Merenkulun uutisia 14.2.2024: merenkulun tulojen ailahtelevuus, Finncanopus liikenteeseen 16.2.2024, raakaöljyn hinta, jäätilanne tänään, poliittiset lakot Suomessa ja muualla, telakkatoimintaa ”ryssän helvetissä”, yliäänisukellusvene, USA:n 5. laivasto hakkeroitu, STCW:tä uudistetaan, USA:n pakotteet purevat, 3 kuollutta varustamoampumisessa, jälleenvakuuttajat peruvat sotavaaravakuutusturvansa, akustokuljetusten erityisriskit, romutus ei kiinnosta, pohjoisen merivirrat hiipuvat sadassa vuodessa.

Mitä tarkoittaa termi?:

High Court: https://en.wikipedia.org/wiki/High_Court_of_Justice

Merenkulku yleinen:

Merijuristi varoittaa muutoksista sopimusten vakiolausekkeisiin. Sopimus on kahdenvälinen mutta muutokset saattavat aiheuttaa pitkiä oikeusprosesseja: https://www.hellenicshippingnews.com/caution-on-amendments-to-standard-forms/

Vihreät käytävät lisääntyvät. Nyt on vuorossa USA:n, Japanin ja Etelä-Korean väliset käytävät, joiden odotetaan vähentävän päästöjä 9 miljoonan auton verran: https://www.hellenicshippingnews.com/green-shipping-corridors-between-korea-u-s-and-japan-can-reduce-emissions-equivalent-to-9-million-cars-study-reveals/

Ailahtelevuus on saavuttanut merenkulussa uuden tason tulojen heilahdellessa miten sattuu. Uusi tutkimus osoittaa 5 merenkulun sektorilla nähdyn ailahtelun viimeisen 18 kuukauden aikana: https://splash247.com/volatility-in-shipping-hits-extreme-levels/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

UK on pysäyttänyt tammikuussa kahdeksan alusta satamiinsa. Pysäytykset johtuivat Paris MoU:n satamavaltiotarkastuksissa havaituista rikkomuksista. UK julkisti alusten nimet: https://shippingtelegraph.com/piracy-news/uk-detains-foreign-ships-in-january-2024-under-paris-mou/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Ms Finncanopus saapui Naantaliin ja aloittaa liikenteen 16. helmikuuta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/finnlinesin-finncanopus-aloittaa-liikennoinnin/

Ruotsalaisselvityksen mukaan konttiliikenteessä tulee olemaan vielä pitkään häiriöitä: https://www.sjofartstidningen.se/forskare-tror-pa-fortsatta-storningar/

Energia ja raaka-aineet:

Miksei Brent-viitelaadun hinta ole reagoinut geopoliittisiin jännitteisiin? Kriisialueen tuottajamaiden tuotantoon Punaisenmeren kriisillä ei ole ollut vaikutusta ja alukset kiertävät Afrikan. Myös ei-OPEC -maiden lisääntynyt tuotanto tasaa kysyntää: https://www.hellenicshippingnews.com/why-brent-isnt-reacting-to-escalating-geopolitical-risk/

Venäjän riippuvuus Aasian öljymarkkinoista kasvaa, kun kauppa Euroopan maiden kanssa putoaa. Viime vuonna kauppa Eurooppaan putosi 68 %:a ja kasvoi Aasiaan 5,6 %:a. Aasian osuus Venäjän öljykaupasta on 72%:a. Venäjä on salannut tarkat tiedot tuonnistaan ja viennistään Ukrainan sodan alusta lähtien: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-dependence-on-exports-to-asia-rises-as-business-with-europe-falls/

Omanin LNG-polttoainehankkeen energialähteeksi tulee aurinkovoima. Suunniteltu aurinkopaneelikenttä tuottaisi lähes kaksinverroin LNG-laitoksen tarpeiden verran. Aurinkovoimahanke poistaisi LNG-laitoksen omat päästöt: https://www.hellenicshippingnews.com/omans-new-lng-bunkering-project-to-be-fully-solar-powered/

Lannoitteiden lastaus satamissa kuormittaa Itämerta. Lastausmäärä on n. 45 miljoonaa tonnia vuodessa, joten pienikin määrä vaikuttaa rehevöittävästi: https://johnnurmisensaatio.fi/mita-teemme/itameri-media/uutiset/lannoitesatamissa-on-mahdollisuus-suuriin-paastovahennyksiin/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Wasaline on Gasumin 1. päästöoikeusasiakas: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/gasum-ryhtyy-hoitamaan-wasalinen-paastooikeussalkkua/

Carnival Corporation tilaa uuden risteilijän Meyerilta, ensimmäisen viiteen vuoteen: https://gcaptain.com/carnival-corporation-orders-first-newbuild-in-five-years/

Offshore ja merituulivoima:

