Merenkulun uutisia 19.2.2024: miehistö kaapattuna jo 3 kuukautta, Norjan merituulivoimahankkeet huutokauppaan, jäätilanne tänään, Konecranes toimittaa konttinostureita Australiaan, Kiinan telakoilla menee hyvin, EU lähettää apua Punaiselle merelle, USA:n kotimaan merenkulku jäi viime vuosituhannelle, öljyn hintakaton soveltamissääntöihin päivitys, geopoliittiset jännitteet, LR raportti EU:n päästökaupan soveltamiseksi, Tobagon öljyonnettomuus laajenee.

Mitä tarkoittaa termi?:

Cefor G7: https://www.skuld.com/contentassets/1a07ad4013b54fb992929493c01c309e/24-2-cefor-circular—g7-price-cap-per-voyage-attestation-15-february-2024.pdf

MMBtu: https://www.indexmundi.com/commodities/glossary/mmbtu

The World Economic Forum: https://www.weforum.org/about/world-economic-forum/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Ruotsissa Norrlannin rekrytointimessuilla kävijät saivat tavata ruotsalaisia merenkulun ammattilaisia. Alaan on kiinnostusta sekä ylioppilaiden että alanvaihtajien piirissä. Samalla kartoitetaan sitä, kuinka tunnettu merenkulkuala on. Mielenkiintoinen on järjestäjän kommentti, että moduulimuotoinen lyhyin askelluksin etenevä koulutus tulisi saada aikaan: https://www.sjofartstidningen.se/ombordanstallda-lockade-framtida-sjofarare-i-norr/

ITF (the International Transport Workers’ Federation) ja JNG (Joint Negotiating Group), jotka ovat muodostaneet yhteisen neuvottelufoorumin (International Bargaining Forum), ovat sopineet yhteisistä menettelytavoista merenkulkijoiden osalta, jos alus kulkee Punaisenmeren sotavaara-alueella. Vaihtoehtoina ovat kaksinkertainen palkka tai vaihto pois aluksesta: https://gcaptain.com/seafarers-can-refuse-to-sail-through-red-sea-as-houthis-step-up-attacks/

Jemeniin kaapatun aluksen merenkulkijoille tuli 3 kuukautta täyteen pidätettynä oloa. Kaapattuja on yhteensä 25 henkeä. 29 organisaatiota on vaatinut kaapattujen vapauttamista välittömästi mutta odotettavissa on pidätyksen jatkuminen toistaiseksi geopolitiikan panttivankeina: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/industry-united-call-free-galaxy-leader-crew-held-hostage-3-months

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Konttirahdit laskevat vaikka Punaisenmeren kriisi jatkuu. Kuljetusketju on kunnossa ja kaupankäynti on nyt ennustettavampaa: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-rates-show-signs-of-easing-despite-red-sea-disruption/

Saksalaisyhtiö aloittaa vuoroliikenteen eteläisen Atlantin pikkusaarille: https://shippingtelegraph.com/container-news/macs-launches-new-south-atlantic-feeder-service/

Energia ja raaka-aineet:

Eurooppaan tuotavan LNG:n määrä oli n. 5,1 miljoonaa tonnia helmikuun 16. päivään mennessä. Määrä on  46 %:a tammikuun määrästä. Suomeen tuosta määrästä tuli 70´000 tonnia. USA:sta tuotiin n. puolet ja loput eri tuottajilta kuten Venäjä, Algeria, Qatar ja Norja. Vähenevä kysyntä on pudottanut hintaa ja osa tuottajista myy LNG:nsä Aasiaan. LNG:n yksikköhinta-arvio maaliskuulle on 7,352 $ / MMBtu: https://www.hellenicshippingnews.com/european-delivered-lng-imports-climb-to-5-08-mil-mt-so-far-in-february/

