Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys tai yhdistys:
AYK Energy: https://www.aykenergy.com/about-us
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Maailman johtava rahtitietoalusta on julkaissut uuden työkalun, joka mahdollistaa dynaamisen markkinatilanteen hintaseurannan ja, joka automaattisesti tuottaa ajantasaista tietoa rahtitasosta. Ohjelma on käytössä jo irtolastimarkkinoilla ja se yleistyy nopeasti konttiliikenteessä: https://www.hellenicshippingnews.com/freightos-introduces-index-linking-for-freight-contracts-bringing-global-trade-to-the-digital-age/
Viisi johtavaa meklariyhtiötä ovat yhdessä julkaisseet tarkoitukseen tehdyn rahtaussopimusten hallinta- ja yhteenvetosovelluksen. Sovellus on luotu tuomaan alalle kilpailua, koska yksi sovellus on saanut jo lähes monopoliaseman: https://splash247.com/five-top-brokers-join-forces-to-launch-recap-and-charter-party-platform/
Analyysitalo on julkaissut maailman ensimmäisen satamasta satamaan rahtihinnoittelusovelluksen energiakuljetuksille. Sovellus kattaa yli 50´000 aktiivista ja 70 mahdollista öljytuoterahtireittiä: https://splash247.com/vortexa-debuts-port-to-port-tanker-freight-pricing-platform/
Sähköisten konttikuljetusten liitto (DCSA) on julkaissut viimeisimmän versionsa varaus- ja konossementtistandardeistaan. DCSA:n standardit luovat yleisen kehyksen konttikuljetuksille parantaen yhteensopivuutta, tehokkuutta ja kommunikointia. Muutokset tukevat tuontivalvontajärjestelmää (ICS2) ja parannettu sähköinen konossementti uusia vaatimuksia EU:ssa, Norjassa, Sveitsissä ja Pohjois-Irlannissa: https://splash247.com/digital-container-shipping-association-unveils-latest-upgrades/
WWF Germany on esitellyt uuden tekoälypohjaisen alustan, jonka se uskoo helpottavan kadonneiden ja hylättyjen kalastusvälineiden etsintää ja raivausta. Kalastusvälineet muodostavat 30 %:n osuuden mereen päätyvästä muoviroskasta. Joka vuosi n. 50’000 tonnia kalastusvälineitä päätyy mereen ja 20 % kaikista kalastusvälineistä päätyy mereen. Sovellus korvaa aiemman työteliään tavan mutta silti ihmisen työtä tarvitaan sekä tunnistamaan oikeat kohteet että opettamaan tekoäly itse tekemään oikeat ratkaisut: https://www.marineinsight.com/shipping-news/wwf-germany-introduces-ai-platform-to-detect-remove-ghost-nets-from-oceans/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Merkittävin tekijä, joka vaikuttaa maailman öljykuljetuksiin on tällä hetkellä Ukrainan sota. Euroopan tuontikielto on ohjannut Venäjän öljykuljetukset muualle käyttäen varjolaivastoa. merkittäväksi lähialueen toimijaksi on noussut Turkki, joka jalostaa halpaa venäläistä öljyä tuotteiksi myös Euroopan markkinoille: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-russian-oil-flows/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Norjalaisvarustamo on ilmoittanut tilanneensa sähköammoniakkikäyttöisen 7´800 DWT:n itsepurkavan kappaletavara-aluksen. Alus on rahdattu puutavaran kuljetukseen, kun se vuonna 2027 saadaan liikenteeseen. Alus on optimoitu taloudelliseen ajoon ja kykenee 14 päivän matkaan. Sen ammoniakkisäiliön koko 160 m³. Kone käyttää dieseliä starttipolttoaineena. Varustamo on aiemmin tilannut neljä 7’000 DWT kaksikäyttöpolttoainetta käyttävää alusta: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/uecc-s-proactive-fuel-strategy-pays-dividends
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