Loppuvuodesta 2023 USA:n merituulivoimahankkeisiin tuli ripaus realismia kahden suuren toimijan vetäydyttyä hankkeista. Hankkeet ovat edelleen suunnitelmissa mutta muuttuvissa olosuhteissa pitää löytää kannattava tapa toimia. Sama koskee tarvittavien tukialusten rakentamista: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/us-offshore-wind-vessel-financing-conundrum

Porauslautan turvallisuusriita Päiväntasaajan Guineassa johti sopimuksen purkamiseen: https://gcaptain.com/rig-safety-dispute-leads-to-contract-termination-off-equatorial-guinea/

Kanavat ja sisävedet:

Vuoksen vesistön kauppamerenkulku joutuu muuttumaan Saimaan kanavan liikenteen loputtua: https://navigatormagazine.fi/uutiset/saimaan-vesiliikenteen-uudet-suunnat/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 14.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

Laajat poliittiset lakot pysäyttävät toiminnan Suomen satamissa. Lakot kestävät 14. – 17. helmikuuta ja niillä vastustetaan pääministeri Orpon hallituksen työelämän heikennyksiä: https://shippingtelegraph.com/port-news/widespread-strikes-in-finland-halt-all-operations-in-ports/

Antwerpenin sataman toiminnassa häiriöitä belgialaisten maanviljelijöiden mielenosoitusten vuoksi. Maanviljelijät vaativat parempaa palkkaa ja parempia työoloja. Vastaavia mielenosoituksia on ollut Alankomaissa, Belgiassa ja Ranskassa maanviljelijöiden vaatiessa löysempää sääntelyä ja suojaa halpatuontia vastaan: https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-antwerp-disrupted-by-belgian-farmers-protests/

Cargotecin tytäryhtiö Kalmar toimittaa 3 hybridikonttitrukkia Reunionin saarelle CMA CMG:n terminaaliin: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-concluded-an-agreement-to-supply-three-hybrid-straddle-carriers-for-samr-port-reunion-terminal-cma-terminals/

Pireuksen satama vihki käyttöön autoterminaalin laajennuksen arvoltaan 20 miljoonaa €:a, pinta-alaltaan n. 40´000 m². Koko autoterminaali pystyy vastaanottamaan 5´100 autoa. Pireuksesta on tullut Kiinan autoteollisuuden yksi tärkeimmistä tuontikeskuksista Euroopassa. Sataman omistavat Kreikan valtio, kiinalainen COSCO ja kreikkalainen rahastoyhtiö Taiped: https://shippingtelegraph.com/port-news/piraeus-port-inaugurates-expanding-car-terminal-e20m-investment/

Singaporen Tuasin konttisatama aikoo olla maailman suurin automatisoitu konttiterminaali, jonka kapasiteetti olisi 65 miljoonaa TEU:ta vuodessa, kun se on täydessä vauhdissa 2040: https://www.seatrade-maritime.com/ports/worlds-largest-automated-terminal-psa-tuas-port-pioneering-automation-transformation-event

Trelleborgin sataman tulos vuodelta 2023 parani: https://www.sjofartstidningen.se/uppat-for-hamnen-i-trelleborg/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Paikka: telakka Lena-joella Jakutiassa. Tehtävä: alusten korjaaminen. Lämpötila talvella: -50 ᵒC. Miten näissä olosuhteissa tehdään työtä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-hardest-job-in-the-world-siberian-shipyard-workers-brave-freezing-cold/

US Navy kehittää yliäänisukellusvenettä. Kyseessä on kilpajuoksu Kiinan kanssa kylmän sodan aikaisen teknologian hyödyntämiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-navy-to-develop-one-of-a-kind-submarine-with-supersonic-speeds/

Onko maailmankauppa hiipumassa? Ainakaan telakoiden tilauskanta ei sitä osoita. Kiinan telakat ilmoittavat ruuhkasta vuosiksi eteenpäin. 2000-luvun alussa Kiinan osuus uudisrakennuksista oli n. 10 %:a, nyt osuus on yli 50 %:a ja viime vuonna uudet tilaukset menivät kiinalaisille telakoille yli 65 %:sti. Kaikkiaan Kiina, Etelä-Korea ja Japani vastaavat n. 90 %:ta uudisrakentamisesta: https://www.freightwaves.com/news/global-trade-receding-tell-that-to-shipbuilders

Telakka- ja energiateollisuuden sekä varustamon kesken solmittu yhteisymmärryspöytäkirja yhdistää voimansa kehittääkseen nesteytetyn vedyn kuljetukseen suunniteltuja aluksia: https://splash247.com/top-names-in-shipbuilding-energy-and-shipowning-join-forces-to-develop-liquefied-hydrogen-carriers/

