Mikä yritys tai yhdistys:
ACCA (Association of Chartered Certified Accountants): https://www.accaglobal.com/gb/en/about-us.html
Windward: https://windward.ai/company/about-us/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Konttivarustamo Maersk ja Viasatin tytäryhtiö Inmarsat ovat sopineet varustamon koko n. 340 aluksen laivaston satelliittikommunikointijärjestelmän päivittämisestä. Kaistaleveyden päivitys suoritetaan koko varustamon omistamalle konttialuslaivastolle vuosina 2025 ja 2026. Toimenpiteellä tavoitellaan yhdenmukaista saavutettavuutta ja alusten muuttamista operatiivisiksi kelluviksi toimistoiksi sekä miehistöille parempaa saavutettavuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/inmarsat-maritime-signs-expanded-agreement-with-maersk-to-enhance-global-fleet-connectivity/
Windward-yhtiö on julkaissut tekoälysovelluksen, joka havaitsee ja torjuu uhkia, jotka kohdistuvat maailman kriittiseen merelliseen infrastruktuuriin, kuten kaapeleihin, putkiin ja poralauttoihin. Merikaapeleissa kulkee 95 % kaikesta kansainvälisestä tiedosta ja vedenalaiset putkistot kuljettavat kriittisiä energiavaroja. Vuosittain sattuu keskimäärin yli sata kaapelirikkoa mutta viimeaikaiset tapaukset Itämerellä ovat herättäneet huolta: https://www.hellenicshippingnews.com/windward-launches-critical-maritime-infrastructure-protection-an-ai-solution-to-detect-and-counter-threats-to-the-worlds-essential-infrastructure/
Sonardyne on esitellyt matalan veden DP (Dynamic Positioning system) järjestelmään GNSS-järjestelmän korvaavan paikannusjärjestelmän. Järjestelmässä yhdistetään korkealuokkainen inertianavigointi doppler-lokiin: https://www.maritimejournal.com/equipment/removing-gnss-dependency-for-shallow-water-vessel-positioning/1499663.article
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulku ei ole tylsää. Vuosi 2025 on muutosten vuosi. Konttikuljetuksissa tapahtuu yhteenliittymien muutoksia. Mm. Puolalla on hyvä tilaisuus muuttua keskuspaikaksi, josta tavarakuljetuksia viedään Keski- ja Itä-Eurooppaan varsinaisten keskussatamien ruuhkautuessa. Kriittisten pullonkaulojen, Punaisen meren ja Panaman kanavan, geopoliittinen tilanne vaikuttaa kuljetusmatkoihin. Merenkulun hiilineutraalius alkaa saavuttaa vaikutusta. EU:n tavoite tiukkenee merenkulun kannalta nopeasti: https://www.hellenicshippingnews.com/there-is-no-boredom-at-sea-about-changes-in-maritime-business-in-2025/
Tavaramarkkinoilla vallitsee melko turbulenttinen tilanne, joka johtuu lähinnä kauppapoliittisista muutoksista, toimitusvaikeuksista ja geopoliittisista manöövereista: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-commodity-market-turbulence/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Tanskalainen konttivarustamo käynnistää uudelleen osakkeiden takaisinosto-ohjelmansa, joka keskeytyi vuosi sitten markkinatilanteen vuoksi. Ohjelman arvo on n. $2,01 miljardia, ja se toteutetaan kahdessa puolen vuoden jaksossa. Ensimmäisessä vaiheessa osakkeiden osto on rajoitettu $1 miljardiin: https://gcaptain.com/maersk-launches-2b-share-buyback-program/
Maailman kontti-indeksi (Drewry) osoittaa 3 %:n pudotusta. Drewry odottaa spot-rahtien laskevan edelleen tulevalla viikolla kapasiteetin kasvaessa: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-3-this-week-06-2025/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
