Merenkulun uutisia 16.2.2024: Finncanopus on vihitty, Maerskin positiiviset rahahuolet, Viking Linen kautta aikain paras tulos, ilmastonmuutoksen vaikutus kanaviin ja jokiin, jäätilanne tänään, Sumitomo lopettaa uudisrakentamisen, leijat laivojen yllä, vakoilulaiva hakkeroitu, virolaistelakalle luotsivenetilaus, EU ETS vaatii 2´200 varustamon rekisteröinnin, Ruotsi sulkee tapauksen Estonia, ruotsalaishinaaja karille jäänmurtotehtävissä.

Merenkulku yleinen:

Luonto ja terrorismi pakottavat merenkulun epävarmoihin kiertoteihin:  https://www.freightwaves.com/news/the-light-load-its-a-mad-mad-mad-mad-supply-chain-world

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Japanilainen finanssiyhtiö on ostanut suuren japanilaisen varustamon. Kaupan arvo on 2 miljardia $:a ja aluksia varustamolla on 67. Ostajalla on ennestään 21 alusta ja se on rahoittanut nyt ostamaansa varustamoa jo vuosia: https://splash247.com/orix-in-2bn-deal-to-take-over-osakas-largest-shipowner/

Finncanopuksen vihkimisseremonia myös Tukholmassa: https://www.sjofartstidningen.se/nybygget-finncanopus-invigd-i-stockholm/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Mitä tehdä, jos rahaa tulee niin, ettei tiedä mitä tehdä? Maersk tiesi mutta joutui myös perumaan osingonjakoa, kun suhdanteet heilahtivat toiseen äärimmäisyyteen: https://www.freightwaves.com/news/maersk-had-more-cash-than-it-knew-what-to-do-with-but-not-anymore

Konttivuokrat Kiina – USA -liikenteessä ovat kolminkertaistuneet viimeisen kahden kuukauden aikana Punaisenmeren kriisistä johtuen. Konttien kysynnän odotetaan linjalla nousevan USA:n talouden elpyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/china-us-container-leasing-rates-rise-threefold-container-demand-recovery-on-the-horizon/

Stena Line avasi Irlannin merelle jo 7. linjan, nyt Dublinin ja Birkenheadin välille: https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-oppnade-nya-linjen/

Korea – Eurooppa konttikuljetuksen kustannukset nousivat 70 %:a tammikuussa johtuen Punaisenmeren kriisistä: https://www.hellenicshippingnews.com/korea-to-europe-container-shipping-costs-rose-more-than-70-in-january/

Ranskalaisvarustamo on vastaanottanut 1. LNG-käyttöisen konttialuksen 10 aluksen sarjasta: https://shippingtelegraph.com/container-news/first-boxship-of-10-ship-lng-series-delivered-to-cma-cgm/

Konttien leasing-hinnat ovat nousseet yli 200 %:a USA:n länsirannikolla: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-leasing-rates-reach-skies

Energia ja raaka-aineet:

Shell arvioi maailman LNG:n kysynnän kasvavan yli 50%:a vuoteen 2040 mennessä Kiinan, Etelä- ja Kaakkois-Aasian siirtyessä hiilestä kaasuun: https://shippingtelegraph.com/lng-amp-amp-lpg-news/shell-global-lng-demand-to-grow-beyond-2040/

Mitä Kiinan talouden hidastuminen tarkoittaisi kuivan irtolastin kuljetuksille? Alkuvuoden lukemat ennen kiinalaista uutta vuotta ovat positiivisia. Entä Intia? Sen talous on hyvässä vedossa, väestö kasvaa eikä ikääntyminen vaivaa. Varsinkin sen öljyteollisuus on nousussa: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-are-chinas-commodities-imports-sustainable/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Kuuden viikon merelläolon jälkeen kiistanalaisen karjankuljetusaluksen lasti on purettu ja viety rekoilla karanteenipaikalle Australiassa: https://splash247.com/bahijah-livestock-carrier-saga-ends-after-six-weeks-and-81-animal-deaths/

