Mikä yritys, yhdistys:
MedSea: https://www.internationalsos.com/sectors/maritime
UCL Energy Institute: https://www.ucl.ac.uk/bartlett/energy/about-us
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Suomalainen NAPA on julkaissut digitaalisen työlupasovelluksen, jonka tarkoituksena on vähentää virheitä kriittisissä hallinnollisissa tehtävissä aluksella: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-safety/napa-aims-to-cool-hot-work-permits
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulun toimitusjohtajien foorumissa Singaporessa keskusteltiin, miten parannetaan elämää merellä ja saadaan lahjakkuudet kiinnostumaan alasta? Alan fokus on siirtynyt työhyvinvointiin ja merenkulkijoiden mielenterveyteen sekä sukupuolten tasa-arvoon. Ongelmaksi on noussut myös merenkulkijoiden syyllistäminen, joista esimerkkeinä Turkissa ja Kiinassa tuomitut merenkulkijat: https://splash247.com/maritime-ceo-forum-crewing-conundrum-debated/
Wallenius-varustamo on kastanut uusimman autojenkuljetusaluksensa Emdenissä Saksassa. Aluksessa on hyödynnetty kehittyneitä hydro- ja aerodynaamisia ominaisuuksia päästöjen, polttoaineen kulutuksen ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Alukseen mahtuu 6’500 autoa, se on 200 metriä pitkä ja 37 metriä leveä: https://gcaptain.com/wallenius-marine-launches-eco-friendly-car-carrier-for-volkswagen/
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Bancosta-Weekly-2024-38.pdf
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-9.14-9.20.pdf
Konttiliikenne hiljenee Kiinassa ensi viikolla alkavan Kultaisen viikon alla. Hiljenemiseen vaikuttaa lisäksi vaikea taifuunikausi, joka on aiheuttanut pahoja pullonkauloja useissa konttisatamissa: https://www.hellenicshippingnews.com/container-trading-and-leasing-rates-decline-in-china-ahead-of-the-golden-week/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Meksikonlahdelta laivataan ennätysmäärä dieseliä Eurooppaan johtuen suosiollisista rahdeista ja vahvasta tuotannosta. Heinäkuussa kuljetettiin 10,6 miljoonaa barrelia ja elokuussa jo 12,5 miljoonaa barrelia. Syksyllä jalostamoilla on kuitenkin huoltojakso, joka vähentää kuljetettuja määriä: https://www.hellenicshippingnews.com/summer-surge-record-diesel-flows-from-usgc-to-europe-latin-america/
Kiina aikoo korottaa tuontipolttoöljyn verotusta, joka vaikuttaa yksityisjalostamojen toimintaan toimintaan lisäten niiden menoja: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-fuel-oil-imports-set-to-slow-on-anticipated-tax-changes/
Venäläisen öljyn myynti Intiaan putosi mutta tilalle tuli Kiina: https://www.hellenicshippingnews.com/indias-august-russian-oil-imports-slip-18-from-july-tanker-data-show/
Venäjän Kauko-Idän ESPO Blend -öljylaadun hinta on noussut Kiinan vahvan kysynnän johdosta. ESPO Blend -laatu on kysyttyä Kiinan pienissä jalostamoissa hyvän laatunsa ja lyhyen kuljetusmatkansa vuoksi. Intialaiset jalostamot pitävät ESPO Blend -laatua liian kalliina ja korvannevat sen länsiafrikkalaisilla laaduilla: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-espo-blend-oil-jumps-to-premium-on-higher-demand-in-china-sources-say/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Pangaea-varustamo on ostanut MTM-varustamolta 15 irtolastialusta 295 miljoonan $ hintaan. Alukset ovat kooltaan 33´000 – 40´000 DWT:a ja keski-iältään 10,5 vuotta. Pangeanilla on kaupan jälkeen 41 alusta: https://gcaptain.com/pangaea-logistics-expands-handy-size-bulker-fleet-for-295-million/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Asuinkäyttöön tarkoitettu risteilyalus on saanut huollot ja tarkastukset tehtyä läpäistyään merikoeajot ja se on lähdössä Belfastista. Varustamo tarjoaa aluksesta hytin 99´999 $ hintaan 15 vuoden leasing-ajaksi: https://www.maritime-executive.com/article/residential-cruise-ship-prepares-to-depart-belfast-after-long-delay
Offshore ja merituulivoima:
Syvänmeren öljynporauslautan päivävuokra saattaa nousta jopa 600´000 $:in ensi vuonna, tänä vuonna 1 – 3 vuoden sopimuksia tehdään 500´000 $ päivähintaan: https://gcaptain.com/deepwater-oil-rigs-may-fetch-600000-a-day-as-spending-expands/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Ranskalainen jäätä murtava tutkimusristeilijä Le Commandant Charcot, jonka jääluokka on Polar Class 2 (PC2), on saavuttanut sekä magneettisen että geograafisen pohjoisnavan. Matkalla on mukana 20 kansainvälistä tutkijaa keräämässä keskeistä tietoa alueelta kuten ympäristönseuranta-, jääolosuhde-, meribiologia- ja valtamerentutkimustietoa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-only-luxury-icebreaker-becomes-first-ship-to-reach-north-pole-of-inaccessibility/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Ranskalainen konttivarustamo on ostamassa 48 % osuuden 1,15 miljardin $ hintaan brasilialaisesta konttisataman terminaalioperaattorista. Osto sisältää suunnitelman loppujenkin osakkeiden ostosta ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cma-cgm-to-acquire-brazils-largest-container-terminal-for-2-billion/
Kiinan Ningbo-Zhoushanin satama aikoo laajentaa konttikapasiteettiaan 2 miljoonalla TEU:lla rakentamalla uuden terminaalin: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/ningbo-zhoushan-port-to-add-2-million-teu-in-container-capacity
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
DNV on myöntänyt tyyppihyväksynnän eteläkorealaisen telakan roottoripurjeelle, joka tulee käyttöön Etelä-Korean vaarallisilla alueilla: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-awards-type-approval-design-certification-to-hanwha-oceans-rotor-sail-technology/
Intialaistelakka rakentaa 65 vihreää polttoainetta käyttävää alusta, joiden arvo on n. 2,6 miljardia $ (22´000 crores), kotimaisille ja ulkomaisille tilaajille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indias-cochin-shipyard-to-build-65-eco-friendly-ships-worth-2-65-billion/
Etelä-Korean ensimmäinen automatisoitu konttialus on valmistunut. Automaatiojärjestelmät käsittävät innovatiivisten teknologioiden käytön kuten älynavigointi-, koneautomatiikka- ja kyberturvallisuusjärjestelmät: https://www.marineinsight.com/shipping-news/first-integrated-automation-containership-begins-international-operations-in-south-korea/
ABS on myöntänyt periaatehyväksynnän kahteen eteläkorealaistelakan suunnitelmaan ammoniakkikäyttöisen aluksen autonomisesta tekniikasta. Kyseessä on miehittämätön ammoniakkikonehuone ja tekoälyä käyttävä turvallisuuspaketti ammoniakkikäyttöisille aluksille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/abs-approves-hd-hyundais-new-autonomous-technologies-for-ammonia-fueled-ships/
Titanicin rakentanut pohjoisirlantilaistelakka on menossa konkurssiin. Toista kertaa viiden vuoden sisällä yhtiö on selvitystilassa mutta tällä kertaa ei ole odotettavissa, että joku tulisi hätiin: https://www.maritimejournal.com/industry-news/titanic-builder-harland-and-wolff-files-for-bankruptcy/1496820.article
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Brittiläinen tutkimuslaitos toteaa raportissaan, ettei IMO:n asettamaan 5 % päästövähennykseen vuoteen 2030 mennessä päästä ellei lisätoimia tehdä: https://splash247.com/shipping-off-track-to-meet-5-zero-emission-fuel-target-by-2030/
Miksi merenkulun hiilineutraalius ei etene nopeammin? Merenkulku on keskeinen ja tehokkain kuljetusmuoto varsinkin maailmanlaajuisessa liikenteessä. Lähes 90 % maailmankaupasta kulkee valtamerialuksilla. Merenkulku vastaa n. 3 %:sta CO₂-päästöjä mutta katsottaessa koko maailmanlaajuista toimitusketjua muodostuu siitä n. 11 % osuus kaikista päästöistä. Hitautta muutokseen tuo pitkät investointiajat ja fossiilisten polttoaineiden edullisuus: https://www.hellenicshippingnews.com/why-is-the-shipping-industry-not-decarbonizing-faster/
Wärtsilän pakokaasupesurit, joissa on CO₂-talteenotto- ja varastointijärjestelmävalmiudet (CCS), jälkiasennetaan kolmeen saksalaiseen konttialukseen. Alukset täyttävät tämän jälkeen päästövaatimukset maailmanlaajuisessa liikenteessä: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-to-future-proof-container-vessels-with-ccs-ready-scrubber-technology/
