Mikä yritys tai yhdistys:
DCSA (Digital Container Shipping Association): https://dcsa.org/get-involved
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
DCSA on julkaissut raporttinsa digitalisaation etenemisestä konttiliikenteessä. Perustuen 400 rahdinantajan ja 45 teollisuusjohtajan näkemyksiin raportti linjaa strategiat, joilla voitetaan esteet ja parannetaan toimitusketjun tehokkuutta, asiakastyytyväisyyttä ja kestävää kehitystä. Rahdinantajista 86 % näkee digitalisaation parantavan toiminnallista tehokkuutta, satamat ja terminaalit pitävät skaalautuvuutta sekä pankit riskienhallintaa tärkeimpinä: https://gcaptain.com/report-reveals-digital-transformation-progress-in-container-shipping-industry/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
ESL Shippingin tytäryhtiö AtoB@C Shipping AB on vastaanottanut sarjan neljännen aluksen, Aquamarin: https://www.eslshipping.com/en/news/atobatc-shipping-takes-delivery-of-aquamar
Tällä hetkellä häiriöt ohjaavat merenkulkua enemmän kuin mikään muu tekijä. Geopoliittiset jännitteet ja markkinoiden epävakaus muokkaavat maailman kauppamerenkulkua: https://gcaptain.com/disruption-drives-shipping-how-geopolitical-tensions-and-market-volatility-are-reshaping-global-maritime-trade/
Filippiinien presidentti on lopulta allekirjoittanut lain, jonka tarkoitus on varmistaa maan merenkulkijoiden perusoikeudet, oikeuden reiluun palkkaukseen, turvallisiin työolosuhteisiin sekä taitojen ja pätevyyksien ylläpitoon: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/philippines-president-signs-delayed-magna-carta-of-filipino-seafarers-into-law
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahti-indeksi (Drewry): https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-last-week/
Hiljalleen alkavat ensi helmikuun reittikartat selkiintymään, kun uusien yhteenliittymien reitit selviävät. Ilmeisesti tämän viikon jälkeen runkolinjat hahmottuvat, kuka kenenkin kanssa lopultakin yhteistyötä tekee ja missä määrin. Ilmoituksia asiakkaille tippuu hiljalleen ja valinnat geopoliittisten jännitteiden osalta jatkuvat epävarmoina: https://www.hellenicshippingnews.com/alliance-networks-taking-shape/
Carrier Transicold -yhtiö tuottaa uusia jäähdytyskontteja, joiden energiatehokkuus on parantunut. Yhtiö lupaa 15 % tehokkaampia kontteja, joiden päästöt ovat 40 % pienemmät: https://www.marineinsight.com/shipping-news/seacube-becomes-1st-leasing-firm-to-acquire-carrier-transicolds-optimaline-refrigerated-containers/
Neste- ja kaasukuljetukset:
VLCC-luokan säiliöalusten kysyntä on laskenut alkuvuoden jälkeen. Huolimatta raakaöljyn hetkellisestä noususta siinäkin näkyy maailmantalouden haasteet. Sitä vastoin Kiinan ostot ovat lisääntyneet ja niiden odotetaan jatkuvan positiivisena talven alla. USA:n viitekoron lasku 0,5 %-yksiköllä on saanut myös raakaöljyn viitehinnan nousuun: https://www.hellenicshippingnews.com/dirty-tonne-days-demand/
Säiliöalusraportti (Gibson), onko Panamax-luokka menettämässä merkityksensä? Vuoden 2016 jälkeen on tehty vain 9 uudisrakennustilausta: https://www.gibsons.co.uk/report/losing-relevance/
Säiliöalusraportti (Affinity): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Affinity-Tanker-Weekly-20.09.2024-HSN.pdf
