Mitä tarkoittaa termi:
Catch-22: https://fi.wikipedia.org/wiki/Me_sotasankarit
EMEA (Europe, the Middle East and Africa): https://en.wikipedia.org/wiki/Europe%2C_the_Middle_East_and_Africa
Food for Peace: https://en.wikipedia.org/wiki/Food_for_Peace
SMR (Small Modular Reactor): https://fi.wikipedia.org/wiki/Pieni_modulaarinen_ydinreaktori
Mikä yritys tai yhdistys:
OSM Thome: https://osmthome.com/about/
Spire Global: https://en.wikipedia.org/wiki/Spire_Global
TerraPower: https://en.wikipedia.org/wiki/TerraPower
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kolumni: tiedon standardisointi on merenkulun seuraava suuri askel: https://splash247.com/data-standardisation-is-maritimes-next-great-revolution/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Vuonna 2023 kaksi norjalaisyritystä, OSM Maritime ja Thome Group yhdistyivät muodostaen laivanvarustuksen suuryhtiön: https://www.maritime-executive.com/magazine/powerhouse-osm-thome
Tanskalaisyrityksen selvityksessä käy ilmi, että lähes 90 % varustamoista ilmoittaa nostaneensa miehistön palkkoja viime vuonna. Vain 7 % ilmoitti, ettei ole nostanut palkkoja. Varsinkin pätevien miehistön jäsenten palkat nousivat enemmän kuin vuonna 2023. Varustamoita ei tunnu niinkään huolettavan puute merenkulkijoista vaan puute pätevistä merenkulkijoista: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/seafarers-earn-more-and-larger-raises-in-2024
IMO:n ja Saudi-Arabian johtamassa yhteishankkeessa pyritään helpottamaan maailmanlaajuista merenkulkijoiden pulaa samalla, kun luodaan uramahdollisuuksia kehitysmaiden korkealle pyrkiville merenkulkijoille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nextwave-seafarers-project-launched-to-bridge-global-seafarer-gap/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Uusia tekijöitä tulee koko ajan mukaan geopoliittisten konfliktien mukana. Ukrainan sota aiheutti 5,5 % kasvun öljynkuljetusten tonni-mailimääriin vuonna 2022 ja 7,3 % kasvun vuonna 2023, kun Venäjän öljylle ja sitä kuljettaville aluksille asetettiin pakotteita ja hintakatto. Tuotteissa vaikutus oli vielä suurempi. Miten paluu ”normaaliin” tapahtuu, jää nähtäväksi. Varjolaivastoon kuuluu nyt yli 1’100 alusta, joista 90 % on yli 15 vuotta ja 60 % yli 20 vuotta vanhoja sekä yli 40 % pakotteiden alla. Vaikka Ukrainan sodassa kaikkia osapuolia tyydyttävä rauha on kaukana ensi askeleet on otettu: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-new-geopolitical-factors-come-into-play/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Finnlinesin uusin alus, ms Finncanopus, on toiminut yhden vuoden Naantali – Långnäs – Kapellskär -linjalla. Alukset ovat kapasiteetiltaan 5’200 kaistametriä ja 1’100 matkustajaa. Niissä on panostettu nopeisiin satamakäynteihin ja energiatehokkuuteen: https://www.sjofart.ax/nyheter/hipphipp-finncanopus-fyller-ett/
USA avusti n. 58 miljoonaa ihmistä vuonna 2022 ympäri maailmaan ruokaa rauhasta ohjelmalla. Ohjelman kuljetuksista 50 % tulee lainsäädännön mukaan suorittaa USA:n lipun alla purjehtivilla aluksilla. Hallitus on esittämässä vastuun siirtämistä USA:n maatalousministeriön alle ja tiukempaa sääntelyä avun suorittamiselle. Lakihanke on merkittävä paitsi maailman nälkää näkeville myös USA:n merenkululle: https://gcaptain.com/bill-aiming-to-anchor-food-for-peace-in-the-usda-receives-maritime-industry-support/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Viking Linen viime vuosi ei mennyt aivan yhtä hyvin kuin edellinen mutta osinko säilyy. Matkustajamäärät pysyivät lähes samana ja rahtimäärät kasvoivat ennätyksellisiksi. Alukset ovat Suomen lipun alla. Vuoden 2025 tulos yritetään pitää viime vuoden tasolla mutta suurin haaste tulee olemaan päästöoikeuksien hallinta, kun vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus takkuaa: https://www.sjofart.ax/nyheter/svagare-ar-for-viking-line/
