Mitä tarkoittaa termi?:
Liftboat: https://en.wikipedia.org/wiki/Liftboat
Mitä eroa on risteilijällä ja hävittäjällä: https://www.marineinsight.com/types-of-ships/cruisers-vs-destroyers/
Shipping Agency: https://en.wikipedia.org/wiki/Shipping_agency
Varustamot, merenkulkijat, alukset:
Ms Finncanopuksen miehistö sai linjakasteensa: https://www.sjofart.ax/nyheter/linjedop-for-alla-pa-finncanopus/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Punaisenmeren kriisin aiheuttamat uudelleen reititykset kätkevät konttiliikenteen kapasiteettiongelman. Afrikan kiertäminen luo illuusion nousseesta kapasiteettitarpeesta, vaikka sektoria vaivaa ylikapasiteetti. Koronan aikana syntynyt kysyntä vähensi romutusta eivätkä romutusluvut ole vieläkään nousussa verrattuna uudisrakennusmääriin: https://gcaptain.com/red-sea-reroutings-mask-container-shippings-capacity-problem/
Selvityksen mukaan maailman kontti-indeksi nousi 15 % tällä viikolla. Merkittävin nousu tapahtui Kiinasta Euroopan kohteisiin ja päinvastoin: https://shippingtelegraph.com/freight-news/the-world-container-index-increased-by-15-this-week-as-per-drewry/
Ensimmäinen kiinalaisille vientiautoille tarkoitettu autojenkuljetusalus lähti kohti Eurooppaa. Alus on rahdattu kiinalaiselle sähköautojen valmistajalle: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-car-company-byd-launches-first-car-carrier-for-european-exports
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Ukraina vie tällä hetkellä enemmän viljaa kuin se kykeni viemään YK:n välittämän kuljetussopimuksen aikaan. Ukraina vei Mustanmeren kautta viime joulukuussa n. 4,8 miljoonaa tonnia ruokatavaraa, kun se ennen sotaa vei n. 6 miljoonaa tonnia kuukaudessa. Romanian Constancan satama vei yli 50 % enemmän kuin viime vuonna, kasvusta suurin osa on Ukrainan viljaa: https://splash247.com/ukraines-exports-top-black-sea-grain-initiative-era/
Kanavat ja sisävedet:
Konttivarustamo Maersk on siirtynyt käyttämään rautatieyhteyttä Panaman kanavan sijaan. Satamina Panamassa toimivat Tyynenmeren puolella Balboa ja Atlantin puolella Manzanillo. Panaman kanavaviranomainen päästää läpi 24 alusta päivässä ja syväysrajoitukset ovat edelleen voimassa. Useat varustamot ovat siirtyneet käyttämään myös pidempiä merireittejä: https://splash247.com/maersk-opts-for-rail-solution-to-combat-panama-drought/
Terneuzeniin uusi sulku vuoden loppuun mennessä. Sulku mahdollistaa sataman laajentamisen: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/dutch-north-sea-port-prepares-to-open-major-expansion/1490079.article
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Ruotsilla vaikein jäätalvi pitkiin aikoihin. Jäiden odotetaan ulottuvan etelässä Kalmariin ja Göteborgiin saakka. Tarvittaessa resursseja vahvistetaan Viking-luokan huoltoaluksilla, joiden kanssa on pitkäaikainen sopimus jäänmurrosta: https://shippingtelegraph.com/port-news/sweden-has-the-most-difficult-ice-situation-in-many-years/
Jäätilanne 12.1.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat ja terminaalit:
Huolimatta tuloksen ja tunnuslukujen heikkenemisestä joka sektorilla Antwerpen-Brüggen Satama ilmoittaa markkinaosuutensa Länsi-Euroopan EU-satamissa kasvaneen. Heikko taloustilanne ja tavarakysyntä koko maailmassa, geopoliittisista häiriöistä johtuvat toimitusketjun ongelmat sekä niiden vaikutukset Euroopan inflaatiokehitykseen aiheuttivat tunnuslukujen heikkenemisen: https://www.seatrade-maritime.com/ports/port-antwerp-bruges-increases-market-share-crisis-hit-2023
DP Worldin Australian satamissa on meneillään pitkäaikainen palkkariita, joka vaikuttaa Australian tavaroiden toimitusketjuihin: https://splash247.com/australian-supply-chains-at-breaking-point-over-escalating-dockworker-pay-dispute/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Podcast: laivanrakennuksen vuosi 2024, uudisrakennustilausten odotetaan hidastuvan. Konttialusmarkkinat ovat kyllästyneet eikä säiliöalus- eikä irtolastialusmarkkinat pidä kiirettä tilauksilla. Uudet tilaukset menevät joka tapauksessa vuoden 2027 jälkeiseen aikaan. Kiina jatkaa tänä vuonna edelleen johtavana telakkatuotantomaana, Korea toisena ja Japani kolmantena: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/shipbuilding-outlook-2024-newbuild-orders-expected-slow
