Mitä tarkoittaa termi:
Parametric rolling: https://www.marineinsight.com/marine-safety/what-is-parametric-rolling-in-container-ships/
Mikä yritys tai yhdistys:
BRS Shipbrokers: https://brsshipbrokers.com/about-us
Global Maritime Forum: https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Maritime_Forum
Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia Informatio Sharing Center (ReCAAP ISC): https://www.recaap.org/about_ReCAAP-ISC
Sea Europe: https://www.seaeurope.eu/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Italialainen kaapeliyhtiö Prysmian, jolla on kaapelitehdas myös Suomessa, on solminut seitsemänvuotisen sopimuksen hollantilaisen vedenalaisia palveluja tarjoavan varustamon kanssa nopeista merikaapelien huolto- ja korjaustöistä. Kumppanuus tuo aivan uuden sovelluksen merikaapelien huoltoon ja korjaukseen vastauksena EU komission pyyntöön kriittisen energia- ja teleliikenneinfrastruktuurin turvallisuuden varmistamiseksi: https://splash247.com/prysmian-n-sea-team-on-rapid-response-maintenance-and-repair-for-subsea-cables/
Podcast: runkomaalien kunnon valvonnan ja rungon tehokkuuden datapohjaisen tulkinnan ja päätöksenteon mahdollisuudet aluksen energiatehokkuuden parantamiseen: https://www.seatrade-maritime.com/green-shipping/managing-the-complexities-of-hull-efficiency-and-fouling-control-with-data-driven-decision-making
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Suomalainen Langh Ships on hyvän kasvun ja useiden uudisrakennusten myötä sijoittanut paljon henkilöstön värväämiseen. Tulevaisuudessa pula merenkulkijoista on kuitenkin haaste. Varustamossa on hyvät etenemismahdollisuudet ja sillä onkin useita nuoria päälliköitä aluksillaan: https://www.sjofartstidningen.se/nyrekryterar-for-vaxande-flotta/
Norjalaisvarustamo ostaa ahvenanmaalaisen Godby Shippingin kaksi roro-alusta ms Misidan ja ms Misanan. Varustamon tarkoitus on uudelleen rakentaa alukset ympäristöystävällisemmiksi ja puolittaa niiden polttoaineen kulutus. Vuonna 2007 rakennetut alukset uudistetaan Klaipedan telakalla: https://www.sjofart.ax/nyheter/sea-cargo-storsatsar-pa-godbysystrar/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Maailman suurin autojenkuljetusalus, jonka suunnittelussa on ollut mukana mm. suomalainen Deltamarin. Alus purjehtii Norjan lipun alla, se on lähes 200 metriä pitkä, 37,6 metriä leveä ja sen syväys on 10,8 metriä. Aluksen 14 kannelle mahtuu 9’100 CEU:ta. Sillä on kaksipolttoaine koneisto dieselille ja LNG:lle, mutta sillä on myös valmiudet ammoniakille ja metanolille, joka mahdollistaa muutokset nollahiilipäästöisiin polttoaineisiin: https://www.marineinsight.com/know-more/largest-car-carrier-in-the-world/
Konttiliikenteen uusien yhteenliittymien alkuvaiheen tulokset alkavat näkyä aikataulujen pitävyydessä. Gemini yhteenliittymän aikataulut pitivät 94 %:sesti, MSC:n 79,6 %:sesti ja Premier Alliancen 60,4 %:sesti. Yksittäisinä varustamoina niiden aikataulujen pitävyys jäi 60 %:in ja sen alle: https://www.maritime-executive.com/article/early-results-show-new-alliances-set-to-reshape-container-shipping
USA:ssa käyttöönotettavan ulkomailla valmistettujen autojen 25 %:n lisätullin odotetaan lisäävän painetta autojenkuljetusalusten rahteihin. Lähes puolet USA:ssa myydyistä autoista tuotiin ulkomailta. Viime vuonna Koreasta tuotiin 1,5 miljoonaa autoa ja Japanista 1,3 miljoonaa. EU-maista tuotiin 0,9 miljoonaa autoa, kun muualta määrät olivat 0,2–0,3 miljoonaa autoa ml. Kanada ja Meksiko. USA:n autojen tuonti oli n. 16 % maailman meritse kuljetetuista autoista: https://splash247.com/car-carriers-in-retreat-as-trump-unveils-25-auto-tariffs/
Konttirahtien lasku jatkuu hellittämättömänä uusien lisätullien uhatessa toimitusketjuja ja ruokkiessa inflaatiota sekä tukahduttaessa kysyntää: https://www.seatrade-maritime.com/containers/slide-in-global-freight-rates-unabated
