Mitä tarkoittaa termi:
Irtolastialus (bulk carrier): https://en.wikipedia.org/wiki/Bulk_carrier
Permanent magnet shaft generator: https://global.abb/group/en/technology/did-you-know/permanent-magnet-shaft-generator
Mikä yritys:
Columbia Ship Management: https://columbia-shipmanagement.com/company/about-us/
Fearnleys: https://fearnleys.com/
ICCT (International Council on Clean Transportation): https://theicct.org/
Maersk Tankers: https://maersktankers.com/
VIKAND Solutions: https://vikand.com/medical-solutions/
Ålands Folkrederi: https://alandsradio.ax/nyheter/alands-folkrederi-satsar-pa-trafikstart-mellan-kapellskar-och-mariehamn-sommaren-2025
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Sovellukset lisääntyvät merenkulussa. Tänä vuonna sekä ABB että Alfa Laval ovat hankkineet sääreititysjärjestelmien tuottajia palveluvalikoimaansa: https://www.motorship.com/interviews/qanda-wind-and-sea-with-stormgeo/1496515.article
Eurooppalaiset varustamot ja polttoaineiden tuottajat yhdistävät voimansa ja julkaisevat ”puhtaiden meripolttoaineiden alustan”, jonka tarkoituksena on jakaa tietoa varustamoiden ja tuottajien välillä, tunnistaa haasteet ja etsiä niihin vaatimusten mukaisia ratkaisuja: https://www.hellenicshippingnews.com/european-shipowners-and-fuel-producers-join-forces-and-launch-clean-maritime-fuels-platform/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Ruotsissa Chalmersin teknisen korkeakoulun merenkulkulinjalle on ollut ennätysmäärä hakijoita. Hakijamäärät ovat nousseet tänä vuonna voimakkaasti: https://www.sjofartstidningen.se/rekordmanga-vill-bli-sjobefal/
Columbia Shipmanagement ilmoittaa sairasulosmaksujen merkittävästä laskusta sen jälkeen, kun varustamo otti käyttöön ennakoivan terveydenhuollon ja kehittyneen etälääkäritoiminnan aluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/columbia-shipmanagement-reports-decrease-in-medical-disembarkations-thanks-to-proactive-health-measures/
Viikkoraportti (Fearnleys) merenkulkumarkkinoista: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse24_compressed.pdf
Terveysalan yritys tuottaa terveyspalveluja aluksille ja mm. mielenterveyspalveluja alusten päällystön käyttöön: https://www.hellenicshippingnews.com/oceanic-partners-with-vikand-to-provide-mental-health-training-to-officers/
UK:n kuljetusalojen työntekijäliittojen yleiskokouksen puheenjohtajaksi on valittu seuraavaksi yksivuotiskaudeksi ensimmäistä kertaa merenkulkija: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/nautilus-boss-elected-chair-of-uk-trades-union-congress
Maersk laajentaa toimintaansa säiliöaluspuolella muodostaen uuden kemikaalisäiliöaluspoolin: https://gcaptain.com/maersk-tankers-launching-new-chemical-tanker-pool/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahdit ovat pudotuksessa Drewryn mukaan. Spot-rahtien lasku on yli 10 % luokkaa, joskin reittikohtaiset erot ovat merkittäviä. Ainoastaan USA:n satamalakkojen odotetaan vaikuttavan loppuvuoden rahtihintojenpudotukseen. Jo viikon lakko aiheuttaisi 5 – 6 viikon ruuhkan: https://splash247.com/us-east-coast-in-focus-as-box-spot-rates-nosedive/
Gemini-yhteenliittymän (Maersk ja Hapag Lloyd) lupaus 90 % luotettavuudesta on vielä kaukana. Aikataulujen luotettavuus oli heinäkuussa maailmanlaajuisesti 52,1 % eikä Punaisen meren kriisi helpota tilannetta. Normaalioloissa se olisi mahdollista saavuttaa, sillä vuonna 2019 luotettavuudet olivat 73 – 83 %. Osapuolten runkosatamat, jotka ne itse omistavat, tulevat näyttelemään keskeistä roolia onnistumisessa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maersk-and-hapag-lloyd-falling-far-short-of-gemini-reliability-target
