Merenkulku yleinen:
Johtava valtamerirahtien analysointi- ja arviointialusta on todennut, että USA:n ja UK:n hyökkäysten jälkeen asiat menevät vielä huonompaan suuntaan ennenkuin ne alkavat selkiytymään. Levottomuudet eivät ole uusi ilmiö Lähi-Idässä ja tietty riskitaso on ollut aina olemassa. Analysoija pitää epätodennäköisenä, että tilanne laajenisi Hormuzin salmeen: https://www.hellenicshippingnews.com/us-and-uk-missile-strikes-could-signal-the-beginning-of-the-endgame-in-the-red-sea-crisis-but-severe-disruption-will-remain-in-ocean-freight-supply-chains/
Merenkulku on rakennettu vastavuoroisuusperiaatteelle, sinä maksat, minä kuljetan. Mutta maailma muuttuu kiivaaseen tahtiin ja muutoksia tarvitaan / vaaditaan. Tarvitaan tietoa ja yhteistyötä. Kilpaillussa ympäristössä yhteistyö ja tiedon jakaminen ovat kiusallinen konsepti. Mihin tietoa käytetään ja kenen hyväksi? Mitä hyötyä minä siitä saan: https://thetius.com/wp-content/uploads/2023/10/Common_Interest_Report.pdf
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Ms Cinderella sai Viking Linen värit takaisin. Telakalla Tuhkimolle tehtiin melkoinen kasvojenkohotus sekä ulko- että sisätiloissa. Alus aloittaa liikenteen Helsinki – Tukholma -linjalla maaliskuussa: https://www.sjofartstidningen.se/rodmalad-cinderella-atervander-till-helsingfors/
Nyt myös osa säiliöaluksista lähti kiertämään Afrikkaa USA:n ja UK:n tehdessä hyökkäyksiä huthien tukikohtiin: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-tankers-divert-from-red-sea-after-us-uk-strikes-in-yemen/
Uudistunut Euronav-varustamo suunnittelee 120 matalahiilistä polttoainetta käyttävän aluksen tilaamista. Uudisrakennukset olisivat sekä säiliöaluksia, irtolastialuksia että konttialuksia: https://splash247.com/alex-saverys-outlines-plans-for-120-low-carbon-ships/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Konttirahdit ovat kovassa nousussa Punaisenmeren kriisin jatkuessa ja laajetessa. Uudelleen reititys Afrikan ympäri lisää mm. polttoainekuluja n. 2 miljoonalla $:lla Aasia – Pohjois-Eurooppa kierroksella, jotka varustamo laskuttaa lisämaksuina. Varustamot siirtävät kalustoa muilta reiteiltä tälle reitille paikatakseen myöhästymisiä, joka vuorostaan johtaa muilla reiteillä häiriöihin ja rahtitason nousuun: https://gcaptain.com/container-rates-soar-on-concerns-of-prolonged-red-sea-disruption/
Vietnam on noussut konttiliikenneyhteyksien määrällä mitaten. Samalla Vietnam on koettu vaihtoehdoksi Kiinalle tavaroiden valmistusmaana: https://splash247.com/vietnams-liner-shipping-connectivity-leaps/
Energia ja raaka-aineet:
Suomen polttoainehuoltoa turvaavaa laivastoa uudistetaan. Viimeisin tulokas sai Suomen lipun loppuvuodesta. Suomen huoltovarmuudesta huolehtii tällä hetkellä 4 säiliöalusta ja 3 terminaalihinaajaa. Alusten miehityksestä vastaa OSM Ship Management Finland Oy: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uudet-tuotetankkerit-saana-ja-halti-suomen-lipun-alle/
Raakaöljyn kysyntä saavuttaa huippunsa tällä vuosikymmenellä. Taustalla on petrokemianteollisuuden kysyntä Kiinassa (1,7 miljoonaa barrelia päivässä). Kiinan kasvu on johtanut petrokemian tuotteiden maailmankaupan uudelleenorganisointiin, varsinkin eurooppalaisten tuotantolaitosten on vaikea saavuttaa kustannusvastaavuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-consequences-of-the-petchem-revolution/
Tutkimuslaitos alentaa Brent-viitelaadun hintaennustetta tälle ja ensi vuodelle ylituotannon pelossa: https://www.hellenicshippingnews.com/citi-lowers-brent-price-outlook-for-2024-and-2025-on-oversupply-fears/