Ukraina on saamassa kaikki viime vuoden viljasatonsa kuljetettua maailmanmarkkinoille toukokuuhun mennessä huolimatta Venäjän hyökkäyksistä. Ukrainan maatalousministeriön sivuilta ei ole saanut tietoja tänä vuonna johtuen sen kotisivujen hakkeroinnista mutta arvioijien laskelma perustuu tasaisen vauhdin taulukkoon eli n. 6 miljoonaan tonniin kuukaudessa: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-on-track-to-export-all-2023-grain-says-britain/

Intialaiset maanviljelijät protestoivat jälleen. Syynä on – yllätys, yllätys – viljasta saatava hinta ja palkka, jotka asiat hallitus on luvannut saattaa kuntoon jo vuosia sitten: https://www.hellenicshippingnews.com/why-are-indian-farmers-protesting-again/

Raakasokerin hintaan odotetaan 20 %:n korotusta: https://www.hellenicshippingnews.com/global-raw-sugar-prices-expected-to-rise-20-this-year-reuters-poll/

Ja sateet tulivat. Argentiinan kuivuuden vaivaama maatalous sai kauan kaivattua vettä, joka pelastaa soijan ja maissin satotoiveet: https://www.hellenicshippingnews.com/rains-stop-worsening-of-argentinas-soy-corn-crops/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Wasaline on vähentänyt päästöjään lähes 25 %:a. Matkustajamäärät kasvoivat mutta rahtimäärät pienenivät johtuen ulkomaankaupan pienenemisestä: https://www.sjofart.ax/nyheter/fler-resenarer-men-mindre-frakt/

Kenties kautta aikain parhaan tuloksensa tehnyt Viking Line jakaa 48 %:a tuloksesta osakkeenomistajilleen, n. euron / osake: https://www.sjofart.ax/nyheter/dividendfest-for-vikingagare/

Princess Cruises on vastaanottanut viimeisimmän LNG-käyttöisen uudisrakennuksensa italialaistelakalta: https://www.maritime-executive.com/article/italy-s-largest-first-lng-cruise-ship-delivered-by-fincantieri-to-princess

Royal Caribbean aikoo tilata seuraavan Oasis-luokan risteilijänsä ranskalaistelakalta. Sarja on samaa suomalaistelakan aloittamaa sarjaa, jota edusti mm. Turussa valmistunut Icon of the Seas: https://www.maritime-executive.com/article/royal-caribbean-to-build-next-mega-cruise-ship-in-france

Offshore ja merituulivoima:

Mitä merituulivoima tarvitsee edetäkseen? Asennusaluksia, rahoitusta, osaamista sekä varmuutta toimitusketjussa ja hankkeissa: https://www.bssc.pl/2024/02/03/the-jack-up-market-supply-chains-availability-of-finance/

Brittihallitus odottaa tarjoajien palaavan merituulivoimahuutokauppaan viime vuoden epäonnistumisesta huolimatta: https://gcaptain.com/uk-government-expects-bidders-to-return-to-offshore-wind-auction/

Kanavat ja sisävedet:

Ilmastomuutoksen vaikutukset ovat näkyneet Panaman kanavan, Reinin, Amazonin ja Mississipin liikenteessä. Tässä lyhyt kertaus Panaman kanavan tilanteen kehittymiseen ja tulevaisuuden suunnitelmiin tilanteen hallitsemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-change-a-timeline-of-recent-future-progress-at-the-panama-canal/

Turkkilainen tuomioistuin on pysäyttänyt maan presidentin ajaman kanavahankkeen, joka muodostaisi vaihtoehtoisen reitin Bosporin salmelle. Hanke vaatisi 15 miljardin $:n rahoituksen: https://gcaptain.com/turkeys-canal-istanbul-megaproject-hits-legal-snag/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 16.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

Kaupunkilento-oravat saattavat muodostua satamanrakentajien ongelmaksi Helsingissä: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/flying-squirrels-could-be-costly-for-helsinki-harbour-plans/1491125.article

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Japanilainen Sumitomo telakka lopettaa kauppa-alusten uudisrakentamisen purettuaan ruuhkansa. Korjaus- ja huoltotelakointi jatkuvat edelleen. Japani oli vuosituhannen vaihteessa maailman suurin laivanrakentaja mutta on menettänyt asemansa Kiinalle ja myös Etelä-Korealle. Japanilla on 17 %:a maailman telakkakapasiteetista mutta vain 10 %:a tilauksista:  https://splash247.com/sumitomo-heavy-exits-commercial-shipbuilding/

