Mitä tarkoittaa termi?:
Contango: https://en.wikipedia.org/wiki/Contango
CREA (Centre for Research on Energy and Clean Air): https://energyandcleanair.org/about-us/
Hyperthermia: https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthermia
Hypothermia: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypothermia
Kansainvälinen salmi: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:International_straits
S&P Global: https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/commodities/shipping/tankers
Tit for tat: https://en.wikipedia.org/wiki/Tit_for_tat
WMO (World Meteorological Organization): https://wmo.int/about-wmo/overview
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Kun Starlink toi markkinoille matalalla kiertävät satelliitit merenkulun kommunikointiin, tuli siitä samalla synonyymi nopeille internet-yhteyksille aluksilla. Vanhakantaisen Inmarsatin oli sopeuduttava ja tarjottava uusia tuotteita. Viasatin ostettua Inmarsatin ovat sen mahdollisuudet parantuneet: https://www.seatrade-maritime.com/technology/connectivity-reliability-and-service-matter-not-brand-inmarsat
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulun raportti viikolta 31: rahtihintoja, aluskauppoja, romutuksia, uudisrakennuksia, jälleenmyyntihintoja, valuutta- ja öljynhintavaihtelua, osakemarkkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-31.pdf
Finnlines´n puolivuosiraportti. Varustamo valmistautuu 400 – 500 miljoonan € suurinvestointiin Suomi – Saksa -linjalla: https://www.sjofart.ax/nyheter/finnlines-laddar-for-ny-storsatsning/
Video: Finncanopuksella kuvattu video aluksen sisätiloista: https://www.linkedin.com/posts/jouniortju_matkailu-ugcPost-7221460008406777856-YOWK
Video: ms Annika lastaa puuta Västeråsissa. Alus tuli valmiiksi klo 17.00 mutta joutui jäämään laituriin odottamaan alueen luotsipulan vuoksi: https://www.linkedin.com/posts/mathias-eriksson-hallin-8650ba217_ig%C3%A5r-lossade-vi-skumglas-p%C3%A5-mv-annika-vid-ugcPost-7221562215458344960-MUH5
Kiina on esittänyt kiitoksensa Intian laivastolle sen pelastettua ja hoidettua vaikeasti loukkaantuneen kiinalaismerenkulkijan Arabian merellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-appreciates-indian-navys-heroic-rescue-operation-timely-medical-aid-for-injured-chinese-mariner/
Käytettyjen alusten markkinat käyvät kuumina: https://splash247.com/sp-markets-offering-asset-players-mouth-watering-returns/
Helppoa kuin heinänteko! Niin kauan kuin geopoliittiset uhat jatkuvat, ne tuntuvat satavan merenkulun lompakkoon: https://www.maritime-executive.com/magazine/making-hay
Kontit, roro ja ajoneuvot:
Konttiraportti 1: Rahtihinnat saavuttivat huippunsa kesäkuun alussa voimakkaan nousun päätteeksi ja ovat sen jälkeen tasaantuneet. Syynä ovat mm. satamien ruuhkien helpottuminen ja itä-länsisuunnan pääreiteille tullut lisäkapasiteetti: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-july-2024-market-summary-2/
Konttiraportti 2: sama kuvaajien esittämänä: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-1-last-week-3/
Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti
EU on maailman toiseksi suurin raakaöljyn tuoja. Alkuvuoden tuonti kasvoi viime vuodesta. Venäjän tuonnin väheneminen korvautui tuonnilla muualta. Kiinan tuonti oli n. 23 % ja EU:n n. 22 % maailman meritse kuljetetusta raakaöljystä. Suurimmat tuontisatamat olivat Rotterdam, Trieste, Gdansk, Wilhelmshaven, Fos, Le Havre, Cartagena, Sarroch, Algeciras, Augusta, Tarragona, Sines ja Bilbao: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-seaborne-crude-oil-imports-from-the-eu-rise-in-the-first-half-of-2024/
