Merenkulun uutisia 17.6.2024: Euroopan satamat ruuhkautuvat konteista ja sähköautoista, öljynkulutuksen huippu ennustetaan olevan 2029, Kreikkakin rajoittamaan risteilyturismia, jonot Kiinan telakoilla pitenevät, Venäjä tienaa pakotteista huolimatta, Punaisella merellä kaksi alusta evakuoitu, ss United States saa häädön.

Mitä tarkoittaa termi?:

Compensated Gross Tonnage (CGT): https://en.wikipedia.org/wiki/Compensated_gross_tonnage

Third-party ship management: https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=cb315905-51b8-4e6e-bdcf-c806d212310f

Varustamot, alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Samskip: https://www.samskip.com/our-company/

Tanskalainen Tärntank tilaa 10. hybridikäyttöisen kemikaalisäiliöaluksen suunnittelun norjalaiselta Kongsberg Maritimelta. Alukseen tulee tuuliavusteinen propulsiojärjestelmä. Polttoaineina alus voi käyttää dieseliä, biopolttoainetta tai metanolia. Asiakkaina varustamolla ovat mm. suomalaiset NEOT/ST1 ja Neste: https://www.hellenicshippingnews.com/tarntank-orders-tenth-hybrid-chemical-tanker-from-kongsberg-maritime/

Maailman suurin laivanvarustamo, V.Group, vaihtaa omistajaa. Ostaja on usean holding-yhtiön joukko, jossa pääomistajana on hollantilainen yhtiö. V.Groupilla oli 3’500 alusta hoidossaan viime vuonna: https://www.maritime-executive.com/article/star-and-avh-acquire-v-group-the-world-s-biggest-ship-management-firm

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Kontit ruuhkauttavat Euroopan satamat johtuen pitkälti häiriöistä Lähi-Idässä ja Panaman kanavassa, jotka ovat muuttaneet kuljetusreittejä. Merenkulku on haavoittuvainen geopoliittisten häiriöiden vuoksi. Sähköautot ovat myös ruuhkauttaneet Euroopan satamat johtuen markkinoiden kyllästymisestä. Puhumattakaan pilaantuvista lasteista, jotka eivät voi odottaa: https://www.hellenicshippingnews.com/pirates-middle-east-instability-and-drought-disrupt-the-worlds-ports/

Konttiliikenne on viimeisten kahden kuukauden aikana kokenut pandemia-ajan kaltaisia häiriöitä ja rahtihinnan korotuksia. Syinä mainitaan Singaporen ruuhkautuminen, joka oli nähtävissä sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan kysynnän yllättävä kasvu: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-june-2024-pandemic-level-disruptions/

Konttirahdit ovat nousussa: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-june-2024-market-summary/

Konttikuljetusten valtamerirahtien pelätään nousevan yli 20´000 $ eikä helpotusta näy vuodelle 2025. Kiinalaiset käyttävät jo nyt paljon ilmakuljetuksia vaihtoehtona: https://www.hellenicshippingnews.com/fears-are-rising-ocean-freight-rates-may-surpass-20000-with-no-relief-for-global-trade-into-2025/

Energia ja raaka-aineet:

IEA ennustaa öljynkulutuksen saavuttavan huippunsa vuonna 2029. Öljynkysynnän arvioidaan olevan silloin 105,6 miljoonaa barrelia päivässä. IEA odottaa, että sähköajoneuvot sekä kaasu ja uusiutuvat polttoaineet sähköntuotannossa korvaavat arviolta 6 miljoonaa barrelia päivässä bensiinin ja dieselin kysynnästä vuonna 2030. Mitä se tarkoittaa säiliöaluksille ja niiden uudistamiselle? Säiliöalusten kohdalla se tarkoittaa tonniston uudistamista eikä niinkään kasvuun vastaamista: https://splash247.com/what-ieas-2029-peak-oil-forecast-means-for-the-tanker-trades/

Säiliöalusraportti: raportin pitkän ajan ennuste kertaa IEA:n ennustetta, jonka mukaan öljyn kysynnän huippu tulisi vastaan tällä vuosikymmenellä. Alusraporttiosuus kertoo raakaöljyn ja öljytuotteiden rahtien, alusrahtien ja polttoaineiden hinnan muodostuksesta: https://www.gibsons.co.uk/report/the-long-view/

