Mikä yritys tai yhdistys:
Amasus: https://www.amasus.nl/en/
Boluda Towage Europe: https://www.boluda.eu/about-us
IMCA (international Marine Contractors Association): https://www.imca-int.com/about-imca/
Yxpila Hinaus-Bogsering: https://www.yxpilahinaus.fi/fi
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Hollantilainen Boluda Towage Europe ostaa Yxpila Hinaus-Bogseringin, joka tarjoaa satamahinauksia ja satamajäänmurtoa Kokkolassa, Vaasassa, Raahessa ja Kemissä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/boluda-acquires-finnish-harbour-towage-and-icebreaker-firm/
Miten merenkulku voi vastata tuleviin pandemioihin: https://www.maritime-executive.com/features/navigating-the-next-storm-how-maritime-could-respond-to-the-next-pandemic
merenkulun raportti (Banchero Costa) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Bancosta-Weekly-2024-42.pdf
Norjalainen Klaveness Ship Management myydään niin ikään norjalaiselle OSM Thomelle: https://splash247.com/osm-thome-buys-klaveness-ship-management/
Ocean technolies Group on julkaissut e-oppimateriaalin biopohjaisesta likaantumisen hallinnasta. Tavoitteena on parantaa sekä vaatimustenmukaisuutta että operatiivista tehokkuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/ocean-technologies-group-introduces-biofouling-management-best-practices-e-learning/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahti-indeksi (Ningbo): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-10.12-10.18.pdf
Neste- ja kaasukuljetukset:
Syyskuussa Kiina toi niin paljon öljyä, että sille jäi yhden miljoonan barrelin verran päivässä ylijäämää varastoitavaksi joko kaupallisiin tai strategisiin tarkoituksiin. Kiinan jalostamot käyttivät 14,29 miljoonaa barrelia raakaöljyä syyskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-surplus-crude-oil-hits-nearly-1-million-bpd-for-september/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Volatiliteetti tarkoittaa jonkin olevan nopean ja ennakoimattoman muutoksen alla. Graafit näyttävät, miten rahti-indeksi (Baltic Dry Index) on muuttunut viimeisten 40 vuoden aikana ja miten voimakasta muutos on ollut viimeisten 20 vuoden aikana: https://splash247.com/is-todays-volatility-different/
Irtolastien rahti-indeksi (Baltic Exchange) laski kaikissa alusluokissa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-as-rates-decline-across-all-vessels-2/
Grimaldi avaa uuden roro-reitin Trieste – Patras – Ambarli kahdella uudella hybridi-roro-aluksellaan: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/grimaldi-adds-patras-call-to-its-trieste-ambarli-ro-ro-line/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Ahvenanmaalainen matkusta-alusvarustamo Eckerö tekee ennätystulosta: https://www.sjofartstidningen.se/eckero-gor-rekordresultat/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Venäläisen öljyn rahtikulut nousevat talven tullessa. Mitä se tarkoittaa Venäjän öljytuloille: https://gcaptain.com/freight-costs-for-russian-oil-soar-what-rising-winter-costs-mean-for-moscows-revenue/
USA:n arktisen alueen läsnäolo kangertelee, kun Nomen syväsataman tarjouspyyntö peruttiin kulujen noustua yli budjetoidun: https://gcaptain.com/u-s-arctic-presence-falters-as-nome-deepwater-port-solicitation-canceled/
Venäjä aikoo aloittaa LNG:n ja kaasukondensaatin STS-siirrot Barentsin ja Beringin merillä vapauttaakseen jääluokka-aluksiaan suurimmalle LNG:n tuottajalleen. Kyseinen tuottaja käyttää tätä jo Muurmanskin alueella. EU kieltää venäläisen LNG:n lastaukset ensi maaliskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-to-use-ship-to-ship-lng-loadings-to-free-up-ice-class-tankers/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Brasilian satamien yksityistäminen etenee vauhdilla. Hallitus on ilmoittanut suunnitelmistaan huutokaupata 35 terminaalia, joista 22 terminaalia ennen vuoden 2025 loppua. Viime kuussa ranskalainen konttivarustamo osti 48 % osuuden Santos Brasilista ja sveitsiläinen konttivarustamo ostaa satama- ja logistiikkayhtiön enemmistöosuuden: https://splash247.com/brazils-port-privatisation-plans-accelerate/
Bermudalainen, Lontoossa noteerattu sijoitusyhtiö myy enemmistöosuutensa brasilialaisesta satama- ja logistiikkayhtiöstä sveitsiläisen konttivarustamon tytäryhtiölle. Konttivarustamo on laajentanut viime aikoina läsnäoloaan Brasiliassa investoimalla ja ostamalla yrityksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/ocean-wilsons-to-sell-its-majority-stake-in-wilson-sons-in-765-deal/
Suomalainen Konecranes aikoo ostaa hollantilaisen Peinemannin liiketoiminnot, jotka käsittävät satamapalveluita ja konttikäsittelyä. Kauppa tarvitsee vielä Hollannin kilpailuviranomaisen hyväksynnän: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/konecranes-acquiring-peinemann-businesses
