Mitä tarkoittaa termi:
IMAS system: https://www.hefringmarine.com/solution
Mikä yritys tai yhdistys:
Baltic Shipping Company A/S: https://balticshipping.dk/about/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Podcast: merenkulun single window -järjestelmät ja satamien tietojärjestelmät tukevat paikallista vakautta ja kaupan tehokkuutta. Podcastissa Hampurin satama: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/transforming-trade-relationships-and-port-efficiency-with-hpc-hamburg-port-consulting
Korvaako tekoäly rahtimeklarin vai onko se hyvä renki? Tekoäly on hyvä käsittelemään suuria tietomassoja, joista se saa halutun vastauksen sekunneissa. Se on juuri niin hyvä kuin sen saama tieto. Mutta onko se hyvä päätöksenteossa? Rekrytoinneissa tekoälyn on havaittu tekevän ratkaisevia virheitä hylätessään algoritmin ulkopuolelle jäävät potentiaaliset ehdokkaat. Sama koskee neuvottelutilannetta rahdatessa, se on meklarin keskeistä osaamisaluetta: https://splash247.com/is-ai-about-to-replace-charterers/
Ranskalainen start-up-yritys yhdistää satelliittitietoa ja tekoälyä simuloidakseen ja ennustaakseen valtamerivirtoja ja säätä. Sitä hyödynnetään merenkulussa ja valtamerten roskienkeräyshankkeissa: https://www.hellenicshippingnews.com/amphitrite-rides-ai-wave-to-boost-maritime-shipping-ocean-cleanup-with-real-time-weather-prediction-and-simulation/
Glander International Bunker -yhtiö on kehittänyt sovelluksen, jonka avulla käyttäjät voivat laskea FuelEU Maritime -vaatimuksenmukaisuuden vaatimat tiedot: https://www.hellenicshippingnews.com/glander-international-bunkering-develops-compliance-calculator-to-address-fueleu-maritime/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulkijoiden tyytyväisyysindeksi, ”Seafarer Happiness Index”, osoittaa tyytyväisyyden pudonneen 6,91 viime vuoden viimeisellä neljänneksellä kolmannen neljänneksen 7,16:sta. Suurimpana syynä olivat satamien rajoituspolitiikat. Merenkulkijat tunsivat kasvavaa turhautumista rajoituksiin maihin pääsyssä, huonoja palveluja ja toimimattomia kuljetusvaihtoehtoja. Muita olivat epäluotettavat wifi-yhteydet, palkkojen jälkeenjääminen sekä työkuorman ja uupumuksen lisääntyminen: https://gcaptain.com/seafarer-happiness-index-shows-first-decline-in-2024-port-access-restrictions-key-concern/
Hylättyjen merenkulkijoiden määrä nousi viime vuonna 1’676:sta 3’133:en. Kaikkiaan 312 alusta hylättiin, jossa oli kasvua 136 %. Useampia hylkäämisiä saman laivan kohdalla tapahtui 28 aluksella, joista kolmella aluksella kolmesti ja muilla kahdesti. Suurin ryhmä oli intialaiset (899 merenkulkijaa) sekä sen jälkeen syyrialaiset (410), ukrainalaiset (288), filippiinit (273) ja indonesialaiset (192). Maksamattomia palkkoja oli $20,1 miljoonaa, josta $10,4 miljoonaa on saatu perittyä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-seafarers-most-abandoned-in-the-world-in-2024-itf-report-says/
Kiinalaisvarustamo on ostanut tanskalaiselta varustamolta seitsemän irtolastialusta $9,1 miljoonan kappalehintaan, yhteensä $66,5 miljoonaa. Alukset ovat kooltaan 3’800–3’900 DWT ja ne on rakennettu vuosina 2022–2024. Aiemmin viime lokakuussa kiinalaisvarustamo osti toisen kiinalaisvarustamon tilaamat uudisrakennukset, joiden toimitus on vuosina 2026–2027, hintaan $63,9 miljoonaa. Kyseiset kuusi alusta ovat kooltaan 5’600 DWT: https://splash247.com/seacon-snaps-up-seven-baltic-shipping-bulkers/
