Mitä tarkoittaa termi?:
CEU (Car Equivalent Unit): https://fi.wikipedia.org/wiki/CEU
PCTC (Pure Car, Truck Carrier): https://www.wartsila.com/encyclopedia/term/pure-car-truck-carrier-(pctc)
Merenkulku:
Euroopan merenkulun kilpailukyky muun maailman kanssa riippuu merenkulun koulutuksesta, merenkulkijoiden hyvinvoinnista ja innovaatioiden käyttöönotosta: https://www.hellenicshippingnews.com/the-future-of-european-shippings-global-competitiveness-lies-in-maritime-education-seafarer-welfare-and-innovation-uptake/
Varustamot ja analyytikot kävivät läpi nykyistä markkinatilannetta ja sen syitä. Kaikissa alusluokissa on tapahtunut arvonnousua 6 – 17 % paitsi OSV-luokassa 62 % ja LNG-aluksissa – 4 %. Geopoliittiset jännitteet ja ilmastonmuutos eivät poistu muutamaan vuoteen ja ne aiheuttavat epävarmuutta markkinoille: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/black-swans-and-peak-oil-dawn-golden-age
Merenkulun ikivanhoja käytäntöjä muuttamalla voitaisiin Hong Kongin Yliopiston laskelmien mukaan säästää yli 10´000 ihmisen henki ennenaikaiselta kuolemalta: https://splash247.com/port-efficiency-gains-can-save-10000-premature-deaths-annually/
Muut rahoitusratkaisut kuin pankkirahoitus vievät suurimman osan alusten rahoituksesta. Kaikkien rahoitusmuotojen arvoksi arvioidaan 600 miljardia $, kun pankkirahoituksen osuus siitä on n. 284 miljardia $. Eurooppalaiset pankit edustavat yli 50 % pankkirahoituksesta: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/non-bank-lending-takes-larger-bite-ship-finance-mix
Varustamot, alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulkijan päivänä oli sosiaalisessa mediassa kaksi leiriä. Ensimmäinen, suurempi, oli varustamoita ja kannattajia, jotka kiittivät merenkulun maailmankauppaa mahdollistavaa roolia ja toinen, vähemmistö, oli merenkulkijoita, jotka vaativat toimia sanojen sijaan omien ja vertaistensa elinolojen parantamiseksi: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/bridge-and-boardroom-divide-day-seafarer
Podcast: merenkulkijoiden mielenterveyden ymmärrys on parantunut mutta vaatii edelleen paljon työtä tietoisuuden ja edunvalvonnan parantamiseksi, jotta saadaan kohdennettua meriolosuhteiden erityispiirteet terveydenhuollossa oikein: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/podcast-maritime-masterclass-pam-kern-trauma-psychotherapist-and-former-seafarer
Kontit, roro ja ajoneuvot:
Finnlines panostaa Saksan ja Puolan liikenteeseen Malmöstä: https://www.sjofart.ax/nyheter/finnlines-storsatsar-pa-tyskland-och-polen/
Autojenkuljetusalusten (PCTC) markkinat käyvät tulikuumina. Laivaston kokoon verrattuna tilauksessa on 35 % uusia aluksia. 6´500 CEU:n aluksen päivärahdit ovat yli 100´000 $. Alalle on tulossa uusia yrittäjiä, joista yhdelle on tulossa maailman suurin, 7´000 CEU:n, PCTC. Kiinalaisten sähköautojen määrän kasvu on herättänyt USA:ssa ja EU:ssa poliitikkojen huomion: https://splash247.com/car-carrier-fleet-poised-to-expand-by-40/
Kreikkalainen varustamokonserni on sopinut ruotsalaisvarustamon kanssa 2 + 2 E-Flexer-roroaluksen tilaamisesta ja osto-optiosta. Alukset tulevat konsernin Superfast Ferries -yksikön alle. Niihin mahtuu 1´500 matkustajaa ja niissä on 3´320 kaistametriä lastille. Alukset tulevat Adrianmeren liikenteeseen: https://www.sjofartstidningen.se/order-till-stena-roro-pa-e-flexerfartyg-till-grekland/
Energia ja raaka-aineet:
Vuorovesivoimaloiden kannattajat yrittävät saada sille tukea UK:ssa. Etuna on vuoroveden ennustettavuus, joka tuuli- ja aurinkovoimalla on vähäisempää: https://www.maritimejournal.com/environment/lobby-group-sets-out-key-asks-for-tidal-energy/1494634.article