LNG:n rahdit putoavat kaluston määrän lisääntyessä markkinoilla. Kaluston lisääntymisen lisäksi lyhentyneet kuljetusmatkat ja vähentynyt kysyntä lisäävät alustarjontaa. Atlantin rahtihinnat ovat pudonneet 82 % vuoden alusta ja 90 % viime vuoden alusta. Tyynen meren reiteillä rahtihinnat ovat pudonneet puoleen vuoden alusta ja 80 % viime vuoden alusta: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-rates-plunge-on-increasing-vessel-availability/
Venäjän LNG-varjolaivastoon kuuluva alus on tullut omanilaiseen satamaan. Se on ensimmäinen venäläinen LNG-alus, joka pääsee vieraan maan laituriin. Noin tusina muitakin LNG-aluksia odottaa eri puolilla pääsyä satamaan purkamaan lastiaan. Tämä nähdään kokeiluna, onko USA:n pakotepolitiikka muuttunut sen jälkeen, kun Venäjän LNG-pakotteita ajanut energiamininisteriön apulaisvaltiosihteeri irtisanoutui: https://gcaptain.com/russian-shadow-fleet-lng-carrier-calls-in-oman-signaling-possible-easing-of-sanctions-concerns/
Venäjän Kauko-Idän ESPO Blend-laadun rahtihinnat Kozminosta Kiinaan ovat pudonneet 50 % kaluston saatavuuden parantuessa. USA:n pakotteiden jälkeen tammikuun 10. rahtimaksu nousi $1,5 miljoonasta $6 – $7,5 miljoonaan. Nyt rahtimaksu on $4 – $5 miljoonaa, joka tarkoittaa vähemmän rahaa rahtiin, enemmän öljyyn ja Venäjän sotakassaan. Tammikuussa vienti oli 850’000 barrelia päivässä, lähes sama kuin viime vuonna keskimäärin: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-espo-blend-oil-freight-rates-fall-as-tanker-availability-improves-traders-say/
Baltic Exchange on julkaissut uuden indeksin, joka koskee kemikaaleja ja maatalouden öljyjä. Uusi indeksi The Baltic Chemical and Agricultural Oil Assessment (BCAA) julkaistaan viikottain helmikuusta alkaen. Se palvelee ensisijaisesti rahtimarkkinoita, kuten varustamoita, rahdinantajia, rahtimeklareita ja kauppayhtiöitä tuottaen säännöllistä tietoa päätöksenteon pohjaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-exchange-enters-the-chemical-tanker-market-with-new-chemical-and-agricultural-oil-freight-assessments/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Hiilenkuljetus USA:sta Eurooppaan väheni 4,5 % viime vuonna edellisestä vuodesta. Syinä ovat oletettavasti kysynnän väheneminen säädösmuutoksista, energiasiirtymäpolitiikasta tai taloudellisesta taantumasta johtuen. Tämän vuoden tammikuussa kuljetuksia oli huomattavasti vähemmän kuin edellisinä vuosina. Kausivaihtelun takia suurin kysyntäpiikki sattuu elo-lokakuulle: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-weekly-market-monitor-coal-dry-bulk-flows-u-s-europe-market-analysis/
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) jatkaa nousuaan jo viidettä jaksoa yhteenmenoon. Erityisesti nousua oli panamax- ja supramax-luokissa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-for-fifth-straight-session-on-stronger-panamax-supramax-rates/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Norwegian Cruise Line Holdings on tilannut italialaistelakalta neljä uutta risteilyalusta arvoltaan yli €2 miljardia. Alukset ovat kooltaan 226’000 BT ja 5’100 matkustajapaikkaa. Miehistö mukaan lukien henkilömäärä on yli 8’300 henkeä. Alusten toimitus on kahden vuoden välein alkaen vuodesta 2030: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/fincantieri-finalizes-over-e2bn-order-from-norwegian-cruise-line-holdings/
Offshore ja merituulivoima:
USA:n presidentin hallinto peruuttelee itärannikon merituulivoimahankkeista: https://www.maritime-executive.com/article/interior-department-cancels-wind-project-meetings-following-trump-s-order
