Mitä tarkoittaa termi?:
Kontti: https://www.hellenicshippingnews.com/the-comprehensive-guide-to-shipping-container-types/
Merten vapaus: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hugo_Grotius
Aavaa merta koskeva yleissopimus: https://finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1965/19650007/19650007_3
Merenkulku yleinen:
Miten Punaisenmeren kriisi vaikuttaa merenkulkuun? Artikkelissa arvioidaan vaikutuksia toimitusketjuun, laivauskustannuksiin ja inflaatioon: https://www.hellenicshippingnews.com/what-are-the-impacts-of-the-red-sea-shipping-crisis/
Huthikapinallisten hyökkäykset Punaisellamerellä vaikuttavat merenkulkuun ja rahtaussopimusten tulkintaan. Tässä artikkelissa vakuutusyhtiö antaa käytännön ohjeita varustamoille ja rahdinantajille. Kannattaa kiinnittää huomiota mm. sopimuksen sotavaaralausekkeen laajuuteen, sotavaara-alueen laajuuteen ja sotavaaralisän maksajaan, lastin tai aiempien lastien liittyminen hyökkäysten perustana käytettyihin maihin, riskiarvion tekemiseen, keskinäiseen yhteydenpitoon ja sopimiseen sekä koko sopimuksen purkuperusteisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/houthi-attacks-on-red-sea-shipping-charterparty-implications/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Ruotsalainen Furetank on uusinut koko tonnistonsa. Viimeisten kahden aluksen luovutuksen myötä varustamon alusten keski-ikä on 2 vuotta ja kaikki alukset täyttävät tulevat ilmastotavoitteet: https://www.hellenicshippingnews.com/furetank-reaches-milestone-with-new-vessel-orders-entire-fleet-renewed/
Norjalaisella Oddfjellilla ennätysvuosi 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/odfjell-se-4q23-a-solid-quarter-that-concludes-a-record-year-for-odfjell/
Energia ja raaka-aineet:
OPEC+ maiden tuotanto putosi tammikuussa jyrkimmin puoleen vuoteen. Silti määrä on vain puolet tavoitteesta. Artikkelissa tämän hetken tilannekuva: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-output-sees-biggest-drop-in-six-months-but-short-of-pledged-cuts-platts-survey/
Raakaöljyrahtimarkkinoiden tilanne on epävakaa. Myös Saudi-Arabian päätös olla lisäämättä päivätuotantoa vaikuttaa maailman öljymarkkinoihin sekä saudien ja USA:n energiatasapainoon: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-a-significant-spike-in-tonne-days-growth-and-tce-from-the-lows-at-the-start-of-january/
Kiina käy kauppaa malmista jalostetuilla metalleilla. Samaan aikaan länsimaisia jalostuslaitoksia suljetaan: https://www.hellenicshippingnews.com/china-back-as-a-net-zinc-importer-but-lead-exports-grow/
Lähi-Idän öljy on nousussa USA:n pakotteiden myötä. Intialaisjalostamo välttää venäläistä Sokol-laatua ja käy kauppaa enimmäkseen Urals-laadulla. Syynä ovat epäselvyydet keskinäisissä maksujärjestelyissä. Muuten intialaisyhtiö ostaa öljynsä, mistä se suinkin on kannattavaa: https://www.hellenicshippingnews.com/middle-east-crude-dubai-murban-advance-us-sanctions-price-cap-violators/
Vielä ei Punaisenmeren kriisi ole vaikuttanut merkittävästi säiliöalusrahteihin lukuun ottamatta avainreittejä mutta se voi muuttua piankin. Kun kriisi pitkittyy, sen vaikutukset lisääntyvät: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-red-sea-crisis-impact-not-that-significant-yet/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
USA kuluttaa yhden Super Bowl -päivän aikana 17,3 miljardia $:a. Määrä vastaa 30´000 rekkalastia tavaraa, joka sisältää 12 miljardia kanansiipeä, 50 miljoonaa koria olutta, 12,7 miljoonaa kg perunalastuja ja 54 miljoonaa avokadoa. Suurimman osan avokadoista ja oluesta tuottaa Meksiko: https://www.freightwaves.com/news/imports-of-avocados-beer-from-mexico-score-big-on-super-bowl-sunday
Irtolastien rahtimarkkinat olivat tammikuussa epätavallisen korkealla mutta helmikuun markkinoiden hiljeneminen on normaalia kausivaihtelua tähän aikaan vuodesta: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-weakening-is-a-seasonal-normal-after-recent-rally/