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Käytettyjen irtolastialusten hintojen nousu on saanut investoijat varovaisiksi. Rahtihinnat eivät enää riitä korvaamaan kovia jälleenmyyntihintoja: https://www.hellenicshippingnews.com/soaring-asset-prices-in-capesize-second-hand-market-make-investments-unattractive/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Kiina lisää Puolan 11 muun eurooppalaisen valtion listalle viisumivapaalle saapumiselle maahan. Suomi ei ole listalla: https://www.euronews.com/travel/2024/06/25/china-aims-to-boost-tourism-by-giving-visa-free-entry-to-these-five-european-countries
Nyt on Hollannin vuoro rajoittaa risteilyliikennettä, kun Amsterdamin kaupunki rajoittaa kaupungissa vierailevien risteilyalusten määrää vuodesta 2026 alkaen. Täksi vuodeksi on ilmoitettu 111 valtameriristeilijää tulevaksi ja vuodesta 2026 määrä rajoitetaan 100 alukseen vuodessa. Vuodesta 2027 alkaen niiden on käytettävä maasähköä laiturissa. Jokiristeilijöiden määrä puolitetaan. Risteilysatama siirtyy vuonna 2035: https://www.maritime-executive.com/article/amsterdam-to-start-cruise-ship-limits-in-2026-and-remove-city-dock-by-2035
Loistoristeilyvarustamo Crystal Cruises tilaa uudet risteilijänsä italialaiselta Fincantieriltä, ensimmäiset 20 vuoteen. Tilaus koskee kahta 61´800 GT risteilyalusta ja tilaukseen sisältyy optio kolmannesta: https://www.maritime-executive.com/article/crystal-signs-with-fincantieri-for-newbuilds-as-brand-renewal-continues
Offshore ja merituulivoima:
Merituulivoiman siirtyessä yhä kauemmas rannikosta tarvitaan entistä enemmän sähköasemia niiden lähialueelle. Arviolta 20 miljardin $ investoinnit pelkästään Euroopassa vuoteen 2030 mennessä, mikäli suunnitelmat toteutuvat: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/billions-needed-for-offshore-substations-report/1494644.article
EU komissio on myöntänyt 13,4 miljoonan euron tuen kelluvalle merituulivoimavoimalalle Välimerelle: https://www.maritimejournal.com/environment/ec-hands-floating-wind-project-134-million/1494663.article
Espanjan meripelastus on ottanut käyttöön uuden pelastushinaajan, joka muistuttaa offshoreteollisuuden entisiä tukialuksia: https://www.maritimejournal.com/vessels/powerful-new-tug-protects-spains-coastline/1494637.article
Usalaisyhtiö on saanut 1 vuoden mittaisen sopimuksen syvänmerenporaukseen Meksikonlahdella. Arvioitu päivärahti olisi 515´000 $: https://gcaptain.com/transocean-lands-lucrative-contract-extension-for-ultra-deepwater-drillship/
Norjalaisvarustamo on tehnyt 5-vuotisen sopimuksen offshorealuksen rahtaamisesta italialaiselle Prysmian yhtiölle, joka asentaa sähkökaapeleita maailmanlaajuisesti. Mm. suomalaisen Prysmianin tuotantolaitos Kirkkonummella tuottaa noita kaapeleita, jotka lastataan suoraan kaapelialukseen kelalle: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/solstad-fixes-csv-normand-ocean-for-52-years-to-prysmian/
Kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavaviranomainen on nostanut suurinta sallittua syväyttä 30 cm 14,3 metriin ja nostaa sitä edelleen 14,63 metriin heinäkuun 11. päivä. Lisäksi yksi vuoro lisätään päivässä neopanamax-sulkuihin ja sulutettava kokonaismäärä nousee 35 alukseen päivässä. Kanavaviranomaisella on edessä tulevien kuivuuskausien vedenkorkeuksien hallitseminen: https://splash247.com/further-draft-and-transit-improvements-at-the-panama-canal/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Suomi, Ruotsi ja Viro selvittävät Itämeren talvimerenkulun järjestämistä EU:n rahoittamassa WINMOS III -hankkeessa. Yhteistyöryhmää vetää Ruotsin Sjöfartsverket ja hanke kestää vuoden 2027 loppuun: https://www.sjofart.ax/nyheter/nytt-samarbete-for-framtida-isbrytning/
Satamat ja terminaalit:
Vuosaaressa on otettu käyttöön ensimmäinen maasähköliitäntä: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/vuosaaren-sataman-ensimmainen-maasahkojarjestelma-on-otettu-kayttoon-vahentaa-ilmanpaastoja-satama-alueella/
Helsingin Satama on kehittänyt laivamatkustajille uuden web-sovelluksen, joka tarjoaa tietoa laivaterminaalien palveluista. Mukana ovat Helsingin keskustan terminaalit – Olympiaterminaali, Länsiterminaali 2 ja Katajanokan terminaali: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/laivaterminaalien-palvelut-matkustajille-tutuiksi/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Tallinkin Baltic Queen aluksen potkuripäivitys on vähentänyt kulutusta 13 % viimeisten 9 kuukauden aikana: https://www.sjofart.ax/nyheter/nya-propellrar-gynnar-miljon/
Usalaisen luokituslaitoksen mukaan korjaustelakkakapasiteettia tarvitaan lisää jälkiasennusten tarpeen kasvaessa: https://shippingtelegraph.com/markets/more-repair-yard-capacity-needed-to-support-fuel-conversions-abs/
Mihin aluksessa käytetään kattilaa: https://www.marineinsight.com/tech/boiler/boilers-are-used-on-ships/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
X Press Feeders -varustamo johtaa joukkoja kohti kestävää merenkulkua jälkiasentamalla laivastoonsa metanoli-kaksoiskäyttöisen pääkoneen. Se merkitsee ensimmäistä linjaliikenteessä olevaa alusta tällä polttoaineella Euroopassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/x-press-feeders-receives-worlds-first-container-ship-retrofitted-with-methanol-dual-fuel-propulsion/
Ilman kunnollista käsittelyä varustamossa EU ETS päästökauppa saattaa aiheuttaa suuria taloudellisia velvoitteita: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-owners-facing-significant-emission-bills-under-eu-ets-without-proper-management-warns-oceanly/
Kuka sijoittaa maailmalla energiaan ja kuka sen rahoittaa? Kansainvälinen energiavirasto (IEA) on selvittänyt ensimmäistä kertaa asiaa viimeisten kymmenen vuoden ajalta: https://www.hellenicshippingnews.com/who-is-investing-in-energy-around-the-world-and-who-is-financing-it/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Toimitusjohtaja vaatii merenkulun ottavan tiikerinloikan saavuttaakseen muut alat teknologiakehityksen kilpailussa: https://splash247.com/shipping-must-look-to-the-skies-for-solutions/
Luotsaus, liikenteenohjaus ja laivameklarit:
Luotsi on palkittu toimistaan aluksen konekäskynvälityksen mentyä epäkuntoon. Hän ohjasi aluksen 20 mailin matkan merelle yli kaksinkertaisella nopeudella normaaliin ja sallittuun verrattuna sekä tiedotti matkalle tulevia kohteita vaarasta. Matkalle sattui viisi isoa kaarrosta ja yksi silta: https://gcaptain.com/charleston-pilot-honored-for-saving-runaway-ship/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kiinan viranomaiset ovat takavarikoineet 4,5 tonnia huumeita satamissaan tämän vuoden aikana taistelussaan huumeiden salakuljetusta vastaan. Alkuvuoden aikana vesitse kuljetetun tavaran määrä kasvoi 7 % ja konttien 8,8 %. Älysatamien määrä kasvaa ja Kiinassa on nyt 21 konttisatamaa ja 28 irtolastisatamaa automatioituina: https://shippingtelegraph.com/port-news/china-cracks-down-port-drugs-and-gives-priority-to-smart-ports/
Video: Espanjan ja USA:n viranomaiset saivat kiinni salakuljettajien sukellusveneen 250 mailia Cadizin rannikolta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/spain-authorities-intercept-narco-sub-off-the-coast-of-cadiz-4-arrested/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Lloyd´s Register päivittää kausiluontoiset erityis-, väli- ja vuositarkastusvaatimuksensa irtolasti- ja säiliöaluksille. Ne tulevat sovellettaviksi alusten päälliköille, varustamoille ja alusten rahtaajille: https://www.hellenicshippingnews.com/lr-new-survey-requirements-for-bulk-carriers-and-oil-tankers/