MSC kokeilee tuulensuojusta aluksen keulassa vähentääkseen polttoainekulutustaan. Ensimmäisen kerran niitä käytettiin jo 20 vuotta sitten ja 5 vuotta sitten japanilaisvarustamo otti ne käyttöönsä: https://splash247.com/msc-trials-bow-windshield/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Onko atomivoima vaihtoehtopolttoaine merenkulussa? Teknologia ei ole uutta ja sen käytöstä on olemassa säädöksiä. Uusi teknologia voisi viedä merenkulkua 0-päästöiseksi mutta säteilyturvallisuus epäilyttää. IMO ei uusissa säännöissään atomivoimaa tunnista. Myöskään vakuutukset eivät hyväksy atomivoimaa vaan se tarvitsee oman vakuutusmekanisminsa. Atomivoimalla on edessään jyrkkä ylämäki mutta vaihtoehto se on: https://www.hellenicshippingnews.com/shippings-nuclear-option-in-the-move-towards-net-zero-is-it-viable/

Lloyd´s Register ja 5 varustamoa ovat perustaneet voittoa havittelemattoman yhteenliittymän optimoidakseen olemassa olevan tonniston päästöjen vähennyksen tehokkuuden: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/heavyweights-form-maritime-decarbonisation-hub-greece

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Bahrainilaiset hakkerit ovat tunkeutuneet USA:n 5. laivaston tietokantaan ja saaneet haltuunsa luottamuksellista tietoa. He myös julkaisivat huomattavan osan asiakirjoista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/bahraini-hackers-penetrate-us-navys-5th-fleet-gaining-access-to-confidential-data/

Muu logistiikka, koulutus:

Japanilainen luokituslaitos julkaisi e-oppimisen kurssit merenkululle ja laivanrakennusteollisuudelle. Oppimisalusta tarjoaa intuitiivisen ja interaktiivisen kokemuksen, jonka tarkoitus on maksimoida tiedon kokoaminen ja hyödyntäminen: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-launches-e-learning-courses-on-shipping-and-shipbuilding-industry/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

IMO:n HTW alakomitean 10. kokous pidettiin helmikuun alussa. STCW yleissopimuksen ja koodin kattava uudistaminen aloitettiin tavoitteena saatujen kokemusten, esiin nousseiden haasteiden ja teknologian kehityksen huomiointi. Erikseen käsitellään vaihtoehtoisten polttoaineiden, mukaan lukien akkukäyttöiset alukset, koulutuksen huomiointi: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-sub-committee-on-human-element-training-and-watchkeeping-htw-10/

IMO työskentelee Punaisenmeren kriisin ratkaisemiseksi. Se käy neuvotteluja osapuolten kesken, ettei konflikti laajenisi. USA ja UK ovat tehneet jatkuvasti kostoiskuja huthikapinallisten tukikohtiin mutta nämä jatkavat silti iskujaan kauppa-aluksia vastaan: https://www.hellenicshippingnews.com/un-shipping-agency-working-tirelessly-to-solve-red-cea-crisis/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Tuliko huthikapinallisille huti? Ohjukset osuivat Iraniin matkalla olevaan alukseen. Huthikomentaja selitti aluksen olevan amerikkalaisen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/houthis-fire-missiles-at-iran-bound-cargo-ship-in-red-sea-minor-damage-reported/

Video: Iran laukaisee ballistisen ohjuksen apuristeilijältä: https://gcaptain.com/watch-iran-launches-ballistic-missiles-from-converted-warship/

Kaksi merenkulun turvayhtiötä yhdistävät voimansa strategiseen kumppanuuteen: https://gcaptain.com/ambrey-and-inchcape-shipping-services-join-forces-on-maritime-security/

Pakotteet:

Joukko venäläistä öljyä kuljettavia säiliöaluksia on pysähtynyt USA:n pakotteiden jälkeen ankkuriin: https://gcaptain.com/tankers-tied-to-the-russian-oil-trade-grind-to-a-halt-following-us-sanctions/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

UK:n korkein oikeus ratkaisi vuonna 2010 Somalian rannikolla tapahtuneesta aluskaappauksesta johtuneen yhteishaveririidan varustamon eduksi. Artikkelissa kuvataan tapahtumat, eri oikeuskäsittelyvaiheet ja ratkaisut sekä korkeimman oikeuden perustelut ratkaisulleen:  https://www.hellenicshippingnews.com/supreme-court-guidance-on-war-risk-provisions-in-charterparties/

Kreikkalaisvarustamon erottama egyptiläistyöntekijä tappoi 3 varustamon johtohenkilöä ja itsensä. Kuolleet olivat varustamon omistaja, toimitusjohtaja ja aluksen päällikkö: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/new-testimony-about-the-murder-on-the-shipping-the-egyptian-shot-the-captain-in-the-back/

