Mitä tarkoittaa termi:
Mooring ja mooring master: https://www.marineinsight.com/careers-2/all-about-mooring-and-mooring-master/
Mikä yritys tai yhdistys:
APL (American President Lines): https://en.wikipedia.org/wiki/American_President_Lines
BlackRock: https://fi.wikipedia.org/wiki/BlackRock
Marcura: https://marcura.com/
MSC TiL: https://www.tilgroup.com/about-us.html
Rocket Lab: https://www.rocketlabusa.com/about/about-us/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Navigointisatelliittien häirinnästä on tullut yhä suurempi ongelma Itämerellä. Se vaikuttaa merenkulkuun, ilmailuun ja kriittiseen infrastruktuuriin. Kun lähes kaikki selvitykset ovat kohdistuneet yläilmoissa ilmenevään häirintään, on Puolan Gdynian merenkulun yliopiston selvitys keskittynyt matalalla ja maanpinnassa ilmeneviin häiriöihin. Selvitys yritti havaita häiriön lähteen, vaikutuksen signaalin tarkkuuteen ja selvittää potentiaaliset hallintatoimenpiteet: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/gnss-interference-became-a-growing-challenge-in-baltic-sea/
Dubaissa päämajaa pitävä digitaalisia merenkulun sovelluksia tuottava yhtiö on ostanut brittiläisen tekoälyä dokumenttienhallinnassa käyttävän start-up-yrityksen. Hankinta vahvistaa dubailaisen yhtiön mukaan heidän toimintaansa tekoälyn tehdessä raskaan prosessityön päätöksenteon tueksi. Vähän aiemmin dubailainen yhtiö hankki niin ikään brittiläisen yhtiön, jonka sovellus käsittelee öljy- ja kemikaalisäiliöalusten seisontavaatimuksia: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/marcura-buys-ai-driven-document-intelligence-specialist-shipster/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Ruotsalaiset lanseeraavat koululuokille mahdollisuuden adoptoida kauppa-alus ja saada samalla näkymä elämään aluksella: https://www.sjofartstidningen.se/skolelever-adopterar-fartyg/
Kansainvälinen merenkulkijoiden hyväntekeväisyysjärjestö on avannut auttavan puhelimen naismerenkulkijoille. Auttavaan puhelimeen naiset, kadetit ja merenkulkijat, voivat soittaa 24/7 ja sen tarjoaa henkistä tukea, kriisiapua ja vertaistukea. IMO:n ja WISTAN selvitysten mukaan naisten osuus on n. 2 % ja pääsääntöisesti risteilyliikenteessä. Auttavan puhelimen rahoittaa merivakuutusyhtiö Skuld: https://splash247.com/female-seafarers-helpline-launches/
Eräät varustamot ovat siirtäneet tai varautuvat siirtämään aluksensa pois Hongkongin lipun alta. Perusteena on mahdollinen Kiinan määräysvalta tai USA:n pakotteet mahdollisen USA:n ja Kiinan välisen konfliktin takia. Hongkongin lippu on maailman kahdeksanneksi suurin ja merenkulku- ja satama-ala muodostavat 4,2 % Kiinan hallitseman erityisalueen BKT:sta: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-firms-pull-back-from-hong-kong-to-skirt-us-china-risks/
Tanskalainen irtolastivarustamo ostaa kanadalaisen kappaletavaran laivausyhtiön: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/lauritzen-bulkers-buys-canadian-breakbulk-expert-alexander-blake/
Video: tältä näyttää, kun alus rullaa mainingissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-terrifying-video-captures-cargo-ship-rolling-through-gigantic-waves/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kun lasketaan mukaan tilauksessa olevat alukset, ranskalainen CMA CGM on noussut toiseksi suurimmaksi konttivarustamoksi ohi tanskalaisen Maerskin. Myös taiwanilainen Evergreen ohittanut japanilaisen Ocean Network Expressin (ONE) ollen maailman kuudenneksi suurin. Niin ikään taiwanilainen Wan Hai on ohittanut toisen taiwanilaisen Yang Mingin siirtyen kymmenenneksi: https://splash247.com/cma-cgm-overtakes-maersk-in-the-liner-rankings/
