Merenkulun uutisia 31.3.2025, päivitetty 20.00: S-100, mielenterveydestä merellä, alusrahtauksesta, USA:n satamamaksusta, jäätilanne tänään, Japanin jäänmurtaja-tutkimusalus, Helsingin Satama, CK Hutchisonin satamakauppa, raportteja, jäänmurtajapolitiikkaa, MEPC83, Panaman rekisteristä poistoja.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys tai yhdistys:

Columbia Group: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Columbia_Group

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kansainvälinen merikarttajärjestö (IHO) julkaisee S-100 standardin, jonka tarkoituksena on merikarttatiedon vakiointi ja tiedonjaon, sen esittämisen ja käytön parantaminen. Singaporen merenkulun päivillä UK:n merikarttalaitos (UKHO) esitteli sitä: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/shaping-the-future-of-navigation-at-sea-asia-2025

Maailman ensimmäinen koko maailman kattava polttoaineseurantatyökalu on julkaistu Rotterdamissa. Sovellus tarjoaa ajantasaisen polttoaineen seurannan ja yksityiskohtaisen analyysin kaikista suurista polttoaineen jakelukeskuksista sisältäen mm. tiedot polttoaineesta, lastauspaikasta, määrästä ym. Ensi vaiheessa tiedot ovat saatavilla Amsterdam-Rotterdam-Antwerpenin, Välimeren, Singaporen, Panaman ja Fujairahin alueilta. Lisää keskuksia tulee vuoden toisella puoliskolla: https://splash247.com/global-bunker-tracking-tool-launches/

Useimmat merenkulun onnettomuudet eivät johdu mielenterveyden häiriöistä, vaan hetken notkahduksista tilannearvioinneissa, loppuun palamisesta ja heikentyneestä päätöksentekokyvystä. Se on seurausta hitaasti kertyvistä stressitekijöistä, jotka johtavat kognitiiviseen uupumukseen, tunne-elämän rasitukseen ja hetkelliseen toimintakyvyn huononemiseen. Näitä ei kyetä havaitsemaan työhönottoon liittyvissä kliinisissä tutkimuksissa. Mikä olisi ratkaisu tähän ongelmaan: https://gcaptain.com/moving-beyond-mental-health-a-smarter-approach-to-human-risk-in-maritime-operations/

Amerikkalainen monialayhtiö Columbia Group, joka on johtavia varustamo- ja miehitysyhtiöitä, muodostaa yhteisyrityksen dubailaisen satama-alan yhtiön AD Ports Groupin kanssa, jolla on 34 terminaalia ja toimintoja yli 50 maassa sekä varustamo, johon kuuluu yli 250 alusta. Columbia Group ottaa varustamon alukset hoitaakseen: https://maritime-executive.com/article/ad-ports-group-and-columbia-group-launch-ship-management-joint-venture

Alusten rahtaus voi olla matka-, aika- tai pelkän aluksen rahtausta. Usein mukana on välittäjänä meklariliike. Tässä maailman kymmenen johtavaa alusten rahtauksia välittävää yhtiötä: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-ship-chartering-companies/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Vuoden 2000 50 suurimmasta konttivarustamosta vain 24 on jäljellä. Niiden kapasiteetti on kasvanut 2,5 miljoonasta TEU:sta nykyiseen 26,7 miljoonaan TEU:hun, kasvua 983 %, keskimäärin 10 % vuodessa 25 vuoden ajan. Noiden 24 lisäksi top50 on tullut uusia tai listan ulkopuolisia varustamoita 26, joiden osuus laivastosta on 6 % verrattuna säilyneisiin 24, joiden osuus on 86 %. Tällä viikolla ylitettäneen 32 miljoonan TEU:n kapasiteetti: https://splash247.com/how-the-liner-lineup-has-changed-this-century/

