Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset: Venäläinen LNG-säiliöalus joutuu toimimaan varastoaluksena Venäjän Kauko-Idässä, kun neljässä kuukaudessa ei ole löytynyt maailmalta halukasta ostajaa lastille. LNG on peräisin Arctic LNG 2 -hankkeelta, joka on USA:n pakotelistalla, kuten itse aluskin ja varastoyksikkö, jonka kylkeen alus kiinnittyi. Hankkeelta on lähtenyt useita lasteja harmaalla laivastolla mutta yksikään ei ole käynyt ulkomaan laiturissa: https://gcaptain.com/russian-lng-carrier-forced-to-store-sanctioned-cargo-after-failed-four-month-search-for-buyers/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kiina ilmoittaa rakentaneensa maailman suurimman raskaskuljetusaluksen. Alus kykenee kuljettamaan 58´000 tonnin lastin ja sen kansipinta-ala on 11´700 m². Alus saavuttaa 15 solmun nopeuden kahdella 8´340 kW pääkoneella ja sillä on kaksi 1´200 kW:n keulapotkuria. Aluksen pituus on 256 metriä ja leveys 51 metriä, sen toimintasäde on 16´000 mailia: https://www.maritime-executive.com/article/china-reports-building-world-s-largest-heavy-lift-vessel
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Punaisen meren kriisi maksaa Egyptille 7 miljardia $:a menetettyinä kanavatuloina. Kanavan liikenne on pudonnut yli 60 %. Kanava on Egyptille tärkeä valuuttatulon lähde sen 380 miljardin $:n taloudessa: https://gcaptain.com/red-sea-diversions-cost-egypt-7-billion-in-lost-canal-revenue/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Itämeren jäätilanne ja avustusrajoitukset 27.12.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kolme ennustetta vuodelle 2025:
- Wärtsilä Marine: https://www.motorship.com/opinion/predictions-for-2025-hear-from-titans-of-industry/1498899.article
- Auramarine: https://www.motorship.com/opinion/predictions-for-2025-the-challenge-of-future-fuels/1498904.article
- Exchange ja Lookout Maritime: https://www.motorship.com/predictions-for-2025-regulatory-focus/1498900.article
Mikä valinta kannattaa tehdä vihreissä investoinneissa, jälkiasennus vai kokonaan uusi alus? Tarvitaan muutakin kuin rahaa, tarvitaan näkemystä ja tietoa operatiivisista tarpeista, miehistön valmiuksista ja tietyn tyyppisten alusten erikoismääräyksistä: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/retrofit-or-replace-calculating-the-value-of-green-investments/1498905.article
Autonomiset järjestelmät yleistyvät aluksissa ja merenkulussa. Ne voivat täysin muuttaa merenkulkua parantaen operatiivista toimintaa ja nostaen perustasoa, mutta tuoden mukanaan myös uusia uhkia. Autonomia nojaa vahvasti tekoälyyn, mutta tekoälyn sääntely on vasta lapsenkengissä eikä merenkululle ole moniakaan ohjeita sen suhteen: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/navigating-the-stormy-waters-of-autonomous-systems-in-maritime/1498898.article
Ensimmäinen Venäjällä rakennettu LNG-säiliöalus on lähtenyt merikoeajoille, valmiina vahvistamaan Venäjän arktista harmaata laivastoa. Aluksen runko ja pääosat rakennettiin Etelä-Koreassa ennen pakotteita ja alun perin tilatusta 15 alusrungosta viiden rungot ehdittiin toimittaa venäläiselle telakalle. Aluksen pituus on 300 metriä, leveys 48,8 metriä, koneet MAN ja Wärtsilä, tankkipinnoite venäläinen ja alus on rakennettu polaarijääluokkaan ARC7: https://gcaptain.com/russias-first-domestically-built-lng-carrier-begins-sea-trials-poised-to-strengthen-arctic-shadow-fleet/
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 51: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Intermodal-Report-Week-51-2024.pdf
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Miten YK:n alainen UNCTAD näkee mahdollisuudet parantaa toimitusketjun sietokykyä riskejä vastaan: https://www.hellenicshippingnews.com/enhancing-supply-chain-resilience-amid-rising-global-risks/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Suomen ja Viron välinen sähkökaapeli on vaurioitunut. Poliisi tutkii: https://www.maritime-executive.com/article/finland-estonia-power-cable-goes-dark-prompting-sabotage-concerns