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Öljyrahdit Venäjän Itämeren satamista Intiaan ovat laskeneet venäläisen öljyn viitelaadun Uralsin hinnan pudottua alle $60 barrelilta. Hinnan putoaminen alle G7 asettaman hintakaton sai länsimaiset varustamot tarjoamaan kuljetuksia. Keskimääräinen rahtihinta Primorskista ja Ust-Lugasta Intiaan laski $7 miljoonaan. Tammikuussa rahtihinta oli $4,7-$4,9 miljoonan välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-freight-rates-from-baltic-ports-to-india-ease-as-more-western-shipowners-return/
Venäjän öljynviennin maan läntisistä satamista odotetaan asiantuntijoiden mukaan nousevan 5 %:a huhtikuussa kausiluontoisten huoltotöiden valmistuttua, jolloin ne korvaavat OPEC+ sopimuksen tuotantorajoitukset: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-exports-from-its-western-ports-set-to-rise-5-in-april-sources-say/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Varustamot ovat lisänneet käytettyjen irtolastialusten ostojaan: https://www.hellenicshippingnews.com/shipowners-boost-investments-in-dry-bulkers/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Saksan ensimmäinen täyssähköinen matkustajalautta on otettu käyttöön Friisein saarilla. Katamaraanirunkoinen alus lataa maasähköä, joka tuotetaan aurinkopaneeleilla. Vaikka alus joutuu kulkemaan suojelualueella alennetulla nopeudella, kykenee se puolittamaan matka-aikansa, jolla se kuljettaa 150 matkustajaa määränpäähänsä puolessa tunnissa. Lataus tapahtuu satamakäynnin aikana 28 minuutissa: https://seawork.com/newfront/news/germanys-first-fully-electric-ferry-offers-carbon-neutral-service
Cruise & Ferry Review SS/2025 kevätjulkaisu kertoo risteily- ja matkustajaliikenteestä tällä hetkellä: https://www.cruiseandferry.net/digital/magazine/2025/spring/
Offshore ja merituulivoima:
Ruotsalainen Vattenfall on saanut vihreää valoa rakentaakseen kaksi Saksan suurinta merituulivoimapuistoa. Tuulivoimapuistojen yhteen laskettu kapasiteeti olisi 1,61 GW. Vuosittainen sähköntuotanto olisi arvioiden mukaan 6 TWh vastaten karkeasti yhtä ydinvoimalaa. Tällä hetkellä Saksan 1’600 merituulivoimalan kapasiteetti on 9,6 GW, kolmanneksi suurin maailmassa Kiinan ja UK:n jälkeen: https://gcaptain.com/vattenfall-greenlights-construction-of-germanys-largest-offshore-wind-farm/
Kiina jatkaa ennätysten rikkomista merituulivoimalaitteissa. Eurooppalaiset aikovat pitäytyä omassa teollisuudessaan: https://www.maritimejournal.com/industry-news/china-breaks-another-turbine-record-but-europe-stands-firm/1500893.article
Venäjän ulkoministeri on ehdottanut, että USA auttaisi Venäjän valtiollista kaasuyhtiötä korjaamaan Nord Stream kaasuputken venäläisen kaasun toimittamiseksi Euroopan markkinoille. Miksi USA näin tekisi, koska hanke laskisi kaasun hintaa Euroopassa ja tekisi USA:n LNG:n vähemmän kilpailukykyiseksi, jää epäselväksi: https://www.maritime-executive.com/article/lavrov-u-s-could-help-russia-reboot-nord-stream-pipelines
USA:n offshorepalveluja tarjoavien liitto (OMSA) ehdottaa USA:n hallinnolle, että se lisäisi kiinalaisille ja kiinalaisvalmisteisille aluksille tarkoitetun satamamaksun myös offshorealuksille. Liitto ehdottaa, että maksu olisi päiväkohtainen: https://www.maritime-executive.com/article/omsa-proposes-a-daily-fee-on-chinese-made-offshore-vessels-in-us-waters
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Maailman suurin sulku: https://www.marineinsight.com/know-more/worlds-largest-sea-lock/
Panaman kanavaviranomainen on tuonut Neo-Panamax-aluksille uuden matalapäästöaluksille varatun ajan kanavan läpiajoon. Aloite otetaan käyttöön 5. päivä lokakuuta tänä vuonna: https://www.seatrade-maritime.com/green-shipping/panama-canal-incentivises-low-carbon-vessel-transits
