Mitä tarkoittaa termi:
Permanent magnet motor: https://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_magnet_motor
Mikä yritys tai yhdistys:
CEPR (Central for Economic Policy Research): https://cepr.org/about
The Switch: https://theswitch.com/company-2/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Venäläinen vedenalainen telekaapeli on vaurioitunut ulkoisesta iskusta ja venäläinen kaapelialus korjaa sitä. Suomen Rajavartiolaitos valvoo työtä. Kaapelikatko näyttäisi olevan samaa perua kuin suomalaistenkin kaapelien: https://www.maritime-executive.com/article/baltic-anchor-drag-incident-may-have-also-hit-a-russian-telecom-cable
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Suomalainen logistiikkayhtiö Hacklin on ostanut osuuden Nordic Charteringista, joka on yksityisomisteinen lähiliikennevarustamo. Varustamo on perustettu vuonna 2003 ja toimii omalla ja rahdatulla tonnistolla Itämerellä ja Länsi-Euroopassa. Tällä hetkellä varustamo operoi kolmea alusta, joista yksi on oma, vuonna 2009 rakennettu 3’700 DWT:n kuivarahtialus Nordic Erika: https://splash247.com/finlands-hacklin-buys-into-fellow-shortsea-operator-nordic-chartering/
Merenkulun järjestöt (BIMCO, ICS, INTERTANKO ja INTERCARGO) ovat entistä enemmän huolissaan merenkulkijoiden turvallisuudesta. Vaikka asialistalla oli kasvihuonekaasut ja geopolitiikka, nousi tärkeimmäksi huolenaiheeksi, miten ala ja kansainvälinen yhteisö saa rajoitettua ja lopetettua merenkulkijoihin kohdistuvan lisääntyvän epäreilun kohtelun ja kriminalisoinnin: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-organisations-increasingly-concerned-about-seafarer-safety/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttiliikenne Aasiasta Eurooppaan on turbulensissa. Rahdit putoavat, kapasiteetti kasvaa ja niiden hallintatoimet pitävät markkinat ailahtelevina: https://gcaptain.com/spot-rates-sink-post-cny-is-a-price-war-brewing-in-asia-europe-trades/
Toinenkin yhteenliittymämuutos konttiliikenteessä on saanut USA:n merenkulkukomission hyväksynnän, joka tuli voimaan eilen, 9. helmikuuta. Premier Alliance sopimus mahdollistaa HMM-, Ocean Network Expressin (ONE)- ja Yang Ming-varustamoiden käyttää joustavasti aluksiaan USA:n ja Aasian, Lähi-Idän ja Euroopan välisessä liikenteessä: https://shippingtelegraph.com/container-news/premier-alliance-agreement-for-hmm-one-yang-ming-takes-effect/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Öljyalan toimitusjohtajat vaativat liikenteen varovaista paluuta Punaisen meren kautta Suezin Kanavaan huthien hyökkäysten tauottua. Liberian lipun alla purjehtiva säiliöalus kulki Punaisen meren läpi eräänä ensimmäisistä sitten joulukuun, kun huthit ilmoittivat tulitauostaan. Jokainen seuraa muiden toimintaa ja odottaa suurten varustamoiden avaavan pelin, joka lisäisi luottamusta ja vaikuttaisi vakuutusmaksuihin: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-executives-call-for-cautious-return-to-red-sea-navigation/
LNG:n tuonti keskittyy pitkälti EU:hun, Kiinaan, Japaniin ja Etelä-Koreaan. Suurimmat viejät ovat USA, Australia, Qatar ja Kaakkois-Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-trade-chinas-imports-keep-increasing/
Venäjä kokoaa LNG-aluksia EU:n transit-kiellon alla. Pieni laivasto Arc7 jäävahvistettuja aluksia tuo jääpeitteiseltä alueelta Yamalin kentältä LNG:tä, joka siirretään isompiin aluksiin. EU:n kautta vietiin transit-lasteina 2,6 miljoonaa tonnia LNG:tä vuonna 2024. Laskelmien mukaan tuon terminaalikapasiteetin korvaamiseksi tarvitaan 35–40 STS-operaatiota: https://gcaptain.com/russia-assembles-flotilla-of-lng-carriers-in-arctic-waters-ahead-of-eu-transshipment-ban/
