Merenkulun uutisia 1.7.2024: alusten jätteidenhallinta, konfliktien vaikutus merenkulkuun, välikoon säiliöalukset, arktisen alueen HFO-kielto voimaan tänään, Rauman telakka ja Meyer Werft vaikeuksissa, LNG polttoaineena, uusia pakotteita Iranille, huthit vaihtavat taktiikkaa, legoja Cornwallin rannikolla.

Mitä tarkoittaa termi?:

Floating Storage Regasifigation Unit (FSRU): https://www.marineinsight.com/types-of-ships/what-is-floating-storage-regasification-unit-fsru/

Kuljetusmääräkäsitteet: https://en.wikipedia.org/wiki/Units_of_measurement_in_transportation

Lloyd’s Open Form (LOF): https://www.lloyds.com/resources-and-services/salvage-arbitration-branch/lloyds-open-form

Säiliöalus: https://en.wikipedia.org/wiki/Tanker_(ship)

Terminaalitraktori: https://fi.wikipedia.org/wiki/Terminaalitraktori

Merenkulku:

Säädösten tiukentuessa lisääntyy myös teknologia aluksilla. Jätteidenhallinta vaatii aluksille uusia laitteita MARPOL-säädösten vaatimuksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/solving-shippings-challenges-through-trust-in-technology/

Merenkulun toimitusketjut häiriintyvät maailmalla käynnissä olevista konflikteista mutta myös muista syistä, kuten kyberturvallisuus ja merirosvous: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-supply-chains-and-global-conflicts/

Lisääntynyt tonni-mailien määrä tänä vuonna voi lyödä aiemmat ennätykset. Syinä ovat varsinkin geopoliittiset jännitteet (Musta ja Punainen meri) ja ilmastomuutoksen vaikutukset (Panaman kanava ja kuivuvat joet): https://splash247.com/additional-tonne-miles-in-2024-could-smash-records/

Varustamot, alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Podcast: merenkulussa mielenterveyden ymmärrys on lisääntynyt mutta työtä on vielä tehtävä merielämän haasteiden kokonaiskuvan ja edunvalvonnan eteen: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/podcast-maritime-masterclass-pam-kern-trauma-psychotherapist-and-former-seafarer

Mainos: simulaattorien tulisi toimia, kuten todelliset järjestelmät toimivat eikä virheettömästi, jota ei tosielämässäkään tapahdu: https://www.hellenicshippingnews.com/simulators-should-reflect-actual-system-behaviour-not-perfection-which-doesnt-exist-in-the-real-world/

Liukastumisen esto on unohtunut kansimaalauksen yhteydessä hätäsuihkuaseman läheisyydestä: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-new-eyes-see-potential-slip-zone/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Tutkijan ja analysaattorin neuvo kasvavaan konttiahdistukseen – varustamot, tehkää järkeviä ratkaisuja – laivaajat, pysykää rauhallisina – väärät ratkaisut ja hätäily lisäävät ruuhkia: https://www.seatrade-maritime.com/containers/stay-cool-and-make-better-choices-xeneta

Trinidad& Tobagon saarten välisen liikenteen hoitamiseen on rahdattu 2´500 kaistametrin ropax-alus, jonka kuljetuskyky on 130 henkilöä ja 300 ajoneuvoa. Alus tekee saarten välillä 288 matkaa vuosittain ja se kuljettaa n. 66´000 ajoneuvoa, 5´500 rekkaa ja traileria, 2´500 konttia sekä 4´100 lauttavaunua vuosittain: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/bridgeman-extends-cargo-ferry-service-until-2026-with-trinidad-and-tobago/

Norjalainen roro- ja ajoneuvologistiikkavarustamo Wallenius Wilhelmssen on tehnyt monivuotisen, 195 miljoonan $ kuljetussopimuksen. Varustamo hoitaa 125 alusta 15 reitillä kuudessa maanosassa. Varustamolla on myös maailmanlaajuinen takamaakuljetusverkosto, 66 varustelukeskusta ja kahdeksan meriterminaalia: https://gcaptain.com/wallenius-wilhelmsen-secures-multi-year-contract-valued-at-195-million/

