Merenkulun uutisia 8.10.2025: ruorimiehen rooli, kyberturvallisuus, Suomen merenkulun kilpailukyky, Boluda Towage, Länsisatama, Aker Arctic, erimielisyys LNG:stä, Maerskin jälkiasennusohjelma, luotsilakko, raportteja, kasvuennuste, Eagle S, Albokharin tuomiosta, Tanska kiristää tarkastuksia salmissa, Arctic Sea pidätys, OPEC lisää tuotantoa, merenkulun materiaalijalanjälki, Wakashioraportti, Botnica avustaa Kanadan arktiksella, Jukka Tuhkurin raportti Endurancesta.

Mitä tarkoittaa termi:

Hadalin vyöhyke: https://fi.science19.com/animals-plants-in-hadal-zone-3908

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Boluda Towage: https://www.boluda.eu/

VesselsValue: https://www.vesselsvalue.com/

WindEurope: https://en.wikipedia.org/wiki/WindEurope

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Merenkulun onnettomuuksien estämisessä navigoinnilla on keskeinen merkitys. Mikä on ruorimiehen rooli ja vaatimukset nykypäivänä osana komentosiltamiehitystä: https://www.hellenicshippingnews.com/helmsman-practices/

Kyberturvallisuus ei ole erillinen IT-ongelma. Se on liiketoiminnan jatkuvuuskysymys, työvoimakysymys ja kansantaloudellinen kysymys. Työpaikkojen, viennin ja teollisuustuotannon häiriöt osoittavat, miksi kyberresilienssin on ulotuttava palomuurien ja salasanakäytäntöjen ulkopuolelle. Se on sisällytettävä toimittajasopimuksiin, toimintakehyksiin ja jopa hallituksen politiikkaan: https://www.linkedin.com/pulse/hack-stopped-factory-floor-thetius-fxiie/

Kauppa-alusten satelliittinavigointijärjestelmien elektroniset häiriöt ovat edelleen jatkuneet Punaisellamerellä ja Persianlahdella, mutta Persianlahdella on ilmaantunut entistä suurempi esiintyvyys: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/red-sea-arabian-persian-gulf-gps-interference-continues-report/

Qatar on määrännyt kaikki alukset lopettamaan navigoinnin vesillään vedoten GPS:n ”tekniseen vikaan”, joka on häirinnyt käytettäviä reittejä. Toimenpide johtuu GPS-häirintätapausten alueellisesta lisääntymisestä. Windward raportoi, että sadat alukset ovat päivittäin kohdanneet häiriöitä Arabianlahdella ja Hormuzinsalmessa – jotkut niiden AIS-signaalit näyttävät haamupaikkoja syvällä sisämaassa: https://splash247.com/qatar-orders-all-ships-to-stop-due-to-gps-technical-fault/

Qatarin liikenneministeriö ilmoitti 4. lokakuuta asetettujen meriliikenteen rajoitusten lieventämisestä, mutta varoitti, että GPS-navigoinnin tarkkuuteen vaikuttava tekninen vika on edelleen ratkaisematta. Ministeriö ryhtyi lauantaina ennennäkemättömään toimenpiteeseen keskeyttääkseen kaiken meriliikenteen vedoten turvallisuushuoliin navigointilaitteiden mahdollisten epätarkkuuksien vuoksi: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/qatar-lifts-some-navigation-restrictions-as-gps-fault-continues

Vastauksena huoleen merenalaisten kaapeleiden haavoittuvuudesta ”hybridisodankäynnin” aikakaudella, Jan De Nulin merirakennusasiantuntijat tarjoavat ratkaisua: niiden suojaaminen. Teollisuudella on jo menetelmiä merenalaisten asennusten suojaamiseksi huuhtoutumisilta tai harhailevilta trooleilta, ja samoja tekniikoita voitaisiin soveltaa kaapeleiden puolustamiseen vihamielisiltä sukeltajilta, robottisukellusveneiltä ja laivojen ankkureilta: https://maritime-executive.com/article/jan-de-nul-offers-subsea-cable-protection-for-an-era-of-new-security-risks

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Valitettavasti meriliikenteen kilpailukykymme heikkenee koko ajan. Vuonna 1995 Suomen merenkulun tonnisto kattoi noin 0,64 prosenttia maailman merenkulun tonnistosta. Tästä noin puolet oli Suomen lipun alla ja puolet muiden maiden lipun alla. Tämän jälkeen Suomen tonniston määrä on puolittunut. Mitä pitäisi tehdä: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/kilpailukykyinen_meriklusteri_on_parasta_huoltovarmuutta_-_mita_voimme_oppia_yhdysvalloista_ja_ukrainasta.7922.news

Intiasta on tullut yksi maailman kolmesta suurimmasta koulutettujen merenkulkijoiden toimittajasta, ja sen työvoiman määrä ylittää 300’000 henkilöä, kertoo Intian satama-, merenkulku- ja vesiväylistä vastaava ministeri: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-ranks-among-top-3-global-suppliers-of-seafarers-with-over-3-lakh-workforce/