Metanolikäytöisten koneistojen tilaukset (138 alusta) ohittivat ensi kertaa LNG-käyttöisten tilaukset (130 alusta) viime vuonna. LNG-uudisrakennustilaukset putosivat vuodesta 2022 (222 alusta). Viime vuonna LNG-alusten kokonaismäärä ylitti 1´000 aluksen rajan. Uudisrakennuksina mitaten LNG on edelleen ykkönen, koska suurin osa metanolikäyttöisistä koneista on jälkiasennuksia. Metanolikäyttövaihtoehtoisia tilauksia on tällä hetkellä 200 alusta. Kaikkiaan vaihtoehtoisten polttoaineiden alustilaukset lisääntyivät vuonna 2023 8 %:a: https://splash247.com/orders-for-methanol-engines-outpace-lng-for-the-first-time/
Maailman suurin konttialus, 24´188 TEU, lähtee koeajomatkalle: https://www.marineinsight.com/videos/worlds-largest-container-ship-oocl-valencia-sets-sail-on-trial-voyage/
Turkin laivanrakennusteollisuus kukoistaa huolimatta lähialueen kriiseistä. Varsinkin hinaajatuotanto on maailman huippua: https://www.maritime-executive.com/magazine/steady-hands
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Usalaisyhtiö ja norjalainen teollisuuspuisto Mo i Ranassa ovat solmineet yhteisymmärryspöytäkirjan kehittääkseen Norjan ensimmäistä synteettisen polttoaineen laitosta: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/infinium-plans-to-develop-commercial-efuels-project-in-northern-norway/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
AIS viestinviejänä huthikapinallisille? ”Ei yhteyksiä Israeliin” ja ”olemme kiinalaisia” -viestit tuntuvat toimivan: https://gcaptain.com/will-ships-link-with-china-to-avoid-houthis/
Muu logistiikka, koulutus:
Saksassa 3-päiväiset lakot aiheuttavat vakavia viivästyksiä ja kaaosta kotimaan kuljetuksille ja satamille. Lakossa ovat junankuljettajat ja julkinen liikenne, jotka liittyivät maanviljelijöiden protesteihin tukien leikkauksista: https://shippingtelegraph.com/container-news/maersk-warns-of-delays-after-strike-action-in-germany/
Italialainen logistiikkayritys kiinalaisvarustamon haaviin: https://www.seatrade-maritime.com/logistics/cosco-shipping-acquires-italian-logistics-player-trasgo
Punaisenmeren kriisin vuoksi Teslan tehtaat Saksassa joutuvat keskeyttämään tuotantonsa materiaalipulan tähden: https://www.maritime-executive.com/article/red-sea-disruption-forces-tesla-to-suspend-production-in-germany
Maailmankauppa ja -politiikka:
Vuoden alussa puhutaan paljon kiinalaisesta uudesta vuodesta. Mitä se tarkoittaa ja miten se vaikuttaa maailmankauppaan ja merenkulkuun: https://www.marineinsight.com/shipping-news/global-retailers-rush-to-stock-goods-ahead-of-chinas-lunar-new-year/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Onnettomuustutkintakeskus sijoitetaan oikeusministeriön hallinnonalalla uuteen oikeushallinnon erityisviranomaisille perustettavaan virastoon, joka aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa. Kaikkiaan virastoon sijoitetaan 11 itsenäistä viranomaista ja näille hallintopalvelut. Erityisviranomaisten itsenäisyys ja riippumattomuus sekä nykyiset toimipaikat säilyvät: https://valtioneuvosto.fi/-/1410853/oikeushallinnon-erityisviranomaiset-virasto-aloittaa-toimintansa-vuonna-2025
Merenkulun selvitysmies on jättänyt Ruotsin hallitukselle yhdeksän konkreettista ehdotusta parantamaan Ruotsin merenkulun kilpailukykyä: https://www.sjofartstidningen.se/har-levererat-konkreta-forslag/
Venäjän energiabudjetin tulos putosi 23 % viime vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-and-gas-budget-revenue-down-24-in-2023/
Kiinan kiinteistörahastomarkkinat ovat laskeneet 28 % viime vuonna, pudoten edelleen tänä vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/china-reits-plumb-record-lows-as-economic-gloom-lingers/
USA:n budjettialijäämä kohosi joulukuussa 129 miljardilla $:a: https://www.hellenicshippingnews.com/us-budget-deficit-for-december-up-52-to-129-billion/
Mutta UK:n budjettinäkymät ovat valoisammat: https://www.hellenicshippingnews.com/why-the-uk-economic-outlook-is-looking-brighter/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Mustanmeren NATO-maat, Bulgaria, Romania ja Turkki, aloittavat alueen merimiinojen raivauksen. Maiden välinen sopimus allekirjoitettiin torstaina 11.1.2024: https://www.maritime-executive.com/article/turkey-bulgaria-and-romania-announce-joint-effort-to-clear-black-sea-mines