Säiliöalusvarustamoilla on nyt myyjän markkinat: https://gcaptain.com/tanker-owners-cash-in-on-a-sellers-market/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Hyvät paikalliset vehnäsadot vähentävät vehnän maailmankauppaa ja kuljetuksia tänä vuonna. Suurimmat tuojamaat Kiina, Indonesia ja Egypti ostavat vähemmän hyvien viljasatojen vuoksi. Huonot sääolot Mustan meren alueella vähentää tarjontaa. Intialla, USA:lla ja Australialla jää käsiin hyvä sato kysynnän niukkuuden vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/global-wheat-import-demand-dented-by-local-output-economic-woes/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Japanilainen NYK Line laajentaa risteilytoimintaansa sopimuksella Oriental Land Co:n kanssa. Kyse on Saksassa Disney-yhtiölle rakennetusta 144’000 GT risteilyaluksesta, jonka japanilaisvarustamo varustelee Japanin markkinoille sopivaksi. Sopimus on osa Disney Cruise Linen aggressiivista laajenemissuunnitelmaa: https://maritime-executive.com/article/nyk-to-expand-cruise-business-operating-japanese-disney-cruise-ship
Saksalainen TUI Cruises otti vastaan perjantaina ensimmäisen kahdesta LNG-käyttöisestä risteilyaluksesta Fincantierin telakalta. Aiemmin TUI on tilannut aluksensa Suomesta Meyerin Turun telakalta: https://maritime-executive.com/article/fincantieri-hands-over-innovative-lng-cruise-ship-to-germany-s-tui-cruises
Offshore ja merituulivoima:
Paikalliset offshore-varustamot ovat melko hyvissä asemissa vuonna 2025 tarvittavien palvelujen suhteen. Tukialuksista voi tulla pulaa mutta tuotannon kasvaessa hinnat laskevat: https://www.hellenicshippingnews.com/vessel-shortage-to-buoy-offshore-marine-companies-but-analysts-warn-of-upcoming-risks/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 10.2.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Voimakas, arktisen alueen ydinkäyttöinen jäänmurtaja 209-metrinen Yakutiya, on valmiina palvelukseen pohjoisella merireitillä. Alus on sarjan neljäs murtaja, sen koneteho 60 MW. Sarjan viides murtaja laskettiin marraskuussa vesille Pietarissa ja se on tarkoitus saada käyttöön vuonna 2026: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/potent-russian-icebreaker-for-russian-arctic/1499641.article
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Trelleborgin satama on saanut EU-tukea maasähköinvestoinneille kahteen lauttalaituriin: https://www.motorship.com/electrification-and-battery-hybrids/port-of-trelleborg-gets-eu-funding-for-shore-power/1499794.article
Puola on määrännyt yli seitsemän vuotta Gdyniassa hylättynä olleen venäläisen tuotesäiliöaluksen siirrettäväksi pois. Aluksen varustamo hakeutui konkurssiin vuonna 2020. Alus ei kykene liikkumaan omin voimin ja se on tarkoitus myydä huutokaupalla romuksi kustannusten kattamiseksi. Häädön syynä pidetään epäilyjä aluksen käytöstä vakoilutarkoituksiin satamassa: https://maritime-executive.com/article/poland-orders-removal-of-derelict-russian-tanker-from-port-of-gdynia
Terminaalioperaattori Euroports on saanut toimiluvan Kreikkaan Kavalan satamaan lähellä Thessalonikia. Satama kykenee käsittelemään monenlaista lastityyppiä. Sen maksimisyväys on 12,5 metriä, satamassa on roro-ramppi ja kaksi laituripaikkaa (610 m / 315 m). Satama pystyy myös palvelemaan takamaakuljetuksia Bulgariasta: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/euroports-first-terminal-in-greece-unlocking-kavalas-potential/
Brasilialainen logistiikkayhtiö on aloittanut Salvadorin satamassa dronien testauksen toimituksissa ja noudoissa aluksille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/wilson-sons-tests-drone-for-vessel-deliveries-pickups-at-port-of-salvador/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Motorship tammi-helmikuun julkaisu: https://issuu.com/mercatormedia/docs/the_motorship_jan_feb_2025_non-subscription/12?fr=sOWJlYTgyNDY1MDY
Etelä-Korea sai tammikuussa 62 % maailman uudisrakennustilauksista ja Kiina 19 %. Lisäksi Korean telakoiden saamat tilaukset ovat korkealuokkaisia hankkeita ja aluksia. Joulukuussa Kiina sai 82 % tilauksista. Tästä huolimatta Kiina hallitsee edelleen kokonaistilauskirjaa 58 %:n osuudella. Etelä-Korean osuus on 24 %. Etelä-Korea on onnistunut myös laajentamaan toimintaansa USA:n markkinoille: https://maritime-executive.com/article/korean-shipbuilders-top-chinese-in-january-after-return-to-profits-in-2024