MSC:n uusin USA:n markkinoille tarkoitettu risteilyalus on saanut suoritettua merikoeajonsa ranskalaistelakalta. Merikoeajolla käytiin läpi aluksen koneiden toiminta, käsiteltävyys, polttoainekulutus, turvallisuusjärjestelyt, nopeus ja pysähtymisetäisyydet. Alus luovutetaan maaliskuun 27. päivä ja sen on tarkoitus tulla liikenteeseen huhtikuussa 2025: https://www.maritime-executive.com/article/msc-s-first-american-mega-cruise-ship-completes-sea-trials
Offshore ja merituulivoima:
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 21.2.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Loviisan sataman organisaatiota on viime vuonna vahvistettu, ja nyt sataman päivittäinen toiminta integroidaan osaksi Helsingin Sataman rahtiliiketoimintaa. Helsingin Satama on jo pitkään ollut Loviisan satamayhtiön pääomistaja. Yhtiön toinen omistaja 40 % osuudella on Loviisan kaupunki. Operatiivisen toiminnan integrointi on luonnollinen jatkumo muutoinkin tiiviille yhteistyölle: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/loviisan-sataman-operatiivinen-toiminta-osaksi-helsingin-sataman-rahtiliiketoimintaa/
Useimpien Euroopan konttisatamien läpikulku kasvoi neljännellä neljänneksellä viime vuonna samalla, kun aluskäyntien määrä väheni. Konttialusten keskikoko kasvoi. Sitä vastoin tehokkuus väheni sekä satamasiirroissa ja laiturisiirroissa että alusten odotusajoissa: https://www.hellenicshippingnews.com/operational-performance-declines-in-most-european-ports-while-average-call-size-increases/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen Elomatic ja saksalainen Thyssenkrupp allekirjoittaneet suunnittelu- ja teknologiasopimuksen uuden innovatiivisen jäänmurtajan kehittämiseksi. Murtaja rakennetaan Wismarin telakalla, joka on rakentanut yli 120 polaarialueelle tarkoitettua alusta. Elomatic hoitaa perus- ja tarkennetun suunnittelun sekä konsultoinnin rakentamisvaiheessa: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/elomatic-and-tkms-partner-on-ice-breaker/1500008.article
Suomalainen Wärtsilä toimittaa CMA CGM konttivarustamolle potkuriakselin ja -laakerin valvontajärjestelmän ja tiivisteet varustamon viimeisimpiin 24´000 TEU:n alustilauksiin: https://www.maritime-executive.com/features/cma-cgm-selects-wartsila-s-intellisafe-and-airguard-for-future-ready-fleet
ABB on saanut kiinalaisilta ja eteläkorealaisilta telakoilta tilatut LNG-käyttöiset alukset (18 + 12) akseligeneraattoreilla. Alusten toimitus on vuosien 2028–2030 aikana. Akseligeneraattoreilla odotetaan saavutettavan n. 4 %:n säästö meriajossa sekä 20 % paino- ja tilasäästön asennettaessa: https://www.hellenicshippingnews.com/largest-ever-permanent-magnet-shaft-generator-system-order-for-30-lng-carriers/
Skotlannin teollisuusinstituutti ilmaisee raportissaan, että tekoälyn käyttö tulee olemaan keskeisessä asemassa telakkateollisuudessa tulevaisuudessa osaamisen vähentyessä: https://www.maritimejournal.com/vessels/report-highlights-skills-gaps-in-shipbuilding/1500101.article
Maailman kymmenen suurinta telakkaa: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-biggest-shipyards-in-the-world/
Andorralaisyritys asentaa toiseenkin bretagnelaislauttaan 12 MWh akuston, jotka ovat maailman suurimmat aluksiin asennetut. Alukset ovat hybridikäyttöisiä toisena polttoaineenaan LNG: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-marine-battery-powers-second-brittany-ferries-hybrid-vessel/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Merenkulun tulee maaliskuun loppuun mennessä toimittaa vuoden 2024 kootut päästötiedot yli 12’000 kauppa-aluksesta päästökauppaa varten. Kun päästökauppamaksut syksyllä määrätään, selviävät myös riskit ja monimutkaisuus, jota vaatimustenmukaisuuden hallinta tuovat tullessaan. Sisäiset ristiriidat ja häiriöt eri toimijoiden välillä voivat johtaa kohonneisiin päästömaksuihin: https://www.hellenicshippingnews.com/ers-data-tracking-and-transparency-key-to-managing-compliance-risk-as-eu-ets-deadline-looms-says-oceanscore/