Telakoiden säiliöalustilaukset ovat kasvaneet vuosien hiljaiselon jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-newbuilding-orders-keep-rising/

Kiinan laivanrakennusteollisuuden tuotto kasvoi huimasti vuonna 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-shipbuilding-industry-reports-surging-profits-in-2023/

Suomalainen Deltamarin ja englantilainen BAR Technologies ovat esitelleet uuden tuulivoima-avusteisen aluksen runko- ja asuinosamallin: https://www.hellenicshippingnews.com/deltamarin-and-bar-technologies-unveil-a-new-wind-optimized-hull-and-superstructure/

Kongsberg ja Ulsteinin telakka ovat sopineet integroitujen järjestelmien toimittamisesta 4 uuteen merituulivoimaloiden tukialukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-maritime-has-secured-contracts-with-ulstein-verft-to-supply-integrated-equipment-package-to-four-new-state-of-the-art-csovs/

Ensisijaisesti tuulivoimakäyttöisen roro-aluksen kokoonpanotyöt alkoivat turkkilaisella telakalla: https://www.maritime-executive.com/article/assembly-underway-for-unique-wind-powered-neoline-roro-cargo-ship

Norjalaisvarustamo on tilannut 1. jälkiasennettavan täysikokoisen CO₂-talteenottojärjestelmän. Talteenottojärjestelmän toimittaa suomalainen Wärtsilä ja asennuksen tekee singaporelaistelakka: https://www.maritime-executive.com/article/solvang-orders-world-s-first-full-scale-onboard-carbon-capture-retrofit

Norjalaisyhtiö rakentaa USA:n laivastolle autonomisia vedenalaisdroneja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/kongsberg-discovery-secures-contract-for-us-navys-autonomous-underwater-drones/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Kuinka paljon EUFuelMaritime sääntely vähentää päästöjä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7163625247957630977/

Myös leijat otetaan käyttöön merenkulussa. Japanilaisvarustamo osti ranskalaisvalmistajan itselleen ja asentaa 51 kyseistä järjestelmää aluksiin: https://splash247.com/k-line-buys-french-kite-manufacturer/

Punaisenmeren kriisi on kasvattanut Singaporen polttoainemyyntiä alusten kiertäessä Afrikkaa: https://gcaptain.com/singapore-bunker-sales-jump-as-ships-reroute-around-cape-of-good-hope/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Miten toimiva satamatietosovellus nopeuttaa ja tehostaa aluskäyntien monimutkaisia lastaus- / purkaustoimia ja viranomaisvaatimuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/streamlining-port-calls-how-a-hub-solution-enhances-efficiency-and-optimises-performance/

USA:n viranomaiset ovat ilmoittaneet hakkeroineensa iranilaisen vakoilualuksen tietojärjestelmän. Iranilaisalusta epäillään vakoilusta huthikapinallisten hyväksi Punaisellamerellä jo vuodesta 2021 lähtien. Iran kiistää jyrkästi asian: https://www.maritime-executive.com/article/report-u-s-carried-out-covert-cyberattack-on-iranian-spy-ship

UNCTAD:n, APEC:n ja IAPH:n työstämä satamapeli on saatu uudelle tasolle. Peli tähtää YK:n 17 kestävän kehityksen tavoitteen saavuttamiseen maailman satamissa ja satamayhteisöissä. Peli on nyt täysin digitalisoitu: https://www.hellenicshippingnews.com/port-endeavor-reaches-the-next-level-with-digitised-version-for-gameplays-in-multiple-languages/

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Virolaistelakka voitti Flotte Hamburgin kilpailutuksen uudesta luotsiveneestä: https://www.hellenicshippingnews.com/flotte-hamburg-commissions-new-pilot-transfer-vessel/

Muu logistiikka, koulutus:

Singapore käynnistää kadettikoulutusohjelman liittojen, merenkulkualan ja viranomaisten kesken kolmen vuoden hiljaiselon jälkeen: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/singapore-relaunches-cadet-training-programme