Ensimmäinen USA:ssa rakennettu merituulivoima-asennuksiin tarkoitettu alus on aloittanut merikoeajonsa. Valmistuessaan se pääsee puolivalmiin Virginia Beachin edustalla olevan merituulivoimahankkeen kimppuun, josta on jo asennettu 16 siirto-osaa ja ensimmäinen 4’300 tonnin sähköasema odottaa satamaterminaalissa Portsmouthissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/charybdis-first-u-s-built-wind-turbine-installation-vessel-begins-sea-trials/
Maailman suurin merituulivoiman kehittäjä vähentää merituulivoimainvestointejaan 25 %: https://www.maritimejournal.com/industry-news/%C3%B8rsted-slashes-offshore-wind-spending-by-25/1499770.article
Maailman merituulivoimakapasiteetti ylitti 80,9 GW, joka on 15 % enemmään kuin vuosi sitten. Kiina vastaa yksin yli puolesta tuotannosta (41 GW), UK on toisena (14,7 GW) ja Saksa kolmantena (8,5 GW): https://www.maritime-executive.com/article/report-offshore-wind-energy-surpassed-installed-capacity-of-80-gw-in-2024
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Juupas / eipäs -kiista jatkuu. Panaman kanavaviranomainen on kiistänyt, että mitään olisi sovittu usalaisten valtionalusten maksuttomasta läpikulusta, toisin kuin USA:n ulkoministeriö on tiedottanut. Tämän tekee tietysti ongelmalliseksi se, että Panaman presidentti on todistettavasti luvannut USA:n ulkomisterille, että USA:n laivaston alukset pääsisivät ilmaiseksi kanavasta läpi. Panaman kanavaviranomainen on itsenäinen valtion virasto: https://gcaptain.com/panama-canal-authority-denies-u-s-claim-of-free-transit-for-military-vessels/
Panaman kanavan läpi kulkeneiden alusten määrä kapasiteetilla laskettuna oli syyskuun 2024 ja tammikuun 2025 välisenä aikana 10 % pienempi kuin vuosien 2019–2022 keskiarvo. Vaikka kyseiselle ajalle ei ollut enää rajoituksia, eivät irtolasti- LNG- ja säiliöalusten määrät ole palautuneet. Kanavalla oli vuoden 2023 kesäkuun ja vuoden 2024 syyskuun välillä voimassa sekä syväysten että läpikuljen määrän rajoituksia: https://www.hellenicshippingnews.com/transits-through-the-panama-canal-down-10/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 7.2.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Shanghain satama käsitteli tammikuussa yli 5 miljoonaa TEU:ta kontteja juuri ennen USA:n presidentin asettamia lisätulleja. Vertailun vuoksi Filippiinien suurin konttisatama käsitteli yhtä paljon koko viime vuonna. Shanghai käsitteli viime vuonna yli 50 miljoonaa TEU:ta. Ruuhkat uhkaavat kasvaa kiinalaisen uuden vuoden jälkeen tuotantojen käynnistyessä: https://splash247.com/shanghai-handles-more-than-5m-teu-in-just-one-month/
Syyrian uusi hallinto on uusinut ranskalaisen konttivarustamon operointisopimuksen Latakian satamassa uusituin ehdoin. Ehdot sisältävät mm. muutokset vuokra-aikaan ja tulonjakoon. EU on myös hiljakseen vähentämässä Syyrian kohdistuvia pakotteitaan. Konttivarustamon perustajan perheellä on siteitä Latakian seudulle: https://www.maritime-executive.com/article/syria-s-new-regime-renegotiates-cma-cgm-terminal-lease-at-latakia
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Wärtsilän vuosikatsaus viime vuodelta. Vuosi oli hyvä uusien tilausten, kokonaiskäyttökulujen ja rahavirran osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-a-year-of-all-time-highs-order-intake-absolute-operating-result-and-cash-flow/
