Sjöfarts nyheter
Föreningens sekreterare Matti Aaltonen följer med sjöfarts nyheter mycket aktivt, och han delar ut dem till föreningens medlemmar. Styrelsen beslöt 10.05.2023 att nyheterna sättes på föreningens hemsidor, och det har börjat nu. Från nyheterna sättes ändast länkarna från vilka man kommer till de verkliga nyheterna. Så här så att vi inte bryter lagen, och så här kan det göras för nyheterna är officiella. Det här är ett experiment och det fortsätter, om det finns intresse. På höstens första medlemstillställning göres beslut om saken. Till föreningens styrelse kan man skicka feedback om saken. Föreningens e-mail adress hallitus@shipmasters.fi
Styrelsen
Merenkulku uutisia
Yhdistyksen sihteeri Matti Aaltonen seuraa merenkulku uutisia hyvin aktiivisesti, ja hän jakaa ne yhdistyksen jäsenille. Hallitus päätti 10.05.2023 että uutiset laitetaan yhdistyksen sivuille, ja se on nyt alkanut. Uutisista laitetaan ainoastaan linkit mistä pääsee sitten varsinaisiin uutisiin. Näin sen takia että emme riko lakia, ja näin se voidaan tehdä koska uutiset ovat julkisia. Tämä on kokeilu ja se jatkuu, jos löytyy kiinnostusta.Syksyn ensimmäisessä jäsentilaisuudessa tehdään päätös asiasta. Yhdistyksen hallitukselle voi lähettää palautetta asiasta. Hallituksen sähköposti hallitus@shipmasters.fi
Hallitus
Merenkulku:
Merenkulun on löydettävä uusia termejä kuvaamaan niitä aluksia, jotka ovat valinneet tiensä merenkulun sivupoluilta aiheuttaen turvallisuuden vaarantumisen. Arviolta yli tuhat tankkeria on operoinut niillä markkinoilla mutta vauhti hiipunee?: https://splash247.com/signs-growth-of-the-1000-strong-opaque-fleet-is-slowing/
Onko valtamerien merenkulun osakemarkkinoiden alamäki merkki isommasta ongelmasta maailmantaloudessa vai lyhyestä markkinahäiriöstä?: https://www.freightwaves.com/news/shipping-stock-sell-off-battered-shares-down-double-digits-since-march?j=407395&sfmc_sub=126070898&l=256_HTML&u=5844228&mid=514011755&jb=19009&utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=FW_Daily_5_10_23&utm_term=Shipping+stock+sell-off%3a+Shares+down+double+digits+since+March&utm_id=407395&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE
Kiinan ulkomaankaupan tuonnin syöksy ja viennin hidastuminen ovat vakava huolenaihe maailmankaupalle: https://gcaptain.com/china-imports-plunge-export-growth-slows-as-recovery-wanes/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-80c1fd38d5-170506834&mc_cid=80c1fd38d5&mc_eid=297460951e
Alukset ja merenkulkijat:
Luotsi putosi leidareilta ja kuoli, poliisi tutkii: https://www.maritime-executive.com/article/marine-pilot-dies-in-pilot-ladder-accident-while-boarding-cruise-ship
Ensimmäiset uusiorahtimatkat vanhalla purjerahtialuksella tehty: https://splash247.com/dutch-sailing-cargo-company-makes-debut-voyage/
Stenalta kaksi uutta roro-alusta Irlannin meren liikenteeseen. Metanoli ja akut voimanlähteinä: https://www.maritime-executive.com/article/stena-to-build-hybrid-methanol-ferries-to-expand-irish-service
Ovatko vanhat pierut aina oikeassa? Mikä tappaa muutoksen?: https://splash247.com/dont-feed-the-trolls/
Venäjä rakentaa sarjan uusia jokilaivoja Iranin liikenteeseen: https://maritime-executive.com/article/russia-starts-building-ships-for-north-south-trade-route-to-iran
Suurten järvien liikenteessä miehistöpulaa, kanadalaiset palkkaavat filippiiniläisiä: https://gcaptain.com/great-lakes-labor-filipino-mariners-can-now-sail-on-canadian-merchant-ships/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-1c2a8883fa-170506834&mc_cid=1c2a8883fa&mc_eid=297460951e
EU ja IMO:
Mitä tekisin, jos olisin IMO:n pääsihteeri? Minna Kivimäki: https://splash247.com/minna-kivimaki-what-i-would-do-as-the-next-imo-secretary-general/
Kyproksen presidentti kiirehtii EU:n komissiota perustamaan merenkulkukomissaarin viran: https://splash247.com/president-of-cyprus-urges-brussels-to-create-dedicated-shipping-commissioner/