Toimiiko USA:n presidentin satamamaksu? Kiinalaisvarustamo Cosco on ilmeisesti vaarassa joutua myrskyyn. Varustamo on maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo ja maailman viidenneksi suurin terminaalioperaattori ja sillä on 15 % osuus Tyynen meren kuljetuksista. Varustamo teki viime vuonna ennätystuloksen mutta lisämaksujen uhatessa sen toiminnallinen tulos putoaisi yli 60 % seuraavina vuosina. Varustamo on myös osa Kiinan Belt and Road -hanketta: https://www.hellenicshippingnews.com/china-cosco-may-be-shipping-wars-first-casualty/

Mikäli USA:n suunnitelmat kiinalaisten alusten ja kiinalaisvalmisteisten alusten satamamaksuista toteutuvat, johtaa se Grimaldin omistaman Atlantic Container Linen poistumiseen USA:n markkinoilta linjan muuttuessa kannattamattomaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/if-chinese-built-containership-fines-take-effect-were-out-of-business-in-u-s-ocean-carrier-says/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Sähköajoneuvojen määrän kasvu vaikuttaa epäilemättä säiliöalusten kysyntään. Öljyn kysynnän kasvu on hidastunut eniten tieliikenteessä. Esim. Kiinassa tiepolttoaineiden kasvu putosi 1,8 % viime vuonna nopeasti yleistyneiden sähköajoneuvojen vuoksi, jossa 27 % myydyistä ajoneuvoista oli sähköisiä, kun luku Euroopassa oli 13 % ja USA:ssa 8 %. Suunta tulee jatkumaan mutta nopeus ja määrä vaihtelevat alueittain: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-the-ev-impact-in-oil-demand/

USA:n asettamien tullien vuoksi kanadalainen öljy suuntaa kohti Eurooppaa. Eurooppalaisilla jalostamoilla on haasteita perinteisten tuottajien kanssa, ja ne ottavat mielellään vastaan saamansa öljyn. Hollanti ja UK tuovat yhteensä 69 % Euroopan öljyntuonnista. Eniten tästä hyötyvät Aframax-luokan alukset, jotka ovat sopivia vastaanottajan satamarakenteiden kannalta, edustavat 75,8 % tuonnista: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-surge-in-canadian-crude-oil-exports-to-europe-amid-u-s-tariffs-and-mediterranean-freight-rate-spike/

USA voisi olla mukana palauttamassa Nord Stream kaasuputkia käyttöön. Onko hanke todellinen jää nästäväksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-may-help-restart-gazproms-nord-stream-pipeline-to-slash-eu-energy-costs/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolastirahdit ovat olleet jo kaksi viikkoa laskussa capesize-luokassa (150’000 DWT) ollen keskimäärin $20’503 päivässä, Panamax-luokassa (60’000–70’000 DWT) päivärahti oli hiukan nousussa ollen keskimäärin $13’474. Pienemmissä Supramax-luokka laski 1,7 %: https://www.hellenicshippingnews.com/weak-capesize-demand-drags-baltic-index-to-weekly-loss/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Video: TUI Cruisesin uusin alus kastetaan huhtikuun 9. päivä Malagassa. Alus on varustamon ensimmäinen risteilijä italialaistelakalta: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/unique-naming-ceremony-of-mein-schiff-relax-with-robbie-williams-videos/

Carnival Cruise Line on saanut vietyä läpi laajentumisensa Australiaan. Varustamon tytäryhtiö P&O Cruises Australia liitettiin osaksi sen palveluja, jonka jälkeen varustamo on laajimmillaan 53-vuotisen historiansa aikana 29 aluksellaan. Kummankin varustamon historia juontaa juurensa 1830-luvulle mutta nyt P&O-brändistä ollaan luopumassa: https://maritime-executive.com/article/carnival-cruise-line-completes-integration-of-p-o-s-australian-operations

Meyer Werft -telakan Papenburgissa vuonna 2017 norjalaisvarustamolle rakentama risteilijä on saanut uusia vesileikkikaluja perhekäyttöön: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-hybrid-roller-coaster-and-water-slide-revealed-by-norwegian-cruise-line/