Ranskalainen konttivarustamo, joka omistaa USA:n lipun alla purjehtivan APL:n, aikoo investoida USA:n meritalouteen $20 miljardia seuraavien neljän vuoden aikana. Investoinnit kohdistuvat merenkulkuun, satamiin, logistiikkaan ja ilmarahtiin. APL operoi tällä hetkellä 10 alusta kapasiteetiltaan 1’700–5’500 TEU:ta, jotka työllistävät yli 350 merenkulkijaa. Alusmäärää on tarkoitus kasvattaa 30 alukseen: https://www.seatrade-maritime.com/containers/cma-cgm-pledges-20bn-investment-in-us-shipping-and-logistics
Maailman kontti-indeksi (Drewry) laski viikolla 10 3 %. Rahdit Eurooppaan nousivat mutta rahdit USA:han pienenivät: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-3-this-week-10-2025/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastimarkkinoilla on kysyntä vähentynyt sekä Euroopan että Kiinan teollisuustuotannon heikentyessä. Irtolastimarkkinoiden odotetaan hiukan parantuvan tänä vuonna mutta ensi vuoden odotukset ovat epävarmoja: https://www.hellenicshippingnews.com/bulker-shipping-faces-tough-year-as-chinas-manufacturing-sector-weakens/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Ahvenanmaan lauttoja operoiva uusi varustamo Axferries aikoo uudistaa ja sähköistää saaristoliikenteen. Samalla uudistetaan varustamon ulkoasua: https://www.sjofart.ax/nyheter/axferries-nya-stil-for-skargarden/
Offshore ja merituulivoima:
UK on tehnyt kattavia uudistuksia kiihdyttääkseen merituulivoiman kehittämistä. Niiden tarkoituksena on virtaviivaistaa suunnittelua ja parantaa investointivarmuutta uusiutuvaan energiaan. UK, jolla on maailman kolmanneksi laajin toimiva merituulivoima, aikoo laajentaa sitä nykyisestä 30,7 GW:sta 43–50 GW:iin vuoteen 2030 mennessä: https://gcaptain.com/uk-announces-major-reforms-to-offshore-wind-development-targets-50gw-by-2030/
Offshore energiasektorilla tulee suuri yhteenliittyminen, kun italialainen Saipem ja norjalainen Subsea 7 sopivat yhdistymisestä, uudelta nimeltää Saipem7. Uuden yhtiön tilauskanta olisi €43 miljardia, tulot €20 miljardia ja tulos €2 miljardia. Analyytikoiden mukaan uusi yhtiö olisi johtava monimutkaisten vedenalaisten öljy- ja kaasujärjestelmien suunnittelu- ja asennustoimittaja sekä myös merituulivoimapalvelujen tuottaja. Toiminta-alueillaan niillä olisi n. viidenneksen osuus markkinoista tulojen perusteella: https://gcaptain.com/saipem-and-subsea-7-ink-45-billion-mega-merger/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
USA:n presidenttiä lähellä olevan amerikkalaisen varainhoitoyhtiön ja konttiterminaaliyhtiön muodostama konsortio osti Panaman kanavan kummassakin päässä olevien satamien operoinnista vastaavan yhtiön lukuun ottamatta sen Kiinan toimintoja: https://gcaptain.com/the-art-of-the-canal-deal-how-blackrock-brokered-trump-win-in-panama/
