Merenkulku yleinen:
Yksitoista vilkkainta merenkulun reittiä maailmassa: https://www.marineinsight.com/know-more/busiest-shipping-lanes-in-the-world/
Lloyd’s Register yhdessä 5 johtavan varustamon kanssa perustaa Ateenaan voittoa tuottamattoman merenkulun päästöjenvähennyskeskuksen. Keskus pyrkii optimoimaan olemassa olevan tonniston tehokkuuden. Lloyd’sin ja varustamojen mielestä tämä korostaa lisäksi Ateenan merkitystä merenkulun kansainvälisenä keskuksena: https://www.hellenicshippingnews.com/lr-supported-by-greek-shipping-leaders-launches-maritime-emissions-reduction-centre-in-athens/
Merenkulun hiilineutraalius tulee muuttamaan merenkulun liiketoimintamalleja. Kyse ei ole pelkästään sääntöjen noudattamisesta vaan myös koko arvoketjun vaatimuksista. Lastinantajat ovat keskeisessä roolissa, koska heille asiakkaat ja yhteiskunta yleisesti esittävät omat vaatimuksensa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/decarbonising-shipping-business-models-will-have-change
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Viime vuosina Maersk on yhtiöittänyt useita osastojaan ja koonnut merenkulkutoiminnot yhden katon alle. Nyt se on luopumassa hinaajatoiminnoistaan: https://splash247.com/maersk-parts-ways-with-towage-unit-svitzer/
Maailman johtava yritys merenkulun terveydenhoidossa on julkaissut ennaltaehkäisevän 24/7 terveydenhoito-ohjelman, jonka tarkoitus on auttaa merenkulkijoiden terveyden turvaamisessa ja suojata merenkulun kaupallista elinvoimaisuutta: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/shipping-cannot-afford-current-levels-seafarer-ill-health
Maersk aikoo arvioida uudelleen kaupan olevan logistiikkayhtiö DB Schenkerin suhteen tahtotilansa. DB Schenker tuli myyntiin joulukuussa ja sen arvioidaan olevan n. 20 miljardin €:n arvoinen: https://www.seatrade-maritime.com/logistics/maersk-look-db-schenker-acquisition
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Maerskin tulos viime vuoden viimeisellä neljänneksellä oli tappiollinen. Koko vuoden 2023 tulos putosi jyrkästi vuoden 2022 tuloksesta. Varustamo odottaa kuitenkin vuoden 2024 olevan nollatulos: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maersk-red-q4-2023-forecasts-breakeven-best-2024
Energia ja raaka-aineet:
Maailman dieselin ja muiden välitisleiden varastot ovat alle normaalin. Jos talous alkaa elpymään vielä tänä vuonna, nousee niiden hinta jyrkästi. Kysyntä on noussut joulukuun 20 miljoonasta barrelista tämän hetken 56 miljoonaan barreliin: https://www.hellenicshippingnews.com/diesel-prices-primed-to-rise-sharply-in-2024/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Australiassa byrokratian kynsissä kamppaileva karjankuljetusalus on saanut luvan purkaa lastinsa karanteeniin: https://splash247.com/unloading-animals-from-controversial-livestock-carrier-now-pencilled-in-this-weekend/
Kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavan nykyrajoitukset pidetään voimassa kuivan kauden ajan huhtikuuhun asti, jonka jälkeen kanavaviranomainen arvioi uudelleen tilanteen. Rajoitus on tällä hetkellä 24 alusta vuorokaudessa. Jos sateet tulevat, nousevat rajoitukset asteittain 36:en: https://gcaptain.com/panama-canal-expected-to-maintain-current-transit-levels-through-dry-season/
Panaman kanavan vedenkorkeusennusteet eivät lupaa hyvää kanavan läpikululle. Vedenkorkeus kaikkein kriittisimmällä kanavan kohdalla on alin sitten mitatun histarian vuodesta 1965. Alimmillaan vedenkorkeus odotetaan olevan huhtikuun alussa: https://www.freightwaves.com/news/water-level-projections-threaten-future-panama-canal-transits
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 9.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Arktisen neuvoston arktisen meriympäristön suojelutyöryhmän 10-vuotisraportti nostaa esille huomattavasti kasvaneen liikenteen Jäämerellä. Kuluneen 10-vuotiskauden aikana liikenteen määrä on noussut n. 40 %:a, suurimpana ryhmänä kalastusalukset. Suurin syy lisääntyneeseen liikenteeseen on lisääntynyt luonnonvarojen hyödyntäminen: https://gcaptain.com/new-report-sheds-light-on-rapid-expansion-of-arctic-shipping/