Norjalaisvarustamo uusii kalustoaan tilaamalla Kiinasta uuden kuivarahtialuksen. Uuden aluksen kokoluokka on 8’000 DWT, sillä on 2 MW:n akkuhybirijärjestelmä. Varustamolla on kahdeksan itsepurkavaa kuivarahtialusta kokoluokissa 2’000–8’000 DWT. Lisäksi varustamolla on 5–10 ulkopuolista alusta joko aika- tai matkarahtauksessa: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/arriva-shipping-strikes-fresh-dry-cargo-vessel-order-in-china/
Punaisen meren kriisi on johtanut myös siihen, että varustamojen varaosa- ja varastokustannukset ovat nousseetyli 5 %. Port of Suezin sijasta varustamot joutuvat käyttämään huomattavasti kalliimpia Etelä-Afrikan satamia. Kyse on myös siitä, että huoltoa ja hankintoja on lykätty tuonnemmas: https://gcaptain.com/red-sea-crisis-pushes-shipping-stores-and-spares-costs-higher/
Dohan tekninen korkeakoulu Qatarissa alkaa tarjota STCW:n mukaista koulutusta, joka rakennetaan merenkulun ja teknologian erikoistumisohjelmiin. Merenkulun suuri haaste on saada rekrytoitua ja säilytettyä pätevää työvoimaa erityisesti vaihtoehtoisten polttoaineiden tuoman nopean muutoksen myötä. Tähän korkeakoulun erikoistumisohjelmat tähtäävät: https://www.seatrade-maritime.com/event-news/udst-expanding-offering-to-support-a-future-ready-maritime-workforce-in-qatar
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttien kauppaan ja vuokraamiseen erikoistunut yhtiö on julkaissut vapaan pääsyn vuokrausverkostoonsa. Kirjautumalla pääsee osalliseksi yli 1’000 tarkistettuun kumppaniin yli 4’000 paikassa, joka helpottaa käyttäjiä löytämään konttien saatavuuden ja hinnoittelun yli 10’000 reitillä. Ilmaiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/container-xchange-launches-free-leasing-marketplace-global-access-to-partners-and-transparent-pricing-for-all/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
LNG-alusten rahtitulot ovat pudonneet jyrkästi ja osa aluksista voidaan joutua laittamaan makaamaan tulojen kääntyessä negatiivisiksi. Aasian Tyynen meren alueella päivärahdit ovat pudonneet jopa alle $10’000:in ja USA:n ja Euroopan välisessä liikenteessä $11’000–13’000:in, tyhjänä ajettava paluumatka huomioiden päivärahti on pudonnut $7’000-8’000:in: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-ships-explore-lay-up-as-freight-earnings-turn-negative-on-record-low-prices/
Kiinalaisvarustamo suunnittelee miljardiluokan uudisrakennusohjelmaa yhdentoista aluksen rakentamiseksi. Aluksista kuusi olisi VLCC-luokan säiliöaluksia, kaksi LNG-aluksia ja kolme aframax-luokan säiliöaluksia. Rahoitus on tarkoitus toteuttaa osakeannilla: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/cosco-shipping-s-tanker-arm-plans-billion-dollar-fleet-expansion
Rahtimeklarit arvioivat, että EU:lla olisi mahdollisuuksia ostaa kasvavassa määrin etanolia Brasiliasta. Tuonti Brasiliasta väheni viime vuonna 25 % mutta EU oli kuitenkin kolmanneksi suurin vientikohde 7,9 % osuudella. Odotukset johtuvat myönteisistä sokeriruo’on kasvunäkymistä, jonka odotetaan laskevan hintaa. Suurin etanolin tuontimaa Euroopassa on USA: https://www.hellenicshippingnews.com/traders-weigh-potential-increase-in-brazil-eu-ethanol-flows-in-2025/