VesselsValue on julkaissut vuoden 2025 neljännen neljänneksen merenkulkumarkkinanäkymänsä, jossa korostetaan, miten rakenteelliset häiriöt, pakotteiden dynamiikka ja ”varjolaivaston” toiminnasta johtuva markkinoiden monimutkaisuus muokkaavat rahtihintoja ja tulevia alustuottoja säiliöalus-, irtolastialus-, kontti- ja kaasusektoreilla: https://shippingtelegraph.com/container-news/market-faces-added-complexity-from-shadow-fleet-activity/

Podcast: syyskuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/maritime-in-minutes-september-2025-in-review

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttivarustamot peruvat vuorojaan tahtiin, jota ei ole nähty pandemian huipun jälkeen, kun tullien aiheuttama turbulenssi ja heikko Yhdysvaltain kysyntä aaltoilevat maailmanlaajuisissa toimitusketjuissa. Varustamojen käyttökatteet ovat laskeneet alle kannattavuusrajan useilla keskeisillä reiteillä, ja varustamot asettavat markkinaosuudet edelleen kannattavuuden edelle: https://splash247.com/carriers-blank-sailings-at-pandemic-pace-to-prop-up-rates/

Konttikuljetusten syöttöliikenne on osoittautumassa merenkulun kiinnostavimmaksi osa-alueeksi. Valtamerireittien varjossa syöttöliikenne pysyy pinnalla tonniston puutteen, vakautensa ja hiljaisen kestävyytensä ansiosta: https://www.hellenicshippingnews.com/container-feeder-market-showing-strong-resilience/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

EU:n on tuotava jopa 160 laivalastillista LNG:tä tänä talvena johtuen matalasta varastotilanteesta ja putkikaasun tuonnin vähenemisestä Venäjältä ja Algeriasta. Tämä lisää riippuvuutta USA:n LNG-tuotannosta: https://www.hellenicshippingnews.com/european-unions-us-gas-use-set-to-soar-increasing-price-volatility/

Pakotteista huolimatta Venäjän Arctic LNG 2 -hanke etenee Kiinan tuella: https://maritime-executive.com/article/despite-sanctions-russia-s-arctic-lng-2-plant-is-up-and-running

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Suomalaisvarustamo jatkaa yhteistyötään massa- ja kuituvalmistajan kanssa. Varustamo kiinnittää yhden hybridialuksensa pitkällä rahtaussopimuksella valmistajan kuljetuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/rottneros-extends-partnership-with-atobc-shipping-new-vessel-nearly-halves-co2-emissions-of-sea-transport-to-and-from-vallvik-sweden/

Kiina on viime kuukausina keskeyttänyt soijapapujen ostonsa Yhdysvalloista. Toimenpidettä pidetään harkittuna yrityksenä painostaa Trumpin hallintoa kiristyvien kauppajännitteiden keskellä. Pekingin keskeytys merkitsee Yhdysvaltojen ja Kiinan maatalouskauppasuhteiden jyrkkää heikkenemistä ja on järkyttänyt amerikkalaisen maatalousyhteisön sydäntä: https://asiatimes.com/2025/10/china-halts-us-soybean-imports-to-hit-trumps-maga-supporters/

Yhdysvaltalainen irtolastivarustamo on ottanut käyttöön rajoitetun ajan osakkeenomistajien oikeuksia koskevan suunnitelman, jonka tarkoituksena on estää yhtiön haltuunotto. Oikeussuunnitelma tulee voimaan välittömästi ja sen kesto on yksi vuosi ja se päättyy 30. syyskuuta 2026. Oikeudet tulisivat yleensä toteutettaviksi vain, jos yhteisö, henkilö tai ryhmä hankkii 15 prosentin tai suuremman tosiasiallisen omistusosuuden yhtiön kantaosakkeista liiketoimessa, jota hallitus ei ole hyväksynyt: https://splash247.com/genco-adopts-poison-pill-to-limit-hostile-takeovers/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

WindEuropen mukaan negatiiviset huutokaupat – joissa kehittäjät maksavat hallituksille tuulipuistojen rakennusoikeudesta – ovat vuosien ajan heikentäneet investointeja ja viivästyttäneet merirakennushankkeita: https://www.maritimejournal.com/environment/europe-turns-its-back-on-negative-bidding/1505276.article

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Panaman kanavaviranomainen kehittää varausjärjestelmäänsä nopeammaksi ja saavutettavammaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-extends-service-hours-and-updates-transit-reservation-system/

Espanjassa pääkonttoriaan pitävä ja Suomessakin toimiva Boluda Towage on ottanut seuraavan askeleen kansainvälisessä laajentumisessaan ostamalla Royal Boskalis BV:n hinausliiketoiminnan Australiassa ja Papua-Uudessa-Guineassa: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/boluda-towage-buys-royal-boskalis-in-australia-and-papua-new-guinea/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

USA:n uusin jäänmurtaja Storis on palannut 112-päiväiseltä partiomatkaltaan Seattleen: https://gcaptain.com/coast-guards-newest-icebreaker-completes-inaugural-arctic-patrol/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Helsingin Länsisataman vanhan T1-matkustajaterminaalin purkutyöt valmistuivat syyskuun lopussa. Joulukuussa 2024 alkaneessa urakassa purettiin ensin maihinnoususillat ja katokset, ja lopulta koko terminaalirakennus. Työ valmistui aikataulussa. Vanhan terminaalin paikalle rakennetaan lähivuosiksi väliaikainen satamakenttä. 2030-luvun alkupuolella on suunnitteilla uusi matkustajaterminaali, jonka alle sijoittuu myös tulevan satamatunnelin toinen suuaukko: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/lansisataman-t1-terminaalin-purku-valmistui-tilalle-uusi-merikeskus-ja-satamatunneli/