Skotlannissa on kehitetty kalanviljelylaitosten verkkojen puhdistuspumppua. Pumppua koekäytettiin Loch Fynella viime vuonna 60-päivän jakso. Verkonpuhdistuspummpu on kehitetty vuokraustarkoituksiin mutta kysyntää riittää tällä hetkellä ostoihinkin: https://seawork.com/newfront/news/demand-moves-from-rental-to-outright-purchase
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 28.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Singaporen ja Rotterdamin satamat vahvistavat yhteistyötään vauhdittaakseen satamien välisen reitin, vihreän käytävän, hiilineutraaliutta ja digitalisoitumista uudella sopimuksella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mpa-port-of-rotterdam-to-decarbonise-digitalise-one-of-worlds-busiest-trade-routes/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Talvimerenkulun tutkimuslautakunnan rahoittama ja Aker Arcticin toteuttama tutkimus mahdollistaa nykyaikaisen työkalun jäävahvistetun rungon mitoitukseen. Itämeren talvimerenkulkuun soveltuvien kauppalaivojen vahvistamista ohjaavat suomalais-ruotsalaiset jääluokkasäännöt, joilla on vuosikymmenten historia. Pitkäjänteinen tutkimustyö on mahdollistanut sääntöjen kehittymisen ja laajan kansainvälisen hyväksynnän. Näiden sääntöjen mukaisia aluksia rakennetaan ympäri maailmaa, ja ne löytyvät kaikkien suurimpien luokituslaitosten sääntökokoelmista: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uudet-jaasaannot-vapauttavat-jaaluokitetun-aluksen-suunnittelua/
Etelä-Korea liittyy polaarimurtajia rakentavien maiden USA, Kanada, Venäjä, Kiina ja Saksa, joukkoon, parantaakseen jäänmurtajakapasiteettiaan. Rakenteilla oleva kaksipolttoainekäyttöinen jäänmurtaja on saksalaisen Polarnstern 2 aluksen kokoluokkaa. Alus kykenee käyttämään matalarikkistä dieseliä ja LNG:tä. Etelä-Korea liittyi Arktisen alueen neuvostoon tarkkailijaksi vuonna 2013. Osaamista eteläkorealaisilla telakoilla on Arc7-jääluokan LNG-alusten rakentamisesta: https://gcaptain.com/south-korea-bolsters-polar-capabilities-moving-ahead-with-next-generation-icebreaker/
Video: itsetoimisia laitteita valmistava yhtiö on tuonut markkinoille ruuman pesuun tarkoitetun robotin, jolla on tarkoitus helpottaa monimutkaista ja työvoimaa vaativaa puhdistusprosessia ruumissa. Erityisesti laite on tarkoitettu nikkelilasteille. Laitteella voidaan kattaa 95 % ruuman pinta-alasta, ja sillä voidaan vähentää riskialtista korkeiden paikkojen puhdistusta. Se voi toimia myös suljetussa ruumatilassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/robotplusplus-unveils-cargo-hold-cleaning-robot-to-simplify-maritime-tasks/
Ruotsalainen Alfa Laval on saanut tilauksia koskien viimeisintä painolastiveden hallintajärjestelmäänsä telakoilta Kiinasta, Etelä-Koreasta ja Japanista: https://www.hellenicshippingnews.com/alfa-laval-pureballast-3-ultra-secures-orders-from-leading-shipyards-marking-early-market-success/
Meklariliike BRS ennustaa uudisrakennusten hintojen laskevan tänä vuonna. Telakat kärsivät tilausten vähenemisestä, vaikka lisää telakkakapasiteettia tuleekin markkinoille. Keskimääräinen odotusaika venyi viime vuonna neljään vuoteen, joka johti käyttämättömän kapasiteetin käyttöönottoon. Pullonkaulaksi ovatkin muodostuneet pääkoneiden valmistajat. Maailmassa on n. 348 toimivaa telakkaa, karkeasti puolet vuoden 2007 huippuluvusta 700 telakkaa: https://splash247.com/newbuild-prices-forecast-to-stall-this-year/
Yrityksessään luoda maailman energiatehokkain risteilyalus Hurtigruten ja sen kumppanit raportoivat saaneensa parannettua suunnitelmaansa mallikokeiden jälkeen. Kehitysversio on pidempi ja leveämpi sekä matalampi kuin alkuperäinen suunnitelma. Alkuperäisistä kolmesta sisäänvedettävästä auroinkopurjeesta on yksi poistettu. Tavoitteena on luoda normaaliliikenteessä päästötön alus vuoteen 2030 mennessä: https://www.maritime-executive.com/article/model-testing-advances-hurtigruten-s-design-for-sustainable-cruise-ship
