Mitä tarkoittaa termi:
Import Control System 2 (ICS2-ENS): https://taxation-customs.ec.europa.eu/customs-4/customs-security/import-control-system-2-ics2-0_en
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:
Saas-tuottaja (software as a service) on päivittänyt matkaoptimointiohjelmaansa lisäämällä siihen ajantasaisen säätiedon ja -ennusteen: https://www.hellenicshippingnews.com/coach-solutions-adds-live-weather-forecasting-service-to-enhance-voyage-safety-and-efficiency/
Öljy-yhtiöiden merellisen foorumin (OCIMF) päivitetty alustarkastusten raportointiohjelma (SIRE) kakkosversio on poikinut rinnalleen aputyökalun (WiseStella) helpottamaan miehistön ja maahenkilöstön raportointitaakkaa: https://www.hellenicshippingnews.com/more-tanker-operators-look-to-wisestella-to-ease-the-sire-2-0-challenge/
STX Group on julkaissut yhdessä Azolla-yhtiön kanssa uuden merenkulun sovelluksen hiilineutraaliuteen vastaamaan FuelEU Matime -vaatimuksiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/stx-group-to-launch-strategic-fueleu-maritime-compliance-solution-with-azolla/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Hampurissa pidetään 19. – 21. marraskuuta konferenssi, jossa käydään läpi suunnitelmia ja haasteita merenkulkijoiden ja maahenkilöstön kouluttamiseksi vaihtoehtoisiin polttoaineisiin: https://www.motorship.com/propulsion-and-future-fuels-conference/creating-a-workforce-fit-for-future-fuels/1497796.article
Merenkulkuraportti (Fearnleys) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulsesdsdf_compressed-1.pdf
Suurten uutisten viikko vai sensaatiohakuisuutta: https://www.maritimejournal.com/vessels/ruby-ticking-time-bomb-or-damp-squib/1497741.article
Italialaisomisteinen suomalaisvarustamo Finnlines kasvattaa liikevaihtoaan ja tulostaan. Varustamo sai myös vuoden kuljetusyhtiöpalkinnon Suomen matkailugaalassa: https://www.sjofart.ax/nyheter/finnlines-angar-pa-vinsten-stiger/
Maailman merenkulun yliopistosta WMU:sta Malmössä on valmistunut 260 uutta oppilasta. Vuonna 1983 perustettu yliopisto on myös osa YK:n alaisen IMO:n organisaatiota. Tutkinnon on suorittanut 6’340 oppilasta 170 maasta: https://www.sjofartstidningen.se/260-studenter-tog-examen-fran-wmu/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Ranskalaisvarustamo jatkaa kuljetuksiaan Punaisella merellä: https://www.freightwaves.com/news/lone-container-line-undeterred-by-red-sea-attacks
Maailman kontti-indeksi (Drewry) viikolta 45, nousua 7 %. Shanghaista Genovaan nousi 21 % FEU:lta ja Rotterdamiin 16 % FEU:lta. New Yorkista Rotterdamiin nousua oli 3 % FEU:lta. Paluukuljetukset sitä vastoin laskivat 2 – 3 % FEU:lta: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-inceased-by-7-this-week-45-2024/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Venäläisen öljyn viitelaatu Urals nousi jälleen yli G7:n kattohinnan 60 $ barrelilta Venäjän Itämeren ja Mustan meren satamissa Brent-viitelaadun, johon Urals on sidottu, vakautuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/urals-prices-climbed-back-above-western-price-cap-on-firmer-brent/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Tanskalaisvarustamo aloittaa Skandinavian irtolastimarkkinoilla. Varustamolla on maailmanlaajuisessa liikenteessä erityisesti handysize- ja supramax-luokkien aluksia: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/baltic-bulk-launched-by-players-in-the-scandinavian-bulk-market/
Irtolastiraportti (Signal Group): https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-demand-tonne-days/
Offshore ja merituulivoima:
Ruotsi kielsi maanpuolustussyihin vedoten kolmetoista merituulivoimahanketta Itämeren altaalla sekä itä- että etelärannikollaan: https://www.maritimejournal.com/industry-news/sweden-sinks-13-offshore-wind-projects-for-defence-fears/1497798.article
Yhä kasvaville merituulivoimaturbiineille tarvitaan uudenlaisia tukialuksia: https://www.maritimejournal.com/vessels/two-advanced-vessels-build-on-rotra-predecessors/1497752.article
Trumpin valinnan presidentiksi ei odoteta hidastavan uusiutuvien polttoaineiden hankkeita: https://gcaptain.com/with-trumps-white-house-return-will-fossil-fuels-outshine-the-renewable-boom/
Tosin toisenlaisiakin äänenpainoja on ja niihinkin on hyvät perusteet: https://www.maritime-executive.com/article/trump-s-victory-boosts-energy-stocks-but-sends-ocean-carriers-plummeting
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Helsingin Sataman uutiskirje: https://uutiskirje.portofhelsinki.fi/a/s/71425706-e101096c376b2c13592afa910fd86796/2060823