Eagle S aluksen ajelut Suomenlahdella joulupäivänä (YLE): https://yle.fi/a/74-20133534
Video 1: lehdistötilaisuus (Ilta-Sanomat): Eagle S -öljytankkerille nousseet suomalaisviranomaiset olivat aseistautuneita ja varautuneet vastarintaan. Helsingin poliisilaitoksen Karhu-ryhmä ja Suomenlahden merivartioston valmiusjoukko ottivat aluksen hallintaansa nopeasti. Poliisi tutkii kaapelirikkoja törkeänä vahingontekona tai törkeänä tuhotyönä. Lisäksi Tulli tekee esiselvitystä epäillystä törkeästä säännöstelyrikoksesta ja selvittää Eagle S:n lastiin liittyviä yksityiskohtia: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010927105.html
Video 2: lehdistötilaisuus (Iltalehti): https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/59d2cddb-1924-4c26-bc43-50d1e6b29798
Viron pääministeri kiittää suomalaisia nopeasta toiminnasta epäillyn pidättämisessä. Maan oikeus- ja digiministeri vaatii kansainvälisen merioikeuden päivittämistä: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010926949.html
Merioikeuden professorin (Åbo Akademi) näkemykset ja tulkintamahdollisuudet Eagle S aluksen tapauksessa (HS). Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että suomalaisviranomaisilla on huomattavasti suuremmat toimivaltuudet aluksen osalta. Eagle S voidaan tarvittaessa jopa takavarikoida. Koska Eagle S on nyt Suomen aluevesillä, sitä voidaan Ringbomin mukaan pitää täällä niin kauan kuin esitutkinta kestää tai kunnes laivan vakuutusyhtiöltä on saatu vakuudet kattamaan mahdolliset korvausvaatimukset. Yleisesti merioikeuden mukaan laivat pitäisi päästää kuitenkin jatkamaan kulkuaan mahdollisimman nopeasti: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010927070.html
Suomen viranomaiset ovat pysäyttäneet harmaan laivaston säiliöaluksen, jota epäillään Suomenlahden kaapelisabotaasista: https://gcaptain.com/finland-police-investigate-foreign-ship-after-power-cable-outage/
Svenska Sjöfartstidningen kommentoi Eagle S tapausta: https://www.sjofartstidningen.se/skuggfartyg-misstanks-for-sabotage-mot-elkabel/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: venäläisen puolustusministeriön alaiselle yhtiölle kuulunut alus saattoi olla kuljettamassa Venäjän uuteen jäänmurtajaan tarkoitettuja ydinreaktoreita. Jäänmurtaja Rossijaa rakennetaan Vladivostokin lähellä Bolshoi Kamenin telakalla. Valmistuessaan sillä olisi maailman tehokkaimmat siviilialukseen asennetut ydinreaktorit. Se toimisi Muurmanskista käsin: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/15544aee-a546-4f73-8ed3-4107cab87539
Aluksen venäläinen omistaja sanoo terrori-iskun upottaneen sen: https://gcaptain.com/russia-says-terrorist-attack-sunk-cargo-ship-ursa-major/
Kriisit ja merirosvous:
Jos ampuu Venäjän ilmatorjunta omia koneita, syyllistyy siihen myös USA:n laivasto. Risteilijä pudotti yhden F/A-18 hävittäjän ja oli osua toiseen tankkauskoneeseen, joka oli palaamassa lentotukialukselle. Ohjus ohitti sen 30 metrin päästä: https://www.maritime-executive.com/article/report-uss-gettysburg-nearly-shot-down-a-second-friendly-fighter-jet
Israel on aloittanut huthikapinallisten tukikohtien ja kriittisen infrastruktuurin pommitukset. Viimeisin isku kohdistui Sanaan kansainväliseen lentokenttään, jossa kolme henkilöä kuoli, ja maan länsiosan satamien sotilaallisiin kohteisiin sekä kahteen voimalaitokseen. Yksi huthien ohjus osui Tel Avibviin ja 14 henkeä loukkaantui: https://gcaptain.com/israel-hits-back-at-houthis-in-yemen/
Historian havinaa:
Video: Espanjalaiset arkeologit ovat nostaneet 2´600 vuotta vanhan foinikialaisen aluksen hylyn. Hylky löydettiin lähes ehjänä vuonna 1994 Murcian rannikolta Mazarron kaupungin läheltä Espanjan kaakkoisrannikolta. Nosto kesti kaksi kuukautta 14-henkiseltä tutkimusryhmältä. Aluksesta löytyvien muinaisesineiden toivotaan valaisevan Foinikian merenkulkuhistoriaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/2600-year-old-ancient-phoenician-shipwreck-retrieved-off-spains-southern-coast/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/