Ruotsalainen Alfa Laval ostaa brittiläisen NRG Marinen, joka tuottaa ultraääniteknologialla toimivia rungon puhdistusjärjestelmiä varustamoille, offshorekentille ja teollisuuslaitoksille: https://www.hellenicshippingnews.com/alfa-laval-to-acquire-nrg-marine-to-offer-innovative-ultrasonic-anti-fouling-solutions-to-its-customers/
Onnistuuko USA nostamaan meriteollisuutensa 30-vuotisesta ahdingostaan: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/ships-for-america-can-the-us-really-rebuild-its-maritime-industries-
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Polttoaineen saatavuus Länsi-Euroopassa (ARA), Välimerellä ja Afrikassa: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-175/
Vuonna 1986 rakennettuun ja pitkän uudistusprosessin läpikäyneeseen venäläiseen taisteluristeilijään Admiral Nakhimoviin on asennettu uudet ydinreaktorit, joista ensimmäinen otettiin käyttöön viime joulukuussa ja toinen asennettiin helmikuun alussa. Kummatkin reaktorit ovat käyttövalmiina ja merikoeajot on tarkoitus aloittaa ensi kesänä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/russia-launches-second-nuclear-reactor-on-worlds-strongest-surface-combat-ship/
Tuulivoima-avusteiset järjestelmät (WAPS) ovat lisääntymässä. Niillä voidaan saavuttaa 5–20 %:n säästöt tietyillä alustyypeillä. EU:n FUELEU Maritime tarjoaa etuja aluksille, jotka on varustettu WAPS:lla. Luokituslaitos suosittelee etukäteissuunnittelua järjestelmien asennuksissa: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/wind-propulsion-now-a-force-to-be-reckoned-with
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Merenkulun raportti (Fearnleys) viikolta 6: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse14_compressed.pdf
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 6. Mukana mielenkiintoinen satamakäyntien kehitys viimeisten kymmenen vuoden aikana. Kahdentoista jäsenmaan 22:sta satamakäynnit ovat kasvaneet. Kymmenen vuoden jaksossa mm. Suomen satamakäynnit ovat pudonneet yli neljänneksen: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-market-to-keep-trending-to-the-downside-next-week/
Euroopan teräsmarkkinaraportti (Eurofer) osoittaa terästeollisuuden laman syvenevän helpottamisen sijasta ja jatkunee vuoteen 2026 saakka: https://www.hellenicshippingnews.com/downside-factors-persist-no-relief-in-sight-for-the-steel-market-outlook-in-the-short-to-medium-term/
Maailmankauppa ja politiikka:
Kansainvälinen kirjanpitotoimistojen liitto on julkaissut vuosittaisen talousnäkemuksensä, jossa se tutkii tulevaisuuden näkymiä ja pääasiallisia riskejä maailmantaloudelle ja keskeisille talouksille. Raportin mukaan maailmantaloutta vaivaa nyt valtava epävarmuus ja riskinä ovat muutokset USA:n kauppapolitiikassa, jonka taustalla on haastava geopolitiikka, poliittinen epävarmuus ja nousevat hallituksen joukkovelkakirjojen tuotot. Kolme trendiä: tekoälykehitys, geoekonominen pirstoutuminen ja vetäytyminen vihreästä siirtymästä: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economy-set-for-reasonable-growth-in-2025-according-to-acca-but-uncertainty-abounds/
USA:n presidentin tullipolitiikka tulee muuttamaan maailman toimitusketjujen toimintaa. Miten se tapahtuu, riippuu huomattavasti tehdyistä tullipäätöksistä. Selvää kuitenkin on, että liiketoiminnan tulee sopeutua ja muokata toimitusketjunsa, johon taas kuljetusketjut vastaavat omalta osaltaan satamissa, laivareiteissä ja kuljetustavoissa. Siihen saakka vaaditaan sietokykyä, strategista joustavuutta ja riskinsietokykyä: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-lines-braced-for-change-as-trumps-tariffs-target-the-eu/