Teknologiayhtiö ABB ja ranskalainen konttivarustamo tekevät yhteistyötä parantaakseen konttialusten turvallisuutta kehittämällä uuden parametrisen keinunta-algoritmin: https://www.sjofartstidningen.se/algoritm-ska-forhindra-parametrisk-rullning/
Norjalaisyhtiö on saanut sopimuksen kahden monitoimitukialuksen suunnittelusta. Alukset tulevat olemaan metanolivalmiita ja ovat akkuhybridikäyttöisiä. Aluksiin tulee mm. sähköiset azimuuttipropulsiot, sisäänvedettävät azimuuttiohjailupotkurit, integroitu komentosiltajärjestelmä, automaatio- ja valvontajärjestelmät, sekä DP-järjestelmä: https://seawork.com/newfront/news/design-contract-signed-for-subsea-construction-vessels
Amerikkalainen telakkayhtiö on saanut $951,6 miljoonan arvoisen kiinteähintaisen sopimusmuutoksen USA:n rannikkovartiostolta, jolla polaarimurtajaohjelman yksityiskohtaista suunnittelua ja rakennusvaihetta voidaan jatkaa. Ohjelma on kohdannut toistuvia viivästyksiä ja kustannusten ylityksiä. Valtionhallinnon tarkastuvirasto on toistuvasti varoittanut rannikkovartiostoa, ettei rakentamista pidä aloittaa ennen kuin suunnittelu on 100 % valmis: https://gcaptain.com/bollinger-shipyards-awarded-nearly-1b-to-cover-cost-overruns-of-coast-guard-polar-security-cutter-program/
Amerikkalainen luokituslaitos, energiayhtiö, varustamo, tekninen yliopisto ja korealainen telakkayhtiö ovat muodostaneet akateemisteollisen yhteenliittymän löytääkseen huippuluokan ratkaisuja merenkulun kilpailukykyyn, jotka samalla pienentäisivät ympäristövaikutuksia: https://splash247.com/industry-and-academia-unite-to-tackle-global-shipping-challenges-at-the-massachusetts-institute-of-technology/
Turkkilaistelakka on suorittanut onnistuneet koeajot viimeisimmällä, Chileen myydyllä, täyssähköisellä hinaajalla: https://www.maritimejournal.com/vessels/successful-trials-for-sanmars-latest-fully-electric-tug/1500905.article
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Polttoaineiden myynti ja hinta ovat kääntyneet laskuun, joka indikoi maailman merenkulun olevan epävarmalla pohjalla tänä vuonna. Ne osoittavat markkinoiden hiljenevän arvioi meklariyhtiö raportissaan: https://splash247.com/depressed-bunker-sales-point-toward-shakier-world-trade-outlook/
DNV:n uuden selvityksen mukaan biopolttoaineista on tullut entistä kiinnostavampia vaihtoehtoja varustamoille siirtymävaiheen polttoaineina. Useita biopolttoaineita pidetään kestävän kehityksen polttoaineina mutta niitä vaivaa saatavuusongelma. Lisäksi eräitä teknisiä ja operatiivisia seikkoja tulee ottaa huomioon ennen käyttöä ja sen aikana, joihin luokituslaitos on antanut ohjeensa: https://www.hellenicshippingnews.com/maximizing-the-potential-of-biofuels-in-shipping/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Itämeren turvallisuustilanne on muuttunut merkittävästi viime aikoina, mikä lisää tarvetta kehittää tietojenvaihtoa EU jäsenmaiden, erityisesti Itämeren maiden kesken. Kattavampi tietomäärä tuottaa laadukkaampaa merellistä tilannekuvaa. Euroopan komissio esitteli helmikuussa 2025 toimintasuunnitelman vedenalaisten kaapelien turvallisuuden parantamiseksi ja sen tavoitteena on suojata kriittistä infrastruktuuria. Suunnitelmassa kehotetaan vahvistamaan tiedonvaihtoa jäsenvaltioiden välillä. Euroopan meriturvallisuusviraston hallinnoima CISE-tiedonvaihtympäristö (Common Information Sharing Enviroment) mainitaan myös toimintasuunnitelmassa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/kansainvalisen-meritilannekuvan-kehittaminen-on-ajankohtaista/