Kätilönä kaupassa toimi amerikkalaispankki Goldman Sachs: https://gcaptain.com/goldman-wins-rare-solo-role-on-blockbuster-19-billion-port-deal/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 7.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Rotterdamin satama luopuu PIN-koodin käytöstä konttien luovutuksessa. Jatkossa kontti on mahdollista saada haltuunsa vain yhteisen turvajärjestelmän kautta: https://www.hellenicshippingnews.com/end-to-fraud-sensitive-pin-codes-for-all-intercontinental-import-containers/
Konttivarustamo MSC:n terminaalitoiminnot ovat suurin hyötyjä hongkongilaisen satamayhtiö CK Hutchisonin vetäytyessä maailman satamamarkkinoilta. MSC LiT ostaa yhdessä amerikkalaisen sijoitusyhtiö BlackRockin kanssa $22,8 miljardilla CK Hutchisonin toiminnot. BlackRock-TiL konsortio ohittaa mm. PSA Internationalin, COSCO:n, APM Terminalsin ja DP Worldin: https://splash247.com/stunning-hutchison-ports-sale-will-usher-in-prolonged-period-of-liner-network-changes/
UK:n hallitus on ilmoittanut £55,7 miljoonan investoinnista Cromarty Firthin satamaan Skotlannissa muuttaakseen sen kelluvan merituulivoiman satamaksi: https://gcaptain.com/uk-government-invests-in-scotlands-first-floating-offshore-wind-manufacturing-port/
Tanskalainen konttivarustamoa lähellä oleva kiinteistörahasto ostaa 40 % osuuden filippiiniläisestä logistiikkayhtiötä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/danish-a-p-moller-capital-to-acquire-40-of-ayalas-ac-logistics/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Meyer Turun toimitusjohtaja vaihtuu. Saksalainen Tim Meyer väistyy ja tilalle tulee Casimir Lindholm. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Meyerin telakkaa johtaa joku muu kuin Meyerin perheenjäsen. Lindholm tulee Cargotecilta, jota ennen hän on ollut Lemminkäisellä ja Eltelillä, joissa hän on ollut toimitusjohtajana. Tim Meyer siirtyy Turun telakan hallituksen varapuheenjohtajaksi, jonka puheenjohtajana jatkaa Jaakko Eskola: https://www.sjofartstidningen.se/meyer-turkus-vd-slutar-han-tar-over/
Kyetäkseen vastaamaan IMO:n hiili-intensiivisyysvaatimuksiin ovat varustamot pakotettuja miettimään keinoja niiden saavuttamiseksi. Yksi keino on runkomaalien käyttö: https://www.hellenicshippingnews.com/record-number-of-shipowners-choosing-advanced-marine-coatings-in-response-to-cii-challenges/
Amerikkalaisyhtiö on julkaissut tiedot rakettien paluualustaksi tarkoitetusta proomusta. Proomu olisi 122 metriä pitkä ja se muokattaisiin vastaanottamaan uudelleen käytettävät Neutron raketit. Muokkaus käsittäisi autonomiset laskeutumisen tukilaitteet, suojakilpi laitteiden suojaamiseen ja DP-järjestelmän tarvitsemat laitteet. Proomu on tarkoitus rakentaa tänä vuonna ja ottaa käyttöön ensi vuonna: https://www.marineinsight.com/shipping-news/rocket-lab-reveals-ocean-platform-for-neutron-rocket-landings-at-sea/
Amerikkalaistelakka on tulostanut ensimmäisen imusarjan lentotukialukselle 3D-tulostimella. Laite on kooltaan 1,5 metriä pitkä ja painaa 454 kiloa. Telakka on aiemminkin valmistanut osia sekä uusiin että olemassa oleviin aluksiin ja tarkoitus on tänä vuonna asentaa vielä 200 osaa aluksiin: https://www.maritime-executive.com/article/newport-news-shipbuilding-prints-first-manifold-for-uss-enterprise
