Merenkulun uutisia 21.10.2024: MLC-sopimuksen muutokset voimaan, raportteja, titaanien taistelu tulossa, harmaa laivasto, ms Rubyn ongelma, risteily kannattaa, Perun uusi satama, ruoppaukset eivät pelkästään hyväksi, Atle 50v, kalliita uudisrakennuksia, öljynkulutuksen huippu lähenee, mikromuovia hengityksessä, sateet siirtyvät pohjoiseen, laivanpäälliköiden merkitys löytöretkeilijöinä – ja merirosvoina.

Mitä tarkoittaa termi:

PSV (Platform Supply Vessel): https://en.wikipedia.org/wiki/Platform_supply_vessel

Mikä yritys tai yhdistys:

Borealis Maritime Group: https://borealismaritime.com/about-us/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merityöyleissopimuksen muutokset tulevat voimaan joulukuun 23. päivä 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/mlc-amendments-entry-into-force-23-december-2024/

Merenkulun raportti (Advanced) viikolle 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-42.pdf

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Titaanien taistelu alkaa, Gemini-yhteenliittymä vastaan MSC, kummallakin on n. 20 % osuus markkinoista. Mitä tulee tapahtumaan: https://www.seatrade-maritime.com/containers/gemini-vs-msc-titans-look-to-reshape-container-market

Helmikuussa alkavan Gemini-yhteenliittymän osapuolet Maersk ja Hapag Lloyd vakuuttavat pääsevänsä lupaamaansa 90 % aikataulujen pitävyyteen. Lupaus on kova, koska maailmanlaajuisesti aikataulujen pitävyys on tällä hetkellä 53 %. Gemini yhteistyö kattaa seitsemän runkoreittiä ja 57 palvelua sekä pääreiteillä että lähiliikenteessä. Uudelleenlastaukset lisääntyvät 35 %:sta 45 %:iin: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-giants-reinforce-confidence-in-gemini-alliance-service-reliability-ambitions/

Konttialusten rahtausindeksi (VHBS) viikolle 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/New-ConTex-Commentary-2024-week-42.pdf

Kontti-indeksi (Drewry) laski 4 %: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-by-4-last-week-3/

Konttirahdeissa ei ole odotettavissa laskua ensi vuonnakaan huolimatta uusista aluksista, joita telakoilta tulee. Syynä ovat geopoliittiset jännitteet ja häiriöt satamissa sekä tulossa olevat päästömaksut: https://gcaptain.com/no-end-in-sight-new-ships-wont-stop-freight-rates-from-climbing-in-2025/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Säiliöalusraportti (Gibson) vanheneva kalusto ja uudisrakennukset: https://www.gibsons.co.uk/report/orderbook-vs-aging-fleet/

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolle 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Affinity-Tanker-Weekly-18.10.2024-HSN.pdf

Syyskuussa Venäjän polttoainevienti oli suurinta Kiinaan ja Saudi-Arabiaan sekä Intiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/china-saudi-arabia-top-buyers-of-russian-fuel-oil-in-september-lseg-data-shows/

Sata vuotta vanhan jalostamon sulkeminen San Pedron sataman ytimessä voi johtaa öljytuotteiden reititysten ja säiliöalusten kysynnän muutoksiin Tyynellä merellä: https://www.maritime-executive.com/article/la-refinery-closure-adds-long-haul-demand-for-product-tankers-in-pacific

Kaksi venäläistä LNG-säiliöalusta on siirtynyt mystisen dubailaisen varustamon hallintaan. Varustamo toimii Dubain vapaakauppa-alueella sijaitsevassa hotellissa eikä sillä ole kotisivua, rekisteröityä sähköpostiosoitetta eikä puhelinnumeroa. Kolmas on siirtynyt vastaavanlaisen Seychellien saarille rekisteröidyn varustamon hallintaan: https://gcaptain.com/mysterious-dubai-firm-takes-control-of-russian-lng-ships-in-apparent-effort-to-skirt-sanctions/

Abudhabilainen varustamo on hankkinut ensimmäisen rahoituksensa Yhdistyneiden Arabiemiraattien ulkopuolelta kahdelle 49’757 DWT:n säiliöalukselleen kiinalaiselta suurelta yksityiseltä pankilta. Alukset kykenevät kuljettamaan vaihtoehtoisia polttoaineita kuten LNG:tä, ammoniakkia ja metanolia ja niillä on viisivuotinen rahtaussopimus: https://shippingtelegraph.com/shipping-finance-news/al-seer-marine-secures-80m-financing-from-chinas-bocom-for-mr-tankers/

