Merenkulun uutisia 7.8.2024: vahtipäällikkö yksin pimeällä komentosillalla, kyberhyökkäykset, kaapatun aluksen miehistö sairastaa, konttien kuljetus keskittyy, venäläisen öljyn STS-operaatiot, LNG:n harmaa laivasto, PSC-tarkastusjakso, itsenäisen tiedon tärkeys toimitusketjussa, Japani aloitti valaanpyynnin kaupallisiin tarkoituksiin, alusromutus pysähdyksissä.

Mitä tarkoittaa termi?:

IRGC (Islamic Revolutionary Guard Corps): https://gcaptain.com/irans-revolutionary-guards-powerful-group-with-wide-regional-reach/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Suomalainen teknologiayritys tukee Hollannin ja Saksan sekä kansainvälisen varustamoyhdistyksen aloitetta IMO:lle sen kiertokirjeen peruuttamisesta, joka kieltää kokeilut vahtipäällikön toimimisesta yksin komentosillalla pimeän aikaan. Teknologiayrityksen mukaan kehittyvä teknologia ja tekoäly kykenevät ylläpitämään riittävää turvallisuustasoa: https://www.hellenicshippingnews.com/shipowners-call-for-imo-to-withdraw-circular-msc-circ-733-prohibiting-solo-night-watch-trials/

Saksalainen teleyritys tukee julkisrahoitteista hanketta, jossa autoterminaalien toimintaa automatisoidaan ja tehostetaan. Kohdesatamana on Emden: https://www.hellenicshippingnews.com/deutsche-telekom-innovations-for-automated-driving-in-port-logistics/

Viime vuonna kyberhyökkäykset satamia, terminaaleja sekä merenkulkuun liittyviä toimintoja vastaan lisääntyivät. Mikä on kybervakuutus ja miten se voi lieventää kyberhyökkäyksien taloudellisia tappioita: https://gcaptain.com/navigating-cyber-risk-in-ports-and-terminals-the-role-of-specialized-insurance/

Irtolasti- ja säiliöalusvarustamo asentaa aluksiinsa satamavaltiotarkastuksiin valmistavan sovelluksen. Sen tarkoituksena on parantaa alusten yleiskuvaa, auttaa merenkulkijoita kehittyneillä työkaluilla ja minimoida odottamattomat häiriöt, joita satamavaltiotarkastuksissa voisi ilmetä: https://www.hellenicshippingnews.com/norbulk-shipping-announces-fleet-wide-rollout-of-kaiko-systems-sire-2-0-self-assessment-and-psc-preparation-software/

IMO on julkaissut uuden työkalun, jonka tarkoituksena on auttaa merenkulkua paremmin vastaamaan kyberturvallisuuden sisäisiin riskeihin. Sisäisillä riskeillä tarkoitetaan merenkulun työntekijän tekemää tai edesauttamaa turvallisuusrikkomusta, joka tapahtuu joko huolimattomuudesta, tuottamuksellisuudesta tai tarkoituksellisuudesta johtuen. Terroristeille ja rikollisille sisäpiiritoimijat tarjoavat taktisen edun päästä yrityksen järjestelmiin ja luottamukselliseen tietoon: https://www.marineinsight.com/shipping-news/imo-launches-new-toolkit-to-curb-insider-security-threat-in-the-maritime-sector/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Filippiinit lisää toimiaan saada 17 filippiiniläistä merenkulkijaa vapaaksi huthien 10 kuukautta sitten kaappaamasta autojenkuljetusaluksesta. Kolme aluksen filippiiniläistä merenkulkijaa on parhaillaan sairaalassa malarian vuoksi hoidettavana ja loput ovat aluksella. Viranomaisten saamien tietojen mukaan miehistö on turvassa ja heidän tarpeistaan huolehditaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/philippines-works-to-secure-release-of-galaxy-leader-crew-after-sailors-hospitalized-with-malaria/