Kiinalaisten Peruun rakentaman (90 % valmis) uuden konttisataman viralliset avajaiset pidetään marraskuun 14. Itse Kiinan presidentti tulee avaamaan sataman. Kiinalaisella konttivarustamolla on yksinoikeus sataman operointiin. Satama toimii Kiinasta Etelä-Amerikkaan suuntautuvan konttiliikenteen keskussatamana. Usalaisia sotilastahoja uusi kiinalaisten hoitama syväsatama huolettaa sotilaallisista syistä: https://www.maritime-executive.com/article/china-s-navy-could-use-peru-s-new-mega-port
Brasilian satamaviranomainen on sopinut kiinalaisoperaattorin kanssa Paranagua Container Terminalin laajennuksesta. Kiinalaisoperaattori on jo osakkaana terminaaliyhtiössä. Hanke on osa Brasilian satamaoperaattorien yksityistämistä. Kaikkiaan 22 terminaalia ollaan huutokauppaamassa vuoden 2025 loppuun mennessä: https://splash247.com/brazilian-port-authority-signs-letter-of-intent-with-china-merchants/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kaupallisen ja sotilaallisen meriteollisuuden kysynnän kasvaessa eurooppalaisella ja usalaisella on mahdollisuus nostaa omaa alustuotantoaan. Valitettavasti vuosikymmenten laiminlyönnit investoinneissa, luottamus institutionaaliseen osaamiseen ja meneillään olevan vihreän siirtymän vaatima osaaminen ovat johtaneet kapasiteetin katoamiseen. Perinteinen tuotanto pitää osata elvyttää nykypäivään: https://www.hellenicshippingnews.com/redeveloping-legacy-sites-to-boost-global-maritime-industry-capacity/
ECOsubsea-yhtiö esittelee uuden aluksen rungon puhdistukseen käytettävän ekologisen järjestelmänsä: https://www.hellenicshippingnews.com/revolutionising-hull-cleaning-ecosubseas-next-generation-robot-is-ready-for-action/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Suomalainen Gasum on valinnut Wärtsilän toimittamaan uuden bioLNG-tuotantolaitoksensa biokaasun ja nesteytyksen järjestelmät. Laitos tuottaa biokaasua maatalouden ja kotitalouden jätteistä. Täydessä tuotannossa laitos tuottaa 25 tonnia biokaasua päivässä, joka muutetaan biometaaniksi ja jäähdytetään -160 ᵒC. Laitos sijaitsee Ruotsissa ja se aloittaa tuotannon vuonna 2026: https://www.hellenicshippingnews.com/gasum-selects-wartsila-for-another-biolng-project-in-sweden/
Suomalainen Konecranes laajentaa päästötavoitteitaan sitoutumalla tiedepohjaiseen 0-päästötavoitteeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/konecranes-expands-emissions-reduction-ambition-by-committing-to-setting-long-term-science-based-net-zero-targets/
Polttoaineraportti (Engine): https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-164/
Kalifornian satamissa otetaan käyttöön tiukennetut päästörajoitukset ensi vuoden alusta: https://www.hellenicshippingnews.com/expanded-emissions-regulations-in-california-ports-from-1-january-2025/
Voiko kasvihuonekaasupäästöjen hinnoittelumekanismit aiheuttaa kaksinkertaisia kustannuksia varustamoille? Mitä tulisi ottaa huomioon ja mitä tulisi tehdä, ettei näin käy: https://www.hellenicshippingnews.com/double-pricing-of-greenhouse-gas-emissions-in-shipping-competitiveness-climate-and-what-to-do-about-it/
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-to-increase-next-week/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Kansainvälinen luotsiliitto IMPA yhteistyössä Kanadan meriluotsauksen ja Kanadan merivartioston kanssa aikoo tehdä kattavan selvityksen arvioiden etäluotsauksen vaikutuksia maailman merenkulkuun turvallisuus- ja valmiusnäkökulmasta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-global-study-to-dive-deeper-into-remote-pilotage-safety-for-future-navigation/
Maailmankauppa ja politiikka:
Miten Trumpin suunnitelmat lisätulleista voisivat vaikuttaa Euroopan talouteen: https://www.euronews.com/business/2024/11/04/how-much-could-trumps-tariffs-damage-europes-economy
Miten Trumpin valinta voi vaikuttaa maailmankauppaan: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-victory-to-reverberate-through-global-economy/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Panama poistaa rekisteristään neljä LNG säiliöalusta, joiden singaporelaisen varustamon pääpaikka on Yhdistyneissä Arabiemiraatteissa oleva Novatekin tytäryhtiö: https://gcaptain.com/panama-pulls-flag-on-sanctioned-lng-carriers-in-crackdown-on-russias-shadow-fleet/
Tanska on saanut viisumivapauden Kiinaan, joka helpottaa merenkulkua: https://www.hellenicshippingnews.com/visa-free-entry-to-china-is-good-news-for-danish-shipping-companies/