Vuodesta 1990 lähtien vuosittainen alusliikenteen CO₂-päästöjen määrä on kaksinkertaistunut ja vastaa nyt n. 10 % maapallon kuljetusten kokonaispäästöistä. Lupaavimmat keinot päästöjen vähentämiseksi ovat tuuliavusteiset propulsiojärjestelmät. Ne vaativat kuitenkin kykyä reaaliaikaisen tarkan tiedon saamiseen ja hyödyntämiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/harnessing-wind-power-for-the-next-generation-of-sustainable-shipping/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Rahtimeklariraportti (Xclusiv) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/xclusiv-2024_09_23.pdf
Rahtimeklariraportti (Intermodal) viikolla 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Intermodal-Report-Week-38-2024.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Ranskalainen konttivarustamo on valmis maksamaan lisää veroja valtion budjetin paikkaamiseksi, jos hallitus sellaisia suuryrityksille asettaa. Punaisen meren kriisin johdosta kasvaneet rahtikulut saavat varustamon toimitusjohtajan lupaamaan sellaista: https://www.hellenicshippingnews.com/cma-cgm-open-to-paying-more-tax-to-plug-french-budget-hole-ceo-says/
Singapore, joka on keskeinen kaupan ja merenkulun keskus, on maailman kallein kaupunki elää. Hong Kong, Singapore ja Zürich ovat kalleimmat kaupungit vierasmaalaisille työntekijöille tänä vuonna. Kalleus johtuu rajoitetusta maa-alasta ja kehittyneestä infrastruktuurista, vahvasta taloudesta, korkeista palkoista, vahvasta valuutasta, tiukoista tuontisäännöistä sekä korkealaatuisesta koulutuksesta ja terveydenhuollosta: https://splash247.com/singapores-struggles-with-cost-of-living/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n MEPC82 ja GHG17-kokouksiin ladataan paljon odotuksia. IMO:lla on nyt näytön paikka oman strategian noudattamisessa ja hiilineutraaliuden eteenpäin viemisessä. Mikäli kokouksissa onnistutaan sopimaan tarkentavista toimenpiteistä, on aikataulu mahdollista pitää, muuten siitä jäädään jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/action-on-efficiency-and-wind-power-essential-for-shipping-sector-to-achieve-climate-goal-ngos/
IMO:n CCC (Carriage of Cargoes and Containers) 10. kokouksen raportti: https://www.hellenicshippingnews.com/ccc-10-summary-report/
Man-saarten alusrekisteri täyttää 40 vuotta. Juhlallisuudet pidetään Lontoossa ja ne keskittyvät hiilineutraaliuteen ja merenkulkijoiden hyvinvointiin. Alusrekisteri on maailman 18. suurin ja siihen on merkitty 313 alusta, joiden kantavuus on 12 miljoonaa bruttotonnia. Se on Paris MoU:n valkoisen listan kärjessä ja Tokyo MoU:n valkoisella listalla: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-safety/isle-of-man-ship-registry-marks-40th-anniversary
Venäläisen LNG-terminaalin pakotteiden alaista LNG:tä kuljettanut harmaan laivaston kaasusäiliöalus on purkanut lastinsa varastoproomuun Kamtsatkan eteläkärjen alueella. Aluksella ei ollut voimassa olevaa lupaa kulkea Venäjän pohjoista merireittiä eikä sillä ollut voimassa olevaa rekisteröintiä lippuvaltioltaan Palaulta, joka peruutti sen tilapäisesti: https://gcaptain.com/russias-shadow-fleet-offloads-sanctioned-lng-at-asian-storage-barge-for-first-time/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
OceanGate´n entinen insinööri on kuulusteluissa kertonut lisää kasaanpainuneen sukellusvene Titan´n valmistuksesta ja talousvaikeuksista: https://gcaptain.com/bankruptcy-or-bust-financial-desperation-doomed-the-titan-sub/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
MedSea painottaa maailman merenkulun päivänä, syyskuun viimeisenä torstaina, turvallisuuden moniulotteista merkitystä. Turvallisuus ymmärretään helposti ”vain” onnettomuuksien ja loukkaantumisten ehkäisemiseksi mutta tärkeää on vahvistaa turvallisuuden ja terveyden vuorovaikutusta: https://www.hellenicshippingnews.com/world-maritime-day-safety-and-the-importance-of-managing-chronic-conditions/
