Merenkulun uutisia 19.6.2024: merenkulun korruptio dollareissa, käytettyjen alusten kauppa käy, Tallink palaa Tukholmaan, Etelä-Korea tukee telakoitaan, Paris MoU:n lista, IMO NCSR-alakomitean kokous, Tanskan salmien käyttö, uusi merenkulun kyberturvallisuusorganisaatio.

Merenkulku:

Selvitys: tanskalainen konsulttiyhtiö on selvittänyt korruption määrän dollareissa yksityiselle sektorille, yhteiskunnille ja hallituksille sisältäen toimitusketjun korruptiosta johtuvat piilokulut. Selvityksessä käytetään esimerkkimaana Nigeriaa, jossa korruption arvioidaan olevan 15 % kokonaiskuluista kuljetuksissa ja logistiikassa. Merenkulun korruption arvioidaan pienentävän bruttokansantuotetta ja tullituloja sekä vähentävän kaupankäyntiä ja työpaikkoja: https://www.seatrade-maritime.com/ports/maritime-corruption-nigeria-costs-182300-shipment-says-macn  

Kansainvälinen varustamoliitto on huolissaan kasvavasta protektionismista maailmalla: https://www.hellenicshippingnews.com/industry-leaders-call-on-governments-to-recognise-impact-of-increasing-protectionism-globally-at-leading-summit-in-montreal/

Varustamot, alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Filippiinipäällikkö, jonka alusta huthit tulittivat niin, että miehistö joutui evakuoitumaan, lupaa palata merelle levättyään hyökkäyksen aiheuttamasta traumasta: https://www.hellenicshippingnews.com/philippine-captain-vows-to-return-to-sea-after-houthi-attack/

Käytettyjen alusten kauppa käy irtolastialuksilla muttei säiliöaluksilla. Sitä vastoin romutus ei vieläkään tunnu olevan vaihtoehto, koska käytettyjen alusten kysyntä on hyvä ja toisaalta öljykuljetusten harmaa laivasto mahdollistaa kaikenlaisten alusten liikennöinnin: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-second-hand-ships-in-high-demand/

Saksalaiset meripelastusorganisaatiot harjoittelivat uudella TUI:n risteilijällä Warnemünden edustalla: https://www.maritime-executive.com/article/german-sea-rescue-teams-train-for-cruise-ship-emergency-with-tui-s-new-ship

Tanskalainen miehitysyhtiö laajentaa toimintaansa Turkkiin. Yhtiöllä on 65´000 merenkulkijaa Itä-Euroopasta, Intiasta ja Filippiineiltä listoillaan ja toimistoja kaikissa merenkulun keskuksissa. Yhtiö on keskittynyt pieniin ja keskisuuriin varustamoihin ja pystyy toimittamaan henkilöstöä kaikkiin tehtäviin aluksilla sekä myös tukitehtäviin: https://www.hellenicshippingnews.com/danica-expands-into-turkiye/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Punaisen meren kriisi aiheuttaa kapasiteetti-, rahtikustannus-, satamaviivästys- ja kysyntähuippuongelmia konttikuljetuksille. Joillakin laivaajilla on ollut vaikeuksia pitää sopimuksiaan. Rahtihinnat laskivat alkuvuodesta mutta ovat parin viime kuukauden aikana nousseet 74 %. Konttitilannetta seuraava konsulttiyhtiö nimeää 4 syytä: paikallaan polkeva kapasiteetti, voimakas kysynnän kasvu, laivaajien käyttäytyminen ja operatiiviset häiriöt: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-diversions-and-slower-ports-cause-bigger-than-expected-issues-will-they-last/

Maailman konttialusten kapasiteetti on ylittänyt 30 miljoonan TEU:n rajan. Vuoteen 2001 asti kesti 50 vuotta saavuttaa 5 miljoonan TEU:n raja ja hyppy 20 miljoonasta 30 miljoonaan TEU:hun kesti vain 7 vuotta: https://splash247.com/global-liner-fleet-surpasses-30m-teu-for-the-first-time/

Energia ja raaka-aineet:

Ukrainan sodan ja Punaisen meren kriisin aiheuttama kuljetusmatkojen pidentyminen näkyy öljykuljetusten rahtihinnoissa. Vapaata kalustoa ei ole ja rahdinantajat katselevat aikarahtausten perään, jotta spot-rahdit pysyisivät aisoissa: https://www.hellenicshippingnews.com/should-crude-tanker-owners-start-trimming-spot-exposure/