USA:n kansallinen liikennelautakunta on julkaissut vuoden 2023 meriturvallisuusyhteenvedon, jossa on käyty läpi tapahtuneita onnettomuuksia ja niistä annettuja suosituksia. Julkaisussa korostetaan kattavia uhkia ja haasteita, kuten aluksen vakavuus, konehuonepalon rajoittimet, sääolosuhteet, riskienhallinta, lastikiinnitykset, yhteistoiminta, kommunikointi, vakiomenettelytavat, kapeikoissa kohtaamiset, hätäviestintä ja merenkulullisten vaarojen tunnistaminen: https://gcaptain.com/ntsb-reflects-on-lessons-learned-from-marine-investigations-in-2023/
Muu logistiikka:
Lufthansa lisää enimmillään 72 € lipunhintaan päästömaksua: https://www.euronews.com/green/2024/06/26/lufthansa-is-adding-up-to-72-to-ticket-prices-to-pay-for-sustainable-fuel
Suomalainen Cargotec (sis. Hiab´n ja MacGregor´n) päivittää vuoden 2024 tulostavoitteensa Kalmarin irtautumisen jäljiltä: https://www.hellenicshippingnews.com/cargotec-updates-its-outlook-for-2024-due-to-the-completion-of-the-kalmar-demerger/
Maailman suurin konttivarustamo, kapasiteetti 6 miljoonaa TEU:ta, on ostanut 15 % osuuden Genovan lentokentästä: https://splash247.com/msc-buys-into-genoa-airport/
Maailmankauppa ja -politiikka:
Palkkojen kova nousu on uhka Euroopan inflaation hillintätoimille. Eräissä keskisen Euroopan maissa nousu on ollut kaksinumeroista: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-beating-wage-gains-unnerve-central-europes-rate-setters/
BIMCO:n ennuste vuosien 2024 ja 2025 konttimarkkinoiden ja maailmankaupan kehitykselle. Varsinainen päivitys kohdistuu Punaisen meren kriisin pitkittymiseen ja oletusarvo on, että vasta ensi vuonna paluu Suezin kautta tapahtuvaan liikenteeseen olisi mahdollista. Viiden suuren talousmahdin ja toisaalta eri talousalueiden talouskehitys sekä USA:n presidentinvaalien tulos vaikuttavat ennusteeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-container-shipping-market-exploding-in-2024-but-2025-could-be-a-different-story/
Puolivuosipäivitys vuoden 2024 maailmanlaajuiseen asuntolainaennusteeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/2024-global-housing-and-mortgage-outlook-mid-year-update/
EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:
Fuel EU Maritime päästökaupan noudattamiseen on useita tapoja, toiset yksinkertaisempia kuin toiset mutta kaikki edellyttävät raportointia, tiedon keruuta ja sen todentamista. Ensimmäinen tapa on maksaa CO₂-päästöistä johtuvat sakot, toinen on tehdä yhteistyötä sellaisen kanssa, jolla on järjestelmästä saatavaa, kolmas on sitten vähentää päästöjä säädösten asettamien rajojen alle: https://splash247.com/pooling-banking-or-borrowing-pathways-to-compliance-with-fuel-eu-maritime/
Pakotteet vaikuttavat pitkällä aikavälillä koko logistiikkaketjun toimintaan: https://www.sjofartstidningen.se/sanktioner-paverkar-handelsmonstren/
Venäjä rakentaa pala palalta arktisen LNG:n kuljetukseen harmaata laivastoa – kasvava määrä STS-siirtoja, ennätysmäärä kulkulupia LNG-säiliöaluksille ja viimeaikainen aktiivisuus uudisrakennus- ja käytettyjen alusten markkinoilla. Arktisen LNG:n kuljetukset olivat pysähdyksissä puoli vuotta lännen pakotteiden johdosta mutta kesäaika helpottaa alusten pääsyä lastaamaan: https://gcaptain.com/mounting-evidence-shows-russia-assembling-pieces-for-potential-lng-dark-fleet/
Ranskan vaalien yhdeksi isoksi kysymykseksi on noussut maan tonnistovero, jonka gallupeja johtava äärioikeistopuolue on luvannut romuttaa. Negatiivinen asenne johtuu politiikan asiantuntijoiden mielestä nykyisen presidentin läheisistä suhteista ison konttivarustamon ranskalais-libanonilaiseen pääjohtajaan, jos kohta 4 – 6 miljardin $ tulonmenetyksellä on valtiolle merkitystä silläkin: https://www.maritime-executive.com/article/france-s-far-right-has-tonnage-tax-in-its-sights
