10.1.2024 pääaiheita: talvimerenkulku on kiihkeimmillään – jm Sisu töihin tänään, Punaisenmeren kriisi ja kiinalainen uusi vuosi muuttavat alusten reittejä ja nostavat kuljetuskustannuksia, Ruotsissa merenkulun merkitystä kansakunnan turvallisuudelle korostetaan, mihin varustamojen ja oppilaitosten tulisi kiinnittää huomiota, jotta merenkulkijat pysyvät merenkulun parissa, uudisrakennuksia on tulossa kiihtyvään tahtiin käyttöön ja vanhoja tulisi romuttaa, jotta hiilineutraaliustavoitteet täyttyvät.

Mitä tarkoittaa termi?:

Saturation diving: https://gcaptain.com/1000-feet-below-the-surface-the-extraordinary-world-of-saturation-diving/

Merenkulku yleinen:

Punaisenmeren kriisi vaikuttaa konttiliikenteeseen mutta säiliö- ja irtolastialusliikenne käyttää lähes häiriöttä Suezin kanavaa. Häiriöt nostavat rahtitasoa mutta kriisin liiallinen laajeneminen ei ole hyväksi. Pahin näkymä on, että kriisi laajenee alueelliseksi ulottuen Hormuzin salmeen: https://www.freightwaves.com/news/as-red-sea-risk-spooks-container-shipping-tankers-remain-unfazed

Punaisenmeren kriisi on nostanut merenkulun kustannuksia lähes 250 %:a lyhyellä aikaa: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-costs-rise-by-up-to-250-due-to-red-sea-attacks/

Miten yritykset ovat vastanneet Punaisenmeren kriisin aiheuttamiin häiriöihin: https://www.hellenicshippingnews.com/how-companies-are-responding-to-attacks-on-ships-in-the-red-sea-2/

Sälénin turvallisuuskokouksessa Ruotsin varustamoyhdistyksen varatoimitusjohtaja piti puheen merenkulun merkityksestä kansakunnalle ja sen painoarvon parantamisesta. Hänen mukaansa hyvä valmius edellyttää yksinkertaisesti hyvää kilpailukykyä: https://www.sjofartstidningen.se/sjofart-diskuterades-pa-folk-och-forsvar/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Tanskalainen Maersk Tankers hankki usalaisen säiliöalusyhtiön, jolla on käytössään 83 säiliöalusta, jonka jälkeen varustamo operoi n. 240 alusta: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/maersk-tankers-adds-83-vessels-penfield-acquisition

Miehitysyhtiöiden ”nälkäpeli”. Miksi miehitys ei toimi niin kuin varaosakauppa: https://splash247.com/the-crewing-hunger-games/

Wasaline parantaa tulostaan Merenkurkussa. Matkustajamäärät kasvoivat 4,4 %, tavaravienti on pysynyt samana mutta tuonti on vähentynyt: https://www.sjofart.ax/nyheter/no-name-5/

Varustamojen ja koulutuslaitosten tulisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, että oikeanlaiset ihmiset hakeutuisivat merenkulkuun ja pysyisivät merellä. On useita tekijöitä, joiden pitää olla kunnossa, jotta henkilö jatkaa meriuraansa. Miehistönvaihtoja peruuntuu myös monimutkaisten viisumikäytäntöjen vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/greater-focus-should-be-placed-on-recruitment-of-seafarers-and-ensuring-quality-crews-are-going-onboard-says-crew-change-specialist-boers-crew-services/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Konttivarustamot ilmoittavat uusista rahtihinnoista, kun Punaisenmeren kriisi on kestänyt 25 päivää: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7150356171973898240/

Eurooppalaiset laivaajat pelkäävät konttipulaa varustamoiden haaliessa tyhjiä kontteja Aasiaan: https://theloadstar.com/shippers-spooked-by-fear-of-box-shortages-amid-carrier-opportunism/

Seuraavat 4 – 5 viikkoa ennen kiinalaista uutta vuotta (10.2.) ovat kriittisiä Punaisenmeren kriisissä laivaajille. Kaikki samat ongelmat ovat pöydällä kuin korona-aikanakin, johon tulee lisäksi Afrikan kiertämisestä aiheutuva n. 1 – 2 viikon lisäaika: https://shippingtelegraph.com/markets/drewry-for-red-sea-the-next-5-weeks-will-be-critical-for-shippers/