Lauhan talven vähentäessä kaasun tarvetta, sen hinta Euroopassa laskee: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-gas-prices-dip-on-warmer-temperatures/
Kaksi venäläistä öljyä kuljettavaa säiliöalusta on tehnyt u-käännöksen ohitettuaan Ranskan ja ovat nyt paikallaan Cherbourgiin edustalla suojapaikka-alueella. Syytä toimenpiteelle ei tiedetä eikä aluksia ole asetettu pakotteiden allekaan. Toinen aluksista suorittaa korjaustöitä. Sää Länsi-Euroopassa on ollut viime päivinä myrskyisä: https://gcaptain.com/russian-oil-tankers-u-turn-and-then-halt-near-france-after-storm/
Venäjän öljykauppa Kiinaan ja Intiaan on hiljentynyt USA:n viimeisten pakotteiden nostaessa ei-pakotteiden alaisten säiliöalusten rahtihintoja. Kummassakin maassa osa ostajista ja satamista on välttänyt pakotteiden alaisia aluksia. Venäjän öljyn osuus Intian tuonnista oli viime vuonna 36 % ja Kiinan tuonnista lähes 20 %. USA:n viimeisimmät pakotteet kohdistuivat 42 %:in aluksista, jotka kuljettivat Venäjän öljystä: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-oil-trade-to-china-india-stalls-as-sanctions-drive-up-shipping-costs/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) on pudonnut alimmilleen kahteen vuoteen kaikissa alusluokissa. Capesize-luokan (~150´000 DWT) keskimääräinen päivärahti putosi $7’946, panamax-luokan (~60’000–70’000 DWT) keskimääräinen päivärahti putosi $6’824: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-down-to-near-two-year-low-on-weaker-vessel-rates/
Viljakuljetukset Kiinaan ovat pudonneet puoleen. Syynä on vähäinen kysyntä, joka johtuu hyvästä omasta sadosta ja täysistä varastoista: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-grain-shipments-to-china-drop-51-amid-low-demand/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Wasalinen toimitusjohtaja odottaa tuloksen kääntyvän tänä vuonna nousuun. Kokonaishiilidioksidipäästöt vähenivät 5 % maasähkön käytön lisääntyessä 22 %. Matkustajamäärät vähenivät 9 % samoin kuin matkustajien ajoneuvot. Bussien määrä väheni 1,3 %. Rahtimäärät pienenivät 6 % tonnimääräisesti ja 3,2 % kaistametreissä laskien. Kaikkiaan liikevaihto pieneni 3,7 %. Varustamo palkittiin Matkamessut 2025 tilaisuudessa 10’000 euron palkinnolla kestävän kehityksen kilpailussa: https://www.sjofart.ax/nyheter/wasaline-tror-det-vander-uppat-i-ar/
Gotlandsbolaget investoi biokaasulaitokseen Eskilstunassa, joka tuottaa korkealaatuista nesteytettyä kaasua (LBG). Laitoksen on tarkoitus tuottaa 5’400 tonnia LBG:tä vuosittain ja varustamo ostaisi siitä suurimman osan. Suunniteltu tuotannon aloitus olisi vuoden 2026 lopussa: https://www.sjofart.ax/nyheter/gotlandsbolaget-satsar-i-biogas/
Matkustus Tukholman saaristossa lisääntyi viime vuonna voimakkaasti, 13 %:lla: https://www.sjofartstidningen.se/stockholms-pendelbatar-har-slagit-nya-rekord/
Offshore ja merituulivoima:
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 28.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