Raportti: kuinka vihreää vihreä metanoli sitten on? Johdannossa vertailu metanolin ja fossiilisten polttoaineiden välillä. Varsinaisessa raportissa säiliöalusrahdit ja polttoaineiden hintakehitys: https://www.gibsons.co.uk/report/how-green-is-green/

Säiliöalusmarkkinat näyttävät vahvoilta vuodelle 2024. Ukrainan sota siivitti öljymarkkinoiden muutosta, joka johti öljyntuottajien ja kuljetusreittien siirtymiseen pois Venäjältä lännen pakotteiden johdosta. Kun sektorilla liikkuu raha, sen uudistuminen on edessä, jotta asiakkaiden vaatimukset saadaan täytettyä. Ne eivät enää ole pelkästään rahdin kuljettamista halvalla: https://www.hellenicshippingnews.com/strong-outlook-for-the-tanker-market-in-2024-and-beyond/

Metallien jalostaminen on vedenjakajalla. Muutokset puhtaan energian tarpeessa ohjaavat myös investointeja metalleihin. Muutoksen voima ja nopeus on hallitusten ja yhteiskuntien yhtä lailla kuin sijoittajien ja lainanantajien käsissä: https://www.hellenicshippingnews.com/metals-investment-the-darkest-hour-is-just-before-the-dawn/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Euroopan vehnäsadosta odotetaan pienempää kuin viime vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/strategie-grains-maintains-outlook-for-smaller-eu-wheat-crop/

Pariisin olympialaiset pysäyttävät viljakuljetukset Seine-joella olympialaisten aikaan. Seine on suljettu liikenteeltä 6,5 päivää. Seinellä kuljetetaan yli miljoona tonnia viljaa kesäaikaan, joka tarkoittaa n. 20 – 25 alusta päivässä. Taustalla ovat myös EU:n maanviljelijöiden protestit ympäristösääntelyä vastaan. Seikka, johon myös elintarviketeollisuuden edustaja vetosi rajoitusneuvotteluissa hallituksen kanssa: https://gcaptain.com/china-to-send-coast-guard-ships-as-tensions-rise-over-taiwanese-islands/

Offshore ja merituulivoima:

Norja on valinnut yhtiöt, jotka voivat osallistua Norjan merituulivoimahankkeiden huutokauppaan. Huutokauppa noudattelee Englannin mallia ja voittaneen tarjoajan on tehtävä sitova sopimus 4 viikon kuluessa tai maksettava sakko. Norjan tavoitteena on tuottaa merituulivoimalla sama määrä energiaa kuin maan vesivoimallakin vuoteen 2040 mennessä: https://gcaptain.com/norway-picks-bidders-for-first-auction-for-offshore-wind-farms/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 19.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Voidakseen käyttää pohjoista merireittiä ympäri vuoden LNG:n kuljetukseen on Venäjä löysännyt saattomurtajavaatimuksiaan. Muutos koskee kaksitoimisia aluksia, joilla on jääluokka Arc7 tai Arc8, niiden itsenäistä toiminta-aikaa ilman murtaja-apua pidennetään. Seuraavan vaiheen odotetaan olevan Arc6 säiliöalukset: https://gcaptain.com/russia-eases-icebreaker-escort-rules-to-promote-year-round-arctic-shipping/

Satamat ja terminaalit:

Australialainen satamaoperaattori tilaa 7 sähköistä konttinosturia Konecranesilta Melbournen uuteen satamaterminaaliin. Kauppaan sisältyy myös 7 etätyöpistettä: https://www.hellenicshippingnews.com/australias-intermodal-terminal-company-orders-seven-electric-konecranes-rmg-cranes-for-new-melbourne-freight-facility/

