Merenkulun uutisia 8.1.2025: kaapelivauriosta, merenkulkijoista kotona ja työnsä ääressä, merituulivoimasta UK:ssa ja USA:ssa, Panaman kanavasta, jäätilanteesta tänään, ydinvoimasta merenkulussa, jälleen saksalaistelakat vaikeuksissa, luotsitikkaista, raportteja, COSCO USA:n mustalle listalle, pakotteita, Eagle S:stä, Taiwanin kaapeleista, Syyriasta.

Mitä tarkoittaa termi:

Ankkuri: https://en.wikipedia.org/wiki/Anchor

FPSO (Floating Production Storage and Offloading): https://en.wikipedia.org/wiki/Floating_production_storage_and_offloading

IMSBC code: https://www.marineinsight.com/maritime-law/what-is-imsbc-code/

JEF (Joint Expeditionary Force): https://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Expeditionary_Force

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Miten tekoäly parantaa tiedonsaantia ja sen analysointia: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-logistics/ai-set-to-tackle-increasingly-complex-logistics-challenges

Elisan turvallisuusjohtaja vahvistaa, että kaksi telekaapelia on korjattu ja niiden vauriot viittaavat ulkoiseen voimaan, jonka on ilmeisesti aiheuttanut laivan ankkuri. Tutkimukset jatkuvat: https://www.maritime-executive.com/article/telco-exec-substantial-evidence-links-tanker-to-baltic-cable-breaks

JEF-yhteenliittymä on aktivoinut kehittyneen valmiusjärjestelmän, joka jäljittää mahdollisia uhkia vedenalaiselle infrastruktuurille ja seuraa Venäjän varjolaivastoa. Järjestelmä käyttää hyväkseen tekoälyä, joka hakee tietoa eri lähteistä laskiessaan varjolaivaston alusten muodostamaa riskiä niiden tullessa alueelle. Järjestelmä täydentää JEF-maiden päätöstä vaatia varjolaivaston alusten vakuutustietoja: https://splash247.com/ai-deployed-by-10-european-navies-to-track-russias-shadow-fleet/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulkijoita kotona ja työnsä ääressä: https://www.linkedin.com/posts/teemu-lepp%C3%A4l%C3%A4-2924208_captainonboard-documentary-maritimeheroes-activity-7282465947267788802-WQvh

Podcast: mitä tämä vuosi tuo tullessaan? Maritime Strategies International (MSI) ennakoi: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/cargo-growth-firing-on-all-cylinders-in-2025

Hollantilainen ruoppaus- ja offshoretoimija on hankkinut uuden 45´500 tonnin vedenalaiseen sorastukseen tarkoitetun aluksen. Alusta käytetään vedenalaisten kaapelien ja putkien peittämiseen kivillä. Alus soveltuu hyvin kokonsa puolesta pitkiä matkoja kuljetettavien lastien kuljettamiseen. Toimialueiksi kaavaillaan Pohjois-Amerikan itärannikkoa, Itämerta ja eteläistä Pohjanmerta: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/boskalis-bolsters-fleet-with-largest-in-industry-subsea-rock-installation-vessel/

Miten ailahtevat markkinat vaikuttavat merenkulkuun ja rahtaukseen: https://splash247.com/pierre-aurys-guide-to-volatility-and-shipping/

Merenkulkijoille mielenterveyspalveluja tarjoava yritys on vienyt tarjoamansa palvelut askeleen pidemmälle. Se tarjoaa palvelujaan nyt myös merenkulkijan omaisille: https://www.hellenicshippingnews.com/mental-health-support-solutions-extends-its-services-to-the-families-of-seafarers/

Norjalainen Kongsberg Digital ja singaporelainen PSA Marine ovat muodostaneet kumppanuuden parantaakseen satamaluotsausta kehittyneellä simulaattoriteknologialla: https://www.hellenicshippingnews.com/psa-marine-and-kongsberg-partner-to-elevate-maritime-harbour-pilot-training-with-advanced-simulation-technology/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Ultrasuurten konttialusten kysyntä on vähentynyt. Tälle vuodelle on toimituksessa vain kuusi yli 17´000 TEU:n alusta, kun 12´000 – 16´999 TEU:n aluksia on listattu 83. Tämä on viimeisin merkki tuotannon siirtymisestä pois Kiinasta alueille ja satamiin, jotka kykenevät paremmin käsittelemään keskikokoisia aluksia. Ne tarjoavat myös laivaajille joustavampia, sietokykyisempiä ja alueellisesti verkottuneempia kuljetuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/evolving-trade-routes-dampen-demand-for-ultra-large-containers/

