidän suhteensa osakkeenomistajiin. Tämä helpottaisi miehistöihin ja varustamoiden johtoon kohdistuvia paineita ja antaisi ammattimaisen kuvan varustamoista ja niiden omistajista: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/changes-needed-corporate-governance-shipping-companies

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Ensimmäinen konttialus kahteen vuoteen on saapunut Khornomorskiin, Ukrainaan: https://www.maritime-executive.com/article/first-containership-reaches-ukraine-in-over-two-years-to-expand-service

Energia ja raaka-aineet:

Euroopan kykyä selvitä kylmästä talvesta ei ole vielä testattu. Eurooppa selvisi energiakriisistä vähentämällä kulutusta mutta myös leutojen talvien johdosta. Kylmä talvi tulee vielä ja energiasta on kysyntää kaikkialla: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-ability-to-survive-a-cold-winter-hasnt-been-tested-energy-execs-say/

Maailman jalostamokapasiteetista 21,3 % uhkaa sulkeminen. Suurin uhka koskee kiinalaisia ja varsinkin eurooppalaisia jalostamoita: https://www.hellenicshippingnews.com/global-refinery-capacity-totalling-3-6-million-b-d-at-high-risk-of-closure/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Euroopan viljasadon oletetaan olevan tänä vuonna hyvä johtuen lämpimästä ja kosteasta kevätsäästä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-crop-monitor-raises-grain-yield-estimates-after-warm-weather/

Ukrainan vehnäsadon odotetaan laskevan viime vuotisesta pienemmän viljelyalan vuoksi viljelijöiden siirryttyä kannattavampiin viljelykasveihin: https://www.hellenicshippingnews.com/argus-cuts-ukraine-wheat-crop-outlook-to-19-9-mln-tons/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Ensimmäinen kansainvälinen risteilijä saapuu Helsinkiin. Tällä kaudella odotetaan 99 risteilyalusta Helsinkiin: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/ensimmainen-kansainvalinen-risteilija-saapuu-helsinkiin-26-4/

Euroopan tuntemattomat vierailukohteet? Suomesta listalle pääsee Muumimaailma Naantalissa: https://www.euronews.com/travel/2024/04/24/from-floating-villages-to-deserted-towns-are-these-europes-best-hidden-gems

Offshore ja merituulivoima:

Tanska kilpailuttaa 14 miljardin € merituulivoimahankkeet, joista puolet on Pohjanmeren puolella. Hankkeet kohdistuvat kuuteen kohteeseen: https://www.maritimejournal.com/environment/denmark-opens-landmark-14-billion-offshore-wind-process/1493170.article

USA on julkaissut viisivuotissuunnitelman 12 uudesta merituulivoimahuutokaupasta vuonna 2028 ja uusii myös säännöt: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-plots-12-offshore-wind-lease-auctions-by-2028-and-revises-rules

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Punaisen meren kriisi on pudottanut Suezin kanavan liikenteen jo kolmannekseen viime vuodesta: https://www.hellenicshippingnews.com/attacks-on-red-sea-shipping-forces-66-decline-in-suez-canal-traffic-ons/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 26.4.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Arctian operatiivinen johtaja lähtee luennoimaan Kanadaan azimuuttipotkurin käytöstä jääolosuhteissa: https://www.linkedin.com/posts/tom-ekegren_steerprop-resolvetoperform-marineinnovation-activity-7189270271298572288-kF2H

Chilen uusi jäänmurtaja on onnistuneesti suorittanut ensimmäisen koeajoviikkonsa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chiles-new-icebreaker-almirante-viel-successfully-completes-first-round-of-sea-trials/

Satamat ja terminaalit:

Långnäsin satama tekee voittoa siitä huolimatta, että Tallink Siljan ms Galaxy lopetti satamakäynnit. Se pudotti satamakäyntejä 9 %:lla: https://www.sjofart.ax/nyheter/langnas-gor-vinst-trots-motgang/