USA:n laivasto maksaa rahtauksesta kaksinkertaisen hinnan markkinahintaiseen verrattuna rahdatessaan kansalliseen rekisteriin kuuluvan säiliöaluksen: https://gcaptain.com/us-navy-pays-nearly-double-to-charter-oil-tankers/

Lähes kaksi kolmasosaa vanhoista säiliöaluksista, jotka on rakennettu yli 15 vuotta sitten ja ovat kooltaan yli 25´000 DWT, kuljettaa venäläistä, iranilaista tai venezuelalaista öljyä. DWT:llä mitattuna 48 % tämän päivän säiliöaluksista on yli 21 vuotta vanhoja vuonna 2030: https://splash247.com/majority-of-ageing-tankers-now-engaged-in-shadow-operations/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Ammoniumnitraattilastissa olevalta irtolastialukselta, joka myrskyssä saamiensa vaurioiden vuoksi etsii korjaustelakkaa, alkavat vaihtoehdot olla vähissä. Mikään satama ei ole sallinut alusta vesilleen eikä STS-operaatiokaan tunnu olevan vaihtoehto. Myös aluksen vaurioiden pitkittyessä sen vakuutusturva uhkaa katketa korjaamattomuuden vuoksi. Alus on edelleen ankkurissa UK:n Kentin rannikolla: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-safety/options-for-ruby-owners-running-out

Venäjä siirtyy suorakauppaan ostajamaiden kanssa viljakaupassa. Näin se on ohittanut ulkomaiset rahtimeklarit jo 13 maan kanssa ja se pystyy paremmin hallitsemaan vientiään: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-grain-exporters-to-supply-directly-to-13-countries-bypassing-foreign-traders/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Risteilymerenkululla menee hyvin. Vuoden 2019 matkustajamäärät ylittyivät kahdella miljoonalla 32 miljoonaan matkustajaan ja sen pitäisi ylittyä tänä vuonna niin ikään kahdella miljoonalla: https://www.maritime-executive.com/magazine/cruise-mania

Alaskan Juneaun satama ei liity risteilyalusten rajoitusrintamaan. Kaupungin asukkaat äänestivät rajoituksia vastaan: https://gcaptain.com/green-tide-turns-juneau-rejects-cruise-ship-ban-despite-eco-outcry/

Offshore ja merituulivoima:

Ranska suunnittelee rakentavansa 15 GW merituulivoimaa seuraavien kymmenen vuoden aikana ja 45 GW vuoteen 2050 mennessä: https://www.maritime-executive.com/article/france-presents-plan-for-15-gw-of-offshore-wind-in-10-years

Kreikkalainen omistaja on siirtänyt Kyproksen lipun alla purjehtivan öljynporaustukialuksensa varustamisen norjalaisen varustamon, joka on osa brittiläistä merenkulkuyritystä, hoitoon: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/greek-owner-hands-psv-management-to-aurora-offshore/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Satamiin johtavien väylien ja satama-alueiden ruoppaukset ovat johtaneet sellaisiin sivuvaikutuksiin, jotka tulevat esille ilmastonmuutoksen ääri-ilmiöiden myötä. Aiemmin matalien suistoalueiden vuoksi vuorovesien ja myrskyvuoksien vaikutukset jäivät pieniksi, mutta ruoppausten avatessa vesiväylän avoimeksi on veden liike helpottunut aiheuttaen tulvia alueille, joilla niitä ei aiemmin esiintynyt: https://www.maritime-executive.com/editorials/study-harbor-dredging-and-construction-have-increased-storm-surge-risks

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Venäläistä LNG:tä Aasiaan kuljettavat säiliöalukset siirtyvät käyttämään pidempää Afrikan kiertävää reittiä talven tullessa. Venäjän Arctic LNG 2 -hankkeella ei ole tarpeeksi jäävahvistettuja LNG-säiliöaluksia: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-carrying-russian-lng-drop-arctic-routes-as-winter-approaches-data-shows/

Ruotsalaisjäänmurtaja Atle täyttää 50 vuotta: https://www.sjofartstidningen.se/atle-fyller-50-ar-firad-med-fest-och-konvoj/

Napapiirikokous pidettiin Reykjavikissa Islannissa ja siellä nousi uusia rajalinjoja ja linjauksia esille: https://www.maritime-executive.com/editorials/at-arctic-circle-assembly-new-frontiers-and-alignments-emerge