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 31.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Japani on laskenut vesille ensimmäisen jäävahvistetun arktisen alueen tutkimusaluksensa. Polaarijääluokan 4 alus kykenee murtamaan 1,2 metriä paksua, tasaista yksivuotista jäätä kolmen solmun nopeudella. Alus on 128 metriä pitkä ja 13’000 tonnia vetoisuudeltaan. Sen rakentaminen alkoi vuonna 2021. Alus on varustettu ilmakehän, sään, valtameren, merijään jne tutkimuksen havaintovälinein. Sillä on 34 hengen miehistö ja tilat 63 tutkijalle: https://maritime-executive.com/article/japan-launches-its-first-dedicated-ice-class-arctic-research-vessel

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Podcast: Helsingin Satama on palkittu hyvästä YVA-työstä Länsisataman laajennus- ja satamatunnelihankkeessa. Sataman toimitusjohtaja kertoo viime vuoden tuloksesta: https://uutiskirje.portofhelsinki.fi/a/s/71425706-45e51c451db05fb9e9b6ed4fce2d98d4/2230844

Hongkongilaisen satamayhtiön satamatoimintojen myynti amerikkalaiselle sijoitusyhtiölle ja sveitsiläisen konttivarustamon satamatoiminnolle eivät etene suunnitellussa aikataulussa. Mm. Panaman kanavan päissä olevien terminaalien toiminnot kuuluvat kauppaan. Kiinan viranomaiset ovat ottaneet myynnin tarkasteluunsa. Perusteina on reilun kilpailun ja yleisten etujen varmistaminen. Myös Panaman hallitus selvittää kauppaa: https://maritime-executive.com/article/report-under-pressure-from-china-hutchison-will-delay-sale-of-panama-ports

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen Wärtsilä ja Singaporen merenkulku- ja satamaviranomainen ovat sopineet simulaattorien toimittamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/mpa-and-wartsila-renew-partnership-to-drive-maritime-decarbonisation/

Kuusi tekijää, joiden avulla Kiinasta tuli maailman johtava telakkamaa: valtion tukipolitiikka, uudisrakennusten kilpailukykyinen hinta, joustavuus suunnittelussa ja laitteissa, tuotannon laajentaminen kaikkiin alusluokkiin, telakoiden tuottavuus sekä rahoitus: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/six-factors-that-enabled-china-to-dominate-global-shipbuilding

Venäjän ensimmäinen kotimaassa arktiseen jääluokkaan rakennettu LNG-alus on kohdannut myöhästymisiä merikoeajojen laahatessa: https://gcaptain.com/russias-first-domestically-constructed-lng-carrier-faces-delays-as-sea-trials-drag-on/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Metaanipäästöt voivat olla jopa 24 % kasvihuonekaasupäästöistä LNG-käyttöisessä aluksessa. Vakiotekijöiden käytön sijasta suora metaanipäästöjen valvonta voi vaikuttaa myönteisesti aluksen ilmoitettuun hiilijalanjälkeen. Artikkelissa DNV kertoo enemmänkin metaanipäästöjen mittaamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/methane-slip-measurements-to-reduce-reported-ghg-emissions/

Arvion (Platts) mukaan LNG:n kysyntä laivapolttoaineena jatkuu Aasiassa vahvana tämän vuoden: https://www.hellenicshippingnews.com/asias-lng-bunker-fuel-appetite-to-remain-strong-in-2025/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Uusimman raportin (Lloyd’s Register ja WMU) mukaan Afrikan maat voisivat olla ratkaisu merenkulkijapulaan. Se vaatisi sijoittamista Afrikan koulutukseen ja naisten rooliin merenkulussa. Useat esteet pääsystä merenkulku-uralle koskevat nimenomaan naisia ja afrikkalaisia. Raportin mukaan nuorten lahjakkaiden afrikkalaisten tulo ja naisten lukumäärän kasvattaminen 25 %:in merenkulkijoista voisi ratkaista ongelman: https://www.hellenicshippingnews.com/equity-doesnt-need-to-remain-a-pipe-dream-new-report-outlines-roadmap-to-tackle-seafarer-shortages/

Markkinaraportti (Advanced) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-13.pdf 

Konttimarkkinaraportti (Xeneta) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update/