Intia on kasvattamassa risteilytoimintaansa: https://maritime-executive.com/article/expansion-plans-as-indian-cruise-market-develops
Offshore ja merituulivoima:
Norjalaisyhtiö on kehittänyt uudenlaisen kiinnitysjärjestelmän offshore rakentamiseen tarkoitetuille aluksille. Järjestelmä sisältää tarkoitukseensa rakennetut ankkurinkäsittelyvinssin, hauenleuat ja perässä rullat: https://www.marineinsight.com/shipping-news/kongsberg-maritime-develops-mooring-solution-for-offshore-construction-vessels/
Huolimatta USA:n presidentinhallinnon kielteisestä suhtautumisesta merituulivoimaan, hankkeet Euroopassa ja Aasiassa jatkanevat laajenemistaan. Vaikka muutamat USA:nkin avainhankkeet viivästyvät ja osa uudelleenarvioidaan, ei USA:n merituulimavoima-ala ole mitenkään lamaantunut: https://www.seatrade-maritime.com/offshore/offshore-wind-sector-set-to-expand-despite-trump-s-thumbs-down
USA:n presidentin vihamielisyys merituulivoimaa kohtaan aiheuttaa vaikutuksia koko toimitusketjuun pitkittäen toimitusaikoja, aiheuttaen kustannusten nousua ja keskeytyksiä aiottuihin hankkeisiin. Kyse on myös tuhansista suunnitelluista työpaikoista, ja miljardeista sijoitetuista dollareista: https://gcaptain.com/trump-hostility-to-us-offshore-wind-reverberates-through-supply-chain/
Väylät, kanavat ja sisävedet
Sjöfartsverket ja Luulajan satama keskeyttävät sisääntuloväylän ruoppausurakan. Tarjoukset ylittävät hankkeeseen budjetoidut varat. Satama keskeyttää myös syväsataman meneillään olevan uuden laiturin rakentamisen. Kysyntä on kasvanut ja hyödyt ylittyisivät alkuperäisistä suunnitelmista mutta varat eivät riitä: https://www.sjofartstidningen.se/projekt-malmporten-avbryter-upphandlingar/
Ruotsin sisävesikanavat eivät saaneet rahoitusta sulkujen uusimiseksi: https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-se-over-kostnaden-for-nya-slussar/
Kohonneet kanavamaksut aiheuttivat sulutusmäärien laskun Panaman kanavassa tammikuussa ensimmäisen kerran vuoteen. Sulutuksia oli keskimäärin 32,6 päivässä, kun suurin määrä olisi 36: https://www.marineinsight.com/shipping-news/panama-canal-transits-drop-for-first-time-in-a-year-due-to-high-tolls/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 17.2.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Ruotsin hallitus on määrännyt Sjöfartsverketin vahvistamaan talvimerenkulun yhteistyötä Suomen Väyläviraston kanssa muodostamalla yhteisen työryhmän. Työryhmän tehtävänä on arvioida kummankin maan tarvitsema jäänmurtajakapasiteetti, tarkastaa voimassa oleva yhteistyösopimus, yhteistyön laajentaminen ja kehittäminen sekä uusien jäänmurtajahankintojen käsittely: https://www.sjofartstidningen.se/fordjupat-samarbete-med-finland-om-isbrytning/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Kaskisten satama kasvaa merituulivoiman myötä. Kaskisten satama ja Tahkoluodon merituulivoimahanke ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) logistiikan ja infrastruktuurin rakentamisesta merituulivoimalle: https://www.sjofart.ax/nyheter/hamnen-i-kasko-vaxer-med-vindkraft/
Konecranes tuottaa sähköisiä komponentteja nostureihin. Niiden nostokapasiteetti vaihtelee 80–5’000 kg välillä. Tuotteet ovat saatavilla Euroopassa, Lähi-Idässä ja Afrikassa, vuodesta 2026 maailmanlaajuisesti. Konecranes myös toimiittaa kaksi kumipyörillä kulkevaa RTG-nosturia Vigoon, Espanjaan: https://www.portstrategy.com/environment-and-sustainability/konecranes-expands-with-electric-hoist-and-rtg-order/1499852.article