Podcast: suomalainen Ahti Pool auttaa noudattamaan FuelEU Maritime määräyksiä: https://www.motorship.com/podcasts/ahti-pool-aiding-with-compliance-to-fueleu-maritime/1500000.article
Japanilaisvarustamon ja ruotsalaisvarustamon yhteisvarustamo operoi 15 ajoneuvojen kuljetusalusta Euroopassa. Aluksista 40 % käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita ja vuonna 2030 60 % sen laivoista täyttää FuelEU Maritime määräykset. Vuoteen 2040 mennessä varustamon tavoite on olla netto 0-päästöinen: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/uecc-s-proactive-fuel-strategy-pays-dividends
Merenkulun vihreät käytävät voivat menestyä paremmin, mutta eivät riittävästi, IMO:n, EU:n ja USA:n mahdollisten toimien avulla. UMAS:n, UCL:n ja GMF:n yhteisraportin mukaan tukea tarvitaan siitäkin huolimatta, jotta vaihtoehtoiset polttoaineet selviävät halvempien fossiilisten polttoaineiden kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/new-report-shows-that-green-shipping-corridors-will-need-additional-support-under-a-global-fuel-standard/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 8: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed.pdf
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 8: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-could-retreat-next-week/
Maailman kontti-indeksi (Drewry) viikolta 8: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-10-this-week-08-2025/
Maailmankauppa ja politiikka:
Kreikkalaisjulkaisu sanoo sen ääneen, jonka muu maailma jo huomannut. USA ei ole maailman napa vaan Kiina ja sen vanavedessä kehittyvät maat ovat ottaneet kiinni etumatkaa, joka on katsottu USA:lla ja Euroopalla olevan. USA:lla on suuri markkinaosuus Pohjois-Amerikassa mutta varsin pieni muualla maailmassa. Seikka, joka helposti johtaa harhaan. Sitä vastoin aserajoitus kolmen suurvallan kesken olisi tervetullut ratkaisu: https://www.hellenicshippingnews.com/us-china-ties-could-improve-under-realistic-trump/
Viime viikko viimeistään kaatoi kylmää vettä eurooppalaisten niskaan. Kyse on oman eurooppalaisen puolustusmekanismin luomisesta ja sen aiheuttamista taloudellisista vaikutuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/guns-n-money-europes-reaction-to-the-new-geopolitical-reality/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU on asettamassa Venäjälle uusia pakotteita, jotka sisältävät pakotteet yli 70 varjolaivaston alukselle, joka nostaa EU-pakotteiden alaisten alusten määrän yli 150. Pakotteet tulevat voimaan ensi viikolla Ukrainan sodan kolmantena vuosipäivänä. Pakotteiden kohteena ovat myös venäläinen alumiini, venäläisten pankkien rajoitukset, öljyn hintakaton tiukennustoimet ja vientikiellot: https://splash247.com/more-than-70-ships-set-to-be-added-to-eu-sanctions-list/
Komissio sai EU:n aluskierrätysmääräysten arviointinsa suoritettua. Päätelmien mukaan määräykset täyttävät pääsääntöisesti tavoitteensa varsinkin hyväksyttyjen aluskierrätystelakoiden lista vastaa alan korkeampia ympäristöllisiä ja sosiaalisia standardeja. Määräysten tehokkuutta jäytävät erityisesti varustamoiden tapa siirtää alukset EU-lipun alta muualle ennen romutusta, varsinkin paremman hinnan saadessaan. Toinen huomautus tulee vaarallisista materiaaleista. Mukana on listaus hyväksytyistä telakoista: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ship-recycling-regulation-evaluation-and-list-update/