Tanskalaisesta Hanstholmin satamasta tulee kuuden huoltoaluksen kotisatama. Alukset huoltavat Pohjanmeren merituulivoimalaitoksia ja ne omistaa norjalais-tanskalainen yhtiö: https://shippingtelegraph.com/port-news/port-of-hanstholm-becomes-base-port-for-integrated-wind-solutions-csov/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Chileläinen telakka on aloittanut sähköhybridisellä propulsiojärjestelmällä (MAN-koneet, ABB-Azipod) toimivan risteilytutkimusaluksen rakentamisen, ensimmäisen Amerikassa. Alusta on tarkoitus käyttää Antarktiksella: https://maritime-executive.com/article/construction-starts-on-chile-s-first-hybrid-electric-antarctic-cruise-ship

Korealaistelakka on luovuttanut 1. LNG-käyttöisen konttialuksen 10 aluksen sarjasta ranskalaisvarustamolle. Alukset tulevat Välimeren ja Pohjois-Euroopan jakeluliikenteeseen. Vuoteen 2028 mennessä varustamolla on 120 vaihtoehtopolttoaineilla toimivaa alusta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/first-new-2000-teu-boxship-series-delivered-cma-cgm

Kiinan telakoiden vuoden 2023 tulot olivat 87 miljardia $:a, parannusta 20 %:a edellisvuoteen. Parantuneen kilpailukyvyn myötä Kiinan suurimpien telakoiden tuotto nousi lähes 132 %:a yli 3,5 miljardiin $:iin, joka vastaa 4 %:n tuottomarginaalia. Telakat rakensivat 42 miljoonan tonnin edestä aluksia, joka vastaa 12 %:n nousua vuodessa. Määrän odotetaan nousevan tänä vuonna 45 miljoonaan tonniin: https://www.maritime-executive.com/article/china-s-shipyards-rake-in-87b-in-revenue-with-slim-margins

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Merenkulun suurin sektori, irtolastialukset, laahaa perässä vihreän siirtymän investoinneissa. Irtolasti-, säiliö- ja konttialuksista 915 on varustettu vaihtoehtopolttoaineita käyttävillä koneistoilla, joka vastaa 3 %:a kaikkiaan 30´487 aluksesta. Viime vuonna 45 %:a tilatuista uudisrakennuksista oli vaihtoehtopolttoainekoneistoilla ja kaikkiaan vaihtoehtopolttoaineuudistilaukset nousivat yli 50 %:n. Niistä on konttialuksia 61 %:a, autolaivoja 90 %:a, säiliöaluksia 19 %:a ja irtolastialuksia 10 %:a vaihtoehtopolttoaineilla: https://splash247.com/shippings-largest-sector-lags-behind-in-green-investments/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

VTT, RISE ja A*STAR ovat julkaisseet virtuaalisen vartiotornin. Sovellus on lastinomistajalle terminaalikeskeinen ja sen on tarkoitus puuttua yleisimpiin ongelmiin terminaalissa ja kansainvälisessä toimitusketjussa ja kuljetusverkossa: https://maritime-executive.com/editorials/vwtnet-building-the-internet-of-virtual-watch-towers

Mainos: maailman johtavaksi sääanalyysien tuottajaksi itseään mainostava yhtiö on julkaissut uuden sovelluksen, jonka avulla merenkulku voi arvioida päätöksiään satamissa. Tietopohja koostuu sataman ruuhkaisuustiedoista ja alueen säätiedoista, joita yhdistämällä on ennustettavissa häiriöt satamakäynneissä: https://www.hellenicshippingnews.com/weathernews-launches-berth-waiting-forecast-service-your-solution-to-predicting-port-congestion/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Maailman logistiikkajohtajat ovat varovaisia vuoden 2024 taantuman suhteen, vaikka arviot ovat pudonneet yli 70 %:a viime vuodesta. Korkeaa kustannustasoa ja Kiina-riippuvuutta puretaan levittämällä toimitusketjua laajemmalle alueelle. Yhä useammat sijoittavat Afrikkaan. Viidessä vuodessa sähköisten rahtiasiakirjojen käyttö on lisääntynyt 38 %:sta 52 %:in: https://www.hellenicshippingnews.com/logistics-execs-wary-of-2024-recession-and-over-reliance-on-china/