USA:n presidentin tullipolitiikan takana on Meksikon ja Kanadan kohdalla muut seikat kuin kauppapolitiikka. Kyse on rajaturvallisuudesta ja huumeiden salakuljetuksesta. EU:n ja Kiinan kohdalla kyse on sitten jo vallan muusta: https://www.freightwaves.com/news/making-sense-of-trumps-new-trade-war
Luokituslaitos (Fitch Ratings) olettaa USA:n lisätullien Kiinan tuonnista nousevan 35 %:in vuoden keskivaiheilla. Heikkenevä vienti hiljentää jo valmiiksi heikon kotimaisen kysynnän, deflaatiopaineiden, kiinteistökriisin ja kotimaisen luottamuspulan vaivaamaa Kiinan taloutta. Luokituslaitos odottaa taloudellisen elvytyksen olevan Kiinan vastaus kasvun haasteisiin, jolloin maan valtionvelan odotetaan edelleen kasvavan 7,1 %:sta. Talouskasvun odotetaan laskevan 4,3 %:in tänä vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/mounting-trade-tensions-to-drive-step-up-in-china-policy-support-2/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
YK aikoo selvittää merityöaikayleissopimuksen tilanteen, kun selvisi, että merenkulkijoiden keskimääräinen työaika ylittää maailman keskiarvon 74 %. Raportin mukaan merenkulkijat työskentelivät 11,5 tuntia, lepäsivät 10,8 tuntia ja nukkuivat 7,0 tuntia keskimäärin päivittäin. Huomattavaa oli, että lähes kolmannes lepäsi vähemmän kuin vaaditut 10 tuntia. Merenkulkijoiden keskimääräinen viikkotyötuntien määrä oli 74,9 tuntia, kun muilla se oli 43 viikkotyötuntia: https://splash247.com/un-reviews-regulation-as-seafarers-revealed-to-work-74-above-global-average/
Missä EU-maassa on pienimmät ja missä suurimmat minimipalkan kasvu? Suomessa, Tanskassa, Italiassa, Itävallassa eikä Ruotsissa ole minimipalkkaa. Kuudella maalla minimipalkka on yli €1’500 kuussa, kun taas kymmenellä maalla se on alle €1’000 kuussa. Ostovoimalla tarkistettuna kuva näyttää toisenlaiselta. Alle €1’000 kuussa maksavia on viisi maata, välillä €1’000 – €1’500 maksavia on kymmenen maata ja yli €1’500 maksavia maita on seitsemän: https://www.euronews.com/my-europe/2025/02/07/which-eu-countries-have-the-highest-and-lowest-minimum-wage-growth
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Suomen ulkoministeriön mukaan on erittäin epätodennäköistä, että vuoden aikana sattuu neljä kaapelivauriota ilman, että kyse olisi jonkin asteisesta tahallisuudesta. Poliisin tutkimukset jatkuvat edelleen, eikä varustamon vetoomus oikeudelle vapauttaa alus pysäytyksestä menestynyt: https://www.maritime-executive.com/article/finland-says-odds-of-accidental-subsea-cable-damage-extremely-unlikely
Tanska aikoo aloittaa maan aluevesille ankkuroituneiden vanhojen säiliöalusten tarkastukset saadakseen varjolaivaston kuriin. Satamavaltiotarkastukset kohdennetaan Skagenissa ankkuroiviin aluksiin, joiden ei voi sanoa olevan viattomassa kauttakulussa. Vanhojen säiliöalusten tarkastukset tehdään, koska ne kulkevat Tanskan salmien läpi muodostaen kasvavan uhan meriturvallisuudelle, merenkulkijoille ja ympäristölle: https://shippingtelegraph.com/port-news/dark-fleet-anchoring-in-danish-waters-to-face-more-inspections/
Venäjän liikenneministeriö on aloittanut Venäjän presidentin määräyksestä tarkastusohjelman, joka kohdistuu joki- ja merivarustamoiden säiliö- ja muihin aluksiin. Tarkastus koskee noin 500 meri- ja sisävesivarustamojen operoimaa säiliöalusta. Tarkastukset ovat käynnissä ja niiden pitäisi valmistua huhtikuuhun mennessä ennen purjehduskauden alkua: https://www.maritime-executive.com/article/russia-starts-inspections-of-river-sea-tankers-after-ketch-strait-wrecks
