Merenkulun uutisia 22.7.2024: Crownstrike, merenkulun viikkoraportti, podcast konttimarkkinoista, säiliöalus- ja irtolastiraportit, Wärtsilän alkuvuosi, FuelEU Maritime vaikutuksista, Paris MoU -kampanja tänä vuonna, kalansaaliit pienenevät vesien lämmetessä, BRM petti, tulipalo konttialuksella, yhteentörmäyksen toinen osapuoli yritti karata, Punaisen meren kriisi laajenee, askel parempaan Etelä-Kiinan merellä.

Mitä tarkoittaa termi?:

Bilge keel eli palleköli: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pallek%C3%B6li

Crownstrike: https://www.euronews.com/next/2024/07/19/what-is-crowdstrike-the-cybersecurity-firm-behind-the-global-it-outage

Hub and spoke system: https://en.wikipedia.org/wiki/Spoke%E2%80%93hub_distribution_paradigm

PPE (Personal Protective Equipment): https://tyosuojelu.fi/en/working-conditions/personal-protective-equipment

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Perjantainen virustorjuntapäivitys Microsoftin järjestelmiin on aiheuttanut maailmalla paljon ongelmia lentokentille, pankeille, sairaaloille, mediataloille ja yleensä liiketoiminnalle. Merenkulun julkaisujen mukaan ongelmia oli myös merenkululle ja varustamoille miehistönvaihtojen ja liiketoiminnan osalta: https://www.euronews.com/next/2024/07/19/major-microsoft-outage-hits-users-worldwide-leading-to-cancelled-flights

Vaikutus on varmasti ollut merkittävä miehistönvaihtoihin: https://www.euronews.com/travel/2024/07/19/microsoft-outage-flight-delays-and-cancellations-arrive-at-the-airport-early-say-airlines

Ei pelkästään kyberisku vaan myös vastatoimet [epäonnistuessaan] voivat romahduttaa tietokonemaailman. Virustorjuntasovelluksen päivittämisen epäonnistuminen johti Microsoft Windows -ohjelmistoa käyttävien tietokoneiden hyytymiseen. Mitä verkottuneempi tietokone on, sitä haavoittuvampi se on. Edes ennakkotestaus ei aina estä vahinkoja: https://www.euronews.com/next/2024/07/20/global-it-outage-well-be-more-vulnerable-to-computer-crashes-like-crowdstrike-says-expert

Ukrainan satamaviranomainen varoittaa varustamoita satellittiyhteyksien häirinnästä Mustalla merellä. Häirintää pidetään pääasiassa Venäjän puolustustarpeisiin tarkoitetulta estämään dronehyökkäuksiä mutta häirintä vaikuttaa yhtä kaikki myös paikannukseen merialueella. Vastaavaa on kohdistunut Itämerellä ja Suomessa ilmailuun: https://gcaptain.com/ukraine-warns-ships-of-scrambled-gps-navigation-in-black-sea/

Varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulun viikkoraportti viikolta 29: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/07/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-29.pdf

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Podcast: konttimarkkinoiden spot-rahdit nousivat voimakkaasti alkuvuodesta, kuinka käy loppuvuodesta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-shipping-market-outlook-h2-2024

Konttikuljetusten indeksi on korkealla: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-now-286-higher-than-last-year/

Maailman konttikapasiteetti on yli 30 miljoonaa TEU:ta, jota kuljettaa n. 7´000 alusta. Pelkästään tänä vuonna alusmäärän lisäys on ollut 1,7 miljoonan TEU:n kapasiteetin verran. Koko kapasiteetista MSC hallitsee yli 6 miljoonaa TEU:ta, joita se kuljettaa 844 aluksella (omia 546 alusta). Analyysintekijän arvion mukaan MSC:llä on vielä 100 alusta tilauksessa: https://maritime-executive.com/article/msc-tops-six-million-teu-as-containership-market-remains-red-hot

Punaisen meren kriisi on saanut konttivarustamot arvioimaan uudelleen toimitusketjujaan. Ne ovat lisänneet suoria yhteyksiään välttääkseen satamaruuhkia ja parantaakseen kapasiteetinhallintaansa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/hub-and-spoke-versus-direct-services-container-shipping-analysis