OPEC:n katsaus maailman öljyn kulutukseen ja sen kehitykseen. Öljyn kulutus heijastelee taloudellista aktiivisuutta eri maiden ja ryhmittymien välillä. Euroopan öljynkulutuksen kasvu on kymmeniä tuhansia barreleita päivässä, kun kehittyvien maiden kasvu lasketaan miljoonissa barreleissa päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-review-of-global-oil-demand-trends/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

EU:n Parlamentin ja Neuvoston neuvottelijat ovat päässeet yhteisymmärrykseen aluksista aiheutuvien päästöjen laajentamisesta jätevesiin ja roskiin. Sekä Parlamentin että Neuvoston tulee vielä hyväksyä neuvottelutulos, jonka jälkeen jäsenmailla on 30 kuukautta aikaa sisällyttää se kansalliseen lainsäädäntöön: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-safety-deal-on-stricter-measures-to-stop-shipping-pollution/

EU:n ulkoministerit tapaavat tänään Brysselissä, jossa he antavat muodollisen hyväksyntänsä ja tehtäväksiannon Punaisenmeren merenkulun suojaamiselle. Tehtävä on yksivuotinen eikä sisällä hyökkäystä Jemenin maaperälle. EU koordinoi toimiaan USA:n ja muiden sotavoimien kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-to-launch-mission-to-protect-red-sea-shipping-monday/

Intia ja Kreikka lähentävät yhteistyötään puolustusteollisuudessa ja merenkulussa, tieteessä ja teknologiassa sekä kyberavaruudessa, koulutuksessa, kulttuurissa, turismissa ja maataloudessa. Kreikka omistaa 20 %:a maailman kauppalaivastosta ja lähes 60 %:a EU:n kauppalaivastosta. Intia taas aikoo kolminkertaistaa puolustustarvikemyyntinsä 5 miljardiin $:in: https://www.hellenicshippingnews.com/india-eyes-port-investment-deals-with-global-shipping-power-greece/

Mitä Trumpin 2. presidenttikausi voisi merkitä maan energiateollisuudelle? Republikaanien politiikka-asiantuntijoiden ja Trumpin kampanjasivujen mukaan hän kieltäisi edelleen ilmastonmuutoksen ja purkaisi Bidenin toimet ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi lisäämällä fossiilisten polttoaineiden tuotantoa: https://www.hellenicshippingnews.com/what-a-second-trump-presidency-could-mean-for-us-energy-policy/

Irak on kääntymässä Kiinan puoleen kunnianhimoisten kasvusuunnitelmiensa rahoittamiseksi. Kysymys on raakaöljyn tuotantokapasiteetin investoinneista lännen vaatiessa suurempia tuottoja. Jo nyt kiinalaisyhtiöt vastaavat 34 %:sta Irakin tunnetuista öljyvaroista ja 2/3 öljyntuotannosta pyrkien edelleen aggressiivisesti lisäämään osuuttaan: https://www.hellenicshippingnews.com/iraq-looks-to-chinese-investors-to-meet-ambitious-output-growth-plans/

Kyproksen hallitus saattaa purkaa sopimuksen kiinalaisrakentajan kanssa, jos uuden LNG-terminaalin rakentaminen vielä myöhästyy. Joka tapauksessa terminaali rakennetaan, joko kiinalaisten tai muiden tahojen kanssa, koska siirtymä LNG:hen vähentää energiatuotannossa 30 %:a päästöjä ja säästää päästövähennyssakoilta kymmenien miljoonien €:en edestä: https://www.hellenicshippingnews.com/cyprus-government-may-terminate-lng-terminal-contract/