Kaksi panamalaista lakimiestä on nostanut kanteen Panaman korkeimpaan oikeuteen hongkongilaisen satamaoperaattorin toimiluvan peruuttamiseksi. Satamaoperaattori operoi kahta (Balboa ja Cristobal) kanavan viidestä satamasta. Kanteen mukaan sopimus rikkoo perustuslakia ja väittää lisäksi, että yhtiö ei ole maksanut sen vuoksi verojaan ja suorittanut tulonjakoaan lainvastaisista eduistaan. Panama on jo vastannut omin toimenpitein USA:n presidentin esittämiin väitteisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-lawsuit-requests-axing-hong-kong-firms-canal-concession/
Kiinalaisvarustamo on nostanut kanteen Amazon-yhtiötä vastaan sopimusrikkomuksesta ja vaatii $96,4 miljoonan vahingonkorvauksia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinese-carrier-sues-amazon-for-96-4-million-over-breach-of-contract/
USA:n presidentin ilman ennakkovaroitusta erottama rannikkovartioston komentaja on määrätty kolmen tunnin varoajalla poistumaan virka-asunnostaan ja jättämään tilat lukitsematta, vaikka rannikkovartiosto antoi hänelle 60 päivää aikaa löytää uusi asunto: https://www.maritime-executive.com/article/report-ex-commandant-adm-linda-fagan-abruptly-evicted-from-base-housing
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Tekoälyn odotetaan laskevan vakuutusmaksuja järjestelmien kypsyessä. Tekoälyn odotetaan sekä vähentävän onnettomuuksia että parantavan reittivalintoja: https://www.seatrade-maritime.com/insurance/ai-set-to-cut-marine-insurance-premiums-says-iumi
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Maat, joilla on suurimmat merialuerajat ja merialueet. Niillä on mahdollisuus hyödyntää merten antimia kuten kalakantoja, öljy- ja kaasuvarantoja, sekä mineraaleja. Lisäksi tulee rantojen hyödyntäminen virkistyskäyttöön ja turismiin. Mailla on myös helpompi pääsy maailmankaupan merireiteille: https://www.marineinsight.com/know-more/10-countries-with-largest-maritime-boundaries/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Rahtialus, joka kuljettaa tykinammuksia Jordaniasta Saksaan, on hakenuut suojapaikkaa Vigosta Espanjasta lastin siirryttyä. Kaksikantinen alus joutui myrskyyn ja hakeutui suojapaikkaan toisen myrskyn lähestyessä. Aluksen lastina olevista 96 laatikosta yhdeksän pääsi irti ja kärsi ulkoisia vaurioita. Alus jäi sääolosuhteiden vuoksi Vigossa vaarallisten aineiden laituriin viranomaisten valvontaan ja odottaa vastaanottajan asiantuntijoita kiinnittämään lastin uudelleen: https://www.maritime-executive.com/article/freighter-carrying-munitions-seeks-refuge-at-vigo-after-cargo-shift
Karjankuljetusalus ajoi Kroatiassa karille 10 kuukautta sitten eivätkä pelastustoimet ole edenneet. Alue on ympäristönsuojelualuetta ja turistikohde, ja paikalliset ovat huolissaan sen kohtalosta ja mahdollisista päästöistä: https://www.maritime-executive.com/article/local-communities-protest-abandoned-livestock-carrier-in-croatia
Rahtialus, joka rikkoi kanavan sulun Mosel-joella, ajoi ilmeisesti autopilotilla eikä komentosilta ollut miehitetty. Alus ei myöskään jarruttanut lähestyessään sulkua. Sillä oli 1’500 tonnia romua lastinaan. Onnettomuus pysäytti liikenteen kanavassa ja sulki 72 alusta taakseen. Suma saatiin selvitettyä vasta kolme viikkoa onnettomuuden jälkeen. Sulku saatiin kunnostettua 55 päivää onnettomuuden jälkeen: https://www.maritime-executive.com/article/inland-cargo-ship-that-destroyed-moselle-lock-was-on-autopilot