Kansainvälinen polttoainetoimittajien liitto on tyytyväinen Ceutan sataman päätökseen ottaa pakollisena käyttöön ensimmäisenä Välimeren satamana ISO-standardin mukaiset Coriolis massavirtausmittarit (MFM) meripolttoaineiden toimituksissa. Mittareiden tarkoitus parantaa läpinäkyvyyttä ja mittaustarkkuutta, vähentää poikkeavuuksia sekä parantaa luottamusta ostajan ja myyjän välillä. Järjestö korostaa myös oikeiden toimintatapojen ja säädösten tärkeyttä: https://www.hellenicshippingnews.com/ibia-supports-port-of-ceutas-move-to-implement-mandatory-mass-flow-meters-for-bunkering-operations/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Minne menet Pohjolan merenkulun vihreä siirtymä? Artikkelissa käydään läpi Pohjoismaiden tietä merikuljetusten hiilineutraaliuteen, siirtymäpolitiikkaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tiellä on kuitenkin teknologisia rajoitteita, säädöspuutteita ja infrastuurin pullonkauloja. Hiilineutraalius on mahdollista, kun sitä tukee kunnianhimoinen politiikka ja yhteistyö: https://maritime-executive.com/editorials/charting-the-course-for-the-maritime-energy-transition-in-the-nordics
Wärtsilän entinen toimitusjohtaja on nimitetty Meyerin Turun telakan hallituksen puheenjohtajaksi. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus Wärtsilän toimitusjohtajana ja hän oli hallitustehtävissä useissa suomalaisissa yhtiöissä ennen eläköitymistään vuonna 2021: https://www.maritime-executive.com/article/former-waertsilae-ceo-jaakko-eskola-becomes-meyer-turku-chairman
Japanilaisvarustamo kokeilee telakan kanssa laserin käyttöä ruosteen ja runkomaalin poistamiseksi irtolastialuksesta. Hiekkapuhalluksen korvaamisella varustamo odottaa saavansa vähennettyä jätteitä, pölyä ja melua, joiden se odottaa vähentävän ympäristövaikutuksia ja parantavan työterveysoloja. Järjestelmä toimii robottitekniikalla, joka vähentää ihmistyövoiman tarvetta: https://splash247.com/mol-details-trial-of-laser-to-remove-rust-and-coatings/
Korealaistelakka etenee suunnitelmissaan suuresta, ydinkäyttöisestä konttialuksesta. Suunnitelma koskee 15’000 TEU:n konttialusta, joka käyttäisi SMR teknologiaa, joita kyettäisiin tuottamaan sarjatuotantona. Telakka sai amerikkalaisen ABS-luokituslaitoksen periaatehyväksynnän teknologiaa käyttävälle suunnitelmalleen. Telakka tekee yhteistyötä amerikkalaisen reaktorivalmistajan kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/hd-korea-shipbuilding-advances-designs-for-large-nuclear-powered-boxship
Etelä-Korean hallitus aikoo tukea 81 aluksen rakentamista ympäristöystävälliseksi tänä vuonna $154,5 miljoonalla: https://shippingtelegraph.com/port-news/south-korea-to-invest-more-than-154m-to-build-81-eco-friendly-ships/
Hollantilaistelakka on toimittanut Hollannin viranomaisille rahtialuksesta muokatun kaapelinkorjausaluksen: https://www.maritimejournal.com/vessels/holland-shipyards-delivers-cable-recovery-vessel/1499936.article
Hull Vanen ja TotalEnergiesin yhteishanke polttoaineen kulutuksen ja CO₂-päästöjen vähentämiseksi on onnistunut. Useiden kuukausien koekäytön aikana polttoainesäästö oli keskimäärin 11 %:a. Koekäyttö tehtiin Nigerian öljykentillä käytössä olevalla huoltoaluksella, jonka pituus on 59 metriä ja viiden vesijetin yhdistetty teho 10’000 kW. Tyypillisimmällä nopeusalueella 15–25 solmua säästö oli 10 %. Hull Vane -rakenne sijoitetaan vesijettien alle eikä se muuta aluksen mittoja eikä DP-arvoja: https://www.hellenicshippingnews.com/pilot-project-hull-vane-and-totalenergies-big-success/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ruotsissa on saatavissa vaihtoehtoisia polttoaineita mutta varustamot, kuljetusten ostajat ja polttoaineiden tuottajat ovat ”catch-22” -tilanteessa, jossa jokainen odottaa muiden toimenpiteitä: https://www.sjofartstidningen.se/fueleu-maritime-ar-ett-forsta-steg-i-ratt-riktning/