Kiinan ilmaliikenteen polttoaineiden tuonti kasvoi vuodessa 68,1 % lentoliikenteen kasvun myötä: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-jet-fuel-exports-up-68-1-on-year-in-may-on-rising-travel-demand/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Syksyksi Tallink Silja avaa uuden risteily-yhteyden Turun ja Tukholman välille ms Baltic Princessillä 16.9. alkaen: https://www.sjofart.ax/nyheter/baltic-princess-lamnar-kapellskar/

Kanavat ja sisävedet:

Suezin kanavan tulot ovat pudonneet 64,3 %:iin vuoden aikana. Toukokuussa 2023 tulot olivat 648 miljoonaa $ (2´396 alusta, 142,9 miljoonaa tonnia lastia) ja vuoden 2024 toukokuussa 337,8 miljoonaa $ (1´111 alusta, 44,9 miljoonaa tonnia lastia). Tämän vuoden aikana pudotus on lähes puolet johtuen Punaisen meren kriisistä: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/suez-canal-revenue-drops-almost-half-due-red-sea-crisis

Panaman kanavaviranomainen harkitsee uuden vesivarannon rakentamista parantaakseen riskienhallintaansa. Hankkeen täytyy kuitenkin ennen sitä raivata eräitä haasteita tieltään kuten lainsäädännön muutamisen ja alueen kuntien hyväksynnän. Rakentaminen kestäisi n. 4 – 5 vuotta ja maksaisi n. 900 miljoonaa $: https://gcaptain.com/panama-canal-considers-new-reservoir-to-help-maintain-water-levels/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Etelä-Korean hallitus yhdessä yksityisen pankkisektorin kanssa lisää telakkateollisuuden maksuvalmiutta: https://www.hellenicshippingnews.com/south-korea-bolsters-shipbuilding-industry-with-10-75-billion-financial-support/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Artikkelissa selvitetään, miten alus voi saavuttaa FuelEU Maritime vaatimuksenmukaisuuden ja saada tärkeät asiakirjat sen todistamiseksi. Ja seuraukset, jos alus ei täytä vaatimuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-maritime-regulation-achieving-compliance-banking-borrowing-pooling-and-paying/

Wärtsilän ohje hiilineutraaliusstrategiaksi varustamoille: analysoi, simuloi ja arvioi: https://www.hellenicshippingnews.com/strong-decarbonisation-strategy-for-your-ship-3-simple-steps-to-success/

Ateenan merenkulkumessujen keskustelu hiilineutraaliustavoitteista ja sen pullonkauloista: https://www.maritime-executive.com/editorials/posidonia-2024-decisions-decisions-decisions

Shell Marine toimittaa pikalatausjärjestelmällä virtaa Amsterdamin satamassa sähköä käyttäville aluksille ja ajoneuvoille. Virtansa latausasema saa 3´600 katoille sijoitetusta aurinkopaneelista ladaten kahdessa tunnissa akut kooltaan 0,5 – 5,0 MWh: https://www.marineinsight.com/shipping-news/shell-marine-launch-rapid-charging-station-for-electric-vessels-in-amsterdam/

Miamin Satama alkaa tarjoamaan risteilyaluksille maasähköä 5 terminaalissaan. Kapasiteettirajoitusten vuoksi vain kolme risteilijää voi olla yhtä aikaa verkossa kiinni: https://www.maritime-executive.com/article/portmiami-launches-shore-power-for-cruise-ships-after-three-year-project

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Paris Mou satamavaltiotarkastusyhteistyöryhmä on julkaissut ”valkoisen listansa” lippuvaltioista, joiden aluksilla on vähiten pysäytykseen johtaneita satamatarkastuksia. Listan mukaan lasketaan alusten riskiprofiili, joka johtaa tarkastuksiin. Tanska, Hollanti ja Norja vievät kärkisijat ja niiden perässä tulevat Singapore, Italia ja Suomi. ”Valkoisella listalla” on 42 valtiota, ”harmaalla listalla” 17 ja ”mustalla listalla” 12 lippuvaltiota. Perää pitävät Tansania ja Kamerun: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/denmark-star-performer-on-the-paris-mou-white-list-rankings-2/