UK:n tiedotteen mukaan useita henkilöitä on noussut luvattomasti säiliöalukseen Omaninlahdella. Alus on mt St Nikolas, joka oli toisella nimellä pidätettynä vuosi sitten USA:ssa laittoman iranilaisen öljyn kuljettamisesta. Tapaus sattui Omanin ja Iranin välisellä vesialueella aivan Hormuzin salmen edustalla: https://gcaptain.com/iran-seizes-oil-tanker-previously-seized-by-us/
Kaapattu alus on matkalla Iraniin: https://splash247.com/seized-suezmax-heads-to-iran/
Aluksilla tapahtuneet varkaudet lisääntyivät Kaakkois-Aasiassa 19 %:lla vuonna 2023. Sadasta tapauksesta 1 oli aseellinen ryöstöyritys: https://www.marineinsight.com/shipping-news/southeast-asia-reports-19-rise-in-ship-robberies-in-2023/
Keskiviikkoinen huthikapinallisten suurin hyökkäys tähän mennessä sai aikaan useita huomioita tällaisesta merisodankäynnistä. Sota-aluksen ja rahtilaivojen välinen kommunikointi tapahtui avoimilla kanavilla, joita huthit voivat seurata yhtä hyvin. Mitä aseita ja mitä taktiikkaa hävittäjät käyttivät tuhotessaan dronet ja ohjukset, mikä on tehokkainta torjuntaan? Vaikka varustamot saavat luottamuksellista tietoa, sen jakaminen eteenpäin on kiellettyä. Miten koalitio pysyy kasassa ja kuka sitä johtaa: https://gcaptain.com/greyhound-day-naval-combat-red-sea/
Kun uhkaa, sen joutuu usein myös lunastamaan. Sekä USA että UK hyökkäsivät viime yönä huthikapinallisten maa-asemia vastaan lentokonein ja ohjuksin. kohteina olivat komentokeskukset, tutka-asemat, varastot ja laukaisualustat: https://splash247.com/us-and-uk-conduct-airstrikes-against-the-houthis/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
USA:n rannikkovartiosto on takavarikoinut 32,2 miljoonan $:n edestä kokaiinia kahdessa eri iskussa: https://shippingtelegraph.com/port-news/over-a-ton-of-cocaine-worth-32-2m-seized-by-u-s-coast-guard/
Järjestöt:
Puolan varustamoliitto liittyy Euroopan yhteisön varustamoiden liittoon (ECSA): https://splash247.com/poland-welcomed-into-the-european-community-shipowners-associations/
Nigerian laivanpäällikköliitto vaatii ministeriötä pysäyttämään jatkuvat tulomenetykset, n. 100 miljardia $:a, joita syntyy maan sallimasta laivameklaritoiminnasta: https://www.hellenicshippingnews.com/nigeria-losing-over-100bln-annually-to-shipping-agency-transactions-namm/
Onnettomuudet:
Video: lautta selvisi siirtomatkasta, vaikka aallot löivät sisään avonaisesta keulasta autokannelle. Lautta ei ole suunniteltu avovesille tai alueelle, jonne aallokko pääsee. Kyseisenlaisia siirtoja tehdään reittimuutosten vuoksi ajoittain mutta vain sään salliessa, nyt ennuste lupasi parempaa: https://www.maritime-executive.com/article/video-heavy-waves-wash-aboard-car-ferry-in-strait-of-juan-de-fuca
Rigi kaatui myrskyluokan tuulten ja odotettua korkeampien aaltojen seurauksena Meksikon lahdella. Onnettomuudesta seurasi n. 7 miljoonan $:n vahingot muttei henkilö- eikä saastumisvahinkoja. Kansallisen liikenneonnettomuustutkintalautakunnan lausunnon mukaan päällikkö toimi varovaisuutta noudattaen saattamatta miehistöä vaaraan jättäessään rigin yrittämättä siirtää sitä tai jäämättä alukseen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/high-winds-strong-waves-lists-elevated-liftboat-causing-6-9-million-damage/
Ympäristö:
Mitkä ovat merenkulun vuoden 2024 ympäristötavoitteet? YK:n ympäristökokous Dubaissa linjasi fossiilisten polttoaineiden ajan lopun olevan edessä. Merenkulku kuljettaa kolmanneksen kuljetussuoritteesta fossiilisina tavaroina ja käyttää edelleen lähes yksinomaan fossiilisia polttoaineita energialähteenään. Päästäkseen vuoden 2030 tavoitteisiin merenkulun tulee parantaa olemassa olevan tonnistonsa operatiivisia toimia ja tehokkuutta: https://splash247.com/shippings-environmental-priorities-this-year/
Historian havinaa:
Toisen maailmansodan sankarin, aliupseeri French´n, mukaan nimitetään US Navyn hävittäjä. French palveli hävittäjällä Tyynenmeren näyttämöllä. Hän pelasti tulituksessa uponneen aluksensa miehistöä turvaan hinaamalla heidän pelastuslauttaansa uimalla useita tunteja yhteen menoon. Kaikki lautalla olleet pelastuivat. French kuoli vuonna 1956, hän sai postuumisti USA:n merijalkaväen mitalin vuonna 2022 ja nimikkohävittäjän sen valmistuessa, rakentaminen aloitetaan vuonna 2026. French oli tummaihoinen: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-names-destroyer-after-wwii-hero-charles-j-french
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/