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Konecranes vahvistaa satamatoimintojaan hankkimalla rotterdamilaisen satama- ja konttipalveluja tuottavan yhtiön: https://www.hellenicshippingnews.com/konecranes-to-strengthen-its-port-solutions-business-with-the-acquisition-of-peinemann-port-services-and-container-handling/

Klaipedan satama investoi 11,4 miljoonaa $:a vihreän vedyn tuotantoon ja polttoaineasemaan. Hanke on määrä alkaa ensi vuonna. Sähköä vedyn tuottamiseen tarvitaan 3 MW:a ja laitos tuottaisi 500 kg vetyä päivässä eli 127 tonnia vuodessa. Vety varastoitaisiin korkeapaineistettuihin ja erittäin korkeapaineistettuihin säiliöihin: https://www.maritime-executive.com/article/klaipeda-invests-in-the-baltic-states-first-green-hydrogen-project

Los Angeles´n satama käsitteli syyskuussa ennätysmäärän kontteja: https://shippingtelegraph.com/port-news/port-of-los-angeles-sees-strongest-september-on-record/

Iranin rakentama varasatama, Jaskin öljyterminaali, tekee Iranin öljykuljetukset osittain riippumattomaksi, vaikka Hormuzin salmi olisikin suljettu: https://gcaptain.com/irans-oil-escape-route-how-iran-is-sneaking-oil-past-the-strait-of-hormuz/

Chancay satama Perussa aloittaa ensi kuun lopulla säännölliset lähdöt Etelä-Amerikka – Aasia välisellä reitillä. Lähtöjä on aluksi kaksi viikossa: https://gcaptain.com/new-china-backed-megaport-set-to-transform-south-american-trade/

Sveitsiläinen konttivarustamo ja sen tytäryhtiö hankkivat 56,7 % osuuden brasilialaisessa satama- ja merilogistiikkayhtiöstä 768 miljoonan $ hintaan: https://splash247.com/msc-to-take-over-wilson-sons-in-768m-deal/

Konttisatamat kokevat ruuhkia kuin pahimpina korona-aikoina: https://splash247.com/boxports-struggle-as-vessel-bunching-approaches-covid-levels/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Uudisrakennusten hinnat ovat nyt vuoden 2008 tasolla ja 52 % korkeampia kuin matalimmillaan tällä vuosikymmenellä: https://splash247.com/newbuild-prices-surge-52-this-decade/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

UK on lunastamassa YK:n ilmastokokouksessa antamansa lupauksen, että se muodostaa vuosikymmenen puoliväliin mennessä kuusi vihreää käytävää samanmielisten maiden kanssa. Ensimmäiset reitit avataan Eurooppaan 0-päästöisille aluksille Tynen ja Ijmuidenin sekä Holyheadin ja Dublinin välille: https://www.maritime-executive.com/article/uk-pursues-clean-shipping-with-eu-through-green-corridors

Brasilialainen kaivosjätti jälkiasennuttaa rahtaamaansa japanilaisvarustamon irtolastialukseen roottoripurjeet. Jo aiemmin suomalaisen Norsepowerin roottoripurjeet asennettiin yhteen uudisrakennukseen ja jälkiasensi toiset yhteen pienempään irtolastialukseen. Nyt valittu ratkaisu on Anemoin tuottama. Kaivosjätti aikoo pienentää päästöjään 15 % mukaan lukien rahtaamiensa alusten päästöt: https://gcaptain.com/another-one-of-the-worlds-biggest-ore-ships-is-getting-rotor-sails-to-help-fight-climate-change/

Raskas teollisuus tarvitsee CO₂-talteenottoa ja varastointia. UK:n hallitus on myöntänyt 22 miljardia £ tähän liittyville hankkeille: https://www.maritime-executive.com/editorials/heavy-industry-needs-carbon-capture-but-it-has-to-be-done-right

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit: Rahtimeklarit arvioivat tekoälyn lisäävän markkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/shipbroking-market-to-grow-by-usd-263-7-million-from-2024-2028-driven-by-key-value-additions-in-shipping-and-ais-impact-on-market-trends-technavio/

Maailmankauppa ja politiikka:

YK ja IEA ennustavat öljyntuotannon saavuttavan huippunsa vuonna 2030 ja nopean laskun vuoteen 2035 mennessä. Kyse ei ole pelkästään ilmastonmuutoksen tarvitsemasta muutoksesta kulutustottumuksissa vaan myös maailmantalouden tarvitsemista muutoksista varsinkin öljyä tuottavissa maissa. Niiden kansantalous nojaa vahvasti öljyyn ja sen kysynnän väheneminen johtaa väistämättä muutoksiin niiden taloudessa: https://www.maritime-executive.com/magazine/shipping-and-the-energy-transition