Maailman konttirahti-indeksi (Drewry) viikolla 13: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-4-last-week-4/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/New-ConTex-Commentary-2025-week-13.pdf

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Weekly-Ship-Recycling-Report-22-March-28-March-2025_compressed.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 13: https://www.gibsons.co.uk/report/power-shift/

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Affinity-Tanker-Weekly-28.03.2025-HSN.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Jäänmurtajapolitiikkaa Suomen presidentin vieraillessa USA:n presidentin luona pelaamassa golfia ja keskustelemassa kahden välisestä kaupasta. Suomi on johtava jäänmurtajien tuottaja maailmassa ja USA:lla on huutava pula jäänmurtajista. Muita asioita keskusteluissa olivat Ukrainan ja Grönlannin kysymykset: https://gcaptain.com/icebreaker-diplomacy-finnish-president-stubb-makes-surprise-visit-to-meet-with-trump/

Voisiko USA:n eristäytyminen johtaa dollaripohjaisen maailmankaupan horjumiseen? Onko vaarana, että maat, jotka ovat luottaneet USA:n rahajärjestelmään, siirtyvät käyttämään muuta valuuttaa: https://www.hellenicshippingnews.com/de-dollarisation-could-speed-up-with-us-isolationist-policies-analysts-say/

Merenkulussa voi olla edessä turbulenttiset ajat, jonka seurauksena operointikustannukset kasvavat. Geopoliittinen kehitys USA:ssa, Iranissa, Jemenissä ja Kiinassa vaikuttavat merikuljetusten kustannuksiin, vakuutuksiin ja reittivalintoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-industry-faced-with-increased-operational-costs-and-route-disruptions/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

USA:n presidentti uhkaa asettaa maille, jotka ostavat venäläistä öljyä, toissijaisia tulleja. Käytännössä se tarkoittaisi Kiinaa, Intiaa ja Turkkia. Tämä johtuu siitä, että USA:n presidentti alkaa kyllästymään Venäjän asenteeseen rauhanneuvotteluissa. Lisäksi venäläiset kommentaattorit ovat kutsuneet USA:n pääneuvottelijaa ”tyhjäpääksi”: https://www.maritime-executive.com/article/trump-threatens-secondary-tariffs-on-russian-oil

Geopoliittiset jännitteet saattavat vaikeuttaa IMO:n alakomitean MEPC-kokouksen päästömaksusuunnitelmia: https://www.hellenicshippingnews.com/geopolitical-tensions-may-hamper-imos-carbon-levy-plans-at-mepc-83-dnv-maritime-ceo/

Panaman merenkulkuviranomainen on poistanut alusrekisteristään 107 Panaman lipun alla purjehtinutta pakotteiden alaista alusta ja 18 aluksen kohdalla on prosessi menossa. Rekisteristä poistaminen perustuu maan lainsäädäntöön. Maan merenkulkuviranomainen on ottanut käyttöön riskimatriisin, joka yhdessä alustojen teknisten päivitysten kanssa, auttaa tunnistamaan alukset: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-purges-and-deregisters-107-ships-from-its-fleet-due-to-sanctions/

Vaikka Intia onkin ollut venäläisen öljyn suurin ostaja, on sen suhde varjolaivastoon ollut epätasainen ja se on useita kertoja käännyttänyt varjolaivaston aluksia epätäydellisten asiakirjojen vuoksi. Viimeisintä, jonka Intia on käännyttänyt, operoi intialainen taho mutta aluksen asiakirjat ja historia ovat tyypillisen varjolaivaston aluksen mukaan lukien pakotteet. Viime vuonna Intia osti 35 % öljystään Venäjältä: https://maritime-executive.com/article/report-india-turned-away-shadow-fleet-tanker-laden-with-russian-oil

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

EU tarkkailee biopolttoaineiden käyttöä Euroopassa ja se suunnittelee jätepohjaisten biopolttoaineiden todistusten peruuttamista, koska Euroopan markkinoilla on havaittu kasvava määrä petoksia biopolttoaineisiin liittyen: https://www.maritime-executive.com/article/eu-scrutinizes-fraud-in-certification-of-biofuels