USA:n kotimaan merenkulku kaipaa uudistumista. Artikkelin mukaan se on jäänyt 1900-luvulle ja polkee paikallaan. Maan merenkulkua suojaamaan tarkoitetut lait ovat menneen maailman jäänteitä ajalta, joka oli yksinkertaisempi ja toimitusketjut olivat lähellä. Alaa vaivaa työvoimapula eikä laivanrakennusteollisuus kykene vastaamaan tarpeeseen: https://gcaptain.com/oped-the-urgent-need-for-u-s-maritime-reform/

USA:n laivastoministeri piti puhuttelun puolustusteollisuuden toimitusjohtajille, jotka nostavat rahat toimittamatta tavaraa. Hänen mukaansa veronmaksajat eivät saa vastinetta maksamilleen rahoille, vaan ne menevät osakekeinotteluun: https://www.maritime-executive.com/article/navy-secretary-roasts-defense-contractors-over-excuses-and-profits

US Navyn alusten miehistöjen elämä ei olekaan pelkkää tanssia ja ilonpitoa. Joka kolmas merisotilas koki viime vuonna äärimmäistä tai vakavaa stressiä, osa osoitti loppuunpalamisen merkkejä. Tutkimukseen osallistui liki 20´000 merisotilasta. Suurimmat syyt ongelmiin olivat riittämätön miehitys, josta seurasi huono elämänlaatu, kauppamerenkulun mahdollisuudet, riittämätön palkka sekä työ- ja siviilielän tasapainotus. Lähes neljännes aikoo jättää palvelun lähitulevaisuudessa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-navy-sailors-grapple-with-extreme-stress-levels-new-survey-finds/

Vertailussa USA:n ja Kiinan merivoimat. USA luottaa laatuun ja Kiina määrään mutta voidakseen sotia, rakentaa aluksia ja ylläpitää merivoimia tarvitaan määrää, jota Kiinalla on. USA:n merivoimien tiedustelun mukaan Kiinalla on 232-kertainen laivanrakennuskapasiteetti USA:an verrattuna. Se vastaa n. 50 %:a maailman laivanrakennuskapasiteetista: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-s-navy-is-using-quantity-to-build-quality

Eikä tilanne näytä olevan parempi Kanadankaan puolella: https://www.maritime-executive.com/article/more-problems-identified-aboard-canada-s-arctic-patrol-vessels

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

NATO:n eurooppalaisten liittolaisten yhteenlaskettu osuus bruttokansantuotteesta yltää vuonna 2024 2,0 %:in. Määrä on kuusinkertainen vuoteen 2014 verrattuna. Silti muutama jäsenmaa jää tavoitteen alle: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_222664.htm

NATO:n joukkojenkuljetusharjoitus Puolaan: https://shape.nato.int/stde24/newsroom/news-/nato-military-personnel-and-equipment-make-their-way-to-poland-for-exercise-brilliant-jump

Huthien hyökkäykset Punaisellamerellä jatkuvat: https://gcaptain.com/houthi-resume-attacks-on-international-shipping-in-the-red-sea-and-gulf-of-aden/

Huthien hyökkäykset aluksia vastaan Punaisellamerellä ja Adeninlahdella ovat yhtä paljon tiedotussotaa kuin fyysisiä hyökkäyksiä. Pelkkä aluksiin kohdistuva uhka tai osuma ei riitä vaan se pitää tiedottaa maailmalle, jotta tavoitteen vaikuttavuus saavutetaan: https://www.hellenicshippingnews.com/yemens-houthis-claim-missile-attack-on-oil-tanker-in-red-sea/

Huthit väittävät ensimmäisen pahasti hyökkäyksessä vaurioituneen aluksen olevan uppoamassa ja miehistön jättäneen aluksen. Alus on brittiäisomisteinen, libanonilaisten operoima ja Belizen lipun alla purjehtiva irtolastialus: https://www.maritime-executive.com/article/crew-abandons-ship-after-houthi-attack-on-uk-owned-bulker

