Merenkulun artikkeleita – viikko 19/23

Jäsenemme Matti Aaltonen tarjoilee merenkulun uutistärppejä.

Vår medlem Matti Aaltonen håller koll på sjöfartsnyheter.


Merenkulku:

Alusten omistus keskittyy sekä maittain että kalustolta. Viimeiset 50 vuotta on muuttanut merkittävästi merenkulkua: https://splash247.com/east-and-west-but-always-just-in-time/

Tanskalainen alusten rahoitusyhtiö selvittää onko tulevaisuudessa kuljetettava vähemmän tavaraa meritse, jotta hiilineutraaliustavoitteet saavutetaan? Joka tapauksessa vaatimukset tuovat pitkällä tähtäimellä muutoksia kuljetuskäyttäytymiseen: https://www.maritime-executive.com/article/danish-ship-finance-examines-a-future-with-less-shipping

Venäjä kasvattaa öljykuljetuksia Kauko-Itään, lisäystä 2%: https://gcaptain.com/russian-oil-companies-ramp-up-may-exports-to-meet-asian-demand/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-6ac7e34419-170506834&mc_cid=6ac7e34419&mc_eid=297460951e

Kiinan tuotanto palaa tasolleen. Huhtikuun lopussa 125 supertankkeria oli matkalla Kiinaan vieden 250 miljoonaa barrelia öljyä: https://gcaptain.com/shipping-data-reveals-surge-in-oil-shipments-bound-for-china/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-6ac7e34419-170506834&mc_cid=6ac7e34419&mc_eid=297460951e

Ukrainan viljakuljetukset hiljenevät määräajan lähestyessä. Aiemmasta 3-4 aluksesta päivässä on pudottu 2 alukseen päivässä. Vakuutustaso on noin 1% aluksen arvosta: https://gcaptain.com/shipments-from-ukraine-slowing-as-black-sea-grain-deal-deadline-nears/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-a4826287d2-170506834&mc_cid=a4826287d2&mc_eid=297460951e

Alukset ja merenkulkijat:

Venezuelan tankkerilaivasto ei kelpaa enää merenkulkuun. Syynä sen kuuluminen pakotteiden piiriin ja kuljetukset muihin pakotteiden piirissä oleviin maihin. Maksujen viivästyminen estää huollot ja telakoinnit: https://splash247.com/pdvsas-tanker-fleet-in-urgent-need-of-overhaul/

Merenkulkijoiden tyytyväisyys putoaa edelleen vaikka korona väistyykin. Työn pakkotahtisuus ja palvelujen vähäisyys sekä lomallelähtöjen ja ulosmaksujen viivästyminen rasittavat: https://splash247.com/seafarer-happiness-levels-fall/

Uusi varustamo rahtasi 4 kaksoispolttoaineratkaisulla rakennettavaa ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitettua alusta 10 vuodeksi. Mahdollisuus myös erityiskuljetuksiin: https://splash247.com/ceva-logistics-enters-the-car-carrier-trades/

Kreikkalainen tilaaja ja kiinalainen telakka, 10 uutta 115’000 tonnista tuotetankkeria tilaukseen: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-shipbuilder-receives-largest-single-tanker-order-from-dynacom

Icon of the Seas lähdössä 7 vuoden rakentamisen jälkeen koeajolle Turusta: https://maritime-executive.com/article/world-s-largest-cruise-ship-icon-of-the-seas-starts-sea-trials-in-june

Grimaldille harvinaisempi kontti-roro-alussarja (conro) Italian lipun alle: https://maritime-executive.com/article/grimaldi-launches-rare-example-of-conro-with-new-ship-class

Shadow-fleetiin luettava tankkeri räjähti Malesiassa. On epäselvää kuka maksaa hylyn siirron, kuka puhdistaa rannat, kun vakuutuksista ei ole selvyyttä ja kolmessa vuodessa on ollut 3 omistajaa ja 4 lippuvaltiota: https://splash247.com/pablo-explosion-a-warning-sign-of-worse-to-come/

Yli 20-vuotiaiden tankkerien osuus kasvaa nopeasti: https://splash247.com/20-year-old-tankers-set-to-make-up-11-of-all-tanker-demand-by-mid-2025/

Pelastusveneet tulisi keksiä uudestaan: https://splash247.com/urgent-call-to-reinvent-the-lifeboat/

Uudet materiaalit parantavat osien kestoa ja luotettavuutta: https://www.maritime-executive.com/magazine/better-parts

Pysäytykset:

Iran pysäytti jo toisen tankkerin kansainvälisillä vesillä. Taustalla riita edellisestä öljylastista, kreikkalaiset omistajat: https://splash247.com/iran-seizes-second-tanker-in-a-week/

Iranin pidättämien alusten odotetaan pysyvän ankkurissa pitkään: https://splash247.com/apprehended-crews-in-iran-brace-for-extended-detention/

VLCC:n miehistö presidentinvaalien pelinappulana. Vapautettiin 9 kuukauden jälkeen syytteistä: https://maritime-executive.com/article/nigeria-releases-crew-of-vlcc-heroic-idun-ending-nine-month-ordeal

Merirosvot vapauttivat bunkkeritankkerin miehistön Nigeriassa:  https://www.maritime-executive.com/article/six-monjasa-crewmembers-recovered-from-pirates-after-five-weeks