Energia ja raaka-aineet:

Säiliöalusraportti: keskikokoiset säiliöalukset huomion kohteena: https://www.gibsons.co.uk/report/mired-in-mrs/

Perusrakennerahastot rahoittavat yhä enemmän kalliita, tarkoitukseensa rakennettuja aluksia, jotka palvelevat offshore-energiamarkkinoita. Tyypillisimmillään alukset ovat tiettyyn hankkeeseen liittyviä ja niillä on pitkät rahtisopimukset, kuten kelluvat varasto- ja jälleenkaasutusalukset (FSRU): https://gcaptain.com/infrastructure-funds-the-new-financiers-of-offshore-energy-vessels/

Venäjä aloittaa uudet 10 miljardin m³:n vuotuiset kaasutoimitukset Kiinaan vuonna 2027. Aiempi kaasuputki, ”Siperian voima”, saavuttaa suunnitellun määränsä, 38 miljardia m³ vuodessa, ensi vuonna. Lisäksi suunnitelmissa on kyseisen kaasuputken 2-vaihe, joka toimittaisi 50 miljardia m³ vuodessa: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-will-start-gas-exports-to-china-from-far-east-in-2027/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

BRICS-maat tukevat Venäjän ehdotusta viljanvälitysalustasta. Alusta mahdollistaisi suorat kaupat tuottajalta ostajalle. BRICS-mailla on 30 % viljellystä maa-alasta, 40 % maailman viljan ja lihan tuotannosta, lähes 40 % maidon tuotannosta ja yli 50 % merenelävien tuotannosta: https://www.hellenicshippingnews.com/brics-countries-back-grain-exchange-idea-russia-says/

USA:n rakentama ja ylläpitämä hätäapulaituri Gazassa ei totisesti ole onnekkaiden tähtien alla syntynyt. Hätäapua on kuljetettu toukokuun 17. päivän jälkeen 6´206 tonnia mutta laituri on jälleen poissa käytöstä huollon takia. Laituri on myös herkkä sääolosuhteille. Se on kallis ja USA:ssa kongressin puolustuskomitean puheenjohtaja on kyseenalaistanut siihen laitettujen rahojen käytön: https://maritime-executive.com/article/u-s-launches-coordinated-review-of-troubled-gaza-pier-and-aid-mission

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Interferry2027-konferenssi pidetään Maarianhaminassa Ahvenanmaalla vuoden 2027 lokakuussa. Paikalla ovat maailman matkustaja-alusvarustamojen johtajat. Viking Line toimii 51. vuosikonferenssin isäntänä. Tämän vuoden konferenssi pidetään Marrakeshissa Marokossa lokakuussa, vuoden 2025 konferenssi Sorrentossa Italiassa Grimaldi Lines´n isännöimänä ja vuoden 2026 konferenssi Bangkokissa Thaimaassa: https://www.cruiseandferry.net/articles/interferry2027-conference-to-be-held-in-the-197land-islands

Suomen sisävesillä voi risteillä monella tapaa. Tunneista päiviin moottori-, purje- tai höyryaluksella: https://www.ts.fi/uutiset/6371142

Offshore ja merituulivoima:

Saksa on myöntänyt uusia merituulivoimahankelupia Pohjanmerelle. Saksa tuottaa 8,5 GW merituulivoimaa, toiseksi eniten Euroopassa. UK tuottaa 14,7 GW, jonka edelle menee vain Kiinan merituulivoimatuotanto: https://maritime-executive.com/article/germany-proceeds-with-rwe-totalenergies-and-enbw-for-more-offshore-wind

USA:ssa kaksi uutta merituulivoima-aluetta on tulossa huutokauppaan elokuussa. Alueet sijaitsevat Atlantilla (kartta) Marylandin edustalla: https://maritime-executive.com/article/august-offshore-wind-lease-sale-scheduled-for-two-central-atlantic-areas

Kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavalla vietettiin laajennuksen kahdeksatta vuosipäivää mm. ilmoittamalla uusista kevennyksistä syväys- ja läpikulkurajoitteissa. Laajennus mahdollisti aiempaa suuremmat ja useammat alukset kanavassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/panama-canal-celebrates-eighth-expansion-anniversary-with-new-draft-and-daily-transits-increases/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Arktisella alueella tuli tänään voimaan raskaan polttoöljyn (HFO) käyttö- ja kuljetuskielto. Antarktisella alueella vastaava kielto tuli voimaan 13 vuotta sitten. Uudesta säädöksestä on kuitenkin löydetty jo useita porsaanreikiä, jotka arvioiden mukaan mahdollistavat n. 74 % aluksista käyttävän raskasta polttoöljyä vuoteen 2029 saakka: https://splash247.com/arctic-heavy-fuel-oil-ban-comes-into-effect-today/

Satamat ja terminaalit:

Kalmar päivittää näkymänsä vuodelle 2024 johtuen sen irtautumisesta suomalaisesta Cargotecista omaksi pörssiyhtiökseen: https://www.worldcargonews.com/news/2024/07/kalmar-updates-its-outlook-for-2024/

Saksan satamien häiriöt kasvavat työntekijöiden lakkojen lisääntyessä, kun palkkaneuvottelut eivät etene: https://maritime-executive.com/article/disruptions-grow-at-german-ports-as-labor-talks-drag-on

Eilatin satama Aqaban lahdella Israelissa ei ole kyennyt toimimaan 8 kuukauteen johtuen Hamas´n ja sitä tukevien järjestöjen hyökkäyksistä. Se hakee valtion apua, koska sillä ei ole tuloja tuolta ajalta. Satama on Israelin kolmanneksi suurin Ashdod´n ja Haifan jälkeen: https://splash247.com/shuttered-israeli-port-seeks-financial-shield/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomen hallitus pelasti Rauman telakan maksuvaikeuksista: https://www.ts.fi/uutiset/6370723

Saksalaistelakka Meyer Werft on kasvavissa ongelmissa, joka vaatii lisärahoitusta. Ongelmat eivät ole tilausten puute vaan kohonnut kustannustaso. Mm. Turun telakalla on tekeillä kaksi megaluokan risteilijää Royal Caribbeanille. Myös telakoiden rahoitusmuoto tuottaa ongelmia. Telakka saa 20 % ennakkomaksua ja loput aluksen valmistuttua. Neuvottelut Ala-Saksin hallituksen kanssa alkoivat kesäkuun alkupuolella, joka vaatii myös liittovaltion mukaantuloa. Tilanne on herkkä ja saattaa edellyttää yhtiön uudelleenorganisointia: https://maritime-executive.com/article/germany-is-discussing-financial-bailout-for-meyer-werft

Saksalaisvarustamo tilaa neljä monitoimialusta Intiasta, johon sisältyy optio vielä neljästä aluksesta. Intia pyrkii telakkamarkkinoille tukien avulla. Intian osuus maailman telakkamarkkinoista on alle prosentin luokkaa. Intia pyrkiikin kohdistamaan tarjouksensa eurooppalaisiin varustamoihin ja kilpailemaan eurooppalaisten tiukkenevien vaatimusten avulla:  https://maritime-executive.com/article/india-s-shipyards-attract-european-orders-as-they-seek-global-role

Uudisrakennusten hinnat ovat kohta vuoden 2008 tasolla. Tänä vuonna hinnat ovat nousseet 5 % ja ovat nyt 2 % alle vuoden 2008 tason. Tasaisen korkeana pysyvä kysyntä ja rajallinen telakkakapasiteetti työntävät hintoja ylöspäin: https://splash247.com/newbuild-prices-set-to-eclipse-the-highs-recorded-in-2008/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

LNG alusten polttoaineena? Miten se vaikuttaa kannattavuuteen, entä ympäristövaatimuksiin? Onko se siirtymävaiheen polttoaine vai pysyvä ratkaisu? Mitä ongelmia LNG:n käytöstä on? Wärtsilä vastaa 17 kysymykseen tästä vaihtoehtoisesta polttoaineesta: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-as-fuel-for-ships-expert-answers-to-17-important-questions/

Hollantilaisyritys tarjoaa lohkoketjuteknologiaan perustuvaa hiilijalanjälkimetodia merenkulun päästölaskentaan. Menetelmä kattaa koko toimitusketjun ja ehkäisee kaksoislaskutuksen: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/carbon-insetting-possible-path-net-zero-supply-chains

Lakifirman teettämän selvityksen mukaan veisi yli 15 vuotta kuljetusten siirtymisessä 100 % kestäviin polttoaineisiin. LNG olisi sen mukaan todennäköisin siirtymävaiheen polttoaine seuraavien 3 – 5 vuoden aikana. Suurimmat haasteet ovat uusiutuvien energialähteiden hinta ja niiden toimitusketjun puutteet: https://shippingtelegraph.com/environment-news/cost-and-infrastructure-biggest-barriers-to-future-fuels/

Luotsaus, liikenteenohjaus ja laivameklarit:

Isokarin luotsikylä, haastattelussa Jukka Ketonen: https://www.ts.fi/uutiset/6363121

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

Kyproksen alusrekisterin virtaviivaistamistoimet ovat saaneet alusten ja varustamojen määrän kasvuun rekisterissä: https://www.seatrade-maritime.com/management/cyprus-flag-grows-flurry-initiatives-pays

USA asettaa uusia pakotteita varustamoille, kaikki Yhdistyneisiin Arabiemiraatteihin rekisteröityjä, ja aluksille, jotka tukevat Iranin öljykuljetuksia. Taustalla on myös pelko Iranin ydinaseesta: https://maritime-executive.com/article/u-s-unleashes-wave-of-tanker-sanctions-citing-iranian-nuclear-escalation

Välimeren SECA-alue tuli voimaan toukokuun 1. päivänä vuonna 2024 yhden vuoden siirtymäajalla, jolloin rikkioksidien määrän oltava enintään 0,1 %: https://www.hellenicshippingnews.com/amendments-to-marpol-annex-vi-mediterranean-so-x-eca-2024-resolution-mepc-36179/

Kaksi raporttia Italian entisiltä päämistereiltä, jotka koskevat EU:n sisämarkkinoita ja kilpailukykyä: https://www.hellenicshippingnews.com/two-reports-calling-for-an-eu-wake-up/

Onnettomuudet, romutus:

Lloyd’s Open Form, LOF, on uudistettu. Muutosten on tarkoitus palvella paremmin nopeaa päätöksentekoa, parempaa läpinäkyvyyttä ja ESG-raportointia: https://www.hellenicshippingnews.com/is-lloyds-open-form-on-life-support/

Pelastusvene: miten pelastusvene säilyy pinnalla kovimmissakin olosuhteissa? Kelluvuus, rungon muoto, rakenne ja lisäksi eloonjäämisvarusteet: https://www.marineinsight.com/videos/watch-how-do-lifeboats-remain-afloat-in-the-roughest-of-seas/

NATO, kriisit ja merirosvous:

Filippiinit aikoo estää merenkulkijoidensa työskentelemisen aluksilla, jotka liikkuvat Punaisella merellä ja Adeninlahdella lähellä Jemeniä. Jo 78 filippiinimiehistöä on kieltäytynyt purjehtimasta Punaiselle merelle. Filippiinit muodostavat suurimman ryhmän maailman merenkulkijoista ja maan johto seuraa ITF:n ja IBF:n toimintasuosituksia. Sen mukaan varustamon, jonka alus on menossa kielletylle alueelle, on ilmoitettava siitä miehistölle ja annettava mahdollisuus poistua aluksesta: https://maritime-executive.com/article/philippines-says-78-crew-refused-to-sail-red-sea-as-it-increases-ban

Huthit väittävät kohdistaneensa joukon hyökkäyksiä Välimerelle ja Punaiselle merelle sekä lisäksi kohti yhtä alusta. Tarkkailijat ovat saaneet aluksen päälliköltä vahvistuksen viiden raketin putoamisesta mereen aluksen lähelle. Tämän hetken kysymykseksi nousee saudien puolustusministerin pyyntö Kiinan viranomaisille heidän vierailullaan, voisiko Kiina auttaa tilanteen ratkaisemisessa? Aluksi saudisatamia koskien: https://maritime-executive.com/article/houthis-assert-attacks-in-med-and-red-sea-including-five-missiles-at-a-ship

Sunnuntaina irtolastialuksen päällikkö ilmoitti 12 veneen lähestyneen alusta. Osa veneistä oli pika- ja osa kajakkityyppisiä veneitä. Osa niistä oli miehittämättömiä. Huthit ovat vaihtaneet hyökkäystyyliä veneisiin, jotka ovat osoittautuneet tehokkaammiksi kuin ballistiset ohjukset ja lentävät dronet: https://splash247.com/houthis-up-their-kamikaze-drone-boat-campaign/

Havaijilla alkoi kesäkuun lopulla maailman suurin merisotaharjoitus, johon osallistuu USA:n johtamana 29 valtiosta yli 25´000 henkilöä, 150 ilma-alusta, 40 pinta-alusta ja kolme sukellusvenettä. Harjoitus kestää elokuun alkuun. Osallistujia on Intiasta, Japanista, Etelä-Koreasta, useasta kaakkoisen ja eteläisen Aasian maasta, Latinalaisesta Amerikasta, Israelista sekä useasta Euroopan maasta. Harjoitus ajoittuu samaan aikaan, kun Tyynen meren jännitteet kasvavat: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-maritime-drills-begin-amid-rising-tensions-in-asia-pacific/

Järjestöt:

Maailmanpankki: näin Punaisen meren kriisi vaikuttaa merenkulkuun: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-troubled-waters-the-red-sea-shipping-crisis-and-its-global-repercussions/

Historian havinaa:

Vuosittainen pohjoismainen venetapahtuma Göteborgin saaristossa keräsi runsaasti purjeveneitä Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta: https://www.sjofartstidningen.se/tatt-med-segelfartyg-under-nordisk-skuttraff/

Cornwallin rannikolta voi löytää lego-palikoita, jotka joutuivat veteen ms Tokio Express -alukselta sen kohdattua jättiläisaallon rannikon edustalla. Viisi miljoonaa lego-palikkaa sisältänyt kontti oli yksi kaikkiaan 62 kontista, jotka putosivat mereen aluksen kallistuttua 60 / 40 astetta puolelta toiselle. Lego-palikat ovat kestäneet meressä 26 vuotta ja niitä löytyy edelleen rannoilta. Synkempi puoli on, että 14 miljoonaa tonnia muovia joutuu mereen joka vuosi ja muodostaa 80 % kaikesta mereen joutuvasta roskasta: https://www.marineinsight.com/know-more/the-story-of-lego-shipwreck-with-5-million-pieces-of-lego-lost-at-sea/

Uusi tutkimus paljastaa ajankohdan, milloin vuonna 1965 löydetty antiikin ajalta peräisin oleva kyrenialainen alus upposi Kyproksen pohjoisrannikolle. Alus upposi melko varmasti vuosien 286 – 272 välillä ennen ajanlaskun alkua. Alus on ensimmäinen suuri Kreikan hellenistisen ajan hylky, joka on löydetty pääosin koskemattomana ja se on tarjonnut tutkijoille arvokkaan näkymän antiikin ajan laivanrakennukseen ja sen aikaisten alusten merikelpoisuuteen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-study-reveals-precise-timeline-of-the-sinking-of-ancient-greek-shipwreck-kyrenia/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/