Maailman merenkulun polttoainemarkkinat, n. 3,5 miljoonaa barrelia päivässä, ja maailman merirahtimarkkinat, n. 900 miljoonaa DWT kuiva- ja nesterahtia, ovat kriittisiä maailman taloudessa. Arvio on kuitenkin, että vain 3 – 5 % markkinatoimijoista on sellaisia, joilla on osaamista ja työkalut käsitellä näiden markkinoiden epävarmuutta ja monimutkaisuutta: https://splash247.com/how-to-manage-fuel-and-freight-price-risks/

UK:n P&I klubi on ilmoittanut uudesta kumppanuudesta ennakoivan oppimisen asiantuntijan kanssa. Kyse on riskientunnistuksesta normaalissa työympäristössä ja koulutuksen kohdistamisesta niihin kohteisiin onnettomuuksien ehkäisemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-pi-club-partners-with-psychology-applied-to-provide-learning-from-normal-work-training-to-the-maritime-industry/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Konttivarustamo MSC on saavuttanut 20% markkinaosuuden. Aiemmin vain Maersk, jonka osuus on nyt 14 %, on käväissyt yli 19 % markkinaosuudessa. Myös GMA CGM:n osuus on kaventunut nykyiseen 12 %:iin. Sekä MSC:n että CMA CGM:n uudisrakennustilaukset ovat n. 1,2 miljoonaa TEU:ta, kun Maerskin tilauskirja on n. 375´000 TEU:ta. Kymmenen suurinta konttivarustamoa vastaavat 84 % maailman konttikapasiteetista: https://www.seatrade-maritime.com/containers/msc-closes-20-share-container-ship-market

Maerskin suunnitelmat eroavat huomattavsti kilpailijansa vastaavista. Maersk aikoo pitää laivastonsa kapasiteetin 4,3 miljoonassa TEU:ssa vuosikymmenen loppuun saakka ja sen uudisrakennustilausten koneistot kohdistuvat kaksipolttoainejärjestelmiin. uudisrakennustahti on 160´000 TEU:ta vuosittain, jolloin uusi alus korvaa aina vanhan. MSC:n ja Geminiyhteistyön (Maersk ja Hapag-Lloyd) osuuden markkinoista odotetaan olevan yhtä suuren. Lisäksi CMA CGM -varustamon odotetaan nousevan toiseksi suurimmaksi ohi Maerskin: https://splash247.com/maersk-fleet-plans-show-huge-divergence-with-rival-msc/

Maailman suurimman autojenkuljetusvarustamon toimitusjohtaja varoittaa rahtihintojen laskusta. Kiinalaisten sähköautojen buumi nosti rahtihintoja mutta poliittiset paineet kohdemaissa on saanut ne reagoimaan tuontisähköautojen lisämaksuilla. EU:ssa lisämaksut ovat enimmillään 38 %, kun USA:ssa lisämaksujen taso olisi jopa yli 100 %: https://gcaptain.com/worlds-biggest-car-shipper-warns-charter-rates-will-come-down/

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Eurooppaan USA:sta tuleva LNG on kesän aikana vähentynyt. Kaakkois-Aasian markkinat vetävät: https://www.hellenicshippingnews.com/china-south-korea-are-top-destinations-for-us-lng-in-july-as-europes-market-share-drops/

Kiina, Intia ja Vietnam ovat lisänneet merkittävästi hiilen tuontiaan. Suurimpina hiilen viejinä ovat Indonesia, Australia ja Mongolia. EU ja UK ovat vähentäneet merkittävästi riippuvuuttaan hiilestä alhaisimmilleen 2000-luvulla. Turkki on suurin Aasian ulkopuolinen hiilen tuoja. Kokonaisuutena hiilen kysyntä on maailmanlaajuisesti pysähtymässä uusiutuvien energialähteiden lisääntyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/coal-trade-reshaped-by-asian-demand/