Panama on kehittämässä lainsäädäntöään, joka parantaa merenkulkua ja alusrekisteröintiä. Kyseessä on YK:n Pekingin yleissopimuksen kansainvälisen kaupan lain ratifioinnista, joka käsittelee alusten oikeudellista myyntiä: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/panama-law-firms-aim-at-game-changing-reforms
USA:n valtionvarainministeriö viestittää, että maa saattaa perua Venäjä-pakotteensa osana Ukrainan rauhanneuvotteluja: https://gcaptain.com/treasury-secretary-bessent-signals-potential-russia-sanctions-rollback-in-ukraine-peace-talks/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kansainvälisen kuljetustyöntekijöiden liiton (ITF) virkailijat ovat ottaneet voimakkaasti kantaa kahden irtolastialuksen korkeimman päällystönjäsenen, kroaatti päällikkö ja suomalainen yliperämies, saamaan tuomioon Turkissa. Kumpikin sai 30 vuoden tuomiot ilman, että heidän syyllisyydestään olisi esitetty pitäviä todisteita huumeiden salakuljetukseen. Kesällä on tarkoitus pitää merenkulkijoiden kriminalisointia käsittelevä seminaari, koska tapaukset ovat lisääntyneet huomattavasti: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/seafarers-jailed-for-30-years-guilty-until-proven-innocent-says-itf
Saksalaisen kalastusemäaluksen päällikkö on pidätetty Corkissa, Irlannissa, syytettynä seitsemästä kalastus- ja merilainsäädäntörikkomuksesta: https://www.maritime-executive.com/article/master-of-factory-trawler-arrested-in-cork-ireland
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Merivakuuttaja NorthStandard ilmoittaa lisänneensä vakuuttamaansa tonnistoa ja säilyttäneensä etenemisensä kohti strategisia tavoitteitaan huolimatta haasteellisesta toimintavuodesta. Suuret vakuutustakuut samoin kuin Punaisen meren kriisi ja kasvava varjolaivasto varjostivat tulosvuotta. Silti vakuutetun tonniston määrä kasvoi 270 miljoonaan GT:hen, vakuutusmaksutulot olivat $870 miljoonaa ja tuloksen odotetaan olevan yli 5 %: https://www.hellenicshippingnews.com/northstandard-remains-on-course-after-year-of-headwinds-for-marine-insurers/
Myös UK P&I klubi on tyytyväinen haasteelliseen vuoteensa: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-pi-club-announces-successful-completion-of-the-2025-pi-renewal/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Kansainvälinen varustamoyhdistys (ICS) on erityisen huolestunut nopeasti kasvavien lippuvaltioista, joita käytetään kansainvälisten pakotteiden kiertämiseen. Neljä uutta lippuvaltiota Kambodzha, Eswatini, Gabon ja Guinea-Bissau on lisätty järjestön valvottavien listalle. Eswatini ei edes ole YK:n alaisen IMO:n jäsen: https://gcaptain.com/new-flag-states-raise-sanctions-evasion-concerns/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Välimerellä on sattunut lyhyellä aikaa useita samanlaisia alusten runkoon kohdistuneita räjähdyksiä: https://gcaptain.com/mystery-blasts-rock-mediterranean-tankers/
Italian viranomaiset tutkivat tapausta, jossa kreikkalaisomisteisen säiliöaluksen runkoon on ilmestynyt kaksi reikää Savonan satamassa. Miehistö kertoo kuulleensa kaksi pamausta ja raportoivat vuodosta. Sukellustarkastus paljasti kaksi vahingoittunutta runkolevyä mutta kaksoisrunko kesti. Tarkastuksen mukaan rungossa on metrin pituinen reikä ja runkolevyt ovat sisäänpäin taittuneet. Tutkimukset jatkuvat: https://www.maritime-executive.com/article/italians-investigating-after-explosion-damages-greek-tanker-at-savona