Miten USA:n presidentinvaalit vaikuttaisivat konttikuljetuksiin? Artikkelissa arvioidaan Trumpin lupauksia 20 % yleistariffista kaikkeen tuontiin ja 60 – 100 % tuontimaksuihin Kiinasta tuotaville tavaroille: https://www.hellenicshippingnews.com/us-presidential-debate-trumps-import-tariffs-are-history-repeating-and-will-cause-a-spike-in-ocean-container-shipping-markets-with-consumers-picking-up-the-cost/
Neste- ja kaasukuljetukset:
USA:n päätös rajoittaa LNG:n vientiä ei-vapaakauppamaihin on koettu ostajien taholta tempoiluna. Ostajat ovat halukkaita ostamaan kaasunsa perinteisiltä tuottajilta, joilta sitä saa ilman poliittista kädenvääntöä. Jopa Venäjän kauppa nähdään Aasian markkinoilla tasapainottavana tekijänä: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-buyers-flag-us-supply-risks-after-export-pause/
Eurooppalaisen LNG:n spot-rahdit taistelevat öljyrahtien kanssa, koska sopimuksissa niillä on kytkentä öljykauppaan. Vuonna 2024 LNG:tä on tuotu Eurooppaan liki 70 miljoonaa tonnia, josta pitkäaikaisilla sopimuksilla 57 % ja 41 % spot-rahdeilla. Loppujen 2 % sopimusmuoto ei ole selvillä. Seuraavan puolen vuoden aikana hinnat voivat kilpailun lisääntyessä nousta. Lisäksi Ukrainan kautta kulkevan venäläisen kaasun toimituksen kohtalo on hämärän peitossa: https://www.hellenicshippingnews.com/european-lng-spot-prices-struggle-to-compete-with-oil-gas-linked-contracts/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kiinan irtolastien tuonti on alkuvuodesta kasvanut 6 %, joka uhmaa huolia Kiinan kotimaan kysynnästä, kiinteistökriisistä ja deflaatiosta. Tuontiin on vaikuttanut yhdistelmä varastojen kasvattamista ja tuoteryhmäkohtaista kysyntää. Irtolasteista 39 % suuntautuu Kiinaan ja tänä vuonna kasvusta 79 % on kohdistunut Kiinaan. Elokuussa tuonti hiipui ja irtolastituonnin odotetaan hiljenevän loppuvuodesta ellei Kiinan hallitus elvytä taloutta: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-seaborne-dry-bulk-imports-up-6-despite-economic-challenges/
Siirtymää yhä suurempiin irtolastialuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/ultramaxes-edging-out-kamsarmaxes/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Vielä tänä kesänä pyritään avaamaan uusi lyhytreitti Viking Linen aiemmin liikennöimällä Maarianhaminan ja Kapellskärin välisellä reitillä. Alku Ålands Folkrederi -nimellä kulkevalle aloitteelle tuli maaliskuussa yksityishenkilöiden toimesta, jotka alkoivat kerätä hankkeelle tukea sosiaalisessa mediassa: https://www.sjofartstidningen.se/nytt-rederi-vill-starta-alandstrafik-i-sommar/
Stena Line vetää pois liikenteestä Ranskan ja Irlannin välillä liikennöineen matkustaja-autolautan. Alus ehti olla linjalla vuoden päivät: https://www.sjofartstidningen.se/stena-vision-tas-ur-trafik-oklar-framtid/
Offshore ja merituulivoima:
Kiinan valtio-omisteinen energiayhtiö on suorittanut ensimmäisen yli 4´000 metrin syvyydessä merenpohjassa tapahtuvan kaasuporauksen. Kaasulähde tuotti koepumppauksessa 430´000 m³ kaasua päivässä. Porausalue on 150 mailia etelään Shenzhenistä Kiinan omalla, tunnustetulla talousvyöhykkeellä: https://www.maritime-executive.com/article/cnooc-makes-first-ultra-deepwater-gas-discovery-in-south-china-sea
Konsortio japanilaisyrityksiä selvittää Japanin hallituksen tukemana kelluvien pystyakselisten tuulivoimaturbiinien kannattavuutta. Yritykset uskovat niiden parantavan tehokkuutta, vähentävän kustannuksia sekä kestävän paremmin haastavia sääolosuhteita: https://www.maritime-executive.com/article/japanese-to-study-feasibility-of-floating-vertical-axis-wind-turbines