Miten Ukrainan sota vaikuttaa Venäjän öljynvientiin ja miten se vaikuttaa EU-maiden öljyntuontiin. Tästä raportoi Suomessa päämajaa pitävä tutkimuslaitos: https://www.hellenicshippingnews.com/war-in-ukraine-russian-oil-still-flowing-into-the-eu/
Venäjä lisää öljynvientiään läntisistä satamistaan elokuussa lähes 2 miljoonaan barreliin päivässä. Osittain siihen vaikuttaa Ukrainan kautta kulkevan öljyputken sulkeminen. Öljynvientiä myös rajoitetaan kasvavan kotimaankulutuksen vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-august-western-port-oil-loadings-to-rise-9-m-m-sources-say/
Säiliöalusraportti 1: venäläisen raakaöljyn kuljetukset ovat lisääntyneet keskiselle Välimerelle ja Marmaranmerelle. Suezmax-luokan aluksilla kuljetettiin 46 % ja Aframax-aluksilla 54 %. Vienti Kiinaan ja Intiaan sitä vastoin on vähentynyt. Kaikkiaan raakaöljykuljetukset ovat kysynnän hiljentyessä vähentyneet taloudellisen toimeliaisuuden hiljetessä Kiinassa, EU:ssa ja USA:ssa. Rahteja varjostavat myös sotavaaralisät: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-monitor-russian-crude-oil-shipments/
Säiliöalusraportti 2: IMO:n päästörajoitussääntöjen voimaantulosta on neljä vuotta. Pakokaasupesurit on asennettu 51 % käytössä olevasta VLCC-tonnistosta. Alle 10 vuotta vanhoihin aluksiin 74 %:in on asennettu pesurit ja yli 10 vuotta vanhoihin 47 %:in. Yli 20 vuotta vanhoihin, joita käytetään enimmäkseen harmaassa laivastossa määrä onkin jo sitten pienempi. Suezmaxeista 29 % ja Aframaxeista 23 % on varustettu pesureilla: https://www.gibsons.co.uk/report/VLCCs-say-yes-to-scrubbers/
Baltic Exchange´n kuivarahti-indeksi saavutti 10-viikon pohjalukeman ja tasaantui: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-snaps-10-session-losing-streak-as-capesize-rates-gain/
Venezuelan öljyntuotanto jatkuu presidentinvaalien jälkeen mutta laivauksissa on viiveitä. Viiveitä on ilmennyt koko ajan sen jälkeen, kun USA:n pakotteet palautuivat voimaan. Heinäkuun tuotanto oli virallisten tietojen mukaan 922´000 barrelia päivässä. Hidastetta tuovat myös pääterminaalin hitaus ja tarve uudelleen laivaukseen STS-operaationa: https://gcaptain.com/venezuela-oil-exports-continue-after-election-but-shipping-delays-mount/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Disney Cruise Line on ilmoittanut Marvel-aiheisesta risteilyteemasta uudella aluksellaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/disney-unveils-exciting-marvel-themed-experiences-onboard-its-new-cruise-ship-disney-destiny/
Pricess Cruises pääsi Guinness´n ennätysten kirjaan järjestettyään ennätykselliset pizza-juhlat 16 risteilyaluksella 11´445 matkustajalle Karibialla, Alaskassa ja Euroopassa kesäkuun 12. päivä tänä vuonna: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-pizza-party-at-sea-breaks-guinness-world-record-with-60000-pizza-slices-devoured-on-16-cruise-ships/
Talvimerenkulku ja napa-alueet: Kanada on kastanut kaksi uutta arktiseen ja offshore-liikenteeseen tulevaa vartioalustaan. Alusten kölinlasku tapahtui Halifaxin telakalla, jonka osana kastaminen tapahtui. Alukset ovat osa Kanadan Jäämeren strategiaa, jonka mukaan se vahvistaa läsnäoloaan arktisella alueella. Kanadalla on Jäämeren pisin rannikko valvottavanaan ja sen tulee kyetä vastaamaan Kiinan ja Venäjän haasteeseen: https://www.maritime-executive.com/article/canadian-coast-guard-names-its-two-new-arctic-patrol-ships