Kiinan öljyntuonti Malesiasta kasvoi elokuussa jyrkästi. Se oli Kiinan toiseksi suurin tuontimaa Venäjän jälkeen. Kiinalaiset jalostamot ostivat halpaa, pakotteiden alaista öljyä huolimatta heikosta kotimaisesta kysynnästä. Malesia on Iranin ja Venezuelan pakotteiden alaisen öljyn merkittävä kauttakulkumaa. Kiinan öljyntuonti on vuositasolla laskenut jo pidemmän aikaa: https://www.hellenicshippingnews.com/malaysia-becomes-chinas-no-2-crude-oil-supplier-after-russia/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Video: Norwegian Cruise Line paljastaa vuonna 2026 valmistuvan risteilyaluksensa yksityiskohtia. Aluksesta tulee varustamon 5. suurin, johon mahtuu n. 3’550 matkustajaa. Aluksen kaksoissisar valmistuu maaliskuussa 2025 italialaistelakalta. Jo aiemmin on valmistunut sarjan kaksi muuta alusta: https://gcaptain.com/norwegian-cruise-line-unveils-new-cutting-edge-ship-norwegian-luna/
Offshore ja merituulivoima:
GE Vernova on ilmoittanut aikovansa alasajaa tuulivoimalaturbiinien valmistuksensa, jonka jälkeen länteen jäisi vain kaksi isoa valmistajaa kilpailemaan kiinalaisten kanssa. Alasajo tarkoittaisi 900 työpaikan menetystä, joista kolmannes olisi Ranskassa kahdessa tuotantolaitoksessa: https://maritime-executive.com/article/ge-vernova-plans-to-pull-back-on-wind-power-including-large-job-cuts
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Venäjän ulkoministerin mukaan maa tulee puolustamaan etujaan arktisella alueella: https://www.maritime-executive.com/article/lavrov-russia-is-ready-to-defend-its-arctic-interests
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Sähköautojen kysynnän hiljeneminen tukkii Belgian satamat: https://www.hellenicshippingnews.com/electric-vehicles-clog-busy-belgian-port-as-demand-slumps/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Video: Disneyn uusin lähti merikoeajoille Papenburgin telakalta pitkin Ems-jokea: https://maritime-executive.com/article/photos-disney-s-newest-cruise-ship-leaves-meyer-shipyard-for-sea-trials
USA:n uusien Virginia-luokan ydinsukellusveneiden valmistus on ylittämässä budjetin 17 miljardilla $:lla ja ne ovat 2 – 3 vuotta myöhässä. Kaikkiaan ohjelman arvoksi on budjetoitu 184 miljardia $: https://gcaptain.com/virginia-class-submarine-program-17b-over-budget-enough-to-build-a-new-aircraft-carrier/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Rotterdamin ja Singaporen välinen konttilinja on keskeinen päästöjen vähentämisen kannalta. Maiden välinen vihreä ja digitalisoitu merenkulun käytävä vaatii kestävästi valmistettuja metaani- ja metanolipolttoaineita, joiden tarpeeksi arvioidaan 5 miljoonaa tonnia vuodessa. Nollapäästöisten polttoaineiden arvioidaan kuitenkin olevan 2 – 3 kertaa kalliimpia kuin fossiilisten: https://www.hellenicshippingnews.com/action-needed-to-meet-growing-demand-for-sustainable-fuels-on-rotterdam-singapore-shipping-corridor/
Australiassa on demonstroitu singaporelaisen tutkimuskeskuksen toimesta ammoniakin polttoainetäydennystä aluksesta toiseen. Täydennysalus oli samankokoinen kuin niiden odotetaan tulevaisuudessa olevan. kaksi testiä kestivät kuusi tuntia kumpikin: https://maritime-executive.com/article/first-ammonia-sts-demonstrates-protocols-for-ammonia-bunkering
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Konttialusten aikarahtausindeksi (New ConTex): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/New-ConTex-Commentary-2024-week-38.pdf
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n odotetaan edistävän neuvotteluja maailmanlaajuisesta yleisestä hiilimaksusta saastuttajalle. Tämä näyttää jodonmukaiselta nyt, kun IMO:n 175 jäsenmaan joukossa sen kannatus kasvaa. Hallitukset sopivat IMO:n vuoden 2023 strategiassaan, että merenkulku tarvitsee kasvihuonekaasupäästöjen hinnoittelumekanismin ottaakseen sen käyttöön 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/governments-expected-to-close-in-on-a-global-carbon-price-at-un-talks-next-week/