Onko miehittämätön sota-alus ratkaisu uuteen sodankäyntitapaan? Valmistajien mukaan miehittämättömyydellä saadaan alus kapeammaksi ja kansirakenteet pienemmiksi. Se tarkoittaa pienempiä kustannuksia, vähemmän painoa, paremmat hydrodynaamiset ja häiveominaisuudet sekä parempi toiminta-ala merenkäynnissä. Ensimmäinen prototyyppi on laskettu vesille ja se lähtee kevään aikana merikoeajoille: https://www.maritime-executive.com/article/sailors-not-required-darpa-launches-fully-unmanned-warship-prototype
USA:n valmistelussa oleva korotettu satamamaksu kiinalaisvalmisteisille aluksille ei saanut pysäytettyä konttivarustamon $2,6 miljardin alustilausta kiinalaistelakalta: https://www.maritime-executive.com/article/us-s-proposed-fee-on-chinese-shipbuilding-fails-to-stop-2-6b-order-to-cssc
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Yksi maailman vilkkaimmista autolauttayhteyksistä muuttuu kokonaan sähköiseksi, kun Öresundslinjenin alukseen Tanskan Helsingørin ja Ruotsin Helsingborgin välillä jälkiasennetaan akusto ja uusi sähkömoottori azimuuttipotkureihin. Lautta käyttää satamassa korkeajännitteistä pikalatausta, joka täyttää akut 8-12 minuutissa ja vaihtoehtona generaattorilatausta: https://seawork.com/newfront/news/hamlet-to-be-emission-free
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
St Kitts & Nevis sitoutuu lippuvaltiona luotsien turvallisuuteen ja varmistaa, että kaikki sen alusrekisterissä olevat alukset noudattavat viimeisimpiä määräyksiä, jotka liittyvät luotsin tuloon tai lähtöön aluksesta. Maa aikoo lippuvaltiona varmistaa, että kaikilla aluksilla on tyyppihyväksytyt laitteet ja järjestelmät: https://www.hellenicshippingnews.com/st-kitts-nevis-tackles-dangers-to-pilots/
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 10: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed.pdf
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 10: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-to-continue-their-moderate-correction-path-next-week/
Maailmankauppa ja politiikka:
OECD:n kuluttajahintaindeksin mukaan tammikuun 2025 inflaation olevan 4,7 % jo kolmatta kuukatta putkeen. Suurimmat inflaationousut olivat eräissä EU-maissa. Turkin inflaatio on laskenut jo kahdeksan kuukautta mutta on edelleen yli 40 %. Tasapainotettu kuluttajahintaindeksi osoittaa euromaissa 2,5 % ja G20-maissa 5,0 %. Argentiinan inflaatio on laskussa mutta silti yli 80 %. Kiinan inflaatio nousi 0,5 %:in: https://www.hellenicshippingnews.com/oecd-headline-inflation-at-4-7-in-january-2025-for-the-third-month-in-a-row/
EKP laski ohjauskorkoaan 0,25 % ja pitää ovea auki sen laskemiseksi edelleen. Keskuspankin mukaan rahapolitiikkaa on tarkoituksella löysätty inflaation laskiessa suotuisasti ja EU:n päättäessä uusista sotilasmenoista, joilla toivotaan olevan vaikutusta hiipuvaan kasvuun. Maailmantalouden epävakaus voi vaarantaa kuitenkin jatkossa koronlaskun: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-cuts-interest-rates-keeps-door-ajar-to-more-easing/
Kiinan viralliset tahot ovat ilmaisseet tahtoa rahapolitiikan löysäämiseen, mikäli talouskasvu ei pysy halutulla suunnalla. Kiinan keskuspankki (PBOC) laskee ohjauskorkoaan ja työntää rahaa markkinoille tarvittaessa. Maassa käynnistetään myös suuria rakennushankkeita yksityisten investointien houkuttelemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-officials-say-more-stimulus-possible-if-growth-slowed/
Kolumni: lisätulleista, konteista ja globalisaatiosta: https://splash247.com/andrew-craig-bennett-on-globalisation/