Läntisen Välimeren satamissa alkaa olemaan suuri riski konttien varastoinnin ruuhkautumisesta: https://www.ft.com/content/1f0a7add-1412-4b27-926f-cb99338fa520

Konecranes´n tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen tulosraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/konecranes-plc-record-high-q1-profitability/

DP World jatkaa laajenemistaan ja yhteistyötään eri maiden satamien kanssa, nyt Malesiassa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/dp-world-and-sabah-ports-expand-east-malaysia-terminal

Kalmar toimittaa DP World´lle London Gateway´hin 8 täyssähköistä konttitrukkia. Trukkien toiminta-aika on 4 tuntia ja latausaika 45 minuuttia. Ne kykenevät kuljettamaan n. 62 tonnin lastin kerralla: https://www.worldcargonews.com/news/2024/04/eight-kalmar-electric-straddle-carriers-arrive-at-london-gateway/

Mitä ja millaisia ovat viljaterminaalit: https://www.marineinsight.com/ports/what-are-grain-terminals/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Uudisrakennuksia tilataan edelleen paljon ja telakat joutuvat miettimään tarkkaan kenelle rakentaa ja mihin hintaan niin, etteivät muut potentiaaliset asiakkaat kaikkoa. Toimitusaikoja siirtyy pidemmälle. Artikkelissa mukana sekä uudisrakennusten että käytettyjen alusten viitehintoja: https://www.hellenicshippingnews.com/strong-newbuilding-ordering-momentum-evident-in-the-market/

Wärtsilä asentaa autojenkuljetusvarustamon kuuteen alukseen teknologian ja niihin liittyvät järjestelmät vähentämään varustamon hiilijalanjälkeä: https://www.hellenicshippingnews.com/six-new-sallaum-lines-vessels-to-drive-sustainability-with-wartsila-solutions/

Wärtsilä toimittaa lastinkäsittelyjärjestelmän uuteen espanjalaiseen kaasun polttoainetäydennysalukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-handling-system-order-for-lng-bunkering-vessel-reinforces-wartsilas-leading-position-in-small-scale-lng-applications/

Wärtsilä toimittaa kiinalaisvarustamoille 12 konttialukseen metanolikäyttöiset apukoneet: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-secures-chinas-largest-ever-methanol-newbuild-order/

ABB toimittaa hybridi-sähköisen propulsiojärjestelmän uuteen usalaiseen saaristolauttaan: https://www.hellenicshippingnews.com/abb-to-provide-hybrid-electric-propulsion-for-new-mainedot-ferry-connecting-island-community-to-mainland/

Eteläkorealaistelakka on solminut yhteisymmärryspöytäkirjan usalaistelakan kanssa koskien tulevaisuuden valtionalusten rakentamista: https://www.maritime-executive.com/article/philly-shipyard-and-hd-hyundai-sign-mou-for-cooperation-on-us-shipbuilding

Video: tuntemattoman ulkomaisen ostajan tilaaman itsensä oikaisevan aluksen oikaisuvideosta on tullut viraalihitti Taiwanissa. Kyseessä on tulipaloihin erikoistunut alus, joka kääntyy 10 sekunnissa oikeinpäin, kun se on pohja ylöspäin vedessä: https://splash247.com/roly-poly-ship-goes-viral-in-taiwan/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Tallink Grupp on ottanut käyttöön koko laivastossaan uuden suomalaissovelluksen, sähköisen lokikirjan. Sovellus kykenee keräämään huomattavat määrät tietoa, jota paperisilla lokikirjoilla ei kerralla saada kerättyä ja käyttöön: https://www.hellenicshippingnews.com/tallink-grupp-takes-another-step-towards-more-sustainable-vessel-operations-with-nauticai-electronic-logbooks/