Energia ja raaka-aineet:

Venäläisen raakaöljyn Urals-laadun hinta oli viime vuonna n. 63 $:a barrelilta. Vuoden vaihteen jälkeen Uralsin FOB-hinta on pudonnut alle 60 $:n. Tämä mahdollistaa länsimaisten ostajien öljynhankinnan Venäjältä. Venäjä on myynyt öljyään perinteisesti alle Brent-viitehinnan ja alennus on lisääntynyt läntisten pakotteiden tultua voimaan. Venäjän öljyministerin mukaan lähes kaikki öljy menee Kiinaan ja Intiaan, Euroopan osuus on pudonnut 1/10-osaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-oil-price-falls-to-62-99-bbl-in-2023-near-the-price-cap/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Kiinan ensimmäisen kotimaassa rakennetun loistoristeilijän neitsytmatka on suoritettu onnistuneesti. Alus kävi Etelä-Koreassa ja Japanissa. Alus on suunniteltu Kiinan markkinoille: https://www.marineinsight.com/videos/chinese-cruise-ship-adora-magic-city-successfully-completes-7-day-maiden-voyage/

Kanavat ja sisävedet:

Rein on taas avoinna merenkululle tulvien rauhoituttua: https://www.hellenicshippingnews.com/river-rhine-in-germany-reopens-to-shipping-after-high-water-recedes/

Virallisten tietojen mukaan Suezin kanavan läpi kulkenut liikenne väheni 28 %:a viime vuoden lopussa 10 päivän aikana. Viimeisimpien tietojen mukaan häiriöt Punaisellamerellä ovat pahentuneet. Liikenne Hyväntoivonniemellä on lisääntynyt 67 %:a: https://www.marineinsight.com/shipping-news/suez-canal-reports-28-decline-in-shipping-volume-amid-rising-disruptions/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Video: jm Polaris leikkaa aluksen irti jäistä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7150449057348345858/

Jm Sisu lähtee tänään 6. jäänmurtajana avustustehtäviin. Katajanokana murtajat ovat nyt kaikki töissä mutta Kotkassa on vielä kaksi monitoimimurtajaa odottamassa työtehtäviä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7150769296636268545/

Jäätilanne ja avustusrajoitukset 10.1.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

Mussalon konttiterminaaliin uusi terminaalipäällikkö: https://www.linkedin.com/pulse/fabrizio-ferrara-nimitetty-kotkan-konttiterminaalimme-terminaalip%2525C3%2525A4%2525C3%2525A4llik%2525C3%2525B6ksi-ecydf%3FtrackingId=ZqY883GVRi1p45chn5JatQ%253D%253D/

Etelä-Afrikka, jonka satamien tuottavuus on maailman heikointa, etsii ulkopuolista apua parannuskeinoksi huonoon tilanteeseensa: https://splash247.com/south-africa-seeks-emergency-external-help-to-remedy-dire-situation-across-the-nations-ports/

Tutkimuslaitos varoittaa, että Punaisenmeren kriisi saattaa aiheuttaa satamien ruuhkautumisen johtuen epävarmoista konttialusten aikatauluista ja laitepulasta siirrettäessä tyhjiä kontteja. Kiinalaisen uuden vuoden odotetaan edelleen lisäävän ruuhkia. Aasia – Eurooppa -reitillä rahdit ovat ennätyskorkealla pl. korona-aika: https://gcaptain.com/red-sea-crisis-prompts-concern-of-port-congestion-and-rising-shipping-rates/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Useita, n. 50, uusia alustilauksia on tullut telakoille alkuvuodesta. Kolme selvää suuntausta voi havaita: 1) Kiina on tilannut suurimman osan, 2) toimitusajat ovat täynnä vuoteen 2027 saakka, osin pidempäänkin ja 3) hiilineutraalius on mukana suurimmassa osassa tilauksia: https://www.hellenicshippingnews.com/more-newbuilding-orders-pouring-into-shipyards/

Tanskalaisten varustamoiden tilaamista aluksista yli 52 %:a ovat vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia. Tanskalaisilla on 67 alusta tilauksessa, joista 35 on vihreillä polttoaineilla: https://shippingtelegraph.com/environment-news/danish-fleet-over-52-of-new-ship-orders-to-sail-on-green-fuels/