Japanilainen luokituslaitos ja konsulttiyhtiö yhteistyöhön helpottamaan SMS-menettelytapoja ja käytettävyyttä: https://www.maritime-executive.com/article/classnk-and-lovoy-want-to-make-sms-procedures-easier-to-use

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

EU:n päästökauppa (EU ETS) tulee voimaan markkinoiden aallonpohjassa. Toimijat ovat huolissaan hallinnollisista ruuhkista hakemusten käsittelyssä. EU komissio jakoi jäsenmaille tehtäväksi n. 2´200 varustamon päästövähennysrekisteröinnit: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-firms-enter-eu-ets-at-market-trough-admin-backlogs-expected/

EU Parlamentti on sopinut muutoksista EU:n vuoden 2009 direktiiviin, jolla EU:n onnettomuustutkintasäännöt yhdenmukaistetaan IMO-säädösten kanssa: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/europe-brings-maritime-accident-regs-line-imo-rules

IMO:n pääsihteeri tapasi EU:n johtoa Brysselissä: https://www.hellenicshippingnews.com/key-maritime-issues-flagged-in-meetings-with-european-union/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Video: Ukraina väittää upottaneensa venäläisen maihinnousualuksen Krimin niemimaan edustalla: https://shippingtelegraph.com/videos/russian-landing-ship-caesar-kunikov-sunk-off-crimea-claims-ukraine-video/

Pentagonin selvitys paljastaa Iranin olevan vahvasti mukana huthi-hyökkäyksissä aseistaessaan kapinallisia: https://shippingtelegraph.com/markets/pentagon-analysis-confirms-iran-deeply-involved-in-houthi-attacks/

Podcast: geopolitiikka, kauppa ja Punaisenmeren kriisi: https://www.seatrade-maritime.com/containers/geopolitics-trade-and-red-sea-crisis

USA:n merivartioston alus pidätti iranilaisaluksen, joka kuljetti ohjusten osia Jemeniin: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-reveals-iranian-arms-seizure-bound-for-houthis-as-missiles-continue

USA:n laivasto valmistautuu lähettämään 5 lentotukialusta läntiselle Tyynellemerelle. Tämä on lähes puolet USA:n laivaston lentotukialusmäärästä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-navy-set-to-deploy-5-aircraft-carriers-to-the-western-pacific-region/

Pakotteet:

Venäläisen Urals-viitelaadun hinta ylittää hintakaton (60 $ / barreli): https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-oil-climbs-above-66-a-barrel-reuters-calculations-show/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Ruotsalaissyyttäjät ovat tehneet päätöksen sulkea tapaus Estonia. Aluksen uppoamistutkintaa ei avata uudelleen sen jälkeen, kun vuoden 2023 suomalais-ruotsalais-virolainen raportti kumosi salaliittoteoriat räjähdyksestä: https://www.maritime-executive.com/article/sweden-closes-case-of-mv-estonia-sinking

Konttialuksen puolalainen päällikkö tuomittiin UK:ssa ehdolliseen vankeuteen ja sakkoihin ruorijuopumuksesta. Alkoholimäärä oli 4-kertainen sallittuun määrään nähden. Tapaus on herättänyt keskustelun ovatko rangaistukset suhteessa meriturvallisuusrikkomukseen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/container-ship-captain-suspended-for-drink-driving-offense-in-felixstowe/

Viime vuoden marraskuussa salakuljettaja otti muun aluksen henkilökunnan panttivangikseen, joista hän ampui yhden. Lastinaan hinaajalla oli 2´300 kiloa kokaiinia arvoltaan n. 70 miljoonaa $:a. Huumeet oli tarkoitus kuljettaa Eurooppaan Kanarian saarten kautta: https://www.maritime-executive.com/article/drug-smuggler-shot-a-crewmate-and-took-eight-others-hostage

Algecirasin huumetakavarikon tarkemmat yksityiskohdat: https://container-news.com/spanish-police-seize-over-8-5-tonnes-of-cocaine-in-two-container-cases/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Vakuutusyhtiö asettaa uudet ehdot sotavaaravakuutuksen saamiselle ja määrälle Punaisellemerelle: https://www.hellenicshippingnews.com/charterers-war-risks-for-the-red-sea/

