Merenkulun uutisia 30.12.2024, hyvää tulevaa vuotta 2025: kyber, Suomen merenkulusta, LNG:tä EU:lle, jäänmurtajasta risteilijäksi, Suezin kanavasta, jäätilanne, Otso lähti, saksalaistelakka selvitystilassa ja valtio tukee, Trump eskaloi, Putin eskaloi, eduskunnan päätöksiä, Eagle S, Suomen Meripelastusseura, FuelEU-lauseke, aluskierrätys pysähdyksissä, Helsingin sataman historiaa.

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Merenkulussa alukset ovat yhä enemmän jatkuvassa yhteydessä maaorganisaatioihin. Yhteyden kautta siirretään suuret määrät tärkeää tietoa, joka kiinnostaa hakekreita. Vuonna 2022 kansainvälinen luokituslaitosten liitto hyväksyi kaksi määräystä merenkulun kyberturvallisuudesta. Ne parantavat merenkulun kyberturvallisuutta mutta kuten kaikkien turvallisuusjärjestelyjen kanssa, niitäkin pitää harjoitella yhdessä kaikkien osapuolten kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/strength-in-numbers-why-maritime-cyber-security-is-a-team-sport/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Itämeren meriliikenne on muuttunut, tarvitaan perinteisiä merimiestaitoja: https://navigatormagazine.fi/uutiset/itameren-meriliikenne-on-muuttunut/

Suomen merenkulkuun uusi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo-ohjelma. Ohjelma sisältää tavoitteet ja neljäntoista kohdan toimenpidelistan, joihon Suomen Varustamot jäsenyrityksineen on sitoutunut: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uusi-yhdenvertaisuus-ja-tasa-arvo-ohjelma-merenkulkuun/

Miten varustamot tekevät kannattavaa liiketoimintaa? Tämän hetken tärkein päätös varustamoille on, mitä maksaa se polttoaine, jolla ne ajavat viiden vuoden kuluttua: https://navigatormagazine.fi/blogit/miten-varustamoissa-tehdaan-kannattavaa-liiketoimintaa/

Håkansin varustamosuku on laajentanut liiketoimintojaan jo kuuden sukupolven ajan. Osakeyhtiö Alfons Håkans Oy perustettiin vuonna 1945, mutta liiketoimet alkoivat paljon aiemmin, jo vuonna 1896 sahan perustamisesta. Meripelastuksista, hinauksista ja jäänmurtourakoista yritys tuli tunnetuksi vasta myöhemmin: https://navigatormagazine.fi/uutiset/hakans-vaylalle-vaikka-vakisin/

Millaisia ovat tutkimusalukset: https://www.marineinsight.com/types-of-ships/what-are-research-vessels/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttivarustamo Hapag Lloyd on ilmoittanut satamalakkolisämaksuista USA:ssa. Ne tulevat voimaan 20. tammikuuta, kun satama-alan työehtosopimuksen jatko umpeutuu 15. tammikuuta ja presidentin virkaan astujaiset ovat 20. tammikuuta. Lisämaksut koskevat itärannikon ja Meksikonlahden satamia, lakkomaksu (WDS $850/20 jalan kontti) ja uudelleenreititysmaksu (WID $850/20 jalan kontti): https://www.freightwaves.com/news/hapag-lloyd-us-port-strike-surcharges-to-go-into-effect-same-day-as-trump-inauguration

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana on Venäjän kaasuntuonti Eurooppaan kasvanut 18 – 20 % edellisvuodesta ja oli 50 miljardia m³. Syiksi varapääministeri mainitsee kaasun ekologisuuden ja venäläisen kaasun kustannustehokkuuden niin logistisesti kuin hinnaltaankin. Vuoden lopussa päättyvää viisivuotista kaasuntoimitussopimusta ei Ukrainan toimesta uusita: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-says-pipeline-gas-lng-exports-to-europe-up-by-18-20-in-2024/