CII (Carbon Intensity Indicator), joka mittaa aluksen operatiivista tehokkuutta, lienee paras työkalu ohjaamaan varustajien valintoja, vaikka sen tuloksista ollaankin montaa mieltä: https://splash247.com/unearthing-the-real-value-of-cii/
Kysymyksiä, joihin on löydettävä vastaukset, haluttaessa pois raskas öljybunkkerista: https://www.maritime-executive.com/editorials/shipping-is-under-pressure-to-stop-use-of-hfo-but-is-not-simple
Mustan meren liikenne vähenee viljasopimuksen umpeutumisen lähestyessä (18.5.2023). Turkki jatkaa neuvotteluja, viimeinen alus Ukrainaan selvitettiin 6 päivä toukokuuta: https://www.maritime-executive.com/article/black-sea-traffic-dwindles-as-grain-talks-drag-on-in-turkey ja https://maritime-executive.com/article/turkey-reports-progress-on-freeing-ships-blockaded-by-russia
Konttiliikenne:
Onko kyse rahtisodasta vai paluusta normaaliin?: https://splash247.com/container-rate-war-plain-as-daylight/
Hapag-Lloydin mukaan tilanne on normalisoitunut ja nousun pitäisi alkaa toisella neljänneksellä: https://www.maritime-executive.com/article/hapag-says-markets-normalized-and-should-begin-recovery-in-second-half
Konttilinjojen aikataulujen pitävyys on parantunut huimasti, silti parhaallakin yli 30% on myöhässä: https://maritime-executive.com/article/liner-schedule-reliability-nearly-doubled-in-past-year-to-2020-levels
Kiinan avautuminen koronan jäljiltä vaikuttaa, ei vaikuta, voi olla tai sitten ei: https://www.freightwaves.com/news/reality-of-ocean-container-volume-far-cry-from-china-reopening-hype
Öljy:
Liuskekivikentiltä saatavan öljyn määrä USA:n viennissä lisääntyy: https://gcaptain.com/record-u-s-crude-exports-rising-shale-output-boosts-oil-flow-to-houston/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-d033da475f-170506834&mc_cid=d033da475f&mc_eid=297460951e
Satamat:
Saksan valtio hyväksyy kiinalaisen COSCO:n vähemmistöosakkuuden Hamburger Hafen und Logistik terminaalissa Hampurissa: https://splash247.com/berlin-green-lights-coscos-hamburg-terminal-investment/
Noin 80% USA:n konttinostureista on kiinalaista alkuperää. Muodostaako se kyberriskin?: https://www.freightwaves.com/news/ports-call-out-sensationalized-targeting-of-foreign-container-cranes?j=408056&sfmc_sub=126070898&l=256_HTML&u=5861190&mid=514011755&jb=7009&utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=as_daily_5_12_23&utm_term=Ports+call+out+%e2%80%98sensationalized%e2%80%99+targeting+of+foreign+container+cranes&utm_id=408056&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE
Laivakokojen kasvaessa satamat erkanevat kaupungeista yhä kauemmas. Gdansk on alkanut palauttaa alkuperäistä satama-aluetta asutukselle: https://gcaptain.com/how-the-port-of-gdansk-reclaimed-its-industrial-waterfront/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-1c2a8883fa-170506834&mc_cid=1c2a8883fa&mc_eid=297460951e
Telakat:
Etelä-Korea valmistelee telakkapakettia tukeakseen maansa telakkateollisuutta rahallisesti ja helpottamalla maahanmuuttoa: https://splash247.com/seoul-unveils-new-package-of-shipbuilding-support-measures/
Norjan valtio tukee varustamoyhteenliittymää sen hankkiessa kolme ammoniakilla kulkevaa rannikkoliikenteen alusta: https://splash247.com/norwegians-press-ahead-with-pioneering-ammonia-fuelled-dry-bulk-project/
Pohjan puhdistuksen uusia tuulia ilman telakointia, robotiikkaa: https://gcaptain.com/your-ships-not-clean-unless-it-is-everclean/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-d033da475f-170506834&mc_cid=d033da475f&mc_eid=297460951e
USA:n telakat taistelevat olemassaolostaan, historiaa ja tämän hetken tarpeet, joilla on sotilaallinen taustansa: https://gcaptain.com/could-a-4-star-industry-envoy-fix-us-shipbuilding/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-1c2a8883fa-170506834&mc_cid=1c2a8883fa&mc_eid=297460951e