Kansainvälisen satamayhdistyksen (IAPH) tilaama selvitys kehittyvien maiden satamien tarvitsemasta rahoituksesta niiden ilmastopolitiikan ja hiilineutraaliusinvestointien toteuttamiseksi on toimitettu IMO:n kasvihuonekaasutyöryhmälle. Selvityksessä käsitellään rahoitusta, vaihtoehtoisia käyttövoimia, säädösten yhteensovittamista ja vaadittavia päätöksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/mtbs-report-commissioned-by-iaph-highlights-significant-investments-in-port-infrastructure-needed-in-developing-countries-to-ensure-a-fair-and-equitable-energy-transition/
Uuden ruotsalaisen työnantajajärjestö SRO (Sveriges Rederiorganisation) aloitti vuoden alussa. SRO:hon kuuluu kahdeksan varustamoa ja suuri osa Ruotsin tonnistoa. Se tekee työehtosopimukset jäsenvarustamojensa ja työntekijäjärjestöjen välille. SRO:n hallituksen puheenjohtajaksi on valittu Northern Offshore Services´n toimitusjohtaja: https://www.sjofartstidningen.se/hon-blir-styrelseordforande-i-sro/
Raakateräsraportti (World Steel Association): https://www.hellenicshippingnews.com/world-steel-association-august-2024-crude-steel-production-down-6-5/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Erityisen aktiivinen taifuunikausi saa aikaan toimitusketjun häiriöitä ja maatalouden tappioita: https://www.freightwaves.com/news/typhoons-causing-billions-in-agricultural-losses-disrupt-global-supply-chains
Pienet saarivaltiot vetoavat IMO:n asettamaan hinnan merenkulun päästöille. Niille ilmastonmuutos on merkittävä haitta, joka näkyy voimakkaampina myrskyinä ja nousevana merenpintana: https://www.hellenicshippingnews.com/put-a-price-on-shipping-emissions/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Ammoniumnitraattilastissa oleva Maltan lipun alla purjehtiva rahtialus on suunnannut matkansa Maltalle AIS-tiedon mukaan. Ruotsi, Norja ja Liettua ovat evänneet alukselta pääsyn satamiinsa eikä Maltakaan ole pyyntöä maan satamaan pääsystä saanut. Alus ajoi karille lähdettyään Kantalahdesta Venäjältä ja pyysi matkalla suojapaikkaa Tromsöstä saamatta sitä muuta kuin väliaikaisiin korjauksiin ankkurissa. Aluksen 20´000 tonnin lasti on seitsemän kertaa suurempi kuin Beirutin satamassa räjähtänyt määrä: https://splash247.com/controversial-bulker-carrying-ammonium-nitrate-changes-course-for-malta/
Konttipalo, jossa on mukana litium-ioniakkuja, on saatu Montrealin satamassa hallintaan: https://gcaptain.com/lithium-ion-battery-fire-at-montreal-port-prompts-lockdown/
Tutkinta Balticconnector -kaasuputken ja telekaapelien katkeamisen osalta jatkuu. Oliko kyseessä tekninen vika, huolimattomuus vai tahallinen teko, selviää vasta esitutkinnan valmistuttua, mahdollisesti lokakuussa. Esitutkinnan nimikkeenä on törkeä tuhotyö: https://yle.fi/a/74-20113709
Kriisit ja merirosvous:
Kiina on ensimmäistä kertaa ottanut käyttöön kolme lentotukialustaan. Kaksi on vanhempaa Kiinan laivaston kalustoa ja kolmas ensimmäinen Kiinassa valmistuva lentotukialus: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-deploys-all-three-of-its-aircraft-carriers-at-sea-for-the-first-time/
Iran on toiminut välittäjänä Venäjän ja huthien välillä salaisissa neuvotteluissa. Neuvottelujen tarkoituksena on, että Venäjä toimittaisi hutheille tarkempia ohjuksia kauppa-aluksia vastaan. Kyse on yliääniohjuksista, joiden kantama on n. 300 km: https://gcaptain.com/iran-brokering-russia-houthi-talks-on-anti-ship-missiles-sources-say/
Iran on esitellyt myös omia uusia, aluksia vastaan käytettäviä, ohjuksia paraateissaan: https://www.maritime-executive.com/article/iran-parades-new-anti-shipping-capabilities
Venäläinen sota-alus on ampunut meneillään olevan sotaharjoituksen vuoksi varoituslaukauksia norjalaista troolaria kohti Norjan talousvyöhykkeellä. Alue on kansainvälistä vesialuetta ja harjoittelu on sillä luvallista mutta norjalaisten alusten ei ole pakko väistyä sieltä: https://gcaptain.com/russian-warship-fires-warning-shots-at-norwegian-fishing-vessel-during-naval-exercise/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/