Ukraina on vastaanottanut ensimmäiset USA:sta tulevat LNG-laivaukset: https://gcaptain.com/ukraine-received-first-us-lng-shipment/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Ukraina lähettää ensimmäisen avustuserän ruokatarvikkeita Syyriaan: https://gcaptain.com/ukraine-sends-its-first-batch-of-food-aid-to-syria/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Jäänmurtajasta risteilijäksi muutettu luksusalus saapui kolmen päivän vierailulle Kemiin. Komea 150 metriä pitkä ja 28 metriä leveä alus liukui kevyesti satamaan varhain perjantaiaamuna. Aluksen 250 matkustajalle on tarjolla monenlaista ohjelmaa aina pilkkiretkestä vierailuun Joulupukin luona. Kolmen päivän Kemin vierailun päätyttyä alus jatkaa matkaansa kohti Oulua: https://www.linkedin.com/posts/kemin-satama-oy-port-of-kemi-ltd_risteilijaeuvierailu-luksusristeilijaeu-lecommandantcharcot-activity-7278408968446619649-FkB9

Offshore ja merituulivoima:

Pohjanmerellä toimivat öljy-yhtiöt taistelevat vaikeassa markkinatilanteessa päätöksestä lisätäkö toimintaa vai lähteä alueelta: https://www.hellenicshippingnews.com/north-sea-companies-scale-up-to-stay-alive-or-leave/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Egyptin kanavaviranomainen on menestyksellisesti testannut kanavan eteläpäässä 10 km mittaista rinnakkaisväylä. Se kasvattaa kanavan kaksisuuntaisen osuuden 82 km 193 km pitkästä kanavasta. Se nostaa kanavan kapasiteettia 6 – 8 alusta päivässä ja parantaa kanavan riskienhallintaa. Egypti harkitsee lisähanketta kaksisuuntaisen osuuden jatkamiseksi:  https://gcaptain.com/egypt-completes-trial-run-of-new-suez-canal-channel-extension/

Kiina aikoo rakentaa maailman suurimman voimalan Brahmaputran Kiinan puoleiseen osaan. Hankkeen hinta olisi arviolta $137 miljardia ja vaatisi neljästä kuuteen tunnelihanketta, joihin vesi johdettaisiin. Tunneleissa sen putousvoimasta otettaisiin vuositasolla 300 miljardia kWh tehoa, kolme kertaa Jangtse-joen Three Gorges Dam -voimalan tehon verran. Hanke on ristiriitainen ja vaikea: https://www.maritime-executive.com/article/china-green-lights-world-s-most-ambitious-hydropower-project

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 30.12.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Otso lähtee jäänmurtoon 29. joulukuuta kauden toisena murtajana. Otso miehistöineen suuntaa Perämerelle palvelemaan Tornion, Kemin, Oulun ja Raahen satamien liikennettä alueella jo operoivan jäänmurtaja Kontion avuksi: https://www.arctia.fi/uutiset/otso-jaanmurtoon-peramerelle.html

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Singaporen satama on tänä vuonna käsitellyt ennätysmäärän kontteja, yli 40 miljoonaa TEU:ta. Myös sataman polttoainemyynti on ollut ennätyksellistä. Kyetäkseen paremmin käsittelemään lastimääriä, satama rakentaa ja organisoi terminaalejaan: https://www.hellenicshippingnews.com/singapores-port-handles-record-of-over-40-million-shipping-containers-in-2024/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Business Finland tukee eri tavoin suomalaista merenkulkua ja satamia vihreässä siirtymässä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomalaisia-ratkaisuja-vastuulliseen-merenkulkuun/

Selvitystilaan joutunut saksalaistelakka on saanut valtiolta väliaikaisrahoitusta telakan pelastamiseksi. Saatu tuki riittää tammikuun loppuun ja telakka etsii kuumeisesti toiminnalleen uusia rahoittajia. Telakka sijaitsee Flensburgissa: https://maritime-executive.com/article/fsg-shipyards-get-temporary-financing-from-german-state-to-continue-work