Viime vuonna jatkuivat epävakaiset ajat Suomen merikuljetuksissa. Tilanne on heijastunut myös Finnpilotin toimintaan ja talouteen. Kesällä luotsauksia oli odotettua enemmän, mutta loppuvuonna liikenne hiipui alle edellisvuoden lukujen. Luotsausyhtiö onnistui silti kääntämään yhtiöajan liikenteellisesti hiljaisimman vuoden liiketuloksen positiiviseksi: https://navigatormagazine.fi/uutiset/nelja-tappiovuotta-takana-finnpilot-saavutti-positiivisen-tuloksen/
Harjoittelua luotsiasemalla pätevyyden saamiseksi luotsikutterin kuljettajaksi: https://www.sjofartstidningen.se/han-gjorde-praktik-pa-lotsbat/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Tuoreen selvityksen mukaan merenkulkualan tulee puuttua aluksilla tapahtuvaan kiusaamiseen ja häirintää pitääkseen merenkulkijat merityössä: https://www.maritime-executive.com/article/study-to-keep-seafarers-from-quitting-stop-shipboard-harassment
Kansalaisjärjestön (Sea At Risk) raportti osoittaa huomattavia taloudellisia ja ympäristöllisiä hyötyjä tuulivoima-avusteisista propulsiojärjestelmistä: https://www.hellenicshippingnews.com/wind-propulsion-key-to-cut-costs-and-carbon-in-shipping-shows-new-report/
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 12: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Bancosta-Weekly-2025-12.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 12: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Intermodal-Report-Week-12-2025.pdf
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-3.pdf
Japanilainen luokituslaitos on julkaissut tankkikokeiden tulostietoja runkorasituksista. Tietojen odotetaan auttavan uudenlaisten erittäin suurten alusten kehittämisessä: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-benchmark-tank-test-data-for-direct-load-analysis-programs-supporting-the-development-and-introduction-of-new-vessel-types-including-ultra-large-container-ships/
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-to-edge-moderately-higher-next-week/
Maailman kontti-indeksi (Drewry) on laskenut 4 %:a viikolla 13: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-4-this-week-13-2025/
Maailmankauppa ja politiikka:
Suomessakin on kuultu maailmanjärjestyksen selityksenä siirtymisen moninapaisuuteen, jonne on kuljettu kylmän sodan kaksinapaisuuden ja sitä seuranneen yksinapaisuuden kautta. Napaisuus on helposti ymmärrettävä hahmotus, jonka ympärille omaa tai vierasta toimintalogiikkaa voidaan jäsentää. Poliitikon tai valtiojohdon puheet napaisuudesta ovat alueisiin liittyvää geopolitiikan tekoa ja ne rakentavat maailmaa puhujansa auktoriteetin avulla haluttuun tai haluamattomaan suuntaan: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/moninapaisuudesta_ei_ole_geopolitiikan_selittajaksi.7766.news
Kasvavan protektionismin ja kostotoimenpiteiden tilanteessa monenvälisen kaupan tulevaisuus näyttää epävarmalta. Näkemys globalisaation ja kaupan hyvää tekevästä vaikutuksesta kaikille osapuolille on viime aikoina vahvasti kyseenalaistettu. Miten tilanteeseen vaikuttaa RCEP-sopimus, maailman laajin vapaakauppasopimus, johon kuuluvat mm. Kiina, Japani, Etelä-Korea ja ASEAN-maat: https://www.hellenicshippingnews.com/rcep-how-will-this-trade-agreement-shape-the-future-of-multilateralism/
Euroopan keskuspankin (ECB) mukaan kauppasodalla on äärimmäisen haitallinen vaikutus kasvuun. Vaikutuksen inflaatioon odotetaan olevan ohimenevä: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-wars-impact-on-growth-extremely-detrimental-ecb-says/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Merenkulun uutiskirje Traficom) 1/2025, jossa tällä kertaa mukana linkki ruotsinkieliseen versioon: https://uutiskirjeet.traficom.fi/a/s/208328933-ba3e49ceacae9fbf404246cb8fab9491/6021868
Kyberturvallisuuslaki, joka säätää EU:n NIS2-direktiivin vaatimista asioista, tulee voimaan presidentin hyväksynnällä. Lailla on vaikutusta mm. julkisen hallinnon tiedonhallintaan, sähköiseen viestintään, ilmailuun, raideliikenteeseen, liikenteen palveluihin, alusliikennepalveluun, eräisiin tutkiin, eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimiin: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3530