Ruotsalainen Stena RoRo on tilannut 13. RoPax-luokan E-Flexer aluksen Kiinasta. Alus tulee Korsikan liikenteeseen. Se kykenee käyttämään polttoaineena LNG:tä, perinteistä meridieseliä tai biodieseliä. Luokituksessa siihen tulee myös merkintä ”akkukäyttöinen”, koska alukseen suunnitellaan tulevaisuudessa myös akunkäyttömahdollisuus käyttövoimana: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/stena-roro-orders-another-newbuild-e-flexer-ropax/

Viime vuonna maailmaan tuli 350 uutta konttialusta kokonaiskapasiteetiltaan 2,2 miljoonaa TEU:ta. Tälle vuodelle on suunniteltu toimitettavaksi 478 konttialusta kapasiteetiltaan 3,1 miljoonaa TEU:ta, joka on 41 % enemmän kuin viime vuonna. Punaisenmeren kriisi aiheuttaa myös rahtihinnoissa piikin, joka vastaa lähes korona-ajan hintoja. BIMCO:n asiantuntijat odottavat myös romutuksen lisääntyvän: https://splash247.com/more-than-one-boxship-newbuild-delivering-every-day-this-year/

Ruotsalaisvarustamo tilaa 4 uutta alusta Hollannista. Varustamolla on kaikkiaan 15 alusta tilauksessa toimitettavaksi vuosina 2024 – 27: https://www.sjofartstidningen.se/thun-bestaller-fyra-till/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Vaihtoehtoisten vihreiden polttoaineiden yleistyessä aluksissa joko uudisrakennuksissa tai jälkiasennuksina kasvaa näiden polttoaineiden kysyntä merkittävästi ja toimittajien tulee kyetä vastaamaan sekä saatavuuteen että määriin. Kysytyimmät ovat metanoli ja LNG, sitten jonkun verran ammoniakkia ja vetyä. Keskeistä on pitää kuitenkin mielessä tavoite, vähentää päästöjä: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-decarbonization-efforts-propelled-as-orders-for-alternative-fueled-vessels-grow/

Kumppanuus on avain hiilineutraaliuteen merenkulussa. Kolme tapaa 1) nollapäästöisten polttoaineiden käyttöönotto, 2) tutkimus, joka pitää nollapäästöratkaisut ja infrastruktuurin oikealla tiellä ja 3) kysyntä ja yhteistoiminta hankinnoissa: https://www.hellenicshippingnews.com/3-ways-unique-partnerships-are-decarbonizing-shipping/

Tänään julkaistun tutkimuksen mukaan vihreästi tuotetun ammoniakin saatavuus 10 alueellisessa tankkauspisteessä voisi riittää merenkulun hiilineutraalin polttoainetarpeen kysynnän tyydyttämiseen yli 60 %:sti. Ammoniakin tuotantokustannukset vastaavat erittäin matalarikkisen dieselin tuotantokustannuksia. Vuoteen 2050 mennessä tarvitaan n. 2 biljoonaa $:a, lähinnä jakeluinfrastruktuuriin, vihreän ammoniakin toimitusketjuun. Tutkimus esittää myös 5 keskeistä tuotantoaluetta, jotka palvelisivat alueellista kysyntää: https://www.hellenicshippingnews.com/green-ammonia-could-decarbonize-60-of-global-shipping-when-offered-at-just-10-regional-fuel-ports/

Kolumni: vaihtoehtoisten polttoaineiden valinnassa tosiasiat ovat tärkeitä. Vaikka ne olisivatkin epämukavia tai epämiellyttäviä: https://www.maritime-executive.com/editorials/alternative-fuels-what-makes-sense-today

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Israelilainen konttivarustamo ilmoittaa sijoittavansa kuivatavarakontteihin jäljityslaitteet lisätäkseen niiden älyominaisuuksia. Laitteiden hintojen alentuessa yhä useampi konttivarustamo on ilmoittanut ottavansa niitä käyttöön: https://splash247.com/zim-rolls-out-container-tracking-devices/

Muu logistiikka, koulutus:

Tohtorinväitöstilaisuus 11.1.2024 Aalto Yliopistolla: kohti parantuvaa turvallisuutta autonomisen merenkulun aikakaudella: https://www.merikotka.fi/en/thesis-meriam-chaal/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Maailmankauppa hakeutuu uusiin uomiin taloudellisissa ja geopoliittisissa paineissa ja häiriöissä. Tutut reitit muuttuvat uusiin ja alueelliset kauppatiet näyttelevät entistä suurempaa osaa maailmankaupassa: https://www.hellenicshippingnews.com/world-trade-map-being-redrawn-as-global-growth-slows-and-regional-links-deepen/

Sanokaamme hyvästit maailmanlaajuiselle kuljetushihnalle, merenkululle, joka on muodostanut rungon tavaroiden ja ihmisten liikkuvuudelle. Olemme liian tottuneita rauhanomaisiin oloihin ja järjestelmä on viritetty äärimmilleen: https://www.freightwaves.com/news/we-got-too-accustomed-to-peaceful-seas  

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Euroopan Unionin uudet tullimääräykset tulevat voimaan kesäkuussa 2024 meri-, rata- ja tiekuljetuksissa. Kyseessä on uuden järjestelmän 3. vaihe, joka ilmakuljetuksissa on jo voimassa ja koskee turvallisuus- ja turvatietoja kaikissa liikennemuodoissa. Määräykset koskevat sekä EU:hun tulevia että EU:n kautta kulkevia kuljetuksia sekä posti- ja erikoiskuljetuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/safety-and-security-changes-in-the-transportation-of-goods-by-sea-road-and-rail-to-the-eu/

EU:ssa on menossa esitys, jonka mukaan jäsenvaltiot voisivat rajoittaa Venäjän ja Valkovenäjän pääsyä Euroopan kaasuverkkoon. Päätös voisi muuttaa LNG:n maailmanlaajuisia jakelureittejä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-contemplating-regulation-to-shut-out-russian-gas-overview-of-proposed-changes-and-roadmap-for-readiness/

Yhdistyneet Arabiemiraatit on asettanut porttikiellon Kamerunin lipun alla purjehtivien alusten käynneille satamissaan ellei niitä ole luokitettu kansainvälisen luokituslaitosliiton jäsenten tai Emiraattien luokituslaitoksissa. Kamerun on lippuvaltiona kasvanut samaan tahtiin shadow fleetin kanssa aiheuttaen harmia satamavaltioille ja merenkulun turvallisuudelle. Kyse ei liene kuitenkaan pakotteista vaan alusten kunnosta: https://splash247.com/uae-cracks-down-on-cameroon-flag/

Panama on säilyttänyt johtavan lippuvaltion roolinsa. Sen lipun alla purjehtii 16 % maailman kauppalaivastosta. Aluksista 56,7 % on alle 15 vuotta vanhoja, joiden keski-ikä on 4 vuotta. Panaman merenkulkuviranonmainen jatkaa rekisterinsä uudistamista: https://www.hellenicshippingnews.com/the-panamanian-flag-is-flying-on-16-of-the-worlds-ships-fleet/

Venäjä avaa öljynvientitietojaan OPEC+:n vaatimuksesta paremman läpinäkyvyyden saavuttamiseksi. Venäjä toteuttaa OPEC:n rajoituksia vientirajoituksina, ei tuotantorajoituksina. Venäjän polttoaineviennin seuranta oli ongelmallista jo ennen kuin ne julistettiin valtionsalaisuuksiksi. Venäjän arvioitu vienti on n. 6 – 7 miljoonaa barrelia päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-pledges-more-oil-data-to-ship-trackers-to-soothe-sources/

Venäjä poistaa hiilenviennin valuutanvaihtoon liittyvän veron parantaakseen vientiyritysten tulosta: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-lifts-exchange-rate-linked-duty-on-most-coal-exports/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Huthikapinallisten ja USA:n välinen kiista syvenee. Huthit ovat suunnanneet vihollisuudet ensi kertaa suoraan USA:ta vastaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/houthis-declare-new-battle-with-american-enemy-following-attack-on-us-warship/

Lisää sotavoimaa Punaisellemerelle. Tanska, Pakistan, Sri Lanka ja Iran lähettävät sota-aluksiaan alueelle. Merenkulun vapaus on vaakalaudalla mutta niin on myös Gazan sodan laajeneminen: https://splash247.com/naval-assets-including-from-iran-build-up-in-the-red-sea/