Video: Meyerin telakalla rakennettu LNG:llä kulkeva risteilyalus kuvattuna nopeutetulla videolla kölistä koeajolle: https://www.linkedin.com/posts/florian-palatini_construction-of-the-337-meter-lng-powered-activity-7278689395807850496-JnjV

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Euroopan kaasuvarastot ovat alle sen keskimääräisen tason, joka tähän vuoden aikaan normaalisti vallitsee. Miten tilanteen odotetaan kehittyvän ottaen huomioon kaasuntoimituksen keskeytyminen Venäjältä ja Trumpin valtaantulo USA:ssa: https://www.hellenicshippingnews.com/weaker-natural-gas-assuming-no-surprises/

Kiina on suorittanut ensimmäisen ammoniakkitankkauksensa, kun telakalla autosta annettiin polttoainetta hinaajalle. Ammoniakin määrää ei ilmoitettu. Operaatio kesti kaksi tuntia ja sitä edelsi laaja suunnitellu turvallisuusmenettelyistä, ammoniakin tankkausmenettelyistäja hätätilannesuunnitelmista. Hinaajan rakentaminen aloitettiin tämän vuoden tammikuussa, jota edelsi suunnitteluvaihe: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-successfully-completes-its-first-ammonia-bunkering-operation/

Maailmankauppa ja politiikka:

Suomalaista viestintää parhaimmillaan. Yksinkertaista ja selkeää ilman selittelyä: https://www.linkedin.com/posts/katjalonghurst_national-police-commissioner-ilkka-koskim%C3%A4ki-ugcPost-7278400853810569216-MU_e

Presidentti Trumpin teemat Panaman kanavan ja Grönlannin haltuunotosta eivät saa vastakaikua kyseisissä maissa. Sekä Panama että Tanska ovat todenneet, etteivät ne ole kaupan: https://www.hellenicshippingnews.com/greenland-and-the-panama-canal-arent-for-sale-why-is-trump-threatening-to-take-them/

Miksi Trump ei sitten voi ottaa Panaman kanavaa noin vain ja mikä on hänen todellinen tarkoituksensa: https://www.hellenicshippingnews.com/a-history-of-the-panama-canal-and-why-trump-cant-take-it-back-on-his-own/

Venäjän johdon tulkinnat pelastustoiminnasta merellä uhkaavat norjalaista irtolastialusta. Varustamo kuitenkin pystyi osoittamaan aluksen toimineen Espanjan meripelastuksen määräysten mukaisesti hyvässä säässä, jossa merenkulkijoilla ei ollut hätää eikä kukaan ollut loukkaantunut. Artikkelissa viitataan myös Suomen viranomaisten tekemään säiliöaluksen pysäytykseen: https://gcaptain.com/norwegian-shipping-company-denies-russias-claim-it-refused-to-help-sinking-ship/

Vastaavaa propagandaa esitetään venäläisillä somealustoilla Suomen toimenpiteistä: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ed1bb6b2-c8b9-49b3-89ad-cff0e77151ef

Maailmanpankki on nostanut Kiinan BKT-ennustettaan vuosille 2024 ja 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/world-bank-raises-chinas-gdp-forecast-for-2024-2025/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta sekä Hongkongin yleissopimuksen, MARPOL-yleissopimuksen liitteiden muutosten ja Lontoon pöytäkirjan liitteiden muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2872

Viron oikeusministeri vaatii kansainväliseen merenkulun lainsäädäntöön päivityksiä suojaamaan merenalaista infrastruktuuria. Viro aikoo esittää muutoksia IMO:lle helmikuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-law-has-to-be-changed-to-protect-undersea-infrastructure-estonia-says/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Suomen viranomaisten pysäyttämällä säiliöaluksella, jota epäillään Suomenlahdella tapahtuneista kaapelirikoista, on takanaan huono satamavaltiotarkastushistoria. Viimeisimmässä pysäytyksessä 20.9.2023 Ghanassa aluksessa havaittiin 24 poikkeamaa, joista neljä oli niin vakavia, että ne aiheuttivat pysäytyksen. Ghana toimii Abuja MoU:n satamavaltiotarkastusalueella: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7278851406642470912/