Mitä maasähkö on ja mitä se tarkoittaa: https://www.marineinsight.com/green-shipping/understanding-onshore-power-supply/
Kolumni: Merenkulku vastaa omalta osaltaan hiilineutraaliustavoitteisiin, hitaasti mutta vain kunnianhimoisten säädösten vauhdittamana. Ensi viikon IMO-kokouksessa on mahdollisuus lähes puolittaa merenkulun ilmastovaikutukset, mikäli ne onnistutaan viemään läpi. Meriympäristölle ystävällisen, läpinäkyvän, kunnianahimoisen ja energiatehokkaan ratkaisun saamiseksi hallitusten pitää sulkea korvansa teollisuuden erityispyynnöiltä, jotta varmistetaan polttoainestandardi ja päästömaksu sekä CII:n päivitys: https://splash247.com/how-the-imos-carbon-intensity-indicator-could-half-shippings-climate-emissions/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Ruotsissa Sjöfartsverket korottaa luotsausmaksuja 10 %:lla heinäkuun alusta. Edellinen korotus oli vuodenvaihteessa. Perusteena on Sjöfartsverketin taloudellinen tilanne: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-vill-hoja-lotsavgifterna-ytterligare/
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 7: https://www.gibsons.co.uk/report/the-beginning-of-the-end/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 7: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Affinity-Tanker-Weekly-14.02.2025-HSN.pdf
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 7: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Weekly-Ship-Recycling-Report-08-February-14-February-2025_compressed.pdf
Merenkulun markkinaraportti (Advanced) viikolta 7: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-7.pdf
Konttialusten aikarahtausraportti (VHBS) viikolta 7: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/New-ConTex-Commentary-2025-week-07.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Tämän vuoden ensimmäiset viikot näyttivät positiivisilta. USA:n satamalakko saatiin sovittua ja Gazaan tulitauko, joka antaa toivoa Punaisen meren kriisin päättymisestä. Sitten USA:n uusi presidentinhallinto aloitti kauppasodan asettamalla tulleja, joilla on huomattava merkitys toimitusketjuille lyhyellä, keskivälin ja pitkällä ajanjaksolla. Kuinka kauan tullit ovat voimassa, ratkaisee myös niiden pitkän ajan vaikutukset: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-february-2025-no-peace-of-mind-for-shipping-as-industry-prepares-for-new-turmoil-ahead/
Mistä Etelä-Kiinan merellä on kyse? Merialue on tärkeä maailmankaupalle ja merenkululle. Se on merkittävä alue myös luonnonvarojensa vuoksi. Siksi Kiina on ottanut sen hallinnan tavoitteekseen ja vaatinut ”nine-dash-line” aluetta omaksi talousvyöhykkeekseen. Välitystuomioistuimen mukaan UNCLOS ei anna siihen valtuutta, kun myös muut alueen rantavaltiot vaativat omaa talousvyöhykettään. Alueella vallitsee kilpavarustelu asumattomille saarille ja atolleille. Kumpikin osapuoli, Kiina ja USA:n johdolla muut rantavaltiot, pitävät voimannäyttöharjoituksia yhtenään: https://www.hellenicshippingnews.com/the-south-china-sea-oil-and-gas-and-an-increasingly-assertive-china/
Lähtikö USA:n uusi hallinto soitellen sotaan määrätessään tulleja teräkselle ja alumiinille? Tällä hetkellä näyttää siltä, että suurin häviäjä tulisodassa olisi USA itse: https://www.hellenicshippingnews.com/us-is-biggest-loser-from-trumps-metals-tariffs/
Muuttuvatko Meksikon ja Kanadan maataloustuotteet kilpailukyvyttömiksi maataloustuotteille asetettujen tullien vuoksi? Toisaalta onko USA:lle varalle muita kohteita korvaamaan tuonti Meksikosta ja Kanadasta? Tuontimäärät ovat niin suuria, että vaikutukset ovat suuret kaikkiin kolmeen: https://www.hellenicshippingnews.com/us-tariffs-could-take-mexican-agricultural-products-off-the-market-usmca-former-negotiator/
