Mitä tarkoittaa termi?:
IHM report: https://www.dnv.com/maritime/insights/topics/ihm-ship-recycling/ihm-part-1-certification.html
Red Tape issue: https://ilo.org/empent/whatsnew/WCMS_499328/lang–en/index.htm
Merenkulku yleinen:
Punaisenmeren kriisi jyllää ja sillä on merkittäviä vaikutuksia merenkulkuun. Artikkeli sisältää hyvän yhteenvedon kontti- ja säiliöalusten tilanteesta ja vaikutuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-shipping-disruption-rages-on-and-the-impact-will-continue-well-into-2024/
Lisää vaikutuksia koskien Qatarin LNG-kuljetuksia ja japanilaisten autonosakuljetuksia. Kummankin vaikutukset näkyvät Euroopassa: https://www.hellenicshippingnews.com/qatar-pauses-red-sea-tankers-after-western-strikes-on-houthis/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Mainos: miten hyödynnetään optimaalisesti nopeutta ja reititystä kasvihuonekaasujen vähentämisessä: https://gcaptain.com/navigating-efficient-seas-the-art-of-optimal-speed-routing/
Machoilu ja varustamon johtaminen: olemmeko päässeet vieläkään irti vanhoista pahoista tavoista: https://splash247.com/machismo-and-the-art-of-shipmanagement/
Turkulainen Eva Nordling on Icon of the Seasin 1. perämies: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7152667413828775936/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Maersk ja Hapag-Lloyd ovat muodostamassa uuden allianssin kummankin erottua aikaisemmasta yhteenliittymästään: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maersk-and-hapag-lloyd-gemini-rising-western-co-operation
Eurooppaan matkalla olevat laivat väistävät Punaistamerta ja näin paljon se vaikuttaa kuljetuksiin: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eurooppalaiset-laivat-vaistavat-punaistamerta-nain-paljon-kuljetukset-viivastyvat/8268135f-1269-4f39-8953-cb292db2f779
Energia ja raaka-aineet:
Venäjän raakaöljyn rahtihinnat ovat pudonneet. Edes jäätilanne Itämerellä ja Venäjän asettamat jäärajoitukset eivät ole nostaneet rahtitasoa. Urals-öljyn hinta on pudonnut alle hintakaton (60 $) mutta länsimaiset varustamot eivät ole vielä palanneet Venäjän markkinoille: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-freight-costs-ease-despite-sanctions-weather-red-sea-attacks-traders/
Offshore ja merituulivoima:
Tanskalainen tuulivoimalavalmistaja Vestas aikoo avata uuden siipitehtaan Puolaan. Tehtaan on määrä aloittaa 2026 ja työllisyysvaikutus olisi yli 1´000 henkeä, yhdessä kokoonpanotehtaan kanssa 1´700 henkeä: https://www.maritimejournal.com/environment/vestas-plans-new-blade-factory/1490086.article
Hollantilainen merenalaiseen tutkimukseen erikoistunut yhtiö rahtaa toiselta hollantilaiselta yhtiöltä tutkimusaluksen, joka on hybridi tutkimus- ja ROV-tukialus: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/n-sea-seals-charters-from-geo-plus-survey-and-rov-support-vessel/
Offshore huoltoalusvarustamot korjaavat nyt palkintonsa tiedon jakamisesta. Esimerkkinä sähköinen alusta, joka kerää tietoa offshorealusten päästöistä. Tietoa kertyy kaikesta alusten käyttämästä polttoaineesta ja alusten ollessa pitkiä aikoja DP:ssä, kunkin polttoaineen käyttämän osuuden ja päästöjen määrä olisi työläs tehtävä laskea. Toinen on yhteydenpito alukselta maihin. Nykymiehistöjen saaminen edellyttää kykyä säilyttää yhteydet: https://www.hellenicshippingnews.com/offshore-supply-vessel-owners-reap-the-rewards-of-data-sharing/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne tänään 17.1.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Digitaalinen väyläkortti Kemistä ja Veitsiluodosta sekä vertailukuvat luonnossa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7153152961081180161/
Video: talvimerenkulun STS-operaatio: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7151651630835281920/
Satamat ja terminaalit:
Enemmän matkustajia (+12 %) ja vähemmän rahtia (-8 %) kulki Helsingin sataman kautta viime vuonna: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/matkustajien-maara-helsingin-laivareiteilla-kasvoi-rahti-jai-edellisesta-vuodesta/
Hirsthalsin satama Tanskassa aikoo tehdä suurimman laajennuksensa 100 vuoteen. Tarkoitus on parantaa navigointiominaisuuksia satamassa ja lisätä vihreän energian projektitiloja: https://www.portstrategy.com/world/hirtshals-prepares-for-landmark-expansion/1490031.article