Länsisataman eteläkärjen laajennukseen liittyvä ensimmäinen liukuvalu valmistui aikataulussa viime viikolla. Laiturielementtien valu kesti yhtäjaksoisesti yli 80 tuntia, käytännössä siis yli kolme vuorokautta ilman taukoja: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/lansisataman-etelakarjen-laajennuksen-tyot-etenevat-ensimmaisten-laiturielementtien-betonivalu-valmistui/

Kolumni: Neptunuksenpuiston laidalla kohoavat jo ensimmäiset jättimäiset laiturielementit. Se on näky, joka kertoo enemmän kuin isoin pino suunnitelmia: Länsisataman laajennus on vihdoin käynnissä: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/ville-haapasaari-jatkasaari-ruoholahti-lehdessa-lansisataman-laajennus-nakyy-jo/

Yhdysvaltain tulli antoi viikonloppuna lisätietoja tulevista Kiinaan sidoksissa olevan tonniston korotetuista satamamaksuista, jotka tulevat voimaan ensi viikolla. Tiedotteessa tehdään selväksi, että maksun määrittämisen taakka on yksinomaan aluksen käyttäjällä, ei Yhdysvaltain tullilla. Aluksilta, jotka eivät pysty esittämään maksutositetta, voidaan evätä purku, evätä tulliselvitys tai estää toiminta, kunnes niiden dokumentaatio on kunnossa. Maksu suoritetaan Yhdysvaltain valtiovarainministeriön verkkosivuston kautta, ja maksu tulee suorittaa vähintään kolme päivää ennen aluksen saapumista Yhdysvaltoihin: https://splash247.com/us-unveils-payment-rules-for-new-china-vessel-fees/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen suunnitteluyritys Aker Arctic julkaisi maanantaina ensimmäiset luonnokset uudesta B+-luokan aluksesta Väylävirastolle. Aluksen suunnittelussa on kyse seuraavan sukupolven mallista, sillä jäänmurtoalusten maailmanlaajuinen kysyntä kasvaa. Alus on osa Suomen valtion omistaman jäänmurtolaivaston pitkäaikaista uudistusta, ja se on suunniteltu täyttämään tiukemmat ympäristöstandardit samalla varmistaen luotettavan ympärivuotisen pääsyn Itämeren satamiin: https://gcaptain.com/finlands-aker-arctic-unveils-next-generation-medium-class-icebreaker-as-global-demand-heats-up/

Ruotsalainen merenkulkualan polttokennoja toimittava yritys on saanut $4,25 miljoonan sopimuksen polttokennojärjestelmien toimittamisesta kahteen vetykäyttöiseen irtolastialukseen. Tilaus sisältää 14 yksikköä, jotka tuottavat yli 3 MW tehoa. Toimitukset on suunniteltu vuosille 2026 ja 2027: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-hydrogen-powered-bulk-carriers-to-have-swedish-fuel-cells/

Kilpajuoksu tekoälyn käytännön sovellusten kehittämiseksi laivojen vahdinpidossa on saanut vauhtia ja turvallisuus on todistetusti parantunut: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/virtual-watchkeeper-reduces-near-misses-by-58-

Luokituslaitos DNV:n mukaan vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien alusten uusien tilausten määrä vuoden 2025 ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana laski 48 %:a viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/orders-slowdown-for-new-alternative-fuelled-ships-in-first-nine-months-of-2025/

Coalition for a Prosperous America (CPA) on julkaissut uuden talousraportin ”Miten ratkaista Amerikan laivanrakennuskriisi”, jossa osoitetaan, kuinka Yhdysvaltojen laivanrakennustoimitusketju on akuutin uhan alla Kiinan kansantasavallan (PRC) valtion rahoittaman meriteollisuuden taholta: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/new-report-focuses-on-growing-crisis-for-american-shipbuilding-industry/

Kanadalaistelakka on allekirjoittanut sopimuksen newfoundlandilaisen yrityksen kanssa teknisten suunnittelupalveluiden toimittamisesta Kanadan rannikkovartioston uudelle raskaalle polaarimurtajalle. Sopimuksen mukaan yritys tarjoaa suunnitteluohjausta ja laajentaa paikallista työvoimaansa yli 100 laivanrakennus- ja merijärjestelmäsuunnittelijaan: https://gcaptain.com/canadas-heavy-polar-icebreaker-program-advances-as-seaspan-and-genoa-expand-partnership/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Ammoniakki lisää vetovoimaansa alusten polttoaineena. Siihen vaikuttavat säädösten kehittyminen, koneistoihin liittyvät keksinnöt ja käyttöönoton aikaistuminen. Korkeat kustannukset ja saatavuusongelmat rajoittavat kuitenkin käyttöä. Päästömaksut tekisivät siitä kuitenkin koko ajan kiinnostavamman: https://www.hellenicshippingnews.com/ammonia-as-a-marine-fuel-prospects-and-challenges/