Venäläisyhtiön LPG-viennit Itämeren satamien kautta kasvoivat EU:n pakotteiden edellä vuonna 2023. Euroopan maat vähensivät tuontiaan Venäjältä, joka ohjasi tuotteet Afrikkaan, Lähi-Itään ja Tyynen meren Aasiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-sibur-raised-lpg-exports-via-baltic-sea-ahead-of-sanctions/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Kuivan irtolastin rahti-indeksi laski viime viikolla pahiten sitten vuoden 2008 kaikilla sektoreilla: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-marks-worst-week-since-2008-as-rates-across-segments-languish/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Galveston, Texas kasvaa risteilysatamana. MSC Cruises ottaa sen 4. kotisatamakseen ja satama tekee yhteistyötä muiden suurten risteilyvarustamojen kanssa. Risteilyt muodostavat n. 60 % sataman vuotuisista tuloista: https://maritime-executive.com/article/msc-cruises-confirms-galveston-home-port-as-texas-continue-cruise-growth
Kanavat ja sisävedet:
Alkuvuoden aikana Suezin kanavan dollarimääräiset tulot ovat pudonneet 40 % viime vuoteen verrattuna ja liikenne on laskenut 30 %. Suezin kanava on Egyptin suurin valuuttatulojen lähde: https://www.hellenicshippingnews.com/egypts-suez-canal-revenues-down-40-due-to-houthi-attacks/
Etuilu Panaman kanavan laivajonossa on halventunut huomattavasti kiihkeimmistä ajasta. Pahimmillaan etuilu maksoi 4 miljoonaa $ ja nyt se on keskimäärin n. 270´000 $: https://gcaptain.com/cost-to-jump-panama-canal-line-just-got-a-whole-lot-cheaper/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne 15.1.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Itämeren jäänmurtotilanne 15.1.2024: https://baltice.org/
Talvi etenee, myös monitoimimurtaja Fennica lähtee tänään avustamaan meriliikennettä Suomenlahdelle. Fennica on jo 7. murtaja, joka lähtee tänä talvena jäänmurtotehtäviin: https://www.arctia.fi/uutiset/fennica-jaanmurtoon-kauden-seitsemantena-murtajana-2.html
Suomen satamat jäätyvät joka talvi. Tämä on johtanut siihen, että jäänmurtoon liittyvä osaaminen (kehittäminen, suunnittelu, rakentaminen ja käyttö) on Suomessa maailman johtavaa: https://www.marinelink.com/news/finland-a-birthplace-icebreakers-509812
Viking Supply Ships on toimittanut Ruotsin Merenkulkulaitokselle aluksen 40 päivän sopimuksella jäänmurtotehtäviin pohjoiselle Itämerelle: https://navigatormagazine.fi/uutiset/viking-supply-ships-vahvistaa-asemaansa-johtavana-jaanmurtajana-toimittajana/
Satamat ja terminaalit:
Mitä kuuluu Kokkolan Satamalle, kun Venäjän liikenne loppui: https://portofkokkola.fi/2024/01/12/action-port-kokkolan-sataman-julkaisu-1-2024/
Hävinneet kilpailijat kyseenalaistavat kilpailun sataman operoinnista voittaneen perusteet. Kyseessä on lähes puolet Etelä-Afrikan Durbanin konttisatamasta ja sen operoinnista seuraavat 25 vuotta. Lisäksi kyseessä on Etelä-Afrikan ensimmäinen yksityistämishanke satama-alalla: https://gcaptain.com/choice-of-billionaire-razon-as-south-africa-port-partner-is-challenged/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen Deltamarin on valittu suunnittelemaan 3 uutta alusta, jotka kuljettavat Airbus-lentoneen osia Euroopasta USA:han. Deltamarin tekee yhteistyötä kahden muun yrityksen kanssa. Suunniteltavien roro-alusten päästöjen tulisi vähentyä 50 %, niihin tulee 6 Flettner-roottoria sekä kaksi diesel- ja e-metanolikäyttöistä pääkonetta, vesillelasku olisi vuonna 2026: https://gcaptain.com/deltamarin-to-design-new-eco-friendly-vessels-for-louis-dreyfus-armateurs/