Soija- ja auringonkukkaöljyt korvaavat palmuöljyä sen hinnan noustessa: https://www.hellenicshippingnews.com/palm-oil-buyers-switch-to-cheaper-rival-oils-hampering-price-recovery/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Carnival Cruise Linen uusin tulokas, Carnival Firenze, nostaa varustamon laivaston 27 alukseen. Alus on varustamon sisaryhtiön, Costa Cruisesin, aiemmin omistama alus. Carnival Firenze käy 2 kuukauden telakoinnissa kasvojenkohotuksessa ennen ensimmäistä purjehdustaan huhtikuun 25. päivä: https://www.cruiseandferry.net/articles/carnival-firenze-officially-joins-carnival-cruise-line-growing-the-fleet-to-27-ships
Näille risteilyaluksille tehtiin kunnostuksia vuonna 2023: https://www.cruiseandferry.net/articles/refit-report-cruise-and-ferry-brands-focus-on-green-refurbishments-1
Miten pienet risteilyvarustamot vähentävät ympäristöjalanjälkeään? Neljä toimitusjohtajaa kuvaa tekemiään muutoksia, jotka vievät sosiaalisesti hyväksyttävämpään suuntaan: https://www.cruiseandferry.net/articles/how-are-smaller-cruise-lines-reducing-their-environmental-footprint
Norja kiristää Huippuvuorten suojelualueiden käyttöä risteilyliikenteessä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7161742733273985026/
Offshore ja merituulivoima:
Puhtaan energian tuotanto ja meriluonnon säilyttäminen ovat törmäyskurssilla Kalifornian rannikolla: https://gcaptain.com/clean-energy-and-conservation-collide-in-california-coastal-waters/
Dogger Bankille rakennettavien merituulivoimaloiden turbiinien asennus on myöhästymässä. Syynä ovat sekä huonot sääolosuhteet, tukialusten saatavuus että toimitusketjun viiveet: https://www.maritime-executive.com/article/uk-s-dogger-bank-wind-farm-faces-turbine-installation-delays
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 12.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat ja terminaalit:
Helsingin satamatunnelin suunnittelu valmistuu. Meneillään on myös ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Satamatunneli sujuvoittaisi Ruoholahden ja Jätkäsaaren liikennettä sekä auttaisi keskittämään Viron liikenteen Länsisatamaan ja vapauttaisi alueita muulle rakentamiselle Eteläsatamassa. Jäljellä olevista kahdesta vaihtoehdosta eroa on hinnassa ja riskeissä: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/helsingin-satamatunnelin-yleissuunnittelu-valmistuu-suurimmat-erot-hinnassa-ja-rakentamisen-aloitusajassa/
Eteläsataman Makasiiniterminaali on purettu: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/makasiiniterminaalin-purku-jai-ymparistovaikutuksiltaan-positiivisen-puolelle/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen ESL Shipping saa 15 miljoonan €:n investoinnin vakuutusyhtiö Varmalta yhdessä OP Rahoituksen kanssa. ESL Shippingin emoyhtiö Aspo teki viime vuonna sopimuksen OP Rahoituksen kanssa 30 miljoonan €:n sijoituksesta ESL Shippingiin. Vastineeksi ne saavat varustamon osakkeita: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/pension-fund-invests-in-aspos-esl-shipping-green-transition/
Miten matkustaja-aluksen / risteilijän sisätilat tulisi suunnitella matkustajaa miellyttämään? Neljä suunnittelijaa kertoo kokemuksistaan: https://www.cruiseandferry.net/articles/creating-sustainable-onboard-interiors-for-a-first-class-customer-experience-1
QatarEnergy on sopinut 25 LNG-säiliöaluksen tilaamisesta qatarilaisen varustamon kanssa: https://splash247.com/nakilat-lands-deal-with-qatarenergy-for-up-to-25-lng-newbuilds/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Maerskin kasvihuonekaasutavoitteet on arvioitu olevan linjassa Pariisin sopimuksen 1,5 ᵒC tavoitteen kanssa. Tämä olisi ensimmäinen laatuaan merenkulussa: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-becomes-first-to-have-climate-targets-validated-by-sbti-under-the-new-maritime-guidance/
Muu logistiikka, koulutus:
Lasti-, polttoaine- ja irtolastitarkastajan yhdistetty tutkinto, joka sisältää seuraavat koulutukset:
Irtolastitarkastajan koulutus ja todistus: https://www.iamsp.org/course/8
Lastimäärän tarkastajan koulutus ja todistus: https://www.lloydmaritime.com/C-C/draught-surveying