Venäjän meritse kuljettaman öljyn ja öljytuotteiden määrä kasvoi yli 10 % toukokuussa lähinnä jalostamohuoltojen valmistuttua ja polttoaineiden vientirajoitusten siirryttyä. Itämeren satamien vienti kasvoi 0,8 % ja Mustan meren 20,9 %. Kokonaismäärältään pienten arktisten satamien vienti kasvoi 48,5 % ja Venäjän Kauko-Idän satamien 22,4 %: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-may-seaborne-oil-product-exports-up-10-4-m-m-calculations-show/

Euroopan kaasuvarastojen odotetaan täyttyvän syyskuun lopulla. Aasian lisääntynyt kysyntä, Venäjän tuotannon riskit ja Norjan kaasukenttien huollot ovat nostaneet kaasun hintaa Euroopassa. Tulevan talven pakkaset määräävät lämmityksen, teollisuuden ja sähkön tuotannon tarvitseman kaasun määrän ja Euroopan uskotaan tarvitsevan 7 miljoonaa m³ enemmän kaasua ensi vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/higher-lng-prices-to-limit-asian-demand-and-turbocharge-european-gas-storage-levels/

Kiina valmistautui harvinaisten maametallien hankintaan, kun muut vielä nukkuivat asian päällä. Nyt Kiinalla on valta-asema energiasiirtymän ja korkean teknologian tuotteissa: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-countering-china-s-dominance-in-rare-earth-minerals

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Kreikka on seuraava maa, joka aikoo rajoittaa risteilymatkustajien määrää tietyissä vierailukohteissa. Vuonna 2023 vierailijamäärät nousivat 50 % mm. Santorinilla (800 risteilijää, 1,3 miljoonaa matkustajaa) ja Mykonoksella (749 risteilijää): https://maritime-executive.com/article/report-greek-prime-minster-says-time-has-come-to-restrict-cruise-ships

Offshore ja merituulivoima:

Allsea on saanut sopimuksen 28 km pitkän, 36 tuumaa halkaisijaltaan olevan betonoidun putken laskemisesta Norjan kaasukentälle. Työn tekijäksi yhtiö suunnittelee ”Pioneering Spirit” -alusta. Alus on suomalaisen Deltamarinin suunnittelema: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/allseas-gets-troll-pipeline-extention-job/

Kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavaviranomainen torjuu merenkulun kriisiä vesisuunnittelulla. Edeltänyt kuivuusjakso vähensi alusten päivittäisiä läpimenoja n. 60 % normaalista. Pahimmassa tapauksessa liikenne olisi pitänyt pysäyttää, joka olisi tarkoittanut vuositasolla 270 miljardin $ taloudellisia menetyksiä. Panaman kanavan liikenne on n. 3 % maailman meriliikenteestä: https://gcaptain.com/panama-canal-averts-shipping-crisis-with-its-water-plan/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäämeren rantavaltiot eivät saaneet sovittua pöytäkirjasta keskisen Jäämeren kalastussopimuksen seurantakokouksessa. Sopimus on solmittu vuonna 2018 10 valtion kesken ja se kieltää kalastuksen vuoteen 2037 saakka. Jäämeren rantavaltioiden on tarkoitus sopia ympäristön- ja eliöstönsuojelullisista toimenpiteistä vielä tänä vuonna. Keskinen Jäämeri on alueeltaan lähes Välimeren kokoinen mutta edelleen jääpeitteinen. Ilmastonmuutoksen odotetaan kuitenkin avaavan sen: https://www.maritime-executive.com/article/nations-push-back-the-timeline-for-arctic-fishing-rules

Satamat ja terminaalit:

Hampurin parlamentin talouskomitea on äänestänyt satamaoperaattorin 49 % osuuden myymisen viivyttämisen puolesta. Parlamentin piti hyväksyä kauppa heinäkuun 10. päivän kokouksessa ennen lomakautta: https://maritime-executive.com/article/hamburg-parliament-delays-decision-on-proposed-msc-investment-in-port