Huthit ottivat käyttöönsä ensimmäistä kertaa vedenalaiset miehittämättömät dronet. Ne toimivat kuten torpedot mutta hitaammalla nopeudella ja pidemmällä toimintasäteellä: https://www.maritime-executive.com/article/houthi-militants-deploy-a-drone-sub-for-the-first-time

Taiwanin kiista kärjistyy kiinalaisen pikaveneen kaaduttua sen paetessa viranomaisia ylitettyään luvatta rajan. Kaksi henkilöä kuoli ja kaksi selvisi. Tapaus sattui lähellä Kiinan rannikoa olevien pikkusaarten alueella. Kiina on lähettänyt rannikkovartiostonsa aluksia alueelle: https://gcaptain.com/china-to-send-coast-guard-ships-as-tensions-rise-over-taiwanese-islands/

Kiinan näkemyksen mukaan Taiwanin kiisteltyjen pikkusaarten ympärillä ei ole mitään kiellettyä aluetta ja se varaa itselleen oikeuden puuttua asiaan kahden kiinalaisen kuoltua paetessaan viranomaisia alueelta: https://gcaptain.com/china-asserts-no-restricted-zones-around-taiwanese-islands-after-two-killed/

Pakotteet:

G7-maat ovat julkaisseet päivityksen hintakaton soveltamissääntöihin. Kaksi perusmuutosta ovat matkakohtainen todistus vuositodistuksen sijasta ja yksityiskohtainen sivukululomake 30 päivän kuluessa niin vaadittaessa. Lisäksi muutoksilla on vaikutusta vakuutusmenettelyihin, joista on yksityiskohtaiset vaatimukset: https://www.skuld.com/contentassets/1a07ad4013b54fb992929493c01c309e/24-2-cefor-circular—g7-price-cap-per-voyage-attestation-15-february-2024.pdf

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Miten rahtaussopimusta tulisi lukea ja mistä tulisi sopia, jotta vältetään merirosvojen iskut? UK:n korkeimman oikeuden päätös valottaa mm. yhteishaverin tulkintaa: https://www.hellenicshippingnews.com/past-and-present-parallels-to-red-sea-risks/

Kansainvälinen kokaiinin salakuljetusrinki on pidätetty ja 3´210 kg kokaiinia on takavarikoitu useiden vuosien aikana. Huumeet tuotiin Equadorista Hollannin, Belgian, Venäjän, Romanian, Albanian ja Espanjan kautta vuosina 2019 – 2022. Rahaa on takavarikoitu 36 miljoonaa $:a Equadorissa ja 12 miljoonaa €:a Espanjassa. Pidätysoperaatioon osallistui 800 poliisia Espanjassa ja Equadorissa pidättäen kaikkiaan 32 henkilöä:  https://shippingtelegraph.com/port-news/international-cocaine-trafficking-ring-dismantled-3210-kilos-of-drugs/

Uruguay pyytää ulkomaista apua yhä pahenevaan jengiväkivaltaan, joka johtuu kokaiinin salakuljetuksen voimakkaasta kasvusta Montevideon satamassa. Kyse ei ole pelkästään poliisiasiasta vaan myös poliittisesta päätöksenteosta tässä vakaana pidetyssä pienessä Etelä-Amerikan maassa. Ongelmaan ja turvallisuuteen suhtautuminen yleensä on asiantuntijoiden mukaan maassa melko leväperäistä: https://gcaptain.com/surging-cocaine-violence-has-uruguay-clamoring-for-dea-help/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Tässä Lloyd’s Registerin katsaus EU ETS ja FuelEU Maritime -maailmaan. Katsaus on kattava läpikäynti, mitä EU:n uudet säännöt ovat ja miten niihin tulee reagoida: file:///C:/Users/sofia/Downloads/LR_Fit_for_55_Report_FINAL.compressed_v2%20(1).pdf

Järjestöt:

Genevessä Sveitsissä päämajaansa pitävä Maailman talousfoorumi on valinnut Toimitusketju- ja kuljetusteollisuusyhteisö -alatyöryhmän uudeksi puheenjohtajaksi Stena Linen toimitusjohtajan: https://www.sjofartstidningen.se/tung-internationell-post-till-stena-lines-vd/

Onnettomuudet:

Tobagon öljyonnettomuuden vaikutukset laajenevat. Vuotoa ei ole saatu tukittua ja se on levinnyt 144 km laajuiselle alueelle Karibian merellä ja laajenee edelleen n. 14 km tunnissa. Proomussa oli n. 35´000 barrelia jotakin polttoainetta, josta on saatu koottua n. 2´000 barrelia. Aivan täyttä varmuutta ei ole mistä alusyhdistelmä tuli ja minne se oli menossa, kuka sen omistaa ja kuoliko onnettomuudessa joku: https://gcaptain.com/tobagos-tourism-fishing-hit-as-oil-slick-spreads-across-caribbean/

Kovan onnen (?) melassinkuljetusalus  ajoi karille Luoteis-Englannissa. Aluksella on huono historia ja selviytymisen kulttuuri: https://maritime-executive.com/article/molasses-tanker-in-sticky-situation-as-it-grounds-off-uk

Romutus:

Brittiläisen Kolumbian asukkaat vastustavat alueella olevaa laivanpurkaamoa. Not in our shipyard! Mutta missä sitten? Aluksissa on vaarallisia aineita ja niiden asianmukainen purkaminen ei ole yksinkertainen juttu, ei Kanadassa eikä Kaakkois-Aasiassa: https://maritime-executive.com/article/renewed-protests-against-deep-water-vessel-dismantling-site-in-bc-canada

Ympäristö:

Maailman koralliriuttojen koko on lähes 25 %:a laajempia kuin olemme olettaneet. Tutkimuksissa on löytynyt Irlannin saaren verran lisää koralliriuttoja. Kaikkiaan maapallolla on Saksan maa-alueen verran koralliriuttoja. Tutkimuksessa on käytetty hyödyksi satelliittidataa ja koneoppimisen tekniikoita laskennassa: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-world-s-coral-reefs-are-25-percent-bigger-than-we-thought

Historian havinaa:

Mitä yhteistä on US Highway 61:lla ja Seutulan lentokenttätyömaalla? Tässä tutkielmassa analysoidaan USA:n tieverkon ja kuljettamisen taustaa sekä vankityövoiman käyttöä rakentamisessa. Sekä erityisesti niitä tekijöitä, sosiaalisia ja rodullisia, jotka vaikuttivat valtatie 61 rakentamisessa ja muuttoliikkeeseen pois etelästä. Musiikin ystäville tutkielmassa on oma osansa Mississippi Delta bluesille: https://egrove.olemiss.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2000&context=hon_thesis

USA:n ensimmäinen taistelussa upotettu ja ainoa I maailmansodassa upotettu hävittäjä. Alus oli matkalla Brestistä Ranskassa Queenstowniin Irlannissa, kun sukellusveneen torpedo osui siihen. 64 merisotilasta kuoli ja luku olisi ollut vieläkin suurempi ellei sukellusveneen päällikkö olisi välittänyt hätäkutsua lähellä oleville aluksille. Hävittäjä löydettiin 2022 ja sitä suojaa hautarauha: https://maritime-executive.com/article/uk-recovers-bell-from-only-u-s-destroyer-lost-in-world-war-i

Useat hallitukset vaativat kuljetusvälineiden päästöjen vähentämistä. Markkinat ovat jo pitkään tehneet sitä työtä parantamalla kuljetuskoneistojen tehokkuutta. Tehokkuus on parantunut siirtymällä polttoaineesta toiseen, joskin aikajaksot ovat olleet pitkiä: https://www.maritime-executive.com/editorials/market-forces-reducing-vehicle-carbon-emissions

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/