Podcast: konttimarkkinoiden näkymät tälle vuodelle: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-shipping-market-outlook-for-2025

Mikä on muuttunut konttimarkkinoilla viime vuodesta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/a-year-is-a-long-time-in-supply-chain-and-logistics

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Venäjä myy muualle kaasun, jota ei enää tuoda Eurooppaan Ukrainan kautta. Suurin ostaja on Kiina mutta myös muita vaihtoehtoja on. Tämän vuoden kysymys onkin, miten Trump tulee toimimaan Venäjän pakotteiden osalta: https://gcaptain.com/putin-has-options-for-russian-gas-after-ukraine-route-closed/

Raakaöljyn viitelaatu Brentin hinta oli yllättäen vakaata. Sen hinnanvaihteluväli oli pienin sitten vuoden 2003, kun inflaatiokehitys huomioidaan. Vahva tuotannon kasvu maailmalla ja heikko kysyntä pitivät hinnan alhaisena, kun taas geopoliittiset riskit ja OPEC+ maiden vapaaehtoiset tuotannonrajoitukset nostivat sitä: https://www.hellenicshippingnews.com/brent-crude-oil-prices-traded-in-a-narrow-range-in-2024/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Ammoniumnitraattilasti, joka on aiheuttanut harmaita hiuksia useiden maiden viranomaisille, saati rahdinottajille. Kahdenkymmenentuhannen tonnin erä, joka on 7-kertainen Beirutissa räjähtäneeseen verrattuna, uudelleenlastattiin UK:ssa ja se saapui Norsunluurannikolle. Abidjanin satamaan on tarkoitus jättää 8´000 tonnia, josta matka jatkuu Angolaan ja Tansaniaan. Nyt ovat paikalliset kuitenkin protestoineet voimakkaasti sitä vastaan: https://splash247.com/controversial-ammonium-nitrate-shipment-sparks-protest-in-ivory-coast/

Suurimmat roro-varustamot: https://www.linkedin.com/posts/shippax-shippax-ferry-conference-9b01aab3_%F0%9D%90%93%F0%9D%90%A8%F0%9D%90%A9-20-%F0%9D%90%9F%F0%9D%90%9E%F0%9D%90%AB%F0%9D%90%AB%F0%9D%90%B2-%F0%9D%90%A8%F0%9D%90%A9%F0%9D%90%9E%F0%9D%90%AB%F0%9D%90%9A%F0%9D%90%AD%F0%9D%90%A8%F0%9D%90%AB%F0%9D%90%AC-%F0%9D%90%9F%F0%9D%90%A5%F0%9D%90%9E%F0%9D%90%9E%F0%9D%90%AD-ugcPost-7280554317210660864-BlCI

Offshore ja merituulivoima:

Kuinka käy merituulivoimahankkeiden Trumpin toisen presidenttikauden alkaessa: https://www.seatrade-maritime.com/offshore-wind-power/will-offshore-wind-s-turbines-fall-silent-under-president-trump-

Tuulivoimasta on tullut UK:n suurin sähköntuotannon lähde. Maa- ja merituulivoiman yhdistelmä tuottaa 29 % kaikesta UK:n sähköstä. Kaasulla tuotetaan noin neljännes sähköstä. Elokuussa vuonna 2024 tuulivoima saavutti 30,3 MW:n kapasiteetin: https://www.maritime-executive.com/article/wind-energy-becomes-uk-s-largest-source-of-electricity-surpassing-gas

Ranskalainen öljy-yhtiö sulkee Pohjanmeren tuotantolauttansa (FPSO). Se otettiin käyttöön vuonna 1993. Sulkeminen merkitsee kahden alukseen kytketyn öljykentän sulkemista ja öljyntuotannon laskua Pohjanmerellä. Sen tilalle UK:n hallitus aikoo lisätä merituulivoimaa nykyisestä 15 GW:sta 60 GW:iin vuoteen 2030 mennessä. Toimi, jota USA:n tuleva presidentti vastustaa jyrkästi: https://www.seatrade-maritime.com/offshore/gryphon-fpso-shutdown-accelerates-north-sea-oil-and-gas-decline