Korealaisvarustamo ottaa pilottikäyttöön tekoälyä käyttävän videoanalyysisovelluksen. Tämä turvallisuusvalvontajärjestelmä valvoo ja varoittaa miehistöä epänormaaleista tilanteista, kuten tulipalosta, savusta, turvavälineiden käytön laiminlyönneistä tai putoamisista: https://splash247.com/hmm-to-deploy-ai-onboard-to-boost-safety/

Kiinalainen vakoilusatelliitti on saanut tutkakuvaa Norfolkin laivastotukikohdasta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-spy-satellite-captures-pictures-of-us-navys-largest-base-in-virginia/

Muu logistiikka, koulutus:

Inmarsat Maritime on lahjoittanut englantilaiselle merikoululle GMDSS-simulaattorin: https://www.hellenicshippingnews.com/inmarsat-maritime-donates-gmdss-simulator-to-warsash-maritime-school/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Vuoden toisen neljänneksen näkymät toimitusketjuuun. Kaikki ei johdu pelkästään merenkulusta: https://www.hellenicshippingnews.com/supply-chain-q224-outlook-its-not-just-about-shipping/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Euroopan meriteollisuus on huolissaan teollisuuden alan säilymisestä Euroopassa ja se on lähettänyt MEP:eille kirjeen, jossa se vaatii toimia meriteollisuuden palauttamiseksi ja varmistamiseksi: https://www.maritimejournal.com/industry-news/meps-urged-to-save-europes-maritime-industry/1493034.article

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Huthikapinalliset ovat aloittaneet kahden viikon tauon jälkeen hyökkäykset aluksia vastaan: https://splash247.com/houthis-resume-attacks-on-shipping/

Venäläinen alus, joka on kuljettanut sotatarvikkeita Pohjois-Koreasta Venäjälle on ollut helmikuusta asti telakoituna Kiinassa. Läntiset tiedustelupalvelut seuraavat tilannetta tiiviisti: https://www.hellenicshippingnews.com/china-harbors-ship-tied-to-north-korea-russia-arms-transfers-satellite-images-show/

Gazan avustuslaiturihanke on joutunut palestiinalaismilitanttien kranaatinheitintulen kohteeksi, joka on vahingoittanut rakenteita: https://www.maritime-executive.com/article/report-gaza-aid-pier-project-comes-under-mortar-fire

Pakotteet:

EU on antamassa 14. pakotepakettinsa, jossa olisi mm. Pohjois-Korean sotilaskaluston toimittaminen Venäjälle ja säiliöalukset, jotka rikkovat G7:n asettamaa venäläisen öljyn hintakattoa. Paketti on valmistelussa eikä komissio kommentoi sitä: https://www.hellenicshippingnews.com/eus-proposed-russia-sanctions-to-target-oil-tankers-ships-moving-north-korean-equipment/

USA yhdessä Kanadan ja UK:n kanssa on antanut uusia pakotteita, joilla pyritään vaikuttamaan Iranin drone-ja ohjusteollisuuteen sekä öljykuljetuksiin Kiinaan: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-and-allies-launch-sanctions-on-iran-s-drone-and-missile-industry

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Video: Italian poliisi on takavarikoinut irtolastialuksesta 27 miljoonan $ arvosta huumeita. Huumeet oli piilotettu aluksen runkoon 10 metriä vesilinjan alapuolelle: https://www.maritime-executive.com/article/video-italian-police-find-27m-of-cocaine-in-vessel-s-sea-chest

Kokaiinista tuli Kolumbian suurin dollarimääräinen vientiartikkeli viime vuonna ohittaen öljyn ja hiilen. Huumekartellit käyttävät hiilikuljetuksia salakuljetukseen: https://www.maritime-executive.com/article/west-p-i-smugglers-are-hiding-cocaine-in-cargoes-of-coal  