Myös huthit ovat laittaneet lisää tulivoimaa toimiinsa. Ankarin hyökkäys tähän mennessä tapahtui eilen illalla mutta saatiin torjuttua: https://gcaptain.com/complex-attack-reported-in-the-red-sea/

Saksan teollisuus vaatii maan hallitusta liittämään Saksan laivasto Punaisenmeren koalitioon: https://gcaptain.com/german-industry-naval-support-red-sea/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Tanskalainen ShippingWatch-yhtiö on raportoinut huhuista, joiden mukaan joku / jotkut varustamot olisivat neuvotelleet huthikapinallisten kanssa, jotta niiden alukset pääsisivät ongelmitta läpi Punaisenmeren Suezin kanavaan: https://gcaptain.com/houthi-bribe-allegations-rock-shipping-market/

Vuoden ensimmäinen huumetakavarikko Omaninlahdella, jonka teki kansainvälinen viranomaisten yhteistyöryhmä. Ranskan johtaman iskuryhmän saalis oli 11 miljoonan $:n arvoinen useista eri huumeista koostuva salakuljetusyritys. Vuodesta 2021 toiminut yhteistyöryhmä on takavarikoinut jo yli 1 miljardin $:n edestä huumeita Lähi-Idässä: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/first-drug-ship-interdiction-of-the-year-11m-worth-for-french-led-ctf/

Merenkulun huippulakiyhtiö myöntää epäonnistuneensa Britannian rahanpesun kieltävien määräysten noudattamisessa ja maksaa siitä huomattavat sakot. Yhtiö käynnisti itse tutkimusprosessin ilmoittamalla asiasta valvovalle viranomaiselle vuonna 2019 ja pidätti vanhemman asiantuntijansa tehtävistään. Asiantuntija ja 4 hänen kollegaansa erosivat ja perustivat oman yrityksen, joka on myös tutkinnan alla:  https://www.maritime-executive.com/article/top-shipping-law-firm-admits-to-anti-money-laundering-breaches

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Onko merivakuuttajien sotavaaravakuutusten riskit jaettu jälleenvakuuttajille: https://www.hellenicshippingnews.com/writing-war-risks-without-a-safety-net/

Nostovirheet aiheuttavat suuria kustannuksia, vaikka kansainvälisesti löytyy useita määräyksiä ja oppaita turvalliseen nostotekniikkaan: https://www.hellenicshippingnews.com/lifting-errors-cause-high-costs/

Onnettomuudet:

Onnettomuus sattuu yleensä odottamatta. Siksi on tärkeää pitää ja osallistua harjoituksiin: https://www.marineinsight.com/marine-safety/emergency-response-drills-on-passenger-ships-explained/

Konemestari sai surmansa tuotesäiliöaluksen kattilan räjähtäessä: https://www.maritime-executive.com/article/boiler-explosion-kills-engineer-on-product-tanker-off-italy

Romutus:

Vanhojen alusten romutuksen tulisi lisääntyä merkittävästi, jotta hiilineutraaliustavoitteet toteutuisivat: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-needs-to-pick-up-for-shipping-to-lower-emissions/

Ympäristö:

Konttilaivasta meni 6 konttia mereen ja nyt Galician rantaan Espanjaan ajautuu muovihelmiä. Konteissa ei ollut vaarallisia aineita mutta muuta tietoa varustamo ei lastista ole antanut. Vastaavia tapauksia on käynyt Ranskassa ja Sri Lankassa: https://www.maritime-executive.com/article/container-lost-off-maersk-ship-releases-plastic-balls-on-spain-s-beaches

Historian havinaa:

Nuestra Señora de Atocha oli aarrelaiva, joka kuljetti uuden maailman aarteita Espanjaan. Kaljuuna kuului Espanjan laivastolle ja toimi saattueen takavartiolaivana varmistaen, ettei muiden alusten kimppuun hyökätty takaapäin. Alus upposi 6.9.1622 hirmumyrskyssä 7 muun aluksen kanssa Dry Tortugas -saarten ja Key Westin väliselle riutalle saattueen 20 muun aluksen pelastuessa: https://www.marineinsight.com/maritime-history/atocha-shipwreck-facts/

Los Angelesin edustan merialueelta on yllättäen löytynyt II maailmansodan aikainen aseiden upotuspaikka: https://www.marineinsight.com/shipping-news/large-dumping-ground-of-wwii-era-weapons-found-off-los-angeles-coast/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/