Australian DP World -satamien ja niiden satamatyöntekijöiden välinen palkkakiista saa Australian ulkomaankaupan ongelmiin. Nyt maan teollisuusministeri istuu neuvottelupöytään dubailaisen satamayhtiön omistajan kanssa selvittääkseen asiaa: https://splash247.com/australian-government-to-meet-with-dp-world-in-bid-to-settle-stevedore-dispute/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Virtuaalinen merikoeajo: mahdollisuus testata virtuaalisesti uusia innovaatioita ennen aluksen rakentamista ja lyhentää koeajon aikaisia toimintoja ja riskejä: https://www.novia.fi/en/news/press-release/virtual-sea-trial-ensuring-that-a-single-shortened-sea-trial-is-sufficient-to-pass-all-future-sh
Maailmanlaajuisesti telakat luovuttivat 10 % enemmän aluksia vuonna 2023. Kokonaismäärästä Kiina tuotti 50 %, Etelä-Korea 26 % ja Japani 14 %. Tilauksista 50 % on vaihtoehtoisilla polttoaineilla, tilausjono ulottuu n. 3,5 vuoden päähän. Ensimmäisen kerran vuoden 2018 jälkeen eurooppalaiset varustamot tilasivat enemmän kuin aasialaiset. Uudisrakennusten hinnat nousivat mutta inflaatiotarkistuksen huomioon ottaen hinnat kuitenkin laskivat: https://www.hellenicshippingnews.com/clarksons-greek-shipping-companies-committed-60-more-newbuild-investment-y-o-y-to-18bn-and-also-the-highest-greek-investment-by-dwt-since-2013/
Kiinalaiset telakat käyvät täysillä vastatakseen kasvaneeseen autojenkuljetustarpeeseen. Autojen vienti kasvoi viime vuonna 58 %:a, vuonna 2020 määrä oli 1 miljoonaa, vuonna 2021 2 miljoonaa ja vuonna 2022 3,11 miljoonaa ajoneuvoa. Uuden ajoneuvojenkuljetusaluksen valmistuminen kestää n. 15 kuukautta: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-shipyards-working-all-out-to-make-vehicle-carrying-vessels/
Muu logistiikka, koulutus:
Logistiikkasektori, merenkulun tukipilari, alkaa hiljalleen kehittyä ja käyttää Panamaa maailman ja latinalaisen Amerikan lähetyskeskuksena. Tähän saakka sitä ovat hidastaneet Panaman ylimitoitettu byrokratia, energian ja työn hinta sekä osaavan työvoiman puute: https://www.seatrade-maritime.com/panama/more-interaction-needed-between-government-and-private-sector
Maailmankauppa ja -politiikka:
Maailma muuttuu. Onko G7 jo eilispäivää, jolle on muodostunut vastavoimaksi BRICS. Poliittiset johtajat keskittyvät maa- ja teknologia-asioihin, vähemmän meriasioihin. Merten vapaus koetaan jokaisen oikeudeksi eikä yhteistä näkemystä tahdo löytyä. Silti merialueet vaikuttavat jokaisen kansakunnan elämään entistä enemmän globalisoituneessa maailmassa. Pitäisikö olla uusi foorumi uusilla aatteilla, M8? Kuka siihen kuuluisi ja mikä olisi sen perusmotiivi: https://gcaptain.com/g7-gunboat-naval-diplomacy-red-sea/
Kiinan johtaja pitää tiukasti näppinsä erossa Punaisenmeren kriisistä vaikka Kiinalla on paljon pelissä silläkin. Se ei kuitenkaan halua mittauttaa omaa vaikutusvaltaansa alueella, jos vain suinkin voi sen välttää. Se antaa muiden taistella omat taistelunsa ja on valmiina turvaamaan omat etunsa: https://gcaptain.com/xi-steers-chinese-navy-away-from-red-sea-risk/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Gabon, merenkulun nouseva lippumaa, jonka kasvu oli yli 130 % viime vuonna. Venäläinen Sovcomflot siirsi tämän vuoden alussa 46 säiliöalusta Gabonin rekisteriin, joille Liberian rekisteri osoitti ovea. Muutkin poistokehotuksen / -määräyksen saaneet dark fleet -alukset tultaneen siirtämään Gabonin rekisteriin. Kaikkiaan dark fleet -aluksia arvioidaan olevan 675 säiliöalusta, n. 7,4 % maailman säiliöalustonnistosta: https://splash247.com/sovcomflot-reflags-en-masse-to-gabon/
Kypros on ottanut käyttöön yhden luukun merenkulkukeskuksen, jonka tarkoituksena on lisätä Kyproksen alusrekisterin kilpailukykyä: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/cyprus-launches-one-stop-shipping-centre
Ovatko merenkulkijat uuden IMO:n pääsihteerin asialistalla: https://splash247.com/will-seafarers-be-on-the-agenda/
EU:n jäsenmaiden turvallisuuskomitealta alustava puolto uudelle laivasto-operaatiolle Punaisellamerellä. Asia on EU:n ulkoministerien asialistalla tammikuun 22. päivä. Kyse olisi EU / NATO -toiminnosta, jossa kullakin jäsenmaalla on oma kontrollinsa tehtävän suorittamiseen. EU-maat eivät ole olleet yksimielisiä USA:n alaisuudessa toimimiselle: https://gcaptain.com/eu-member-states-back-new-naval-mission-in-red-sea/