Polttoainetarkastajan koulutus ja todistus: https://www.lloydmaritime.com/C-C/bunker-surveying
USA ja EU kilpailevat Kiinan kanssa Afrikan kuparivyöhykkeen mineraalien kuljetuskäytävästä. Kiina haluaa sen Dar es Salaamiin Tansaniassa, USA ja EU Lobitoon Angolassa. Vyöhykkeellä on merkittäviä esiintymiä kupari- ja kobolttimineraaleja, joita tarvitaan vihreän energian tarpeisiin: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-and-china-back-competing-rail-corridors-to-zambia-s-copper-belt
Maailmankauppa ja -politiikka:
Kuka hallitsee meriä, hallitsee maailmankauppaa; kuka hallitsee maailmankauppaa, hallitsee maailman rikkauksia ja siten maailmaa. Sir Walter Raleigh´n vanha sanonta pitää edelleen paikkansa. Länsi on kuitenkin menettämässä otteensa maailman merien ja kaupan hallintaan. Kaiken perusta on merten vapaus eikä Kiinakaan halua sitä kyseenalaistaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/maritime-power-shapes-the-world-order-and-is-undergoing-a-sea-change
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Euroalueen talous on pohjalukemissa. Eniten keskusteluttaa onko talous oikeasti pohjalukemissa ja kuinka nopeasti inflaatio saadaan kuriin? Talous on nyt 0-kasvussa välttäen hiuksenhienosti taantuman: https://www.hellenicshippingnews.com/the-eurozone-economy-is-bottoming-out/
Israel estää YK:n avun perillemenon Gazaan käyttäen perusteena UNRWA:n eräiden toimihenkilöiden osuutta Hamasin hyökkäyksessä Israeliin: https://gcaptain.com/un-agency-says-aid-shipment-blocked-in-israeli-port/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Iran: emme halua sotaa USA:ta vastaan. USA: emme halua sotaa Irania vastaan. Mutta mikä pysäyttäisi tämän varsin ikävän Iranin tukemien kapinallisten ja USA:n välisen taistelun: https://www.hellenicshippingnews.com/esai-intelligence-brief-trying-to-avoid-broader-conflict/
Laivastoasiantuntijat kehottavat USA:ta käyttämään kestävämpiä keinoja tuhota huthien dronehyökkäykset. Nykyiset menetelmät käyttävät ohjuksia, joka on erittäin huono kustannusvastaavuudeltaan: 2,1 miljoonan $:n ohjuksella tuhotaan 20´000 $:n drone: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-needs-more-counter-drone-weapons-to-face-houthis-in-the-middle-east/
Huthikapinalliset jatkavat meritorjuntaohjusten ja miehittämättömien veneiden käyttöä USA:n vastaiskuista huolimatta: https://www.maritime-executive.com/article/houthi-forces-continue-to-field-anti-ship-missiles-and-drone-boats
USA, Australia ja Japani harjoittelevat Etelä-Kiinan merellä. Kiina on vaatinut merialuetta itselleen. Sen kautta kulkee vuosittain 5 biljoonan $:n edestä kauppatavaraa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-australia-and-japan-conduct-joint-drills-in-the-south-china-sea/
Video: kiinalainen rannikkovartioston alus hätyyttelee Filippiinien rannikkovartioston alusta kiistanalaisten saarten lähettyvillä: https://www.maritime-executive.com/article/china-coast-guard-cuts-off-philippine-cutter-at-scarborough-shoal
USA vaihtaa tiheään komentajiaan laivastossa. Jälleen yksi vaihdos luottamuksen puutteen vuoksi: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-relieves-commander-of-uss-ford-s-destroyer-squadron
Pakotteet:
USA on määrännyt uusia pakotteita Venäjän hintakaton ylittävää öljyä kuljettaville aluksille ja toimijoille: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/us-sanctions-maritime-companies-vessel-over-alleged-oil-price-cap-breaches/
Venäläinen säiliöalus teki U-käännöksen lähes välittömästi sen jälkeen, kun se ilmestyi USA:n pakotelistalle. Alus oli Portugalin rannikolla matkalla Itämerelle Primorskiin: https://gcaptain.com/russian-oil-tanker-u-turns-hours-after-being-hit-by-us-sanctions/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Espanjan viranomaiset takavarikoivat 620 kg kokaiinia, joka oli sekoitettu mineraalisuolaan. Lasti oli tulossa Kolumbiasta Barcelonaan. Seitsemän henkilöä on pidätetty salakuljetuksesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/spain-confiscates-cocaine-mixed-with-salt-for-animal-feed-shipped-from-colombia/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Punaisenmeren kriisialueen merivakuutukset ovat nousseet 0,7 %:sta 1 %:in aluksen hinnasta sekä USA, UK ja Israel kytköksiset 25 – 50 %:a sitäkin enemmän. Tilanne on johtamassa siihen, ettei niille enää myönnetä vakuutusturvaa. Eräät riskiarviointi- ja turvayhtiöt ihmettelevätkin, miksi kyseisten maiden alukset yleensäkään käyttävät enää tuota kulkureittiä: https://www.hellenicshippingnews.com/us-uk-ship-investors-hit-by-soaring-red-sea-insurance-sources/
Bahaman merenkulkuviranomainen on julkaissut raporttinsa tilanteesta, jossa kaksi henkilöä kuoli ja kaksi loukkaantui jäähdytysaluksella sen jouduttua useiden isojen peräkkäisten aaltojen kohtaamaksi. Henkilöt olivat kannella varmistamassa kansikoneiden ja köysien kiinnityksiä: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/bma-investigation-crew-aboard-beluga-reefer-suffer-fatal-injuries/
USA:n liikenneturvallisuuslautakunta on antanut raporttinsa koskien aluksen uppoamista sitä hinattaessa: https://gcaptain.com/ntsb-investigation-reveals-probable-cause-of-carib-trader-ii-sinking/
Järjestöt:
Suomen Osto- ja logistiikkayhdistyksen LOGY ry:n uudeksi toiminnanjohtajaksi on nimitetty Hanna van der Steen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/nimitykset/hanna-van-der-steen-nimitetty-logy-ryn-toiminnanjohtajaksi/
Ympäristöjärjestöt vaativat avoimessa kirjeessään lainlaatijoille IMO:n CII:n (Carbon Intensity Indicator) sisällyttämistä unionin satamatarkastusten riskiarviointiin: https://www.hellenicshippingnews.com/green-groups-demand-cii-is-included-in-eu-ship-inspection-rules-ahead-of-final-talks/
Onnettomuudet:
Kaatuneesta rahtilaivasta valuu öljynkaltaista ainetta mereen, joka saastuttaa Tobagon rantoja. Alusta ei ole kyetty tunnistamaan mutta sen epäillään olevan ms Gulfstream. Aluksen asuinosa on irronnut, henkiinjääneistä ei ole tietoa eikä ympäristölle aiheutuneista vahingoista. Trinidad & Tobagon rannikkovartiosto tutkii tapausta: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/mystery-overturned-vessel-causes-disaster-oil-spill-near-tobago/
Ympäristö:
Puolueettomat tutkijat ovat löytäneet neljä uutta ennen tuntematonta vedenalaista vuorta Etelä- ja Väli-Amerikan länsirannikolta: https://www.maritime-executive.com/article/independent-researchers-reveal-four-unknown-seamounts
Öljy- ja kaasuteollisuus osallistuu hiilidioksidin talteenoton ja kuljetuksen kehittämiseen ja tutkimukseen: https://www.maritime-executive.com/editorials/oil-gas-technology-contributes-to-carbon-capture
Historian havinaa:
Suomen merimuseossa oli huippuvuosi 2023. Kävijämäärät kasvoivat 48 %:lla: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomen-merimuseon-huippuvuosi-2023-kavijoita-enemman-kuin-koskaan/
Ranskalainen ss Normandie oli New Yorkin satamassa saksalaisten vallatessa Ranskan ja USA:n hallitus takavarikoi aluksen US Navyn käyttöön. Ss Normandie oli aikansa suurin ja kaunein luksusristeilijä. Se syttyi tuleen ja kaatui helmikuun 9. päivänä vuonna 1942, kun sitä muunntettiin sotilaskäyttöön. Aluksen suoristaminen pystyyn maksoi 3,75 miljoonaa $:a eikä alusta silti voitu ottaa käyttöön vaan se romutettiin 1946: https://www.history.com/this-day-in-history/the-normandie-catches-fire
Kellonsiirto on merenkulkijoille arkipäiväinen asia. Maissa jokavuotinen tunnin kellonsiirto keväin syksyin aiheuttaa harmia ja ylimääräistä työtä. Siksi monet haluavat siitä eroon. Mutta, mistä kaikki sai alkunsa? Maanviljelijöiden ajankäytön tarpeesta vai polttoaineen ja resurssien säästämisestä entä kuka keksi koko ajatuksen: https://www.freightwaves.com/news/why-do-we-have-daylight-saving-time
Hyvin säilynyt laivanhylky aiotaan nostaa Lake Constancesta. Alus upposi 1933 ja sillä on monia teknisiä yhtymäkohtia Titaniciin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iconic-titanic-of-the-alps-shipwreck-to-be-raised-from-the-waters-after-90-years-abandonment/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/