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Säiliöalusraportti hurrikaanikauden alla: https://www.gibsons.co.uk/report/Humbled-by-Hurricanes/

Irtolasti-indeksi: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-posts-weekly-loss-as-capesize-rates-fall/

Hyödykkeiden kasvava kysyntä ja hitaat uudisrakennusmarkkinat vuoteen 2023 saakka ovat luoneet hyvät irtolastialusmarkkinat. Irtolastien kysyntä kasvoi 5 % viime vuonna. Kiina on toiminut maailman suurimpana tuontimaana, etupäässä rautaa ja hiiltä sekä nopeasti nousevana tuotteena ruokatarvikkeita. Pidentyneet kuljetusmatkat tarkoittavat kasvavia tonnimaileja, joka tarkoittaa samalla, että tarvitaan lisää aluksia. Varustamot investoivat uusiin aluksiin vastatakseen kysyntään ja uusiakseen kalustoa vaatimusten mukaisiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/positive-outlook-for-bulkers-as-demand-outpaces-supply/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Hahmotelmasta servetillä risteilymaailman ikoniksi: https://www.sjofartstidningen.se/fran-skiss-pa-servett-till-kryssningsikon/

Satamat ja terminaalit:

Puolan Baltic Hub, Felixstowen satama ja Maersk sekä eräät toimijat Rotterdamin satamassa kärsivät Crownstrike-ongelmasta. Rotterdamin ja Antwerpen-Brüggen satamissa ei ollut vaikeuksia: https://www.worldcargonews.com/news/2024/07/baltic-hub-port-of-felixstowe-maersk-among-affected-by-global-it-outage/

Antwerpen-Brüggen sataman alkuvuoden tavaravirta kasvoi 3 % viime vuotiseen verrattuna: https://www.hellenicshippingnews.com/growth-for-port-of-antwerp-bruges-in-first-half-of-2024/

DP World vankistaa otettaan satama-alalla. Turkkilaisten kanssa perustetussa yhteisyrityksessä sillä olisi 58 % osuus: https://www.hellenicshippingnews.com/dp-world-and-evyap-group-forge-new-logistics-hub-to-boost-turkish-trade/

Etelä-Afrikan satamien ja rautatieverkon operaattori on saanut maan kehityspankilta 1 miljardin $ lainan viisivuotiselle modernisointi- ja kasvuohjelmalle: https://maritime-executive.com/article/south-africa-s-transnet-gets-1b-loan-for-recovery-and-growth

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työnantajapuoli on valmis työehtoneuvotteluihin. Työntekijäliitto on antanut varoituksen, että sopimisen takaraja on lokakuun 1. päivä, jolloin lakot voivat alkaa. Yksi riitakysymys on satamien automatisoituminen ja perinteisten työpaikkojen häviäminen eikä se ole valmis hyväksymään ulkopuolista neuvotteluosapuolta kiistaa ratkomaan: https://gcaptain.com/usmx-ready-to-resume-negotiations-to-avoid-port-disruptions/

Luotsaus, liikenteenohjaus ja laivameklarit:

Ennätyssuuri konttialus tuli kahden luotsin avustamana Zeebrüggen satamaan. Alus on 400 metriä pitkä, 59 metriä leveä ja ui 16,3 metrin syväydessä. Aluksella on lähes 18´000 TEU:n konttilasti. Aluksesta purettiin 400 konttia ja se jatkoi matkaa Antwerpeniin: https://www.hellenicshippingnews.com/record-in-zeebrugge-container-giant-with-16-3-meter-draft/

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Näin IT-katkos vaikutti lentoliikenteeseen pelkästään Euroopassa: https://www.euronews.com/travel/2024/07/19/microsoft-outage-flight-delays-and-cancellations-arrive-at-the-airport-early-say-airlines

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wärtsilän puolivuotisraportti, jonka mukaan tilaukset kasvoivat 10 % sekä kannattavuus ja tulovirta paranivat: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsilas-half-year-financial-report-order-intake-profitability-and-cash-flow-all-improved/