Mustanmeren sopimus ei jatku toukokuun määräajan umpeutuessa. Kuluneen 14 kuukauden aikana markkinat ovat kuitenkin sopeutuneet eivätkä ruoka- ja lannoitekuljetukset kuulu pakotteiden piiriin: https://www.freightwaves.com/news/what-will-happen-if-russia-blocks-the-black-sea-grain-ships?j=406363&sfmc_sub=126070898&l=256_HTML&u=5815512&mid=514011755&jb=1013&utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=as_daily_5_8_23&utm_term=What+will+happen+if+Russia+blocks+Black+Sea+grain+ships%3f&utm_id=406363&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE

EU saattaa harkita pakotteita rikkovien tankkerien STS-siirtojen kieltämistä: https://www.maritime-executive.com/article/report-eu-may-ban-tankers-that-use-sts-transfers-to-evade-sanctions

Polttoaineet ja -kulutus:

Singaporen merenkulkuviranomainen vaatii lisäselvityksiä ammoniakin bunkraamisesta satamissaan, ei vielä valmiuksia aloittaa koeluontoisesti tämän vuoden aikana: https://www.maritime-executive.com/article/singapore-says-ammonia-requires-study-and-2023-pilot-is-not-realistic

BIMCO tutkii konttialusten nopeuden vaikutusta sekä päästöihin että vähentyvään kuljetuskysyntään. Vuoteen 2025 mennessä nopeuden vähennys konttiliikenteessä arvioidaan olevan noin 10%: https://www.maritime-executive.com/article/bimco-carriers-increasing-slow-steaming-impacting-liner-capacity

Öljyn kysyntä puolittunee vuoteen 2050 mennessä: https://www.maritime-executive.com/article/dnv-oil-demand-will-halve-by-2050

Digitalisaatio:

Tekoäly tulee helpottamaan kuljetusketjun kysymyksissä. Project44 on tuottanut ensimmäisen sukupolven sovelluksen:  https://www.freightwaves.com/news/supply-chain-industry-gets-new-generative-ai-software?p=491758&preview_id=491758&preview&j=405074&sfmc_sub=126070898&l=256_HTML&u=5790873&mid=514011755&jb=5013&utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=FW_Daily_5_4_23&utm_term=Read+More&utm_id=405074&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE

Analytiikkaa laivaajille ja kuljettajille: https://www.freightwaves.com/news/goodship-raises-5m-to-provide-analytics-to-both-shippers-and-carriers?j=405483&sfmc_sub=126070898&l=256_HTML&u=5797923&mid=514011755&jb=9010&utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=as_daily_5_5_23&utm_term=GoodShip+raises+%245M+to+provide+analytics+to+both+shippers+and+carriers&utm_id=405483&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE

Flexport on tehnyt tarjouksen Spotify-logistiikkatoiminnoista vahvistaakseen toimitusketjun digitalisaatiota: https://gcaptain.com/flexport-acquires-shopify-logistics-assets-to-accelerate-the-global-supply-chains-digital-transformation/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-6ac7e34419-170506834&mc_cid=6ac7e34419&mc_eid=297460951e

Hakkerit voivat hyödyntää tekoälyä, ChatGPT, hyökätessään alusten kimppuun: https://www.maritime-executive.com/editorials/hackers-could-use-chatgpt-to-infiltrate-vessels

Satelliittiyhteyksien vallankumous tulossa mutta edelleen on ongelmia peiton ja käyttölupien kanssa. Kommunikoinnin sulkeminen aluevesillä ei ole varustajalle vaihtoehto eikä tuen puute:  https://splash247.com/low-earth-orbit-satellites-and-maritime-satcoms-disruption/

Sekalaiset:

Alusten pienoismallit ovat 4000 vuotta vanha taide, vai onko se myös markkinoinnin työkalu?: https://www.maritime-executive.com/features/replica-ship-models-nautical-art-or-marketing-tool

NATO-lähteet vahvistavat raportit, joiden mukaan Venäjän ”tutkimus- ja kalastusalukset” tutkivat Länsi-Euroopan merenalaista infrastruktuuria hyökkäystarkoituksessa:  https://www.maritime-executive.com/article/nato-confirms-risk-of-russian-attack-on-subsea-infrastructure

NTSB (National Transportation Safety Board, USA) varoittaa romumetallikuljetusten itsesyttymis- ja palovaarasta: https://gcaptain.com/ntsb-warns-of-potential-fire-risks-for-vessels-carrying-scrap-materials/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-a4826287d2-170506834&mc_cid=a4826287d2&mc_eid=297460951e

Merenpohjaan upotetut vaaralliset aineet muodostavat kasvavan uhan merille ja merieliöille. Tutkijat arvioivat 96% Itämerestä olevan saastunut: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-invisible-pollutants-harming-the-ocean-and-us

Historiaa:

Kahden valtameren yhdistäminen, Panaman kanava: https://www.freightwaves.com/news/navigating-the-impossible-the-dangerous-plan-to-connect-2-oceans?utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=FW_Classics_5-5-23&utm_term=Watch+the+episode+here&utm_id=405655&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE

Potkurimalli (skewed propeller) vuodelta 1975, vähemmän värinöitä: https://www.freightwaves.com/news/experimental-propeller-in-1975-breaks-midtrip-but-crew-notices-no-difference?utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=FW_Classics_5-5-23&utm_term=Read+more%26nbsp%3b&utm_id=405655&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE

Perusrekkamiehet, Mack-veljekset: https://www.freightwaves.com/news/strongmack-brothers-took-the-bus-en-route-to-making-trucking-historystrong?utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=FW_Classics_5-5-23&utm_term=Read+more&utm_id=405655&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE

Viisi kirjaa kuljetusten historiasta: https://www.freightwaves.com/news/top-5-books-in-transportation-history-that-read-like-novels


Lähteet/Källor:
gCaptain
The Maritime Executive
Freightwaves
Splash247