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Pohjoisen merireitin konttiliikennettä hoitaa kaksi kiinalaista konttialusta, jotka kulkevat Venäjän Pietarin ja Kiinan Qingdaon välillä. Alusten kapasiteetit ovat 3´500 TEU:ta ja 5´000 TEU:ta. Suurempi on pituudeltaan 294 metriä pitkä: https://gcaptain.com/historic-first-two-chinese-container-ships-cross-paths-in-arctic-waters/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Suomalainen Konecranes toimittaa Filippiinien Iloilo´n sataman konttiterminaaliin uudet mobiilinosturit. Ne kykenevät toimimaan vakioluokan aluksilla, niiden ulottuvuus on 46 metriä ja nostokapasiteetti 100 tonnia, joka mahdollistaa konttien sekä irto-, kappaletavara- ja projektilastien käsittelyn: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/visayas-container-terminal-to-receive-new-mobile-harbour-cranes
Vuoden mittaisen väännön jälkeen tanskalainen logistiikkajätti DSV on ilmoittanut ostavansa Schenkerin Deutsche Bahn´lta 14,3 miljardilla €:lla (15,83 miljardia $), jos kauppa saa DB:n johtokunnan ja Saksan liittohallituksen hyväksynnät. Yhdistymisen jälkeen DSV:llä olisi viime vuoden lukujen nojalla 39,3 miljardin tulot ja 147´000 työntekijää yli 90 maassa. Kauppa nostaisi DSV:n suurten joukkoon yhdessä Kühne & Nagelin ja Sinotransin kanssa: https://splash247.com/dsv-wins-the-race-to-acquire-schenker/
USA:ssa julkaistu ICCT:n selvitys maasähkön vaikutuksesta päästöihin osoittaa maasähkön vähentävän vuoden 2019 tietojen mukaan 27´000 tonnia pienhiukkas-, SOₓ- ja NOₓ-päästöjä sekä 1,4 miljoonaa tonnia CO₂-päästöjä. Investoinnit maasähköön, jotta alukset voivat kytkeä apukoneet pois käytöstä satama-ajaksi, parantaisivat merkittävästi satamien lähialueiden ilmanlaatua: https://splash247.com/american-study-makes-strong-case-for-greater-shore-power-investment/
Rotterdamin ECT konttiterminaalit varustetaan maasähkölaitteilla lähivuosina. Ensimmäiselle alukselle sähkö voitaisiin tarjota vuonna 2028 ja kummatkin terminaalit olisivat varustettu maasähköllä 2030, jolloin 5´000 merialusta voitaisiin kytkeä maasähköön vuosittain. Sataman CO₂-päästöjä se vähentäisi n. 35´000 tonnilla: https://www.hellenicshippingnews.com/ect-terminals-switching-to-shore-power-reducing-co2-emissions-by-approx-35000-tonnes-per-year/
Voivatko USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamatyöntekijöiden (ILA) lakon tukilakot pysäyttää maan ulkomaankaupan? Länsirannikon satamatyöntekijäliitto (ILWU) on luvannut tukensa ILA:lle. ILWU:lla on voimassaoleva työehtosopimus. ILA-satamat käsittelevät n. puolet USA:n ulkomaankaupasta: https://www.freightwaves.com/news/could-east-coast-port-strike-spread-to-west-coast
Myös Kanadan ilmarahtikuljetuksissa on varoitus 72 tunnin lakosta. Sen aiheuttamien häiriöiden kestoksi on arvioitu yli viikko: https://theloadstar.com/air-canada-warns-of-cargo-disruption-if-strike-goes-ahead/
USA:n kongressin kotimaan turvallisuuden komitea on raportissaan tuonut esiin merkittävät kyberturvallisuus- ja kansallisen turvallisuuden uhat, jotka liittyvät kiinalaisiin satamanostureihin: https://gcaptain.com/house-committee-warns-of-chinese-cranes-threat-to-u-s-port-security/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kiina kiristää otettaan maailman telakkamarkkinoista. Se on tuottanut alkuvuoden aikana 55 % valmistuneista aluksista, hankkinut 74,7 % tilauksista ja sillä on 58,9 % työn alla olevista aluksista. Yhdellätoista kiinalaisella telakalla on laajenemissuunnitelmia, joka parantaisi niiden kapasiteettia 80 %. Lännessä tämä on herättänyt huolta mutta 30 – 40 % hintaero ja mittavat taloudelliset edut kiinalaispankeilta vievät tilaukset Kiinaan: https://splash247.com/china-strengthens-grip-on-global-shipbuilding/
Saksan ja Ala-Saksin hallitukset ostavat 80 % Meyer Werft´n Papenburgissa ja Rostock-Warnemündessa olevista telakoista. Kaupan myötä ne tulevat hallituksen valvontaan. Turun telakka jää Meyerin suvun omistukseen: https://splash247.com/germany-approves-meyer-werft-bailout/