USA:n sota-alukset niittävät mainetta maailman merillä mutta tulevaisuus on hämärän peitossa. Kiinalla on suurempi laivasto ja sen kapasiteetti tuottaa uusia on lyömätön samalla, kun USA ei kykene tuottamaan yhtä sota-alusta aikataulussa. Mikä avuksi: https://gcaptain.com/a-navy-in-crisis-its-time-for-the-conference-of-admirals/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Tanskalainen luksuslomakohde on tilannut Tanskan ensimmäisen sähköisen kantosiipialuksen käyttöönsä. Alus on 12 metriä pitkä, täyssähköinen matkustajien kuljetukseen tarkoitettu vene, joka valmistuu kesäksi 2024. Aluksessa on automaattinen kantosiiven ohjaus, jolloin miehistö voi keskittyä navigointiin: https://maritime-executive.com/article/luxury-resort-gets-denmark-s-first-hydrofoiling-electric-boat
Maailman johtavan polttoaineen myyjän, Singaporen, merenkulun polttoaineiden myynti nousi viime vuonna ennätyskorkeaksi. Se koskee niin fossiilisia kuin biopohjaisia polttoaineitakin: https://www.hellenicshippingnews.com/top-bunker-hub-singapore-marine-fuel-sales-hit-record-high-in-2023/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Euroopan avaruusjärjestön ESA:n rahoittamassa hankkeessa selvitettiin voiko alusten navigoinnin tukena hyödyntää tekoälyä, sensoreita ja satellittipaikannusteknologiaa? Tutkijat testasivat tekoälyyn perustuvaa merijään ominaisuuksien havaitsemista ja tunnistamista. Tulosten perusteella aluksille pystyttiin luomaan ajantasaista tilannekuvaa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/turvallisuus-ja-ymparisto/alusten-kulkua-jaassa-ja-pimeassa-voidaan-helpottaa-satelliittipaikannuksella-ja-tekoalylla/
NATO osallistuu lähiavaruuden hyödyntämiseen ja esittää kaupallisille yrityksille kutsun antaakseen uutta pontta keskustelulle ja sitoutumiselle tällä kasvavalla alalla: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_221639.htm
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
Suomen väylien alusliikenteen kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarkastusprojekti on valmistunut. Projektissa väylien käyttäjien hiljainen tieto kerättiin ja sen seurauksena nykyisiin alueisiin esitetään pieniä muutoksia sekä 18 uuden alueen perustamista. Lausuntokierroksen jälkeen esitykset tulevat voimaan Traficomin VTS-liikennesääntömuutoksella tämän vuoden alkupuoliskolla. Käyttäjä löytää liikennesäännöt VTS:n Master’s Guide -julkaisuista: https://navigatormagazine.fi/uutiset/turvallisuus-ja-ymparisto/alusliikenteen-kohtaamis-ja-ohittamiskieltoalueiden-tarkastusprojekti-valmistui/
Fintrafficin uusi Master’s Guide -palvelu on avautunut. Palvelu on sijoitettu data-alustalle ja vähitellen siirrytään pois PDF-muotoisista tuotteista. Julkaisuvaiheessa palvelu sisältää alusliikenteen erityisohjeiden lisäksi 10 satamaa, joiden määrää kasvatetaan kattamaan kaikki Suomen satamat. Tällöin myös satamat voivat alustan kautta viestiä ajankohtaisista asioista merenkulkijoille. Palvelu tulee olemaan osa merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO:a vuonna 2025: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/uusi-fintraffic-masters-guide-palvelu-avautui-kayttajille/
Ei pelkästään luotsiportaat vaan myös luotsiovet kaipaavat modernisointia: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7152234982449586176/