YLE uutisoi suomalaisten matkustaja-alusten puutteista: https://svenska.yle.fi/a/7-10059175

Monikansallinen salakuljetusorganisaatio yritti salakuljettaa 7 kg kokaiinia Uuteen-Seelantiin aluksen runkoon magneetilla kiinnitettynä. Tulli sai hankkeesta vihjeen ja alus pysäytettiin merellä tarkastusta varten. Tarkastukseen ja ”käärön” poistoon käytettiin laivaston etäohjattua robottia. Varustamo ja aluksen päällikkö avusti tullin toimia alusta lähtien: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/box-attached-with-a-magnet-to-the-side-of-a-ships-hull-carried-cocaine/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Japanilainen luokituslaitos on julkaissut toisen painoksen ohjeestaan FuelEU Maritime´n yleisimmistä kysymyksistä: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-faqs-on-the-fueleu-maritime-2nd-edition-providing-details-on-responsible-entities-and-timeline-required-for-shipping-companies/

Bureau Veritas on myöntänyt periaatehyväksynnän belgialaisyrityksen alusten etähallintateknologialle: https://www.hellenicshippingnews.com/seafar-nv-receives-approval-in-principle-from-bureau-veritas-for-remote-vessel-operations-technology/

USA:n rannikkovartiosto jatkaa Titanicin hylkyä tutkimaan menossa olleen sukellusveneen äkillistä sisäänpäin luhistumista paineen vaikutuksesta. Onnettomuudessa kuoli 5 henkilöä. Onnettomuustutkinta haluaa selvittää syyt onnettomuuteen. Lisäksi somessa julkaistiin tutkijoiden mukaan väärennetty transkriptio sukellusveneen ja emäaluksen välisestä kommunikoinnista: https://www.maritime-executive.com/article/one-year-after-the-loss-of-the-titan-accident-investigation-continues

Muu logistiikka:

Itävallan ja Italian välille on avattu joen alittava rautatietunneliyhteys. Tunneli on pituudeltaan 64 km ja maailman pisin lajissaan: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/webuild-completes-under-river-section-of-64km-tunnel/1494451.article

Maailmankauppa ja -politiikka:

Maailmanpankin raportin mukaan maailman talous on kokemassa pehmeän laskun kolme vuotta jatkuneen epävarmuuden ja korkeiden korkojen jälkeen. Maailman talous välttää näin taantuman vaikka kasvu jää selvästi alle ennen pandemiaa vallinneen tason. Silti on hyvä huomata, että isossa osassa maapalloa kasvu jää liian pieneksi: https://www.hellenicshippingnews.com/getting-the-global-economy-out-of-the-slow-lane/

Kiinan kesto-ongelma kiinteistöala, joka on irtolastivarustamojen pääasiakas, ei näytä ratkeamisen merkkejä hallituksen elvytysyrityksistä huolimatta. Uusien asuntojen hinnat ovat kokeneet suurimman pudotuksensa vuosikymmeneen. Kiinteistöala muodostaa noin 25 – 30 % Kiinan bruttokansantuotteesta ja noin kolmanneksen maan teräksen kysynnästä:  https://splash247.com/chinas-real-estate-woes-persist/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

IMO:n navigaatio, kommunikointi ja meripelastus -alakomitean (NCSR) 11. kokous pidettiin 4. – 13. kesäkuuta. Asialistalla olleiden luotsien ja muun henkilöstön turvallisuus heidän poistuessaan / tullessaan alukseen merellä erilaisissa olosuhteissa, AIS:n turvallisuuden ja eheyden parantaminen sekä digitaalisen turvallisuustiedon suorituskykystandardit saatiin hyväksyttyä: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-sub-committee-on-navigation-communications-rescue-and-rescue/

Tanska on nostanut esille venäläistä öljyä kuljettavan harmaan laivaston estämisen käyttämästä Ison Beltin salmea. Salmi sai kansainvälisen salmen statuksen Kööpenhaminan sopimuksella vuonna 1857, joka takaa salmien esteettömän käytön merenkulkuun. Itämeren rantavaltiot ovat olleet huolissaan Venäjän öljykuljetuksista mm. Suomi on pyytänyt torjunta-alusta EU:lta ja Ruotsi käy diplomaattista kampanjaa harmaata laivastoa vastaan: https://splash247.com/denmark-seeks-dark-fleet-restrictions-in-the-baltic/