ABB:n meri- ja satamatoimintojen johtaja näkee meriteollisuuden kasvavan paineen hiilineutraaliuteen mahdollisuutena. Juha Koskelan mukaan kunnianhimoiset tavoitteet ja kumppanuusyhteistyö johtavat vihreämpään ja tehokkaampaan merenkulkuun: https://www.motorship.com/interviews/exclusive-abbs-holistic-approach-to-sustainability-and-digitalisation/1496527.article
ABB on saanut eteläkorealaiselta telakalta akseligeneraattoritilauksen 15 LNG-kaasusäiliöalukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/abb-permanent-magnet-shaft-generator-technology-to-power-15-lng-carriers-for-qatar-energy/
Norjalaistelakalta on tulossa uusi hybridisähköinen matkustaja-alus, joka ajaisi lyhyet matkat sähköllä ja hybridimuodolla pitemmät. Aluksessa on autonomisia ja etätoimintoja: https://seawork.com/newfront/news/advanced-propulsion-and-autonomy-for-new-ferry
Luokituslaitos ja navigointijärjestelmäyhtiö ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan, jolla ne sopivat yhteistyöstä autonomisten ja etäohjattujen alustoimintojen edistämisessä: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-and-brinav-signs-mou-further-broadening-their-autonomy-collaboration/
Meriakkujen valmistaja on onnistunut painamaan kustannustason alle 300 $ / kWh: https://www.maritimejournal.com/equipment/marine-battery-maker-leaps-300/kwh-hurdle/1496522.article
USA:n laivasto tukee voittoa tuottamatonta yhteenliittymää, jotta USA sukellusvenetelakoille saataisiin työvoimaa. Työvoimapula on telakoiden suurin haaste tällä hetkellä: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-gives-nonprofit-1b-contract-for-sub-workforce-programs
USA:n laivaston miehistöpula vaikeuttaa jo alusten huoltoa ja ylläpitoa, joka vuorostaan johtaa telakka-aikojen pitenemiseen ja alusten käyttöikään: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-s-manning-shortage-is-hurting-underway-maintenance
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Kiwien markkinointiyhtiö ja sen varustamokumppani ovat aloittaneet selvityksen mahdollisesta vihreästä käytävästä Uudesta-Seelannista Belgiaan. Vähäpäästöinen käytävä kulkisi Taurangasta Panaman kanavan kautta Zeebrüggeen. Merenkulku kuljettaa 99 % Uuden-Seelannin ulkomaankaupasta ja 80 % tavaran arvosta. Kiwin hiilijalanjäljestä 43 % tulee merikuljetuksesta: https://splash247.com/worlds-longest-green-corridor-proposed-to-get-kiwis-to-europe/
Biopolttoaineet ovat Lloyd’s Registerin (LR) raportin mukaan tärkeä osa siirtymistä hiilineutraaliuteen matalan pääomituksen ja olemassa olevien alusten elinkaaren jatkumisen kannalta: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/biofuels-an-early-decarbonisation-option-for-existing-ships
Biodiesel on American Bureau of Shippingin (ABS) raportin mukaan halvin vaihtoehto uusiutuvista polttoaineista kahdessa kolmasosassa tulevaisuuden näkymistä: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/biodiesel-offers-best-decarbonisation-bang-for-the-buck-abs
LNG-kaasusäiliöalukseen asennetaan ensimmäiset kiinteät purjeet eteläkorealaisella telakalla. Yli sataan alukseen ollaan asennettu tuulivoima-avusteisia järjestelmiä (WAPS) ja lukumäärän odotetaan nopeasti kasvavan: https://splash247.com/lng-carrier-in-landmark-sail-installation/
Maailmankauppa ja politiikka:
Trumpin lisämaksupuheet saavat aikaan ruuhkakysynnän, jonka kuluttajat maksavat: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-tariff-threats-will-trigger-import-rush-say-trade-experts-and-consumers-pay-the-price/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Ensi vuoden tammikuussa 400 – 5´000 GT aluksilla on pakko olla suunnitelmat polttoaineiden ja päästöjen seurannasta. Vuonna 2018 seuranta aloitettiin yli 5´000 tonnin aluksille eikä paluuta ole ollut: https://www.maritimejournal.com/industry-news/smaller-ships-warned-prepare-now-for-major-rule-changes/1496602.article