Pieni matkustaja-alus oli tulossa jälkiasennusten merikoeajolta satamaan ja aluksen oli tarkoitus kääntää 180 astetta kahden hinaajan avustamana. Aluksen komentosillalla oli ainakin luotsi ja päällikkö. Keskustelu hinaajien kanssa käytiin VHF:llä. Kummankin hinaajan kiinnitys onnistui. Perähinaajan siirtyessä paikalleen jarruttamaan se ajautui sivuttain hinattavaan nähden ja hinausköyden kiristyessä hinaaja kallistui ja kaatui. Kaksi henkilöä kuoli hinaajalla. Tutkimuksen havainnot artikkelissa: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-tug-capsizes-with-2-fatalities/
Säiliöaluksen lähdettyä satamasta ja ajettua noin yksitoista tuntia keulapotkurihuoneen pilssivesi hälytti. Vahtiperämies kuittasi hälytyksen vikahälytyksenä. Seuraavana aamuna hälytys toistui mutta poistui, kun pilssiä pumpattiin. Iltapäivällä sään huononnuttua ankkurikonehuoneesta tuli 440V:n vikahälytys. Miehistö kävi paikalla toteamassa tilanteen ja tyhjensivät tilan vedestä. Myöhemmin alus alkoi kallistua eikä sitä saatu enää korjattua vaan miehistö joutui hylkäämään aluksen, joka upposi kuusi tuntia sen jälkeen: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-progressive-flooding-sinks-tanker/
Aluskierrätys, romutus:
Aluskierrätysmarkkinoilla tilanne säilyy kutakuinkin tasaisena. Taloudelliset ja poliittiset epävarmuudet leimaavat markkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-limited-activity-remains-the-norm/
Kriisit ja merirosvous:
Aseistautunut ryhmä nousi rahtialukseen Guinean lahdella, mutta miehistön toimet estivät enemmät vahingonteot, ja ryhmä poistui kymmenen minuutin kuluttua aluksesta. Ryhmän vene seurasi alusta kuitenkin 45 minuutin ajan. Kukaan ei loukkaantunut välikohtauksessa, mitään ei varastettu eikä alukselle tullut vahinkoja. Viimeisten kolmen kuukauden aikana alueella on tapahtunut neljä alukseen nousua tai sen yritystä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/armed-gang-boards-cargo-ship-in-gulf-of-guinea-follow-vessel-for-45-minutes/
Norjan tiedustelupalvelun mukaan Venäjän Pohjoinen laivasto on dilemman edessä, joko täyttää saamansa tehtävät tai tehdä tarpeelliset huollot. Valintaa helpottaa telakoiden ruuhkautuminen, mutta se myös hidastaa välttämättömien huoltojen tekemistä ja jonot telakoille kasvavat. Valtiojohdon kunnianhimo on korkeammalla kuin ruohonjuuritason kyky toteuttaa. Poikkeuksena tästä ovat sukellusveneet, joiden aikataulut pitävät: https://www.thebarentsobserver.com/security/northern-fleet-faces-wide-gap-between-ambitions-and-resources-intel-report/424194
Maailman suurimmat ja vahvimmat hävittäjät: https://www.marineinsight.com/know-more/10-biggest-and-most-powerful-destroyer-ships-in-the-world/
Iran on luovuttanut konttialuksesta dronetukialukseksi muutetun aluksen islamilaiselle vallankumouskaartille. Aluksen toimintasäde on 22’000 mailia ja toiminta-ajaksi ilmoitetaan yksi vuosi ilman polttoainetäydennystä. Aluksen kiitorata on 180 metriä pitkä ja se kykenee kuljettamaan useita laivueita miehittämättömiä ilma-aluksia. Sen ilmoitetaan sisältävän myös vastatiedustelulaitteistoa: https://www.maritime-executive.com/article/photos-iran-responds-to-trump-s-threats-by-showing-off-drone-carrier
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/