Välimeren venäläisperäisen raakaöljyn STS-operaatiot ovat siirtyneet Kreikasta Maltan vesille. Siirroista 44 % tapahtui Maltan vesillä, 9 % Sisilian vesillä ja 7 % Togon vesillä: https://splash247.com/malta-replaces-greece-as-europes-hotspot-for-ship-to-ship-transfers-of-russian-oil/

Kappaletavara:

Kappaletavara-alusten aikarahti-indeksi seuraa vuoden mittaan tapahtuvia muutoksia seurantakoriin kuuluvien alusten rahdeissa ja ennustaa tulevia muutoksia: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-multipurpose-time-charter-index-keeps-rising/

Offshore ja merituulivoima:

Ruotsalainen offshore-varustamo Viking Supply Ships AB on ilmoittanut suunnitelmista ulkoistaa 6 ankkurinkäsittelyaluksensa varustamotoiminnan Sea1 Offshore -varustamolle. Viking uskoo saavansa tuntuvat kustannussäästöt ensi vuoden alusta lukien. Aiemmin tänä vuonna Sjöfartsverket ilmoitti ottavansa hoitaakseen jäänmurtajien varustamotoiminnan: https://gcaptain.com/viking-supply-ships-to-outsource-management-of-ahts-fleet/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavaviranomainen nostaa suurimman sallitun syväyden Neopanamax-suluissa välittömästi 14,94 metriin (49 jalkaa) trooppisen makean veden merkin mukaan. Muutos on tärkeä osa kanavan liikenteen palauttamista normaaliksi. Jo aiemmin läpikulkuvuoroja on lisätty 35 päivittäiseen läpikulkuun: https://www.marineinsight.com/shipping-news/panama-canal-authority-boosts-daily-transits-draft-limits-for-neopanamax-locks/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Video: Etelänapamantereesta irronnut laaja jäävuori on odottamatta jäänyt pyörimään eteläisellä Atlantilla olevaan pyörteeseen. Jäävuoren pyörähdysaika on kuukausi:  https://www.maritime-executive.com/article/trillion-tonne-iceberg-is-stuck-spinning-in-the-south-atlantic

Satamat ja terminaalit:

Muugan satama pääsee käsittelemään tämän vuoden viljasatoa uusituin ja uudistetuin satamalaittein. Virolainen terminaalioperaattori on Hampurin satama- ja logistiikkayhtiön tytäryhtiö. Rail Baltican pitäisi olla valmiina satamassa vuoteen 2030 mennessä, ja se olisi samalla raideleveydellä kuin muu Eurooppa poiketen Baltian maiden yleisestä raideleveydestä: https://www.bulkmaterialsinternational.com/news/2024/08/estonias-muuga-port-harvests-benefits-of-new-grain-handling-facilities/

Toimitusketjun joutuminen kaaoksen valtaan Bangladeshissä, maailman kolmanneksi suurimmassa valmisvaatteiden viejässä, on aiheuttanut pisimmät laiturijonot kuin missään päin maailmaa. N. 50 alusta odottaa laituripaikkaa jonossa, joka on syntynyt poliittisten levottomuuksien johdosta ja kulminoitui maanantaina pääministerin eroon ja maastapakoon. Chattogramin (Chittagong) satamassa saatiin selvitettyä vain 1´175 TEU:ta kontteja, kun määrä normaalisti on 8´000 TEU:ta. Bangladeshin satamat toimivat myös Nepalin, Bhutanin ja Intian pohjoisosien satamina: https://splash247.com/supply-chain-chaos-grips-bangladesh-in-wake-of-pms-resignation/

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työntekijät valmistautuvat aloittamaan lakon lokakuun 1. päivänä: https://www.maritime-executive.com/article/ila-increases-posture-for-east-and-gulf-coast-port-strike-on-october-1