Kolumni: IMO:n johdon ja alan keskeisten luokituslaitosten viimeaikaiset kommentit ovat käynnistäneet harhaanjohtavan keskustelun nesteytetyn maakaasun (LNG) roolista ”siirtymäpolttoaineena”. DNV:n ja ABS:n – joista jälkimmäisellä on oma LNG-akatemia – kaupalliset intressit ovat räikeän selviä, kun ne yrittävät käyttää alan vaikutusvaltaansa myydäkseen LNG:tä kannattavana vaihtoehtona: https://splash247.com/the-great-lng-scam-the-imos-climate-credibility-is-on-the-line/

Japanilaisvarustamo on kumppanuusyhtiöiden kanssa päässyt LNG-käyttöisen aluksen metaanipäästöissä 98 % vähenemään täysimääräisissä merikoeajoissa Japanin ja Australian välisillä matkoilla. Odote oli 70 %:a: https://www.hellenicshippingnews.com/98-methane-slip-reduction-from-lng-fueled-vessels-achieved-in-onboard-trials-onboard-trials-to-continue-through-fy2026/

Maailman toiseksi suurin konttivarustamo aikoo tehdä mittavan jälkiasennushankkeen aikarahdatulle tonnistolleen. Hankkeeseen osallistuu 50 eri laivanomistajaa ja noin 200 alusta. Ohjelman päätavoitteena on alentaa kustannuksia parantamalla polttoainetehokkuutta ja rahtikapasiteettia, mikä johtaa sekä kustannusten että kasvihuonekaasupäästöjen vähenemiseen. Tavoitteena on vähentää 35 %:a absoluuttisia kasvihuonekaasupäästöjä vuoteen 2030 mennessä: https://splash247.com/maersk-teams-with-50-owners-on-massive-retrofit-blitz/

EU:n päästökauppajärjestelmän raportoinnin määräajan umpeuduttua ja FuelEU Maritime -asetuksen valvonnan lähestyessä nopeasti ”pooli”-periaatteesta on tullut muotisana vaatimustenmukaisuuskeskusteluissa. Ei ole yllättävää, että suurin osa keskustelusta on keskittynyt kustannuksiin: Kuka tarjoaa halvimman poolin? Mikä on vaatimustenmukaisuuden hinta? Alalla, jolla katteet ovat pienet, tämä pakkomielle on ymmärrettävää, mutta vaarallisen lyhytnäköistä. FuelEU:n pooli ei ole hankintatoimenpide. Se on perustavanlaatuinen muutos sääntelyvastuussa. Jos varustamot pitävät sitä vain yhtenä budjettikohtana, he vaarantavat joutuvansa juuri niihin sudenkuoppiin, joita asetus on suunniteltu estämään: https://splash247.com/why-pooling-shouldnt-be-a-bargain-hunt/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Euroopan toiseksi suurimmassa satamassa, Antwerpenin-Bruggen satamassa, on ollut 5. lokakuuta alkaen luotsien lakko, joka on aiheuttanut häiriöitä. Liittovaltion eläkeuudistuksiin tyytymättömyyden vuoksi luotsien ammattiliitto (BVL/Loodsenfront) ryhtyi toimiin sunnuntaista 5. lokakuuta alkaen: https://shippingtelegraph.com/port-news/shipping-congestion-as-belgian-pilots-strike-over-federal-pension-reforms/

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Weekly-Ship-Recycling-Report-27-September-03-October-2025.pdf

Aluskierrätysraportti (GWS) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/gms-week-40-halloween-already/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-snaps-six-day-losing-streak-on-stronger-capesize-rates/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 41: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-edges-up-on-stronger-capesize-and-panamax-vessel-rates/

Irtolastimarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-endure-challenging-week/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/New-Contex-Commentary-2025-week-40.pdf

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 40: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-5-this-week-40-2025/

Konttirahtimarkkinat (Drewry) ennuste: https://www.hellenicshippingnews.com/shippers-in-the-driving-seat-to-secure-better-2026-ocean-contracts-after-reversal-of-trend/

Konttirahtimarkkinat (Xeneta) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update-average-rates-retreat/

Käytettyjen alusten kauppa viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/second-hand-bulkers-in-high-demand/

Maailmanmarkkinaraportti (Reuters): https://www.hellenicshippingnews.com/forget-recession-world-economy-is-being-run-hot/

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-40.pdf

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Bancosta-Weekly-2025-40.pdf

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/the-impact-of-the-hong-kong-convention-on-ship-recycling-3-months-in/

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Intermodal-Report-Week-40-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/xclusiv-2025_10_06.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-east-of-suez-bunker-fuel-availability-outlook-198/

Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-82/

Polttoaineraportti (ENGINE) Eurooppa ja Afrikka: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-africa-fuel-availability-outlook-20/

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-market-expected-to-remain-stable-next-week-2/

Raakaöljymarkkinat (Signal Group) alkuvuosi 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/2025-dirty-tanker-market-review-a-powerful-rally-scenarios-behind-the-recovery-2/

Ruuanhintaindeksi (FAO) syyskuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-declined-slightly-in-september/

Säiliöalusmarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-market-softened-last-week-2/

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/affinity-tanker-weekly-03-october-2025/

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 40: https://www.gibsons.co.uk/report/kurdish-crude-recommences/

Maailmankauppa ja politiikka:

Maailmankaupan kasvu ylitti odotukset alkuvuoden osalta WTO:n mukaan mutta ensi vuoden odotukset ovat alhaiset: https://www.hellenicshippingnews.com/wto-ai-goods-and-frontloading-lift-world-trade-in-2025-but-outlook-dims-for-2026/

Maailmanpankki on nostanut Kiinan kasvuennustettaan tälle vuodelle 4,8 %:in, mutta varoittaa ensi vuoden kasvun hidastumisesta, joka johtuu kuluttajien ja talouden luottamuksen laskusta ja heikoista tilauskannoista: https://www.hellenicshippingnews.com/world-bank-lifts-china-2025-gdp-forecast-to-4-8-ahead-of-a-slowdown-next-year/

EU esiintyy IMO:ssa yhtenäisenä, mutta julkisivu saattaa hiipua, kun nettonollapäästöjen tavoitteen toteutuminen lähestyy ja joidenkin maiden pelko siitä, etteivät ne ehkä pysty hyödyntämään energiavarojaan, kasvaa: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/are-cracks-appearing-in-the-eu-consensus-on-imo-s-nzf-

Kiina saattaa helpottaa Venäjän bensiinipulaa, mikäli Venäjä peruu eräitä tuontimaksuja tuotteilta: https://www.hellenicshippingnews.com/china-may-supply-gasoline-to-russia-if-import-duties-drop-tightening-regional-supply/

Kun maa, yhteiskunta tai teollisuudenala menettää ideansa, merkityksensä – ne tekevät kaiken kuten ennenkin, mutta eivät aivan samalla tavalla: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/kun_kanan_paa_katkaistaan_-_vanhan_miehen_unelma_kuolemattomuudesta.7923.news

Haastattelu: USA:n ulkomaankauppaministeri tulleista: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/us-trade-chief-on-tariffs-supreme-court-decision-china-india-read-interview/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Katsaus IMO:n päästösäännöksiin, merenkulkijoiden oikeuksiin ja muihin keskeisiin sääntöihin: https://www.hellenicshippingnews.com/legal-issues-and-regulatory-developments/

Kyproksen lippu on osoittanut jatkuvaa kestävyyttä ja tasaista kasvua viimeisten kahden vuoden aikana. Kyproksen alusrekisteröintien bruttovetoisuus kasvoi 20 prosenttia ja saavutti korkeimman tasonsa 20 vuoteen. Kasvua vauhdittivat laajentuneet globaalit palvelut ja pyrkimykset rakentaa tiiviimpiä suhteita laivanvarustajiin: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/cyprus-shipping-2025-ship-registry-growth-revenues-prospects/

Kreikka odottaa maan talouden kasvavan ensi vuonna muuta EU:ta nopeammin johtuen korkeammasta investointiasteetsa ja vakaasta kuluttajakysynnästä: https://www.hellenicshippingnews.com/greece-forecasts-economy-to-grow-at-faster-pace-in-2026/

Intia on käynnistänyt tähän mennessä kunnianhimoisimman uudistuksensa laivanrakennus- ja merenkulkualalla. Intian hallitus hyväksyi 24. syyskuuta kattavan noin $8 miljardin paketin maan laivanrakennuksen elvyttämiseksi: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/india-approves-rs-69725-crore-package-to-revitalise-shipbuilding/

Alankomaat kehotti keskiviikkona EU:ta asettamaan pakotteita Jemenin Hutheille terroristiryhmänä sen jälkeen, kun järjestö ilmoitti olevansa vastuussa iskusta Alankomaiden lipun alla purjehtivaan rahtialukseen Adeninlahdella: https://gcaptain.com/netherlands-calls-on-eu-to-sanction-yemens-houthis-after-ship-attack/

G7-maat ovat pääsemässä sopimukseen Venäjän vastaisten pakotteiden merkittävästä kiristämisestä, koska maa on haluton lopettamaan sotaa Ukrainaa vastaan, esitetään lausunnon luonnoksessa: https://gcaptain.com/g7-nears-agreement-to-ramp-up-sanctions-on-russias-oil-revenue/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Suomalainen käräjäoikeus on hylännyt syytteet Eagle S -tankkerin päällikköä ja kahta perämiestä vastaan ​​ja antanut päätöksen, ettei Suomella ole toimivaltaa nostaa syytettä Itämeren kriittisen merenalaisen infrastruktuurin vaurioista viime vuonna: https://splash247.com/finnish-court-drops-baltic-subsea-cable-case-against-eagle-s-crew/

Video: Turkissa vangitun Ali Albokharin vaimo on tehostanut taisteluaan oikeuden puolesta Syyriassa syntyneen, suomalaisen yliperämiehen suorittaessa edelleen 30 vuoden vankeusrangaistusta. Hänen vaimonsa Elena väittää, että tuomio annettiin paljastamatta syyttäjien käyttämiä todisteita tai syytteitä: https://splash247.com/he-lost-his-hope-video-campaign-launched-for-seafarer-jailed-in-turkey/

Tanska kiristää säiliöalusten ympäristö- ja turvallisuustarkastuksiaan. Erityisesti tähtäimessä ovat vanhat ja korkean riskin alukset, jotka kulkevat Tanskan salmien läpi tai ankkuroivat Skagenin redille. Kyse on perusympäristöturvallisuusvaatimuksista, kuten jätevesien hallinnasta, painolastista, päästöistä, polttoaineiden laadusta ja todistusasiakirjoista: https://splash247.com/denmark-tightens-checks-on-shadow-fleet/