Ruotsi kieltää pakokaasujen pesuvesien päästämisen veteen Ruotsin aluevesillä 1. päivästä heinäkuuta 2025 lähtien: https://www.sjofartstidningen.se/sverige-infor-forbud-mot-skrubberutslapp/
Pitäisikö Suomenkin huomioida merenkulku Suomen lipun alla? Sekä Kiina että USA ovat kotimaisen merenkulun merkityksen huomanneet ja sitä tukevat: https://www.maritime-executive.com/editorials/america-must-renew-its-commitment-to-maritime
Onnettomuudet, romutus:
Alusten romutus on neljässä pääkohteessa Intiassa, Bangladeshissa, Pakistanissa ja Turkissa hiljaista johtuen pääasiassa loma-ajasta mutteivät markkinatkaan ole kovin vetovoimaisia: https://www.hellenicshippingnews.com/challenging-conditions-in-the-ship-recycling-market/
Venäläisen varustamon säiliöalus on pelastanut uppoavan säiliöaluksen miehistön Jemenistä etelään. On epäselvää oliko alus huthihyökkäyksen kohde vai oliko se muuten merihädässä? Uponneen aluksen lippuvaltio oli Komorit eikä sillä ollut voimassa olevaa IMO-numeroa. Pelastetut – intialaisia, myanmarilaisia, bangladeshilaisia ja indonesialaisia merenkulkijoita – olivat pelastushetkellä jo pelastusveneissä. Heidät päästetään maihin Suezissa: https://www.maritime-executive.com/article/sovcomflot-tanker-reports-crew-rescue-from-sinking-vessel-off-yemen
Rahtialus ajoi karille Nene-joella lähellä Cambridgeä ja sulki koko vesitien. Karilleajo tapahtui alaveden aikaan ja alus pääsi irti seuraavalla nousuvedellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cargo-ship-runs-aground-in-river-nene-en-route-from-latvia-to-wisbech/
Maailman suurimmalla risteilyaluksella, Suomessa rakennetulla Icon of the Seas´lla, sattui satamassa Meksikossa tulipalo. Palo sammutettiin nopeasti eikä se aiheuttanut loukkaantumisia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-cruise-ship-icon-of-the-seas-catches-fire-loses-power-in-mexican-port/
Indonesialainen rahtialus, jonka maahantulon Australian merenkulkuviranomainen on kieltänyt, on syttynyt tuleen ja uponnut Jaavan merellä: https://www.maritime-executive.com/article/vessel-that-australia-banned-over-safety-burns-and-sinks-off-java
Afrikan uusimmalla ja suurimmalla öljynjalostamolla puhkesi pieni tulipalo keskiviikkona. Palo saatiin sammutettua eikä se haitannut tuotantoa. Palo ei aiheuttanut vahinkoa ihmisille: https://www.maritime-executive.com/article/fire-breaks-out-at-africa-s-biggest-refinery
NATO, kriisit ja merirosvous:
Huthit väittävät rakentaneensa pitkänmatkan yliääniohjuksen ja käyttäneensä sellaista iskiessään Liberian lipun alla purjehtivaan MSC Sarah V:hen Arabian merellä. Väitteen todenperäisyyttä ei ole vahvistettu eikä sen kotitekoisuutta. Malli viittaa iranilaiseen ohjukseen, jonka nopeus on Mach 3: https://splash247.com/houthis-claim-to-have-developed-long-range-hypersonic-missile/
Huthit ovat hyökänneet Maltan lipun alla purjehtivan irtolastialuksen kimppuun useilla ohjuksilla, droneilla ja miehittämättömällä veneellä. Aluksen ja sen miehistön on ilmoitettu olevan turvassa ja alus jatkaa matkaansa seuraavaan käyntisatamaansa: https://www.maritime-executive.com/article/houthis-hit-another-merchant-ship-with-a-bomb-boat
Järjestöt:
Merenkulun työntekijäjärjestöt vaativat EU:n jäsenmaita säätämään kansallisten toimitusketjujen asianmukaisen huolellisuuden varmistavia lakeja, jotka suojelisivat työntekijöitä yritysten hyväksikäytöltä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/transport-unions-urge-eu-states-to-strengthen-supply-chain-laws-to-protect-workers-from-corporate-abuse/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/