Vakuutusyhtiön selvitys, miksi konttialuksista menee lastia mereen. Selvitys keskittyy sään vaikutuksiin mutta aluksen koolla on myös merkitystä. Mitä korkeammat aallot, sitä suurempi riski; mitä suurempi alus, sitä korkeampi riski: https://shippingtelegraph.com/container-news/new-study-on-container-losses-high-waves-high-claims/

Järjestöt:

Maailman linjaliikennejärjestö, WSC, ehdottaa IMO:n meriympäristön suojelun alakomitealle, MEPC, että fossiilisille polttoaineille asetettaisiin lisämaksu, jolla kompensoitaisiin vihreiden polttoaineiden korkeampaa hintaa niin, että ne olisivat keskimäärin samalla tasolla: https://splash247.com/liners-deliver-a-green-fuel-price-gap-proposal-to-the-imo/

Myös BIMCO on yhdessä useiden alusten romutukseen erikoistuneiden maiden kanssa lähettänyt IMO:n MEPC-alatyöryhmälle kirjeen, jossa ne vaativat IMO:a korjaamaan ristiriidan, joka on Hongkongin ja Baselin yleissopimusten välillä: https://splash247.com/bimco-urges-imo-to-resolve-contradictions-in-ship-recycling-conventions/

Onnettomuudet:

Tobagon edustalla tapahtuneen aluksen kaatumisen ja siitä johtuneen öljyvahingon syy on selviämässä. Yhteenkytketyt hinaaja ja 48-vuotias polttoaineproomu ovat vahingon aiheuttajat, missä Tansaniaan rekisteröity hinaaja ja sen omistaja ovat, on epäselvää. Hinaajan ja proomun omistavat panamalaiset tahot, jotka ovat kuljettaneet venezuelalaista öljyä: https://splash247.com/mystery-behind-tobago-spill-partially-resolved/

Turkkilainen 58-vuotias rahtialus on uponnut myrskyssä Marmaramerellä. Kuuden miehistön jäsenen etsintä on käynnissä ja tyhjä pelastuslautta on löytynyt oletetulta uppoamispaikalta: https://splash247.com/ancient-turkish-ship-sinks-in-sea-of-marmara/

Ruotsalaishinaaja on karilla Holmsundin edustalla. Ei henkilö- eikä ympäristövahinkoja. Alus oli murtamassa jäätä onnettomuuden sattuessa. Varustamon mukaan kyseessä oli navigointivirhe: https://www.sjofartstidningen.se/bogserbat-pa-grund-utanfor-holmsund/

Korealaisaluksesta on pelastettu 11 merenkulkijaa sen kallistuessa ja ollessa vaarassa upota: https://splash247.com/crew-evacuated-from-sinking-general-cargo-ship-off-south-korea/

Malesialaishinaajasta on pelastettu 8 merenkulkijaa sen kaaduttua: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/eight-crew-members-rescued-after-osv-capsized-off-bintulu/

Ympäristö:

Tobagon öljyvahingon siivoaminen alkoi vapaaehtoisten ja hälytysryhmän yhteisvoimin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/volunteers-and-first-responders-unite-to-clean-oil-spill-in-trinidad-and-tobago/

Ruotsin valtiontalouden tarkastusvirasto on aloittanut selvityksen tekeekö hallitus riittävästi estääkseen haitalliset päästöt vesiin: https://www.sjofartstidningen.se/riksrevisionen-granskar-sjofartens-utslapp/

Miten ilmastonmuutos vaikuttaa Euroopan maanviljelijöihin? Äärevät sääilmiöt, kuivuus ja kuumuus, toisaalta rankkasateet vaikeuttavat tehokasta tuotantoa. EU säännöt rajoittavat maanviljelijöiden sopeutumismahdollisuuksia mutta ilman niitä tilanne vielä pahenee. Maanviljely tuottaa 10 %:a päästöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/how-climate-change-affects-europes-farmers/

Mainelaiskalastajien verkot aiheuttivat mustavalaiden kuolemat USA:n itärannikolla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maine-fishing-gear-cause-of-north-atlantic-right-whale-death-reveals-noaa/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/