Emäsalo sai uuden luotsiveneen. Vene on 3. luotsivene, jonka telakka toimittaa Finnpilotille: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7150082922480312321/
Muu logistiikka, koulutus:
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja EKAMI hankkivat Wärtsilältä Pohjois-Euroopan monipuolisimman merenkulun simulaattorikeskuksen. Simulaattorissa hyödynnetään tekoälyn ja lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia opetuksessa ja tutkimuksessa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tutkimus-ja-koulutus/xamk-hankkii-huippumodernin-merenkulun-simulaatioympariston-wartsilalta/
Video: Kiina on laukaisut ensimmäisen kaupallisen kantoraketin aluksen kannelta Keltaisellamerellä. Kantoraketti vei kolme kaupallista satellittia radalleen ilman ongelmia. Kiinalaisten käyttämä konsepti on samanlainen kuin neljän maan 90-luvulla yhteistyössä käyttämä Sea-Launch konsortio: https://www.maritime-executive.com/article/video-chinese-company-launches-massive-solid-fuel-rocket-from-sea
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
EU:n Parlamentti ja Neuvosto saavuttivat yhteisymmärryksen TEN-T -sääntöjen uudistamisessa. Euroopan satamajärjestö (ESPO) tukee vahvasti päätöstä sisällyttää energiasatamat TEN-T -verkkoon. Satamien asema TEN-T -verkossa arvioidaan nyt sekä kuljetettujen tonnien että energian pohjalta. ESPO valmistelee päivitystä vuoden 2018 satamainvestointiselvitykseen: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-ports-welcome-ten-t-agreement-ten-t-is-putting-energy-ports-on-the-map/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Suomen Merivoimien komentaja vaihtui 1.1.2024. Tehtävään määrättiin lippueamiraali Tuomas Tiilikainen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/nimitykset/muutoksia-kenraalikunnassa/
NATO:n pysyvä miinaryhmä 1:n komentajuus siirtyi Puolasta Saksaan 8. tammikuuta 2024. Komentajuus kestää puoli vuotta kerrallaan ja NATO-maat asettavat aluksiaan ryhmän käyttöön. Miinaryhmän tehtäviin kuuluu mm. osallistua merialueiden valvontaan itäisellä Atlantilla, Pohjanmerellä ja Itämerellä, suojata vedenalaista infrastruktuuria ja vähentää merestä löytyvien räjähteiden aiheuttamaa turvallisuusriskiä: https://mc.nato.int/media-centre/news/2024/poland-hands-over-command-of-nato-mine-countermeasures-group-1-to-germany
Kaksi miinanraivaajaa NATO:n pysyvästä miinaryhmä 2:sta työskenteli yhteistyössä Italian laivaston ja paikallisten viranomaisten kanssa valvoen Adrian meren pohjalla kulkevaa uutta kaasuputkea. Kaasuputki tulee Azerbaidjanista ja sen tuomaa kaasua käyttää n. 7 miljoonaa kotitaloutta. Valvontatoimenpide oli osa säännöllistä valvontaa, jota suoritetaan vedenalaisen infrastruktuurin turvaamiseksi: https://mc.nato.int/media-centre/news/2024/nato-ships-cooperate-with-italian-navy-to-monitor-critical-undersea-gas-pipelines-in-the-adriatic-sea
Huthit ovat laajentaneet hyökkäyksensä Adeninlahdelle: https://gcaptain.com/houthis-launch-new-missile-attack-on-ship-in-gulf-of-aden/
Punaisenmeren koalitio on antanut kaikelle merenkululle neuvon pysyä poissa kyseiseltä merialueelta, kunnes läpikulku on taas turvallista. Tiedote on julkaistu myös merivakuuttajien kotisivuilla. Bab El Mandeb on kansainvälinen salmi ja sen läpikulku on laillistettu kansainvälisin sopimuksin mutta aivan selvää ei ole, mitä se maksaa sotavaaravakuutusmaksuina ja saako sellaista edes: https://gcaptain.com/ships-warned-to-avoid-red-sea-after-airstrikes/