Shanghain satama rikkonee ensimmäisenä satamana tänä vuonna 50 miljoonan TEU:n rajan: https://www.maritime-executive.com/article/shanghai-set-to-break-through-50-million-teu-mark-in-2024
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen Wärtsilä parantaa asemiaan maailman johtavana kehittyneiden lastinkäsittelyjärjestelmien toimittajana kaasusäiliöaluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsilas-lead-in-cargo-handling-systems-continues-with-contract-for-four-new-vlac-vessels/
Häiriöt huollossa ovat pudottaneet USA:n laivaston valmiuden puoleen: https://www.maritime-executive.com/article/gao-maintenance-issues-have-cut-u-s-army-fleet-s-readiness-in-half
Norjalainen offshore-varustamo on saanut EU:lta 15 miljoonan $ rahoituksen miehittämättömien alusten kehitystyöhön: https://www.maritime-executive.com/article/reach-subsea-gets-15m-from-eu-for-unmanned-offshore-vessels
Usalainen yksityinen investointiyhtiö ostaa enemmistöosakkuuden saksalaisen Thyssenkruppin meripalveluista: https://www.maritime-executive.com/article/carlyle-ends-bid-to-acquire-german-naval-shipbuilder-tkms-from-thyssenkrupp
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Hollantilainen lähiliikennevarustamo jälkiasentaa espanjalaisen tuuliavusteisen järjestelmän 90-metriseen 3´000 DWT:n rahtialukseensa: https://www.hellenicshippingnews.com/amasus-signs-second-contract-with-bound4blue-for-worlds-largest-suction-sail-system-on-a-general-cargo-vessel/
Ranskalainen konttivarustamo ja maailman johtava jätteiden kierrätysyhtiö ovat sopineet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU), jolla kierrätysyhtiö myy varustamolle vuoteen 2030 mennessä 100’000 tonnia biometaania vuodessa. Sopimus kattaa myös tarvittavien tuotantorakenteiden rakentamisen. Siihen varataan alustavasti 100 miljoonaa euroa. Lisäksi panostuksia tutkimukseen lisätään: https://www.hellenicshippingnews.com/cma-cgm-group-and-suez-sign-a-memorandum-of-understanding-to-develop-the-production-of-biomethane-in-europe-and-the-low-carbon-transition-of-maritime-transport/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Rahtimeklarien raportti (xclusiv) viikolle 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/xclusiv-2024_10_21.pdf
Rahtimeklariraportti (Intermodal) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Intermodal-Report-Week-42-2024.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Kaksi kiinalaistelakkaa on sopinut kanadalaisen varustamon kanssa juan-pohjaisen uudisrakennussopimuksen. Kauppa laajentaa juanin käyttöä rajat ylittävässä maksuliikenteessä: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-deal-settlement-exemplifies-solid-progress-of-yuan-internationalization/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Mitä EU:n päästökauppajärjestelmästä on opittu menneiden kuukausien aikana? Onko asioihin tullut selvyyttä vai jatkuuko epätietoisuus: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-emissions-trading-system-what-have-we-learned-after-nine-months-of-operation/
Konsulttiyhtiö Tunley varoittaa merenkulun reagoivan liian hitaasti EU:n kestävän kehityksen sääntöihin. EU direktiivi edellyttää kestävien toimintatapojen, energiatehokkaiden teknologioiden ja vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönottoa. Ellei varustamo noudata sääntöjä, voi siitä seurata sakkoja tai jopa vankeutta: https://www.hellenicshippingnews.com/exacting-new-sustainability-rules-maritime-industrys-time-running-out/
Hintakattokoalitio (G7, EU, Australia ja Uusi-Seelanti) on julkaissut Venäjän öljyä koskevan päivityksen ja varoittaa rahtimeklareita harmaan laivaston tuomista ongelmista: https://splash247.com/brokers-given-warning-by-the-price-cap-coalition/
Belgia aloittaa kesän ajan pysähdyksissä olleiden venäläisten LNG-lastien uudelleenlaivaukset Zeebrüggen terminaalista: https://gcaptain.com/belgium-quietly-resumes-controversial-russian-lng-transfers-as-2025-ban-looms/
YK:n alainen maailman kauppa- ja kehitysjärjestö UNCTAD on julkaissut viimeisimmän raporttinsa, joka selvästi osoittaa, että mitä köyhempi maa sitä enemmän se joutuu maksamaan merenkulun tarpeistaan. UNCTAD ennustaa merikuljetusten kasvavan 2 % määrältään tänä vuonna ja konttirahtien 3,5 %: https://splash247.com/developing-economies-pay-twice-as-much-for-shipping-needs-unctad/