Intia tiukentaa kabotaasiaan. Jos hallituksen suunnitelmat onnistuvat, vaaditaan rannikkoliikenteessä Intiassa rakennettu alus kuljettamaan tavaraa. Muutokset alkaisivat vuonna 2031: https://www.hellenicshippingnews.com/india-government-plans-incentives-ban-on-foreign-vessels-to-boost-local-shipbuilding/
IMO valmistautuu vuosittaiseen YK:n ilmastokokoukseen COP29, joka pidetään tänä vuonna Bakussa. IMO:n pääsihteeri kertoo siellä viimeisimmät tapahtumat, miten saavuttaa vaativa 0-päästötavoite vuoteen 2050 mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-heads-to-cop29-to-promote-net-zero-framework-for-shipping/
Mikäli Trump tiukentaa Iranin pakotepolitiikkaansa, voi sillä olla merkitys Kiinan saamalle halvalle öljylle: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-cheap-iranian-oil-supply-at-risk-from-tighter-trump-sanctions/
UK muuttaa neljässä kohdassa lainsäädäntöään, jotta se saavuttaa yhteensopivuuden merityöyleissopimuksen kanssa: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/uk-to-make-four-legislative-changes-to-align-with-mlc-2022
Kahden vuoden väännön jälkeen, saadaanko Busanissa Etelä-Koreassa nyt marraskuussa aikaan sitova muovijätettä ja -roskaamista koskeva yleissopimus? Miksi sopimus tarvitaan, missä mennään nyt, mistä neuvotteluissa kiikastaa, miksi muovintuotanto on niin kiistanalainen kysymys ja ketkä ovat päätoimijat Busanissa: https://www.maritime-executive.com/editorials/could-nations-agree-on-a-global-plastics-treaty-this-year
Saadakseen pakotteensa toimimaan USA tarvitsee etelän apua, valtioiden, jotka järjestäytyvät BRICS-järjestön alle: https://www.maritime-executive.com/editorials/to-enforce-sanctions-on-russian-energy-u-s-needs-the-global-south
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Rikos kannattaa ja paha saa palkkansa. USA:n laivaston suuri lahjusjuttu päätökseen: https://www.maritime-executive.com/article/fat-leonard-sentenced-to-15-years-and-to-pay-20m-for-usn-bribery-and-fraud
Espanjan poliisi on takavarikoinut 13 tonnia huumausaineita banaanilastista, joka saapui Ecuadorista: https://shippingtelegraph.com/port-news/spain-seizes-13-tonnes-of-cocaine-in-banana-shipment-a-national-record/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
IBIA (International Bunker Industry Association) on valinnut alueellisen johtokunnan Euroopalle: https://www.hellenicshippingnews.com/ibia-advances-marine-fuel-industry-engagement-with-formation-of-european-regional-board-at-annual-convention-in-athens/
Trade Tech -järjestön puheenjohtaja käyttää puheenvuoron EU:n tuontivalvontajärjestelmän ICS2-ENS:n merkityksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/embracing-ics2-ens-navigating-the-future-of-global-trade-with-precision-and-insight/
Kansallisen vähittäiskauppaliiton (NRF) juuri julkaistun selvityksen mukaan Trumpin ehdottamat lisätullit voivat johtaa USA:ssa miljardien $:ien ostovoiman menetyksiin vuositasolla: https://gcaptain.com/nrf-warns-trump-tariffs-could-slash-consumer-spending-power-by-billions/
Puhtaiden merenkulun polttoaineiden ryhmä vaatii päätöksentekijöitä luomaan säädöskehikko, joka avaisi investoinnit puhtaiden merenkulun polttoaineiden tuotannolle. Draghin raportti arvioi vuosittaiseksi tarpeeksi 40 miljardia € vuosien 2031 ja 2050 välillä energiasiirtymän mahdollistamiseksi ja että Eurooppa saavuttaisi ilmastotavoitteensa: https://www.hellenicshippingnews.com/clean-maritime-fuels-platform-eu-policymakers-should-unlock-investments-in-production-of-clean-maritime-fuels/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Portugalin viranomaiset seuraavat kreikkalaisen VLCC-säiliöaluksen korjauksia maan rannikon edustalla. Korjaukset ovat jatkuneet jo viikon. Aluksella on hinaaja tukenaan estämässä sen siirtymistä rantavesiin: https://www.maritime-executive.com/article/portuguese-monitoring-vlcc-drifting-offshore-while-undergoing-repairs
Kriisit ja merirosvous:
Raportin mukaan USA:n keskustiedustelupalvelu CIA:lla on hallussaan kyvykkyys häiritä ja vahingoittaa alusten sähkölaitteita matkojen päästä. Järjestelmä perustuu mikroaaltojen käyttöön: https://www.maritime-executive.com/article/report-cia-has-a-nonviolent-system-that-can-disable-ships
Historian havinaa:
Titanicin hylystä nostettua hiiltä, jota käytettiin aluksen polttoaineena, aletaan myymään huutokaupalla. Huutokauppa on osa muuta huutokauppaa, jossa myydään 150 hylyn muinaisjäännöksiä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/titanics-coal-retrieved-in-1994-to-be-sold-in-unique-auction-after-112-years/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/