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Samaan aikaan, kun Meyer Werft Papenburg laski vesille uuden risteilijän telakalta, telakka käy keskusteluja poliitikkojen, liike-elämän ja työntekijäjärjestön kanssa telakan lisärahoitus- ja pääomatarpeesta, joka nousee yli 3 miljoonaan €:on. Telakan tilauskanta on varmistettu vuoteen 2028 saakka mutta pandemian ja Ukrainan sodan aiheuttama kustannusten nousu aiheuttaa akuuttia rahantarvetta. Lisäksi vaatimuksena on yhtiön uudelleenjärjestely: https://www.maritime-executive.com/article/meyer-floats-out-disney-s-next-cruise-ship-as-restructuring-talks-continue

Uudisrakennustilauksia sataa Aasian telakoille ja toimitusajat ovat säilyneet kohtuullisina. Käytettyjen alusten markkinat ovat olleet ennätyksellisiä, vaikka ”kesälaivamarkkinoiden” odotetaankin hiukan rauhoittuvan syksyn tullen: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-orders-keep-flooding-asian-shipyards/

Etelä-Korean telakat hyötyvät Kauko-Idän uudisrakennusbuumista saaden jälleen myös konttialustilauksia: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilding-industry-eyes-on-profitable-container-ships-with-high-market-demand/

Uusi polttoaineen akustinen ruiskutussensori mittaa polttoaineen syötössä ja laitteissa mahdollisesti ilmeneviä ongelmia: https://www.hellenicshippingnews.com/new-sensor-listens-to-the-fuel-for-optimum-engine-performance/

Autojenkuljetusalus, joka vuosi sitten paloi pahasti, on nyt kaupattu Kiinaan. Aluksesta on poistettu useita kansia ja viranomaiset sallivat aluksen hinaamisen Kiinaan korjattavaksi. Tulipalossa kuoli 1 miehistön jäsen. Aluksella oli tulipalon sattuessa yli 3´700 autoa mukaan lukien lähes 500 sähköautoa: https://splash247.com/car-carrier-hit-by-massive-fire-a-year-ago-readies-for-new-life-in-china/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Haluatko tietää enemmän LPG:stä ja ydinvoimasta alusten käyttövoimana? Lloyd’s Register on julkaissut tutkimukset aiheesta: https://mercatormedia.cmail19.com/t/y-e-mtuhho-ddurihnlk-b/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:

LNG-säiliöaluksella, joka lastaa venäläisessä kaasulaitoksessa, ei ole tunnettua vakuutusyhtiötä, sitä hoitaa vähemmän tunnettu intialainen varustamo ja se näyttää virheellistä paikkatietoa. Alus on muilla keinoilla tunnistettu ms Pioneeriksi. Alus on osa uutta LNG-säiliöalusten harmaata laivastoa, jota Venäjä käyttää pakotteiden kiertämiseen: https://gcaptain.com/a-gas-carrier-faking-its-location-helps-russia-avoid-sanctions/

LNG-yhtiön toimitusjohtaja kertoo Venäjän luovan myös LNG-säiliöaluksille harmaan laivaston. Niillä Venäjä toimittaa myymänsä kaasun halukkaille ostajille ohi länsimaiden pakotteiden: https://gcaptain.com/flex-lng-ceo-kalleklev-russia-is-putting-together-lng-shadow-fleet-and-will-find-buyers/

Bermuda sääti yritysverolain viime vuonna vastauksena OECD:n esitykseen. Lakia sovelletaan Bermudalla toimiviin yrityksiin poislukien merenkulku ja merenkulun liitännäistulot. Mitä on merenkulun pois lukeminen yritysverotuksen piiristä ja miten tulkitaan merenkulkuun liittyvät toiminnot: https://www.hellenicshippingnews.com/bermuda-corporate-income-tax-and-the-shipping-income-exclusion/

Maailmankauppa ja politiikka:

Maailmankaupan tavarakuljetukset ovat olleet 0-kasvussa alkuvuoden. Loppuvuodesta on luvassa elpymistä. Se, mikä on huono merkki on, että euroalue, Japani ja Afrikka / Lähi-Itä ovat olleet negatiivisia eikä ennuste lupaa hyvää loppuvuodellekaan, joskin paranevaa: https://www.hellenicshippingnews.com/world-trade-growth-improves-but-conditions-remain-challenging/

Maanantain pörssien romahdus enteilee vaikeaa loppuvuotta. Onko kyseessä korjausliike alkuvuoden kovaan nousuun vai laman alku? Se nähtäneen lähiaikoina: https://www.hellenicshippingnews.com/markets-give-off-black-monday-vibes-as-stocks-tank/

Osa analyytikoista näkee tämän korjausliikkeenä ylikuumenneessa tilanteessa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-stock-traders-face-dip-buying-dilemma-after-crushing-selloff/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Satamavaltiotarkastajat ovat aloittaneet tämän vuoden kampanjajakson. Keskeisinä tarkastuskohteina kolmen kuukauden ajan ovat alusten miehistöjen hyvinvointi ja palkat, jotka tarkastetaan yleissopimusten mukaisuuden selvittämiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/three-month-port-state-inspection-program-focuses-on-crew-welfare-and-wages

Alus saatetaan pysäyttää tarkastusjakson aikana, jos merenkulkijoiden palkkojen maksussa, työsopimuksissa ja taloudellisessa turvallisuudessa (kotiutus ja varustamon vastuut) havaitaan satamavaltiotarkastuksessa vakavia puutteita. Tarkastusjakso kestää syyskuun alusta marraskuun loppuun. Alukselle voidaan tänä aikana tehdä vain yksi tarkastus, joka tehdään ennalta laaditun kyselyn muodossa. Tarkastusjakson jälkeen tulokset analysoidaan: https://shippingtelegraph.com/port-news/ships-to-be-detained-if-crews-left-unpaid-during-inspection-campaign/

Suomen rajaviranomaiset epäilevät venäläisaluksen rikkoneen Suomen aluevesirajoja heinäkuun 26. päivä. Rajavartiolaitos tutkii tapausta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/finland-suspects-russian-vessel-violated-territorial-waters/

USA:n onnettomuustutkinnan raportti osoittaa puutteellisen lastaussunnitelman vaikuttaneen aluksen pohjakosketukseen laiturissa ja siitä aiheutuneisiin runkovaurioihin. Vaikka aluksen päällystön mukaan pohjakosketukset kyseisessä laiturissa ovat tavanomaisia, olisi se raportin mukaan pitänyt huomioida lastaussuunnitelmassa ja SMS-käsikirjassa, josta puuttuivat kölivaran turvarajat: https://www.maritime-executive.com/article/not-naabsa-laker-s-load-plan-put-it-aground-next-to-pier-damaging-hull

Kreikan rannikkovartiosto on takavarikoinut yli 34 kiloa kokaiinia jäähdytyskontista. Takavarikoidun kokaiinin arvoksi arvioidaan 1 miljoonaa €:a. Takavarikko tehtiin vain kaksi kuukatta sen jälkeen, kun Kreikan ja USA:n viranomaiset pidättivät laajan Euroopan markkinoille suunnatun salakuljetusrenkaan: https://www.maritime-executive.com/article/greece-seizes-34-kilos-of-cocaine-in-a-container-with-bananas

Järjestöt, NATO:

Maailman laivaajafoorumi (GSF) on ilmaissut konttikuljetuksissa tarpeen itsenäiselle tiedolle, joka ei ole varustamoriippuvaista, kuten tällä hetkellä suurimmaksi osaksi on. Itsenäisesti tuotettu tieto toimitusketjun toimivuudesta ja tehokkuudesta antaisi laivaajille paremmat neuvotteluasemat ja auttaisi heitä hallinnon avustamisessa huoltovarmuusasioissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/shippers-say-independent-carrier-visibility-can-benefit-market