Kolmaskin harmaaseen laivastoon kuuluvan säiliöaluksen päällikkö joutui USA:n pakotteiden kohteeksi. Kamerunin lipun alla purjehtivan säiliöaluksen on havaittu USA:n valtiovarainministeriön mukaan kuljettavan pakotteiden alaista iranilaista öljyä, jolla tuetaan huthi-kapinallisten hyökkäyksiä merenkulkua vastaan sekä henkilöitä, jotka liittyvät tähän kauppaan: https://gcaptain.com/u-s-dishes-out-new-sanctions-targeting-houthi-weapons-network/

Liberian alusrekisteri on peruuttanut hyväksyntänsä venäläisen vakuutusyhtiön ns. blue card´lle, joka takaa, että aluksella on vakuutus öljypäästöjen ja yhteentörmäysten varalta. Liberian rekisterissä on vain 3 venäläisen vakuutusyhtiön vakuuttamaa alusta, joista yksikään ei ole säiliöalus, joten toimenpide on lähinnä symbolinen: https://gcaptain.com/top-shipping-flag-withdraws-approval-for-russian-insurer/

Onnettomuudet, romutus:

Vesilentokone ja huvivene törmäsivät toisiinsa, useita henkilöitä loukkaantui ja joutui sairaalaan. Lentokone upposi: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/shocking-moment-as-seaplane-smashes-into-boat-while-trying-to-take-off/

Irtolastialus, joka sai osuman huthien hyökkäyksessä ja jonka miehistö evakuoitiin, on todennäköisesti uponnut Punaisella merellä. Aluksen viimeisimmältä tunnetulta olinpaikalta on löytynyt rojua ja öljyä veden pinnalta: https://splash247.com/evalend-kamsarmax-sinks-in-the-red-sea/

NATO, kriisit ja merirosvous:

Huthien kidnappaamat 25 merenkulkijaa ms Galaxy Leader´llä ovat olleet pidätettynä aluksella 200 päivää Hodeida´ssa Jemenissä:  https://gcaptain.com/galaxy-leader-crew-held-hostage-for-200-days-by-houthi-militants/

Bangladeshin alueella toimii lisääntyvässä määrin merirosvoja. Ankkurissa ja myös laiturissa olevia aluksia kehotetaan ylläpitämään tehostettua tarkkailua ja olemaan jatkuvassa yhteydessä satamavalvontaan ja lainvalvontaviranomaisiin tullessaan maahan: https://splash247.com/piracy-incidents-on-the-rise-in-bangladesh/

USA toimitti Israelille uuden maihinnousualuksen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/israeli-navy-gets-new-us-build-landing-craft/

USA:n rakentama hätäapulaituri Gazassa on kohdannut joukon ongelmia olemassaolonsa aikana ja se aiotaan purkaa kuukauden kuluessa, koska se ei ole kyennyt täyttämään tehtäväänsä. Laiturin hinnaksi on arvioitu 230 miljoonaa $ ja lisäksi korjausten yli 23 miljoonaa $. Toistaiseksi laiturin kautta on kulkenut 3,5 miljoonaa tonnia avustustarvikkeita: https://www.maritime-executive.com/article/report-u-s-is-going-to-end-gaza-aid-pier-early-possibly-within-the-month

Kiinan ja Filippiinien välinen konflikti Etelä-Kiinan merellä aiemmin tällä viikolla oli vakavampi kuin mitä on raportoitu: https://www.maritime-executive.com/article/report-china-coast-guard-stole-two-philippine-boats-dumped-cargo

Järjestöt:

Uusi kansainvälinen merenkulun kyberturvallisuusorganisaatio (IMSCO) on aloittanut toimintansa. IMSCO on voittoa tuottamaton järjestö, jonka tarkoituksena on tarjota sertifiointia turvakonsulteille ja pitää heistä ammattirekisteriä, jonka avulla se auttaa luottamuksellisesti merenkulun organisaatioita valitsemaan kokenutta henkilökuntaa sekä arvioida raportteja, joita se säilyttää viranomaisille ja kolmannelle osapuolelle käytettäväksi riskiarvioinneissa: https://www.seatrade-maritime.com/technology/new-maritime-cyber-security-organisation-launched

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/