USA:ssa on nostettu kanne $47 miljoonan takavarikoimiseksi toimista, joissa lähes miljoona barrelia iranilaista öljyä myytiin malesialaisena öljynä ja varastoitiin Omisaljissa, Kroatiassa. Kanteen mukaan henkilöt manipuloivat mm. aluksen AIS-järjestelmää peittääkseen öljyn alkuperän, kun sitä varastoitiin ja siitä maksettiin amerikkalaisen pankin kautta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-files-complaint-to-forfeit-47-million-from-iranian-oil-sales/

Oikeuden päätöksiä, miten meripelastuspalkkio on määräytynyt: https://www.hellenicshippingnews.com/assessment-of-a-salvage-award/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

UK:n itärannikolla Humberin edustalla säiliöalukseen törmänneen konttialuksen hylky on saapunut hinauksessa Aberdeeniin Skotlantiin. Aluksen tutkimukset jatkuvat edelleen mutta se siirtyy kaupallisen pelastusyhtiön haltuun. Törmäyksen kohteena ollut säiliöalus on edelleen ankkurissa vanhalla paikallaan ja sen siirto tapahtuu lähiaikoina. Alus menetti lastistaan 8 % törmäyksen seurauksena: https://maritime-executive.com/article/hulk-of-containership-solong-arrives-in-scotland

Venäjän lipun alla purjehtivassa jäähdytysaluksessa puhkesi tulipalo, jossa kuusi miehistön jäsentä loukkaantui. Kaikki 23 miehistön jäsentä evakuoitiin alukselta. Alus oli juuri lähtenyt painolastissa Busanin satamasta Etelä-Koreasta, kun miehistö havaitsi savua tulevan konehuoneesta. Etelä-Korean rannikkovartioston alustavien tutkimusten mukaan aluksella oli nähtävissä räjähdyksen jälkiä. Alus hinattiin takaisin satamaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/six-russian-sailors-injured-after-cargo-ship-catches-fire-near-south-korea/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Trump siellä, Trump täällä mutta onko hän siellä, missä pitäisi? Onko liittolaisten kiusaaminen sittenkään oikea lähtökohta: https://gcaptain.com/xi-tests-us-allies-in-indo-pacific-as-trump-focuses-elsewhere/

USA:n asevoimien pommittaessa Huthien asemia Punaisella merellä nousevat jännitteet myös Intian valtameren pohjoisosissa. Sotilaalliset valmiudet sekä Iranin että USA:n puolelta ovat selvästi nousseet: https://maritime-executive.com/article/tensions-rise-in-the-northern-indian-ocean-as-iran-stages-display

Somalia tarjoaa USA:lle tukikohdaksi Berberan ja Bosason satamia sekä Balidoglen ja Berberan lentotukikohtia Adeninlahdelta. Tarjous nähdään ristiriitaisena, koska alueet sijaitsevat itsenäisyyttä havittelevalla Somalimaan alueella: https://www.maritime-executive.com/article/somalia-offers-u-s-full-control-over-somaliland-s-port-of-berbera

Kolumni: USA:n nykyisen presidentin määräämät iskut Huthien kohteisiin toimivat yhtä hyvin tai yhtä huonosti kuin USA:n edellisenkin presidentin: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-trump-s-strikes-on-houthis-won-t-work-any-better-than-biden-s

Taiwanilainen maihinnousualus ja kiinalainen kalastusalus kolaroivat Taiwanin salmessa. Kumpikin alus kärsi vaurioita mutta loukkaantumisista ei ole ilmoitettu. Alukset pääsivät jatkamaan matkaansa omin voimin. Tapaus on yksi tapaus monien vastaavien sarjassa, joita alueella on maiden välillä ollut useamman vuoden aikana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/taiwanese-navy-ship-collides-with-chinese-vessel-in-taiwan-strait/

Toinenkin rahtialus, joka kuljettaa rakettipolttoaineen raaka-ainetta, on saapunut Bandar Abbasin sataman ankkuripaikalle Iraniin: https://www.maritime-executive.com/article/shipload-of-rocket-fuel-arrives-in-iran

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/