USA:n ja Kanadan rannikkovartiostojen kolme jäätä murtavaa alusta on saanut Suurilla Järvillä Buffalossa, USA:ssa jäihin juuttuneen irtolastialuksen irroitettua ja johdattaneet sen 20 mailin matkan avovesille. Neljäs rannikkovartiostojen alus tulee irtolastialusta vastaan vieden sen edelleen Sarniaan, Kanadaan: https://gcaptain.com/coast-guard-icebreakers-free-trapped-bulk-carrier-manitoulin-on-lake-erie/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Venäjän Ust-Lugan sataman öljylaivaukset putosivat tammikuussa alimmillaan neljään vuoteen. Laivauksia on vain 350’000 barrelia päivässä, joka vastaa 1,5 miljoonaa tonnia. Sataman kapasiteetti on 700’000 barrelia päivässä. Öljynsiirtoputkistossa oleva tekninen vika Brjanskin alueella saattaa olla syynä pudotukseen. Primorskin laivaukset ovat sitä vastoin nousseet: https://gcaptain.com/russias-ust-luga-oil-exports-fall-to-4-year-lows-in-january/
Rotterdamin sataman merialusten satamakäynnit vähenivät viime vuonna hieman mutta sisävesialusten määrä kasvoi. Sataman alueella taphtuneiden onnettomuuksien määrä väheni mutta kolmesta ihmishenkiä vaatineesta onnettomuudesta johtuen turvallisuusindeksi putosi: https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-rotterdam-harbour-master-focuses-on-speed-limits-around-the-erasmusbrug-in-rotterdam/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Espanjalaistelakan UK:n tytäryhtiö on ostanut konkurssiin ajautuneen brittitelakkayhtiön neljä telakkaa, joista yksi sijaitsee Belfastissa Pohjois-Irlannissa, yksi Appledoressa Devonissa sekä kaksi Skotlannissa Methilissä ja Arnishissa. Belfastin ja Devonin telakat osallistuvat kuninkaallisen laivaston uudisrakennusohjelmaan rakentamalla kolmeen alukseen komponentteja ja varustelemalla ne: https://www.maritime-executive.com/article/navantia-completes-acquisition-of-four-harland-wolf-shipyards-in-the-uk
Kiina hallitsi laivanrakennusta vuonna 2024. Sen osuus tilauksista oli 71 % vastaten 46,45 kompensoitua bruttotonnia (CGT). Etelä-Korean osuus oli 17 % vastaten 10,98 CGT:tä (250 alusta). Etelä-Korea saattaa saada nostetta myös USA:n presidentin pakotepolitiikasta, jotka voivat kohdistua kiinalaisvalmisteisiin aluksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/china-dominates-global-shipbuilding-in-2024-capturing-71-of-orders/
Kymmenen loistojahtien rakentajaa: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-luxury-yacht-builders-in-the-world/
Kymmenen offshore öljynporauslauttojen rakentajaa: https://www.marineinsight.com/know-more/10-major-offshore-oil-rig-manufacturers/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Aasian spot-markkinoilla erittäin alhaisen rikkipitoisuuden polttoaineiden hinta laski mutta korkean rikkipitoisuuden polttoaineiden hinta pysyi vakaana. Tosin myynti oli vähäistä kummassakin luokassa: https://www.hellenicshippingnews.com/vlsfo-extends-slide-hsfo-holds-steady/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Konttiraportti (Ningbo) viikolta 4: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-1.18-1.24.pdf
Markkinaraportti (Advanced) viikolta 4: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-4.pdf
Rahtimeklariraportti (xclusiv) viikolta 4: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/xclusiv-2025_01_27.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 4: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Bancosta-Weekly-2025-04.pdf