Satamat ja terminaalit:
Pireuksen sataman irtaantuminen Euroopan satamaliittoumasta (EPA), joka on perustettu taistelemaan huumeiden salakuljetusta vastaan, herättä huolta ja skeptisyyttä. Kiinalaisomistajuus nostaa kysymyksen pystyykö / haluaako eurooppalainen satama ylläpitää sovittua turvatasoa ulkopuolisessa omistuksessa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/concern-over-piraeus-exclusion-european-ports-alliance
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Wärtsilä toimittaa ammoniakkia käyttävän polttoainejärjestelmän kahteen keskikokoiseen kaasunkuljetusalukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-to-deliver-ammonia-fuel-system-for-two-exmar-medium-size-gas-carriers/
Norsepower on tehnyt tähän asti suurimman sopimuksensa roottoripurjeiden toimittamisesta. Ranskalainen varustamo asentaa roottoripurjeet uuteen roro-laivastoonsa, joka rahdataan Airbusin kuljetuksiin. Kiinalaistelakka rakentaa kyseiset 3 alusta: https://splash247.com/norsepower-seals-largest-wind-assist-contract-to-date/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Brittiläinen hiilisieppariyhtiö on suorittanut onnistuneen ensikokeen laitteistolla saaden 78 %:a hiilidioksidipäätöistä ja 90 %:a rikkipäästöistä talteen: https://splash247.com/british-carbon-capture-device-in-successful-pilot/
Singapore asettaa tiukat vaatimukset polttoaineen laatustandardeille vuoden 2022 saastuneen polttoaineen aiheuttamien ongelmien johdosta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/singapore-implements-strict-bunker-fuel-quality-standards-after-contamination-incident/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Norjan viranomaiset ovat valinneet yhteistyökumppanin merenkulun kyberturvallisuustyöhön. Yhtiö tukee kyberiin liittyvien varoitusten tuottamista ja jakelua, tieto- ja haavoittuvuusanalyyseja merenkulun sektorilla. Sektoriin kuuluvat satamat, satamarakenteet, alukset ja varustamot: https://www.hellenicshippingnews.com/norma-cyber-to-support-authorities-with-maritime-cyber-security/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Valtioneuvoston selonteko Eduskunnalle puolustusvoimien osallistumisesta NATO:n rauhanajan yhteisen puolustuksen tehtäviin vuonna 2024: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=838
EU komissio julkisti tiistaina ehdotuksensa vuoden 2040 ilmastotavoitteeksi, jossa merenkululle on osoitettu etenemistie. Siinä komissio sitoutuu antamaan merenkululle etusijan saada electro- ja biopolttoaineita: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/eu-recognises-shipping-abatement-challenge-green-fuels-priority
IMO:n pääsihteeri esitteli IMO:n suunnitelmat ja keskeiset alueet seuraavalle 4 vuodelle tarkoituksena varmistaa turvallisempi, turvatumpi ja ympäristöystävällinen merenkulku: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-secretary-general-sets-fresh-agenda-for-maritime/
Gotlanti vaatii Ruotsin lippua Gotlannin liikenteessä palvelevilla lautoilla huoltovarmuussyihin vedoten: https://www.sjofartstidningen.se/gotland-kraver-svenskflaggade-farjor/
Ruotsin hallitus haluaa, että Ruotsi osallistuu Punaisenmeren koalition toimintaan. Päätöstä siitä, miten ja milloin, ei ole tehty: https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-vill-delta-i-roda-havet-insatser/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Kiina, Iran ja Venäjä suunnittelevat yhteistä merisotaharjoitusta lähiviikkojen aikana. Harjoituspaikasta ei ole annettua tietoa mutta viime maaliskuussa samanlainen harjoitus pidettiin Omaninlahdella. Harjoitukseen on kutsuttu myös muita BRICS-maita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-iran-and-russia-plan-joint-naval-drills-amid-rising-tensions-in-middle-east/
Somalimerirosvot ovat palanneet lisäten vaaratekijöitä alueella. Merirosvouden vaikutus maailmankauppaan oli Maailmanpankin arvion mukaan vuonna 2013 n. 18 miljardia $:a ja summaa pidetään edelleen ajankohtaisena: https://www.hellenicshippingnews.com/somali-pirates-are-back-on-the-attack-at-a-level-not-seen-in-years-adding-to-global-shipping-threats/
