Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Punaisen meren vaurioituneiden merenalaisten telekaapelien korjaukset on aloitettu. Ensimmäinen on jo korjattu ja kaksi odottaa vuoroaan. Telekaapelit vaurioituivat huthien uppottaman aluksen ankkurin raahautuessa pitkin pohjaa helmikuussa: https://gcaptain.com/damaged-subsea-cables-repaired-in-red-sea/
Saavuttaako merenkulku muut kuljetusmuodot investoinneissa teknologian kehitykseen? Kolmen miljardin $ sijoitukset kalpenevat kuitenkin verrattaessa pelkästään Googlen 5 miljardin $ sijoitukseen kuljettajattomaan autoon tai Open AI tekoälyhankkeen 11,3 miljardiin $. Muutosta on kuitenkin ilmassa: https://splash247.com/is-the-scorpion-dance-between-technology-and-maritime-about-to-reach-its-climax/
Epäonnistunut virustorjuntapäivitys pysäytti useiden varustamojen toiminnan suuren Microsoft-katkoksen johdosta. Myös useat lentoyhtiöt ja pankit keskeyttivät toimintansa: https://splash247.com/shipping-companies-impacted-around-the-world-by-microsoft-outage/
Varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Lundqvist-varustamo tuottaa voittoa ja esittää osakkeenomistajilleen jaettavaksi osinkoina lähes 36 miljoonaa euroa. Lundqvist-varustamoon kuuluvat Ångfartygs Ab Alfa, Rederi Ab Hildegaard sekä joukko Bahama-saarille rekisteröityjä 10 säiliöalusta hoitavia tytäryhtiöitä. Maahenkilöstöä on Maarianhaminassa 27 henkeä, jotka hoitavat Pohjanmeren, Välimeren ja Itämeren liikennettä. Miehitykset aluksiin tulevat Kroatiasta, Etelä-Koreasta ja Singaporesta, päällystöä myös Suomesta: https://www.sjofart.ax/nyheter/rekordutdelning-fran-lundqvists/
Kontit, roro ja ajoneuvot:
Punaisen meren kriisi heijastuu myös muuhun konttiliikenteeseen kuin vain Aasian ja Euroopan väliseen liikenteeseen. Häiriöt kuten myöhästymiset ja satamien ruuhkautumiset leviävät globaaleiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-says-red-sea-shipping-disruption-having-global-effects-5/
Lidl-kauppaketju perusti kaksi vuotta sitten varustamon kuljettamaan kauppaketjun tavaroita. Varustamolla on nyt yhdeksän alusta kooltaan 920 – 6´800 TEU:ta: https://splash247.com/lidls-shipping-line-swells-fleet/
Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti
Venäjä on laivannut ensimmäisen lastin uudesta Ust-Lugan viljaterminaalista tarkoituksena monipuolistaa kuljetusreittejä. Sataman kapasiteetin odotetaan olevan 7 miljoonaa tonnia vuosittain. Toinen Itämeren viljan vientisatama on Vysotsk, 4 miljoonaa tonnia vuosittain. Venäjän viljakuljetuksista 90 % kulkee Mustan meren satamien kautta. Tämän satokauden vienniksi Venäjä arvioi 60 miljoonaa tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-ships-first-grain-from-new-baltic-terminal/
Ukrainan viljan ja kasviöljyn viennin odotetaan olevan tällä satokaudella 60 miljoonaa tonnia, joka on lähes sama kuin viime satokaudellakin: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraines-grain-exports-reach-2-mln-tons-so-far-in-2024-25-ministry-says/
Ukrainalainen vilja suuntautuu Espanjaan ja Kiinaan (20 % / 20 %) sekä Egyptiin (10 %). Alusluokissa on siirrytty pienempiin Panamax- ja Handysize-luokkiin Supramaxien sijasta niiden joustavampien käyttö- ja reititysmahdollisuuksien vuoksi: https://splash247.com/ukraine-grain-exports-leap-in-the-year-since-shipping-deal-with-russia-expired/
Miltä LNG:n tulevaisuus näyttää? Miten geopolitiikka, saatavuus ja käyttökohteet muuttuvat seuraavan vuosikymmenen kuluessa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-lng-supply-set-to-balloon/
Venäjän öljynviennin lyhyen tähtäimen kehitys: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-urals-crude-prices-hold-firm-in-indian-ports-traders-say/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Norjalaisvarustamo joutui vastoin tahtoaan UK:n viranomaisten hampaisiin harhaanjohtavasta mainonnasta kestävän kehityksen risteilyjen järjestäjänä: https://www.maritime-executive.com/article/hurtigruten-s-claim-of-sustainability-runs-afoul-of-uk-advertising-standard