Ranskan sotilashenkilöstöä nousi säiliöalukseen, jonka epäillään kuuluvan Venäjän varjolaivastoon. Brestin syyttäjä sanoi tiistaina, että tutkinta aloitettiin sen jälkeen, kun miehistö ei toimittanut todisteita aluksen kansallisuudesta eikä noudattanut käskyjä. Ranskan viranomaiset pidättivät päällikön ja yliperämiehen mutta yliperämies vapautettiin syytteistä, ja päällikkö määrättiin saapumaan oikeudenkäyntiin ensi helmikuussa: https://www.euronews.com/2025/10/02/captain-of-oil-tanker-linked-to-russias-shadow-fleet-to-go-on-trial-in-france  

Varjolaivaston säiliöalus jatkoi matkaansa Ranskasta torstai-iltana 2. lokakuuta myöhään paeten jälleen viranomaisten käsistä. Ranskalaiset olivat pitäneet alusta pidätettynä lauantaista 27. syyskuuta lähtien, ja sitä ennen sama alus oli pidätettynä Virossa 15 päivää. Huolimatta useista raporteista väärästä lipusta ja EU:n ja Ison-Britannian pakotteista, alus jatkaa purjehtimista: https://maritime-executive.com/article/shadow-tanker-is-back-underway-having-again-eluded-authorities

Venäjän 16 vuotta sitten Ruotsin edustalla tapahtuneen kaappauksen yhteydessä etsintäkuuluttama epäilty on vihdoin pidätetty, kertovat Kyproksen viranomaiset. Vuoden 2009 heinäkuussa rahtialus Arctic Sea lähti matkalle Pietarsaaresta, Suomesta, kuljettaen $1,8 miljoonan arvosta puutavaraa matkalla Algeriaan. Heinäkuun 24. päivänä alus oli Ruotsin vesillä Gotlannin edustalla, kun kumiveneessä olleet miehet pysäyttivät sen, kapteenin kertoman mukaan: https://maritime-executive.com/article/hijacker-in-mysterious-arctic-sea-case-has-been-captured-after-16-years

Lontoon kansainvälinen välimiesoikeus (LCIA) on antanut päätöksen, että Djiboutin vuonna 2018 tekemä Doralehin konttiterminaalin (DCT) takavarikointi DP Worldilta oli laitonta. Tämä vahvisti DP Worldin 50-vuotisen toimilupasopimuksen pätevyyden. Päätös päättää DP Worldin ja Port de Djibouti SA:n (PDSA) välisen välimiesmenettelyn, mutta laajemmat kiistat Djiboutin hallituksen ja China Merchants Port Holdingsin kanssa ovat edelleen ratkaisematta.: https://splash247.com/london-tribunal-confirms-djibouti-acted-illegally-in-dp-world-terminal-seizure/

Lontoo on säilyttänyt asemansa maailman johtavana merivälimiesmenettelyjen keskuksena, vaikka HFW:n uudet tiedot osoittavatkin, että Aasian keskukset ovat kuromassa kuilua umpeen. Lakitoimiston kuudennessa Maritime Arbitration in Numbers -raportissa analysoitiin 19 välimiesmenettelyelimen vastauksia 18 lainkäyttöalueella. Siinä todettiin, että vaikka Lontoo on edelleen hallitseva, Singapore ja Hongkong kasvattavat nopeasti osuuttaan, ja uudet keskukset Dubaissa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa osoittavat kasvua: https://splash247.com/shipping-arbitration-landscape-shifts-beyond-london/

World Shipping Councilin USA:n merenkulkukomissiota (FMC) vastaan ​​nostamassa kanteessa USA:n Columbian piirikunnan valitustuomioistuin päätti viime kuun lopulla, että FMC:n sääntö, joka esti moottoriajoneuvoille määrätyt viivästysmaksut, oli mielivaltainen. Asianajajien mukaan oikeus totesi, että FMC ei selittänyt riittävästi, miksi meriliikenteen harjoittajien kanssa sopimuksia tekeviä moottoriajoneuvojen kuljettajia ei voitaisi koskaan laskuttaa viivästysmaksuista: https://www.freightwaves.com/news/demurrage-dilemma-court-overturns-fmcs-trucking-rule

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Lloyd’s Register on julkaissut ohjeensa alusten suunnittelijoille ja varustamoille teknisistä, säädöspohjaisista ja turvallisuusnäkökohdista integroitaessa polttokennot uusiin ja olemassa oleviin aluksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/lr-issues-updated-guidance-to-support-safe-fuel-cell-integration-onboard-ships/

Haastattelu: Panaman alusrekisterin pääjohtaja: https://maritime-executive.com/magazine/quality-over-quantity-2

Järjestöt ja yhdistykset:

OPEC+ -jäsenvaltiot suunnittelevat 137’000 barrelin päivittäisen tuotannon lisäämistä jälleen ensi kuussa Välimeren putkilinjan lastien lisäyksen myötä. Energiakartelli OPEC+:n jäsenet sopivat virtuaalikokouksessaan tuotannon lisäyksestä. Uudet tuotantotavoitteet nostavat tämän vuoden kokonaistuotannon kasvun 2,7 miljoonaan barreliin päivässä, mikä vastaa noin 2,5 %:a maailman kysynnästä: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/opec-agrees-another-output-hike-in-november

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Usein väitetään, että 90 % kaikesta kuljetetaan meritse, mutta todellisuus on paljon vivahteikkaampi, tutkija sanoo. Vaikka laivat kuljettavatkin painoltaan noin 80–90 prosenttia kansainvälisestä kaupasta, ne kuljettavat vain hieman yli 10 % maailmantalouden 100 miljardin tonnin materiaalijalanjäljestä vuosittain Kansainvälisen luonnonvarapaneelin (IRP) mukaan: https://maritime-executive.com/editorials/does-shipping-really-carry-90-of-everything

Hadalin vyöhyke on valtameren syvin osa ja siellä sijaitsevat maailman syvimmät, vähiten tutkitut haudat. Näissä äärimmäisissä meriekosysteemeissä on alhaiset lämpötilat, lähes olematon auringonvalo, ne ovat ravinneköyhiä ja niiden paine ylittää 1’125 tonnia cm² kohden. Vain kourallinen sukellusaluksia on suunniteltu saavuttamaan nämä valtavat syvyydet, ja vain kolme on saavuttanut Challengerin syvyyden, noin 10’935 metriä Mariaanien haudassa, maapallon syvimmän kohdan: https://www.marineinsight.com/know-more/the-5-submersibles-built-to-reach-the-oceans-deepest-trenches/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Hanstholmissa Tanskassa kalastaja kuoli kalastusaluksen törmätessä huonossa säässä aallonmurtajaan ja kaatuessa: https://maritime-executive.com/article/fisherman-killed-in-capsizing-at-harbor-entrance-in-hanstholm

OTKES: Mauritius on vihdoin julkaissut pitkään vaietun tutkintatuomioistuimen raportin Wakashion karilleajotapauksesta vuonna 2020. Löydökset ovat tuomitsevia – ne paljastavat tutkijoiden mukaan täydellisen turvallisuuskulttuurin puutteen Wakashiolla, katastrofin, joka on syntynyt keskittymiskyvyn puutteesta, huolimattomuudesta ja järjestelmällisistä valvontavirheistä: https://splash247.com/total-lack-of-safety-culture-laid-bare-in-wakashio-disaster/

Hollantilainen rahtialus Thamesborg on edelleen karilla matalikolla Kanadan Luoteisväylällä kuukausi karilleajon jälkeen. Viikonloppuna jäänmurtaja Botnica saapui Euroopasta. Alus on neljäs, joka lähetettiin auttamaan pelastustöitä. Thamesborg oli matkalla Lianyungangista Kiinasta Baie-Comeauhun Itä-Kanadassa, kun se ajoi karille 6. syyskuuta: https://gcaptain.com/cargo-ship-thamesborg-remains-aground-in-arctic-as-icebreaker-arrives-on-scene-with-sea-ice-building/

OTKES: Matkustaja-alus oli sumussa menossa ulos väylällä 15 solmun nopeudella. Komentosiltahenkilökunta huomasi tutkassa sisäänpäin tulevan yhteysaluksen, joka näytti olevan tulossa aluksen vasemmalle puolelle. He päättivät myös kääntyä hieman vasemmalle antaakseen enemmän tilaa olettaen oikeanpuoleisen kohtaamisen, vaikka yhteysaluksen kanssa ei ollut ollut yhteyttä: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-close-call-in-fog/

Onnettomuudet Intian Keralan osavaltion rannikolla jatkuvat. Konttialus vahingoitti kalastusalusta ja sen verkkoja mutta miehistön 45 jäsentä selvisivät hengissä ja loukkaantumatta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/merchant-ship-collides-with-fishing-boat-off-kerala-coast-crew-escapes-narrowly/

Alankomaiden rannikkovartiosto raportoi sattuneesta läheltä piti -tilanteesta, kun tuotesäiliöalus menetti propulsionsa ja ajelehti vaarallisen lähellä Alankomaiden suurinta merituulivoimapuistoa. Rannikkovartioston kanssa sopimuksen tehnyt Multiship-hätähinaaja onnistui lopulta pysäyttämään ajelehtivan aluksen noin kilometrin päähän turbiineista ja piti sen paikallaan, kunnes korjaukset saatiin valmiiksi: https://maritime-executive.com/article/dutch-coast-guard-stops-drifting-tanker-before-it-hits-wind-farm

Aluskierrätys, romutus:

Hongkongin yleissopimuksen vaikutus aluskierrätykseen kolmen kuukauden voimassaolon jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/the-impact-of-the-hong-kong-convention-on-ship-recycling-3-months-in/

Laivojen romutusmäärien ollessa alimmillaan kymmeneen vuoteen, jotkut epätoivoiset telakat ottavat romutukseen varjolaivaston aluksia. Clarksons Research huomauttaa, että pakotteiden alaisten alusten romuttamisen lisääntyminen Intiassa aiheuttaa jonkin verran painetta hintoihin. Tämä varjolaivaston alusten tulo häiritsee markkinoiden dynamiikkaa ja painaa alan hintoja alaspäin: https://splash247.com/breaking-bad-shadow-ships-head-for-indias-beaches/