Englannin kanaalissa tulipalosta kärsineen italialaisen conro-aluksen (kontti- ja roro-aluksen yhdistelmä) 28-henkinen miehistö on joutunut jättämään aluksen. Alus ajelehtii ohjailukyvyttömänä ilman propulsiota ja hinaaja on valmiina ottamaan sen hinaukseen tarvittaessa ja se myös pelasti miehistön pelastusveneestä. Meripelastusasemat lähettivät apua paikalle. Ei henkilövahinkoja: https://gcaptain.com/28-crew-evacuated-from-burning-ro-ro-vessel-in-english-channel/
Newfoundlandissa Kanadassa karille ajautuneen konttialuksen pelastustoimia arvioidaan. Toimia haittaavat kuitenkin jäät, korkea aallokko ja tuulet. Pelastusmiehistöt arvioivat aluksen rungossa tapahtuvia muutoksia sen hiertäessä rantakallioon. Pelastustoimiin ryhdytään vasta vaurioiden ja sään selvittyä. Aluksen lastina olevat kontit eivät sisällä vaarallisia aineita ja yli puolet niistä ovat tyhjiä: https://www.maritime-executive.com/article/salvage-teams-board-stranded-msc-vessel-as-bad-weather-hampers-progress
USA:n laivaston lentotukialuksen päällikkö on vapautettu tehtävästään yhteentörmäyksen jälkeen luottamuksensa menettäneenä: https://splash247.com/captain-of-aircraft-carrier-involved-in-collision-off-egypt-dismissed/
Kahden ihmisen hengen vaatinut onnettomuus, josta aiheutui $12 miljoonan kulut, johtui väärin asennetusta polttoainesäiliön venttiilistä: https://gcaptain.com/ntsb-critical-maintenance-error-leads-to-engine-room-fire-that-claimed-two-lives/
Aluskierrätys, romutus:
Aluskierrätysmarkkinat ovat pysyneet haasteellisina viime ajat. Markkinoilla kysyntä on heikkoa ja kauppoja on tehty vähän. Intiassa markkinat hiljenevät, johon vaikuttavat epävarmuus teräs-, alumiini- ja muiden metallien tullien vaikutuksista. Bangladeshissa toiminta on vähäistä ja Pakistanissa täysin seis. Turkissa on tasaista toimintaa, vaikka sielläkin hiljenemään päin. Osansa asiaan tuovat poliittiset epävarmuudet pääkohteissa: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-still-facing-challenging-conditions/
Kriisit ja merirosvous:
Varustamot välttävät Punaista merta yhtä paljon turvallisuus- kuin kaupallisistakin syistä. Silti kasvava määrä toimijoita on palaamassa alueelle. Gazan tulitaukoneuvottelut eivät ole palauttaneet luottamusta niin paljoa, että liikenne olisi 100 %:sesti palautunut. Päivittäiset läpikulut Bab-el-Mandebin salmessa ovat 31, kun ennen konfliktia määrä oli 70. Vakuutusmaksut ovat kohonneet 0,05 %:sta aluksen arvosta 1 %:iin eivätkä merivakuuttajat ole laskemassa niitä ilman konkreettista näyttöä tilanteen paranemisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-companies-stay-away-from-red-sea-partly-due-to-commercial-interests/
Saksan laivasto on vahvistanut, että tuntemattomat sabotoijat ovat vahingoittaneet useampaa kuin yhtä sen sota-alusta. Tapaukset sattuivat viime vuoden puolella. Tapauksia pidetään osana laajempaa Euroopan turvallisuuteen liittyvää sabotaasityötä: https://www.maritime-executive.com/article/unknown-saboteurs-are-targeting-german-navy-warships
Kiina on amerikkalaisia ja eurooppalaisia satelliittitietoja yhdistelemällä selvittänyt Vietnamin toimet Spratly-saarilla, jossa maa laajentaa tukikohtaansa nopeammin kuin muut rantavaltiot alueella. Kiinalaisdokumentissa kuvataan metodi, jolla satelliittipalveluiden avointa dataa hyväksikäyttäen voidaan tarkasti kartoittaa mm. kanavan syvyys käymättä itse paikalla: https://www.maritime-executive.com/article/china-surveys-vietnamese-naval-base-using-u-s-satellite-data
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/