Mitä tarkoittaa termi?:
Huthi: https://www.hellenicshippingnews.com/who-are-the-houthis-and-why-are-they-attacking-red-sea-ships/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Filippiiniläinen miehitysasiantuntija sanoo, että merenkulkualan tulee toimia nyt ollakseen valmiina tulevaisuuden miehityshaasteisiin / -ongelmiin ja varmistaa, että merenkulkijat myös pysyvät ammatissaan merellä. BIMCO:n raportista käy ilmi, että vuonna 2026 on tarve saada liki 90´000 uutta merenkulkijaa. Nyt merellä on työssä n. 1,89 miljoonaa merenkulkijaa: https://www.hellenicshippingnews.com/action-must-be-taken-now-to-be-ready-for-future-crewing-challenges-says-filipino-crewing-specialists-senator/
Stolt-Nielsen vahvistaa omistustaan Oddfjellista ja on nyt sen 2. suurin omistaja. Stolt-Nielsenillä on maailman suurin kemikaalisäiliöaluslaivasto, n. 160 alusta ja Oddfjell-ryhmällä on n. 70 säiliöalusta sekä 4 omaa ja 10 osittain omistamaa terminaalia: https://splash247.com/stolt-nielsen-bolsters-position-in-rival-odfjell/
Kanadalainen tutkimus paljastaa, että kanadalaisissa aluksissa työskentelevistä merenkulkijoista 46 %:a on kokenut jossakin vaiheessa uraansa häirintää tai kiusaamista: https://splash247.com/canadian-survey-reveals-rampant-harassment-and-bullying/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Konttirahdit maltillistuivat tammikuun jälkeen. Paniikki helpottaa Punaisenmeren kriisissä mutta kiinalainen uusi vuosi vaikuttaa edelleen rahtitilanteeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-february-2024-settling-into-a-temporary-new-normal/
Energia ja raaka-aineet:
Öljykuljetukset Venäjän läntisistä terminaaleista Primorskissa, Ust-Lugassa ja Novorossiiskissa ovat nousussa helmikuun kuljetussuunnitelman mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-exports-from-its-western-ports-revised-up-in-feb-after-tuapse-refinery-outage-sources/
Kanavat ja sisävedet:
Suezin kanavan tuottamat tulot Egyptille ovat pudonneet sitten marraskuun 2023 n. 40 %:a. Kanavalla on huomattava rooli Egyptin ulkomaan tuloissa: https://www.hellenicshippingnews.com/suez-canal-toll-earnings-set-to-continue-falling-as-vessels-re-route-around-the-cape-of-good-hope/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 7.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 6.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Kaksi atomijäänmurtajaa avustaa LNG 2 -hankkeen osia kuljettavia kahta jäävahvistettua raskaskuljetusalusta. Yhteenpakkautuneessa tiukassa ajojäässä kuljetusalukset etenivät alle 5 merimailia päivässä. Venäläinen jääkartta osoittaa alueen olevan kokonaan 1-vuotisen jään peitossa, joka on yleensä n. 1,5 metriä paksua. Matkaa on jäljellä vielä n. 3´000 merimailia ja perillä on tarkoitus olla helmikuun lopulla: https://gcaptain.com/nuclear-icebreakers-escort-russian-lng-modules-through-thick-arctic-ice/
Satamat ja terminaalit:
Merituulivoima, laivaston läsnäolon lisääminen ja lisääntynyt kauppa ovat tehneet tarpeelliseksi Tallinnan Sataman uudistustyön. Paldiskin Eteläsatamaan rakennetaan uusi 10 ha laajuinen laituri, joka tarvitsee 830´000 m³ hiekkaa. Kustannusarvio on 50+ miljoonaa €:a: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/tallinn-port-prepares-ground-for-major-work/1490892.article
UK:n merenmittauslaitos on valmistellut Milford Havenin satama-alueelle tarkempia digitaalisia karttoja ja karttatuotteita: https://www.hellenicshippingnews.com/supporting-precision-navigation-in-milford-haven/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Oldendorff ja Norsepower ovat sopineet Norsepowerin roottoripurjeiden asentamisesta uudehkoon irtolastialukseen. Asennus taphtuu kesällä 2024 ja alus on rahdattu pohjoisen Tyynen meren liikenteeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/oldendorff-carriers-to-significantly-reduce-emissions-by-outfitting-three-norsepower-rotor-sails-to-a-post-panamax-bulk-carrier/
Korealaiset laivanrakennustahot ovat kokouksessaan sopineet kehittävänsä pieniä modulaarisia ydinvoimareaktoreita käytettäväksi uudisrakennuksissa: https://splash247.com/south-koreas-largest-shipbuilder-makes-nuclear-move/
ABB:n ja MAN:n kehittämä kaksoispolttoainejärjestelmä LNG-säiliöaluksille on DNV:n tutkimuksen mukaan hyödyttänyt varustamoja: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-study-validates-energy-efficiency-gains-for-lng-carriers-enabled-by-abb-and-man-dfe-propulsion-solution/
Kiinalaistelakalta on kaksi eurooppalaisvarustamoa tilannut yhteensä 14 VLCC-säiliöalusta. Niistä 6+2 on perinteisillä polttoaineilla ja 4+2 LNG:llä: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/dsic-inks-orders-14-vlcc-newbuildings
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ruotsalainen yliopisto on tehnyt elinkaarianalyysin akuista ja kolmesta elektropolttoaineesta mukaan lukien ammoniakista. Rehevöityminen ja happamoituminen voivat johtua ammoniakin käytöstä, kuten myös ilokaasun päästöt, joka on voimakas kasvihuonekaasu: https://www.hellenicshippingnews.com/ammonia-attracts-the-shipping-industry-but-researchers-warn-of-its-risks/
Ja sama ruotsiksi: https://www.sjofartstidningen.se/forskare-varnar-for-risker-med-ammoniak/
Turun ja Tukholman Satamat sekä Viking Line ovat sopineet fossiilivapaasta liikenteestä vuoteen 2035 mennessä: https://www.sjofart.ax/nyheter/roda-viking-gor-gron-satsning/
Muu logistiikka, koulutus:
MacGregorin uusi kuljetinjärjestelmä, johon on lisätty tärinä, mahdollistaa useampien materiaalien purun kuten hakkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/macgregor-gravityvibetm-a-new-gravity-self-unloading-system-enhances-flexibility-and-efficiency-in-bulk-handling/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Varustamoille on kerrottu, minkä jäsenmaan kanssa ja miten heidän tulee asioida EU ETS -prosessissa saadakseen EU:n päästövähennyksiä. Tammikuun lopussa julkaistu lista kertoo, minkä jäsenmaan kanssa kukin varustamo asioi perustuen joko nimeen tai IMO-numeroon. EU päivittää listan 2 vuoden välein: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ets-shipping-companies-now-know-who-to-deal-with/
IMO:n uusi pääsihteeri omaksui roolinsa läpinäkyvänä, mukaanottavana ja monimuotoisena. Kehittyvien haasteiden kohtaamisessa hän haluaa korostaa tarvetta tehokkuuteen, sietokykyyn ja eteenpäin katsomiseen. Artikkelissa hänen haastattelunsa aiheesta: https://www.hellenicshippingnews.com/working-to-elevate-imos-profile-transform-it-into-hub-for-talented-minds/
Sri Lanka toivottaa intialaisen sukellusveneen tervetulleeksi mutta kieltää kiinalaisaluksen pääsyn maahan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/sri-lanka-makes-diplomatic-move-welcoming-indian-sub-blocks-entry-of-chinese-vessel/
Intia ei ole yksityistämässä merenkulkua eikä satamia. Kahden vuoden spekulaatiot yksityistämisestä saivat vastauksen, ettei aktiivisia neuvotteluja asiasta käydä. Yksityiset yhtiöt voivat toimia PPP-hankkeissa, joissa on osapuolet sekä julkisyhteisöistä että yksityisistä yhtiöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/india-no-plans-to-privatise-shipping-and-ports-says-government/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Aluksia vahingoittuu Punaisellamerellä samalla, kun tulitaukoneuvotteluja käydään kriisin ratkaisemiseksi. Merenkulun yhdistykset ovat kehoittaneet kaikkia alueelle meneviä valppauteen. Samalla ne varoittavat mm. AIS-signaalin käytön lopettamisesta alueella. Sen hyödyt ovat marginaaliset ja saattavat vaikeuttaa avun saamista koalition aluksilta: https://splash247.com/ship-damaged-as-ceasefire-talks-are-discussed-around-the-middle-east/
Huthi-kapinallisten johtaja uhkaa laajentaa Punaisenmeren kriisiä, jos Gazan sota ei lopu: https://www.hellenicshippingnews.com/yemen-houthi-leader-says-group-will-further-escalate-if-attacks-on-gaza-do-not-stop/
USA ja Japani ovat simuloidussa tietokoneharjoituksessaan ensimmäistä kertaa nimenneet Kiinan viholliseksi. Harjoituksen kohteena on hätätilanne Taiwanissa ja se kuvastaa hyvin alueen jännittynyttä tilannetta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/in-a-first-us-japan-label-china-as-hypothetical-enemy-in-joint-military-exercise/
Kiinan laivasto on vastaanottanut toisen kotimaassa tehdyn lentotukialuksen, jonka uutta katapulttijärjestelmää maan media kehuu: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-home-build-aircraft-carrier-fujian-advances-in-cutting-edge-technology/
Pakotteet:
Miljoonia barreleita venäläisestä öljystä jalostettua polttoainetta päätyy laillisesti UK:hon pakotteista huolimatta. Raakaöljy on alkuperältään venäläistä, se jalostetaan esim. Intiassa ja myydään UK:hon. Se ei riko pakotteita mutta hyödyttää Venäjän sotataloutta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-getting-into-uk-via-refinery-loophole-reports-claim/
Kreikkalaisvarustamot vähenevät Venäjän öljykuljetuksista kiihtyvää vauhtia USA:n pakotteiden kohdistuessa öljyn rahtaajiin ja varustamoihin, jotka kuljettavat venäläistä öljyä. Määrä on vähentynyt 40:stä viime toukokuussa ensin 20:en syksyllä ja tammikuussa 8:an. Se luo painetta Venäjän omalle tonnistolle ja shadow fleetille, koska Euroopan kaupan kuivuttua matkat pitenivät ja tarve lisätonnistolle kasvoi: https://gcaptain.com/greek-shipowners-are-stampeding-out-of-the-russian-oil-trade/
USA:n pakotteet pysäyttivät uusien LNG-säiliöalusten toimituksen. Niiden piti hyödyntää Venäjän Arctic LNG 2 -projektin lasteja. Mm. japanilainen Mitsui & Co ja ranskalainen TotalEnergies SE ovat vedonneet force majeure -lausekkeeseen: https://gcaptain.com/us-sanctions-halt-delivery-of-new-vessels-for-russias-arctic-lng-2/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Australian liittovaltion poliisi ja Rajavartiosto ovat takavarikoineet 139 kg kokaiinia maahan tuoduista luksusbusseista. Kaksi miestä on pidätetty: https://www.maritime-executive.com/article/australia-seizes-cocaine-hidden-on-buses-imported-on-car-carrier
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Kiinalaisalukset saavat huomattavia alennuksia vakuutuksiinsa kulkiessaan Punaisenmeren läpi. Niiden on maksettava 0,35 %:a aluksen arvosta, kun useimpien alusten on maksettava 0,5 – 0,75 %:a. Säästö on 100 miljoonan $:n arvoisella aluksella n. 150´000 $:a ja 400´000 $:a: https://gcaptain.com/chinese-ships-get-insurance-edge-navigating-red-sea/
Kolumni: P&I klubien kehittyvä rooli, jossa jatkossa vakauden vastapainoksi on tulossa kilpailua. Nykytilan puolesta puhuu mm. kollektiivinen riskienhallinta, palkkioiden ja kattavuuden ennustettavuus, tehokas säännöstö ja hakemusten käsittely. Uudistumisen puolesta puhuu taas mm. rajoittunut kilpailu johtaa itsetyytyväisyyteen ja korkeisiin hintoihin, varustamon mahdollisuudet neuvotella parempia ehtoja. Kirjoittajan tarjous: https://www.hellenicshippingnews.com/the-evolving-role-of-pi-clubs-stability-vs-competition/
Onnettomuudet:
Turkkilaisluotsi on kuollut pudotessaan alukseen nousuvaiheessa. Toinen luotsi hyppäsi hänen peräänsä ja sai hänestä otteen. Luotsi vietiin sairaalaan tajuttomana, jossa hän kuoli vammoihinsa: https://gcaptain.com/turkish-ship-pilot-dies-in-boarding-accident/
Libyan lipun alla purjehtiva matkustaja-alus ja Tanzanian lipun alla purjehtiva rahtialus kolaroivat Bosporin salmessa. Ei henkilövahinkoja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/passenger-ship-kevalay-queen-collides-with-cargo-ship-captain-adam-1-off-istanbul-coast/
Tuntematon ruuansulatushäiriö on sairastuttanut risteilijällä 139 matkustajaa ja henkilökunnan jäsentä. Oireina ovat oksentelu ja ripuli. Tapaus sattui 107-päiväisen risteilyn 3. viikolla. Henkilökunta on ryhtynyt saniteettisiin vastatoimenpiteisiin. Tapaus on jo toinen vastaava tapaus Floridasta lähteneellä risteilijällä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/over-139-cruise-ship-passengers-crew-affected-with-unidentified-illness/
Suolaproomun uppoaminen Hampurin satamassa ei aiheuta välitöntä ympäristöuhkaa mutta proomu nostetaan sellaisen estämiseksi. Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa: https://www.maritime-executive.com/article/barge-carrying-salt-sinks-causing-environmental-concerns-for-hamburg
Ympäristö:
Vuosia varmuusvarastosta tapahtuneen bensiinivuodon jälkeenkin juomavedessä maistuu polttoaine. Säiliöiden tyhjennys on loppusuoralla: https://www.maritime-executive.com/article/years-after-red-hill-spill-residents-report-petroleum-in-tapwater
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/