Miten käy USA:n merituulivoimahankkeiden tulevan presidentin valtakaudella: https://www.maritime-executive.com/article/no-windmills-are-being-built-trump-declares-outlining-energy-policy

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Helmikuun alussa voimaan tulevia Turkin kansainvälisiä salmia koskevia uusia määräyksiä on tarkistettu Turkin liikenneministeriön toimesta. Keskeisiä muutoksia on kuusi, joista tarkemmin artikkelissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/revised-ship-traffic-regulations-for-turkish-straits-come-into-force/

Video: USA:n tuleva presidentti ei sulje pois mahdollisuutta ottaa Panaman kanava aseellisin keinoin pois kiinalaisilta, joiden hän väittää hallitsevan sitä: https://gcaptain.com/trump-refuses-to-rule-out-military-force-to-retake-panama-canal-from-china-control/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 8.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

USA:n rannikkovartiosto on virallisesti liittänyt jäänmurtaja Storis´n laivastoonsa. Kiinteähintainen $125 miljoonan sopimus sisältää aluksen luovutuksen, aktivoinnin, sertifioinnin ja muutokset käyttöön. Se kattaa myös miehistön kouluttamisen, varaosat ja merikoeajot operatiiviseen valmiuteen: https://gcaptain.com/icebreaker-storis-officially-joins-u-s-coast-guard-fleet/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kaskisten satama aloittaa yhteistyön Vattenfallin kanssa selvittääkseen sataman soveltuvuuden Korsnäsin merituulivoimapuiston tarpeisiin: https://www.linkedin.com/posts/markku-mylly-1614722_vattenfall-portofkaskinen-mou-activity-7275077476341399552-WK7J

Nassaun risteilysatamassa Bahamalla kävi viime vuonna ennätysmäärä risteilymatkustajia, 5,6 miljoonaa matkustajaa: https://shippingtelegraph.com/port-news/nassau-cruise-port-sets-new-record-with-5-6m-passengers-in-2024/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Norjalaistelakka yhdessä Ålesundin yliopiston ja muiden osallistujien kanssa selvittää ydinvoiman käyttöä merenkulussa. Yhteenliittymä arvioi 99 yhtiötä ja valitsi kolme reaktorityyppiä jatkotutkimuksiin: USA:sta Kairos Powerin ja Ultrasafe´n sekä Ruotsista Blykallan. Telakan ensisijainen tavoite on integroida reaktorivaihtoehdot erityyppisiin aluksiin ja arvioida tekniset haasteet kaupallisessa käytössä: https://splash247.com/norwegians-eye-nuclear-propulsion/

Toteutuuko Intian hallituksen tavoite olla 10. suurin telakkamaa vuoteen 2030 ja 5. suurin vuoteen 2047 mennessä? Kuinka kannattava se on ja mitä se edellyttää: https://splash247.com/can-india-reach-its-ambitious-shipbuilding-targets-2/

Kaksi historiallista saksalaista telakkaa etsii rahoittajia pelastamaan toimintansa jatkuvuus. Toinen sijaitsee Rendsburgissa ja toinen Flensburgissa. Ne ilmoittivat viime joulukuun 23. päivä maksukyvyttömyydestään ja niillä on kolme viikkoa aikaa selvitä: https://www.maritimejournal.com/industry-news/historic-shipyards-call-for-investor-lifeline/1498920.article

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Luotsitikkaat, heikko lenkki luotsin matkassa alukseen, ovat luotsin ainoa turva hänen noustessaan alukseen turvaamaan sen kulku merenltä satamaan ja satamasta merelle: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_dangerousladders-weeklyladdermisery-activity-7281626585923772417-Ar9E

Meklarien mukaan EU:n päästörajoitustoimet nostavat varustamoiden kustannuksia ja lisäävät inflaatiota. Biopolttoaineita ja muita vaihtoehtoisia polttoaineita aluksille on liian vähän saatavilla ja niistä on kilpailua muillakin liikennemuodoilla. Tämä nostaa väistämättä kustannuksia ja se siirtyy asiakkaiden maksettavaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/eus-cleaner-marine-fuel-rules-are-inflationary-shipbrokers-say/

Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 1: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/xclusiv-2025_01_07.pdf

Merenkulun raportti (Banchero Costa) viikolta 1: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Bancosta-Weekly-2025-01.pdf

Konttirahtiraportti (Ningbo) viikolta 1: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-12.28-1.3.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