UK on asettanut pakotteet 10 venäläiselle säiliöalukselle niiden toimimisesta Venäjän varjolaivastossa. UK on asettanut pakotteita yli 2´000 henkilölle ja organisaatiolle ja vienyt 400 miljardin $ edestä pääomaa ja tuloja Venäjän käytöstä. Venäjä on käyttänyt yli 8 miljardia $ varjolaivaston kokoamiseen kyetäkseen rahoittamaan Ukrainan sodankäyntinsä: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-cracks-down-on-illicit-shadow-fleet-transporting-russian-oil-globally/
Unkari esittää EU presidenttikaudellaan, että ilmailun ja merenkulun polttoaineverotusta lykättäisiin 20 vuodella. Esitys on täysin päinvastainen EU:n tavoitteiden kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/hungarian-presidency-seeks-to-exempt-planes-and-ships-from-fuel-tax-for-20-years-te-reaction/
Valtioneuvoston kirjelmä LVM/2024/65 eduskunnalle komission ehdotuksesta maa- ja multimodaali-liikennettä koskevien valtiontukisääntöjen suuntaviivoiksi ja ehdotuksesta komission asetukseksi tiettyjen raide-, sisävesi- ja multimodaalisen liikenteen alan tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 93, 107 ja 108 artiklan mukaisesti: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2080
EU:n keskuspankki (ECB) leikkaa viitekorkoaan 0,25 %: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-cuts-rates-by-25bp-and-more-to-come/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Liettuan pääministeri on evännyt venäläisaluksen pyynnön päästä Klaipedaan purkamaan ammonium nitraatti lastinsa ja korjaustelakointiin. Pääministeri perusteli kieltoaan lastin massaräjähdysvaarallisuudella, joka on aiheuttanut pahimmat räjähdysonnettomuudet maailmalla: https://splash247.com/lithuanian-pm-turns-away-ship-carrying-ammonium-nitrate/
Tromsöstä suojapaikkaa hakenut venäläinen rahtialus, jonka lastina on 20´000 tonnia ammonium nitraattia, pyytää purkauslupaa ja korjaustelakkapaikkaa Liettuasta Klaipedan satamasta. Alus sai myrskyssä vaurioita potkuriinsa, runkoonsa ja ruoriinsa: https://splash247.com/troubled-ship-carrying-ammonium-nitrate-applies-to-call-in-lithuania/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
The Shipowner’s Club, joka vakuuttaa pieniä ja erikoisaluksia, on antanut puolivuotisraporttinsa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-shipowners-club-reports-a-modest-underwriting-surplus-as-well-as-increased-vessel-and-tonnage-numbers-at-the-half-year-point/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Kuivalastivarustamoiden kansainvälinen yhdistys (INTERCARGO) on jättänyt IMO:n MEPC82-kokoukselle ehdotuksensa, jossa se vaatii hiili-intensiteettiluvun (CII) uudelleen tarkastelua. Tutkimuksissa on käyty läpi 5´600 irtolastialuksen tiedot ja useita keskeisiä huomioita on kertynyt. Joutoajan vaikutukset, järjettömät kannustimet, epäjohdonmukaiset tehokkuusluvut ja kokoperusteinen eriarvoisuus ovat perusteita, joita MEPC82:n tulisi arvioida uudelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/intercargo-proposals-call-on-imo-to-review-carbon-intensity-indicator-at-mepc-82/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Ilmastonmuutos sai aikaan massiivisen maanvyöryn ja tsunamin Grönlannissa. Arviolta 25 miljoonaa m³ kiveä ja jäätä syöksyi kapeaan vuonoon nostaen 200 metriä korkean vesipatsaan ja 110 metriä korkean tsunamin 10 km pitkässä vuonossa. Loppupäässä se kuitenkin laski 7 metriin. Se aiheutti useamman päivän jatkuneen seismisen aaltoilun, joka havaittiin ympäri maailmaa, kun vesi loiskui 90 sekunnin välein edestakaisin: https://www.euronews.com/green/2024/09/13/climate-change-triggered-a-mega-tsunami-that-caused-the-earth-to-vibrate-for-nine-days
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Rankka ryyppääminen ja huonosti laitettu maihinmenosilta aiheuttivat miehistön jäsenen kuoleman suurella purjealuksella: https://www.maritime-executive.com/article/maib-cook-had-18-shots-of-whiskey-before-fatal-gangway-accident