Poliisin tutkimukset jatkuvat Eagle S -aluksella ja Suomenlahdella sen kulkureitillä. Tulli on takavarikoinut aluksen lastin. Lloyd’s List uutisoi aluksella olevan vakoilulaitteita: https://maritime-executive.com/article/finnish-police-investigate-tanker-as-reports-say-spy-equipment-was-found

Ankkurin laahausjäljet näkyvät Suomenlahden pohjassa siellä, missä kaapelit katkesivat: https://gcaptain.com/finland-finds-anchor-drag-marks-left-by-tanker-that-broke-cables/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Mitkä muutokset aiheuttavat tarpeen laskea uudelleen aluksen EEXI ja/tai EEDI vaatimuksenmukaisuus: https://www.hellenicshippingnews.com/energy-efficiency-compliance-after-alterations-or-conversions/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Suomen Meripelastusseuran miehistöt suorittivat vuoden aikana 1´874 pelastus- avustustehtävää, joissa apua sai 3´608 henkilöä. Meripelastustehtäviä oli 644 ja ensihoitotehtäviä 70. Yleensä syynä oli tekninen vika tai inhimillinen virhe: https://navigatormagazine.fi/uutiset/vapaaehtoiset-meripelastajat-kutsuttiin-apuun-1874-kertaa/

BIMCO on julkaissut pitkään odotetun FuelEU-lausekkeen rahtaussopimuksiin. Sitä käyttämällä varustamot ja rahdinantajat voivat sopia, miten laskelmia ja kustannuksia käsitellään rahtisopimuksissa. Lausekkeen käytössä tulee tarkasti katsoa sen soveltuvuus, sillä valitettavasti se ei kata kaikkia yksityiskohtia ja artikkeli avaa tarkemmin niiden käsittelyä: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-bimcos-new-clause-and-its-implications/

Itämeren valtiot lisäävät merellisen infrastruktuurin valvontaansa ja pyytävät apua NATO:lta. Sekä EU että NATO lupasivat lisätä läsnäoloaan kriittisen infrastruktuurin suojelemiseksi. Suomen, Viron, Ruotsin ja Liettua nostavat valmiuttaan valvoa vedenalaista infrastruktuuria:  https://maritime-executive.com/article/baltic-countries-increase-infrastructure-patrols-and-call-for-nato-support

NATO, 32-jäseninen liittouma, on sen päämajan mukaan varuillaan ja työskentelee sen eteen, että alueella parannetaan liittouman sotilaallista läsnäoloa. Liittouma perusti Nord Stream -kaasuputkitapauksen jälkeen koordinaatiokeskuksen syventämään yhteistyötä hallitusten, asevoimien ja puolustusteollisuuden kesken ja nosti valmiuttaan vedenalaisen infrastruktuurin suojelemiseksi: https://www.euronews.com/my-europe/2024/12/28/nato-to-step-up-baltic-sea-patrols-after-finland-estonia-power-cable-damage

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: Kertsin salmessa karille ajaneiden alusten öljypäästöistä siivotut muovisäkit joutuivat uuden myrskyn kouriin. Lukemattomien vapaaehtoisten työ valui hukkaan hitaan jätteiden poiskuljetuksen seurauksena. Vapaaehtoiset ehtivät kerätä arviolta 1´700 tonnia öljyistä hiekkaa rannoilta. Videoiden mukaan kaivurit yrittävät haudata jätteet ja osa viedään takaisin merelle: https://www.maritime-executive.com/article/video-storm-scatters-bags-of-oily-waste-from-spill-cleanup-in-russia

Turkin viranomaiset keskeyttivät liikenteen Bosporin salmessa heidän hoitaessaan vaurioitunutta säiliöalusta. Alus sai vaurioita lokakuussa huthien hyökkäyksessä. Tämän syyskauden aikana se oli jo kolmas harmaan laivaston alus, jolla on ollut vaikeuksia Bosporin salmessa ja liikenne on jouduttu keskeyttämään: https://www.maritime-executive.com/article/bosphorus-closed-as-tanker-previously-damaged-by-houthis-breaks-down