Satamat ja terminaalit:
Konecranes on ilmoittanut olevansa kumppaniverkostonsa kanssa valmis tuottamaan USA:ssa satamanostureita ml. konttinostureita, joiden toimitusaika on useita vuosia. Jokaiseen konttinosturiin kuluisi n. 1´500 tonnia terästä ja 100´000 henkilötyötuntia. Asiantuntijat arvioivat, että nosturien hinta tulee kuitenkin olemaan 2 – 2,5 -kertainen kiinalaisiin verrattuna, joka osoittaa kustannusten merkittävyyden hankinnassa, vaikka kiinalaisille tulisi 25 % lisätullikin: https://www.worldcargonews.com/news/2024/07/konecranes-to-build-container-cranes-in-the-us/
Konttisatamien pääomaindeksi nousussa: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-port-equity-index-continues-rising-trend/
Takamaakuljetukset ja logistiikka:
Näissä maissa Euroopassa ei kannata vuokrata lomamatkalla autoa vaan liikkua julkisilla kulkuvälineillä: https://www.euronews.com/travel/2024/08/02/europes-deadliest-country-for-driving-drivers-urged-to-stay-safe-on-summer-road-trips
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Wärtsilä siirsi 4-tahtimoottoriensa valmistuksen Vaasaan ja ajoi alas Triesten tuotantotoiminnan. Wärtsilä ja MSC ovat sopineet Triesten tuotantolaitoksen ja sen 255 työntekijän siirrosta MSC:lle. Vaikka Wärtsilän tuotanto on loppunut Triestessä, siellä säilyvät kehitys-, myynti-, hanke-, hankinta-, huolto- ja koulutustoiminta. Wärtsilällä on Italiassa toimintaa Triesten lisäksi Genovassa, Napolissa ja Tarantossa: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-to-transfer-its-manufacturing-site-in-trieste-italy-to-shipping-company-msc/
Kiina rakentaa maailman suurinta maihinnousualusta, johon tulee katapultti kiinteäsiipisille lentokoneille: https://www.maritime-executive.com/article/china-is-building-the-world-s-largest-amphib-and-it-has-a-catapult
Etelä-Korea avaa laivanrakennuksen koulutuskeskuksen Indonesiaan saadakseen työntekijöitä telakoilleen. Kolmen kuukauden kurssi 40 oppilaalle käsittää hitsausta, korean kielen opiskelua ja turvallisuuskursseja. Etelä-Korean telakoilla työskentelee 15´500 vierastyöläistä, kaikkiaan 16 % telakoiden työvoimasta. Aiemmin maa on hakenut apua Thaimaasta, Filippiineiltä ja jopa Nepalista ja helpottanut heidän viisumiprosessiaan: https://splash247.com/south-korea-opens-shipbuilding-training-centre-in-indonesia/
Telakoiden täystyöllisyys saa aikaan myös laivanrakennuksen arvoketjun muiden osien osakkeet kasvuun: https://www.hellenicshippingnews.com/as-the-shipbuilding-industry-enters-a-super-cycle-boom-with-all-time-performance-shipbuilding-value-chain-companies-also-on-the-rise/
Käyttövoimat:
Ranskalaisvarustamo on vastaanottanut ensimmäisen tilaamastaan kahdeksasta purjelastialuksesta. Aluksen rakentaminen kesti kaksi vuotta ja se käyttää valtamerikilpapurjehduksista peräisin olevaa purjeteknologiaa. Alus on tarkoitus tulla Pohjois-Atlantin liikenteeseen: https://www.maritime-executive.com/article/towt-takes-delivery-of-first-of-eight-high-tech-sail-cargo-vessels Vähän aikaa sitten Kiina ilmoitti tuottavansa aurinko- ja tuulivoimalla enemmän sähköä kuin fossiilisilla polttoaineilla. Nyt saman on tehnyt EU. Tuuli- ja aurinkovoimalla tuotettiin 30 % sähköstä, kun fossiilisten osuus on 27 %: https://www.maritime-executive.com/article/renewable-energy-now-makes-up-largest-share-of-eu-s-electrical-power