Venäläisvarustamo Sovcomflotin mukaan lännen pakotteet tekevät venäläisen, iranilaisen ja venezuelalaisen öljyn kuljettamisesta ainoastaan meri- ja ympäristöturvallisuuden kannalta vaarallisempaa. Venäjän harmaan laivaston alusten käyttö lisääntyi elokuussa ja suunta jatkuu. Harmaata laivastoa pyörittävät usein epämääräiset yhtiöt, joiden vakuutusturvasta ei ole tietoa ja alukset on rekisteröity maihin, joiden meriturvallisuusvalvonta on olematonta. Alusten on arvioitu olleen osapuolena n. 50 onnettomuudessa: https://gcaptain.com/russias-sovcomflot-says-g7-sanctions-make-oil-trade-less-safe/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Turkkilainen oikeusistuin on tuominnut aluksen päällikön Marko Bekavacin ja yliperämiehen Ali Albokharin 30 vuodeksi vankeuteen salakuljetuksesta perustuen heidän johtavaan asemaansa aluksessa. Huumeet, 137 kiloa kokaiinia, löytyivät piilotettuna aluksen hiililastiin. Aluksessa on 20 hengen miehistö filippiiniläisiä, suomalaisia, puolalaisia ja venäläisiä. Tuomio on yleisesti tuomittu maailmalla mutta siitä voidaan valittaa vasta, kun tuomio on kirjallisesti julistettu 30 päivän määräajan kuluttua: https://maritime-executive.com/article/turkey-sentences-captain-and-first-officer-to-jail-for-cocaine-in-cargo
Ammoniumnitraattilastissa oleva kuivarahtialus on pysäytetty Norjan aluevesille sen jälkeen, kun sen pyytämää suojapaikkaa ei Liettuasta myönnetty eikä Tanska päästänyt sitä salmista läpi. Rantavaltiot seuraavat tiiviisti saako alus ja mistä suojapaikan korjausten suorittamiseksi: https://splash247.com/damaged-ship-loaded-with-ammonium-nitrate-stuck-in-norwegian-waters/
Miksi rantavaltiot seuraavat tarkkaan ammoniumnitraattilastissa olevan aluksen toimia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ammonium_nitrate_incidents_and_disasters
Kreikkalainen vetoomustuomioistuin on pienentänyt 11 miehen vankilatuomioita 1,2 tonnin kokaiinierän salakuljetuksesta Karibialta Eurooppaan ja Afrikkaan. Oikeus asetti tuomioiden ylärajan 16 vuoteen vankeutta: https://gcaptain.com/greek-court-historic-1-2-ton-cocaine-yacht-trafficking-case/
Uponneen loistojahdin tutkinnassa selvitetään hukkuneiden kuolinsyytä ja siihen liittyviä syyllisiä mutta myös turvaluokiteltujen asiakirjojen kohtaloa: https://gcaptain.com/mike-lynch-superyacht-update-dry-drowning-deaths-manslaughter-probe-and-fears-over-secret-russian-data-amid-tragedy/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
DNV:n toimitusjohtajan mukaan merenkulussa tulisi panostaa teknisten ratkaisujen etsintään ja kehittämiseen energiatehokkuuden parantamiseksi, jotta päästöt vähenevät kunnes hiilineutraaleja polttoaineita saadaan markkinoille. Tavoite on 20 % vähennys vuoteen 2030 mennessä ja 70 % vähennys vuoteen 2040 mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/decarbonizing-maritime-overcoming-challenges-with-innovation-and-ingenuity/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Irlanti upotti salakuljettajien hylkäämän aluksen ja teki siitä Irlannin ensimmäisen tekoriutan: https://maritime-executive.com/article/video-smuggler-ship-sunk-to-create-ireland-s-first-artificial-reef