Samainen UNCTAD:n raportti analysoi myös, miten haavoittuvat merenkulun pullonkaulat vaarantavat maailmantalouden: https://gcaptain.com/global-shipping-in-crisis-how-vulnerable-maritime-chokepoints-threaten-the-global-economy/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Kuka vakuuttaa pakotteiden alaista venäläistä öljyä ja öljytuotteita kuljettavia aluksia? Joitakin vakuuttavat edelleen länsimaiset merivakuuttajat mutta kasvavassa määrin pakotteiden alaiset venäläiset vakuutusyhtiöt tai vakuuttajat, joiden kotipaikka on Kirgistan tai Kamerun. Tämä on herättänyt kysymyksen, mitä sitten oikeastaan korvataan, jos jotakin vakavaa sattuu: https://gcaptain.com/inside-the-shadowy-insurance-market-covering-russias-oil-tankers/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Kansainvälinen varustamoyhdistys kokoontuu Hongkongiin keskustelemaan maailmankaupasta ja kasvavasta protektionismista: https://www.hellenicshippingnews.com/top-officials-to-meet-in-hong-kong-for-high-level-summit-on-global-trade-and-rising-protectionism/
Kansainvälinen merivakuuttajien unioni IUMI on julkaissut vuoden 2024 analyysinsä. Raportti käy läpi merivakuutusmarkkinatilanteen suhteessa maailmantalouteen, kauppaan ja merenkulkuun sekä esittää viime vuoden tulot ja tämän vuoden tavoitteet: https://www.hellenicshippingnews.com/the-international-union-of-marine-insurance-iumi-has-released-its-2024-analysis-of-the-global-marine-insurance-market-the-iumi-stats-report/
IMCA:n kaksipäiväinen seminaari Hollannissa on järjestön ensimmäinen tapaaminen sitten vuoden 2018. Satoja merenkulkualan johtajia ja teknisiä asiantuntijoita kokoontuu keskustelemaan merenkulun sopimusteknisistä kysymyksistä: https://www.hellenicshippingnews.com/imca-global-summit-2024-marine-contracting-industry-set-for-first-global-gathering-since-2018/
Saksa avaa NATO:lle laivastotukikohdan Itämerelle Rostockiin: https://gcaptain.com/germany-opens-new-nato-naval-hq-in-the-baltic-sea-amid-rising-tensions-with-russia/?
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Maltan lipun alla purjehtivalla säiliöaluksella syttyi konehuoneessa tulipalo East Johor Straitilla Singaporen vesillä. Miehistö, 22 henkilöä, jätti aluksen ja on turvassa. Alus on ankkurissa eikä siitä ole vaaraa muulle merenkululle. Singaporen merenkulkuviranomainen on antanut aluksesta merenkulkuvaroituksen: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/fire-breaks-out-on-malta-flagged-tanker-in-east-johor-strait/
Sementtiproomua hinaamassa ollut hinaaja sai ohjailuvian kovassa merenkäynnissä. Hinaaja ja proomu irrotettiin toisistaan ja hinaajan 5-henkinen miehistö pelastettiin pelastusalukseen. Hinaaja saatiin hinattua turvaan ennen kuin se ajautui rantaan. Pelastusmiehistö etsii edelleen proomua: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/tug-saved-from-running-aground-off-washington-5-people-rescued/
Täyteen ahtautunut lauttarampin kulkusilta murtui Sapelo Islandissa Georgiassa tappaen ainakin seitsemän ihmistä. Rampin pettämisen syy ei ole tiedossa: https://gcaptain.com/seven-dead-after-crowded-ferry-gangway-collapses-in-georgia/
Kolme miehistön jäsentä pelastettiin mutta neljä on kadoksissa pienen venäläisen rahtialuksen kaaduttua Sahalinin saaren eteläkärjessä. Aluksen uskotaan olleen ylilastissa. Lastina ollut kiviaines olisi arvioiden mukaan siirtynyt aiheuttaen vakavuuden menetyksen: https://www.maritime-executive.com/article/four-crew-lost-as-overloaded-russian-cargo-ship-capsizes
Romutus:
Alusten kierrätys on matalasuhdanteessa. Romuteräksen hinta on alhainen, kysyntä on heikkoa ja näkymät matalalla kaikissa suurissa alusten kierrätysmaissa: https://shippingtelegraph.com/markets/ship-recycling-market-faces-a-period-of-low-activity/
Kriisit ja merirosvous:
Miten geopoliittiset häiriöt vaikuttavat merenkulkuun loppujen lopuksi: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/risk-and-returns-the-positive-impact-of-disruption-for-shipping
Miten geopoliittiset jännitteet ja kausiluonteisuus vaikuttavat VLCC-luokan säiliöalusten toimintaan: https://splash247.com/how-vlcc-dynamics-are-being-influenced-by-geopolitical-tensions-and-seasonality/
Venäjä joutuu evakuoimaan laivastoaan Sevastopolista Ukrainan hyökkäysten alta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/russias-black-sea-fleet-warships-flee-from-sevastopol-amid-ukrainian-attacks/
Kiina varustaa Etelä-Kiinan merellä yhtä saaritukikohtaansa häivealukset ja -lentokoneet havaitsevalla tutkatekniikalla: https://www.maritime-executive.com/article/china-puts-anti-stealth-radar-system-on-strategic-s-china-sea-island
USA ja Arabiemiraatit pitävät yhteisharjoitusta samaan aikaan, kun Iran ja Venäjä harjoittelevat toisaalla valtamerialueella: https://www.maritime-executive.com/article/gcc-countries-conduct-simultaneous-drills-with-u-s-iran-and-russia
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/