Maailman kauppajärjestö WTO on hiukan korottanut tämän vuoden kasvuennustettaan 2,7 %:in. WTO varoittaa kuitenkin riskeistä, jotka johtuvat geopoliittisista jännitteistä, alueellisista konflikteista ja politiikan arvaamattomuudesta. Siksi se on laskenut ensi vuoden ennustettaan 3 %:in. Euroopan ennuste on viennissä -1,4 % ja tuonnissa -2,3 %: https://www.hellenicshippingnews.com/wto-raises-2024-trade-forecast-but-risks-remain/

Usalaispankki ennustaa Brent-viitelaadun keskihinnaksi loppuvuodeksi 80 $ barrelilta ja 75 $ barrelilta ensi vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-prices-are-forecast-to-average-80-bbl-in-the-last-quarter-of-2024/

Kiina on julkaissut uusi silkkitie -hankkeessaan vihreitä joukkovelkakirjalainoja 940 miljoonan $ edestä. Joukkovelkakirjat julkaistiin samaan aikaan Macaossa, Unkarissa ja Panamassa dollari- ja yuanmääräisinä. Niiden käyttö on tarkoitettu kestävän kehityksen vihreisiin ja sosiaalisiin hankkeisiin: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-s-belt-and-road-initiative-rolls-out-green-bonds

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Panaman presidentti on antanut asetuksen, joka sallii Panaman alusrekisterin peruuttavan minkä tahansa aluksen rekisteröinnin, joka on listattu harmaaseen laivastoon kuuluvaksi. Pakotteet voivat olla USA:n, EU:n YK:n tai UK:n antamia: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/panama-issues-decree-for-immediate-cancellation-of-sanctioned-vessels

Keinot kiertää LNG-pakotteita ovat tulossa entistä kehittyneemmiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/murky-waters-schemes-to-circumvent-lng-sanctions-to-become-more-elaborate/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Mikromuovia on kaikkialla valtamerissä – jopa delfiinien hengityksessä. Löydös oli mikroskooppisen pieni hiukkanen mutta kertoo ongelman laajuudesta: https://www.maritime-executive.com/editorials/microplastic-is-everywhere-in-the-ocean-even-in-dolphins-breath

Muutokset atmosfäärissä ovat johtamassa sateiden ja myrskyjen siirtymisen kohti korkeampia leveyspiirejä. Seurauksena useiden alueiden kuivuudet pahenevat ja toisille se tarkoittaa lisää tulvia. Muutos vaikuttaa käytettävissä oleviin vesivarantoihin ja saattaa toisaalta sulattaa pohjoisen ikijäätä, joka vaikuttaa ilmaston muutokseen: https://gcaptain.com/atmospheric-river-storms/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: satamaan tulossa oleva kreikkalainen irtolastialus upotti senegalilaisen laiturissa olleen rahtilaivan Dakarissa. Onnettomuudessa ei sattunut ihmishengen menetyksiä: https://www.maritime-executive.com/article/after-surviving-houthi-attack-bulker-hits-and-sinks-freighter-at-dakar

Kriisit ja merirosvous:

USA hyökkäsi perjantain vastaisena yönä B-2 häivepommittajilla viiteen huthikohteeseen bunkkeripommein. Kyseinen pommi on suunniteltu syvällä oleviin kohteisiin hyökkäämiseen ja tämä oli ensimmäinen kerta Punaisen meren kriisin aikaan, kun tätä pommia käytettiin: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-destroys-five-houthi-missile-sites-with-bunker-busting-bombs

Jeminin huthiarmeijan dronejoukot ovat hyökänneet Israeliin liitetyn aluksen kimppuun Arabian merellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/yemeni-forces-hit-israel-affiliated-ship-in-a-latest-drone-attack-in-the-arabian-sea/

Iran isännöi kriisin keskellä merisotaharjoitusta Omaninlahdella. Mukana ovat Venäjä ja Oman: https://gcaptain.com/as-tensions-soar-iran-and-russia-launch-naval-drills-in-a-high-stakes-triangle-of-maritime-coercion/

Sota Taiwanin salmessa tulisi kalliiksi maailmankaupalle: https://www.hellenicshippingnews.com/war-in-strait-risks-global-trade-report/

Historian havinaa:

Viisitoista kuuluisaa laivanpäällikköä – löytöretkeilijöitä ja merirosvoja: https://www.marineinsight.com/know-more/famous-sea-captains/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/