SOLAS-yleissopimuksen ja MARPOL-yleissopimuksen muutokset koskevat merelle kadonneiden konttien ilmoitusvelvollisuutta. Lisäksi SOLAS-yleissopimuksen muutoksilla parannetaan alusten paloturvallisuutta ja polttoöljyn käytön turvallisuutta. Esityksessä ehdotetaan lisäksi sopimusmuutosten edellyttämien muutosten tekemistä merilakiin. Samalla ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi painolastivesiyleissopimuksen muutokset sekä lain sopimusmuutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Lisäksi esityksessä ehdotetaan sopimusmuutoksiin nähden erillisenä ehdotuksena, että väylämaksulakiin tehtäisiin lakitekniset muutokset liittyen eurooppalaisen merenkulkualan yhdennetyn palveluympäristön perustamisesta annetusta asetuksesta johtuvien vaatimusten täyttämiseksi: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3504
YK:n alaiset organisaatiot ITU, ICAO ja IMO ovat antaneet yhteisen julkilausuman, jossa ne esittävät syvän huolensa kasvavista paikannusongelmista ja vaativat turvattuja satelliittiyhteyksiä paikannussatelliiteille suojaamaan niiden signaaleja häirinnältä ja väärentämiseltä: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/jamming-and-spoofing-of-satellite-navigation-systems-on-the-rise/
European Shipping Summit 2025: Merenkulku on eurooppalaisen talouden ja huoltovarmuuden kulmakivi. Tänä vuonna fokus oli geopoliittisessa tilanteessa, vähäpäästöisen merenkulun kehittämisessä ja eurooppalaisen merenkulun roolissa huoltovarmuuden turvaajana. Myös merihenkilöstön saatavuus tulevaisuudessa ja alan kyky houkutella uusia tekijöitä nousi keskiöön: https://navigatormagazine.fi/uutiset/european-shipping-summit-2025-merenkulku-on-eurooppalaisen-talouden-ja-huoltovarmuuden-kulmakivi/
Panama on valmis poistamaan alusrekisteristään pakotteiden alaiset alukset: https://www.maritime-executive.com/article/report-panama-poised-to-purge-sanctioned-tankers-from-registry
EU:n kielto venäläisen LNG:n uudelleenlastaamisesta on tullut voimaan eivätkä EU satamat voi enää tarjota minkäänlaisia palveluja LNG-lastin, joka on matkalla kolmansiin maihin, siirtoon. Silti venäläisen LNG:n täyskieltoa ei vieläkään tullut. Venäjä on löytänyt vaihtoehdon uudelleenlastaukselle tekemällä sitä Kuolan niemimaan suojissa STS-operaationa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/eu-bans-russian-lng-transshipment-but-russia-finds-a-new-way/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Baltimoren siltaan törmänneen konttialuksen 21 miehistönjäsenestä yksitoista ylemmän päällystön jäsentä on edelleen matkustuskiellossa USA:ssa, koska tapauksen tutkinta ja oikeusjutut ovat edelleen kesken. Kymmenen heistä on intialaisia ja yksi Sri Lankasta. Onnettomuustutkintakeskuksen raportti valmistuu syksyllä. Kyseessä on satojen miljoonien dollarien onnettomuus, josta voi muodostua myös ennakkotapaus: https://www.marineinsight.com/shipping-news/a-year-after-baltimore-bridge-collapse-some-dali-crew-members-still-cant-go-home/
Lastivarkaudet ovat USA:ssa lisääntyneet 60 % viimeisten kahden vuoden aikana. Varkaudet ovat lisääntyneet kaikissa lastityypeissä mutta erityisesti on lisääntynyt koko lastin varkaudet varikoilta ja käsittelytiloista: https://www.seatrade-maritime.com/security/cargo-thefts-reported-in-us-up-by-60-over-two-years-says-tt-club
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Global Maritime Forum, voittoa tuottamaton merenkulun yhteistyöorganisaatio, on julkaissut merenkulun pahenevaan työntekijäpulaan uuden kestävän miehittämisen ohjeensa, jossa on yhdeksän kohdan suositukset merellä työskentelyn parantamiseksi. Ohjeen on laatinut 12 johtavan varustamon konsortio yli 400 merenkulkijan antaman palautteen pohjalta: https://www.hellenicshippingnews.com/first-of-a-kind-sustainable-crewing-guidelines-to-safeguard-seafarer-well-being-and-protect-supply-chains-from-workforce-crisis/