Kuuluisa pohjoisirlantilainen telakka on taloudellisissa vaikeuksissa. Uusi hallitus ei myönnä sille valtionlainaa. Usalaisyhtiön toimitusjohtaja on ilmaissut halukkuutensa ostaa telakka muuttaakseen sen Pohjois-Atlantin korjaustelakaksi. Telakka työllistää 1´500 henkeä Belfastissa, Skotlannissa ja Englannissa. UK:n hallitus palaa tänään asiaan: https://splash247.com/white-knight-emerges-in-race-to-save-harland-wolff/

Video: epäilittekö 3D-tulostuksen mahdollisuuksia? Dubaissa on valmistettu lautta-alus 3D teknologialla. Alus on 11 metriä pitkä ja voi kuljettaa kerralla 20 henkilöä. Propulsio on täyssähköinen. Litiumakut käyttävät kahta 10-kilowatin moottoria. Valmistus- ja käyttökustannuksia saatiin alas 30 %:a ja valmistusaikaa 90 %:  https://maritime-executive.com/article/video-first-3d-printed-ferry-begins-trials-in-dubai

Etelä-Korean laivanrakennusbuumi on vaikeuksissa työntekijöiden vaatimusten lisääntyessä. Telakkatyöntekijät vaativat lisää palkkaa ja parempia työolosuhteita. Vahva tilauskanta ja tilausten ruuhkautuminen sekä tänä vuonna valmistuvien alusten tuomat voitot vauhdittavat liittojen vaatimuksia. Lisäksi liitot katsovat palkkojen olleen alamaissa jo pitkään kilpailukykysyistä. Etelä-Korean telakkateollisuus taistelee tilausten ruuhkautumisen, työvoiman saatavuuden ja kustannuspaineiden ristiaallokossa: https://www.hellenicshippingnews.com/south-koreas-shipbuilding-boom-at-risk-due-to-escalating-labor-disputes/

Intialaistelakka on tehnyt sopimuksen valtameritutkimusaluksesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/grse-signs-rs-840-crore-deal-with-ncpor-for-state-of-the-art-ocean-research-vessel/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Saksalainen teknologiayhtiö on laatinut raportin laskelmistaan FuelEU Maritime vaikutuksista. Pelkästään vuonna 2025, kun säädös tulee voimaan, 2 % päästövähennykset aiheuttavat miljardiluokan sakkomaksut. Pahiten yhtiö arvioi sakkojen kohdistuvan konttialuksiin (29 %), ropax-aluksiin (14 %) sekä säiliöaluksiin ja irtolastialuksiin (13%). Yhtiö varoittaa myös merenkulkijoihin kohdistuvista mahdollisista vastuista, joita ei ole selkeästi määritelty: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-storm-brewing-for-shipping/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

EU komission uudelleen valittu puheenjohtaja esitteli ennen valintaansa näkemyksiään merenkulkupolitiikaksi. Hän asettaa edelleen etusijalle ilmastokysymykset ja vihreän siirtymän, teollisuuspolitiikan ja kilpailukyvyn. Kunnianhimoinen tavoite merenkulun hiilineutraaliudesta säilyy, vaihtoehtoisia polttoaineita on oltava saatavilla riittävästi ja kansainvälisten sopimusten kautta estetään kilpailukykyvääristymät sekä varmistetaan merenkulun turvallisuus ja sujuvuus: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-vision-of-the-re-elected-commission-president/

Euroopan keskuspankki on selvittänyt 62 isolta yhtiöltä tulevaisuuden näkymiä. Niiden mukaan palkkatulojen kasvu hidastuu ja hinnat nousevat maltillisesti ensi vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-firms-see-moderate-price-hikes-slower-wage-growth-ecb/

Silti ECB:n pääjohtaja ei lupaa koronlaskua vaan sanoo pankin etenevän kokous kokoukselta seuraten tilanteen kehittymistä: https://www.hellenicshippingnews.com/ecbs-lagarde-were-ditching-forward-guidance/