Meklariraportti (Intermodal) viikolta 4: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Intermodal-Report-Week-04-2025.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Johtavat talouspoliitikot olivat varautuneet USA:n uuden hallinnon tuovan myrskyn maailmantaloudessa. Lisätullien uhka lisäsi inflaation kasvun riskiä. Sen sijaan USA:n presidentin aloitus on ollut toistaiseksi maltillisempi. Keskuspankit tekevät lähiaikoina päätöksiään viitekoron laskusta sillä oletuksella, että inflaatio laskee. USA:n keskuspankin odotetaan tällä viikolla avaavan tietä: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economy-takes-trump-guessing-game-in-stride/
Muuttuva geopolitiikka muokkaa myös kauppasuhteita. USA vähentää riippuvuuttaan Kiinasta ja Eurooppa Venäjästä. Kehittyvät maat taas laskevat enemmän Kiinan varaan kaupassaan, ne myös vahvistavat keskinäisiä kauppasuhteitaan: https://www.hellenicshippingnews.com/geopolitics-and-the-geometry-of-global-trade-2024-update/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Mitä kansallisia ja kansainvälisiä säädöksiä tulee voimaan? IMO:lta, EU:lta, USA:lta ja Suomelta tulee uusia merkittäviä merenkulkuun vaikuttavia säädöksiä tänä vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/charting-the-2025-maritime-regulatory-landscape/
Ympäristöjärjestöt vaativat IMO:lta maailmanlaajuista kaikenlaisten pakokaasupesurien kieltämistä. Avoimen kierron pakokaasupesurien jätevedet saastuttavat vesiä ja kummatkin, suljetun ja avoimen kierron pesurit, lisäävät pienhiukkaspäästöjä mukaan lukien noki. Lisäksi pakokaasupesurien käyttö venyttää fossiilisten polttoaineiden käyttöä loputtomiin: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/environmentalists-call-for-imo-total-ban-on-scrubbers
Ruotsissa valmistaudutaan pakokaasupesurien pesuvesien veteenpäästökieltoon: https://www.sjofartstidningen.se/stockholms-pendelbatar-har-slagit-nya-rekord/
FuelEU Maritime sääntöjen päivitys koskien poikkeuksia, jotka voivat olla voimassa vuoden 2029 loppuun saakka. Poikkeuksia ovat hyödyntäneet Espanja, Ranska ja Portugali koskien tiettyjä satamia, matkustaja-aluksia ja kaukaisempia alueitaan: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-regulatory-update-exempted-ports-routes-and-islands/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Baltian maat vaativat uusia sääntöjä, jotta varjolaivaston uhat voidaan estää. Riskianalyytikko toteaa, että sää tapahtumapaikalla oli sunnuntaina lähes tyyni ja aluksen (ms Vezhen) liikkeet hyvin samanlaisia kuin aiemmissakin kaapelin katkeamiseen johtaneissa tapauksissa, joka tekee niistä hyvin ennustettavia. Alus hidastaa, poikkeaa kurssiltaan, osoittaa oikullisia liikkeitä ja pian sen jälkeen havaitaan kaapelin katkenneen: https://splash247.com/baltic-states-call-for-new-rules-to-tackle-shadow-fleet-threat/
Bulgarialaisen varustamon kiinalaisomisteinen alus, joka purjehtii Maltan lipun alla, on pysäytetty Ruotsiin viranomaisen selvittäessä Gotlannin edustalla tapahtunutta kaapelikatkoa. Aluksen vasemman ankkurin toinen kynsi on poikki ja varustamon toimitusjohtaja väittää ankkurin pudonneen veteen myrskyssä: https://www.maritime-executive.com/article/bulker-suspected-of-subsea-cable-damage-has-a-broken-anchor
Myös Taiwan on noussut kauppa-alukseen tarkastaakseen sen. Alus on Mongolian lipun alla purjehtiva 20 vuotta vanha rahtialus. Vaikka alukselta ei löytynyt epäilyttävää materiaalia, on sen parin kuukauden viipyily Taiwanin edustalla herättänyt epäluuloa ja se määrättiin poistumaan Taiwanin vesiltä: https://www.maritime-executive.com/article/report-taiwan-boarded-first-ship-as-it-lists-dangerous-chinese-vessels