Ruotsin hallitus on nimittänyt Sjöfartsverketin uudeksi pääjohtajaksi Erik Eklundin. Eklund toimii nyt venevalmistaja Candelan johtajana ja aloittaa pääjohtajana 10. kesäkuuta: https://www.sjofartstidningen.se/erik-eklund-ny-generaldirektor-for-sjofartsverket/
Panaman merenkulkuviranomaisen onnettomuusraportti Ever Givenin pohjakosketuksesta Suezin kanavassa: https://gcaptain.com/wp-content/uploads/2023/07/Final-Investigation-Report-Ever-Given-23-March-2021.pdf
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Amerikkalaisen ajatushautomon artikkeli on saanut kiinalaismedian ottamaan kantaa. Kyse on Intian valtameren tutkimuksista, joita Kiina suorittaa. Samalla se lisää vaikutusvaltaansa valtameren ympärysvaltioissa. Intian valtameren tutkimus on ollut vähäisempää kuin muiden mutta Kiinalla on myös sekä kaupallisia että sotilaallisia etuja alueella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-sees-u-s-think-tank-report-as-baseless-threats-deems-it-misleading/
Exodus Punaisenmeren kriisistä jatkuu: https://splash247.com/red-sea-exodus-in-full-flow/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Konttialuksen päällikön todettiin olleen alkoholin vaikutuksen alainen (0,93 ‰) olleessaan vastuussa aluksestaan. Oikeudenkäynti on helmikuussa ja päällikkö pääsi vapaalle mutta joutui luovuttamaan passinsa: https://splash247.com/captain-found-to-be-nearly-four-times-over-alcohol-limit-at-uk-port/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Punaisenmeren sotavaaravakuutukset nousevat ja ovat nyt n. 0,75 – 1 %:a aluksen arvosta. Hinta on kymmenkertainen muutaman viikon takaiseen: https://gcaptain.com/red-sea-insurance-soars-after-us-airstrike/
DNV (Det Norske Veritas) on valikoitunut Purus-varustamon ensimmäisten VLEC (Very Large Ethane Carrier) alusten luokittajaksi. Alukset varustetaan kaksikäyttöpolttoainekoneistolla ja ne tulevat lähinnä USA:n ja Euroopan / Aasian liikenteeseen. Valmistumisaika on 2026-27: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-to-class-purus-first-vlec-newbuilds/
Osa merivakuuttajista on alkanut välttää USA:han ja UK:hon kytköksissä olevien alusten vakuuttamista niiden kulkiessa Punaisellamerellä. Sama koskee aluksia, joilla on kytkös Israeliin: https://gcaptain.com/ship-insurers-seeking-exclusions-for-us-and-uk-vessels-from-red-sea-coverage/
Onnettomuudet:
Kuivalastialus Tollund sai kansilastin siirtymän Gotlannin itäpuolella. Pahan kallistuman vuoksi alus pyysi apua ja sitä lähetettiin useita yksiköitä Gotlannista. Myös alueella olleet muut alukset olivat valmiina auttamaan. Hätäkutsun jälkeen osa kansilastista meni mereen ja aluksen ohjailukyky ja kallistuma paranivat, jonka jälkeen meripelastustilanne peruttiin: https://www.sjofartstidningen.se/fartyg-utanfor-gotland-larmade-efter-slagsida/
Video: vielä kerran, Ever Given, miten kaikki meni alun alkaenkin hiukan vinoon: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7153128787738517504/
Romutus:
Alusten romutusmäärät ovat edelleen pieniä, syynä vähäinen kysyntä ja alhainen romuteräksen hinta sekä vanhan tonniston yllättävän hyvä kysyntä rahtimarkkinoilla. Poikkeuksena on ainoastaan Turkki. Maailmanpankki ennustaa maailmankaupalle heikointa 5-vuotiskautta 30 vuoteen johtuen koronavuosista ja geopoliittisista jännitteistä: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-activity-still-experiencing-downturn/
Dark fleet -alus Pablo romutetaan Indonesiassa. Vuodesta 2018 lähtien alus kuljetti 16 miljoonaa barrelia iranilaista raakaöljyä milloin minnekin. Onnettomuuden jälkeen alukselle ei löytynyt vakuuttajaa eikä omistajaa ja lopulta Malesian viranomaiset päättivät siirtää aluksen romuttamolle: https://splash247.com/dark-fleet-casualty-pablo-to-be-scrapped-in-indonesia/
Historian havinaa:
Viikingit olivat kauppamiehiä, jotka vuosien 700 – 1100 välillä purjehtivat pitkin Euroopan rannikoita ja vierailivat myös Pohjois-Amerikassa. He olivat myös merimiehiä, jotka ilman karttaa ja kompassia kykenivät liikkumaan vesitse aavalla merellä. Tällaisilla aluksilla ja veneillä he liikkuivat: https://www.marineinsight.com/maritime-history/types-of-viking-ships/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/