USA:n hallinnon päätös estää japanilaisen teräsjätin ostoaikeet US Steelistä vedoten kansalliseen turvallisuuteen, saattaa kansainvälisen kaupan uusien haasteiden eteen. Japanilaisyrityksen 15 miljardin ostotarjouksen hylkääminen leventää turvallisuuden pitkälle protektionismin maaperälle ja kuvaa hyvin, miten vaikeaksi ennakointi on muuttumassa: https://splash247.com/revisiting-national-security-in-the-context-of-global-commerce/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

USA on asettanut kiinalaisvarustamo COSCO:n mustalle listalleen. Syynä ovat väitetyt yhteydet Kiinan kansanarmeijaan. Asettamisesta mustalle listalle ei seuraa pakotteita mutta se on merkki usalaisyhtiöille välttää toimimasta sen kanssa. USA on asettanut muitakin merkittäviä kiinalaisyhtiöitä mustalle listalleyhteyksistä Kiinan kansanarmeijaan: https://splash247.com/cosco-seeks-to-diffuse-pentagon-spat/

USA helpottaa eräitä Syyria-pakotteitaan salliakseen energian myynnin, toimittamisen, varastoinnin ja lahjoittamisen maahan tai sen sisällä. Laivaukset Syyriaan ovat pudonneet kolmannekseen Assadin kukistumisen jälkeen: https://splash247.com/us-eases-syrian-energy-sanctions/

Iranin öljynvienti kasvoi viime vuonna 10,75 % 587 miljoonaan barreliin. Pääostaja oli Kiina, joka osti 91 %:ia Iranin öljynviennistä. Iran on kehittynyt pakotteiden kiertämisessä varjolaivaston avulla. Selvitysten perusteella 477 varjolaivaston säiliöalusta osallistui Iranin öljyn kuljettamiseen, niistä 132 oli uusia aluksia Iranin liikenteessä: https://gcaptain.com/irans-oil-exports-soar-to-587m-barrels-led-by-chinas-thirst/

Bidenin hallinto aikoo asettaa uusia Venäjä-pakotteita: https://gcaptain.com/us-plans-more-sanctions-on-tankers-carrying-russian-oil-sources-say/

Suuri kiinalainen satamaryhmä kieltää USA:n pakotelistalla olevien säiliöalusten pääsyn laituriin ja purkamisen sekä satamapalvelujen antamisen niille. USA:n väistyvän presidentin hallinto valmistelee myös suurta pakotepakettia Venäjän varjolaivastolle. USA:n tulevan presidentin odotetaan puuttuvan Iranin öljynvientiin: https://splash247.com/major-chinese-port-group-bans-tankers-on-ofacs-sanctions-list/

Säiliöalusvarustamon toimitusjohtaja kritisoi IMO:a siitä, että se ei tehnyt tarpeeksi turvallisuuden ja ympäristömääräysten täytäntöönpanossa. Venäjän, Iranin ja Venezuelan öljyä kuljettavat alukset kuuluvat yleensä epämääräisille yrityksille eikä niitä ole vakuutettu asianmukaisesti. Niiden lippuvaltiot eivät myöskään valvo aluksia kunnolla turvallisuustarkastuksin: https://www.hellenicshippingnews.com/frontline-ceo-says-un-maritime-body-not-doing-enough-on-unregulated-ships-report/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Eagle S:n puutelista, joista kolme olisi yksinäänkin johtanut aluksen pysäytykseen: https://www.is.fi/politiikka/art-2000010950148.html

Suomen viranomaiset ovat saaneet nostettua kaapelivahingoista epäillyn Eagle S:n ankkurin yhteistyössä Ruotsin laivaston monitoimialuksen kanssa. Ankkuri löytyi merenpohjassa olevien laahausjälkien länsipäästä: https://gcaptain.com/anchor-suspected-of-causing-estlink2-cable-damage-recovered-from-baltic-sea/

Ankkurissa on selviä merkkejä kuten katkennut kynsi ja murtunut kruunu: https://www.maritime-executive.com/article/suspected-sabotage-ship-s-anchor-shows-signs-of-extreme-damage

Varustamoiden saamat sakot Argentiinan satamissa ovat kasvussa. Syynä ovat väitetyt epätarkkuudet tulli-ilmoituksissa. Alusten päälliköitä ja päällystöjä pyydetään olemaan erityisen tarkkoina ja olemaan mieluummin yhteydessä aluksen asiamieheen etukäteen, jotta tulli- ja maahantulomuodollisuudet täytetään oikein: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/customs-fines-at-argentinas-ports-are-still-on-the-rise/