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Miten FuelEU Maritime -säädösten vaikutus näkyy erilaisilla lähestymistavoilla? DNV selvitti eri strategioiden taloudellisia ja operatiivisia vaikutuksia 80´000 DWT irtolastialuksen varustamolle. Lähestymistapoja käsiteltiin alkaen sakkojen maksamisesta alhaisiin kasvihuonekaasupäästöihin ja sääntöjen mahdollistamiin teknologioiden hyödyntämiseen 20 vuoden aikajaksolla: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-the-fueleu-maritime-maze/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Konttialusten aikarahtausraportti (VHBS) viikolta 6: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/New-ConTex-Commentary-2025-week-06.pdf
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 6: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Weekly-Ship-Recycling-Report-01-February-07-February2025_compressed.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 6: https://www.gibsons.co.uk/report/white-house-in-spotlight-again/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 6: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Affinity-Tanker-Weekly-07.02.2025-HSN.pdf
Markkinaraportti (Advanced) viikolta 6: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-6.pdf
Konecranesin tarkistamaton vuosiraportti 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/konecranes-plcs-financial-statement-release-2024-q4-a-strong-end-to-an-excellent-year/
Ruuanhintaindeksi (FAO) tammikuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-declined-in-january-2025-mostly-due-to-lower-sugar-vegetable-oil-and-meat-prices/
Maailmankauppa ja politiikka:
Kapkaupungissa pidettiin Afrikan investointikonferenssi. Silmiin pistävintä oli maailman jakautuminen kahteen leiriin: länsimaihin ja BRICS-maihin. Sillä on huomattava merkitys Afrikan merkittävien luonnonvarojen hyödyntämisessä. Kummankin leirin heikkoutena afrikkalaisesta näkökulmasta on siirtomaa-ajattelu. Afrikan valtioilla on mahdollisuus mineraalien kysynnän myötä kehittää yhteiskuntarakenteitaan. Se vaatii kuitenkin lainsäädännön muuttamista Afrikan omia intressejä palveleviksi: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-or-brics-the-quandary-for-africas-miners-and-governments/
Kiina sai pidettyä viime vuoden bruttokansantuotteen kasvun lupaamassaan 5 %:ssa. Tummia pilviä alkaa kuitenkin kerääntyä tämän vuoden taivaalle. Vientiodotukset laskivat merkittävästi USA:n asettamien tuontitullien vaikutuksesta, joka nostaa kauppasodan vaaraa ja on saanut Kiinan asettamaan omat vastatullinsa. Merkittäväksi nousee Kiinan kotimaan kaupan kehitys: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-economy-hits-2024-growth-target-but-storm-clouds-are-gathering/
Kiinan inflaatio nousi korkeimmilleen viiteen kuukauteen samalla, kun deflaatiopaineet kasvoivat heijastellen sekavaa kulutuskysyntää ja heikkoa tehdastuotantoa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-consumer-inflation-at-5-month-high-producer-deflation-persists/
USA:n uusi presidentti sai perinnöksi täystyöllisyyden. Keskuspankki sai toimenpiteillään inflaation hallintaan ja sitä seurasivat työttömyysluvut. Pysyvätkö luvut hallinnassa uuden presidentin toimien kanssa jää nähtäväksi: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-inherits-a-labor-market-at-full-employment-can-he-keep-it-there/
USA on asettanut teräkselle ja alumiinille suojatullin 25 % kaikista maista tuotuna. USA:n presidentti on asettanut kolmen ensimmäisen virkaviikkonsa aikana useita lisätulleja, joista useat on joko peruutettu tai lykätty. Analysaattorin mukaan lisätullien vaikutuksia merenkulkuun ja kauppaan on vaikea arvioida eikä niihin kannata äkkiseltään reagoida: https://splash247.com/steel-and-aluminium-up-next-in-trumps-tariff-campaign/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
USA on asettanut kolmelle, yhdelle VLCC- ja kahdelle aframax-luokan, säiliöalukselle pakotteet. Pakotteet koskivat myös useissa maissa monia yksiköitä ja henkilöitä, jotka olivat olleet tekemisissä Iranin öljykuljetusten kanssa. Toisin kuin USA:n presidentti on luvannut, tämä on katsottu lähinnä varoituslaukaukseksi tulevasta kaupankävijöiden piirissä: https://gcaptain.com/trumps-first-iran-sanctions-hit-three-ships-in-china-trade/