USA:n Kalifornian syyttäjänvirasto on asettanut syytteeseen ja pidättänyt kahdeksan henkilöä syytettynä väärennettyjen ja laittomien tavaroiden salakuljetuksesta Kiinasta Los Angelesin ja Long Beachin satamien kautta. Yksi henkilö on vielä pakosalla. Tavaroiden arvoksi arvioidaan $200 miljoonaa. Kaikkiaan viranomaisten ilmoitetaan takavarikoineen $1,3 miljardin arvosta väärennettyä tavaraa tästä ja vastaavista salakuljetusyrityksistä: https://gcaptain.com/nine-charged-in-massive-smuggling-scheme-at-ports-of-los-angeles-and-long-beach/
Tutkijat ovat venäläisen oligarkin perässä hänen välteltyään veroja loistojahtiensa vieraillessa Euroopan maiden satamissa. Arvolisäverot ovat 20 % luokkaa ja oligarkin viisi loistojahtia oli hänen mukaansa kaupallisessa liikenteessä. Asiakkaat ovat kuitenkin osoittautuneet hänen omiksi yhtiöiksensä. Kyse on miljoonista euroista: https://www.euronews.com/business/2025/01/28/abramovich-accused-of-dodging-millions-in-tax-through-yacht-scheme
Irlannin poliisi löysi yhdeksän miestä, iältään 16–23-vuotiaita, kontista Rosslaren satamassa. Kahdeksan miehistä oli kunnossa ja yhdellä oli hoitoa vaativa loukkaantuminen. Heidän uskotaan olevan Djiboutista. Vastaavissa tapauksissa Irlanti on palauttanut tulijat edelliseen satamapaikkaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/9-men-found-hiding-in-shipping-container-at-irelands-rosslare-europort/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Neuvottelut kahden suuren luokituslaitoksen yhdistymisestä ovat päättyneet tuloksettomina: https://www.maritime-executive.com/article/bureau-veritas-and-sgs-end-merger-talks-without-a-deal
ABS kasvattaa osuuttaan Kaakkois-Aasiassa ja panostaa palveluihinsa merenkulussa ja offshore-toiminnassa: https://www.hellenicshippingnews.com/abs-continues-to-strengthen-and-grow-its-leadership-footprint-in-southeast-asia/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Japanin varustamoyhdistyksen puheenjohtaja vaatii kansainvälisen merioiukeusyleissopimuksen toimeenpanoa niin, että vapaa ja turvallinen merenkulku voidaan taata. Hänen mukaansa on anteeksiantamatonta kaapata alus ja pidättää miehistö määrättömäksi ajaksi. Kysymykseksi jää, miten erotetaan tästä vahinkoa aiheuttaneen aluksen pidättäminen: https://www.seatrade-maritime.com/security/unforgivable-to-detain-a-merchant-ship-by-force
Norjan meripelastusseura on valinnut Hefring Marinen IMAS-järjestelmän asennettavaksi kaikkiin aluksiinsa vuosien 2025 ja 2026 aikana. Seuralla on ollut vuodesta 202 lähtien kahdeksassa aluksessa järjestelmän prototyyppi käytössä: Järjestelmä parantaa tilannetietoisuutta, tehostaa toimintaa ja parantaa merellä tapahtuvan toiminnan turvallisuutta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/norwegian-society-for-sea-rescue-deploys-imas-across-entire-fleet/