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Luotsi Arie Palmersin kolumni The Nautical Instituten julkaisun Seaways´n sivuilla: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_changing-attitudes-activity-7225212101806436352-3AuW
Video: hollantilainen luotsi nousee alukseen veneestä: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_dangerousladders-weeklyladdermisery-activity-7222145862074802176-nN-l
Video: sanfranciscolainen luotsi poistuu aluksesta yöllä veneeseen: https://www.linkedin.com/posts/sanfranciscobarpilots_dont-sweat-the-technique-heres-capt-eric-ugcPost-7225189494889574400-hXD5
EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:
UNCLOS, YK:n merioikeusyleissopimus, määrittelee aluksen ja sota-aluksen. Nykysodankäynti käyttää kuitenkin yhä kasvavassa määrin miehittämättömiä kulkuvälineitä niin ilmassa, maissa, pinnalla kuin veden alla. Artikkelissa käydään läpi, miten UNCLOS:ia tulisi tulkita miehittämättömien alusten osalta: https://www.maritime-executive.com/editorials/how-do-unmanned-warships-fit-into-the-law-of-the-sea
YK:n alainen maailman merenpohjavirasto ISA, joka vastaa 54 % valtamerten pohjankäytöstä, on valinnut brasilialaisen merentutkijan uudeksi puheenjohtajakseen. Valinnalla on merkitystä merenpohjan mineraalivarojen hyödyntämisen toimeenpanossa. Sen sääntelyn loppuunsaattaminen on uuden puheenjohtajan keskeinen tehtävä: https://gcaptain.com/a-fraught-election-just-reshaped-the-next-steps-for-deep-sea-mining/
Venäjä on laivannut ensimmäisen LNG-lastin harmaaseen laivastoon kuuluvaan LNG-säiliöalukseen pakotteiden alaiselta Arctic LNG 2 -hankkeelta. Tiedot perustuvat satelliittihavaintoihin, aluksen AIS on sammutettuna. Useita kuljetukseen soveltuvia aluksia on havaittu Venäjän Jäämeren vesillä: https://gcaptain.com/exclusive-russia-loads-first-arctic-lng-2-cargo-on-shadow-fleet-vessel/
Oletko ihmetellyt, mitä Brysselissä toimivat virkamiehet tekevät ja mitä heille maksetaan? Kannattaisiko lähteä vaikuttamaan: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010569979.html
Malesian uusi merenkulun politiikka lähtee siitä, että riippuvuutta ulkomaisesta tonnistosta tulee vähentää: https://www.hellenicshippingnews.com/malaysias-new-shipping-policy-must-reduce-dependency-on-foreign-vessels/
Maailmankauppa ja politiikka:
Trumpin mahdollinen valinta USA:n uudeksi presidentiksi on saanut markkinat aprikoimaan hänen lupauksiaan määrätä lisätulleja ulkomaisille tuotteille ja varsinkin kiinalaista alkuperää oleville. Sellaisten määräysten tulos olisi luultavasti kostotullit, jotka lisäisivät inflaatiota ja korkoja sekä vaikeuttaisivat kaupankäyntiä. Toimenpiteiden vaikutukset kohdemaahan Kiinaan voisivat kuitenkin olla toivottua pienemmät: https://www.hellenicshippingnews.com/commodity-flows-at-risk-should-trump-spark-tit-for-tat-trade-war/
Talousasiantuntijoiden enemmistö on optimistinen maailmantalouden kasvunäkymistä tänä ja ensi vuonna. Keskuspankkien onnistunut inflaation vastainen toiminta on saanut sen kuriin. Silti palkkojen nousua pidetään edelleen uhkana hintojen nousulle: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economys-growing-resilience-at-odds-with-rate-cut-expectations/