Venäjää uhkaa säiliöaluskriisi pakotteiden kasaantuessa. Viimeisin USA:n pakotepaketti asetti 161 säiliöalukselle pakotteet. Kaikkiaan USA:n, EU:n ja UK:n pakotelistoilla on nyt 265 alusta. Viime vuonna venäläistä öljyä kuljetti 435 alusta, joista 37 % on nyt pakotteiden alla. Venäjän ongelma on, että 80 % lasteista vietiin samoilla aluksilla, joista nyt on suurin osa pakotteiden alla: https://gcaptain.com/russia-faces-an-impending-oil-tanker-crisis-as-sanctions-pile-up/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Etelä-Afrikka on antanut merellisiä päästöjä koskevan lain, jonka nojalla se kykenee puuttumaan paremmin aluksista aiheutuviin päästöihin. Lain rikkomuksesta voi saada jopa $541’000 sakot: https://splash247.com/south-africa-cracks-down-on-polluting-ships/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Ilmastonmuutos kiihtyy ja aiheuttaa yhä säännöllisempiä ja vakavampia sään ääri-ilmiöitä. Ne vaikuttavat maailmantalouden mekanismeihin tuotannossa, kysynnässä ja taloudellisessa päätöksenteossa. Taloudellisten vaikutusten mallintaminen vaatii taloustieteen ja ilmastotieteen integroimista ennusteiden saamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/the-implications-of-severe-weather-events-for-the-economy-and-monetary-policy/
USA:n presidentin hallinnon supistamistoimet kohdistuvat merenkulkijoiden hyvin tuntemaan sää- ja ilmastovirasto NOAA:kin. Uhkana on jopa puolelle työntekijöistä irtisanominen ja budjetin 30 % leikkaus: https://gcaptain.com/trump-unleashes-chaos-at-noaa-us-weather-and-climate-agency/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Laukaansuun satamassa (Ust-Luga) Venäjällä sattui sunnuntaina turkkilaisen säiliöaluksen konehuoneessa sarja räjähdyksiä. Alus on 22 vuotta vanha suezmax-luokan säiliöalus, jolla on lastina 130’000 tonnia raskasta polttoöljyä. Aluksen miehistö on evakuoitu, mutta öljypäästöjä ei ole tullut. Aluksen perä lepää pohjassa: https://www.maritime-executive.com/article/blast-partially-sinks-tanker-at-russian-port-of-ust-luga
Video: hiililastissa oleva kiinalainen irtolastialus on ajanut karille Sahalinin saaren lounaisrannikolla. Alukselta ei ole päästöjä mutta myrskytuulen ajamat aallot hakkaavat alusta kiviä vasten. Pelastustoimiin päästään sään antaessa myöten: https://splash247.com/laden-supramax-grounds-off-sakhalin/
Kahden aluksen yhteentörmäys yön pimeydessä. Mikä meni vikaan? https://www.linkedin.com/pulse/mss-january-2025-collision-night-theswedishclub-kkc4f/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit ja merirosvous:
Ensimmäinen LNG-alus viiteen kuukauteen on kulkenut Bab-el-Mandebin salmesta huthien hyökkäysten tauottua. Aiemmin viime viikolla ensimmäinen säiliöalus kulki Punaisen meren kautta: https://gcaptain.com/first-lng-carrier-in-five-months-passes-through-bab-el-mandeb-strait-as-houthi-threat-eases/
Punaisen meren lunnaat, huthi-kapinallisten arvioidaan hankkineen $2 miljardin tulot myymällä ”turvallista” läpikulkua varustamoille sähköpostitse mustassa pörssissä. Varustamoilla oli vaihtoehtoina joko maksaa, uhata hyökkäyksiä tai kiertää Afrikka. Kaikissa tapauksissa asiakkaalle aiheutuu suurempi lasku maksettavaksi tästä nykyaikaisesta merirosvouksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-ransom-how-emails-power-houthis-2-billion-piracy-operation/
USA on vetänyt lentotukialuksensa pois Punaiselta mereltä huthien hyökkäysten tauottua. Lentotukialus USS Harry S. Truman ja sen tukialus USS Jason Dunham saapuivat Kreetalle USA:n laivastotukikohtaan perjantaina. Sitä vastoin EUNAVFOR:n Aspides-operaatio jatkuu Punaisella merellä: https://maritime-executive.com/article/uss-harry-s-truman-visits-greece-as-houthis-pause-red-sea-attacks
Syyriassa sijaistsevan Tartusin sataman sotilastarvikkeet evakuoineet venäläisalukset ovat poistuneet Välimereltä: https://www.maritime-executive.com/article/russia-s-base-evacuation-flotilla-leaves-mediterranean
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/