WTC-iskun muistopäivänä poliittiset kiistat laitettiin sivuun. Poliitikot eivät kuitenkaan puhuneet vaan omaiset. Ei sovi myöskään unohtaa merenkulkijoiden panosta ihmisten evakuoinneissa: https://www.maritime-executive.com/article/leaders-gather-in-new-york-to-commemorate-9-11-attacks
Ruotsin kuningas on 50-vuotisen valtakautensa kunniaksi päättänyt lahjoittaa varat Ruotsin meripelastusseuralle uuden tyyppisen pelastusaluksen hankkimiseksi: https://www.sjofartstidningen.se/ny-raddningsbat-efter-donation-fran-kungen/
Video: rahtiproomu törmäsi maantiesiltaan Rotterdamissa ja viisi konttia putosi jokeen. Kukaan ei loukkaantunut mutta siltaan tuli vahinkoja, joiden laajuutta ei vielä tiedetä. Proomu ei pysähtynyt tapauksen vuoksi vaan jatkoi matkaansa. Ainakin kolme konttia saatiin pelastettua ja kahdesta uponneesta kontistakin ilmeisesti toinen: https://splash247.com/dutch-authorities-assess-bridge-hit-by-overstacked-container-barge/
Punaisella merellä hyvätyn ja palavan säiliöaluksen pelastustoimet on tarkoitus aloittaa tällä viikolla: https://www.hellenicshippingnews.com/risky-salvage-of-sounion-tanker-to-restart-in-red-sea-this-week-sources-say/
Usalaisyhtiö on valmistanut sammutuspeitteen, joka on tarkoitettu erityisesti litium-akkupalojen sammutukseen: https://www.maritimejournal.com/equipment/marine-blankets-to-deal-with-lithium-battery-fires/1496601.article
Miehistö on saatu pelastettua Etelä-Afrikan rannikolla palavasta offshore-tukialuksesta. Marshall saarten lipun alla purjehtiva alus on lähes 50 mailia etelään rannikosta: https://gcaptain.com/crew-rescued-as-offshore-supply-vessel-catches-fire-off-south-africa-coast/
Kriisit ja merirosvous:
Venäjän ohjusisku kreikkalaiseen, Saint Kitts and Nevis´n lipun alla purjehtivaan irtolastialukseen Romanian edustalla Mustalla merellä on tuomittu laajasti maailmalla. Tiedossa ei ole, oliko alus kohde vai harhalaukaus, jonka piti kohdistua Ukrainan satamainfraan. Ohjus, joka oli varustettu 1´000 kg:n räjähdelastilla, ammuttiin venäläisestä Tupolev-pommittajasta. Osuman saatuaan alus kaartui Romanian aluevesille ja on nyt ankkurissa Constancan sataman edustalla. Aluksella on lastina vehnää Egyptiin: https://splash247.com/condemnation-rains-in-over-russian-strike-on-greek-bulker-in-the-black-sea/
Turkkilainen varustamo on evännyt EU:n sotilasoperaation tarkastusryhmän pääsyn konttialukseensa. Alus kuljettaa kontteja Turkin Gemlik´stä Libyan Misurataan. Varustamo evännyt pääsyn jo useita kertoja aiemminkin. Sotilasoperaatio toimii YK:n päätöslauselman valtuuttamana valvoen Libyaan menevää meri- ja ilmaliikennettä. Turkki taas on pitänyt Libyassa yllä aseellista läsnäoloa vakauttamassa tilannetta, kuitenkin vastoin YK:n päätöslauselmaa: https://www.maritime-executive.com/article/eu-and-turkish-shipping-company-in-standoff-over-weapons-inspections
Historian havinaa:
Video: WTC-tornien romahtaessa 11. päivä syyskuuta 2001 yli puoli miljoonaa ihmistä jäi loukkuun Canal Streetin eteläpuolelle New Yorkissa. Vähemmälle maininnalle jääneet sankarit, merenkulkijat – kuten yhteysalusten päälliköt ja miehistöt – pelastivat ihmisiä matkustajalauttoihin, hinaajiin ja muihin aluksiin USA:n suurimmassa pelastusoperaatiossa muiden kuljetusverkkojen ollessa halvaantuneita: https://gcaptain.com/the-9-11-boatlift-the-unsung-heroes-of-september-11-2001/
Ei ole helppoa saada vanhaa käytöstä poistettua höyrymatkustaja-alusta laiturista, vaikka sille olisi paikkakin. Satamamaksut yllättivät perinneyhdistyksen eikä alus päässyt lähtemään, lisäksi hurrikaanikausi on pahimmillaan: https://www.maritime-executive.com/article/fate-of-ss-united-states-in-court-s-hands-owners-say-ship-is-held-hostage
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/