BIMCO:n mukaan maailman merenkulkualan tulisi valmistautua työskentelemään varjolaivaston esiinnostamien vakuutusyhtiöiden kanssa pakotteiden poistuessa, mikäli ne noudattavat alan parhaita käytäntöjä. Uusia vakuuttajia ja P&I klubeja tulisi arvioida sen mukaan, miten ne sitoutuvat kansainvälisiin turvallisuus- ja teknisiin standardeihin: https://gcaptain.com/global-shipping-insurance-may-shift-if-russia-sanctions-end-bimco-says/
Japanilainen luokituslaitos on myöntänyt periaatehyväksynnän jäykälle purjeelle perustuvan tuulivoima-avusteisen propulsiojärjestelmän: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-issues-approval-in-principle-aip-for-rigid-windsail-type-wind-assisted-propulsion-system-waps-developed-by-oceanwings/
Järjestöt ja yhdistykset:
Sea Europe -järjestön esitys EU:lle Euroopan meriteollisuusstrategiaksi: https://navigatormagazine.fi/wp-content/uploads/2025/03/Industrial-Maritime-Strategy_SEA-Europe-Recommendations-to-the-EU_17.12.2024.pdf
Clean Shipping Coalition vaatii, että ensi viikon IMO-kokouksissa tulisi ratkaista seuraavat kolme kohtaa. ISWG-GHG-19 -kokouksen tulisi esittää maailmanlaajuinen polttoainestandardi ja kasvihuonekaasumaksu, ISWG-APEE 1 -kokouksen tulisi esittää uudistukset hiili-intensiteetti indikaattoriin (CII), jonka jälkeen MEPC83 -kokouksen tulisi hyväksyä kaikkien kolmen esityksen valmistellut lakitekstit hyväksyttäväksi lopullisesti syksyn ylimääräisessä MEPC-kokouksessa. Lisäksi MEPC83 käsittelee ECA-alueita ja pakokaasupesureita koskevia asioita sekä muovijäteongelmaa: https://www.hellenicshippingnews.com/impending-imo-summit-must-slash-shippings-contribution-to-climate-crisis/
Edustajat merenkulusta, lainvalvonnasta ja akateemisesta maailmasta ovat pitäneet pyöreän pöydän istunnon Singaporessa koskien merirosvouden ja aseellisten ryöstöjen ehkäisemisestä Aasiassa tehdyn sopimuksen jatkoa. Sopimus tehtiin vuonna 2006 ja se on saanut aikaan huomattavaa kehitystä merellisten laittomuuksien torjunnassa: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-roundtable-charts-future-direction-of-recaap-isc/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Helmikuussa kuukausittaisessa seurannassa napa-alueen jään laajuus oli ennätysalhainen: https://www.thebarentsobserver.com/news/midwinter-arctic-sea-ice-reaches-recordlow/427233
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Ainakin kuusi henkilöä on kuollut ja 29 on toimitettu sairaalaan turisteja kuljettaneen, ilmeisesti Suomessa valmistetun, sukellusveneen upottua Egyptin Hurghadassa. Alus oli matkalla paikalliselle koralliriutalle mukanaan 45 matkustajaa. Pääosa matkustajista oli venäläisiä mm. kaikki kuolleet. Muut matkustajat olivat Norjasta, Intiasta ja Ruotsista: https://gcaptain.com/red-sea-tourist-submarine-sinking-kills-at-least-six-off-the-coast-of-egypt/
USA:n onnettomuustutkinta on saanut valmiiksi tutkintansa tapauksessa, jossa hinaaja, joka veti nosturiproomua perässään, osui sataman konttinosturiin. Tutkinnan mukaan hinaajan perämies arvioi väärin konttinosturin ulottuman ohittaessaan ruoppaajaa sillä seurauksella, että hinattava nosturi osui konttinosturin laskettuun puomiin: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-crane-barge-hit-an-sts-crane-because-mate-didn-t-perceive-hazard
Meripelastusala suoritti vuonna 2024 162 tehtävää aluksille, jotka kuljettivat 2,4 miljoonaa tonnia saastuttavaa lastia ja polttoainetta: https://www.maritimejournal.com/environment/the-importance-of-a-sustainable-salvage-industry/1500908.article
Aluskierrätys, romutus:
Aluskierrätysmarkkinat odottavat katalyyttiä, joka käynnistäisi markkinat. Romutettavien alusten hinnoissa on tapahtunut pientä parannusta kaikissa luokissa ja kaikissa neljässä suurimmassa romutusmaassa. Markkinoiden elpymistä hidastaa myös lisätullien määrääminen tuontiteräkselle sekä Hongkongin sopimuksen täytäntöönpanon eteneminen: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-waiting-for-catalyst/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Kolumni: USA:n asevoimien kuljetuslaivasto ei ole valmis taisteluun Taiwanista. Komentajat odottavat kuljetuslaivaston n. 125 aluksen kuljettavan 90 % tarvittavasta materiaalista taistelualueelle mutta sen kuljetuskyky on laskenut 59 % johtuen pääasiassa alusten kunnosta ja ikääntymistä sekä puuttuvista amerikkalaisista siviilimerenkulkijoista: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-u-s-sealift-forces-are-unprepared-for-a-fight-in-the-pacific
Jännitteet Etelä-Kiinan merellä ovat laajentuneet myös Keltaiselle merelle alueelle, jossa Etelä-Korean ja Kiinan talousvyöhykkeet kohtaavat: https://www.marineinsight.com/shipping-news/south-korea-sets-up-floating-platform-in-response-to-chinas-offshore-structures/
Ennen vuosikymmenen loppua Venäjä aikoo ottaa käyttöön kolme uutta toisen aallon ydinsukellusvenettä, jotka on varustettu ballistisilla ohjuksilla, pohjoiseen laivastoonsa Muurmanskiin. Lisäksi suunnitelmiin kuuluu kolmen uuden ydinkäyttöisen hyökkäyssukellusveneen, joissa on risteilyohjukset, käyttöönotto. Lisäksi Venäjä on saanut käyttöönsä ensimmäisen taistelujäänmurtajansa, jota seuraavat tänä ja ensi vuonna seuraavat kaksi aseistettua jäänmurtajaa: https://gcaptain.com/russias-northern-fleet-to-launch-multiple-new-nuclear-submarines/
Osapuolet kertovat tulitaukosopimuksista Mustalla merellä Ukrainan ja Venäjän välillä. Onko tehty yhteistä sopimusta vai sopimuksia USA:n ja erikseen Ukrainan ja Venäjän kanssa ja mitä ne pitävät sisällään? Miten ne vaikuttavat merenkulkuun ja pitävätkö sopimukset: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/what-is-in-the-black-sea-ceasefire-deal-between-russia-and-ukraine/
Bulgaria on esittänyt turvakeskuksen perustamista hoitamaan monikansallisesti merenkulun turvallisuutta Mustan meren länsiosissa. Konsepti olisi jatkuva valvonta ja ennakkovaroitus mahdollisista uhista ja vihamielisistä toimista sekä se parantaisi vedenalaiseen infrastruktuuriin mahdollisesti kohdistuvia uhkia: https://splash247.com/bulgaria-proposes-security-centre-for-black-sea-shipping/
São Tomé and Príncipen vesillä merirosvojen kaappaaman Panaman lipun alla purjehtivan säiliöaluksen miehistön perheet vaativat maiden hallituksia varmistamaan merenkulkijoiden turvallinen pääsy kotimaahan. Miehistö koostuu seitsemästä intialaisesta ja kolmesta romanialaisesta merenkulkijasta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/families-of-10-kidnapped-seafarers-urge-governments-to-secure-their-release/
Historian havinaa:
Historia nykyaikaisten risteilylaivojen rakentamisessa alkaa 1960–luvun lopusta. Kasvu oli pitkään voimakasta ja tasaista, mutta COVID-19 aiheutti alalle rajun häiriön, josta nyt kuitenkin on selvitty ja on selkeästi palattu aikaisemmin totuttuun kasvuun: https://navigatormagazine.fi/uutiset/risteilylaivojen-rakentaminen-on-tukevasti-euroopassa/
Kolumni: näin lepoajat aluksilla ovat vuosisatojen kuluessa muuttuneet: https://splash247.com/hours-of-unrest/
Hongkongin merimuseo saa maailman suurimman aluksen ankkurin. Ankkuri, joka kuului mt Seawise Giantille (657’019 DWT), painaa 36 tonnia ja siihen kuului 20 sakkelinmittaa ankkurikettinkiä (548,64 metriä). Alus romutettiin vuonna 2010 Intiassa palveltuaan 35 vuotta hongkongilaista merenkulun magnaattia: https://splash247.com/famous-anchor-takes-centre-stage-in-hong-kong/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/