Venäjän raakaöljyn vienti on heinäkuussa laskenut odotetusti kysynnän vaihtelun ja pakotteiden vuoksi. Itämeren satamista vienti on ollut alhaisinta puoleentoista vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-crude-exports-navigate-demand-shifts-and-sanctions/

Tämän vuoden alusta tulivat voimaan muutetut tarkastusvaatimukset irtolasti- ja säiliöaluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/esp-code-updated-new-survey-requirements-for-bulk-carriers-and-oil-tankers/

ESP Code A.1049(27) vuodelta 2011: https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/AssemblyDocuments/A.1049(27).pdf

ESP Code muutos MSC.525(106) vuodelta 2022: https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MSCResolutions/MSC.525(106).pdf

Pakotteiden alaisen oligarkin luksusjahti on lopulta myyty Monacossa 40 miljoonan $ hintaan: https://www.maritime-executive.com/article/russian-superyacht-alfa-nero-finally-sold-for-40-million

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Paris MoU -satamavaltiotarkastukset kampanjoivat tänä syksynä merenkulkijoiden palkkojen ja työsopimusten tarkastusten kanssa. Myös muiden PSC MoU:iden odotetaan osallistuvan kampanjaan maailmanlaajuisesti. Paris MoU:lla on joka vuosi kampanjakohde sekä joukko painopistealueita, joihin se kiinnittää erityistä huomiota: https://www.hellenicshippingnews.com/port-state-control-2024-concentrated-inspection-campaign-on-crew-wages-and-seafarer-employment-agreements-2/

Matkustaja-alus oli tulossa satamaan luotsin opastamana päivänvalossa ja hyvällä näkyvyydellä. Komentosillalla oli päällikön ja luotsin lisäksi päiväyliperämies, vahtiperämies ja ruorimies. Aluksella oli myötäinen vuorovesi, joka lisäsi nopeutta ja vaikeutti ohjailtavuutta. Alus ajautui sivuun aiotulta reitiltä ja aluksen palleköli ja oikeanpuoleinen potkuri ottivat kiinni kariin. Alus pystyi jatkamaan matkaansa satamaan: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-brm-failure-contributes-to-shore-contact/

Miehistön jäsen sai palohaavoja jalkoihinsa, kun liian pieni suojapuku päästi emäksistä pesuaineliuosta saappaisiin: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-crew-suffers-chemical-burn-due-to-inadequate-ppe/

Ympäristö:

Kovaa myrskyä Hyväntoivonniemellä: https://www.freightwaves.com/news/extreme-weather-blocks-vessel-traffic-around-south-africa

Selvitys: kalansaaliiden arvioidaan pienenevän, mikäli maapallon lämpeneminen jatkuu muutamalla asteella. Tutkimuskohde ei ole kuitenkaan kalansaaliit vaan kalojen määrä yleensä merissä. Pysyminen ilmastotavoitteessa 1,5 – 2 ᵒC ja 0-päästöjen nettotavoitteessa vuoteen 2050 mennessä väheneminen olisi ”vain” 10 % luokkaa. Jo 3 – 4 ᵒC nousu tarkoittaisi yli 30 % vähenemää kalakannoissa, josta suuri osa rannikkovaltioita kalastuselinkeinosta kärsisi: https://www.maritime-executive.com/editorials/study-warming-waters-will-cause-serious-declines-in-regional-fisheries

Onnettomuudet, romutus:

Kansainvälinen meripelastajien yhdistys on julkaissut vuoden 2023 tilastot. Yhdistyksen jäsenten tulot olivat lähes 400 miljoonaa $. Lloyd’s Open Formía (LOF) käytettiin 16 kertaa kaikkiaan 184 tapauksesta (29 miljoonaa $). Lähes puolet tuloista muodostui 30 hylyn poistosta. Tulot ovat kokonaistuloja, joista ei ole poistettu kuluja: https://www.hellenicshippingnews.com/international-salvage-union-publishes-salvage-industry-statistics-for-2023/