Tankkerien tilauskanta paranee mutta hitaasti: https://splash247.com/tanker-orders-pick-up/
Japanilaiset tekevät läpimurron ammoniakkikoneilla: https://splash247.com/japanese-make-ammonia-engine-breakthroughs/
COSCO:n täyssähköiset konttialukset Jangtselle vielä tänä vuonna: https://www.maritime-executive.com/article/construction-underway-on-cosco-s-electric-powered-containerships
Pysäytykset ja oikeuden päätökset:
Venäläinen välimiesoikeus on pidättänyt neljä Maersk Svitzerin hinaajaa, jotka toimivat Sakhalinin öljykentillä: https://www.maritime-executive.com/article/russian-court-seizes-control-of-four-tugs-owned-by-maersk-s-svitzer
Iran aiheuttaa riskejä kaupallisille kuljetuksille Hormuzin salmessa: https://splash247.com/iran-and-the-risks-to-commercial-shipping/
Polttoaineet ja -kulutus:
Höegh Autoliners tilaa ammoniakkikäyttöisiä aluksia käyttöönsä. Yhtiö on luvannut, että vuoteen 2030 mennessä vähintään 5% sen valtamerialuksista käyttää vihreää ammoniakkia: https://www.maritime-executive.com/article/hoeegh-autoliners-sets-ammonia-fuel-supply-for-pioneering-vessels
Uudet alukset konttiliikenteen runkolinjoille mahdollistavat paremman aikataulu- ja päästöjenhallinnan: https://gcaptain.com/2m-adding-capacity-to-reduce-speed-on-asia-europe-network/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-d033da475f-170506834&mc_cid=d033da475f&mc_eid=297460951e
Data ja kyber:
Tokyo MoU, Tyynen meren satamavaltiotarkastusten yhteistyöelin, raportoi joutuneensa viime kesänä ilmeisesti kyberhyökkäyksen kohteeksi, joka aiheutti pikäaikaisen tietojärjestelmähäiriön: https://www.maritime-executive.com/article/tokyo-mou-reports-previously-undisclosed-cyberattack-in-2022
Rikolliset hyökkäykset merenkulkuun yleistyvät sitä mukaa, kun varustamojen ja alusten tietoverkot yleistyvät ja paranevat. Heikko lenkki voi olla aluksella, varustamossa tai tietoliikenneyhteydessä: https://www.maritime-executive.com/editorials/maritime-ransomware-impacts-and-incident-response
Sekalaiset:
Vaikka maailman merenkululla on edelleen hyvä rahoituspohja, epävarmuutta on mm. Sveitsin suurimpien pankkien jatkosta merenkulun rahoittajina: https://splash247.com/uncertainty-still-reigns-as-greek-ship-lending-portfolio-shifts-to-ubs/
Selvityksen mukaan Meksikonlahden tuottamattomien öljynporauskaivojen tulppaaminen maksaisi 30 miljardia dollaria: https://www.maritime-executive.com/article/study-cost-to-plug-abandoned-gulf-wells-will-be-30-billion
Pitäisikö merenkulkuun perustaa oma G7, esim. M8? Olisiko sillä samat ongelmat kuin G7:lläkin?: https://gcaptain.com/case-for-a-maritime-g7-coalition/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-80c1fd38d5-170506834&mc_cid=80c1fd38d5&mc_eid=297460951e
USA:n laivaston tukialukset avustavat Etelä-Sudanin taistelujen aiheuttamissa evakuoinneissa: https://gcaptain.com/navy-combat-support-ships-in-action-the-sudan-evacuation-story/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-1c2a8883fa-170506834&mc_cid=1c2a8883fa&mc_eid=297460951e
Tuulivoima jatkaa kasvuaan, suurin sähkölähde Britanniassa: https://maritime-executive.com/article/wind-power-becomes-the-largest-source-of-electricity-in-britain
Historiaa:
Kuvia Wright-veljesten ilmailuhommista: https://www.freightwaves.com/news/history-captured-in-wright-brothers-photographs?utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=FW_Classics_5-12-23&utm_term=See+the+photos&utm_id=408333&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE
Konttiliikenteessä vaikeuksia ennustaa tulevaa, kaavioita vuoden 2008 taantumasta: https://www.freightwaves.com/news/shipping-boom-hangover-when-measuring-markets-gets-tricky?j=408994&sfmc_sub=126070898&l=256_HTML&u=5885364&mid=514011755&jb=18007&utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=as_daily_5_16_23&utm_term=Shipping+boom+hangover%3a+When+measuring+markets+gets+tricky&utm_id=408994&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE