Merenkulun artikkeleita tänään 19.1.2024: Talvi etenee – jm Nordica lähtee ensi viikolla, Eckerö Line ja Finnlines parantavat lähiliikenteessä, konttirahdit kovassa nousussa, polaariliikenteestä, telakkatilaukset ovat nyt säiliöaluksia, STCW:n päivitystarve uusiutuville polttoaineille, kiitosjumalanpalvelus meripelastukselle.

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Eckerö Line parantaa asemiaan Suomenlahden liikenteessä. Viime vuonna ylittyi 2 miljoonan matkustajan raja. Myös ms Finbo Cargon uudet aikataulut paransivat rahtituloja. Ms Finlandia on nyt telakalle, jossa sitä uudistetaan kuukauden telakoinnissa. Uudistukset koskevat erityisesti polttoainetaloutta. Alus palaa liikenteeseen 8.2.2024: https://www.sjofart.ax/nyheter/eckero-line-over-tva-miljoner/

Yhä useampi matkustaja valitsee Finnlinesin Naantalin, Långnäsin ja Kapellskärin liikenteessä: https://www.sjofartstidningen.se/stor-okning-for-finnlines/

Kemin nimikkoalus, ms Green Kemi, kävi kaupungissa neitsytmatkallaan. Se on jäävahvistettu Panamax-luokan alus ja se kuljettaa selluloosaa pääasiassa Aasian markkinoille: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7152708544788606977/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Konttikuljetusten maailmankartassa tapahtuu merkittäviä muutoksia vuonna 2025. Koronan aikana pahasti kärsinyt konttiliikenteen luotettavuus on nyt keskeinen kehityskohde ja uusien rakenteiden peruspilari: https://splash247.com/hmm-one-and-yang-ming-urgently-seek-to-fill-hapag-lloyd-void/

Punaisenmeren kriisi on nostamassa konttirahteja: https://shippingtelegraph.com/freight-news/the-world-container-index-increased-by-23-this-week-as-per-drewry/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne 19.1.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Talvi on täällä ja Suomen koko rannikko on jäässä. Jäätynyt merialue on selvästi laajempi kuin viime vuonna. Viimeinenkin murtaja, jm Nordica, lähtee jäänmurtoon 25.1.2024: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7153781033019097089/

Selvitys Viron talvimerenkulun tarpeista on julkaistu. Selvitykseen on osallistunut useita suomalaisia toimijoita. Selvitys esittää yhden uuden perinteisen jäänmurtajan hankintaa varmistamaan talvimerenkulun häiriöttömyys: https://news.err.ee/1609224783/study-recommends-buying-a-new-icebreaker-for-estonia

Ovatko polaarialueiden meret navigointikelpoisia? Tässä 10 kohtaa, joiden vuoksi sinne halutaan mennä ja jotka on hyvä huomioida siellä kuljettaessa: https://www.marineinsight.com/know-more/are-polar-waters-navigable/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Telakoille tulevat tilaukset ovat nyt säiliöaluksia: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-owners-piling-on-tanker-newbuildings/

ESL Shippingin tytäryhtiön AtoB@C:n kolmas uudisrakennus 12 aluksen sarjasta laskettiin tänään vesille Intiassa. Telakalla on 7 muuta alusta rakenteilla eri vaiheissa: https://www.sjofartstidningen.se/tredje-nybygget-sjosatt-for-atobc/

Komentosiltahenkilöstöltä puolto digitaaliselle vahdille komentosillalla. Laite valvoo meriliikennettä useilla antureilla ja kameroilla: https://www.seatrade-maritime.com/technology/bridge-personnel-vote-yes-digital-watch-keeping-system

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Uusia polttoaineen täydennyspaikkoja tarvitaan, kun Punaisenmeren kriisi ohjaa aluksia uusille reiteille. Mauritius, Etelä-Afrikka ja Kanarian saaret ovat mahdollisia täydennyspaikkoja matkan varrella. Singaporessa ja Rotterdamissa tankataan mahdollisesti enemmän kuin ennen: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-ship-diversions-boost-bunker-demand-prices-in-africa-mediterranean/

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Marco Polon karilleajo Blekingen edustalla olisi voitu välttää liikenteenohjauksella, sanovat alan asiantuntijat: https://www.sjofartstidningen.se/marco-polo-haveriet-hade-undvikits-med-stm/

Nainen luotsina, EMPA julkaisee sarjan tarinoita naisten roolista luotsauksessa: https://empa-pilots.eu/files/uploads/document/articles-written-by-female-pilots/Southampton_Pilot_Clare_Holmes.pdf

Muu logistiikka, koulutus:

Merenkulkualan tulee panostaa STCW-koodin päivittämiseen mitä kiireimmin. Kyse on vaihtoehtoisten polttoaineiden tuomista muutoksista toimintaympäristössä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-industry-must-look-at-updating-stcw-standards-as-a-matter-of-urgency-if-we-are-to-meet-the-needs-to-train-800000-seafarers-in-new-fuels-says-onelearn-global/

Useat tuottajat valmistelevat tavaroiden lennättämistä määränpäähänsä seuraavina viikkoina Punaisenmeren kriisin jatkuessa. Tämä olisi siunaus lentorahtialalle koronan jälkeisen matalasuhdanteen jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/freighters-seek-air-cargo-back-up-amid-red-sea-shipping-crisis/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Maailmankauppa on muutoksessa. Geopoliittissista jännitteistä ja maailmankaupan lamasta huolimatta kauppa sopeutuu ja kehittyy: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/trade-transition-heres-how-we-can-harness-growth-asia-pacific

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

USA julistaa huthi-kapinalliset uudelleen terroristiliikkeeksi sen jälkeen, kun huthit iskivät kohti USA:n aluksia ja kansainvälistä merenkulkua: https://gcaptain.com/biden-administration-re-designates-houthis-as-terrorist-group/

EU:n DG MOVE piti työpajan merenkulkijan ammatin edistämiseksi: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7153421277788057601/

Egyptin talous on valmiiksi hätätilassa ja sen valuuttatulolähteet, LNG vienti, turismi, työntekijöiden rahalähetykset ulkomailta ja Suezin kanavan tulot, ovat kaikki vaaravyöhykkeellä Gazan sodan ja Punaisenmeren kriisin vuoksi. Tilannetta pahentaa inflaatio, 33,7 %: https://www.hellenicshippingnews.com/suez-canal-diversions-pile-pressure-on-egypts-distressed-economy/

Kiina yrittää tiukentaa otettaan Etelä- ja Latinalaisesta Amerikasta. Sen Uusi Silkkitie -hanke on kohdannut vastatuulta. Kyse on sekä taloudellisesta että poliittisesta vaikutusvallasta. Nyt Kiina investoi perulaiseen kalastajasatamaan, josta sekä Peru että Kiina toivovat uutta Etelä-Amerikan ja Aasian välisten kuljetusten keskusta. Syväsataman on tarkoitus käynnistyä loppuvuodesta ja sen arvo on n. 3,5 miljardia $:a. Satama on osa Kiinan Uusi Silkkitie -hanketta: https://www.hellenicshippingnews.com/china-widens-south-america-trade-highway-with-silk-road-mega-port/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Varustamojohtaja arvioi Punaisenmeren kriisin kestävän vähintään muutaman kuukauden. Se tarkoittaa pidempiä kuljetusmatkoja, korkeampia rahteja, mahdollisesti toimitushäiriöitä ja paineita inflaation nousulle: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-ceo-sees-red-sea-shipping-disruption-lasting-at-least-a-few-months/

Usalaisomisteinen irtolastialus oli huthien hyökkäyksen kohteena Adeninlahdella. Ilmoituksen mukaan kukaan ei loukkaantunut ja tulipalo on saatu hallintaan: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/dramatic-images-show-gencos-ship-after-houthi-attack-in-gulf-of-aden/

USA:n presidentti myönsi, etteivät ilmaiskut estä huthien toimintaa Punaisellamerellä ja Adeninlahdella: https://splash247.com/biden-air-strikes-are-not-deterring-houthis/

Pakotteet:

Pakotteiden aikaiset toimet estävät Venezuelaa hyödyntämästä USA:n myönnytyksiä. Venezuelan varapresidentti pyysi apua IMO:lta: https://splash247.com/venezuela-seeks-imo-help-to-get-tankers-trading-again/

USA on määrännyt uusia pakotteita Yhdistyneiden Arabiemiraattien varustamolle Venäjän hintakaton rikkomisesta: https://splash247.com/us-sanctions-emirati-tanker-owner-for-violating-russian-oil-price-cap/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Huumeiden salakuljetus on EU:n ja sen isojen satamien keskeinen tehovalvonnan kohde. Antwerpenin satama on tällä hetkellä kokaiinin pääreitti Eurooppaan Etelä-Amerikasta: https://splash247.com/antwerp-struggles-to-contain-cocaine-flowing-through-its-port/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Miten toimeenpanna parhaiten ISM-koodi? Käytännön ohjeistus koodin käyttöön ja ymmärtämiseen on julkaistu: https://seawork.com/newfront/news/new-ism-guide-aims-to-simplify-understanding-and-implementation

West P&I -klubi on julkaissut uuden tuotteen merirosvouden aiheuttamilta ongelmilta suojautumiseksi. Sen tarkoituksena on täydentää sotavaaravakuutusten puutteita: https://www.hellenicshippingnews.com/west-pi-club-launches-new-piracy-protection-product/

Japanilainen luokituslaitos on julkaissut ohjeen, mitern noudattaa EU-ETS määräyksiä merenkulussa: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-faqs-on-the-eu-ets-for-shipping-2nd-edition-providing-guidance-on-procedures-required-for-shipping-companies-based-on-detailed-regulations-issued-by-ec/

Järjestöt:

Lontoon Westminster Abbeyssä pidetään kiitosjumalanpalvelus kuninkaallisen meripelastusjärjestön 200-vuotisjuhlan kunniaksi: https://www.maritimejournal.com/industry-news/rnli-celebrates-200-years-of-life-saving/1490370.article

Onnettomuudet:

Huono tilannekuva ja vanha perisynti, ei keskinäistä viestintää, aiheuttivat lähitilanteen päättymisen yhteentörmäykseksi: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-low-situational-awareness-has-high-impact-consequence/

LNG-säiliöalus ja kalastaja-alus törmäsivät hyvässä näkyvyydessä: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-vessel-collision-in-good-visibility/

Virallisella ankkuripaikalla aluksen ankkuriin tarttui vanha, hylätty ankkuri ja sen ketju. Hydraulimoottori rikkoutui ylimääräisestä painosta: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-fouled-anchor-in-a-designated-anchorage/

Romutus:

Tuotesäiliöaluksia romutetaan todella vähän johtuen hyvistä ansioista ja jälleenmyyntiarvoista. Pudotus viime vuonna oli 82 %: https://www.hellenicshippingnews.com/product-tanker-recycling-drops-82-year-on-year-to-lowest-on-record/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/