Kiinalaisomisteista alusta epäillään Taiwanin saaren koillispuolella tapahtuneesta tietoliikennekaapelin katkeamisesta. Aluksella on saattanut olla kahdet AIS-laitteet. Artikkelissa tapahtumien eteneminen: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-ship-suspected-of-cable-sabotage-may-have-had-two-ais-devices

Taiwanin rannikkovartiosto ei ole päässyt nousemaan sekä Kamerunin että Tansanian lipun alle rekisteröityyn alukseen huonon sään takia. Alus jatkoi matkaansa Koreaan. Aluksen seitsemän henkinen miehistö on kiinalainen ja sen omistaja on hongkongilainen: https://gcaptain.com/taiwan-coast-guard-says-investigation-of-damaged-undersea-cable-stymied-by-weather/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Miten kalibroida ja huoltaa oikein SOₓ- ja CO₂-päästöjä valvovia laitteita, jotta niiden lukemat ovat oikein luettavissa. Tärkeää on luoda toimenpiteistä rutiinit, jotka varmistavat laitteiden oikean toiminnan: https://www.hellenicshippingnews.com/identifying-false-readings-of-exhaust-gas-monitoring-equipment/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

STS-operaatiossa kiinnitykset löystyivät ja LPG-letkut katkesivat aiheuttaen tulipalon: https://www.linkedin.com/posts/shyampaliwal_processsafety-marinesafety-lpg-activity-7281091309178601472-dpMf

Kokenut kalastaja putosi kalastusalukselta mereen Englannin kanaalissa ja menehtyi hypotermiaan: https://www.maritime-executive.com/article/experienced-fisherman-dies-of-hypothermia-in-english-channel-rescue

Aluskierrätys, romutus:

Alusten kierrätyksessä ollaan optimistisia, että tämä vuosi olisi parempi kuin viime vuosi (GMS):  https://www.hellenicshippingnews.com/gms-week-01-new-year-new-cheer/

Kriisit ja merirosvous:

Miten Ukrainan sota on vaikuttanut meritse käytävään kauppaan ja merenkulkuun? Artikkeli käy läpi sodan vaikutuksia. Ensimmäinen vaikutus oli maataloustuotteiden merireitin avaaminen Ukrainasta, toinen oli Turkin ja YK:n välityssopimus, johon sovellettiin Turkin lakia ja kolmas oli vakuutussopimusten vaikutus. Sodan tuomat fyysiset ja poliittiset riskit nostivat sekä rahti- että vakuutushintoja ja vaikuttavat merikuljetusten toimintaan tulevaisuudessa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-impact-of-russia-and-ukraine-war-on-maritime-trade/

Venäjän evakuointitoimet Tartusin satamasta Syyriasta näyttävät pysähtyneen. Venäjän laivaston tukialuksia on asemissa sataman ulkopuolella, ja rekkoja vinoparkissa satamassa mutta laiturit ovat tyhjänä. Venäläisen sukellusveneen havaittiin poistuvan Välimereltä eikä sillä enää ole tiettävästi sukellusveneitä Välimerellä: https://www.maritime-executive.com/article/russian-evacuation-from-tartus-naval-base-appears-stalled

Turkki ja Qatar yhdistävät voimansa tuottaakseen Syyrian uudelle hallinnolle kaksi voimalaitosalusta. Syyrian sähköverkko on tuhoutunut yli vuosikymmenen kestäneessä sodankäynnissä, ja naapurivaltiot pyrkivät auttamaan tilanteen vakauttamisessa. Syyrian talous supistui viimeisen vuosikymmenen aikana noin 85 %: https://www.maritime-executive.com/article/syria-s-devastated-electrical-grid-gets-boost-from-powerships

Historian havinaa:

Sukeltajat ovat löytäneet Intian länsipuolella olevasta saariryhmästä 17. tai 18. vuosisadalle ajoittuvan eurooppalaisen sota-aluksen hylyn. Sen uskotaan kuuluneen joko brittien, hollantilaisten tai portugalilaisten tuon ajan sotavoimiin. Hylyn pituudeksi arvioidaan 50 – 60 metriä. Alus oli aseistettu ja sen valmistuksessa oli käytetty rautaa tai rautaa ja puuta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/divers-find-first-of-its-kind-wreck-of-historic-european-warship-off-lakshadweep/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/