OPEC:n keskeiset ministerit ovat kokoontuneet keskustelemaan tuotantosuunnitelmista ja markkinatilanteesta varsinaisen OPEC-kokouksen (3.2.2025) alla. Taustalla on myös USA:n presidentin toistuvat vaatimukset tuotannon lisäämisestä ja hintatason laskusta: https://www.hellenicshippingnews.com/key-opec-ministers-meet-in-riyadh-as-trump-demands-output-boost/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Venäläisellä vakoilualuksella raportoidaan olleen konehuone- tai korsteenipalo sen seisoskellessa Syyrian rannikon edustalla. Palon kerrotaan kestäneen viisi tuntia ja alus kieltäytyi kaikesta avusta. Alus on 55 vuotta vanha Puolassa rakennettu tiedustelualus, yksi yhdeksän aluksen sarjasta. Molemmat Venäjän laivaston tukialukset tulivat laituriin ja niihin ilmeisesti lastataan Tartusissa olevaa venäläistä materiaalia. Toinen aluksista on jo lähtenyt: https://www.maritime-executive.com/article/fire-breaks-out-on-russian-spy-ship-off-syria
Video: venäläinen ydinkäyttöinen jäänmurtaja on kolaroinut Karan merellä konttialuksen kanssa. Jäänmurtaja sai vaurioita runkoonsa mutta jatkaa toimintaansa, rahtialuksen vaurioista ei ole tietoa. Ei ilmoitettuja henkilövahinkoja: https://www.thebarentsobserver.com/news/nuclear-icebreaker-sustained-hull-damage-after-collision-in-the-kara-seanbsp/423819
Punaisella merellä Hongkongin lipun alla purjehtivalla konttialuksella on puhjennut lastipalo räjähdyksen jälkeen ja miehistö on hylännyt aluksen. Alus on vuonna 2022 rakennettu 1’930 TEU:n konttialus. Tapaus sattui 226 kilometriä Hodeidahista luoteeseen ja alus ajelehtii: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/blaze-forces-crew-abandon-container-ship-in-red-sea
Aluskierrätys, romutus:
Aluskierrätys on lukossa. Paine alusten romuttamiseen kasvaa mutta aluksista maksettava tonnihinta on pudonnut paikoin jopa 25 % vuoden takaisesta. Lisäksi tämän vuoden heinäkuussa tulee voimaan Hongkongin yleissopimus romutuksesta. Yleissopimuksen mukaiset vaatimukset täyttäviä telakoita on vähän. Pakistanissa ei ole yhtään, intialaisista useimmat täyttävät yleissopimuksen vaatimukset mutteivät EU:n vaatimuksia ja Turkki on kadonnut kartalta vallan. Tämä saattaa estää romutuspaineen purkautumisen: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/ship-recycling-logjam-looms
Kriisit ja merirosvous:
Tanska sitoutuu $2 miljardin hankkeeseen arktisen puolustuksen vahvistamiseksi. Sitoumukseen sisältyy kolme uutta jäävahvistettua sota-alusta ja droneja. Syynä ovat kasvavat turvallisuushaasteet ja kasvava kansainvälinen kiinnostus alueeseen liittokunnan sisällä ja Venäjän-Kiinan toimesta. Aloite sisältää myös paikallisen hallinnon vahvistamisen tukemalla työpaikkoja ja liiketoimintaa Fär-saarilla ja Grönlannissa: https://gcaptain.com/denmark-commits-2-billion-to-arctic-defense-amid-growing-security-concerns/
Intian ilmavoimat on palkinnut kauppa-aluksen merirosvojen hallusta vapauttaneen kommandoryhmän lentäjän urheudesta. Intian laivasto esitti myös toiselle ilmavoimien lentäjälle, joka pudotti kommandoryhmän iranilaiselle dhow´lle vapauttamaan se merirosvojen kynsistä, mitalia urheudesta: https://www.maritime-executive.com/article/india-rewards-pilot-for-air-drop-raid-to-capture-somali-pirates
Valvontaoperaatio ReCAAP varoittaa lisääntyneestä merirosvoustoiminnasta Malakan ja Singaporen salmissa. Tänä vuonna on jo seitsemään alukseen, kuuteen irtolasti- ja yhteen rahtialukseen, on isketty. Huolestuttavaa on, että hyökkääjät ovat aseistautuneita. Toistaiseksi ei ole raportoitu henkilövahingoista, vaan mukaan on lähtenyt varaosia ja lukitsematonta tavaraa: https://www.maritime-executive.com/article/crime-wave-continues-near-singapore-with-more-vessels-boarded
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/