Rikkidioksidipäästöjen vähentäminen saattaa nostaa maapallon lämpötilaa. Sulfaattiaerosolit muodostavat kirkkaita pilviä, jotka heijastavat auringonvaloa takaisin avaruuteen ja viilentää maata. Kuinka paljon, siitä ei olla yksimielisiä: https://www.hellenicshippingnews.com/lower-shipping-emissions-may-lead-to-higher-global-temperatures/
Antarktiksen suuri jäätikkö, Thwaites Glacier, sulaa nopeaa vauhtia ja sen vaikutus merenpinnan nousuun romahtaessaan olisi 65 cm, kun vuosittainen nousu on 4,6 mm. Se myös ankkuroi takanaan olevia jäätiköitä läntisellä Antarktiksella. Mikäli koko jääpeite menetetään, vaikutus olisi 3,3 m: https://gcaptain.com/doomsday-glacier-set-to-melt-faster-swell-seas-as-world-heats-up/
Antarktiksen krilli kerää itseensä huomattavia määriä CO₂:ta. Tutkijoiden arvion mukaan määrä on vuositasolla 20 miljoonaa tonnia. Eläin on pieni, vain n. 5 cm pitkä mutta se on biomassaltaan yhtä suuri kuin ihmiskunta: https://www.maritime-executive.com/editorials/antarctic-krill-store-an-astonishing-amount-of-co2-in-the-deep-ocean
Ympäristöaktivistit estivät risteilyalusten pääsyn Marseille´n satamaan Ranskassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/environmental-activists-block-frances-main-cruise-ship-port-in-marseille/
Grönlannin rannikolla uponneesta aluksesta vuotaa dieseliä mereen. Vuodon määrä arvioidaan 20 tonniksi. Päästö on päässyt vesistöön torjuntatoimista huolimatta. Alus ajoi karille osuttuaan riuttaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/fuel-slick-from-sunken-ship-spreads-to-greenland-fjord/
Kiinan vesikasvatus on jo suurempaa kuin sen kalastus: https://www.maritime-executive.com/editorials/aquaculture-outpaces-wild-catch-in-china-s-fisheries
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Pelastussukellus on taitolaji: https://gcaptain.com/superyacht-underwater-dive-sar/
Romutus:
Romutusraportti (Best Oasis): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Weekly-Ship-Recycling-Report-14-September-20-September-2024_compressed.pdf
Kriisit ja merirosvous:
Huthit ovat hyökänneet 18 päivän hiljaiselon jälkeen miehittämättömällä pinta-aluksella kauppa-alusta vastaan. Viimeisen vuoden aikana huthit ovat hyökänneet yli 80 kauppa-aluksen kimppuun Punaisella merellä ja Adeninlahdella, joista kaksi on uponnut, 4 merenkulkijaa on kuollut ja yksi alus on kaapattuna miehistöineen päivineen: https://gcaptain.com/houthi-attacks-resume-in-red-sea-after-18-day-lull/
Venäjän on raportoitu iskeneen Odessan satamaan ja yhteen siellä laiturissa olevaan alukseen: https://maritime-executive.com/article/russian-missile-damages-odesa-port-and-docked-bulker
Mitä Venäjä varastoi Toropetsin asevarikolla? Ukrainan isku asevarastoon huomioitiin pienenä maanjäristyksenä seismografeissa ja se näkyi sarjana lämpöpisteitä avaruuden valvontasatelliitteihin: https://www.euronews.com/my-europe/2024/09/18/what-was-stored-at-the-russian-arms-depot-in-tver-region-struck-by-ukraines-drones
Iran harjoittelee Persianlahdella: https://gcaptain.com/iran-holds-its-largest-naval-drills-in-persian-gulf/
Sekä Kiina ja Venäjä Japanin merellä: https://gcaptain.com/russia-and-china-start-naval-exercises-in-sea-of-japan/
Historian havinaa:
Kuninkaallinen merenkulun taiteen vuosinäyttely 2024 esittelee meritaiteen monimuotoisuutta: https://gcaptain.com/royal-society-celebrates-the-rich-tapestry-of-maritime-art/
Texasilaisen meripelastusasema pelastustöissä 1900-luvun alussa: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-brazos-life-saving-station-s-heroic-rescue-in-the-hurricane-of-1919
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/