New Yorkin vankilaproomu, joka on ankkuroitu East Riveriin Etelä-Bronxissa, on vihdoin matkalla romuttamolle kaksi vuotta sen jälkeen, kun viimeiset vangit poistuivat siitä. Proomun siirto avaa arvokasta kiinteistötilaa kaupungin tukkukaupan jakelukeskusten vieressä ja mahdollistaa uuden meriterminaalin rakentamisen näitä laitoksia varten: https://gcaptain.com/new-york-city-jail-barge-to-be-scrapped-opening-space-for-new-marine-terminal/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Tanskan tiedustelupalvelun mukaan Venäjän sotalaivat ovat toistuvasti purjehtineet törmäyskursseilla, tähdänneet aseilla Tanskan laivaston aluksia ja häirinneet navigointijärjestelmiä Tanskan Itämeren ja Pohjanmeren yhdistävissä salmissa: https://gcaptain.com/denmark-reports-repeated-russian-naval-provocations-in-its-straits/

Saksasta tulleiden raporttien mukaan viime viikolla Tanskan ympäristössä tapahtuneet salaperäiset ja provosoivat droonien ylilennot eivät olleet yksittäistapauksia. Samanlaisia ​​droonimuodostelmia havaittiin Kielissä ja sen ympäristössä viime perjantaina, mukaan lukien osia satamakaupungin merellisestä infrastruktuurista: https://maritime-executive.com/article/suspicious-drones-spotted-over-thyssenkrupp-sub-building-shipyard-in-kiel

Eteläisen siirtymävaiheen neuvostona tunnettu oppositioryhmä on raportoinut massiivisesta Hutheille tarkoitetun droonien ja muun sotilasvälineistön takavarikoinnista. Yhdistyneiden arabiemiirikuntien tukema ja Etelä-Jemenissä aktiivinen ryhmittymä on kertonut löytäneensä Adenin satamasta 58 konttia, jotka kuljettivat drooneja ja niiden komponentteja ja painoivat yhteensä 2’500 tonnia: https://maritime-executive.com/article/massive-houthi-drone-seizure-reported-in-aden-by-yemeni-opposition-faction

Huthien aluksia vastaan suunnatut ohjukset on sijoitettu niin, että ne kattavat Adeninlahden alueen, vaikka rannikko onkin hallitusta tukevien joukkojen hallussa: https://maritime-executive.com/article/houthi-anti-ship-missiles-are-positioned-to-cover-the-gulf-of-aden

Huthien hollantilaista rahtialusta vastaan suorittamassa hyökkäyksessä loukkaantunut merenkulkija on kuollut saamiinsa vammoihin. Toisen hyökkäyksessä loukkaantuneen tila on edelleen vakaa ja hänen odotetaan pääsevän Djiboutista kotiin ensi viikolla: https://www.seatrade-maritime.com/security/injured-seafarer-dies-following-houthi-attack-on-dutch-ship

Israelin ja Hamasin neuvottelijat tapasivat maanantaina Egyptissä keskustellakseen Yhdysvaltojen ehdotuksesta Gazan sodan lopettamiseksi. Mitään takeita ei ole siitä, että rauha toisi maailman suurimmat valtamerikonttilinjat takaisin Punaisenmeren ja Suezin kanavan reitille lähiaikoina: https://www.freightwaves.com/news/red-sea-carriers-wait-and-watch-gaza-peace-talks  

Historian havinaa:

Suomalaisten tutkijoiden uuden tutkimuksen mukaan Sir Ernest Shackletonin kuuluisa alus Endurance on saattanut upota puutteellisen sisärungon vuoksi. Endurance oli kolmimastoinen parkki, joka rakennettiin vuonna 1912 norjalaisella telakalla. Sen rungon heikoin kohta oli konehuone, joka oli paitsi suurempi kuin muissa varhaisissa Etelämantereen aluksissa, siitä myös puuttui palkkeja, jotka olisivat antaneet lujuutta jään puristusta vastaan. Vertailu muihin puisiin napa-aluksiin ei ole suotuisa Endurancelle: puristusjäille suunnitellut alukset olivat vahvempia, totesi Jukka Tuhkuri, laivanrakennusinsinööri ja tutkija, joka on osallistunut aiempiin hylkyretkeilyihin: https://maritime-executive.com/article/shackleton-s-ship-may-have-sunk-because-of-weak-internal-framing

Hylkyjen pelastusyrityksen sukeltajat ovat löytäneet vähintään miljoonan dollarin arvoisen espanjalaisen aarteen Floridan Treasure Coastilta. Mukana on yli 1’000 hopea- ja kultakolikkoa, jotka on lyöty Espanjan siirtokunnissa Boliviassa, Perussa ja Meksikossa. 1715 Fleet Societyn mukaan espanjalaiset purjelaivat, jotka olivat lastattuina jalokivillä ja arvokkailla esineillä Uudesta maailmasta, olivat purjehtimassa Espanjaan, kun hurrikaani iski niihin 31. heinäkuuta 1715 ja aarre upposi niiden mukana mereen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/1-million-in-gold-silver-coins-discovered-from-shipwreck-along-floridas-treasure-coast/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/