USA:n presidentti on muutanut mieltään Meksikon lisätullien osalta siirtämällä niiden voimaantuloa kuukaudella. Meksikon presidentti onnistui siirtämään lisätulleja jo toisen kerran viime hetken puhelinsoitolla Valkoiseen taloon: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/trump-changes-course-and-announces-one-month-pause-on-mexican-tariffs/
USA:n presidentti on muutanut mieltään sekä Meksikon että Kanadan lisätullien osalta siirtämällä niiden voimaantuloa kuukaudella. Samalla hän vierittää syyn taantumasta globalististen valtioiden ja yhtiöiden harteille: https://www.euronews.com/business/2025/03/07/trump-claims-us-is-being-ripped-off-by-europeans-and-globalists-as-markets-dip
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
USA:n kongressin liikenne- ja infrastruktuurikomitea on asettunut vastustamaan EU:n yrityksiä vaikuttaa USA:n merenkulkupolitiikkaan sosiaalisessa mediassa: https://gcaptain.com/house-committee-leaders-slam-eus-tiktok-campaign-to-undermine-jones-act/
USA:n ulkoministeriö ja valtiovarainministeriö ovat mediatietojen mukaan saaneet tehtäväkseen laatia listan Venäjän pakotteiden helpottamisesta. Tiedot ovat linjassa USA:n ja Ukrainan presidenttien välrikosta, joiden seurauksena jäi mineraalisopimus allekirjoittamatta ja aseapu Ukrainaan keskeytettiin. Pakotteiden purku on ilmeisesti vain osaksi Ukrainan kysymykseen liittyvää, taustalla on myös USA:n ja Venäjän suhteiden yleisempää normalisointia: https://www.maritime-executive.com/article/report-white-house-draws-up-list-of-sanctions-relief-measures-for-russia
Uusien iskujen vuoksi, jotka Venäjä kohdisti Ukrainan energiateollisuuteen, USA:n presidentti uhkaa Venäjää uusilla pakotteilla: https://www.euronews.com/2025/03/07/trump-threatens-new-sanctions-on-russia-after-latest-missile-and-drone-attack-against-ukra
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kroaattipäällikön ja suomalaisen yliperämiehen saama vankeustuomio asemavastuustaan turkkilaisessa oikeusistuimessa puhuttaa räikeydellään. Olematta ainoa merenkulkijoihin kohdistuva oikeustapaus, tämä on kyseenalaisuudessaan puhutteleva. Miten jatkossa voidaan motivoida ihmisiä töihin maailmantalouden keskeiseen toimintoon, merenkulkuun, jos siitä työstä voidaan tuomita 30 vuodeksi vankilaan: https://splash247.com/the-curse-of-criminalisation/
Costa Concordian päällikkö voi päästä osittaiseen ehdonalaiseen niin, että hän työskentelee Vatikaanissa päivisin. Tapaus tulee arvioitavaksi ehdonalaislautakuntaan huhtikuussa: https://www.maritime-executive.com/article/costa-concordia-s-infamous-captain-may-work-at-the-vatican-on-parole
USA:n valtiontalouden tarkastusviraston (GAO) huolestuttavat raportit jatkuvat. Tällä kertaa kyse on rannikkovartiostosta, jonka infrastruktuurin korjausvelka on kasvanut jo $7 miljardiin: https://www.maritime-executive.com/article/gao-uscg-s-shore-maintenance-infrastructure-backlog-has-ballooned-to-7b
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