Jos tullit ovat niin vahingollisia, niin miksi niin suuri osa amerikkalaisista silti kannattaa niitä? Missä ekonomistien neuvot menivät pieleen? Kuka voitti, kuka hävisi? Johtuuko se siitä, että alemmat hinnat eivät kompensoi työttömyyttä ja sen mukanaan tuomia lieveilmiöitä: https://www.hellenicshippingnews.com/why-economists-got-free-trade-with-china-so-wrong/
Silti asiantuntijat varoittavat USA:n tullipolitiikan vahingoittavan maailmankauppaa, josta amerikkalaiset joutuvat itse maksamaan korkean hinnan verojen muodossa: https://www.hellenicshippingnews.com/experts-warn-trumps-tariffs-could-dampen-global-economy/
USA:n tullipolitiikka on saanut voiton, kun maiden johtajat sopivat alustavan kauppasopimuksen, jossa USA olisi jatkossa Intian johtava raakaöljyn, öljytuotteiden ja LNG:n tuottaja: https://shippingtelegraph.com/lng-amp-amp-lpg-news/us-to-be-key-supplier-of-crude-oil-lng-to-india-after-trump-modi-meeting/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Useat varustamot ja kansalaisjärjestöt ovat lähettäneet IMO:lle avoimen kirjeen, jossa ne vastustavat biopolttoaineiden hallitsematonta kasvua. Kirjeen perusteena on, että eloperäisen biopolttoaineen sääntelemätön tuotanto on luonnolle yhtä vahingollista kuin fossiillistenkin polttoaineiden käyttö. Se on johtanut suoraan tai epäsuoraan metsäkatoon ja muihin kestävyysongelmiin kuten vedenpuutteeseen ja ruokaturvallisuuden heikkenemiseen: https://splash247.com/pushback-campaign-against-biofuels-launches-at-the-imo/
Aasian raakaöljymarkkinat sopeutuvat vauhdilla uusiin Venäjän vastaisiin pakotteisiin. Helmikuun tuonti Venäjältä laskee 7,4 % tammikuulta, vaikka Intia ostaa enemmän ja Kiina vähemmän. Maaliskuussa, kun USA:n pakotteiden siirtymäaika päättyy, odotetaan tuontimäärille Venäjältä huomattavaa laskua. Kiinan ja USA:n välien tullisota taas aiheuttaa sen, ettei USA:n raakaöljy ole vaihtoehto Kiinalle: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-moves-quickly-to-replace-sanctioned-russian-crude-oil/
EU komissio on herännyt kaapelialusten vähyyteen. Maailmassa lasketaan olevan vain 75 toimivaa kaapelinlaskualusta, joiden keski-ikä on yleistä keski-ikää korkeampi. Komissio aikoo edistää uusien kaapelialusten tuotantoa Euroopassa: https://splash247.com/eu-looks-at-developing-cable-laying-fleet/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Amerikkalainen AIS-tietopalveluntarjoaja on nostanut kanteen Delawaren oikeuden kansliassa syyttäen belgialaista teknologiayhtiötä kyvyttömyydestä viedä läpi amerikkalaisyhtiön ostosuunnitelmiaan. Yhtiöt sopivat osakkeiden ostosta mutta se ei ole johtanut kauppojen päättämiseen. Amerikkalaisyhtiö on varoittanut osakkeenomistajiaan ajautumisesta maksuvaikeuksiin, ellei kauppa toteudu, jonka vuoksi yhtiön osake on alkanut laskea markkinoilla. Belgialaisyhtiö on tehnyt monia merkittäviä ostoja markkinoilla viime vuosina: https://www.maritime-executive.com/article/spire-sues-kpler-to-complete-maritime-acquisition-and-warns-of-debt-trouble
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Greenpeace-järjestön jäsenet ovat onnistuneet maalaamaan viestinsä Tanskan salmissa purjehtineen varjolaivaston säilialuksen kylkeen: https://www.maritime-executive.com/article/greenpeace-tags-sanctioned-shadow-tanker-sailing-off-denmark
Kansalaisjärjestö varoittaa, että kestävästi pyydettyjen merenelävien taakse saattaa kätkeytyä avomerikalastuksessa työvoiman väärinkäyttöä: https://maritime-executive.com/article/ngos-warn-that-sustainable-seafood-label-may-hide-high-seas-labor-abuses
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Video: valas otti kajakilla Magalhaesin salmessa melomassa olleen henkilön suuhunsa ja sylkäisi hetken päästä hänet ulos. Henkilö selvisi pelastuslautalle ja hänen kumppaninsa hinasi lautan rantaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-humpback-whale-engulfs-kayaker-in-patagonia-then-lets-him-go/