Saksan satamia uhkaa lakko palkkakiistan vuoksi: https://www.worldcargonews.com/news/2024/06/warning-strike-disrupts-activities-in-german-ports/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Irtolasti- ja säiliöalusten uudisrakennusten tilaajilla on pitkä odotus. LNG-säiliöalukset ja konttialukset täyttävät Aasian telakkajonot vuoteen 2029 saakka. Maailman telakoiden tilauskanta käsittää nyt 133 miljoonaa compensoitua bruttotonnia: https://splash247.com/boxship-newbuild-contracts-now-stretch-into-2029/

Tietokoneohjatut laituriintulot ja lähdöt ovat kohta jokapäiväisiä Norjan vesiväylillä osoittaen, että merenkulku ainakin osa-automatisoituu tulevaisuudessa. Osassa aluksista on vielä muutama merenkulkija aluksella mutta aluksia voidaan jo ohjata täysin etähallintakeskuksesta: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/automation-proliferates-across-norway

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Samskip jälkiasentaa vuonna 2015 valmistuneeseen roro-alukseen polttokennot käyttääkseen vetyä polttoaineena. Alus on Rotterdamin ja Hammerfestin välisessä liikenteessä: https://www.hellenicshippingnews.com/teco-2030-blom-maritime-and-samskip-receive-enova-grant-to-retrofit-samskip-lng-vessel-with-fuel-cells-and-hydrogen-fuel/

Päästöjen vähennyksessä otetaan huomioon myös muita keinoja kuin vaihtoehtoiset polttoaineet. Ardmore Shipping esittelee omaa keinovalikoimaansa tehokkutta parantavista keinoista: https://www.hellenicshippingnews.com/ardmore-shipping-leading-the-charge-in-energy-efficiency-technologies/

Biopolttoaineita käytetään jonkun verran mutta, miten tästä eteenpäin: https://www.hellenicshippingnews.com/biofuels-for-bunkering-what-lies-ahead/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Norjalaiset viranomaiset ovat sakottaneet 1. kerran varustamoa (93´000 $) ja aluksen päällikköä (2´800 $) raskaan polttoöljyn käytöstä polttoaineena Huippuvuorilla. Arklow Wind aluksen varustamo on kiistänyt sakon mutta on kuitenkin asettanut vakuuden, jotta alus voi lähteä satamasta. Tapauksen käsittely oikeudessa on lokakuussa: https://maritime-executive.com/article/norway-fines-shipping-company-and-master-for-having-heavy-fuel-in-svalbard

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

BIMCO on uudistanut varustamosopimuspohjansa (SHIPMAN 2024). Uuteen sopimuspohjaan on sisällytetty joukko lausekkeita kuten päästökauppa, pakotteet, kyberturvallisuus ja antikorruptio, jotta osapuolten ei tarvitse sisällyttää keskinäiseen sopimukseensa erityislausekkeita: https://www.hellenicshippingnews.com/new-age-of-ship-management/

Ohjeet IMO:n MEPC.390(81) päättämään muutokseen säännöstä MEPC.335(76) koskien konevoiman rajoitinjärjestelmiä EEXI vaatimuksenmukaisuuden täyttämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-update-of-the-manouevring-information-after-installation-of-overridable-power-limitation/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

Venäjän öljynviejät laskuttavat pääostajaltaan Intialta enemmän kuin kertaakaan Ukrainan sodan alkamisen jälkeen. Intia on Venäjän öljyn suurin ostaja ennen Kiinaa ja Turkkia eikä se osallistu lännen pakotteisiin. Lloyd´s List´n mukaan yhä useammat alukset ovat löytäneet tavan kiertää lännen pakotteita. Niiden operaattorit toimivat Kiinasta ja Yhdistyneistä Arabiemiraateista käsin. Se on vähentänyt rahtikustannuksia ja lisännyt Venäjän öljytuloja vaikka pakotteet sinällään purevatkin: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-boosts-oil-revenues-as-shipping-and-trading-network-grows/

Öljypäästösäännöt kaipaavat päivitystä merenkulun siirtyessä yhä enemmän monipolttoainetalouteen: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/who-pays-alternative-fuel-spill

Onnettomuudet, romutus:

Singaporessa ruoppaaja menetti ohjailtavuutensa ja törmäsi ankkurissa olleeseen polttoaineproomuun. Proomu sai pahoja vaurioita ja arvion mukaan 400 tonnia matalarikkistä polttoöljyä pääsi mereen. Vuorovesivirrat ovat kuljettaneet öljyä mm. luonnonsuojelualueille ja öljyntorjujat ovat töissä vahinkojen minimoimiseksi: https://splash247.com/singapore-battles-oil-spill-from-ruptured-bunker-barge/

Norjalaisfregatti törmäsi säiliöalukseen vuoden 2018 syksyllä. Fregatin kylki repesi ja se kaatui. Kukaan ei kuollut ja vain seitsemän henkeä loukkaantui. Olisiko törmäys voitu estää, jos käytössä olisi ollut enemmän autonomisia toimintoja? Fregatti ei käyttänyt AIS:ää mutta muut laivat näkivät sen tutkassa: https://www.maritime-executive.com/editorials/autonomous-vessels-need-to-be-more-afraid-of-dying

NATO, kriisit ja merirosvous:

Jemenin huthikapinallisten hyökkäyksen kohteeksi joutuneiden kahden aluksen miehistöt on evakuoitu ja alukset ovat vaarassa upota:  https://splash247.com/crews-evacuated-from-two-ships-hit-by-the-houthis/  

Venäläisten sota-alusten vanavedessä Havannaan saapui kanadalainen partioalus. Vain tunteja aiemmin usalainen sukellusvene oli tullut laituriin Guantanamon laivastotukikohtaan. Sekä USA että Kuuba vakuuttavat, että venäläisten vierailu on rutiininomainen käynti liittolaismaassa: https://gcaptain.com/u-s-attack-sub-canada-navy-ship-arrive-in-cuba-on-heels-of-russian-warships/

Venäläinen säiliöalus on havaittu ensimmäistä kertaa Mariupolin satamassa Ukrainan vallatulla alueella. Venäjä käyttää satamaa logistisena keskuksena sotilaallisiin tarpeisiin ja rakentaa sinne mm. uusia raiteita: https://maritime-executive.com/article/russian-tanker-spotted-for-first-time-in-mariupol-as-port-handles-logistics

Kiina jatkaa filippiiniläisalusten tönimistä kiisteltyjen riuttojen läheisyydessä: https://www.maritime-executive.com/article/china-coast-guard-vessel-collides-with-philippine-supply-boat

Järjestöt:

Öljyntuottajajärjestö OPEC vaatii lisäpanostuksia fossiilisten polttoaineiden tuotantoon, jotta estetään energiavaje maailmassa ohittaen näin ennusteet öljynkysynnän huipun saavuttamisesta tämän vuosikymmenen aikana. OPEC:n pääsihteeri ennustaa öljynkysynnän kasvavan 25 miljoonalla barrelilla päivässä vuoteen 2045 mennessä. Pelkästään Kiina ja Intia vastaavat 10 miljoonasta barrelista päivässä. IEA:n mukaan kysyntä olisi vuonna 2030 n. 106 miljoonaa barrelia päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-calls-for-more-fossil-fuel-investment-to-prevent-shortfall-dismisses-peak-oil-demand-prediction/

Historian havinaa:

Usalainen matkustaja-alus ss United States joutuu lähtemään laituristaan Philadelphiassa kolmen kuukauden kuluessa. Aluksen perinneyhdistys joutuu etsimään sille uuden sijoituspaikan. Alus julistettiin 25 vuotta sitten historialliseksi kohteeksi. Perinneyhdistys avaa kampanjan aluksen säilyttämiseksi: https://maritime-executive.com/article/iconic-ocean-liner-ss-united-states-order-to-leave-berth-by-september

Kiinalaisarkeologit ovat löytäneet kahdesta Ming-dynastian aikaisesta laivanhylystä 900 muinaisjäännöstä. Alukset ovat 1´500 metrin syvyydessä Etelä-Kiinan merellä. Aluksista ei ole jäljellä enää mitään muuta kuin niiden lasti: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-archaeologists-recover-900-relics-from-two-ming-dynasty-wrecks

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/