Maerskin konttialuksella puhkesi kansilastina olevassa kontissa oikosulun seurauksena tulipalo Intian rannikolla. Alus oli matkalla Intian Mundrasta Sri Lankan Colomboon. Yksi aluksen 21 miehistön jäsenestä on kuollut eikä miehistö kykene sammuttamaan tulipaloa. Palo saatiin jo kerran hallintaan mutta se syttyi uudelleen ja rannikkovartiosto arvioi kestävän 3 – 4 päivää sammuttaa se. Aluksella on vaarallisia aineita: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/one-crew-member-dies-fire-maersk-chartered-container-ship

Tietoja Etelä-Kiinan merellä tapahtuneesta kahden säiliöaluksen yhteentörmäyksestä, jossa molemmat syttyivät palamaan. Pienempi evakuoitiin kokonaan ja toinen osittain: https://maritime-executive.com/article/fire-and-evacuations-after-shadow-tanker-and-hafnia-vessel-collide

Malesian viranomaiset ovat pysäyttäneet VLCC-luokan säiliöaluksen sen poistuttua onnettomuuspaikalta Etelä-Kiinan merellä aluksen törmättyä toiseen säiliöalukseen. Säiliöalusta hinasi kaksi hinaajaa. Kaikki kolme on pidätetty. VLCC-säiliöalus kuuluu ns. harmaaseen laivastoon ja se on vuosia kuljettanut iranilaista raakaöljyä Kiinaan. Alus on kiinalaisomisteinen. Viimeisin alukselle tehty satamavaltiotarkastus on vuodelta 2019: https://splash247.com/chinese-vlcc-involved-in-singapore-tanker-collision-apprehended-in-malaysia/

Kriisit ja merirosvous:

Singaporen lipun alla purjehtiva konttialus on saanut osuman huthien hyökkäyksessä ja pieniä vaurioita. Miehistölle ei ole tullut vaurioita. Alus oli matkalla Somaliaan mutta on palaamassa viimeisimpään käyntisatamaansa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/houthis-strike-another-container-ship-in-the-gulf-of-aden-conduct-drone-strike-in-tel-aviv/

Intian ja USA:n laivastot harjoittelevat Intian valtamerellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-indian-naval-force-conduct-joint-exercise-in-the-indian-ocean/

Huthit ja Israel ovat nostaneet Punaisen meren kriisin uudelle tasolle. Huthien drone osui Tel Aviviin aiheuttaen yhden henkilön kuoleman ja ainakin 10 loukkaantumisen. Israel kosti sen seuraavana päivänä, johon huthit vastasivat epäonnistuneella iskulla Eilatiin: https://splash247.com/israel-and-houthis-trade-blows-as-red-sea-shipping-crisis-enters-new-phase/

Israelin kostoisku kohdistui Hodeidah’in polttoainevarastoihin ja voimalaitokseen. Kuuden ihmisen kerrotaan kuolleen ja 83 loukkaantuneen: https://www.maritime-executive.com/article/israeli-air-force-destroys-tank-farm-at-port-of-hodeidah

Venäjän laivasto suoritti koulutusharjoituksia Valkoisella merellä. Harjoitukset koskivat saattueen järjestämistä ja sen puolustamista yhtäaikaisesti ilmasta ja mereltä tapahtuvaa hyökkäystä vastaan: https://gcaptain.com/russia-conducts-navy-drills-in-white-sea/ Kiina ja Filippiinit ovat päässeet väliaikaiseen sopimukseen Second Thomas Shoal´lla olevan Filippiinien sillanpääaseman huollosta. Sopimus on tulosta aiemmin tässä kuussa käydyistä diplomaattineuvotteluista jännitysten lieventämisestä Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/china-philippines-agree-on-provisional-south-china-sea-resupply-arrangement-manila/

Historian havinaa:

SS United States -aluksen perinneyhdistys hakee vetoomustuomioistuimelta lisäaikaa aluksen siirrolle. Philadelphian kaupunki määräsi aluksen siirrettäväksi pois nykyisestä laituristaan mutta perinneyhdistys ei ole vielä löytänyt sille laituripaikkaa. Alus oli käytössä vain 17 vuotta. Se on käytännössä riisuttu sisätiloiltaan: https://maritime-executive.com/article/ss-united-states-asks-court-for-more-time-as-search-for-pier-continues

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/