Ensimmäiset UK:n kokeet CO₂:n syöttämisestä merenpohjan tyhjiin porauskaivoihin ovat vireillä: https://maritime-executive.com/article/first-uk-tests-for-co2-injection-in-depleted-seabed-wells-underway
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Rahtialus ajautui karille saatuaan konevian myrskyssä Newfoundlandin länsipuolella Kanadassa. Aluksen 20-henkinen miehistö pelkastettiin helikopterilla ja pelastustoimet keskittyvät aluksen pelastamiseen ja meriympäristön suojaamiseen: https://shippingtelegraph.com/container-news/crew-rescued-as-cargo-ship-runs-aground-in-rough-seas/
Panaman lipun alla purjehtiva, singaporelaisen varustamon operoima ja turkkilaisomisteinen irtolastialus törmäsi USA:n laivaston ydinkäyttöiseen lentotukialukseen tullessaan ulos Suezin kanavasta. Lentotulialuksella kukaan ei loukkaantunut eikä aluksella ole vuotoja tai ongelmia reaktorin kanssa, ainoastaan vaurioita kansirakenteissa. Irtolastialukselle tuli vaurioita keulaan: https://maritime-executive.com/article/photo-shows-damage-to-uss-harry-s-truman-after-collision
Hyvä kalaonni voi upottaa aluksen? Näin kuitenkin kävi skottilaiselle kalastusalukselle sen saatua arviolta 30 tonnin kalansaaliin. Saalista nostettaessa kalastusalus kallistui ensin 10–15 astetta ja myöhemmin lisää, jonka jälkeen alus kaatui. Miehistö pääsi rungon päälle mutta yksikään pelastuslautta ei lauennut. Onneksi aluksen EPIRB lähetti hätäkutsua. Alus oli 130 mailia itään Peterheadin satamasta. Onnettomuustutkinta havaitsi alukseen tehdyn muutoksia mm. ylimääräinen ylivuotoputki, jonka venttiili oli auki päästäen vettä alukseen. Kahdeksasta miehistön jäsenestä yksi menehtyi: https://www.maritime-executive.com/article/maib-open-drain-caused-deadly-capsizing-in-north-sea
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit ja merirosvous:
Viron laivasto on valmis puuttumaan Itämeren alusten liikkumiseen, mikäli ne aiheuttavat uhkaa infrastruktuurille: https://gcaptain.com/estonias-navy-steps-up-baltic-sea-patrols/
EU-operaatio ATALANTA:n sota-aluksen lähestyminen sai merirosvot poistumaan kaappaamastaan jemeniläisestä kalastusaluksesta: https://www.maritime-executive.com/article/pirates-abandon-hijacked-yemeni-fishing-boat-as-naval-forces-approached
USA:n merenkulkuhallinnolla on henkilöstöongelma. Vaikka viraston budjetti on kasvanut kymmenessä vuodessa 314 %, on sillä 12,3 % henkilöstövaje, 116 täyttämätöntä virkaa kaikkiaan 941 virasta. Viime vuonna eläkkeele pääsevien osuus oli 24 % ja se kasvaa vuoteen 2029 mennessä 43 %:in. Tämä vaikeuttaa viraston tehtävien hoitoa ja varsinkin USA:n tavoitetaa nostaa maan merenkulku uuteen kukoistukseen: https://gcaptain.com/marad-faces-critical-workforce-crisis-as-maritime-industry-demands-grow/
Australia ja Kiina ovat vuorostaan sapelinkalistelussa Etelä-Kiinan merellä. Australia pyrkii lisäämään vaikutustaan alueella Kiinan vastapainona: https://maritime-executive.com/article/australia-and-china-square-off-in-latest-case-of-pacific-expansionism
Historian havinaa:
Naisten osuus merenkulussa ja meriteollisuudessa on Lloyd’s Registerin tukema aloite, joka käynnistyi vuonna 2023 ja kerää tietoa naisten kriittisestä osuudesta merenkulun piirissä. Vaikka naisten osuus on vielä pieni, 29 % merenkulussa ja vain 2 % merenkulkijoista, on se ollut kautta aikain merkittävä osa merenkulkua: https://splash247.com/rewriting-women-into-maritime-history-initiative-goes-global/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos: https://www.ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