Kansainvälinen varustamoliitto ICS on julkaissut selvityksen, jonka mukaan EU:n tavoite 20 miljoonan vetytonnin vuosittaisen tarpeen tyydyttämiseksi vuoteen 2030 mennessä tarvitaan 300 uutta vetysäiliöalusta sen kuljettamiseen. Vedyn ensisijaiset markkinat olisivat Etelä-Korea, Japani ja EU: https://shippingtelegraph.com/environment-news/ics-report-says-up-to-411-hydrogen-vessels-will-be-needed-to-meet-demand/

Ympäristö:

Japani on aloittanut evävalaan, maailman toiseksi suurimman valaan, metsästyksen ensimmäisen kerran yli 50 vuoteen. Metsästys alkoi alle kaksi viikkoa siitä, kun Tanska pidätti valaantappamisen vastustajan Paul Watsonin Grönlannissa. Japani aikoo tappaa kaikkiaan 59 evävalasta ja niiden lisäksi kolmea muuta valaslajia kaupallisessa tarkoituksessa. Japani erosi maailman valaanpyyntiä ja säilyttämistä säätelevästä järjestöstä IWC:stä vuonna 2019:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/japan-kills-worlds-second-largest-whale-in-commercial-whaling-program/

Hurrikaani Debby iski kaakkoiseen USA:han: https://www.freightwaves.com/news/east-coast-ports-brace-for-hurricane-debby

Onnettomuudet, romutus:

Vaikka monsuunikausi yleensä hiljentääkin romutusmarkkinat, nykyisen kaltainen täyspysähdys ei ole tavallista. Intian niemimaalle eikä Turkkiin ole ilmoitettu yhtään romualusostoa viime viikolla. Geopoliittinen tilanne on hiljentänyt romutusmarkkinat eikä maailman suurin romutettavien alusten ostaja näe paljonkaan muutosta olevan odotettavissa loppuvuodestakaan: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/hungry-recyclers-see-no-ships-horizon

Kriisit ja merirosvous:

Iranin vallankumouskaarti on vapauttanut kolme filippiiniläistä merenkulkijaa pidättämänsä säiliöaluksen 25 merenkulkijasta. Yksi filippiiniläinen merenkulkija vapautettiin jo toukokuussa terveyssyistä. Iran on lupautunut vaihtamaan merenkulkijat heidän työsopimustensa täyttyessä mutta pidättävänsä aluksen. Kansainvälinen merenkulkuyhteisö on vaatinut YK:lta enemmän toimia merenkulun turvallisuuden varmistamiseksi: https://gcaptain.com/filipino-seafarers-from-seized-msc-aries-return-home/

USA on surmannut tietämättään huthien droneasiantuntijan hänen ollessaan kokouksessa irakilaisen militanttiryhmän kanssa. USA pommitti Irakissa sijainnutta kokouspaikkaa. Useat lähteet ovat lisäksi kertoneet medialle Venäjän yrittäneen toimittaa aseita huthikapinallisille mutta Saudi-Arabian vastustuksen vuoksi vetäytyi hankkeesta: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-kills-houthi-drone-expert-in-iraq

Ketä ovat ryhmittymät, jotka voivat tehdä kostoiskuja Israelia vastaan ja miltä tuollainen isku näyttäisi: https://www.euronews.com/2024/08/06/who-are-iran-armed-proxies-that-could-play-a-key-role-in-retaliatory-strikes-against-israe

Filippiinit on vahvistanut jalansijaansa kiistellyillä saarilla Etelä-Kiinan merellä sen jälkeen, kun se teki Kiinan kanssa konfliktin laajenemista ehkäisevän sopimuksen. Lisäksi se on saanut tuekseen Vietnamin, Japanin ja USA:n talousvyöhykkeensä puolustamisessa: https://www.maritime-executive.com/article/manila-secures-new-partnerships-for-defense-of-its-maritime-rights

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/