European Community Shipowners´Associations (ECSA) Euroopan Varustamoyhdistys muuttaa 60-vuotispäivänsä kunniaksi nimensä ECSA European Shipowners’iksi – ECSA Euroopan Varustamot. Organisaatio, joka muuttaa samalla logonsa ja visuaalisen ilmeensä, edustaa 22 maan kansallisia varustamoyhdistyksiä vastaten n. 35 %:sta maailman kauppalaivastosta ja käsittää kaikki merenkulun sektorit. Kauppalaivaston koko ylittää reilusti Euroopan BKT:n osuuden maailman BKT:sta (15 %): https://www.hellenicshippingnews.com/european-community-shipowners-associations-ecsa-rebrands-as-european-shipowners/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Bangladeshilainen irtolastialus ajoi Laukaansuun (Ust-Luga) sataman lähellä Venäjällä karille joulukuussa ja jäi kiinni viikoiksi. Tieto tuli bangladeshilaisen median kautta eikä siitä ole aiemmin raportoitu. Alus harhautui reitiltään GPS-häirinnän vuoksi. Se sai vaurioita sekä runkoon että potkuriin. Venäjän viranomaiset eivät vastanneet aluksen avunpyyntöihin kuin vasta kansainvälisen työntekijäjärjestön painostuksesta. Maaliskuun 6. päivänä alus saatiin irti: https://www.maritime-executive.com/article/union-bangladeshi-bulker-grounded-off-ust-luga-and-was-stuck-for-weeks
Hollantilainen lähiliikenteen rahtialus on jäänyt kiinni pohjaan Humberin suistossa. Alus oli tulossa Rotterdamista ja navigointivirheen takia se ajoi mutavalliin. Toistaiseksi irrotusyritykset eivät ole onnistuneet. Vuonna 2004 rakennettu alus on 82 metriä pitkä ja sen suunnittelusyväys on 3,4 metriä: https://www.maritime-executive.com/article/photos-cargo-vessel-stuck-in-the-mud-in-uk-s-humber-estuary
Humber-joen suistossa oleva alus joutuu odottamaan huhtikuuhun tulvavuoksea päästäkseen irti: https://splash247.com/ship-stuck-in-england-waits-for-april-spring-tide-to-move/
Etelä-Korean lipun alla purjehtiva konttialus, kapasiteetiltaan 4’228 TEU:ta, on menettänyt tai saanut vaurioita 115 konttiin. Alus oli matkalla aasialaisesta satamasta Vancouveriin, kun se Beringin salmessa joutui myrskyyn: https://splash247.com/korean-boxship-loses-containers-overboard-in-stormy-bering-strait/
Aluskierrätys, romutus:
Geopoliittiset jännitteet ovat pitäneet aluskierrätyksen hiljaisena kaikissa johtavissa romutusmaissa. Myös dollarin vahvistuminen on vähentänyt kauppaa. Toisaalta se antaa aikaa saattaa telakat Hongkongin yleissopimuksen vaatimuksia vastaaviksi: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-hit-by-geopolitical-unrest/
Kriisit ja merirosvous:
Kolumni: riski huthien toiminnan viriämisestä Punaisella merellä tuntuu kasvavan. USA:n presidentin tviitti gazalaisille jäljellä olevista panttivangeista ja Gazan pommittamisesta ovat saaneet jännitteet alueella nousemaan: https://www.maritime-executive.com/editorials/editorial-risks-of-houthi-attacks-on-shipping-increase
Huthijohtajat ovat luvanneet venäläisille ja kiinalaisille aluksille turvallisen läpipääsyn huthien hyökätessä kauppa-alusten kimppuun: https://www.marineinsight.com/shipping-news/houthi-leaders-assure-safe-passage-for-russian-chinese-ships-in-red-sea/
UK:n kuninkaallinen laivasto on saattanut venäläistä roro-alusta ja sen tukena ollutta venäläistä korvettia Englannin kanaalissa niiden ollessa matkalla Pohjanmerelle ja Itämerelle. Roro-alus oli tulossa Syyriasta ilmeisesti lastinaan venäläisten joukkojen tarvikkeita Tartusin satamasta: https://www.maritime-executive.com/article/uk-tracks-russian-roro-carrying-arms-from-syria-escorted-by-warship
Maailman kymmenen suurinta vartioalusta: https://www.marineinsight.com/know-more/10-biggest-patrol-ships-in-the-world/
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/