Kiinan horjahteleva elpyminen varjostaa maailmantaloutta. Kiinteistömarkkinoiden alamäki ja työpaikkaepävarmuus ovat vieneet tuulen Kiinan purjeista ja sen vaikutukset näkyvät yli rajojen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-stuttering-recovery-darkens-global-corporate-growth-outlook/
USA:n liikenneministeriön rahankäyttö vaikuttaa hiukan holtittomalta: https://gcaptain.com/billions-for-ev-charging-stations-pennies-for-warships-will-the-us-dollar-sink-the-navy/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:
Äskettäin julkaistun raportin mukaan Maltan lipun alla purjehtivalla irtolastialuksella sattunut kuolemantapaus ja kolmen muun sairaalahoito osoittaa ilmastonmuutoksen vaikutuksen alusten miehistöihin. Raportista käyvät myös ilmi ne haasteet, joita merenkulkijoilla on sopeutua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin kykenemättä vaikuttamaan niihin: https://maritime-executive.com/article/investigation-highlights-increasing-dangers-to-crews-of-heat-exhaustion
Kalastusaluksen puutteellinen tähystys aiheutti alusten yhteentörmäyksen sumuisessa säässä. Toisena osapuolena oli rahtialus. Kalastusalus kärsi pahoja vaurioita, jotka johtivat myöhemmin sen uppoamiseen hinattaessa alusta satamaan: https://www.nautinst.org/resources-page/watchout-close-encounter-how-inadequate-lookouts-led-to-two-ships-colliding-in-foggy-conditions.html
USA:n korkeimman oikeuden päätös tapauksessa Loper Bright Enterprises vastaan Raimondo johtaa uudenlaiseen oikeuskäytäntöön USA:n kotimaan merenkulussa. Aiempi oikeusistuinten käytäntö ns ”Chevron tulkinta”, jonka mukaan valtion virastoilla oli tulkintaetuoikeus lainsäädäntöön, on nyt tällä päätöksellä kumottu. Pahimmassa tapauksessa varustamot hakevat oikeusistuimista aina tulkintaa viranomaisten päätöksille: https://www.hellenicshippingnews.com/us-supreme-courts-decision-in-loper-bright-a-sea-change-for-us-maritime-sector/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Singaporen itäpuolella tapahtunut kahden säiliöaluksen yhteentörmäys voikin olla vakuutusmielessä hankalampi tapaus toisen aluksen ollessa länsimaiden pakotteiden alainen. Hafnia Nile on norjalaisen P&I klubi Gardin vakuuttama. Ceres I on kansainvälisen P&I klubin vakuuttama ja sen runko ja koneisto ovat kiinalaisen vakuutusyhtiön vakuuttamia. Ceres I:n P&I klubi ei ole niiden 12 joukossa, jotka vakuuttavat 90 % maailman valtamerialuksista. Vastuut ratkaisee ilmeisimmin aasialainen oikeusistuin: https://www.hellenicshippingnews.com/how-iranian-oil-link-could-complicate-insurance-claims-after-tankers-collide-off-singapore/
Järjestöt, NATO:
The Nautical Institute pyytää merenkulkijoilta tietoja ja kuvia äärevistä sääilmiöistä merellä. Samalla laitos pyytää tietoa siitä, miten merenkulkijat saamaansa sääennustetta käyttävät ja tulkitsevat. Laitos toimii yhteistyössä YK:n alaisten IMO:n ja WMO:n kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-nautical-institute-calls-on-all-seafarers-to-capture-extreme-maritime-weather-at-sea/
SEA-LNG -järjestö arvioi, että LNG:n käytön metaanipäästöt saadaan kuriin vuosikymmenessä. Yksi koekohde on ollut Wärtsilän Wasalinen Aurora Botnialla tehdyt EU-rahoitteiset kokeet: https://maritime-executive.com/article/sea-lng-predicts-methane-slip-will-be-eliminated-within-the-decade
YK:n alaisen ruoka- ja maatalousvirasto FAO:n kesäkuun raportti: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-broadly-unchanged-in-july/
Ympäristö:
Filippiinien rannikkovartiosto on saanut Subic Bay´n öljypäästön hallintaansa. Satelliittikuvat osoittavat, että saastunut alue on pienentynyt huomattavasti: https://www.maritime-executive.com/article/philippine-coast-guard-brings-tanker-spill-under-control
Video: muovijätteen keräämistä valtamerestä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7225527952434688001
Onnettomuudet, romutus:
Romutusraportti: neljän pääkohteen romutusteollisuus taistelee edelleen markkinoiden hyytymisen kanssa. Syinä ovat olematon romutettavien tarjonta, monsuunikausi, laivaromun heikko kysyntä ja heikko taloudellinen tilanne yleensä sekä Intiassa budjetti, joka ei tarjonnut tukea: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Weekly-Ship-Recycling-Report-27-July-02-August-2024_compressed.pdf
USA:n merenkulkuhallinnon valmiusalus sai ohjailuongelmia lähestyessään siltaa ja viranomaiset sulkivat siltaliikenteen. Valmiusalus oli matkalla romutettavaksi: https://maritime-executive.com/article/maryland-briefly-close-bridge-as-marad-reserve-vessel-losses-steering
Lontoon metallipörssissä myydyn romun ja raudoistusmateriaalin määrät pienenivät. Lontoon hintaa ohjaa pitkälti Turkin tehtaiden kysyntä ja tarjonta, varsinkin laivaromun osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/lme-scrap-volumes-dip-slightly-on-week-rebar-contract-remains-in-contango/
Kriisit ja merirosvous:
Huthien kaappaaman autojenkuljetusaluksen miehistöstä on Filippiinien viranomaisten mukaan useita sairaana, oireiden perusteella kyseessä on malaria. Miehistölle annetaan saatujen tietojen mukaan lääkäriapua. Filippiinit ovat lähteneet vaatimaan miehistön vapauttamista humanitäärisiin syihin vedoten. Miehistön olinpaikasta ei ole varmuutta mutta ilmeisesti he ovat edelleen aluksella, jo 10:ttä kuukautta: https://maritime-executive.com/article/philippines-says-galaxy-leader-crew-has-malaria-symptoms-and-needs-release
Huthit ovat iskeneet kahden viikon tauon jälkeen Adeninlahdella. Konttialukseen osui mutta sen miehistö on turvassa eikä aluksella syttynyt tulipaloa, tullut vuotoa tai öljypäästöä. Alus on matkalla lähimpään satamaan: https://splash247.com/houthis-restart-attacks-in-the-gulf-of-aden/
USA vahvistaa läsnäoloaan Lähi-Idässä: https://gcaptain.com/u-s-to-send-more-warships-fighter-jets-to-middle-east/
Kanadan laivaston fregatti on kulkenut läpi 110 / 90 mailia leveästä Taiwanin salmesta, teko, joka on saanut Kiinan raivoihinsa. Salmen statuksesta on pitkäaikainen riita Manner-Kiinan ja Taiwanin välillä, jota vaikeuttaa Taiwaniin kuuluva pieni saari aivan Kiinan rannikolla. Kiina katsoo salmen olevan sisäisiä aluevesiään, kun taas Taiwanin ja YK:n merioikeusyleissopimuksen mukaan se on kansainvälinen salmi: https://www.maritime-executive.com/article/canadian-navy-carries-out-taiwan-strait-transit-angering-china-s-pla
UK:n merivoimien tukilaivaston upseerit aikovat mennä ensimmäistä kertaa lakkoon palkkaerimielisyyden vuoksi. Tukilaivastoon kuuluu 13 alusta ja 1´750 henkilöstön jäsentä upseereita, miehistöä ja muuta henkilökuntaa. Miehistöt tekevät 4 kuukauden työvuoroja merellä: https://www.maritime-executive.com/article/uk-royal-fleet-auxiliary-officers-set-first-ever-strike-over-pay-dispute
Ukrainan sotavoimat sanovat upottaneensa venäläisen sukellusveneen: https://gcaptain.com/ukrainian-military-says-it-sank-russian-submarine/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-26d14a4707-170506834&mc_cid=26d14a4707&mc_eid=297460951e
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/