Video: Kreikan rannikkovartiosto pidätti säiliöaluksen päällikön syytettynä kreikkalaisen matkustajan ja kahden ulkomaalaisen henkilön sieppauksesta. Tämän kummallisen sieppaustapauksen tarkemmat yksityiskohdat artikkelissa: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/tanker-master-arrested-for-abduction-greek-one-of-the-hostages-video/

Espanjan tulli on takavarikoinut 8 tonnia kokaiinia Algecirasin satamassa. Kokaiini oli kätketty konttiin, joka tuli Surinamista Panaman kautta. Kontin oli tarkoitus mennä Leixoesin satamaan Portugaliin ja sieltä maakuljetuksena edelleen. Kolmea henkilöä epäillään, joista yksi, lastin vastaanottaja, on pidätetty ja lastin omistaja on etsintäkuulutettu: https://shippingtelegraph.com/port-news/spanish-customs-seize-8-tonnes-of-cocaine-in-algeciras-port/

Filippiinien oikeusministeriö valmistautuu nostamaan syytteet varustamoa vastaan aluksen uppoamisesta ja sen aiheuttamasta öljyvahingosta: https://splash247.com/manila-readies-to-charge-shipowner-over-tanker-sinking/

USA:n hallitus on raportin mukaan kuluttanut 7 miljoonaa $:a joka vuosi pidättämänsä venäläisen superjahdin ylläpitoon ja kiirehtii tuomaria määräämään alus huutokaupattavaksi:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-urges-auction-of-russian-oligarchs-superyacht-costing-7-million-in-maintenance/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Merivakuutusyhtiö Skuld on vastaanottanut jälleenvakuuttajilta peruutusilmoituksen koskien tiettyjä sotavaarariskejä, jotka Skuld on antanut jälleenvakuutusmarkkinoille. Tämän johdosta Skuld on antanut peruutusilmoituksen antamilleen sotavaaravakuutuksille koskien merialueita Intian valtamerellä, Adeninlahdella ja Punaisellamerellä, joille on määritelty sotavaara. Peruutus ei koske P&I-, sota ja FD&D- ja ylimääräistä sotavaaravakuutusta, jotka tulevat keskinäisen P&I-vakuutuksen kautta: https://www.hellenicshippingnews.com/general-notice-of-cancellation-in-respect-of-certain-war-risks/

Erityisriskejä akustokuljetusten vakuuttajille. Akustoasennukset lisääntyvät koko ajan ja vuoteen 2030 mennessä määrän odotetaan 10-kertaistuvan. Ääritapauksissa yli 200 akustoa yksikköhinnaltaan 500´000 $ voidaan lastata samaan alukseen. Lastin arvo, joka vakuutetaan on yli 100 miljoonaa $:a. Siksi lasti on jälleenvakuutettava riskin lievittämiseksi. Merivakuuttajien liiton ohje sähköisten ajoneuvojen turvallisesta kuljetuksesta kuvaa suositeltavat lastaus- ja kuljetustoimenpiteet: https://www.hellenicshippingnews.com/special-risks-of-bess-battery-energy-storage-system-for-cargo-insurers/

Järjestöt:

BIMCO on perustanut alakomitean työstämään maailmanlaajuista sopimusmallia merituulivoimaloiden turbiinien kuljetuksille ja asennukselle. Projekti tukee kasvavien uusiutuvien energialähteiden rakentamista: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-starts-work-on-contract-for-growing-wind-turbine-market/

Onnettomuudet:

Filippiinien merivartiosto pelasti 71 matkustajaa roro-alukselta sen ajettua karille konerikon vuoksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/71-passengers-rescued-after-roro-vessel-mv-reina-hosanna-runs-aground-near-capul/

Romutus:

Alusten romutushalukkuus ei ole lisääntynyt viime viikkoina. Romun kysyntä on vähäistä eikä lähiaikoina ole odotettavissa paranemista. Maailmantalous ei anna viitteitä tilanteen kohentumisesta eivätkä geopoliittiset jännitteet paranna tilannetta nekään: https://www.hellenicshippingnews.com/demand-for-ship-scrapping-increases-but-supply-is-lacking/

Ympäristö:

Uusimman tutkimuksen mukaan Atlantin merivirtoja odottaa äkillinen muutos, joka vaarantaa ilmastojärjestelmän ja ihmiselämän. Tutkimus arvioi muutoksen olevan odotettua nopeamman ja tapahtuvan tämän vuosisadan aikana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/atlantic-ocean-circulation-on-brink-of-collapse-threatens-climate-stability/

Historian havinaa:

Kymmenen tosiasiaa Titanicin konehuoneesta: https://www.marineinsight.com/maritime-history/titanic-engine-facts/

USA: vastuulain rajoitusten muuttaminen vuosien saatossa: https://gcaptain.com/amendments-to-the-limitation-of-liability-act-through-the-years/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/