Offshore ja merituulivoima:
USA:n itärannikon merituulivoimapuiston toiminta on keskeytetty tutkimusten ajaksi, kun yhdestä sen turbiineista hajosi siipi: https://gcaptain.com/us-offshore-wind-farm-shut-down-after-turbine-debris-fouls-beaches/
Satamat ja terminaalit:
Helsingin ja Tallinnan satamat ovat saaneet 15,4 miljoonan euron rahoituspäätöksen EU:lta. Nelivuotinen rahoitus on tarkoitettu jatkamaan satamien välistä pitkää yhteistyötä päästöjen vähentämiseksi sekä matkustaja- ja tavaraliikenteen edellytysten parantamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/tallinn-and-helsinki-ports-receive-eu-funding-worth-154-million-euros/
Rotterdamin sataman alkuvuoden läpikulkumäärät pysyvät käytännössä samalla tasolla viime vuoteen verrattuna: https://www.hellenicshippingnews.com/throughput-port-of-rotterdam-virtually-unchanged-in-first-half-2024/
Barcelona asentaa ensimmäisenä Välimeren konttisatamana maasähkön: https://www.seatrade-maritime.com/ports/barcelona-first-med-port-have-shore-power
Usalaisyhtiö kertoo kehittäneensä lastausjärjestelmän, joka mahdollistaa usean kontin samanaikaisen käsittelyn. Se vähentäisi kustannuksia ja parantaisi sataman tehokkuutta: https://www.seatrade-maritime.com/ports/bidbirds-box-bundling-tech-takes-flight
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Irtolastialusten uudisrakennustilaukset ovat alamaissa. Tilaukset putosivat kolmasosan alkuvuodesta. Syinä nähdään telakoiden ruuhkat, epävarmuus polttoaineista ja epävarmuus tiettyjen perusraaka-aineiden tulevaisuuden kuljetuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-newbuild-contracting-fell-34-2-despite-a-strong-market/
UK-telakka kieltää median tiedot, ettei uusi hallitus takaisi telakan tarvitsemaa rahoitusta. Telakka on hakenut 200 miljoonan £ vientitukia. Hakemus sisältää myös investoinnit kuninkaallisen laivaston tuleviin rakennushankkeisiin: https://www.maritime-executive.com/article/harland-wolff-denies-media-reports-new-uk-government-will-reject-bailout
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Tilattujen kaksoispolttoainekäyttöisten laivakoneiden määrä kasvaa koko ajan. Eniten määrä lisääntyy konttialuksissa (kasvu n. 241 % vuodessa), sitten tulevat säiliöalukset (kasvu n. 26 % vuodessa) ja kolmantena irtolastialukset (kasvu n. 11 % vuodessa): https://www.hellenicshippingnews.com/dual-fuel-fleet-additions-continue-to-rise-increase-of-c-72-year-on-year-comparing-2018-vs-2023/
Usalainen säiliöalusvarustamo on laatinut kattavan strategian ja hiilineutraaliussuunnitelman kaikille aluksilleen yhdessä merivakuutusyhtiön kanssa toimiakseen sääntöjen mukaan kustannustehokkaalla tavalla samalla vähentäen liiketoimintariskiään. Tehtävä ei ole helppo eikä edes se, mistä aloittaa: https://www.hellenicshippingnews.com/decarbonization-in-action-the-successful-journey-of-international-seaways-with-dnv/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Video: luotsin talvinen alukseen nousu Hailuodon edustalla saa edelleen muualta tulleet merenkulkijat ihmeisiinsä: https://www.marineinsight.com/videos/watch-a-daring-pilot-boarding-moving-cargo-ship/
EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:
Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on myöntänyt CIMAC:lle neuvoa-antavan aseman. ABB:n Eero Lehtovaara toimii CIMAC:n digitalisaatiotoiminnan puheenjohtajana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cimac-granted-consultative-status-by-imo-aims-to-enhance-maritime-industrys-digitalization-innovation/
CIMAC: https://www.cimac.com/
IMO on päättänyt lähettää suorana täysistuntonsa ja julkaista asiakirjansa parantaakseen toimintansa läpinäkyvyyttä. Järjestöä on syytetty toimimisesta suljettujen ovien takana: https://splash247.com/imo-takes-steps-to-be-more-transparent/