Pakotteet:
G-7 aikoo kiristää edelleen Venäjän shadow fleetin käyttöä ja se yrittää palauttaa kuljetuksia G-7:n tonniston ja hintakaton alle. Syynä ovat huonokuntoisen tonniston tuomat riskit sekä ympäristölle että merenkululle: https://gcaptain.com/g-7-aiming-to-force-russian-oil-away-from-shadow-fleet-uk-official-says/
USA on toisen kerran tänä vuonna julkistanut pakotteita Venäjään kytköksissä oleviin säiliöalustoimijoihin: https://splash247.com/washington-unveils-further-sanctions-against-russian-linked-tanker-operators/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
USA:n kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta on todennut kriittisen yhteydenpitovirheen aiheuttaneen hinaajien yhteentörmäyksen Mississipillä vuosi sitten. Onnettomuus aiheutti kaksi pienempää vammaa ja aluksille n. 1,4 miljoonan $:n vahingot: https://gcaptain.com/critical-communication-error-leads-to-tow-collision-mississippi-river/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Sveitsiläinen vakuutusyhtiö on luonut riskikartan, josta käy ilmi ne dramaattiset ja nopeat muutokset, jotka luovat merenkulkuun häiriötilanteita. Viimeisen 30 vuoden aikana maailman merenkulun kuljettamat tavaramäärät ovat yli kaksinkertaistuneet: https://splash247.com/swissre-report-captures-the-extent-of-global-shipping-disruption/
Lloyd´s Register on myöntänyt periaatehyväksynnän Viron uudelle polttokennokäyttöiselle lautalle, joka on suomalaisen Deltamarinen suunnittelema. Alus tulee Viron suurten saarien ja mantereen väliseen liikenteeseen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/one-of-the-worlds-largest-hydrogen-powered-electric-ropax-ferries-unveiled/
Merivakuuttajien liitto on pitämässään talvikokouksessa päättänyt tukea liikennettä Punaisella- ja Mustallamerellä huolimatta jatkuvista häiriöistä. Järjestö viettää 150-vuotisjuhliaan syyskuussa: https://gcaptain.com/marine-insurers-continue-to-support-red-sea-and-black-sea-trade-despite-challenges/
Järjestöt:
Ruotsiin on perustettu uusi varustamoliitto, joka aikoo neuvotella työehtosopimukset uusiksi, kun ne vuoden kuluttua raukeavat: https://www.sjofartstidningen.se/ny-arbetsgivarorganisation-startar-upp/
Podcast: merikapteeni Alexandra Hagerty, Seatrade Maritme Clubin viimeisin lähettiläs, kertoo matkastaan sairaalalaiva Africa Mercyn päällikön neuvonantajana: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/maritime-masterclass-captain-alexandra-hagerty-founder-captains-without-borders
Onnettomuudet:
Kuivarahtialus osui Mustallamerellä miinaan ja hinattiin satamaan Ukrainassa. Aluksen päällikkö oli yhteydessä paikalliseen ITF:n edustajaan aluksen huonojen olosuhteiden ja maksamattomien palkkojen vuoksi. Osa aluksen henkilöstöstä ei pääse maihin puuttuvien viisumien vuoksi. Osalle järjestettiin tilat maista: https://www.hellenicshippingnews.com/crew-in-trouble-trade-union-helps-the-crew-of-vyssos/
Romutus:
Shadow fleet -laivaston huippu oli n. 10 kuukautta sitten. On viitteitä siitä, että useat vanhimmista aluksista olisi menossa romutukseen, vaikka kunnon hinnan saaminen on tällä hetkellä vaikeaa. Mikä tahansa alus, joka on ollut tekemisissä Venäjän-pakotekaupan kanssa on vaikea saada kaupaksi. 25 vuotta vanha aframax-säiliöalus on saatujen tietojen mukaan myyty romuksi 450 $:n tonnihintaan: https://splash247.com/shadow-fleet-faces-tricky-path-to-the-breakers-torch/
Ympäristö:
Suomenlahti, 10 kiinnostavaa seikkaa siitä: https://www.marineinsight.com/know-more/facts-about-the-gulf-of-finland/
Ahvenanmaan maakunta ja Rajavartiolaitos ovat sopineet öljyntorjunnan vastuut aavalla merellä itsehallintoalueella. Ahvenanmaan maakuntahallitus on antanut tukensa sopimukselle, jossa vastuu alusöljy- ja kemikaalivahingosta sekä valmiuden yhteensovittamisesta on Rajavartiolaitoksella: https://www.sjofart.ax/nyheter/battre-oljeskydd-pa-alandska-vatten/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/