Japanilaisviranomaiset tutkivat suurta päästömanipulointiskandaalia, jossa valmistaja johti tarkoituksella harhaan koneiden IMO vaatimuksenmukaisuudessa. Yli 4´000 laivakonetta voi olla kyseessä: https://splash247.com/more-than-4000-ship-engines-caught-up-in-japanese-fuel-data-scandal/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Intia on hyväksynyt kolmen venäläisen vakuutusyhtiön myöntämät merivakuutukset vuoteen 2025 saakka ja yhden vuoteen 2029 saakka. Alle neljännes Venäjän öljykuljetuksista maaliskuussa oli vakuutettu länsimaisissa P&I-klubeissa, jotka muuten vakuuttavat 90 % maailman valtamerikuljetuksista: https://gcaptain.com/india-grants-marine-insurance-approval-for-russian-firms/

P&I-klubit muistuttavat uusista vaatimuksista, jotka venäläisen öljyn kuljettajien tulee täyttää: https://www.hellenicshippingnews.com/requirement-to-provide-voyage-attestations-and-alert-from-the-price-cap-coalition/

Katkenneet kiinnitysköydet ja niihin liittyvät onnettomuudet ovat lisääntyneet. Useimmiten tuulen voima oli yli 8 boforia ja aluksilla iso tuulipinta. Selvitysten mukaan nämä olisi estetty, jos tarkastukset ja huollot olisi tehty asianmukaisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/beware-increase-in-cases-of-broken-mooring-lines/

Järjestöt:

Kansainvälinen luokituslaitosten liitto (IACS) on antanut uuden suosituksen alusten painolastivesien käsittelylaitteiden testaamisesta ja siihen liittyvistä vakiomenettelytavoista: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/clock-ticks-down-ballast-water-compliance

Euroopan varustamoliitto (ECSA) on tyytyväinen EU parlamentin hyväksymään lakiin 0-päästöteknologioista, joihin parlamentti sisällytti myös merenkulun puhtaat käyttövoimat, kuten biopolttoaineet ja e-polttoaineet: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-net-zero-industry-act-european-shipowners-welcome-40-production-benchmark-for-clean-shipping-fuels-in-europe/

Onnettomuudet:

Seitsemän kuukautta kaasuputken rikkoutumisen jälkeen Suomi ja Viro saivat sen korjattua ja uudelleen käyttöön. Tutkinta on vielä kesken eikä syyllistä ole vielä virallisesti julistettu: https://www.maritime-executive.com/article/just-months-after-mysterious-rupture-finland-estonia-gas-line-restored

Tämän vuoden ensimmäisestä kiwi-laivauksesta Uudesta Seelannista Eurooppaan joudutaan tuhoamaan vielä tuntematon määrä johtuen hiirien aiheuttamista tuhoista kylmäaluksen ruumissa. Hiiret löytyivät tavanomaisessa tarkastuksessa Zeebrüggessa: https://www.maritime-executive.com/article/mice-infestation-delays-europe-s-first-kiwi-shipment-of-the-year

Baltimoren satamaan siltaturman vuoksi jääneet alukset pääsevät poistumaan rajoitettuun käyttöön avattua kanaalia pitkin: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/ships-stuck-baltimore-port-leave-through-new-channel

Oppiiko merenkulku jotakin Baltimoren siltaturmasta: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/will-shipping-learn-baltimore-bridge-disaster

Romutus:

Vain 125 alusta on romutettu Alangin romutustelakalla alkuvuoden aikana. Määrä on pienin sitten vuoden 2008 alun. Yhtenä syynä on kova kilpailu alueella, jossa on 135 romutustelakkaa. Viime vuonna niistä vain kolmanneksella oli töitä: https://www.hellenicshippingnews.com/alang-ship-recycling-falls-to-16-year-low-only-125-ships-scrapped-in-fy24/

Maailmanlaajuiset toimitusketjun häiriöt vaikuttavat alusten romutukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/global-supply-chain-disruptions-are-impacting-ship-recycling/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/