USA on asettanut uusia pakotteita henkilöille ja aluksille heidän toiminnastaan huthikapinallisten rahoittajan verkoston tukemisessa. Verkoston tekee kymmenien miljoonien $:ien tulosta hutheille laivaamalla iranilaisia tuotteita kuten öljyä. Pakotteiden kohteina ovat mm. indonesialainen ja kiinalainen henkilö, jotka ovat laivanneet laittomia tuotteita ja pesseet rahaa, Seychelleille rekisteröity vakuutusyhtiö sekä kaksi Marshall saarille rekisteröityä varustamoa: https://gcaptain.com/u-s-treasury-sanctions-key-figures-in-houthi-financing-network/
UK:n uusi hallitus on asettanut uusia pakotteita harmaan laivaston säiliöaluksille: https://www.maritime-executive.com/article/uk-s-new-pm-launches-call-to-action-targeting-russian-tankers Etelä-Korea on asettanut pakotteet kahdelle alukselle ja hongkongilaiselle varustamolle YK:n turvallisuusneuvoston Pohjois-Koreaa koskevan päätöslauselman vastaisesta toiminnasta. Etelä-Korean median mukaan 47 alusta on kuuden kuukauden aikana rikkonut YK:n päätöslauselmaa: https://www.maritime-executive.com/article/south-korea-sanctions-ships-and-hk-company-for-violations-of-un-resolutions
Maailmankauppa ja politiikka:
Euroalue on menettänyt kasvupotentiaaliaan eikä EU:n keskuspankki ECB ole varma laskeeko se syyskuussakaan ohjauskorkoaan: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-on-mission-gentle-summer-break/
USA:n keskuspankki FED sitä vastoin aikoo laskea ohjauskorkoaan syyskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/fed-getting-closer-to-rate-cuts-top-officials-say/
Aasian kehityspankki on hieman nostanut talouskasvuennustettaan 5 %:iin: https://www.hellenicshippingnews.com/adb-raises-developing-asia-and-the-pacifics-economic-growth-forecast-for-2024/
Konttiliikenteen ongelmat lisäävät pelkoa inflaation uudesta noususta pitkittyessään. Koronan opettama varautuminen on pitänyt tilanteen hallussa mutta kriisit eivät ota laantuakseen: https://gcaptain.com/global-shipping-strains-spark-fears-of-an-inflation-comeback/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:
Kaksi alusta törmäsivät kirkkaassa päivänvalossa ja hyvän näkyväisyyden vallitessa. Alus A kulki 12 solmun nopeudella automaattiajolla. Yksin vahdissa ollut perämies teki paperitöitä eikä seurannut liikennetilannetta ECDIS:llä. Alus B:llä oli koneongelmia ja se ajelehti. Yksin vahdissa ollut perämies ei päivittänyt AIS:ään aluksen statusta eikä nostanut päiväsignaaleja. Alus A:n kansimies havaitsi tilanteen kannella ja hälytti vahtipäällikön. Alus A törmäsi silti alus B:hen: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-collision-in-daylight-and-good-visibility-2/
Rahtialuksen kokki löytyi kuolleena hytistään. Kuolemaan liittyy epäselvyyksiä, joita Trinidad & Tobagon viranomaiset tutkivat: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cargo-ships-cook-found-dead-with-marks-of-violence-in-the-port-of-spain/
Indonesian viranomaiset ovat takavarikoineet kauppa-alukselta 106 kg metamfetamiinia, joka oli tarkoitettu Australian markkinoille. Takavarikon yhteydessä on pidätetty kolme intialaista, joita odottavat kovat rangaistukset, jopa kuolemantuomio: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indonesian-authorities-seize-106-kg-of-crystal-meth-on-ship-en-route-to-australia/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
DNV on julkaissut tämän vuoden painoksen luokitussäännöistään aluksille ja offshoreyksiköille: https://www.hellenicshippingnews.com/now-available-july-2024-edition-of-the-dnv-class-rules-for-ships-and-offshore-units/
Järjestöt, NATO:
Saksan ja Euroopan merenkulun laitetoimittajien liitto VDMA katsoo, että IMO:n ilmastotavoitteet lisäävät laitemyyntiä: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/marine-equipment-suppliers-upbeat-new-order-prospects
Onnettomuudet, romutus:
Yhdeksän kuudestatoista kaatuneen säiliöaluksen miehistön jäsenestä on löydetty elossa. Yksi on löydetty kuolleena ja loppuja etsitään edelleen. Sää alueella on myrskyisä: https://www.maritime-executive.com/article/indian-navy-rescues-nine-crew-from-tanker-capsized-off-oman
Etelä-Kiinan merellä on menossa pelastusoperaatio kahdesta aluksesta, joilla on tulipalo. Singaporen lipun alla purjehtiva alus on tuotesäiliöalus ja Sao Tome & Pricipen lipun alla purjehtiva VLCC-luokan säiliöalus. Onnettomuuspaikka on Singaporen meripelastusalueella. Tuotesäiliöaluksen koko miehistö on pelastettu ja matkalla Singaporeen. VLCC-alukselta haettiin 14 miehistön jäsentä, joista kaksi vietiin Singaporeen sairaalahoitoon, loput 40 hengen miehistöstä jatkavat palonsammutusta. Onnettomuuden syynä lienee yhteentörmäys: https://splash247.com/two-tankers-on-fire-off-singapore/
Kalastaja pelastui mutta kaksi muuta kuoli kalastusaluksen ollessa lähellä uppoamista Mar del Platan edustalla: https://www.maritime-executive.com/article/fisherman-survives-by-clinging-to-half-sunken-boat-in-s-atlantic
Bahrain aikoo kehittää romutusteollisuuttaan yhdessä Maerskin kanssa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/maersk-inks-mou-bahrain-ship-recycling-initiative
Roro-aluksen valurautainen öljyputki halkesi, kone pysähtyi ja alus alkoi ajelehtia kohti majakkaa. Päällikkö kehotti konepäällikköä tekemään korjauksen, johon heillä olisi tunti aikaa ennen kuin alus törmäisi majakkaan. Päällikkö ilmoitti merivartiostolle tilanteesta. Konemiehistön ei onnistunut korjata putkea ja alus törmäsi majakkaan, johon hankautuessaan se sai useita vuotoja, jotka miehistö kykeni kuitenkin hallitsemaan. Alus hinattiin Falmouthiin korjattavaksi: https://www.maritime-executive.com/article/to-prevent-a-serious-grounding-ro-ro-engineers-tried-impossible-fix
Kriisit ja merirosvous:
Globaali kauppa nojaa vahvasti merenkulkuun mutta sen käyttämien reittien ja vesiteiden turvallisuus huolettaa. Kokonaiskuva turvallisuuskentästä vuoden ensimmäisellä puolikkaalla on monimutkainen. Yhtäältä ilmoitetut merirosvoudet ja aseelliset ryöstöt vähenivät hienoisesti, toisaalta käytetyn väkivallan määrä miehistöjä kohtaan lisääntyi: https://www.hellenicshippingnews.com/shifting-tides-global-piracy-trends-and-emerging-threats-in-2024/
USA:n asevoimat ilmoittivat lopettavansa Gazan hätäapulaiturin toiminnan. Laituri on kohdannut jatkuvia vaikeuksia sekä sään että turvallisuden vuoksi. YK keskeytti hätäaputoimitukset laiturin kautta jo aiemmin maapuolen turvallisuusongelmien vuoksi: https://gcaptain.com/u-s-military-ends-gaza-pier-mission/
Singaporen lipun alla purjehtiva konttialus on viimeisin huthien hyökkäyksen kohteeksi joutunut kauppa-alus. Aluksen miehistö on turvassa mutta alus sai osuman vasemman puolen keskilaivaan: https://splash247.com/asiatic-lloyd-boxship-struck-by-the-houthis/
Ympäristö:
Huthien hyökkäyksen kohteeksi joutuneesta säiliöaluksesta leviää öljypäästö, jonka arvioidaan olevan muotonsa, värinsä ja leviämistapansa perusteella aluksen polttoainetta. Päästö leviää eteläänpäin ja pintaveden pyörteet levittävät sen mutkittelevaksi vanaksi: https://gcaptain.com/large-oil-slick-spotted-in-red-sea-after-explosive-tanker-attack/
Historian havinaa:
Ponttoonikraana rakennettiin vuonna 1956, se oli mukana Vasa-laivan nostossa, sitä on käytetty useissa siltahankkeissa, nyt se on rakennustehtävissä Göteborgissa: https://www.sjofartstidningen.se/lodbrok-har-langt-till-pension/
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. USA:n laivastoministeri vapauttaa vuoden 1944 Chicagon satamassa tapahtuneen räjähdyksen yhteydessä kapinasta syytetyt: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-exonerates-256-african-american-sailors-punished-after-1944-port-of-chicago-explosion/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/