Merenkulku Punaisellamerellä väheni jyrkästi koalition annettua varoituksen uusista hyökkäyksistä: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-shipping-slumps-after-us-airstrikes-in-yemen-trigger-retaliation-fears/
Huthit jatkavat uhmakkaasti iskujaan USA:n ja UK:n iskuista huolimatta samalla, kun aluskaappaukset lisääntyvät Somaliassa ja Iranissa: https://splash247.com/houthis-defiant-despite-repeated-strikes-on-yemeni-bases/
Iraniin kaapatun aluksen miehistö on turvassa ja terveinä varustamolta saadun tiedon mukaan. Alus on ankkurissa Bandar Abbasin sataman edustalla: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/crew-hijacked-st-nikolas-are-safe-say-vessel-owners
Kun suurin mielenkiinto on tällä hetkellä Punaisenmeren kuljetuksissa esiintyvissä häiriöissä jää huomaamatta Libyan tilanne, jossa on mm. yksi öljykenttä suljettuna protestien johdosta. Tämä jatkaa sisällissodan aiheuttamia tuotantokatkoksia. Libyan raakaöljyn suurimpia ostajia on mm. Italia: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-is-another-source-of-disruption-under-way/
Pakotteet:
USA on määrännyt uusia pakotteita kahdelle yhtiölle, joiden toiminta avustaa huthikapinallisten rahoitusta. Edelliset pakotteet USA määräsi joulukuun lopulla: https://gcaptain.com/us-issues-fresh-sanctions-targeting-houthi-financial-network/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Vietnamin johtava telakka on asetettu konkurssimenettelyyn: https://splash247.com/vietnams-top-shipbuilder-faces-bankruptcy/
Satamatyöntekijän toimenpiteet sytyttivät ajoneuvon tuleen työntäessään sitä alukseen, laivan työntekijät yrittivät sammuttaa paloa, kaupungin palolaitos, jolla ei ollut kokemusta laivapalon sammuttamisesta menetti kaksi työntekijäänsä ja menehtyneiden omaiset aikovat vaatia korvauksia varustamolta ja kahdelta sataman lastausyhtiöltä. Aikamoinen tapaus, jossa paljon opittavaa: https://www.marineinsight.com/videos/cargo-ship-officer-breaks-down-over-deaths-of-2-firefighters-in-blaze-onboard-vessel/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Traficom ja Väylävirasto julkaisivat viime vuoden lopussa uuden ohjeensa merituulivoiman ja merenkulun yhteensovittamisesta. Ohjeessa huomioidaan Traficomin (valvova meriturvallisuusviranomainen), Väyläviraston (väylä- ja jäänmurtoviranomainen) ja Rajavartiolaitoksen (meriturvallisuus-, meripelastus- ja ympäristövahinkojen torjuntaviranomainen) tarpeet merituulivoiman rakentamisessa. Artikkeli sisältää linkin ohjeeseen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uusi-ohje-merituulivoiman-ja-merenkulun-yhteensovittamiseen/
Luokituslaitos DNV on julkaissut uuden kappaleen ohjeeseensa ”konttilaivojen vaihtoehtoiset polttoaineet” koskien ammoniakin ominaisuuksia, vaatimuksia ja vaikutuksia alussuunnittelulle. Uudet, yli 5´000 TEU:n uudisrakennukset on tilattu vaihtoehtoisilla polttoaineilla: https://www.hellenicshippingnews.com/new-ammonia-chapter-for-technical-and-operational-decision-support/
Lastin saastuminen aiemmasta lastista jääneiden jäämien vuoksi voi käydä varustamolle kalliiksi, vaikka aluksella on toimittu saatujen ohjeiden mukaisesti. Kaksi esimerkkitapausta ja muutama oppi, joita tapauksista saatiin: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-contamination-can-cost-you-dearly/
Historian havinaa:
Podcast: miten Australia hävisi sodan emuja vastaan: https://www.freightwaves.com/news/how-australia-lost-a-war-with-emus-2?oly_enc_id=4913H6551389A2X
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/