Suomenlahden suulla on ajelehtinut Hangon edustalle koneviasta kärsivä 183-metrinen säiliöalus. Alus on ankkuroitu ja sen turvaksi on Rajavartiolaitos määrännyt hinaajan ja vartiolaivan varmistamaan aluksen pysymisen ankkurissa. Aluksella ei ole lastia ja se on matkalla Primorskiin: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010932793.html

Aluskierrätys, romutus:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 52: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Weekly-Ship-Recycling-Report-21-December-27-December-2024-2024_compressed.pdf

Aluskierrätys on pysynyt vaimeana niin kuin on ollut koko vuoden. Romuteräksen kysyntä on ollut huonoa, mikä on pudottanut sen hintaa tarjonnan ylittäessä kysynnän. Ensi vuonna voimaan tuleva Hongkongin yleissopimus aluskierrätyksestä antaa mm. Alangille etulyöntiaseman, koska sen telakat ovat olennaisilta osin vaatimustenmukaisia. Sekä Bangladeshin että Pakistanin telakat joutuvat investoimaan sen eteen. Tilanteeseen vaikuttaa myös maiden taloudellinen tilanne: https://www.hellenicshippingnews.com/global-ship-recycling-market-remains-subdued/

Ensimmäinen VLCC-luokan säiliöalus, joka romutetaan yli kahteen vuoteen, on iranilaista öljyä kuljettanut harmaan laivaston alus. Vaikka siihen ei kohdistu pakotteita, on se ollut USA:n mustalla listalla. Mikäli se olisi joutunut pakotelistalle, olisi sen romutusarvo ilmeisesti pudonnut. Alus on 24 vuotta vanha ja se myytiin intialaiselle romutustelakalle viime viikolla. Aluksella on ollut vaikeuksia läpäistä satamavaltiotarkastuksia: https://gcaptain.com/first-supertanker-to-be-scrapped-in-two-years-is-a-dark-ship/

Kriisit ja merirosvous:

Huthit väittävät iskeneensä 27. joulukuuta Arabian merellä tanskalaiseen konttialukseen, joka oli matkalla Espanjan Algecirasista Omaniin. Huthit väittävät osuneensa alukseen droneilla Socotran saaren lähellä. Aluksen AIS-signaali sammui/sammutettiin illalla 25. joulukuuta ja 27. joulukuuta alus havaittiin Omanissa Port of Salah’ssa: https://www.hellenicshippingnews.com/houthi-attack-hits-container-ship-in-arabian-sea/

Israelin laivasto sekä tuki Israelin ilmavoimia, että tuhosi Syyrian laivastoa Tartusissa ja Latakiassa: https://www.maritime-executive.com/article/israeli-missile-boat-commander-details-attack-on-syria-s-navy

Historian havinaa:

Helsinki on satamaksi perustettu kaupunki. Kumpi oli ensin, Helsinki vai satama? Helsingin Satama on julkaissut laajan asiantuntijoiden kirjoittaman historiakatsauksen verkkosivuillaan: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/helsingin-sataman-historiaa-itameren-tytar-osana-kaupunkilaisten-arkea/

Archimedes’n periaatteet tekniikan käytössä: https://www.maritime-executive.com/magazine/mechanical-advantage

USA:n itärannikolla Nantucket’ssa vuonna 1976 tapahtuneessa säiliöaluksen haaksirikossa pääsi mereen 28’400 tonnia öljyä. Nyt on Skotlannista löytynyt rannalta usalaisen NOAA:n muovikortti, jonka tarkoitus on osoittaa, mihin öljy on ajelehtinut. Pohjois-Atlantin virtaukset ovat tuoneet sen liki 50 vuodessa Eurooppaan ja osoittaa, miten muovi säilyy lukukelpoisena puoli vuosisataa: https://gcaptain.com/five-decades-at-sea-argo-merchant-oil-spill-drift-card-turns-up-on-scottish-isle/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/